talented schreef:Jaike schreef:Als conclusie kunnen we eigenlijk stellen: Dat veel ruiters in de hogere klasses (M/Z) het basiswerk zoals de ontspanning "vergeten" omdat ze te veel bezig zijn met de oefeningen.
Toch?
Hier ben ik het niet echt mee eens. Als deze stelling juist zo zijn, dan zou dat betekenen dat paarden in de B en het L wel ontspannen worden rondgestuurd. Dit zou inhouden dat het winstpunten regent in de B en het L ( een ontspannen gereden proef wordt immers, met name in die lagere klassen, rijkelijk beloond) . Aangezien een groot deel van de ruiters in die lagere klassen ook moeite hebben met het rijden van winstpunten, betekent dit dat ook zij ergens de mist ingaan (waarschijnlijk al in de training) en de ontspannenheid is bij deze ruiters ook vaak ver te zoeken !
Oké met een deel van jou tekst ben ik het idd eens.............
Maar waar ik op doel is dat het paardrijden er makkelijk en simpel uit hoort te zien, in de lagere klasses is dit vaker (vind ik) het geval dan in de hogere klasses, uiteraard is het paardrijden in deze lagere klasses makkelijker maar een ieder start op zijn eigen niveau (normaal gesproken).
Ik weet ook dat voor de zwaardere oefeningen meer aanspanning nodig is, maar tijdens die aanspanning kan ook ontspanning mogelijk zijn, maar dit mis ik vaak wanneer ik bij de M en Z ga kijken, bijvoorbeeld gisteren ook weer bij een M2 rubriek.............. Veel paarden helemaal opgekropt en vol spanning, de oefeningen worden er uitgeperst en het paard toont alles behalve lekker ontspannen, veel plezier kan het paard dan toch niet hebben?