"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:21

MIssJ: dat ben ik met je eens. Elk paard heeft een eigen karakter en eigen (traumatische) ervaringen. Je hebt dus gelijk als paarden verschillend zijn. Maar rijtechnisch gezien maakt dat in principe geen verschil. Allle paarden komen met hun ruiter in een nieuwe balans. De hulpen die je geeft zijn in principe dus voor elk paard gelijk. Alleen de dosering en de timing kunnen iets verschillen. Dat ben ik met je eens.
Maar dat veranderd niets aan de rijkunst.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:27

Aqua8horse schreef:
MIssJ: dat ben ik met je eens. Elk paard heeft een eigen karakter en eigen (traumatische) ervaringen. Je hebt dus gelijk als paarden verschillend zijn. Maar rijtechnisch gezien maakt dat in principe geen verschil. Allle paarden komen met hun ruiter in een nieuwe balans. De hulpen die je geeft zijn in principe dus voor elk paard gelijk. Alleen de dosering en de timing kunnen iets verschillen. Dat ben ik met je eens.
Maar dat veranderd niets aan de rijkunst.

hier ben ik het met je eens,

Grapefruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:24

Beste Aqua8horse,

Ik ben blij dat ik met jou geen discussie hoef te voeren. Je zegt namelijk bijna het zelfde als de rest in dit toppic alleen geef je er een andere definitie voor. Dit noem ik geen discussie voeren!

Als voor beeld: iemant maakt het onderscheid tussen hete en en trage paarden. Kom je met de opmerking dat hier geen verschil tussen is, maar dat het gaat om veel of weinig temperament. dit is in weze toch precies het zelfde alleen wil jij het weer net even iets anders noemen om je gelijk te krijgen.

dit moest ik even kwijt.

met vriendelijke groet,

Moi

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:16

Stop & Go is feitelijk bedacht door Baucher: Hand zonder been en been zonder hand, en dat principe is heel goed voor het aanleren van de hulpen aan een paard, elke hulp heeft z'n eigen betekenis en dat maakt leren makkelijk.
Als we Impuls nou op de gebruikelijke manier interpreteren, dan is balans een andere discussie en heeft veel meer te maken met verzamelen als met impuls. Zonder impuls geen verzameling, dat is duidelijk.
Het idee van stop en go is dat enkel de veranderingen worden aangegeven. Als het goed gaat doe je niets (wel contact houden met de mond) en verder alleen maar proberen je paard niet te hinderen en dat is al een beloning op zich.
Als hij dit snapt kun je meer en kort op elkaar volgende overgangen rijden, dan krijg je vanzelf meer verzameling. Het paard heeft simpele hulpen gekregen waar hij op moet letten, maar door de overgangen blijft het onverwacht en steeds veranderend en dat maakt / houdt hem alert (of heet, maar dan is het vaak toch minder onder controle van de ruiter).
Contact is wat mij betreft niet veel druk, het kan wel eens tijdelijk wat zwaarder zijn, maar het mag niet stug worden, vandaar dat ik niet hou van "op druk rijden" (tegenhouden en er tegen aan schoppen )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:34

ik snap hem niet meer.

Man was ik net achter Rollkur laag diep en rond komen ze weer met stop en go ik bedoel Go en Ho

Nou ja ik blijf maar bij 85% zit en 10% been en 5% hand, al dat andere kweetnie hoor. Alhoewel dan krijg ik natuurlijk nooit meer van de instructeur te horen Wat doe je steek je je been af met halthouden houd dat been eraan

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 07:39

Grapefruit: dat vind jij hetzelfde. Ik dus niet anders zou ik het toch niet anders noemen? Om mijn gelijk te krijgen...kom op zeg...ik zie dat gewoon anders en daar blijf ik bij!!! Gelukkig leven wij nog in een land met vrije meningsuiting...of speelt dat hier op bokt misschien niet?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 07:49

Art_Uma: zonder impuls geen verzameling, dat ben ik helemaal met je eens! Maar impuls en verzameling krijg je alleen als het paard in balans is. Dat balans een andere discussie is, kan ik in jouw verhaal niet helemaal volgen.

Een paard niet hinderen streeft iedereen na, denk ik. Hoe meer je aan de teugels zit, hoe meer het paard moet compenseren. Het Ho principe zit aan de teugels en geeft geen been omdat dat tegenstrijdig is volgens die leer. Op mij komt dat principe tegenstrijdig over omdat je volgens mij niet van je paard kan verwachten dat hij de ene keer door moet lopen(voorwaarts) moet blijven als hij het Ho signaal krijgt en een andere keer wel moet stoppen bij het Ho signaal. Dat is verwarrend en vind ik persoonlijk ook gevaarlijk. Bovendien, en dat was mijn vraag, kan je via deze leer geen impuls opwekken cq. onderhouden in mijn ogen.

Heet, precies dat idee heb ik daar ook van. Dan is het paard minder onder controle van de ruiter. Om diezelfde reden vind ik dus ook dat er geen hete paarden bestaan, maar gecreerd worden door invloeden van buitenaf!

En verder ben ik het helemaal met je eens. Ik houd ook niet van het "op druk rijden" en streef altijd naar een zo licht mogelijk contact.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 07:52

Tja, Kafue...dat heb ik nou ook

Ik houd het ook liever op hetzelfde pricipe als jij, als je het niet erg vindt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:02

LilPetat schreef:
Je drijft terwijl je een ophouding maakt, maar dan is het toch niet meer volgens het go & ho principe? Of is dat juist wel het go & ho principe, wat dan in mijn ogen toch behoorlijk dicht bij klassiek rijden komt?

Om eerlijk te zijn heb ik tot dit topic nog nooit van het go & ho principe gehoord, dus ik zou ook niet echt weten wat ermee bedoeld wordt .

Ik streef er wel naar om minder been te gaan geven bij dergelijke dingen, zoals terugrijden etc. Nu kan dat alleen nog niet, maar die hulpen moeten allemaal fijner en kleiner. Mijn paard is niet echt het type dat zich leent voor LDR en ikzelf heb er ook niet voldoende affiniteit mee en gevoel voor. Ik pak er wel stukjes uit maar maak daar samen met mn instructrice iets anders van .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:05

Ik meende ook dat je zo min mogelijk teugelhulpen moest geven. Ho lijkt me dan toch niet echt fijn .

Nou ja smaken verschillen, maar ik blijf bij het klassiek tenminste begrijpbaar voor mijn persoontje. Al die nieuwe manieren wel interessant maar een 6 jarige, en 13 jarige en een 19 jarige ga ik nu maar geen nieuwe methodes aanleren.

Go en Ho lijkt een beetje uit de western te komen als ik het zo lees.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:05

Aqua8horse schreef:
Nee, Laurae dat is niet tegenstrijdig dat heb je altijd als je met evenwicht te maken hebt.

Jullie zeggen toch zelf dat het paard voorwaarts moet blijven. Als je dan het ho signaal geeft, zal het terwijl het eigenlijk moet stoppen gewoon door moeten blijven lopen........ Leg mij dat maar eens uit als je wil? Want al zou ik dat proberen een paard trapt daar niet in. Een paard kan immers geen gedachten lezen en denken bij het ho signaal...nu moet ik doorlopen en op hetzelfde signaal moet ik nu stoppen? Gevaarlijk en verwarrend vind ik dat.

In het Go & ho Principe is dat wat jij van je instructeur leert, juist tegenstrijdig!
Ik denk niet dat het erg handig is als jij voor mij gaat invullen wat ik aan het doen ben.

Waarom ga je er voor het gemak niet een keer vanuit dat ik net zo goed een gewone vraag kan stellen als iedere andere bokker?

Go en ho principe is juist dat je paard moet stoppen op het moment dat jij een 'ho' hulp geeft, dus dan moet hij juist niet doorlopen. Alleen op het moment dat jij een hulp geeft om langzamer te gaan moet hij wel actief blijven, dat is wat wordt bedoeld met de voorwaartse drang, de impuls die je opwekt. Ook als je je paard stilzet, moet hij nog steeds voorwaartse drang hebben.

Er is een verschil tussen het begrenzen van je paard met je teugels, en zit, en het geven van het commando langzamer. Misschien dat daar het misverstand zit? Want ik heb echt het idee dat wij volledig langs elkaar heen praten.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:09

aqua.. beetje kortzichtig

Op mij komt dat principe tegenstrijdig over omdat je volgens mij niet van je paard kan verwachten dat hij de ene keer door moet lopen(voorwaarts) moet blijven als hij het Ho signaal krijgt en een andere keer wel moet stoppen bij het Ho signaal. Dat is verwarrend en vind ik persoonlijk ook gevaarlijk. Bovendien, en dat was mijn vraag, kan je via deze leer geen impuls opwekken cq. onderhouden in mijn ogen.

Hab gistern een heel stuk getypt ter verduidelijking , halve ophoudingen, hele ophouding. gesloten ophouding. (tuinslang)

De Ho wordt natuurlijk verfijnt.
En waarom zou je geen impuls terug kunnen drijven?? Been betekent in deze methode ook gewoon Go.
Verschil is dat het paard zelf voorwaarts blijft denken(als het goed is) dus... niet elke keer been nodig heeft.
In deze methode komt er meer neer op het paard

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:19

Dus eigelijk het principe van ik geef 1*been het paard voert de beweging uit en ik geef pas weer been/hulp als ik iets anders wil gaan doen. M.a.w dus gewoon weer klassiek gereden maar dan weer een andere naam eraan of erbij.
Het wiel wordt weer opnieuw uitgevonden maar nu met lichtmetaal.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:28

In Klassiek zoals ik het altijd begrepen heb drijf je met been naar teugel toe..........
Met deze methode kan je het drijven naar teugel toe weg laten omdat het paard zelf daar al tegen aan loopt.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:46

Drijven naar je teugel toe doe je ook bij 'niet klasiek' om er maar een naam aan te geven. Het is allemaal gebaseeerd op exact hetzelfde: je paard moet op eigen benen lopen en zelf een voorwaartse drang krijgen.

Verschil is misschien dat de een vindt dat je je benen er volledig vanaf kunt halen, terwijl klassiek - voor zover ik weet en geleerd heb - juist inhoud dat je wel een constante verbinding moet houden tussen benen, zit en teugels. Als je je benen er van af legt 'verbreek' je die verbinding. Maar het is niet meer dan het laten aanliggen van je benen, niet constant drijven. Drijven doe je pas als je iets wilt veranderen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:51

laurae schreef:
Drijven doe je pas als je iets wilt veranderen.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Ik vind ook dat je pas ophoudingen gaat geven als je iets wilt veranderen. Anders gewoon een stille hand en van je af rijden. Paard hoort dan te gaan klimmen in de teugel door zijn eigen impuls.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:52

Ik moet eerlijk gezegt wel lachen om een aantal opmerkingen... Ik heb er de afgelopen 2 jaren twee gereden die op zijn zachts gezegt heet waren. Onzeker? Nee hoor, integendeel. En reken maar van yes dat ik die heel wat anders rij dan een manegepaard... Ook weer een leuk voorbeeld van onduidelijke communicatie: bij een manegepaard zal ik flink wat druk vanuit mijn been geven. Bij de eerdergenoemde paarden zou ik een gruwelijk groot probleem hebben. Jij noemt het 'hetzelfde rijden alleen anders doseren en timen". Ik vind het anders rijden. Je gaat er eerst god weet hoe lang op door dat het niet anders rijden is en dan ineens zeg je wat jij er van vind. Als je die opmerking eerder had gemaakt had je je al 3 pagina's kunnen besparen.

Het Go & Ho gebruik ik zelf ook in zekere mate. Je kunt het natuurlijk in extremen uitdrukken, paard naar voren schoppen en vervolgens vol in de ankers gaan hangen. Of je geeft het paard druk zodat hij voorwaarts gaat en vangt hem vervolgens netjes en gedoseerd op. Ik krijg regelmatig te horen dat ik veel te weinig druk heb op mijn teugels, ik hou contact met de mond, maar gebruik ze verder enkel voor kleine correcties of ophoudinkjes. Bij mijn ruin (helaas niet meer in mijn bezit) kon ik ook zo rijden, die was dermate voorwaarts - en hij gebruikte zijn achterhand wel degelijk - dat ik 'm alleen maar op hoefde te vangen. De meeste paarden rij ik zo, hoewel ik daar wat meer ondersteuning geef bij tempowisselingen. Kwestie van training. Natuurlijk kan ik niet zo rijden als ik morgen op het paard van de buren stap. Maar als ik dit een tijd train, dan kan ik wél zo rijden op het paard van de buren. Ik vind het een prettige manier van rijden...

Ik ben het met de rest eens dat een definitie niet ter eigen invulling is. Interpretatie en definitie is een wezenlijk verschil. Een definitie is niet voor niets een definitie: het is zodat iedereen weet waar je het over hebt. Voorgekauwd? Misschien wel. Maar als half Bokt het over A heeft en jij hebt het over B omdat je dat een betere definitie vind, bespaar je dan de tijd van de discussies... Want zo kún je niet discussieren!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:05

Anoukie schreef:
laurae schreef:
Drijven doe je pas als je iets wilt veranderen.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Ik vind ook dat je pas ophoudingen gaat geven als je iets wilt veranderen. Anders gewoon een stille hand en van je af rijden. Paard hoort dan te gaan klimmen in de teugel door zijn eigen impuls.

Maar hoe zit het dan met de uitspraak bij ieder halve pas en halve parade.
Je speelt toch continue met kleine vibraties op de buitenteugel. Star is ook niet goed dus je bent elastisch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:53

Ik ken die uitspraak niet, en wil hem ook niet kennen ik wil met een stille ontspannen hand de bewegingen van het paard volgen. Elastisch is goed, maar om nou constant in een paard zn mond te moeten paraderen.......... liever niet

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:04

Aqua8horse schreef:
Het Ho principe zit aan de teugels en geeft geen been omdat dat tegenstrijdig is volgens die leer. Op mij komt dat principe tegenstrijdig over omdat je volgens mij niet van je paard kan verwachten dat hij de ene keer door moet lopen(voorwaarts) moet blijven als hij het Ho signaal krijgt en een andere keer wel moet stoppen bij het Ho signaal. Dat is verwarrend en vind ik persoonlijk ook gevaarlijk. Bovendien, en dat was mijn vraag, kan je via deze leer geen impuls opwekken cq. onderhouden in mijn ogen.

Voor het aanleren van hulpen is het slim om gebruik te maken van natuurlijke eigenschappen van je paard. Met een zweep achter z'n gat gaat (bijna) elk paard lopen, als je voor hem staat (en er is respect) zal die niet door je heen lopen en terugkomen in tempo. Dus: van voren tegenhouden (Ho), van achteren aandrijven (Go). Er moet altijd een vlugge reactie zijn op de hulpen, bij goed resultaat kleinere hulpen gebruiken.
Op een gegeven moment kun je de hulpen zo verfijnen dat de zit voor een deel de hand overneemt, maar dat is door associatie en heeft geen directe grondslag op een natuurlijke eigenschap van een paard, sterker nog in eerste instantie kan een te zware inwerking met de zit er voor zorgen dat de rug wordt vastgehouden.
Het lijkt me duidelijk dat als je paard op kleine hulpen veel reactie geeft, dit hetzelfde als impuls is: Door en onder controle van de ruiter opgewekte voorwaartse drang van het paard.
Juist het gasgeven met de rem erop is onlogisch, voor je het weet ben je constant hulpen aan het geven en heb je steeds sterkere hulpen nodig om het zelfde resultaat te bereiken. Het resultaat is dan vaak een stugge strakke aanleuning met een zwetende ruiter die zich uit de naat werkt. Vooral dat laatste kan niet de bedoeling zijn .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:32

KiWiKo schreef:
Ik ken die uitspraak niet, en wil hem ook niet kennen ik wil met een stille ontspannen hand de bewegingen van het paard volgen. Elastisch is goed, maar om nou constant in een paard zn mond te moeten paraderen.......... liever niet

En toch wordt dat al verschrikkelijk lang zo gedaan. Ik heb het zo ook geleerd en mijn instructeur zegt ook altijd: Jeder halbe tritt einer halbe Parade

Nu is die parade niet meer dan het simpel bewegen van de pink, niets niet grofs ofzo, maar wel continue bewegen van de pink fijne motoriek noemen we dat, simpel praten met het paard.

Dus heel vriendelijk contact.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 07:45

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Ik hou gewoon alles stil tenzij ik wat wil veranderen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 07:59

Mijn paarden zouden denk ik een beetje moe worden van al dat gepraat met m'n handen.
Volgens mij is het veel duidelijker als je ook echt iets wilt met een paard en niet van alles aan het doen bent zonder doel.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:55

Kafue schreef:

En toch wordt dat al verschrikkelijk lang zo gedaan. Ik heb het zo ook geleerd en mijn instructeur zegt ook altijd:
Jeder halbe tritt einer halbe Parade

Nu is die parade niet meer dan het simpel bewegen van de pink, niets niet grofs ofzo, maar wel continue bewegen van de pink fijne motoriek noemen we dat, simpel praten met het paard.

Dus heel vriendelijk contact.

Kan best een vriendelijk contact zijn, ik vind het heel onlogisch om constant hulpen te geven die eigenlijk niet nodig zijn.
Stoor je daar je paard niet alleen maar mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:08

Ik vraag me inderdaad ook af of je dan geen mogelijkheid ziet voor een stille - niet statische!- hand die uitsluitend contact onderhoud.