Professor schreef:En alle die aan dit topic meelullen, want anders kan ik het niet noemen.
Denk toch eens na, over wat je zegt en beweerd.
Deze dus... Verder ga ik ook mee met je beweringen over oprichting...
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Professor schreef:En alle die aan dit topic meelullen, want anders kan ik het niet noemen.
Denk toch eens na, over wat je zegt en beweerd.
jarrah schreef:Ik ben van mening dat dit nooit door de klassieke dressuur kan komen, maar enkel door verkeerde uivoering daarvan. Maar dat gebeurt niet alleen in de klassieke dressuur. Ik ken paarden die LDR gereden zijn, die helemaal vast zitten in de eerste drie halswervels.
jarrah schreef:Doordat ie op een juiste manier van achter naar voren doortreed kan het paard zijn hoofd nog zo laag naar beneden brengen, maar het paard valt niet op de voorhand, hij is in evenwicht!
Dat is IMO de kunst van de klassieke dressuur.
Dat krijg je met andere methoden bijna niet voor elkaar.
jarrah schreef:Dit heeft niks met oprichting te maken, maar puur de natuurlijke houding van het paard nastreven, door hem voorwaarts, rechtgesteld naar je hand toe te rijden! En op deze manier kan zij het paard op elke hoogte instellen die zij zelf maar wil, in die ontspannen aanspanning!
) te veroordelen, dat is althans niet mijn bedoeling als ik wel zo over kom. En ik probeer ook niemand ervan te overtuigen op een andere manier te gaan trainen oid maar ik ben het gewoon met een aantal zaken niet eens en anderen weer niet met mij. Of we het daar helemaal eens over worden weet ik niet maar dat hoeft ook niet. Er leiden zoveel wegen naar Rome, ik denk dat niemand kan zeggen welke de juiste is.
Daarbij heeft dit niks te maken met het topic. 

Kafue schreef:Om over het rijden op de zit terug te komen. Dat jij zonder zit zou rijden komt mij vreemd voor. Je bent toch dressuurruiter? Als je alleen al een voorwaartse overgang wilt maken naar bijvoorbeeld achterwaarts. Hoe doe jij dat dan? Zo zonder zit. je legt je been enkelt aan of hoe gaat dat?
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld 80% zit, 15%been en 5% hand. En hoe rijd jij dan uberhaupt trouwens naar het hslthouden toe? of hoe naar de passage. Ik ben hier wel benieuwd naar. Aangezien mijn paarden voornamelijk aan mijn zit gereden zijn, ben ik benieuwd hoe je dat zonder zou kunnen bereiken.
Tyrza schreef:Ik heb trouwens ook nog een tweetal leuke foto's. Mogen jullie zeggen welke je meer aanspreekt![]()
Kafue schreef:Het controle punt om te zien of het paard aan de hulpen is is bijvoorbeeld de vraag zoekt mijn paard mijn hand of zoek ik hem, dan doe je je hand naar voren met je arm zoekt het paard de hand weer op heb je je controle goed en is het paard de gene die door de activatie van de achterhand over de rug van achter naar voren gereden wordt naar de hand toe. En is ht niet zo dat het paard naar de hand getrokken wordt het zgn van voor naar achter rijdende ruiter.

Citaat:Bij de eerste zie ik een mega-onderhals en een rare knik in zn hals.Bovendien zie ik een paard dat niet echt over zn rug loopt en die zelfs wegdrukt en met zn kont omhoog komt, omdat ie achter niet goed ondertreedt.
Citaat:Bij de tweede kun je moeilijk iets over de hals zeggen, maar gezien hij achter de loodlijn en achter de teugel loopt, is de boog in de bovenhals die je ziet niet perse spieren, maar kan deze ook de halswervels zijn. Ik zie wel een paard dat fijn over zn rug loopt, hoewel hij zn voorbenen wel wat beter mag buigen en optillen, maar dat kan ook aan het moment van foto maken liggen. Ook zn achterbenen moeten verder ondertreden..
Woodstock schreef:Ben ik het helemaal mee eens, maar ik las ergens in dat ze in belgie een oefening moeten doen waarbij ze hun handen naar voren doen, terwijl het paard in dezelfde houding moet bljiven lopen. Daaraan zou je dan kunnen zien dat je paard op eigen benen loopt... Maar een goede jury heeft deze oefening niet nodig om te zien of het paard op eigen benen loopt ja of nee, toch? Het paard moet de hand volgen dus k vind deze oefening een beetje tegensprekend, of ligt dat aan mij? Wat denken jullie?
Okkie1 schreef:Dan spreekt dit me toch veel meer aan.

Tyrza schreef:Gert Jan, kan jij onderbouwen wat jouw foto´s te maken hebben met Okkie haar antwoord?
Dankje, je was me voor. Citaat:the chairman of the FEI Dressage Committee Mrs Mariette Withages sincerely spoke to some participants of the Global Dressage Forum not to look for differences but find the way to unite and to respect each other again. “At this moment emotions are still very high and I don’t think this will bring something good at a Forum with 300 international visitors and Anky and Sjef not being there themselves because of their invitation to Melbourne, Australia. I feel a way to more understanding and respect only can be found in a personal exclusive talk”, Mariette Withages explained. Mariette Withages has already made a start to invite different parties involved for a personal talk with her first. “Everyone who feels involved in this discussion has a big ego, but they all have much more in common than they probably like to admit. I hope this personal discussion will lead to a practical day with riders and horses and only the persons involved to really go into details to get more understanding. The strange thing to my opinion also is that this low and deep-riding already was known in the first part of the last century with Otto Lörke as a practical part of the classical principles, making it possible to ride horses with one hand only.”
Tyrza schreef:Gert Jan, kan jij onderbouwen wat jouw foto´s te maken hebben met Okkie haar antwoord?
Okkie1 schreef:Of de 'moderne' dressuur: