Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Aqua8horse schreef:MIssJ: dat ben ik met je eens. Elk paard heeft een eigen karakter en eigen (traumatische) ervaringen. Je hebt dus gelijk als paarden verschillend zijn. Maar rijtechnisch gezien maakt dat in principe geen verschil. Allle paarden komen met hun ruiter in een nieuwe balans. De hulpen die je geeft zijn in principe dus voor elk paard gelijk. Alleen de dosering en de timing kunnen iets verschillen. Dat ben ik met je eens.
Maar dat veranderd niets aan de rijkunst.
)
ik snap hem niet meer.
LilPetat schreef:Je drijft terwijl je een ophouding maakt, maar dan is het toch niet meer volgens het go & ho principe? Of is dat juist wel het go & ho principe, wat dan in mijn ogen toch behoorlijk dicht bij klassiek rijden komt?
.
.
.Aqua8horse schreef:Nee, Laurae dat is niet tegenstrijdig dat heb je altijd als je met evenwicht te maken hebt.
Jullie zeggen toch zelf dat het paard voorwaarts moet blijven. Als je dan het ho signaal geeft, zal het terwijl het eigenlijk moet stoppen gewoon door moeten blijven lopen........ Leg mij dat maar eens uit als je wil? Want al zou ik dat proberen een paard trapt daar niet in. Een paard kan immers geen gedachten lezen en denken bij het ho signaal...nu moet ik doorlopen en op hetzelfde signaal moet ik nu stoppen? Gevaarlijk en verwarrend vind ik dat.
In het Go & ho Principe is dat wat jij van je instructeur leert, juist tegenstrijdig!
Ik denk niet dat het erg handig is als jij voor mij gaat invullen wat ik aan het doen ben.
Waarom ga je er voor het gemak niet een keer vanuit dat ik net zo goed een gewone vraag kan stellen als iedere andere bokker?
laurae schreef:Drijven doe je pas als je iets wilt veranderen.
Anoukie schreef:laurae schreef:Drijven doe je pas als je iets wilt veranderen.
Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Ik vind ook dat je pas ophoudingen gaat geven als je iets wilt veranderen. Anders gewoon een stille hand en van je af rijden. Paard hoort dan te gaan klimmen in de teugel door zijn eigen impuls.
ik wil met een stille ontspannen hand de bewegingen van het paard volgen. Elastisch is goed, maar om nou constant in een paard zn mond te moeten paraderen.......... liever niet Aqua8horse schreef:Het Ho principe zit aan de teugels en geeft geen been omdat dat tegenstrijdig is volgens die leer. Op mij komt dat principe tegenstrijdig over omdat je volgens mij niet van je paard kan verwachten dat hij de ene keer door moet lopen(voorwaarts) moet blijven als hij het Ho signaal krijgt en een andere keer wel moet stoppen bij het Ho signaal. Dat is verwarrend en vind ik persoonlijk ook gevaarlijk. Bovendien, en dat was mijn vraag, kan je via deze leer geen impuls opwekken cq. onderhouden in mijn ogen.
. KiWiKo schreef:Ik ken die uitspraak niet, en wil hem ook niet kennen![]()
![]()
ik wil met een stille ontspannen hand de bewegingen van het paard volgen. Elastisch is goed, maar om nou constant in een paard zn mond te moeten paraderen.......... liever niet
Kafue schreef:
En toch wordt dat al verschrikkelijk lang zo gedaan. Ik heb het zo ook geleerd en mijn instructeur zegt ook altijd:
Jeder halbe tritt einer halbe Parade
Nu is die parade niet meer dan het simpel bewegen van de pink, niets niet grofs ofzo, maar wel continue bewegen van de pink fijne motoriek noemen we dat, simpel praten met het paard.
Dus heel vriendelijk contact.