Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friemel

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:25

Even voor de duidelijkheid, ik doorgrond de methode nog niet. Omdat Aqua de klassieke grondbeginselen hoog in het vaandel heeft staan, ben ik wel geinteresseerd in haar zienswijze en probeer ik hier goed te luisteren naar wat zij zegt om de nuances te onderscheppen en deze positief te interpreteren. Ik heb het nog lang niet uitgevogeld dus het lijkt me verstandiger dat je (we) Aqua-vragen aan Aqua stelt (stellen).

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:19

VValar schreef:
Misschien nu Aqua8horse en Friemel zich daadwerkelijk gevonden hebben, kunnen ze saampjes gaan brainstormen over hoe ze concrete antwoorden op onze vragen moeten geven?
Ik heb namelijk ook in een ver ver verleden gevraagd om uitleg over concrete hulpen, waarom deze methode juist zo revolutionair is in jullie ogen en om desnoods een videoband met duidelijke uitleg. Maar aan geen van dit alles kunnen jullie gehoor geven. Komt dat door een fundamenteel gebrek in jullie methode waardoor je in weze maar weinig zinnige en concrete antwoorden/voorbeelden kunt geven?

Die uitleg is gegeven, het is aan jou of je daar wat mee kan. Iets niet kunnen begrijpen hoeft per definitie niet onmogelijk te zijn, zoals jullie nu doen voorkomen.
Merkwaardige conclusie overigens!

Helaas is de methode niet voor iedereen te begrijpen zoals nu maar weer blijkt. Maar het is ook niet revolutionair, maak ik op uit de antwoorden. Als je er nou niets van begrijpt, hoe kan je dan tot die conclusie komen? Zou je dat kunnen uitleggen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:23

Ja, Friemel dat lijkt mij ook handig en de korste klap. Maar inmiddels denk ik dat ik me de moeite ga besparen om dat het voor een aantal mensen te hoog gegrepen blijkt. Mensen die niet daadwerkelijk geinteresseerd zijn, kunnen beter gewoon niet reageren. Verder sta ik open voor de vraag van de topic startster in vergelijking met andere methodes, maar wel met wederzijds respect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:25

Aqua8horse schreef:
Verder sta ik open voor de vraag van de topic startster in vergelijking met andere methodes,
maar wel met wederzijds respect

Dat impliceert dus dat jij dat ook weet op te brengen Afbeelding

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:44

Zep schreef:
Aqua8horse schreef:
Verder sta ik open voor de vraag van de topic startster in vergelijking met andere methodes,
maar wel met wederzijds respect

Dat impliceert dus dat jij dat ook weet op te brengen Afbeelding

Daar kan je lang op wachten, jammer genoeg en het zegt meer over aqua en friemel als over de rest in dit topic, jammer dat aqua nergens gehoor aan geeft en iedereen die het niet op haar woordt gelooft dom is, nou dan zijn 75 procent van de bokkers dus dom, want ik geloof niemand op zijn woordt en ik denk een boel mede bokkers niet,

Waarom maak je dan geen website waar je alles in uitlegt met voorbeelden, zodat zulke discussies hier niet meer nodig zijn, tenminste als je dat kan, of kan je het dan ook niet verwoorden en dan wel gewoon in jip en janneke taal ,

Als er niet meer normaal gereageerd kan worden door mensen die serieus wat willen weten dan kan het beter weer op slot want met aqua valt niet te duscuseren

En nee je hoeft me nu niet te zeggen dat ik dan maar niet moet reageren want dan zal ik je teleurstellen vind het veel te leuk om het allemaal te blijven volgen, wie weet komt er nog eens een fatsoenlijk andwoordt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:53

Aqua8horse schreef:
VValar schreef:
Misschien nu Aqua8horse en Friemel zich daadwerkelijk gevonden hebben, kunnen ze saampjes gaan brainstormen over hoe ze concrete antwoorden op onze vragen moeten geven?
Ik heb namelijk ook in een ver ver verleden gevraagd om uitleg over concrete hulpen, waarom deze methode juist zo revolutionair is in jullie ogen en om desnoods een videoband met duidelijke uitleg. Maar aan geen van dit alles kunnen jullie gehoor geven. Komt dat door een fundamenteel gebrek in jullie methode waardoor je in weze maar weinig zinnige en concrete antwoorden/voorbeelden kunt geven?

Die uitleg is gegeven, het is aan jou of je daar wat mee kan. Iets niet kunnen begrijpen hoeft per definitie niet onmogelijk te zijn, zoals jullie nu doen voorkomen.
Merkwaardige conclusie overigens!

Helaas is de methode niet voor iedereen te begrijpen zoals nu maar weer blijkt. Maar het is ook niet revolutionair, maak ik op uit de antwoorden. Als je er nou niets van begrijpt, hoe kan je dan tot die conclusie komen? Zou je dat kunnen uitleggen?

Oh dus jij impliceert eigenlijk dat ik het begrip niet heb om jouw ("revolutionaire") methode niet te begrijpen? Sorry hoor, maar dat is bij lange na niet de waarheid. De werkelijke reden waarom ik jouw methode nog steeds niet begrijp is omdat je ten eerste geen duidelijke uitleg erover geeft. Vage begrippen en methoden vliegen mij om de oren, maar een concreet voorbeeld kun je niet geven. Ten tweede spreek je jezelf toch nog wel eens tegen (ik ga geen voorbeelden geven, lees je eigen topics maar eventjes door) en ten derde kun je nog steeds niet met een goed voorbeeld komen om mij uberhaubt iets uit te leggen. Dus DAAROM is het mij nog steeds niet duidelijk en kun je het me niet kwalijk nemen enigzins SCEPTISCH te zijn... Elk gezond denkend mens zou dat zijn.

Dus waar blijven de goede en concrete voorbeelden nou eens eindelijk, en hou je op met vage uittreksels en theorieën over hoe het volgens jou hóórt te zijn?(niets mis mee, als het maar kunt bekrachtigen) Je zult een veel beter standpunt maken wanneer je voorbeelden en/of beeldmateriaal hebt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:22

Het gaat toch over klassieke dressuur? Volgens mij is er maar 1 klassieke methode dus ik vind de vraag van TS ook redelijk apart, tenzij het doel van dit topic is om Aqua's methode te promoten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:45

Dat heb je goed gevolmuleerd betteke er wordt hier alleen dicussie ontlokt omdat het andere topic geloten was.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 21:39

Aan het begin van dit topic stelde ik : Ik dacht dat de klassieke dressuur maar op één manier te rijden was.
Maar door het lezen op andere topic's kwam ik erachter dat verschillende mensen er toch weer een eigen methode aan koppelden.
Ik ben alleen maar nieuwsgierig welke methoden er zijn en waar de verschillen zitten. Ik denk dat ongeacht de methode die je volgt het welzijn van het paard, de balans en de ontspanning takt en soepelheid toch wel de uitgangspunten zijn. En dat iedereen hiernaar streeft.

Ik vraag me af waarom er in de wedstrijdtop paarden zijn die niet in balans zijn en zich soms verzetten tegen de ruiter.

Dat het hier maar over één methode gaat ligt niet aan mij en was ook niet het doel van dit topic.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:25

Citaat:
Ik vraag me af waarom er in de wedstrijdtop paarden zijn die niet in balans zijn en zich soms verzetten tegen de ruiter.

Omdat het geen machines maar levende wezens zijn?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:43

Omdat op wedstrijden geen klassieke dressuur gereden wordt maar plastic nep geleverd wordt voor de goedkope consumenten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:50

friemel schreef:
Omdat op wedstrijden geen klassieke dressuur gereden wordt maar plastic nep geleverd wordt voor de goedkope consumenten.

De expert laat van zich spreken

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 22:51

In mijn ogen zou je op top niveau, ook top moeten presteren je hebt hier een voorbeeld functie.
Ik denk dat je geen topprestaties kunt geven zolang het paard niet in balans is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:52

Citaat:

Natuurlijk wordt er op een wedstrijd geen klassieke dressuur gereden, klassieke dressuur is een trainingsmethode,bij een wedstrijd gaat het erom te laten zien hoe goed een combinatie de proeven beheerst.

Maar het is een beetje onzinnig om het plastic nep te noemen, er zijn namelijk ook heel veel wedstrijd ruiters die die klassieke dressuur als trainingsmethode gebruiken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:54

Een grand prix paard is echt wel in balans, hoe moet dat paard anders in de grand prix terecht zijn gekomen?

Maar ook een toppaard is een levend wezen die soms anders reageert dan je vantevoren verwacht.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:54

*alles doorgelezen en tot de conclusie gekomen dat hier een flinke miscommunicatie plaatsvind*

Is er dan niemand die beide partijen kan samenbrengen tot dezelfde soort communicatie?

Ik heb totaal geen verstand van dressuur, maar ben wel geïnteresseerd. Ik begrijp elke reactie tot nu toe, omdat er in werkelijkheid geen enkel woord aan uitleg geschreven wordt! Het blijft bij een discussie over wederzijds respect, 1 of meer methodes/leerwijzes/rijstijlen, wel of niet goed voor het welzijn voor het paard, etc.. Maar nergens iets inhoudelijks, WAAROM iets wel of niet goed is. Alleen de meningen over iemand of over een denkwijze.

Schieten we hier iets mee op? Dacht het niet... Mensen zouden geen mensen zijn, als we verschillende meningen hebben en diverse manieren van denken. Niet iedereen is vocabulair goed onderlegd en niet iedereen is op sociaal gebied makkelijk.

Verwijten gaan heen en weer, het niveau daalt, maar men doet alsof men beter is als de ander of probeert op de manier van de ander te communiceren, wat echter averechts schijnt te werken.

Kunnen we nu alstubieft met daadwerkelijke zichtbare of uit te voeren vraag en antwoord komen, gewoon op de manier zoals je zou praten als men tegenover je stond...

Ik zal even proberen te beginnen:

Wat of wie is LDR?

Klassieke rijkunst, wel of niet toepasbaar binnen de westernsport? Ik vind van wel. Daarom vind ik de benaming klassieke dressuur niet handig. De westernrijstijl is in mijn opzicht 'dressuur' van je paard op een andere manier. (wat ik al ergens las... diverse manieren om 1 methode uit te voeren!)

ps: pas op met generalisatie...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:59

HappyH schreef:
Ik denk dat ongeacht de methode die je volgt het welzijn van het paard, de balans en de ontspanning takt en soepelheid toch wel de uitgangspunten zijn. En dat iedereen hiernaar streeft.

Ten eerste natuurlijk de tamelijk ongewone spanning van een wedstrijd. Ooit wel eens achter het toneel geweest voor een toneelvoorstelling? De beste danser is dan uit balans (ook letterlijk), de meest gehoorzame persoon verzet zich tegen de regisseur, de meest zachtaardige persoon kan ineens gaan snauwen. Een 100% garantie is er nooit, je hebt met persoonlijkheden te maken.

Daarnaast is het probleem van wedstrijden nou eenmaal dat er een winnaar aan vastgekoppeld zit. En dus gaan de ruiters die het winnen belangrijk vinden, zich concentreren op de aspecten die tot een overwinning leiden. Dat lijkt me inherent aan het wedstrijdrijden (op topniveau in elk geval) en niet te voorkomen met een methode. Omdat je als jury nou eenmaal niet IN de paarden en ruiters kunt kijken, ga je af op wat je aan de buitenkant ziet. En daar richten de sporters zich vervolgens op.

Snowdon: nee, dat denk ik niet. En ik denk dat we LDR maar het beste helemaal uit deze discussie kunnen houden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:59

Laten we a.u.b. niet weer over LDR beginnen!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:00

Ik heb mijn best gedaan en ga me nu verlagen tot het zakelijk moddergooien!
Volgens jullie (en wee wie het bestrijd) is de klassieke methode je van het! het is het st tropez van zuid frankrijk! en ben je er niet gezien, dan besta je niet! but get al life! Het enige concrete wat van jullie kant is gegeven:

Citaat:
Het is of het harmonisch ontwikkelen van natuurlijke begaafdheden van het paard

De enige natuurlijke begaafdheid die een paard heeft is vluchten! Vandaar dat we jullie nooit op wedstrijd zien!! Het paard is alweer op weg terug!! Gerum dat paardje toch!

How do they sa that? You'll get what you deserve? In dit geval wel stellletje 00

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:02

Ik heb echt mijn best gedaan, maar als je wordt afgeschilderd als respectloos, en oninteressant dan zeg je in weze: ik tolereer geen andere mening dan die van mij!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:04

Fransheijs: je (eenna)laatste reactie komt over als een moddersteek richting alle voorstanders van de klassieke rijkunst... dat is ook niet echt eerlijk, toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:08

En toch ken ik nog minstens twee hardstikke aangeboren, zo natuurlijk als ze maar zijn kunnen, paardse begaafdheden:
Strijden (met name strijden met medehengsten om de kudde of medemerries om alfa-positie)
En je aantrekkelijkheid showen voor het andere geslacht (of om je concurentie een beetje te imponeren...)

Tijd voor een Klassieke Rijkunst 2.01beta te komen, waarin ook deze vaardigheden tot uiting kunnen komen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:09

Fransheijs wie bedoel je met jullie?
Ik wijs klassiek niet af maar LDR ook niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:15

Laten we in dit topic LDR er alsjeblieft buiten houden!!!

Maar een paar zinnige opmerkingen over wat volgens jullie klassieke dressuur inhoudt lijken me wel interessant.

Volgens mij is western dressuur echt iets anders dan klassieke dressuur, aangezien het in allebei de gevallen om een manier van trainen gaat, waarbij de manieren totaal verschillend zijn. Vandaar mijn vraag wat de klassieke dressuurpuristen van western dressuur vinden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:35

Ik heb een vraag waar ik zelf eigenlijk geen antwoord op weet. Klassieke paarden zijn voornamelijk vierkant gebouwd en moderne sportpaarden rechthoekig. Volgens mij ontstaat daardoor een heel ander beeld, omdat bij een gelijke graad van verzameling een vierkant paard verzamelder lijkt.