Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:47

Ja ik een kladblok vol....

Maar moet het eerst ff geestelijk verwerken

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:02

wil je t ff overtypen, ik ben ook benieuwd namelijk

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:18

Jammer dat er geen discussie ontstond met tegenstanders.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:23

Ik ben benieuwd naar je verslag Luvda!

Gerrie

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:44

Ik ben ook geweest en veel pro weinig contra want daar was geen tijd voor..

Je kunt een verslag krijgen als je een mail doet naar het Van Hall instituut.
Aldus Claartje

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:45

Ik vond het interresant Jammer dat het uitliep! moest namelijk om half 6 werken.. dus moest echt weg helaas.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:54

Het was heel interessant, alleen bij Lammert Haanstra was LDR er echt met de haren bijgetrokken

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:22

Mijn aantekeningen

Ben druk aan het schrijven geweest, dus ik kan wat missen. Vul me dan maar aan. Aantekeningen zijn samen met het beamermateriaal.

Eerst de introductie van de dagvoorzitster; Claartje van Andel.

Er is niets nieuws onder de zon op het gebied van laag en diep rijden, de militairen richtten de paarden al zo af in de 18e eeuw. Voor een betere controle werd het paard rond gereden. Zo zie je ook veel plaatjes van de keizer met de teugels in een hand relaxed rond kon rijden.
Het laag en diep rijden werd toegepast bij Rembrand, dat was een bloederig paard. Nicole Uphoff reed hem zo om meer controle over hem te krijgen.
Ze was ontroerd dat er zoveel commentaar op was geweest en dat het dierenmishandeling werd genoemd. Als we geen topsporter zijn dan mogen we niet zomaar oordelen op wat we zien. Vandaag is de dag dat we meer begrip kunnen krijgen voor dit rijden.

Ontwikkeling, opbouw en inhoud van de training; Tineke Bartels.

De topsport is een goed voorbeeld voor alle mensen die eronder zitten.

Wat is diep rijden?
1. lang en voorwaarts strekken
2. rond maken en na laten geven
3. oprollen.
Dit samen met een aantal plaatjes, waarop een van de plaatjes de amazone erg in kwam met haar binnenhand.
Het laatste stukje van het ‘oprollen’ is eigenlijk alleen maar weg gelegd voor Anky. Lancet pikte dit niet.
Topsport met paarden – atleet is het einddoel. Geestelijk: gehoorzaamheid en vertrouwen, lichamelijk: sterk en losgelaten, beweging: opwaartse balans, verruimen en verkorten.

Waarom diep?
1. Evolutie: diep = veilig, paard krijgt zo weinig mogelijk kans om beïnvloed te worden door de omgeving.
2. Anatomie: los en sterk maken, bij welke hoofd/ hals houding kun je het beste verbinding krijgen met de rug?
3. Geeft een beter gevoel aan de ruiter, leer naar je paard te luisteren dan krijg jezelf ook een beter gevoel.
4. Geeft beter gevoel aan het paard.

Bij welk paard?
- Aanvang zeer individueel; op maat trainen
- Bouw van het paard; ‘holle’ ruggen
- Temperament; ‘hete’ paarden
- Emotie; ‘kijkerig, bang of stout’

De basis voorwaarden:
1. Voor het been, paard moet onmiddellijk reageren op het been
2. Nageeflijk, bij teugeldruk moet het paard nageven
3. Tempocontrole, als je de gas en rem in de hand hebt, heb je houdingcontrole
4. Losgelaten, het paard moet zelf zijn hoofd laten vallen
Dit rijden moet het gevoel geven dat de tussenwervels meer lucht krijgen. De blokkades kunnen zo weg gemasseerd worden uit het lichaam, als je het goed doet.

Hoe leert een paard:
1. Signaal; alsjeblieft zetten, prikkel geven
2. Uitdaging; druk uitoefenen: doe het nu
3. Beloning; ‘dank je wel’ moet zo snel mogelijk gegeven worden op het gewenste antwoord. Dit d.m.v. de druk eraf/ ontspannen (als voorbeeld werd gegeven, de benen eraf voor de ontspanning), halsklopje/ aanraking of je stem gebruiken

De basisregels van het leerproces:
1. Stimulus respons: een actie geeft een reactie
2. Doelgedrag bepalen: de ruiter bepaalt precies wat hij wil
3. Timing: hulp in de maat en beloning volgt snel op reactie
4. Consequent: altijd dezelfde hulpen geven, volgens Tineke de belangrijkste
5. Exclusiviteit: op dezelfde actie volgt altijd dezelfde reactie
6. In proportie: kleine hulp kleine reactie, grote hulp grote reactie

Principes van het diep rijden:
- Langzaam stap voor stap opbouwen
- Op basis van begrip en kunde (techniek)
- Veiligheid bieden en ontspanning vragen
- Houding en tempocontrole altijd zelf kunnen bepalen

Tips voor het diep rijden:
- Controleer altijd eerst of het paard optimaal aan het been is
- Gebruik tijdens het diep rijden een iets andere positie van de handen: breder/ lager dan bij hoog rijden
- In diepe positie: zo weinig mogelijk druk (geeft associatie moet ontspanning en veiligheid)
- Varieer de houding en rijdt nooit te lang diep en kort

Stelling 1: Door verlengen en verkorten en door te schakelen in tempo, krijg je uiteindelijk een paard dat zich wervel voor wervel loslaat. Daardoor krijgt de ruiter de rol van de ideale fysiotherapeut. Hij masseert alle blokkades uit het paard.
Stelling 2: Goed diep zitten, met aandacht voor de uitgangspunten zoals nageven, tempocontrole en loslaten is essentieel voor de ontwikkeling van een paard in zijn rol als topatleet.
Stelling 3: Goed diep rijden is goed voor het paard. Slecht diep rijden is net zo slecht als slecht hoog rijden.

Ze eindigde met: ‘Ik hoop dat jullie het zo vaak horen dat je hier geïndoctrineerd weg gaat’

Verantwoord diep en rond rijden, het hoe en waarom; Solange Schrijer

Er is geen sprake van een systeem, maar een middel. Als je het LDR niet als systeem bekijkt, kun je het als doel stellen. Daarna kun je kijken welke voorwaarden je daarvoor nodig hebt.
Het doel is gymnastiek, meer rug gebruik en een betere nageeflijkheid en controle te hebben over het paard.
Het ruggebruik, het skelet ziet hetzelfde eruit als bij ons. De scharniertjes geven een klein beetje bewegelijkheid, het geheel geeft een enorme beweging.
Doel van de training is meer ruggebruik in combinatie met de boven en onderlijn. Bovenlijn – strekspieren van nek, hals, rug en achterhand, functie = strekking, effect = ‘holle’ houding. Onderlijn – buigspieren van de hals, borstspieren , kantelen van de bekken met als doel de achterhand niet achter maar onder de massa.
De zwaartekracht en de ruiter trekt hard aan de ribbenkast, bovenlijn aanspanning > onderlijn aanspanning. De benen van het paard zijn net palen, als er geen aanspanning is ‘zakt’ hij door z’n rug.
Training onderlijn, in een houding waarin het voor het paard makkelijk is om de buikspieren aan te spannen, een relatief bolle houding. Activering van de onderlijn via activering van het achterbeen, reactie snelheid, paslengte en beweeglijkheid gewrichten.
Door diep en rond instellen gaat de onderlijn zich aanspannen en wordt de rug beweeglijker.
Uit snelle acties haal je meer rendement dan uit een langzame actie. (het is mij bij de sportschool btw wel anders verteld, hoe langzamer je de spieren aanspant hoe meer kracht je moet zetten en hoe hoger dan het rendement is)
Bij LDR is het gevaar dat de houding niet leidt tot het doel. Het wordt te vaak verkeerd toegepast.
Om morgen toe te passen:
- Aanspraak maken op het achterbeen, dat is het uitgangspunt
- Voelen naar de reactie en voelen waar de grens is
- Variëren van de houding

Conclusies:
- DLR als trainingsmiddel ipv doel/ systeem
- ‘ruggebruik’ door de combi onderlijn/ bovenlijn
- Aanspraak achterbeen plus verbetering
- Gradatie is afhankelijk van veel factoren

Uiteindelijke conclusie bij een foto van een veulen dat zich met een achterbeen achter een oor krabt: LDR is NIET onnatuurlijk, absoluut niet. (erg duidelijke conclusie… zoveel natuur is niet langs gekomen in haar verhaal….)

Belang van verantwoorde training vanuit veterinaire invalshoed; Frans Oostra

Eerst wat info over zijn röntgendinges.
Wat is training?
- Programmeren van zenuwstelsel (niet gebruiken van overbodige spieren)
- Het bijbrengen van mentale discipline
- Het aanpassen van bewegingsapparaat en circulatie zodat de gevraagde inspanning geleverd kan worden zonder risico voor blessures
Bij een training heb je altijd beschadiging van spiervezels, voor compensatie komen hier nieuwe, sterkere cellen voor terug. Na een dag van zware arbeid hebben de spieren 48 uur nodig om te herstellen, daardoor voelt het paard elke dag anders aan. Vooral voor de wedstrijd moet je terug nemen om op de dag zelf te kunnen pieken.

Qua training wordt er te veel gedaan in de begin jaren en later in verhouding te weinig. Voorbeeld van training werd gegeven. 1ste jaar beginnen met rustig duurwerk, zo’n 3,4 dagen per week en ongeveer een kwartiertje. Tussendagen met rust en na een jaar een uur per dag eenvoudig werk. Tweede jaar meer inspanning en steeds intensiever, vervolgens aan krachttraining beginnen, belasting progressief.

Plaatje van het springveermechanisme en over het voorbeen. Een voorbeen kun je niet in trainen in het paard. Dat is een eigenschap wat paarden wel of niet hebben.

Diep en rond versus?
- Er bestaan geen systemen – wel goed en slecht trainen!
- Wat vandaag nodig is voor een paard is misschien morgen en gisteren ongewenst
- Alle belasting geleidelijk invoeren
- Onze moderne paarden zijn wezenlijk anders gebouwd dan die der klassieken en moeten ook ander getraind worden
- Waarom geeft diep en rond rijden meer controle? Plaatjes van een paard in de wei met zicht naar voren en op zij, en een plaatje van een paard met de kin op het borst die betrekkelijk weinig kan zien van zijn omgeving.

Slot: Wij dienen er voor te zorgen het jonge paard geen leed te doen en zijn lieflijke gratie niet te bederven. Want deze is als de bloesemgeur die nimmer terugkeert wanneer zij eenmaal vervlogen is (Antoine de la Baume)

De invloed van de ruiter op de training van het paard; Lammert Haanstra

Ruiters en paarden dienen gelijk aan elkaar te zijn. Naast het paard moet ook de ruiter denken om zijn atletisch- en uithoudingsvermogen. Je moet nooit de strijd aanbinden met het paard.
Je eigen lichaam moet je ook trainen. Daar moet je ook goed naar leren luisteren, dan ben je beter in staat om naar je paard te luisteren.

Rond en diep, hoe doe je dat? Ervaring is vereist.

Kinderen moet je vooral veel buiten laten spelen, ze moeten zicht ontwikkelen. Dat is met de jonge paarden net zo! Ze moeten niet jong opgehitst worden, dat brengt altijd schade aan ‘tussen de oren’. Ze moeten naar buiten kunnen en kunnen ‘spelen’ om hun atletisch vermogen te ontwikkelen.

Een paard geef je dmv rond en diep een dynamische ‘stretching’, met neme in de voorhand, maar nooit los van het totale paard.

Lange hals is goed voor een paard, ze hebben het nodig in de natuur, om te eten en te vluchten.

Mijn bevinding

Jammer dat er geen 'tegenstanders' waren die er een uitgesproken mening over hadden. Was vooral erg pro. Mw. Schrijer had een gekke eindconclusie en maakte duidelijk dat het erg LDR rijden erg natuurlijk was. Dhr. Oostra was wel helder met de training van de jonge paarden, zo zie ik het ook graag. Ik vond het helemaal geweldig van Dhr. Haanstra dat hij ook de rijders ff goed toesprak op hun eigen conditie en daarnaast was hij helder met dat filmpje.
Vond soms het slecht verstaanbaar (zat achterin de zaal) en er was toch niet echt plaats voor een discussie.
Het is een 'systeem' wat eigenlijk snel vekeerd gebruikt wordt, we kregen gelukkig 'tips' mee naar huis.

Mwah het kon slechter; de Mac van H'veen bleek afgebrand, nadat we lang gezocht hebben om die paal!

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:29

PeruaansePas schreef:

Mee eens.

Er waren genoeg mensen die al fluisterend commentaar aan het geven waren, maar geen van allen had het lef om de discussie echt aan te gaan.

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:31

Superninus schreef:
PeruaansePas schreef:

Mee eens.

Er waren genoeg mensen die al fluisterend commentaar aan het geven waren, maar geen van allen had het lef om de discussie echt aan te gaan.

Mocht niet eens, vraag stellen, antwoord geven en hup sluiten. Discussie kon je imo niet eens aangaan.

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:34

heej bedankt voor je de aantekeningen en de rest van het verhaal

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:35

LuvdaTossa schreef:

Mocht niet eens, vraag stellen, antwoord geven en hup sluiten. Discussie kon je imo niet eens aangaan.

Ben ik wel met je eens

Maar de vragen die WEL gesteld waren niet echt gerelateerd aan het onderwerp

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:37

Superninus schreef:
LuvdaTossa schreef:

Ben ik wel met je eens

Maar de vragen die WEL gesteld waren niet echt gerelateerd aan het onderwerp

das wel jammer

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:03

Er was weinig discussie, maar de vraag die van een tegenstander kwam was dan ook niet echt overtuigend.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:06

Karl66 schreef:
Er was weinig discussie, maar de vraag die van een tegenstander kwam was dan ook niet echt overtuigend.

Dat bedoelde ik ook Karl

Terwijl er, al fluisterend natuurlijk, genoeg commentaar werd gegeven tijdens het verhaal van de sprekers....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:17

Superninus schreef:
Karl66 schreef:

Dat bedoelde ik ook Karl

Terwijl er, al fluisterend natuurlijk, genoeg commentaar werd gegeven tijdens het verhaal van de sprekers....

Lag er denk ik aan waar je zat, ik heb dat gefluister tenminste gemist

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:27

Karl66 dan zaten wij denk ik dicht bij elkaar want het gefluister heb ik ook gemist!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:30

Vooraan was ook geen gefluister...

Citaat:
Stelling 1: Door verlengen en verkorten en door te schakelen in tempo, krijg je uiteindelijk een paard dat zich wervel voor wervel loslaat. Daardoor krijgt de ruiter de rol van de ideale fysiotherapeut. Hij masseert alle blokkades uit het paard.

Dat vond ik eigenlijk iets te rooskleurig voorgesteld. Ik denk dat er meer paarden blokkades krijgen door de ruiter dan dat ruiters ze oplossen door te rijden.

Ik vraag me af of het verhaal van de onderlijn aanspannen nieuw was voor mensen?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:35

Dank je voor je samenvatting

Nog een toevoeging van mij

Er was misschien een persoon die de kans kreeg om een contra vraag te stellen..
En dat was:
De stelling dat "het LDR aldus St Georg slecht was", bestreed Tineke.

De inleiding van Claartje mwah... met een (zachte) hand rijden tsja op die stangen van vroeger....
Heeft iemand veel succes in de ring , wordt in ene de training bekritiseerd zoals in het verleden Nicole Uphoff.
Als je er emotioneel bij betrokken raakt (zoals Claartje) mag je niet oordelen voor je van a tot z die training ons eigen maken?
Meer begrip, inzicht, trainen, wie wel wie niet?
En wie moet er helemaal vanaf blijven..

Op de vraag wat is rond en diep rijden kun je beter stellen welke methodes kunnen een toevoeging zijn?

Tineke vertelde idd dat Sjef al verder wilde met Lancet,(oprollen) maar dat zij er toen toch een stokje voor gestoken hadden met als argument dat hij daar nog niet aan toe was...
En dat vind ik te prijzen omdat het competitie-element op dit niveau je misschien toch weleens op het verkeerde been zetten kan.
Maar dan ga je voorbij aan het einddoel en dat is het paard (de atleet)
Alleen het allerlaatste stukje oprollen is vooralsnog alleen voor Anky weggelegd.
De rest kopieerd maar.

Bij welk paard?
De ruiter is altijd verantwoordelijk voor hetgeen er gebeurd

Uitgangspunten:
1. Begrip en kennis over het wezen van een paard (prooidier=paard- roofdier=mens)Tineke heeft veel opgestoken van de samenwerking met Emiel Voest.
2. Kennis van de anatomie en bewegingsleer ('hangbrug") je eigen zelf kennen
3. Techniek beheersen van onafhankelijk zitten en hulpen geven.(haar hulp mbt de laptop was niet goed )
4. Weten hoe een paard leert en hier mee om te kunnen gaan.
5.Ruitergevoel: wat maakt je beter, wat maak je kapot? (te rade gaan wat je vraagt en wat je voelt)

De basisregels van het leerproces:

4. Consequent: altijd dezelfde hulpen geven!!!
tot in het extreme doorgevoerd door Sjef en Anky.

Principes van het diep rijden:
- Langzaam stap voor stap opbouwen (vergelijk spagaat)
- Op basis van begrip en kunde (techniek)
Een goede ruiter worden, niet geforceerd, hij (paard) moet het uiteindelijk zelf willen doenDe voorwaarde is afhankelijk van de leeftijd!
Basis principes eerst!
Bewust en consequent

- Veiligheid bieden en ontspanning vragen
- Houding en tempocontrole altijd zelf kunnen bepalen

Tips voor het diep rijden:
- Controleer altijd eerst of het paard optimaal aan het been is
- Gebruik tijdens het diep rijden een iets andere positie van de handen: breder/ lager dan bij hoog rijden
- In diepe positie: zo weinig mogelijk druk (geeft associatie moet ontspanning en veiligheid) wervelkolom ontspand..
- Varieer de houding en rijdt nooit te lang diep en te kort

Solange
Een niet al te ingewikkeld verhaal over biomechanica..

Er is geen sprake van een systeem, maar een middel (al eeuwen toegepast in de cavalerie...)
Richtlijnen DLR beoogde doelen 'ruggebruik: doet het paard er zijn voordeel mee?Of in een bepaalde gradatie?

Ruggebruik niet alleen zijn 'kop' laten zakken maar meer beweeglijkheid, een spel tussen boven en onderaanspanning .
In training en wedstrijdhouding.
De onderlijn aanspannen is vergelijkbaar met bij jezelf de knie naar je neus te brengen dit kan niet met overstrekte rug (probeer maar )
De aanspannig van de onderlijn is essentieel!

'Grazen' is ontspanning, geen rugontspanning.
Uit snelle acties haal je meer rendement dan uit een langzame actie. (het is mij bij de sportschool btw wel anders verteld, hoe langzamer je de spieren aanspant hoe meer kracht je moet zetten en hoe hoger dan het rendement is)
ik heb begrepen (humaan gezien) dat je juist door langzaam te ontspannen je meer rendement hebt ...
Maar kon daar helaas geen vraag over stellen..

Volgens Solange: Klassiek= Rond!!!!!!!!!!!!!

Om morgen toe te passen:
- Aanspraak maken op het achterbeen, dat is het uitgangspunt, zonder bij te zetten ! of teugels op maat te maken de manier van onderplaatsen en aanspanning van de onderlijn
niet voorbij de voorknie laten zakken (achterhand blijft dan achter

- Voelen naar de reactie en voelen waar de grens is
- Variëren van de houding

en idd dat veulen die zich krabt, heeft imo niets te maken met LDR en dus niet onnatuurlijk...

Het verhaal van Frans, DEMANVAN hihi
vond ik zichzelf zwaar tegenspreken vwb theorie en praktijk, ik zie nl niet vaak dat trainingssessies afgewisseld worden met stapreprises zoals hij die aangaf??

Wat wel weer eens duidelijk naar voren kwam was het feit van overspannen buikspieren bij jonge paarden (het eerste jaar) die als 'compensatie' dan de bovenlijn aanspannen en zo de strakke bovenlijn zelf (als overleving ) creeeren! (kijk eens naar de jonge hengsten )

Het tweede jaar zou met interval verder moeten gaan 3-5-8 min, gevolgd door enkele minuten rust, en de inspanningen intensiever, in het vervolg van het tweede jaar meer eisen gaan stellen aan verzameling , krachttraining (band slepen in galop, enkele min..)
Bij te weinig training: geen vooruitgang.
Bij teveel:blessures of verzet.

Belangrijkste oorzaken van problemen
Niet progressief- te hoog niveau en te lang
opbouw belasting niet geleidelijk- diep rijden 1 a 2 min.
20 min dezelfde oefening die niet lukt = fout!!
onvoldoende afwisseling tussen 'zware' en gemakkelijke dagen.

Ik vond em wel de plank mis te slaan door het trainen van een hond te vergelijken met een paard, als we het hebben over controle..

Tot slot na een korte pauze Lammert, die liet zien hoe lenig ie wel was

Er is een verschil tussen recreatief rijden en wedstrijd rijden maar boven al wie beter leert rijden rijdt fijner!
Ruiter en mens samen trainen.
Dynamische stretching voor beide!! voor de inspanning geeft een betere doorbloeding.

Iedere sport met een holle rug is slecht
Het lichaam moet in balans zijn.
De ruiter moet ook trainen aan bovenspieren, buik en rug!
Leer te luisteren naar je eigen lichaam!

Een goed geschoolde ruiter heeft gevoel voor ritme (denk aan dansen)
Een stabiele symmetrische zelfhouding in de juiste vormspanning.
Vormspanning = zelfhouding,
en daar moet veel meer aandacht aan besteed worden!!

Aldus Lammert _/-o_

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:47

Bedankt voor de uitgebreide verslagen! Helaas kon ik zelf niet gaan, dus ik ben blij dat iemand het zo goed opgeschreven heeft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:53

LuvdaTossa schreef:
Mwah het kon slechter; de Mac van H'veen bleek afgebrand, nadat we lang gezocht hebben om die paal!

dat meen je niet? jammer!!

voor de rest een interessante avond gehad dus!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 08:34

Pellie schreef:
LuvdaTossa schreef:

dat meen je niet? jammer!!

De mac van leeuwarden! niet die van heerenveen. Dan zat je dus echt heel verkeerd. Maar eigenlijk wel jammer dat jullie nu nog met een ontevreden gevoel rondlopen. Teveel sprekers dus. Met vreemde voorbeelden als waarom het paard het van nature goed aankan. Een veulen heeft geen ruiter op zijn rug als hij zich achter de oren krabt! Als ik onze 4 jarige zijn deken afdoe, gaat hij rollen EN lekker achter zijn oren krabben. Alleen dus al het verschil met en zonder iets op zijn rug.

Ikzelf heb reeds geruime tijd geleden het standpunt ingenomen dat je van LDR moet afblijven. "gewoon" is al moeilijk genoeg. Daarmee kun je een paard al zo verknallen, laat staan als je dan die onnatuurlijke( blijft het voor mij) houding opdringt.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:29

Grappig hoe iedereen het weer op zijn eigen manier invult. De verslagen zijn heel moi gemaakt. De gekopieerde sheets zijn een goed hulpmiddel daarbij denk ik.

Mijn opmerkingen:
Solange:
Dat plaatje in de wei van Solange was een grapje, beetje humor. Vanuit lage hals makkelijker ontspannen van rugspieren, maar geen training zonder achterhand activeren.

Bij longeren (en bijzetten) goed kijken naar de beweging van je paard. Verbeter je die? of belemmer je die. Beginnen zonder bijzet en dan langzaam aan bijzetten en steeds kijken of je het paard weer in dezelfde ruime beweging aan het lopen krijgt. Zo niet? Stapje terug, dan ben je te ver gegaan.
Dit kun je vertalen naar het rijden. Ook daar tempocontrole en lossigheid, ruimte in de beweging/ondertredend actief achterbeen zien te bewaren of herstellen. Ga je te ver dan belemmer je het paard in zijn beweging en ondertredend achterbeen en dat kan nooit je doel zijn. Dus weer stapje terug.

Tineke verteld nog over een paard van haar dat van zichzelf graag laag liep. Vanuit de zaal was een vraag gekomen over zo'n paard en of het dan slecht was daarmee ldr te rijden, met aan de andere kant dat zo'n paard ook rug los moest laten met bolle lijn. Claartje dacht dat het slecht was, maar Tineke vertelde dat als ze toen geweten had wat ze nu wist dat ze met dat paard juist wel vanuit die paard-eigen lage houding zou zijn begonnen, om vanuit dat consequent aan de hulpen, losser en sterker maken weer op te richten, maar dan met het juiste ruggebruik...

Lammert gaf keurig de verkeerde plaatjes aan, waarbij 1 plaatje was waar de ruiter zeer sterk terugwerkte met binnenhand in stelling vragen, maar het paard wel goed ondertredend achterbeen had. Don't try this at home... Slechte ruiterhouding, maar niet verkeerd lopend paard...
Lammert benadrukte in de training een stukje aanspanning vaak af te wisselen met ontspanning. Een klein stukje zwaar (verzameld of anderszins aangespannen) werk dus afwisselen met ontspannen, oprekken door naar je hand toe rijden. Hoe meer je opgericht moet rijden in de sport, hoe belangrijker het is om in de training laag en rond te rijden om het soepele ruggebruik (het spel tussen aan en ontspannen van boven- en onderlijn van Solange, waardoor je een verende rug krijgt) te kunnen behouden/trainen. Dus ook vooral in men/tuigsport heel belangrijk!

Bij het laag diep en rond rijden ligt de aandacht van buiten vooral op de voorkant, dat is ook wat de "wannabees" naäpen, terwijl men de hele achterliggende trainingsvoorwaarden en opbouw gemist heeft. "Geen gelul, trek hem in de krul" is dan het resultaat.

Vooraf aan het lager dieper en steeds ronder in kunnen stellen tijdens stukjes van de training gaat een heel solide basis vooraf. die basis heeft Tineke heel duidelijk uit de doeken gedaan.
"Wij" kunnen niet goed diep en rond rijden zolang wij die basisafrichting niet ontzettend goed beheersen. En die basisafrichting en voorwaarden, kun je teruglezen in de verschillende verslagen van het stuk van Tineke...

Verhaal Tineke en Lancet: het paard moet zelf dieper en ronder willen. Lancet was er nog niet aan toe, want hij accepteerde het niet!
(mijn conclusie: als je het over de grens van het paard gaat afdwingen, en je groot verzet krijgt, ben je dus te snel/te ver gegaan. En daar ligt een hele goede graadmeter met de training van je paard. Als je paard groot verzet geeft gaat er dus iets mis, en moet je dus goed nadenken of je niet meer kapotmaakt, dan je goed doet...)

Ik ben niet volledig, maar heb nu geen tijd meer.
Ik vond het erg interessant en leerzaam en heb veel bevestiging gehoord van dingen die ik al dacht te begrijpen. En wat handvaten meegekregen hoe ik kan proberen mijn rijden en trainen te verbeteren.
De grootste bottleneck voor ons niveau in de sport is niet een slecht paard, maar een mindere ruiter; onvoldoende ruiter/paardgevoel...

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:10

Ik vond het erg leerzaam. Ik heb ook veel aantekeningen gemaakt en denk wel dat ik er wat aan heb.

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:21

joyce B schreef:
Dat plaatje in de wei van Solange was een grapje, beetje humor.

Tuurlijk was het een grapje, maar vond het nav haar verhaal een vreemde conclusie dat het absoluut niet onnatuurlijk was. Dat is wat ik een beetje vreemd vond.

Mss dat iemand het mij nog (beter) kan uitleggen waarom LDR absoluut niet onnatuurlijk is....?