Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:59

Professor schreef:
En alle die aan dit topic meelullen, want anders kan ik het niet noemen.
Denk toch eens na, over wat je zegt en beweerd.

Deze dus... Verder ga ik ook mee met je beweringen over oprichting...

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:59

jarrah schreef:
Ik ben van mening dat dit nooit door de klassieke dressuur kan komen, maar enkel door verkeerde uivoering daarvan. Maar dat gebeurt niet alleen in de klassieke dressuur. Ik ken paarden die LDR gereden zijn, die helemaal vast zitten in de eerste drie halswervels.

Ik ken paarden die nog wel erger vast zitten dan alleen in de eerste 3 halswervels.
Het klopt ook dat het verkeerd uitgevoerd is. De principes zijn namelijk overal hetzelfde. Maar ik heb het idee dat het bij de klassieke dressuur eerder voorkomt. Ik ken ook LDR gereden paarden die vast zitten, genoeg. En zoals Kafue bijvoorbeeld aangeeft dat zelfs bij VWNW de nek het hoogste punt moet zijn wordt dat voor mij weer bevestigd. Ik zie een paard liever 'te diep' dan 'te hoog' lopen.

jarrah schreef:
Doordat ie op een juiste manier van achter naar voren doortreed kan het paard zijn hoofd nog zo laag naar beneden brengen, maar het paard valt niet op de voorhand, hij is in evenwicht!
Dat is IMO de kunst van de klassieke dressuur.

Dat krijg je met andere methoden bijna niet voor elkaar.

Daar ben ik het niet mee eens, dat is de kunst van Dressuur! Niet persé of alleen van klassieke dressuur. Want dat is ook mijn streven en manier van trainen!
Misschien heb ik teveel negatieve ervaringen met de klassieke dressuur en de juiste mensen niet in training gezien. Maar ik ben het gewoon niet eens over de oprichting, ik laat die het liefst zo veel mogelijk achterwege en de personen die ik ken/zie/hoor over de klassieke dressuur die trainen gewoon veel meer opgericht. En dat zie ik dan weer in de problemen bij die paarden terug.

jarrah schreef:
Dit heeft niks met oprichting te maken, maar puur de natuurlijke houding van het paard nastreven, door hem voorwaarts, rechtgesteld naar je hand toe te rijden! En op deze manier kan zij het paard op elke hoogte instellen die zij zelf maar wil, in die ontspannen aanspanning!

En dat vind ik dan wel een fijn beeld!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:05

Woodstock, we zijn het eens over de principes van dressuur alleen de uitvoering ervan niet denk ik. En daar draait de discussie ook om. Ik probeer niemand (persoonlijk dan ) te veroordelen, dat is althans niet mijn bedoeling als ik wel zo over kom. En ik probeer ook niemand ervan te overtuigen op een andere manier te gaan trainen oid maar ik ben het gewoon met een aantal zaken niet eens en anderen weer niet met mij. Of we het daar helemaal eens over worden weet ik niet maar dat hoeft ook niet. Er leiden zoveel wegen naar Rome, ik denk dat niemand kan zeggen welke de juiste is.

Professor, hoezo kort door de bocht Daarbij heeft dit niks te maken met het topic.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:18

Klopt wat je zegt, maar kdenk dat dat veroordelen hier en vaak gebeurd, terwijl de basis goed en hetzelfde is, alleen de uitvoering is vaak k*t door veel ruiters. Maar om de uitvoering gaat het nu niet om (of eigelijk wel heel erg, maar om een inhoudelijke discussie te voeren over de methoden niet). En ik denk als men gaat discussieren en analyseren en de foute voorbeelden weg laat, dit een ontzettend nuttig topic is! Dit gebeurd vaak niet en dat vind ik zo jammer.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:11

Tja in wezen vermelde okkie en ik veel dezelfde dingen.
Al verafschuw ik een paard die te diep gaat, te veel achter de loodlijn, teveel op de voorhand loopt en dergelijke.
Ik rijd wel voorwaarts neerwaarts maar zie dit meer als even de hals strekken. Natuurlijk kan mijn paard zich dan nog dragen, kan hij nog in schwung lopen maar in voorwaarts neerwaarts moet hij zelf weten of hij schwungvol wil gaan of normaal want dit is mijn ontspanningsmoment alvorens ik hem weer oppak. Natuurlijk kan ik aan zon teugeltje alle oefeningen doen die ik zou willen maar het is bedoeld voor de ontspanning.
Het maakt in die zin deel uit van het strekken van de spieren. Spieren opbouwen is namelijk strekken en oppompen.

Verder is er maar een dressuur van vroeger uit en dat is klassiek. En klassiek doet ook aan strekken, dus voorwaarts neerwaarts waarin altijd denk effe hals laten strekken.
Het enige item dat er bij ons niet in de rijbak komt is het rollkur rijden want daar wordt ik erg misselijk van.

Verder is de oprichting relatief en afhankelijk van wat ik wil. Maar ik neem aan dat je het met me eens bent wil ik duidelijk resultaat van mijn training in bijvoorbeeld travers dat ik dan toch verzameling, buiging moet hebben.

Wij hebben daar in duitsland geen naam voor wij zeggen enkelt stel hem in de hand. In Nederland noemen ze het wel eens aan de teugel lopen.
En als je bespiering en tevreden blik van het paard aanschouwt mag je aannemen dat er meer in zit. En ik denk dat de ruiter van de fotos dat ook doet.

En als je wilt discusieren over totaal verreden paarden die voornamelijk uit duitsland zouden komen dan vind ik dat prima. Maar die paarden zijn niet correct klassiek gereden.

Om over het rijden op de zit terug te komen. Dat jij zonder zit zou rijden komt mij vreemd voor. Je bent toch dressuurruiter? Als je alleen al een voorwaartse overgang wilt maken naar bijvoorbeeld achterwaarts. Hoe doe jij dat dan? Zo zonder zit. je legt je been enkelt aan of hoe gaat dat?

Hoe zit het dan met bijvoorbeeld 80% zit, 15%been en 5% hand. En hoe rijd jij dan uberhaupt trouwens naar het hslthouden toe? of hoe naar de passage. Ik ben hier wel benieuwd naar. Aangezien mijn paarden voornamelijk aan mijn zit gereden zijn, ben ik benieuwd hoe je dat zonder zou kunnen bereiken.

En wat de juiste weg naar Rome is kan inderdaad niemand met 100 punten zekerheid zeggen, alleen klassiek is er al heel lang het is een oude weg die altijd goed geweest is.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:31

Ik geloof dat ze in duitsland nog een half jaar zitles krijgen aan de longe klopt dat nog?
Want dat vind ik een mega goede metode.
Ik rij veel op zit en heupwerk.
En dat ging altijd super.
Ik denk dat het jammer is dat er hier aan de zit niet zoveel gedaan word wat juist zo belangrijk is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:44

Zitles is inderdaad heel erg belangrijk. Ik heb een tijdje op een manege meegelopen, maar de leerlingen gingen wel een maal of vijf aan de longe en dan de groep in. Die manege was ook te commericieel, de verdiensten gaan voor. Wel is het zo dat de leerlingen zich eerder neerleggen bij de reitlehrer. Longelessen wordt ook niet moeilijk over gedaan terwijl in nederland na twee lessen gesprongen wordt.

In ieder geval heb ik het rijden in nederland geleerd en krijg van een in duitsland wonenende nederlandse reitlehrer les in de klassieke dressuur.
Dressuur is ook taalloos, de klassieke dressuurtaal wordt over de hele wereld gesproken.
Wat wel hier veel gebeurd is zonder stijgbeugels rijden, dat zag ik Nederland vrijwel nooit en hier heel veel. telkes weer iedere dag.
Bu heb ik nog een tijdje les gehad van een franse grand prix amazone. De taal was hetzelfde die hingen alleen overal de stopwatch aan, echt joh q0 minuten stap, 10 minuten draf met neus op boeghoogte, 2 minuten galop met neus op boeghoogte, 10 minuten stap lange teugel, 10 minuten oppakken en oefeningen doen, 10 minuten weer neus op boeghoogte draf en galop en daarna 10 minuten stap lange teugel en klaar.

ik rijd de paarden ook aan de zit, en kan merken dat zodra je de zit los laat of niet gesloten genoeg houd dat er direct een overgang terug naar stap komt. En als er absolute durchlassigkeit is dan hoef je ook alleen nog maar te zitten en te genieten.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:10

dat is ook niet fijn die stopwatch methode bah!!!
Nogmaals de zit is alles bepalend vind ik .
Ik heb daar ook veel goedelessen in gehad en dat heeft mijn rijden behoorlijk beinvloed.
Vooral met de heupen kan je zoveel doen.
Zo lijkt het helemaal dat alles vanzelf gaat en het is voor je paard een stuk aangenamer.
veel succes verder met jou paarden
ps waar woon je eigenlijk in duitsland als ik zo brutaal mag vragen?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:20

Wat betreft de foto's zie ik een aantal dingen:

Allereerst vind ik het geen onaangenaam beeld. De paarden zien er allemaal ontspannen uit en ik zie geen forcering.
Bij alle paarden mag er wel meer oprichting zijn, maar bepaalde dingen moeten in acht genomen worden.

Ik zie namelijk een paard die vrij lang gebouwd is, met een hoge achterhand en hierdoor een weke rug. Daar is het gewoon heel moeilijk om bergopwaarts te trainen, waarbij je in dit geval snel spanning krijgt om het dier het fysiek erg moeilijk vind. Let maar eens op het achterbeen gebruik bij alle paarden die ik hier onder zet: bij allen wordt het achterbeen goed ondergebracht en is er sprake van een mooie buiging in het spronggewricht: 1 van de onderdelen die bij verzameling hoort.
Afbeelding
Afbeelding

Verder zie ik een paard die in africhting gewoon netjes loopt waarvan ik denk dat als het verder in niveau komt, er meer geslotenheid en bergopwaarts gereden mag worden (let ook maar weer op het achterbeen, ziet er prima uit). Ik vraag me af hoe oud dit paard is:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al vind ik de aanleuning zeker niet storend. Ik zie dit liever dan dat geforceerde overeind houden van het hoofd met een stugge hand en spanning in de rug. Wat eigenlijk helaas nog vaak genoeg voor komt.

Toevallig hadden we op het Global Dressage Forum enige filmpjes gezien van oud Olympia rijders, ik denk wel een aantal decennia terug. Daar waren de neuzen allemaal voor de loodlijn. En wat een spanning kwam daar uit voort zeg!
Alles liep heel kort, een gespannen rug, en daarbij ook de houding en zit was om te huilen. Er ging daarom ook een hoop gegiegel door het publiek dat dat ooit onze voorgangers zijn geweest.

Dan kan je nu toch wel spreken dat we enorm vooruit zijn gegaan met de sport. Alles wordt nu van meerdere kanten bekeken. En verandering van spijs doet eten.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:39

Ik heb trouwens ook nog een tweetal leuke foto's. Mogen jullie zeggen welke je meer aanspreekt

Afbeelding
Afbeelding

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:44

Kafue schreef:
Om over het rijden op de zit terug te komen. Dat jij zonder zit zou rijden komt mij vreemd voor. Je bent toch dressuurruiter? Als je alleen al een voorwaartse overgang wilt maken naar bijvoorbeeld achterwaarts. Hoe doe jij dat dan? Zo zonder zit. je legt je been enkelt aan of hoe gaat dat?

Hoe zit het dan met bijvoorbeeld 80% zit, 15%been en 5% hand. En hoe rijd jij dan uberhaupt trouwens naar het hslthouden toe? of hoe naar de passage. Ik ben hier wel benieuwd naar. Aangezien mijn paarden voornamelijk aan mijn zit gereden zijn, ben ik benieuwd hoe je dat zonder zou kunnen bereiken.

Ik heb nergens gezegd dat ik zonder zit rijd, maar ook zeker niet voor 80% Tuurlijk geef ik hulpen met mijn zit, maar die probeer ik zo minimaal mogelijk te houden. Dat geeft naar mijn mening ten eerste een rustiger beeld en daarbij geeft mij dat meer het gevoel dat het paard onder mij werkt ipv dat ik op het paard werk. Ik denk dat ik voor 50% met de zit rijd, 45% been en 5% hand. En elke hulp zo minimaal mogelijk.

Ik vind het lastig om te bedenken in welke hulpen ik precies allemaal geef omdat het vooral automatisme is. In het achterwaarts gaan gebruik ik licht been met een halve ophouding en mijn hand ontspant bij elke pas achterwaarts, wanneer ik dus op houd met die ophoudingen weet het paard vanzelf dat het weer voorwaarts moet gaan. Maar zo zijn er zoveel manieren, er zijn ook ruiters die een klein beetje verlicht gaan zitten bij het achterwaarts gaan en het dus vooral op de zit rijden, zo zijn er ontzettend veel manieren, het is maar wat je het paard aan leert.
Bij het naar de passage toe rijden heb ik geleerd juist zo rustig mogelijk te zitten om de passen niet uit balans te halen. Dat regel ik ook zoveel mogelijk met mijn been. Het paard heeft geleerd om zonder het tempo te verhogen aan een 'losse' en constante verbinding onder mij van achter door te draven. Dus veel meer hoef ik denk ik niet te doen. Daar zal ik echt nog eens voor op het paard moeten klimmen om echt stil te staan bij alle hulpen, daarbij pas je je hulpen ook aan het moment en het paard aan.

Wat betreft het rijden zonder beugels, dat zie je hier inderdaad minder. Zelf heb ik het wel een paar jaar lang gedaan (vooral in mijn ponytijd) en het heeft me veel geholpen.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:47

Wb. die oude beelden kan ik me er heel veel bij voorstellen. Welke manier van trainen pas je zelf toe?

Tyrza schreef:
Ik heb trouwens ook nog een tweetal leuke foto's. Mogen jullie zeggen welke je meer aanspreekt

De tweede, zeker weten
De eerste foto is naar mijn mening wel correct volgens het plaatje maar ik vind dat persoonlijk een minder fijn beeld om naar te kijken. De tweede foto toont voor mij veel meer ontspanning en gedragenheid over de rug. Als ik die tweede foto zie krijg ik spontaan zin om zelf te rijden en zo hoort het te zijn vind ik!

Wat vindt je zelf?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:49

Ik wil eerst nog wat andere meningen horen voordat ik mijn mening verklap

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:00

Ik ben niet zo goed met dat quoten dus hier even een opmerking uit jouw voorgaande stukjes.
: guote @okkie1 Ik rijd zo min mogelijk met mijn zit, dat verschilt o.a in onze manier van rijden. Ik denk namelijk hoe minder je doet hoe zuiverder het rijden wordt. En uiteindelijk maak je het jezelf gemakkelijker wanneer je oefeningen moet doen waar minimale hulpen snel achter elkaar nodig zijn.
Wat gebruik jij als controle punt dat kan ik namelijk niet uit je zin halen?

Ik rijd zelf hoofdzakelijk op de zit. Dat betekend bijvoorbeeld dat ik veel werk met mijn bekken en mijn buikspieren. Het kantelen van het bekken drukt de zitbeenknobbels in het zadel dit is een extra voorwaarste hulp maar bijvoorbeeld ook een mogelijkheid om te "kleven"aan het zadel.
Maar goed dat rijden met de zit dat heb ik zo geleerd en mijn paarden verwachten dat ook van me. Ik krijg les in die wijze. Dat betekend ook dat door mijn paard aan mijn zit te rijden ik niets meer met mijn been hoef te doen, die kan dan wakend liggen en behoeft niets te doen. Het paard loopt ahw vanzelf en de toeschouwer ziet een rustige houding, een gefixeerde in het midden van het paard zittende ruiter en rustige hand en been.

Het controle punt om te zien of het paard aan de hulpen is is bijvoorbeeld de vraag zoekt mijn paard mijn hand of zoek ik hem, dan doe je je hand naar voren met je arm zoekt het paard de hand weer op heb je je controle goed en is het paard de gene die door de activatie van de achterhand over de rug van achter naar voren gereden wordt naar de hand toe. En is ht niet zo dat het paard naar de hand getrokken wordt het zgn van voor naar achter rijdende ruiter.
Zo ook ontspan ik in de galop ofzo mijn zit gallopeert mijn paard dan door of valt hij uit de beweging, ja valt hij eruit dan is die dus niet aan de zit.

Ieder manier kan goed zijn of slecht. Er waren ook heel veel goede oude ruiters. Ik roem maar even de helaas te vroeg gestorven Reiner Klimke.
Ik denk dat we enorm vooruit zijn gegaan maar dat geld niet voor iedere huidige olympiade ruiter. Ik denk dat sommige hun vooruitgang nu teniet doen door een te snel streven naar....... . Vergeet niet dat er nu zeer zeker paarden op de hoogste podiumplaatsen staan die daar niet thuishoren, die niet correct voorgesteld worden maar dit naar aanleiding van hun moderne trainingswijze ook niet meer kunnen. Niets tegen de kwaliteit van die paarden en hun ruiters maar het is gewoon een constateren.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:02

Hmzzz kvind er allebei niet zo heel veel aan.
Bij de eerste zie ik een mega-onderhals en een rare knik in zn hals.Bovendien zie ik een paard dat niet echt over zn rug loopt en die zelfs wegdrukt en met zn kont omhoog komt, omdat ie achter niet goed ondertreedt.
Bij de tweede kun je moeilijk iets over de hals zeggen, maar gezien hij achter de loodlijn en achter de teugel loopt, is de boog in de bovenhals die je ziet niet perse spieren, maar kan deze ook de halswervels zijn. Ik zie wel een paard dat fijn over zn rug loopt, hoewel hij zn voorbenen wel wat beter mag buigen en optillen, maar dat kan ook aan het moment van foto maken liggen. Ook zn achterbenen moeten verder ondertreden...
Dus op beide foto's zie ik geen paad wat achter actief ondertreedt en dat de kracht ook nog via de rug doorgeeft naar de voorkant... Wat toch eigelijk wel de bedoeling is...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:09

Kafue schreef:
Het controle punt om te zien of het paard aan de hulpen is is bijvoorbeeld de vraag zoekt mijn paard mijn hand of zoek ik hem, dan doe je je hand naar voren met je arm zoekt het paard de hand weer op heb je je controle goed en is het paard de gene die door de activatie van de achterhand over de rug van achter naar voren gereden wordt naar de hand toe. En is ht niet zo dat het paard naar de hand getrokken wordt het zgn van voor naar achter rijdende ruiter.

Ben ik het helemaal mee eens, maar ik las ergens in dat ze in belgie een oefening moeten doen waarbij ze hun handen naar voren doen, terwijl het paard in dezelfde houding moet bljiven lopen. Daaraan zou je dan kunnen zien dat je paard op eigen benen loopt... Maar een goede jury heeft deze oefening niet nodig om te zien of het paard op eigen benen loopt ja of nee, toch? Het paard moet de hand volgen dus k vind deze oefening een beetje tegensprekend, of ligt dat aan mij? Wat denken jullie?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:15

Nu heb ik eerst foto's van Reiner Klimke:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Of de 'moderne' dressuur:
Afbeelding
Afbeelding

Dan spreekt dit me toch veel meer aan.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:15

Citaat:
Bij de eerste zie ik een mega-onderhals en een rare knik in zn hals.Bovendien zie ik een paard dat niet echt over zn rug loopt en die zelfs wegdrukt en met zn kont omhoog komt, omdat ie achter niet goed ondertreedt.

Waarom zeg je dat ie achter niet goed ondertreed? Spronggewricht is gebogen en het pijpbeen van het achterbeen staat in een gelijke lijn met het pijpbeen van het voorbeen. De staart wordt mooi gedragen en er is sprake van een bepaald balans.

Inderdaad is de rug en hals gespannen. Er is geen durchlassigkeit vind ik persoonlijk. Neus is echter wel iets voor de loodlijn.

In feite is het qua beeld vrij correct. Maar toch is er spanning. Hier mist harmonie.

Citaat:
Bij de tweede kun je moeilijk iets over de hals zeggen, maar gezien hij achter de loodlijn en achter de teugel loopt, is de boog in de bovenhals die je ziet niet perse spieren, maar kan deze ook de halswervels zijn. Ik zie wel een paard dat fijn over zn rug loopt, hoewel hij zn voorbenen wel wat beter mag buigen en optillen, maar dat kan ook aan het moment van foto maken liggen. Ook zn achterbenen moeten verder ondertreden..

Weet je wel waar de halswervels zitten? Niet in de bovenlijn hoor? Ik kan het met je eens zijn als je zegt dat het paard achter de teugel loopt. Dit komt omdat de galop meer van achter naar voren had mogen doortreden en dus meer verbinding vanuit de bovenlijn ontstaat.
Echter, het binnenachterbeen wordt ook weer onder de massa geplaatst en buigt voldoende in het spronggewricht.
Het zou in het geheel dus meer naar de hand toe gereden mogen worden, waardoor het paard ook meer het voorbeen zal liften en in het frame meer bergopwaarts zal gaan lopen. Toch vind ik dit beeld harmonischer dan de eerste foto.

Waar geef je nu eigenlijk de voorkeur aan als je beide foto's bekijkt, Woodstock? Om maar even te kunnen kiezen uit 2 `kwaden`
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 07-11-05 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:19

Woodstock schreef:
Ben ik het helemaal mee eens, maar ik las ergens in dat ze in belgie een oefening moeten doen waarbij ze hun handen naar voren doen, terwijl het paard in dezelfde houding moet bljiven lopen. Daaraan zou je dan kunnen zien dat je paard op eigen benen loopt... Maar een goede jury heeft deze oefening niet nodig om te zien of het paard op eigen benen loopt ja of nee, toch? Het paard moet de hand volgen dus k vind deze oefening een beetje tegensprekend, of ligt dat aan mij? Wat denken jullie?

Uberstreichen. Het wordt ook alleen in de lagere klasses gevraagd geloof ik. Ik wil dat mijn paarden in een constante aanleuning lopen van achter door over de rug met een 'losse' ontspannen hand-mond verbinding en pas wanneer ik een halve ophouding maak moeten ze de hoofd- halshouding aanpassen. Wanneer een paard constant de hand volgt vind ik het lastiger om in een verzameling het paard op eigen benen door te laten treden zonder dat het probeert in de hand te hangen, dan heb je vaak meer hulpen nodig om het te corrigeren.

GertJan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:44

Okkie1 schreef:
Dan spreekt dit me toch veel meer aan.

Net als een stukje modern piafferen op de voorhand ...

Afbeelding

... of een pasje spectaculair achteruit draven ...

Afbeelding

... en dan kun je altijd nog je paardje er eventjes doorheen zetten, oftewel in de krul trekken ...

Afbeelding

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:48

Gert Jan, kan jij onderbouwen wat jouw foto´s te maken hebben met Okkie haar antwoord?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:57

Tyrza schreef:
Gert Jan, kan jij onderbouwen wat jouw foto´s te maken hebben met Okkie haar antwoord?

Dankje, je was me voor.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:57

Citaat:
the chairman of the FEI Dressage Committee Mrs Mariette Withages sincerely spoke to some participants of the Global Dressage Forum not to look for differences but find the way to unite and to respect each other again. “At this moment emotions are still very high and I don’t think this will bring something good at a Forum with 300 international visitors and Anky and Sjef not being there themselves because of their invitation to Melbourne, Australia. I feel a way to more understanding and respect only can be found in a personal exclusive talk”, Mariette Withages explained. Mariette Withages has already made a start to invite different parties involved for a personal talk with her first. “Everyone who feels involved in this discussion has a big ego, but they all have much more in common than they probably like to admit. I hope this personal discussion will lead to a practical day with riders and horses and only the persons involved to really go into details to get more understanding. The strange thing to my opinion also is that this low and deep-riding already was known in the first part of the last century with Otto Lörke as a practical part of the classical principles, making it possible to ride horses with one hand only.”

Bron mailing Dressage Direct, samenvatting van de presentatie van FEI jurylid Mariette Withages.

GertJan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:01

Tyrza schreef:

Okkie1 schreef:
Of de 'moderne' dressuur:

'Mijn' foto's tonen ook de moderne dressuur ...

Je kunt overal wel goede of slechte foto's van plaatsen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:02

Kan ook met klassiek, GertJan....

Het gaat uiteindelijk om het doel. En ja, zoveel mensen zoveel wensen. De een heeft daar zijn voorkeur aan de ander aan weer wat anders.

Ik moet ook eerlijk gezegd schrikken van de foto van Edward met een opgekruld paard. Dit is gewoon extreem.

Maar wat ik me afvraag... waarom gaan alles pro´s en contra´s gewoon niet een keer tijdens een meeting uitgebreid met een onderbouwende powerpoint presentatie voor mijn part eens om de tafel zitten en de feiten aan elkaar uitleggen?

Lijkt me veel boeiender dan op een forum op internet alles af te kammen.

Het ging oorspronkelijk eigenlijk om de foto´s uit de eerste post.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 07-11-05 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt