Paslengtes in de volte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GoldStar

Re: Paslengtes in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:09

Het verschil in paslengte is meetbaar, alleen niet nauwkeurig op de manier zoals dat hierboven gedaan is. Als een paard op een volte gaat, is daarvoor een naar het middelpunt van de volte inwerkende kracht nodig. We zullen het maar niet moeilijker maken, het is zaterdag-avond. ->

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:32

Goldstar kijk daar komen we ergens mee. Maar kun je me vertellen. Want dat is duidelijk dat ,dat binnenachterbeen meer onder komt dus dichter (breedte) naar buitenbeen komt dat inderdaad zoals ik denk te zien de sporen meer in lijn komen?

Vast heel veel bedankt voor goed uitleg

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:44

Goldstar met jou uitleg kan ik wat, en kan hier enigzins inkomen ik zal het nog eens goed bestuderen als mijn man er op zit van de week aangzien ik nu een beetje weet waar ik naar moet kijk,

Als er nou eens direct een goede uitleg kwam in plaats van alleen maar het is natuutkundig bewezen en het is lochies en je paard is scheef dan had deze discussie een heel ander wending gekregen,

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:54

Het buitenbeen komt minder onder de massa van het paard (gaat niet of in ieder geval minder naar binnen toe). De verplaatsing van het been in de bewegingsrichting van het paard overheerst. Met het binnenbeen gebeurt wat anders, het treedt meer onder de massa van het paard, dat betekent dat de pas van het paard voor een deel schuin ondertreedt. Dat schuine ondertreden kun je ontbinden in twee richtingen, dat is 1. in de richting van de beweging en 2. meer onder het paard in de richting naar buiten. Uit deze twee componenten bestaat de paslengte. (denk even aan de stelling van Pythagoras: het kwadraat van de schuine zijde (paslengte van het paard) is gelijk aan de som van de kwadraten van de rechthoekszijden (dat is in de richting (raaklijn) van de beweging en loodrecht daarop het stuk wat het paard met het binnenbeen meer naar buiten/midden ondertreedt). Je meet dus de schuine zijde van de paslengte, terwijl het paard gebogen is. Zelfs deze paslengte is in de praktijk net iets kleiner dan de paslengte van het buitenbeen. Op een foto of video zal je de indruk kunnen krijgen dat het niet zo is. Je kan het vergelijken met het kijken naar een vliegtuig dat opstijgt van de startbaan terwijl je er zelf schuin voor of achter staan. Het schuine been, of de hoek waaronder het vliegtuig omhoog gaat, lijkt veel groter of kleiner te zijn dan in werkelijkheid (afh. van waar je staat).
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 13-08-05 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:59

Dat kan dan verklaren dat het voor mij op video gelijk is het is namenlijk vanuit het midden gefilmt, maar het verschil is wel minimaal,

De stelling van Pythagoras ken ik en daar zit wat in, het ondertredende achterbeen heb ik natuurlijk wel gezien, maar niet een lengte verschil,

Ik ben wel blij dat er eindelijk eens een goede uitlegt is super goldstar

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:37

Goldstar: precies, ik ben het met je eens. Maar het is gewoon logisch. Gelukkig dat een aantal mensen dat waarcshijnlijk nu ook in kunnen zien dankzij jouw uitleg. Dat is net even fijner voor een paard!!!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:58

Goldstar bedankt voor de uitleg. Het is lang niet altijd eenvoudig iets goed te verwoorden. Vooral niet als je mening bij voorbaat wordt afgekeurd, omdat je anders denkt dan de rest.

Wat de video betreft wilde ik nog even zeggen, dat het resultaat daarvan waarschijnlijk niet echt betrouwbaar is, omdat het formaat van het beeldscherm waarschijnlijk veel kleiner is dan de werkelijkheid.
En het verschil dan ook evenredig verkleind wordt weergegeven!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:12

Het gaat er niet om dat de mening wordt afgekeurt maar om de uitleg die wordt gegeven en geen van julle bijden kon dat goed verwoorden dus ja dan kan je dat soort reacties verwachten, toch theoretich niet goed onderlecht anders had je het zelf wel neergezet,

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:18

Dat bedoel ik maar!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:49

Een aantal posters heeft ieder vanuit zijn eigen invalshoek antwoord gegeven op deze leuke vraag van TS en actie ondernomen om de nonsense die verkondigd werd te weerleggen in het belang van het paard. Er is geen enkele reden om die positieve inzet te veroordelen. Wees eens lief voor jezelf en je paard en waardeer de enkeling die zich nog moeite getroost om jullie van de juiste informatie te voorzien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:56

We hebben het over paslengtes in een volte ???????? de pas die het paard natuurlijk maakt..... Ik kan me niet voorstellen dat het wel of niet weten van een natuurlijk proces bijdraagd aan het geluk van je paard. Zeker de minimale verschillen die eigenlijk met het blote oog niet eens zichtbaar zijn

Als aqua zelf de moeite had genomen om al haar stellingen zo te beschrijven als goldstar nu heeft gedaan, dan komt ze al een heel eind verder, gewoonweg omdat het duidelijk is.

Bij aqua is voor heel veel mensen nog heel veel heel erg vaaaahaaaag, en als je het niet begrijpt wat ze zegt dan ben je minstens dom, niet kundig, slecht voor je paard. En daar gaat het verkeerd.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:20

Ga met Betteke en dobbel mee. En auqa jij had dit antwoord toch ook kunnen geven. Jij hebt toch alles onderzocht met een theorie die sluitend is.
En waar ik ook mee zit is dat je gewoon geen antwoord geeft op de praktijkvragen. Zie jij dat verschil in paslengte enz
Want daar gaat het mij dus om. Met dit gegeven kan je dus niks in de praktijk. Namelijk als je paslengte verschil gaat zien is er iets mis.
En dat had jouw antwoord ook moeten zijn.
Maar nu twijfel ik nog steeds aan jouw. En dan roep jij dat je geen mening mag hebben, dat we jouw bijvoorbaat al niet geloven.
1 Antwoord als dat van Goldstar, onderbouwd en dat jij het dus ook niet ziet, maar dit door theorie weet.
Geeft wel een iets ander beeld als wat je nu hebt geschetst. In je stukje hoe rijd je een wending benoemde je dus duidelijk dat het binnenbeen kortere passen gaat maken. Als je dit benoemd geef je de indruk dat je dit dus merkt/ziet.
Geeft zelfs de indruk dat je dus dit(als dat al kan) ook in de hand gaat werken/ondersteunen door hulpen.

En ik praat dus gewoon wat ik in praktijk meemaak en zie. Ik wil dus ook geen boek schrijven, een nieuwe rijmethode ontwikkelen.
Door dit gegeven zal ik ook niet anders moeten gaan kijken. Blijkt dat wat ik zie dat dit klopt.

Goldstar dit is beetje een zijspoor maar iets houd me toch nog bezig.
Hoe zit dat met een trein op rails?? Zit daar dan dat min verschil in de rail zodat trein die bocht kan maken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:29

piepelotje schreef:
Ga met Betteke en dobbel mee. En auqa jij had dit antwoord toch ook kunnen geven. Jij hebt toch alles onderzocht met een theorie die sluitend is.
En waar ik ook mee zit is dat je gewoon geen antwoord geeft op de praktijkvragen. Zie jij dat verschil in paslengte enz
Want daar gaat het mij dus om. Met dit gegeven kan je dus niks in de praktijk. Namelijk als je paslengte verschil gaat zien is er iets mis.
En dat had jouw antwoord ook moeten zijn.
Maar nu twijfel ik nog steeds aan jouw. En dan roep jij dat je geen mening mag hebben, dat we jouw bijvoorbaat al niet geloven.
1 Antwoord als dat van Goldstar, onderbouwd en dat jij het dus ook niet ziet, maar dit door theorie weet.
Geeft wel een iets ander beeld als wat je nu hebt geschetst. In je stukje hoe rijd je een wending benoemde je dus duidelijk dat het binnenbeen kortere passen gaat maken. Als je dit benoemd geef je de indruk dat je dit dus merkt/ziet.
Geeft zelfs de indruk dat je dus dit(als dat al kan) ook in de hand gaat werken/ondersteunen door hulpen.

En ik praat dus gewoon wat ik in praktijk meemaak en zie. Ik wil dus ook geen boek schrijven, een nieuwe rijmethode ontwikkelen.
Door dit gegeven zal ik ook niet anders moeten gaan kijken. Blijkt dat wat ik zie dat dit klopt.

Goldstar dit is beetje een zijspoor maar iets houd me toch nog bezig.
Hoe zit dat met een trein op rails?? Zit daar dan dat min verschil in de rail zodat trein die bocht kan maken.

Ik had het niet beter kunnen zeggen,

En ik krijg gewoon sterk de indruk dat aqua het niet kon uitleggen en daarom met een paar valse kreten schreeuwt dat wij het toch niet begrijpen endergelijke en ja happyh is een leerling van haar en die roept vrolijk dat zelde mee,

Als aqua in het vervolg zulke uitleggen als goldstar geeft dan kunnen we daar wat mee, maar ik heb het idee dat dat niet zal gaan gebeuren,
En wordt het allemaal wat minder vaaaaag

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:37

Heb nog de laaste pag van de topic go&ho nog eens doorgelezen waar aqua hierover begint en de antwoorden.
Nergens geeft aqua dit antwoord. Ze heeft het over logica.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:50

ach ja piepelotje zal wel een andere lofica zijn die waar wij te dom voor zijn

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:10

Hi hi Dobbel.
Weet van verschillende mensen (uit reacties hier op bokt) dat ze het al op hebben gegeven om met Aqua in discusie te gaan.
En daar moest ik dus gister ook weer aan denken. Want ik trap er dus ook weer in .... om naar m'n paard en andere te gaan kijken hoe dat gaat in wending/volte.
En tot conclusie te komen dat ik het toch goed zie.

Maar ben nog steeds nieuwsgierig of Aqua paslengte verschil ziet. Want dan hebben we dus werkelijk iets wonderlijks.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:12

aqua is toen een en al wonder dus dan zal aqua wel verschil zien,

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:36

De rails van de trein: het binnenste spoor is korter dan het buitenste spoor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:19

Kunnen de wielen van een auto onafhankelijke van elkaar draaien? (links en recht)
Een trekker kan dat wel om sneller te kunnen draaien. Ik dacht dat een auto een as had voor het linker en rechter wiel.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:09

Goldstar bedankt voor je heldere uitleg, hier kan ik wat mee. Dit is een stuk duidelijker dan dat je uitgemaakt wordt voor dom als je iets niet snapt of wil aannemen van iemand zonder verdere onderbouwing, iemand geloven op z'n blauwe ogen gebeurt in de wetenschap nl. niet. Al denk ik nog steeds dat het verschil in paslengte minimaal is omdat de cirkels zo weinig van elkaar verschillen. Heb van de week de paslengtes opgemeten van mijn paard en ik kon geen duidelijk verschil in paslengtes ontdekken, nou moet ik zeggen dat mijn manier van meten geen schoonheidsprijs verdiende maar meestal toch werkt. In korte wendingen (bijvoorbeeld keertwendingen) komt het me bekend voor dat je het binnenachterbeen meer opgetild wordt dan het buitenachterbeen als ik even terugdenk over wat ik zie als anderen aan het rijden zijn.

en ik begin me steeds meer af te vragen of happyh geen schaduwaccount is van aqua....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:37

Sorry, waar zien jullie valse kreten, Dobbel en Pipelotje? In middels zijn jullie er toch ook van de waarheid overtuigd! Gelukkig voor mijn paarden wist ik dit al!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:41

Piepelotje: Wij geven inderdaad (andere) hulpen in de wending.
In een wending heeft het paard een andere balans dan wanneer het paard rechtdoor loopt, de ruiter moet dit compenseren.
Ons doel is n.l. de balans te behouden.

Wat betreft de Aqua methode: ik ben erg blij dat ik iemand heb gevonden waarbij het paard op de eerste plaats komt. Waar fouten eerst bij de ruiter worden gezocht, je kunt het een paard n.l. niet kwalijk nemen als je bjiv. niet duidelijk bent in je hulpen.
Je kunt een paard met allerlei hulpmiddelen of hulpteugels wel daar krijgen waar je hem hebben wilt, maar dan zeker niet met de balans en de ontspanning die de paarden hebben die volgens deze methode worden gereden. Ik heb een weloverwogen beslissing genomen om lessen te nemen bij Aqua.Gewoon omdat de methode mij erg aanspreeekt. Als mij iets niet duidelijk is of als ik het oneens zou zijn met Aqua dan bespreek ik dat met haar.
Ik vind het een beetje kinderachtig dat mijn mening bij voorbaat niet telt omdat ik het eens ben met iemand die jullie niet kunnen of willen begrijpen. Persoonlijk kan ik pas oordelen over iets als ik weet wat het inhoud!!! En de inhoud begrijp!

Als jullie zo moe worden van de discussie met Aqua waarom gaan jullie die dan nog aan? Leven en laten leven. Maar respecteer het feit dat sommige mensen dingen anders zien!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:49

pol013 schreef:
Kunnen de wielen van een auto onafhankelijke van elkaar draaien? (links en rechts). Een trekker kan dat wel om sneller te kunnen draaien. Ik dacht dat een auto een as had voor het linker en rechter wiel.

De wielen van een auto, een bus, een tram, een trein, een vrachtwagen, een kinderwagen, een aanhangwagen, een voerwagen, een mestwagen enz. kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen.

=-=
Er zijn ook mensen die dingen gewoon heel goed aanvoelen en weten hoe het zit. Je hebt ook paranormale mensen en als je aanneemt dat dit kan bestaan, dan kan het voor die mensen heel moeilijk zijn om iets uit te leggen door beredeneren. Dat kunnen die mensen gewoon niet.

Het kan voor sommigen dan moeilijk zijn om iets in tekst uit te leggen of onder woorden te brengen. Je kan ook een goed verhaal hebben, waar in werkelijkheid niets van klopt.

Ik denk dat de manier hoe je je mening brengt en hoe anderen daar weer op reageren in een forum, voor een groot deel door je eigen manier van brengen wordt bepaald. Mensen kunnen gelijk hebben, maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een groot verschil.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:47

Voor mij zijn de passen nog steeds gelijk daar bedoel ik mee dat ik het met het blote oog niet kan zien, En als jij direct een fatsoenlijke uitleg had gegeven dan had je dit niet gehad, En denk je nou werkelijk dat mijn paard er ongelukkig van wordt of ik dat nou wel of niet kan zien, voor mij blijf ik de wending hetzelde rijden, zoals het hoort en niet anders,

Ik heb het bij jou ook nooit anders gedaan en ik heb je er toen nooit over gehoordt,

Happyh ik had je graag serieus genomen maar aangezien jij de kreten van aqua over neemt en geen duidelijke uitleg kan geven dan wordt ik daar niet wijzer van,

Ik heb voor iedereen respect en voor elke manier, want voor mij zit in elke manier iets goeds en iets slechts,

Ik wordt niet moe van de discussie met aqua, valt me alleen een beetje tegen dat ze het niet goed kan verwoorden en dan met van die stellingen komt van,
Jullie snappen het toch niet
als ik het maar snap dan is het goed,
het is lochies en zo kan ik wel even doorgaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:17

Aqua8horse schreef:
Sorry, waar zien jullie valse kreten, Dobbel en Pipelotje? In middels zijn jullie er toch ook van de waarheid overtuigd! Gelukkig voor mijn paarden wist ik dit al!

het vetgedrukte geeft net even aan waar ik in mijn eerdere post over sprak.

Aqua, ik heb over het algemeen heel happy paarden onder de kont. Sommige wat minder omdat ze het wat verkeerd hebben gehad....

maar waarom zou ik slecht zijn voor het paard omdat bij mij dat minimale verschil in paslengte nog nooit opgevallen is, en ik daar nog nooit over nagedacht heb?

dat vind ik dus iets vervelend