Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wordt de basis als ontspanning en losheid door het lijf later in de africhting "vergeten"?

Ja, de wp's zijn belangrijker
Geen stemmen
Ja, de oefeningen krijgen meer aandacht
Geen stemmen
Ja, anders..........
Geen stemmen
Nee, dat ligt aan jou, wij zien dat niet
Geen stemmen
Nee, anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Jaike

Re: Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:44

talented schreef:
Jaike schreef:
Als conclusie kunnen we eigenlijk stellen: Dat veel ruiters in de hogere klasses (M/Z) het basiswerk zoals de ontspanning "vergeten" omdat ze te veel bezig zijn met de oefeningen.

Toch?

Hier ben ik het niet echt mee eens. Als deze stelling juist zo zijn, dan zou dat betekenen dat paarden in de B en het L wel ontspannen worden rondgestuurd. Dit zou inhouden dat het winstpunten regent in de B en het L ( een ontspannen gereden proef wordt immers, met name in die lagere klassen, rijkelijk beloond) . Aangezien een groot deel van de ruiters in die lagere klassen ook moeite hebben met het rijden van winstpunten, betekent dit dat ook zij ergens de mist ingaan (waarschijnlijk al in de training) en de ontspannenheid is bij deze ruiters ook vaak ver te zoeken !

Oké met een deel van jou tekst ben ik het idd eens.............

Maar waar ik op doel is dat het paardrijden er makkelijk en simpel uit hoort te zien, in de lagere klasses is dit vaker (vind ik) het geval dan in de hogere klasses, uiteraard is het paardrijden in deze lagere klasses makkelijker maar een ieder start op zijn eigen niveau (normaal gesproken).
Ik weet ook dat voor de zwaardere oefeningen meer aanspanning nodig is, maar tijdens die aanspanning kan ook ontspanning mogelijk zijn, maar dit mis ik vaak wanneer ik bij de M en Z ga kijken, bijvoorbeeld gisteren ook weer bij een M2 rubriek.............. Veel paarden helemaal opgekropt en vol spanning, de oefeningen worden er uitgeperst en het paard toont alles behalve lekker ontspannen, veel plezier kan het paard dan toch niet hebben?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 06:36

Jaike schreef:
Oké met een deel van jou tekst ben ik het idd eens.............

Maar waar ik op doel is dat het paardrijden er makkelijk en simpel uit hoort te zien, in de lagere klasses is dit vaker (vind ik) het geval dan in de hogere klasses, uiteraard is het paardrijden in deze lagere klasses makkelijker maar een ieder start op zijn eigen niveau (normaal gesproken).
Ik weet ook dat voor de zwaardere oefeningen meer aanspanning nodig is, maar tijdens die aanspanning kan ook ontspanning mogelijk zijn, maar dit mis ik vaak wanneer ik bij de M en Z ga kijken, bijvoorbeeld gisteren ook weer bij een M2 rubriek.............. Veel paarden helemaal opgekropt en vol spanning, de oefeningen worden er uitgeperst en het paard toont alles behalve lekker ontspannen, veel plezier kan het paard dan toch niet hebben?

Dat komt omdat B ook een stuk makkelijker is dan Z....

We hebben het niet vaak genoeg over HETZELFDE paard in de diverse rubrieken. Vergeet namelijk niet de lossigheid die een paard kan tonen van nature...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:29

Ik wilde het niet zeggen, maar de B met de Z vergelijken is echt appels met peren,...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:17

Anoukie schreef:
Ik wilde het niet zeggen, maar de B met de Z vergelijken is echt appels met peren,...

Ja precies...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:19

Een wielrenner die een tourrondje door Limburg fietst, van het uitzicht genietend... ziet er ook veel meer ontspannen uit dan die wielrenner die dezelfde aantal kilometers fietst in de Tour de France.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:06

Toch ben ik met veel combinaties meegestroomd van de B naar de Z, veel zijn onderweg blijven hangen, maar toch heb ik wel de veranderingen bij paard en ruiter bij het doorlopen van de klasses kunnen zien. Sommige ogenschijnlijke hopeloze B combinaties rijden nu de sterren van de hemel, andere zeer veelbelovende B's zijn in de M1 blijven hangen. Ik heb dan toch best een goede gelegenheid gekregen om B en Z paarden te vergelijken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:19

patos schreef:
Toch ben ik met veel combinaties meegestroomd van de B naar de Z, veel zijn onderweg blijven hangen, maar toch heb ik wel de veranderingen bij paard en ruiter bij het doorlopen van de klasses kunnen zien. Sommige ogenschijnlijke hopeloze B combinaties rijden nu de sterren van de hemel, andere zeer veelbelovende B's zijn in de M1 blijven hangen. Ik heb dan toch best een goede gelegenheid gekregen om B en Z paarden te vergelijken.

Hebben we het hier dan wel over een los veelbelovend B paard met hele goede ruiter en een ogenschijnlijk star en hopeloos paard met een hele goede ruiter?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:49

Mireille1970 schreef:
patos schreef:

Hebben we het hier dan wel over een los veelbelovend B paard met hele goede ruiter en een ogenschijnlijk star en hopeloos paard met een hele goede ruiter?

Bijvoorbeeld, andere gevallen zijn er ook. Zoals het veelbelovende paard met slechte ruiter dat het reeds doorgereden paard in de soep rijdt. Het paard was los in de B, maar is hopeloos verknald halverwege de M1 omdat de ruiter het hele basis-gebeuren niet begrepen heeft en alleen maar druk is met kunstjes.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:08

Dat laatste is inderdaad drama...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:25

En dat was dus een beetje het beeld wat ik voor me had toen ik de post van de TS las. In zo'n geval kun je dus wel stellen dat een B paard losser is dan een Z paard. Maar als ik kijk naar mijn eigen geval: in de B had ik een jong, ietswat stresserig paard en had ik het belang van een goede basis nog niet door. Nadat ik zelf ook wat mindere resultaten heb gehad in de M1 omdat ik de basis uit het oog verloren was werd ik wel even met de neus op de feiten gedrukt. Nu ben ik bijna alleen maar bezig met de basis, waaronder dus het paard los door het lijf laten sjouwen, en zie ik dat de 'oefeningen' dan alleen maar simpeler gaan dan wanneer je 100x de travers of de appuyementen oefend.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:26

Andersom werkt het dus ook: een hele strakke gewone kan door een goede ruiter veel losser in het Z zijn...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:28

Idd, het is dus puur de combi van ruiter en paard en het niveau van opleiding die bepaald of een B paard losser of juist minder los loopt dan een Z paard.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 17:49

patos schreef:
Idd, het is dus puur de combi van ruiter en paard en het niveau van opleiding die bepaald of een B paard losser of juist minder los loopt dan een Z paard.

Toch blijf ik erbij dat veel ruiters veel te veel met "de kunstjes" bezig zijn als met het rijden zelf..........

Ik heb bij mijn voorgaande post ook vermeld dat de B uiteraard veel gemakkelijker is dan de Z, maar een ieder start toch op zijn eigen niveau?

Maar goed, dit wordt een gebed zonder einde ben ik bang

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:55

@ Jaike, als je goed leest, zie je dat wij het ook met je eens zijn, alleen plaatsen wij nog enkele kanttekeningen.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 18:13

Klopt Patos, mijn reactie was ook niet voor jou bedoeld maar meer als reactie op onderstaande en op wat Mireille postte

Anoukie schreef: