Geef jij na of geeft je paard na?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Geef jij na of geeft je paard na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:32

runningkawa schreef:
Citaat:
Een deel van de paarden reageert op een manier van 'Oh, is DAT het?' en wil het vaker voor je doen, een ander deel doet het maar wordt heet of kwaad. Met die paarden zet ik een stapje terug en probeer ik het via een andere manier te bereiken

idem hier

maar mijn vraag is dan toch waarom ze het niet doen?

toch te zwaar dat binnenbeen eronder zetten, niet snappen en direct over de zeik zijn en het daarom ook niet proberen ?
Dan is vaak een omweg wel genoeg om ze soepel of sterkter te krijgen voor dat onderdeel, ook het niet snapen gaat weer weg door bijv op een andere manier aan te rijden naar de oefening.

Inderdaad en deze paarden vind ik ook soms frustrerend om te rijden maar erg goed voor je rijkunst omdat je voortdurend bezig bent met oplossingen zoeken voor de problemen die je als combinatie tegenkomt en je afvragen rijd ik verkeerd, stoor ik ergens, kan ik het op een bepaalde manier gemakkelijker voor hem maken.... Eigenlijk is zo'n paard een cadeau.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:33

Mireille1970 schreef:
Appie schreef:
Ten eerste zie ik een paard nooit als een rotzak en ten tweede zie ik vele symptomen en/of bepaald gedrag niet als excuus.

Oeps, dat sloeg op de mens die nu werd aangehaald.

O, tja dat kan ook , Zep begreep het alleen ook zo, die noemt sommige paarden wel rotzakken.

Urielle, op die momenten probeer je het idd op een andere manier. Maar de oorzaak is bij veel paarden verschillend en in mijn ogen nooit een bewuste keuze van een paard om iets niet te doen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:43

Iedere keer dat je op een paard stapt is het toch een kwestie van aanvoelen en de geleerde (of te nog te leren) kennis in praktijd brengen? En dat rijden geen wiskunde is, logisch en altijd "oplosbaar" is toch ook vrij bekend? Maar daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat ik het vrijwel met jullie eens ben, de ene keer rijdt je "het paard erdoorheen" en de andere keerrijdt je "het paard ernaartoe" zeg maar. En volgens mij houdt dat het rijden ook zo leuk, leren luisteren naar je paard, voelen en proberen in harmonie met je paard je gestelde einddoel halen!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:44

Blokkades kunnen allerlei redenen hebben. Ik heb niet gezegd dat je je paard erdoor heen moet trappen of dat je het in 1 x kunt oplossen. Maar je moet er wel aan werken. Als je steeds maar het probleem vermijdt of omzeilt, kun je het nooit oplossen en blijft het steeds maar terugkomen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:46

Goed gezegd Anoukie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:46

nee jij zegt dat niet, maar sommige wel (niet hier in het topic)

en uiteraard aan werken en omzeilen kan alleen als je daarmee je doel bereikt, anders heeft het weinig zin.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:50

Die "sommige" Kawa komen zichzelf dan wel tegen, een paard laat zich nl. niet dwingen (zeker niet op de lange termijn). Soms moet je ze overbluffen, zeker, andere keren moet je ze aan het handje meenemen en ervan overtuigen dat wat jij wilt ook het beste voor ze is.

Op een ander forum las ik een verhaal over hoe de conditietraining bij een paard werkt. Je moet steeds een stukje verder gaan, omdat het paardenlijf (en de longen) zo is gebouwd dat het zich aanpast aan de arbeid die van hem gevraagd wordt (ervan uitgaande dat het lichaam gezond is!!!). Op het moment dat je niet steeds een stapje verder gaat, blijft de ontwikkeling ook stilstaan.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:53

dat is toch net zo bij de mens???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:54

klopt
net tegen de grens of een tikkie over de grens.
maar dat hoeft dan bijv maar een paar passen.
Veel paarden komen dan helemaal niet in verzet.
maar veel ruiters willen geen 3 passen maar willen er gelijk 15.
Vervolgens doet het zeer bij het paard, ruiter vraagt het opnieuw en paard komt bij pas 3 al in verzet.
Ruiter kwaad, want net snaptje hij het ook...

nee opbouwen vandaag 3, volgende week 4 en voor je het weet doet hij er 15

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:59

En soms moet je ook weer een pasje terug, zodat je vervolgens weer 2 naar voren kan. Ja, ook dat vind ik leuk, soms een heel klein beetje frustrerend, maar dat zorgt er wel voor dat de omgang en het rijden en trainen van deze dieren afwisselend blijft!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:01

Vaak is het ook nog eens zo dat instructies zo denken, dat vind ik helemaal erg, heb er heel wat met zo'n denkwijze versleten....

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:03

lailapri schreef:
Vaak is het ook nog eens zo dat instructies zo denken, dat vind ik helemaal erg, heb er heel wat met zo'n denkwijze versleten....

Hoe bedoel je? Hoe "zo denken"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:07

Ik verwacht van die instructrices die zeggen, hij kliert knoop er maar een slof aan, is hij er zo doorheen.

heb ook zo'n insructrice gehad, ook braaf geluisterd
paard stond de dag erop kreupel, voor 3 weken...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:10

Ja of een paard leren wijken door te slaan. Nou ik dus met mijn oude merrie erheen, eerste les, ze moest in de krul en weet ik wat, paard stopte in de hoek, wilde ze haar vooruit gaan meppen, dus ik al nee niet doen, nouja wel doen met longeerzweep, paard achteruit de bak uit, de stal in en de box in gerent. Toen was het klaar, hoe hoog ze ook reed, dat ging me te ver.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:39

Ik vind het eerlijk gezegd een verademing om ook eens zo'n topic op bokt tegen te komen, de meeste topics over dit onderwerp worden compleet verpest door mensen die denken dat ze het maar al te goed weten of uit zijn op ruzie. Gelukkig zijn er ook nog mensen die in ieder geval proberen hun paard te begrijpen, in plaats van het maar eeuwig fixeren op de krul!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:45

tja het is maar wat je wilt, mijn pony wilde niet ontspannen nouja wilde het wel, maar merkte dat hij wat moeite had en het met een wat langere teugel wilde, nouja mij best. hij loopt beter nagevelijk met zijn neus op de grond, dan veert hij ook gelijk super dan met zijn hoofd in oprichting zegmaar. Moet ik hem dan omdat het mooier staat zijnkop omhoog trekken en dan ook nog in de krul? Denk dat je met die andere manier meer voor elkaar krijgt.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:54

Nee, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen 'in de krul met zijn kop omhoog getrokken' en een paard wat netjes opgericht loopt op de loodlijn. Wanneer je je paard constant laag en diep laat lopen bestaat de kans dat ie op den duur alleen maar op de voorhand hangt en zo lekker onder het werk uitkomt....wat natuurlijk ook weer niet de bedoeling is. Zeg niet dat dat in jouw geval zo is, maar ik vind het nou ook weer niet de bedoeling om het paard te laten lopen in een houding die hem op dat moment het beste uitkomt, vandaar de spanning - ontspanning. Het is alleen vaak moeilijk om dit op exact de juiste momenten toe te passen, waardoor miscommunicatie onstaat.

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:56

jij moet niet eerder nageven dan je paard want dan heeft je paard gewonnen en loopt die er net nie doorheen had ik ook namelijk altijd.
dan lijkt het alsof die wel lekker loopt maar wil je weer iets doen komt ie weer iets omhoog enzow
nu geeft mijn paard eerst na en gaat alles super ontspannen

suc6

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:14

Nouja het is een fjord met een dikke nek en dat gaat allemaal niet zo makkelijk. hij mag ook niet constant met zijn neus wnadleen hoor maar dat ik net het stukje wat je nodig hebt om verder te kunnen, dan maakt hij goed zijn rug bol en zoekt de balans, vanuit dat kun je werken en niet vanuit vanuit een nagevelijk gereden (dus aansporen tegenhouden zegmaar) paard. Dan mis je net dat stukje. Hij geeft ook zelf aan waarneer het genoeg ik, moet dan soms van mij nog even door, maar dan is hij ook stuk losser in de hals.

Wat ook werkt heb ik gemerkt is een slof eraan knopen en aantrekken tot ij zijn balans heeft en dan los laten hangen, dan hem je hem ook, maja vink niet zo vriendelijk. Hij heeft dan wel makeklijker wat meer oprichting, maar om het daar nou voor te doen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:38

oprichting moet van achteruit komen dus die slof kan ik ook ten zeerste afraden voor dat doel

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:50

Nouja het help dan wel, hij zoekt zijn balans en loopt ook super. En als hij zijn balans heeft voel je dta ook wel aan zijn rug enzo, maar om hem nou dat aan te doen....

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:57

FF offtopic, maar er staan me toch weer wat bullsh*t topics over 'aan de teugel' en 'in de krul' hier op bokt....echt te triest voor woorden...is het nou zo moeilijk om les te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:59

gelukkig, ik ben niet de enige die zich er aan ergert...wat een opluchting

en blijkbaar is het heel erg raar om goede les te halen.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:06

Ja idd ik zag net ook al jouw reactie in een ander topic waar ik ook reageerde (over dit onderwerp) , ik denk dat ik niet meer ga reageren in zo'n topics want erger me alleen maar ontzettend...
Maar goed! Daarom vind ik dit topic ook erg fijn om te lezen, de meesten weten tenminste waar ze over praten.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:27

Het moeilijkste van paardrijden is dat ieder paard anders is en op een andere manier reageert. Ik ga uit van het principe dat ik tegen mijn hand aanrij en dat mijn paard daarop moet nageven. Ik heb 1 jong paard waarbij ik nog geen nageeflijkheid verwacht maar die het wel aanbiedt. Met andere woorden, mijn doel is op dit moment om met een licht contact (acceptatie van het bit) in de rondte te kunnen sturen, waarbij het paard op eigen benen loopt. Dit paard ontspant regelmatig en geeft daarbij mooi na, eigenlijk zonder dat ik er wat aan hoef te doen. Helemaal prachtig, als dit paard sterker wordt en steeds meer balans krijgt kan ze dat nageeflijke vanzelf langer volhouden.

Een ander paard (langer onder het zadel, loopt op M nivo) is wat stugger (koppig ) en heeft soms gewoon geen zin om na te geven. Er zijn momenten dat ik bijvoorbeeld halt houdt en dat ze haar kop in de lucht steekt omdat ze iets interessants ziet. Ik eis dan eigenlijk van haar dat wanneer ik mijn been aanleg dat ze nageeft. Dat geeft wel eens wat botsingen maar ik vind dat wanneer ik dat ingezet heb en ze niet luistert, dat ik dan wel af moet maken, ik kom haar niet halverwege tegemoet. Op het moment dat ze nageeft beloon ik wel uitbundig met mijn stem. Belangrijk vind ik om daarna wel de opgebouwde spanning af te laten vloeien. Dat betekent voor ons lichtrijden en vwnw of wat laag en rond De belangrijkste graadmeter of datgene wat je doet goed is is mijns inziens hoe het paard erna loopt. Niet op het moment dat het gebeurd, maar juist in de periode erna. Op het moment dat er verbetering is met daarvoor dan is het een goede oplossing geweest, is er geen verbetering of zelfs een verslechtering dan weet je dat je op de verkeerde weg bent.

Ik heb ook een paard gereden dat het lichamelijk wel eens wat moeilijk had, als hij wat tegen de hand kwam of wat stug was dan was dat niet omdat hij niet wilde maar omdat hij het in zijn lichaam moeilijk had. Dat paard kwam ik wel halverwege tegemoet en probeerde eerst, zoals Kawa zegt, via een omweg hetzelfde doel te bereiken. Kortom moraal van dit verhaal, ieder paard is anders en je moet je paard goed kennen om in te kunnen schatten of je op een bepaald moment van je paard mag eisen om na te geven of dat je zelf je paard tegemoet komt en eerder zelf nageeft.