goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:15

Er kan inderdaad altijd wat misgaan; maar daar zijn het paarden voor, en dat geldt dus ook voor een ervaren paard.

Ik ken Volum inmiddels voldoende om te weten dat het een nuchter paard is, dat in enge situaties erop vertrouwt dat ik hem uit de situatie red, dus ik heb het aardig in de hand.

Neemt niet weg dat ik alleen maar dingen doe die ik zelf verantwoord vind; dat ik altijd mijn cap op heb, en een mobieltje voor het geval dat er iets misgaat. Ook vertel ik bij vertrek vaak even aan een stalgenoot welke kant ik op ga.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:51

*meld zich*

Ik rij ook een 3 jarige. Mijn paard is behoorlijk aan de maat en wordt heel bewust gereden. 1x per week priveles. 1x per week gaat hij mee naar club waar ik een 20 minuten meerij en dan stop. daarnaast wordt hij nog 1x gereden of gelongeerd of hij gaat mee naar het bos.

Met een jong paard voltes rijden. Stelling vragen naar buiten en naar binnen. Ook over de hoefslag op de lange zijde stelling naar buiten, korte zijde stelling naar binnen. Hierdoor maak je je paard soepel en zorg je ervoor dat hij goed buigt om je been. Veel overgangen rijden. Ook schijnovergangen, let goed op dat hij in de overgang niet dieper duikt maar rij de overgang met een nette aanleuning.
Galopperen liever kleine stukjes en beheerst en dan opnieuw aanspringen dan lange stukken en de bak rondsjezen.

Een goede oefening is ook door een S van hand veranderen. Dit kun je bijvoorbeeld op een volte doen en dan een aantal keren achter elkaar. Of slangevoltes rijden. Een jong paard hoeft nog niet zoveel te doen. Maar wat hij doet moet goed! En uiteraard met de juiste stelling en buiging.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:44

Ik hoor veel mensen over stelling vragen maar richten jullie wel eerst recht voordat je stelling gaat vragen?

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:05

MISTRAL94 schreef:
Ik hoor veel mensen over stelling vragen maar richten jullie wel eerst recht voordat je stelling gaat vragen?

Ja uiteraard. Daarvoor is "door een S van hand veranderen" ook een goede oefening! Je moet je paard eerst recht richten voor je hem omstelt.

Moniek

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:09

Alayda schreef:
Wat een leuk topic!
Zelf ben ik nu 3 weken bezig met mijn 3jarige welsh cob merrie. Ik rijd ongeveer 2x in week. 1x gewoon voor mezelf en 1x rijd ik een half uurtje mee in de les.
Sturen en ovegangen rijden is nog erg moeilijk maar het gaat al steeds beter.

Ik ben benieuwd hoe jullie paarden op het bit reageren...??
Mijn pony loopt er constant mee te klooien, vaak tong erover heen gooien enzo...
Iemand misschien tips? Ik probeer zo weinig mogelijk in dr mond te komen, maarja...ik zal toch moeten sturen etc.

Hallo
ik weet niet wat voor een neusriem jij hebt?
maar als je een combinatie neemt dat heb je dat probleem niet zo snel
het houd de mond meer gesloten zodat hij het niet meer kan
veel plezier met rijden verder

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:54

liesje1986 schreef:
Ik rijd juist niet zo veel kleine wendingen, veel rechtuit, tempowisselingen en schijnovergangen. Op de volte af en toe eens wat stelling naar buiten vragen. Lekker achter je hand aan naar beneden rijden. Ook trainen op een snellere reactie aan je been. Verder binnenhoefslag en als het kan lekker veel het bos in gaan. Ook afwisseling door longeren, grondwerk e.d.

Dit doe ik ook met mijn paard.. Vooral veel halve overgangen maken en bezighouden..

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:12

Je moet natuurlijk wel in de gaten houden of er niks met het gebit aan de hand is dat je pony daarom zo raar met het hoofd doet

Cd28: Daar heb je ook gelijk in maar ik lees niks over het rechtrichten terwijl men het wel over stelling vragen heeft. Mijn mening is dat je een paard is recht gericht moet rijden, voordat je echt met de stelling bezig kan.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:19

longeren blijven doen zeker 2keer in de week ongeveer 20 min
zet ze een keer bij als ze daar voor is zoleert ze ook stelling maar op een verantwoorden manier
en dat neem je dan ook mee in rijkunsten en dan gaat het veel makkelijker en nog belangrijker het gaat lekker ontspannen

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:22

Moniek schreef:
longeren blijven doen zeker 2keer in de week ongeveer 20 min
zet ze een keer bij als ze daar voor is zoleert ze ook stelling maar op een verantwoorden manier
en dat neem je dan ook mee in rijkunsten en dan gaat het veel makkelijker en nog belangrijker het gaat lekker ontspannen

Als je daarnaast ook nog 2 tot 3x gaat rijden vind ik dat persoonlijk teveel voor een 3-jarige.

Longeren is wel een goede oefening en zoals Moniek zegt, 20 minuten is meestal wel voldoende. Zeker iets om 1x per week te doen, ik zet hem altijd bij met longeren anders heb je er naar mijn mening ook niets aan.

@mistral; uiteraard is recht richten belangrijk. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat sowieso gebeurd.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:39

nee vind dan niet dat je 3 keer per week moet rijden
maar 2 keer per week een half uurtje en 2keer in de week 20 min longeren is niks mis mee.
En bijzetten heeft alleen zin als je paard goed de hulpen kent.
En als je dat nog nooit gedaan heeben met iemand doen die er ervaring mee heeft.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:24

[quote="CD28
@mistral; uiteraard is recht richten belangrijk. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat sowieso gebeurd.[/quote]

Ik ga daar ook vanuit maar ben benieuwd of andere mensen dit ook doen

xxanitaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:47

ik heb vandaag voor het eerst les met mijn 3,5jarige :D
ben beniewd hoe het gaat

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:13

Schopje

Anita hoe is het gegaan?

xxanitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:58

oow het ging best wel goed ik heb heel veel tips gekregen en huiswerk
k moet heel veel overgangen gaan rijden zodat ze goed aan mijn been gaat lopen.
en verder moet ik heel veel voltes en slangenvoltes gaan rijden zodat ze goed om mijn been gaat buigen.

ze vond dat mu paardje een mooie houding had

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:20

Ik longeeer mijn paard 1X in de week, en ik ben begonnen met halster en dan op de stem laten reageren. En ook dat ze minder schrikkerig op zweep zou gaan reageren.
Laatste keren ging het heel goed, dus vandaag heb ik het hoofdstel omgedaan, longeersingel omgedaan en bijzetteugels. De bijzet eerst vastgeklikt aan de singel, dus niet aan de mond. Eerst even links en rechtsom wat gedraafd en overgangen gemaakt. Ze was zo rustig en braaf dat ik de bijzet aan het bit heb gedaan, niet te strak (ook niet te los). Dat ging prima, volgende keer ga ik het weer zo doen, en dan misschien de bijzet iets strakker, zodat het meer inwerking heeft.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:19

Dat gaat dus de goede kant op

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:57

Vandaag heeft ze lekker vrij , en ik ook.
Morgen gaan we lekker de bos in, samen mijn vriendin.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:25

Jaja vandaag de allereerste wedstrijd gehad. Een B proef onderling om te kijken hoe eng alles wel niets. Je loopt nietsvermoedend richting de bak en je paard slaapt. Je paard ziet de ring en groeit een halve meter. Nou inrijden, lekker aan het stieren, dan weer stukje ontspanning. De ring in en gaan met die banaan. Het begon heel goed, lekker rustig. Vervolgens rijdt je de diagonaal van H naar F en in de hoek bij F zat schijnbaar een bakspook. Dus ja dan ga je vol op de rem om vervolgens achteruit te lopen, en niet een paar meter maar gewoon rondjes. Nou eerst lief en rustig proberen op te lossen maar al gauw bleek dat we dan er te lang stonden, dus dan maar wat minder lief. Met als gevolg dat je paard laat zien dat ze ook wel kan steigeren. Maar ja na dit is de proef verder goed gegaan en had ik uiteindelijk 158 punten en een 4e plaats.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:33

Mijn oudere merrie heeft ook zo'n rijke fantasie. De jonge merrie (nog) niet. Hoe lang is die van jou onder het zadel?
Zijn er meer mensen die met hun 3 jarige af en toe een wedstrijdje mee pakken?

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:02

Ik heb alleen maar een clubkampioenschap(je) meegereden, volgend voorjaar ga ik echt 'beginnen'.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:48

Ik heb ook een oefenwedstrijdje gereden, zie onderschrift. Hij was heel erg moe toen we thuiskwamen van al die indrukken, maar heeft zich keurig gedragen.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:53

Morris: En hoe lang was die van jou onder het zadel?

Marliesje: Wat een toppertje zeg dat ziet er super uit
Hoe lang is die van jou nu onder het zadel?

Zijn/gaan jullie starten op het moment dat je paard er helemaal klaar voor is of starten jullie eerder zodat ze wat ervaring op kunnen doen?

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:03

Mistral, die van mij is afgelopen voorjaar zadelmak gemaakt. Ik schat dat ze nu een half jaar zadelmak is. Maar ik moet er bij zeggen, dat ze heel cool is in haar hoofd, anders had ik nooit meegedaan hoor. En eigenlijk ga ik er een beetje van uit dat we volgend jaar april wel klaar zijn voor een B proef. In ieder geval we gaan gewoon starten.
Mlies die scoorde gewoon direct punten, ha ha, nee hoor hartstikke goed! Je kent me langer dan vandaag.
Mistral zie mijn linkje hieronder van Velvet´s eerste kennismaking met het wedstrijdterein.

En die van jou Mistral, hoelang al zadelmak?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:05

Dat ziet er ook al zo goed uit!
Die van mij is ook koel in het hoofd, ik denk dat ze nu ongeveer voor de 14e a 15e keer onder het zadel is geweest. Ze is nog erg groen ik wil ook niet direct starten maar was benieuwd wanneer jullie dat deden.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:06

Morris schreef:
Vandaag heeft ze lekker vrij , en ik ook.
Morgen gaan we lekker de bos in, samen mijn vriendin.

Geen bosrit vandaag, ons maatje die normaal meegaat, die redde het niet vandaag. Dus we hebben even dressuur geoefend, veel overgangen en voltes. Ze reageert heel goed op de stem, als ik zeg draf, dan gaat ze draven , en als ik zeg hooooooo stap, dan gaat ze stappen .
Ze leert snel, want op de stem dat oefen ik eigenlijk alleen maar aan de longe.
Als beloning hebben we een blokje om gestapt (stukje bos), braaf paard!