Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:44

Goed onderzoeken waarom hij deze vervelende actie telkens weer laat plaats vinden. Een optie zou kunnen zijn dat het zadel hem of haar hoe dan ook, misschien voor ons oog onzichtbaar, ergens dwarszit. Het zou mogelijk kunnen ziijn dat het onplezierig zit of zelfs pijn doet, dat gaat altijd ten koste van de concentratie. Als je dat door een deskundige hebt laten bekijken ne die factor heb je uitgesloten dan verwacht ik dat er een kleine hapering zit in de communicatie. Wat je het beste kan doen in zo.n geval is het gedrag negeren. Door dit te doen geef je het paard geen aandacht. Het paard zal dat interpreteren alsof er dus niets is om bang van te zijn. JIj geeft immers aan, door het te negeren, dat jij (als leider) geen enkel gevaar ziet!!! Veel belonen en weing straffeen is het pricipe om het dier vertrouwen te geven en hem of haar duidelijk te maken dat jij degene bent die de beslissingen neemt. Op deze manier creeer je dus heel eenvoudig en op een natuurlijke manier het overwicht wat je nodig hebt.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:22

Dr zitten denk ik al veel goede tips tussen
Als ze dan toch nog een keer schrikt, meteen op de rem zetten, en zo snel mogelijk doorrijden alsof er niks aan de hand is.
Verder idd als je het aan voelt komen een volte draaien, of eventueel dat na het schrikken ook meteen doen, direct nog een x langs dat 'enge' stuk laten lopen.

Ik hoop dat het lukt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:32

Ik denk dat het ook iets is wat je gewoon moet accepteren van je paard. Hij is gewoon een bangebroek. Je hebt nou eenmaal dappere en minder dappere paarden. Ik heb al vanalles gedaan, over gekleurde zeilen gestapt, harde geluiden laten horen. Gaat uiteindelijk allemaal een stukje beter, maar de volgende dag kan ik weer ineens achterstevoren staan omdat er een trui over de bakrand hangt. Ach, je leert er wel goed van zitten....

Voor de rest niet te druk om maken. Ik ben het niet eens met KiWiKo (heb ik je naam goed zo??) dat het dan wel over gaat, want mijn paard is nou eenmaal een schijterd. Maar het maakt het leven wel makkelijker als je je niet over alle kleine dingetjes druk maakt. De grote dingen straf ik wel af, zoals blijven zoeken naar schrikdingen als we eigenlijk aan het werk moeten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:46

dat laatste ben ik het niet mee eens. Pablo was - en is - een echte neuroot, in het begin lag ik er regelmatig naast omdat er weer eens een bakkabouter rond liep maar inmiddels is hij een heel stuk rustiger en dapperder geworden, en dat vooral sinds ik methem ben gaan crossen. Hij heeft ontdekt dat hij veel meer durft dan hij zelf wist en dat heeft een heel stuk geholpen.

En een vergelijkbare ervaring heb ik met een paard van een vriendin, die sinds er veel mee gesprongen wordt, ook minder bang geworden is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:49

het is de bedoeling dat door jou eigen houding het paard zekerder wordt. Op het moment dat jij gaat reageren omdat je paard reageerd wordt hij alleen maar bevestigd in zijn angst.

als jij doet alsof je neus bloed en gewoon doorrijd zal je paard uiteindelijk ook zekerder worden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:00

Nogmaals: iedereen bedankt voor de tips. Er worden echt een hoop dingen opgenoemd, ik denk dat de oorzaak van het schrikken per paard verschillend is, en dat sommige dingen voor haar gewoon ook niet zullen werken.

Aqua: Ik denk niet dat het aan het zadel ligt. Ze kan namelijk hetzelfde idiote gedrag aan de longe vertonen.

Ik heb gisteren eerst alleen en daarna met een stalgenoot 'kennis laten maken' met en paraplu. Dat ging eigenlijk ontzettend goed. Ik had Oki los in de paddock staan en op het moment dat ik de plu uitdeed bleef zij staan kijken terwijl een ander paard dat aan de hand stond te grazen 200 meter verderop er toch een stuk meer van onder de indruk was. Ze kwam gelijk kijken, snuffelen, ik kon haar met een dichte plu aaien, met een open plu aaien. Aan haar rechterkant duurde dat langer, maar uiteindelijk gaf ze (met hulp) daar toch ook toe.

Ik ga er eigenlijk steeds meer vanuit dat Oki geen bang paard is, maar dat het echt puur is om onder het werk uit te komen. En dat moet ik dus gaan aanvoelen en voor zijn, daar ga ik proberen met hulp van m'n instructrice uit te komen.

Kiwiko: ik denk dus dat het niet zozeer een 'angst'reactie is op mijn reactie maar een 'hé, dit is in het verleden ook gelukt, nu hoef ik minder hard te werken'. En ik wil wel gaan proberen om het te gaan negeren, alleen ik vind dat nou niet bepaald makkelijk .

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:01

Ik denk dat jullie daar ook wel gelijk in hebben hoor. Het zal vast een stuk verbeteren. Ik ben daar nu ook zoveel mogelijk mee bezig. Elke dag nieuwe 'enge' dingen doen. Dan zal hij inderdaad meer gaan wennen. Je kan vast je paard wel een stukje dapperder maken, maar een hele dappere zal mijn vent nooit worden.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:52

Probeer als je voelt dat je paardje weg wil springen om te schrikken hem daar overdreven terug te rijden stelling te vragen binnenhand erbij maar niet te veel spanning op te wekken.. Ook optijd weer te geven en je buiten hand iets langer vasthouden.. Zodra je het enge vorobij bent rij je weer naar voren .. klein stukje,, veel voltes maken, stukjes wijken overdreven stelling binnen stelling buiten.. Die van mij ziet ook soms overal kabouters en dan op de enge plekken teugels los binnenteugel dan en met buitenteugel binnenbeen en zit overdreven terug rijden dat werkt erg goed... Hoop dat je hier wat aan heb

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:46

Ben eht helemaal niet eens met het gezege : 'mijn paard schrikt om niets'. Er is altijd wel iets, alleen zien wij het niet altijd en het paard wel. heb ook een schrikkerige en kijkerige arabier thuis hoor !
Wil ze kijken, dan mag ze dat ... daar maak ik geen problemen van.
En paarden doen nu eenmaal wat ze doen he ! Schrikken is daar een van, zo is dat nu eenmaal.
Ons paard neemt de dingen nu eenmaal anders waar dan wij. Zo zien zij bijvoorbeeld geheel anders dan wij ! Hun zicht is niet met het onze te vergelijken. Bovendien werken hun hersenen ook op een hele andere manier. Ze hebben net zoals wij 2 hersenhelften, maar die werken op een compleet andere manier. De ene is het gezonde verstand. Het knopje dat je activeert als hij het hoofd laag houdt, het andere dat je activeert als het hoofd omhoog gaat ! Paniekfuncie, adrenaline en vluchtreflex.
Wat voor ons niks is, is voor het paard wel iets. Wij rijden door het bos en voor ons is het iedere keer hetzelfde. Voor een paard is het iedere keer anders. De bodem is anders, meer plassen, gevallen bladeren ... noem maar op ! Een paard is daar heel gevoelig aan, wij zien dat niet.
Hoe ga je der nu mee om.
Je zegt dat je ontspannen bent, wel dat is mooi. Negatief gedrag gewoon negeren in dit geval. Ook zorgen dat je niet naar voren gaat als ze opzij springt (op de voorhand), want dan zet je ze in vooruit.
Ook nooit zo van die kalmerende taal gebruiken zo in de genre van : whooo braaaaaaf hoooooor, oowww meisje ... gewoon niks, negeren.
Kijkt die, niks doen, laten kijken, springt die opzij, niks doen, laten doen en negeren.
Wel belonen als hij of zij, braaf stapt. Dat is wat je wil, niet toch ?
De kleinste vooruitgang belonen. belonen kan zijn schouderklopje, lange teugel. Misschien begint ook (en dat is bij de meeste paarden zo) als je de teugel opneemt de spanning. Nu zal je zeggen dat doet ze aan de losse teugel ook. ja inderdaad, omdat ze niet meer weet van welk hout pijlen te maken.
Ga wat aan grondwerk doen, en ze wat desensibiliseren. bang gedrag negeren, geen druk uitoefenen, laat ze op der eigen tempo komen, en beloon het geringste. Laat ze moedig zijn, of geef ze tenminste de kans.
Ik denk aan dingen op de grond leggen, plastiek, balkjes, paraplus, dingen in felle kleuren, expirimenteer daarmee ...
Bouw haar zelfvertrouwen terug op, want daar schort overduidelijk ook iets mee.
Zelf clicker ik met mijn arabier en dat werkt wonderwel. Het is al een heel ander paard geworden, erg moedig ook !
Als je daar meer info over wil, moet je het me maar weten te zeggen of mail me maar prive.
Werkt wonderen.
Nochtans zat die vroeger ook voor het minste in mijn nek, en liep ze constant met een opgeblazen middenrif te snorten onder het zadel hoor. Echt niet onoverkomelijk.

Groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:25

ShannaY schreef:
Echt proberen te negeren... zodra je haar op de kop gaat geven, krijgt ze negatieve aandacht die ze wilt, om onder haar werk uit te komen.

Ik heb de laatste jaren altijd geleerd, paarden die dingen doen om het werk te vermijden, altijd negeren, bokken ze? Uitzitten, wachten tot ze klaar zijn, en doorrijden alsof er niks gebeurd is, op die manier straf je ze meer, dan dat je ze halt gaat zetten, hard gaat schoppen of met een zweep gaat slaan.

HaHa!
Negeren en wachten tot ze klaar zijn met bokken???? pfff

Halt zetten werkt ook niet, nee! Daar ben ik het zeker mee eens...

Gewoon hard werken - springt ie opzij - gelijk opsluiten en bijna
laten stoppen (zorg dat hij maar een paar stappen opzij kan doen en niet heel de bak door), dan weer verder werken en gelijk er weer langs met een beetje stelling naar binnen toe....dan ook op z'n tijd ontspannen (jij zelf ook)

(een ander paard van mij schrikt ook wel eens, maar is een stuk cooler in z'n kop- een x goed laten kijken en dan is het wel over)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 00:16

Eerlijk zijn. misschien?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 00:26

Wicky schreef:
Ik ben niet de enige die daar gek van wordt, hoera! Mijn haflinger (met identiteitscrisis, denkt dat ze een arabiertje is) is erg braaf onder zadel, aan de longeerlijn enzovoorts. Staat los met poetsen, is verder braaf ...... tot ze mee gaat aan een halstertouwtje.

Ze schrikt werkelijk van niets (ziet spoken of kleine groene kabouters volgens stalgenoten). En vervolgens springt ze in mijn nek, staat achter op mijn hakken, rent door me heen, verzin het maar. Het is geen gebrek aan respect, maar angst voor ............ ik denk maar kleine groene kaboutertjes.

Negeren, straffen, niets help. Het enige is accepteren en er soms maar om lachen. Dan is het dragelijk.

Ik vind dit altijd zo grote bullshit.
Arabische Volbloeden zijn echt niet schrikkeriger dan andere rassen hoor!!!!!!!!!!!(Sorry voor het schreeuw werk maar dan horen sommigen het mischien een keer)
Kunnen sommigen er niet eens een keer mee op houden op zeikerig te doen over dit ras.

Negeren of juist lekker met de neus op de feitten drukken en er gewoon dus met de neus op zetten

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:00

oke

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:00

ik weet niet veel van dat

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:45

dan kun je beter niet reageren en zeker niet op een topic van anderhalf jaar oud.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:18

Ik zet een slotje op dit topic.

Lizzielove, je posts hebben niets toegevoegd.