Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:58

De one-rein-stop heeft ook beperkingen. Zo'n reflex werkt NÍET als je paard bewust ongehoorzaam is. Ook druk vergroten leidt dan alleen maar tot harder terugdrukken.

Ik ben een ORS-reflex op het wóórd '¡Fléx!' aan het conditioneren en dat werkt heel aardig met de bovenstaande beperking.

Wij rijden al onze paarden met een bitlessbridle en zijn (niet voor alles en altijd) aan het overstappen naar een halsring. Met één merrie rij ik daar fikse bergritten mee.
Ik heb bij haar letterlijk een stok bij me om de open deur dicht te kunnen doen. De stok die ik gebruik kun je vergelijken met de wortelstok van Parelli, maar dan veel lichter, beter in balans en iets korter. Ik heb hiervoor een oude golfstok afgezaagd.

Lees meer op: viewtopic.php?f=34&t=448760&start=0&st=0&sk=t&sd=a

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:17

Heb 't ook een paar gehad toen mijn pony jonger was, ik vind het echt verschrikkelijk om dat buiten mee te maken. Eén keer heb ik haar om MOETEN trekken omdat we anders via een soort afgrondje de sloot ingingen, zijn we samen gevallen. Beide niets, althans..ik een soort van gekneusde knie en zij een schaafwondje maar het is vrij goed afgelopen dus. Sinds die tijd rij ik haar nu buiten ook nageefelijk, véel meer controle heb ik. Ze heeft niet meer de neiging om het bit lekker tussen haar kiezen te nemen en als een blinde te gaan rennen, tenzij ze écht schrikt, maar die situaties probeer ik zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Laatst gebeurde het sinds lange tijd weer, zaten in een lekker verzameld galopje, heel ontspannen en mooi rond en nageefelijk maar in éen keer, bafff....bit vast en weg. Was op een polderweg, dus wat kan je doen?? Volte kan niet, veel te smal, sloten aan weerszijde. Ik heb de teugels enorm kort vastgepakt en ben met mijn volle gewicht naar achter gaan zitten en heel diep in het zadel gaan hangen, na een 100 meter stopte ze wel. Meer kan je niet doen als je weinig ruimte hebt.
Ik zou lekker veel tempowisselingen gaan oefenen buiten iig, paar meters galop, stukje draf, terug naar galop, stuk stappen....probeer daar controle over te krijgen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 16:11

Huertecilla schreef:
Zo'n reflex werkt NÍET als je paard bewust ongehoorzaam is.

Dan zal het bij Speed niet het juiste effect geven ben ik bang. Wat hij nl. doet is af en toe gewoon denken: "Zo, en nu ben ik aan de beurt!"
En dan drijft hij gewoon zijn eigen zin door.

11568 schreef:
Ik zou lekker veel tempowisselingen gaan oefenen buiten iig, paar meters galop, stukje draf, terug naar galop, stuk stappen....probeer daar controle over te krijgen.

Dat is juist de perfecte manier om hem zover te krijgen dat hij er tussenuit knijpt. Als je hem een paar keer achter elkaar terug neemt, heeft hij er op een gegeven moment geen zin meer in en gaat hij gewoon door. Maar dat is juist wel hetgeen waar ik bij hem doorheen moet. Als hij daar netjes naar luistert, hoe vaak ik hem ook terug neem en hoe kort de stukjes ook zijn dat ik hem laat galopperen, dan zijn we ver genoeg.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:44

Huertecilla schreef:
De one-rein-stop heeft ook beperkingen. Zo'n reflex werkt NÍET als je paard bewust ongehoorzaam is. Ook druk vergroten leidt dan alleen maar tot harder terugdrukken.

Dit zei ik dus ook op de vorige pagina bovenaan
En nog meer dingen

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:46

11568 schreef:

Dat is juist de perfecte manier om hem zover te krijgen dat hij er tussenuit knijpt. Als je hem een paar keer achter elkaar terug neemt, heeft hij er op een gegeven moment geen zin meer in en gaat hij gewoon door. Maar dat is juist wel hetgeen waar ik bij hem doorheen moet. Als hij daar netjes naar luistert, hoe vaak ik hem ook terug neem en hoe kort de stukjes ook zijn dat ik hem laat galopperen, dan zijn we ver genoeg.
[/quote]

Jammer...ja, je zal er doorheen moeten maar om maar telkens op hol te slaan is dan wel heel erg onverstandig [tenzij je een renbaan van iemand kan lenen ].
Bij mij heeft het juist heel goed geholpen, ze is alerter op mijn hulpen buiten e.d. Doe het nog regelmatig.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 08:26

Ik ben nu noodgedwongen aan de bak gebonden (hij loopt sinds vorige week op blote voetjes), maar als ik volgende week of zo weer langzaam naar buiten ga, moet de confrontatie er toch van komen. Ik ben me er al mentaal op aan het voorbereiden !

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:40

Citaat:
uuh, dat heeft een van mijn stalhouders ooit gedaan. En die had een bakrand die echt heel hoog was. Paard ging eroverheen. Hij lag met een open hoofd en hersenschudding in het ziekenhuis.

en daarom kan je dat alleen doen in een dichte binnenbak.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:42

ook ik heb niet alles doorgelezen.

Optie 1: Volte maken en verkleinen, hoewel ik een paard ken die doorcrosst en zo is gevallen.

Optie2: Hem extreem veel laten galoperen tot hij niet meer wil, (terug in draf vallen?; verder galloperen...)

Optie3: teugels kruisen dus rechts in je lhand nemen en omgekeerd dan vormt het bit een punt en dat is vrij pijnlijk, geen medelijden hebben dat heeft hij op dat moment niet voor jou.

zo ken ik nog dingen pb maar

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:06

ja optie 2 gebruik ik meestal. Als ze ervandoor blijven gaan, kunnen ze hard, maar jij kan harder. Dus je paard schiet ervandoor. Jij pakt het stuur weer over door hem nóg harder te laten galloperen. Na een tijdje wordt hij het zat, en wil hij maar wat graag wat zachter .. Dit kan alleen in een veilige omg. dus bijv de bak... op straat lijkt me dit wat minder. Mijn paard schiet er wel eens vandoor, als ik dan wil remmen gaat ze alleen maar harder. Dus dan is dit mijn oplossing.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:15

Ik zal vanavond in de les eens proberen om hem uit de tent te lokken, hem een beetje jennen met aangalopperen en terugnemen, weer aangalopperen en weer terugnemen enz. Dan zit ik in een veilige omgeving en kan ik zowel de methode van de volte als van het door laten galopperen op een veilige manier toepassen. Misschien heeft dat ook effect voor het naderhand buiten rijden.

SanneTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:07

Dat in de mond trekken en sjorren, vind ik allemaal vreselijk... ik deed het eerst ook.. mijn pony gaat er vaak gewoon in de bak vandoor, maar nu is ze heel gevoelig in de mond.. en dat word jou paard dan ook..!! ik heb nu: wat je ook kan doen is gewoon met zadel en hoofdstel rijden.. maar voor de noodrem een touwtje om dr nek doen.. dat is het natuurlijke van de paarden en daar zouden ze wel om moeten reageren.. gewoon een halstertouw aan elkaar knopen en dan om de nek, hoeft helemaal niet strak ofzo.. maar als ze er dan vandoor gaat daar ophoudingen aan geven.. bij mij helpt het wel.. ik werk er nu niet meer mee.. mijn pony gaat nu ook al stil staan als ik HO zeg... maar dat helpt echt wel...!! succes...!!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:22

SanneTje_ schreef:
Dat in de mond trekken en sjorren, vind ik allemaal vreselijk...

Ik ook!

ik rijd normaal gesproken bitloos, heb een tijdje weer met bit gereden, maar toch gemerkt dat dat geen enkele invloed heeft op dit "probleem". Sterker nog: als ik hem met zijn neus in de struiken moet parkeren (omtrekken), kan ik dat beter bitloos doen, omdat je een bit door de mond heen kan trekken, wat niet alleen pijnlijk is, maar ook nog eens minder effectief. Ik ben de laatste tijd heel erg aan het oefenen met hem op de gevoelige hulpen, ook grondwerk aan het doen. Het effect hiervan is al heel duidelijk merkbaar. Toch denk ik dat het tot een confrontatie zal moeten komen, omdat het bij hem een kwestie is van niet willen, gewoon ongehoorzaamheid.

We zullen zien. Vanavond les en morgenavond weer voor het eerst naar buiten. Inclusief de galopberg!

In ieder geval bedankt voor de tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:03

Speedster schreef:
Ik zal vanavond in de les eens proberen om hem uit de tent te lokken, hem een beetje jennen met aangalopperen en terugnemen, weer aangalopperen en weer terugnemen enz. Dan zit ik in een veilige omgeving

Euhhhh, moet ik een airbag meenemen? Of kan ik veilig meerijden?

Als we weer in de les in 1 hoek moeten aangaloperen doet Pablo wel even voor hoe je even flink kunt opnaaien (maar hij heeft wel een noodrem meestal)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:05

Ik ga gewoon dwars door de bak racen, je gaat maar lekker aan de kant! Nee hoor, het zal wel lukken hoor vanavond *effe afkloppen*, hij is zo braaf de laatste tijd (zelfs zonder pijn aan zijn voetjes).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:12

Stop uit galop:

- dieper gaan zitten
- kuiten voor de singel licht aandrukken
- met halsring licht signaal op 2/3 van de hals
- 'Arabella' stop

Dit was vanmorgen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De leidstok die ik bij me heb gebruik ik vroeg in de rit om de open deur dicht te houden; gewoon met gestrekte arm de richting blokkeren, net zoals je met een geopende hand aan een gestrekte arm een paard in de wei kan sturen.

De noodrem bestaat namelijk niet en zit alleen tussen de oren van het paard: de bereidheid om te stoppen.
Met de 'deur open' rijden lost de vlucht- schrikreacties effectief op. De letterlijke stok achter die open deur om deze virtueel te kunnen sluiten is genoeg voor het kanaliseren van bewuste ongehoorzaamheid.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:20

Ik heb dat ook wel eens gehad. met een jong paard maar die ging echt aan de kletter en hard. zo ontspannen was die niet en had ook geen optie om hem om te trekken zat net op een druk punt. (paard was wel verkeersmak, maar dit was gewoon zijn eigen lol) wat ik toen heb gedaan is trugzitten trugzitten en proberen meer bergopwaartse sprong neer te plaatsen. toen kon ik hem gewoon op een rustige manier trug nemen.

een een rustige en spelenderwijze manier. weet niet of het bij die van jou zou helpen. maar is het proberen waard.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:36

Bij mijn paard werkte de methode 'doorrennen totdat IK zeg dat je mag stoppen'heel goed.
Die rende toen ik hem pas had en we waren in het bos, ook meteen terug en als hij op het fietspad was, stopte hij meteen.

De eerste keer was ik heel erg geschrokken, maar de tweede keer (een paar dagen later) deed hij het weer, toen heb ik hem op het fietspad omgedraaid, een tik gegeven en ik galop weer terug (een stuk omhoog) gelukkig was zijn conditie toen nog niet zo hel best, en was hij boven al moe, en wilde graag stoppen, maar ik heb hem flink door laten galopperen, daar na heeft hij dit nooit meer gedaan!

Bij hem werkte dat goed, maar jemoet er wel de ruimte voor hebben.

En ik vind ook: jij bent de baas, als jij zegt ho is het ho, hoe dan ook!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:39

We hebben gisteren in de springwei les gehad. Balkjes nemen en een paar heel kleine hindernisjes. Niet als doel om te springen, maar om de rust in het paard te houden. Hij heeft een paar keer proberen vast te pakken, maar ik had het bitloos hoofdstel gepakt, dus ik durfde hem met een gerust hart om te trekken voordat hij te hard ging. Heb dus gemerkt dat ik hem wel stop krijg als ik vroeg genoeg ingrijp. Op vol tempo is dat natuurlijk een ander verhaal. Later heb ik hem eigenlijk steeds met de losse teugel rustig weten te krijgen als hij zich begon te spannen. Ik heb een heel duidelijk verband gemerkt tussen de teugeldruk en het vastpakken. Als ik ook maar een klein beetje teugeldruk vraag die ietsje te lang aanhoudt, kan hij dat niet hebben en pakt zich vast om te gaan. Als we in en rustig galopje zitten kan ik het nog wel goed met de zit regelen, dan blijft hij ook heel kalm. Tot dusver dus een fijne, leerzame les gehad gister, ook voor Speedy. Het ritje buiten is van vanavond naar vanmiddag verplaatst (met twee personen, da's beter dan met een hele groep), en ik wil bewust de galopberg gaan nemen. Die wil ik koste wat kost in een handgalop naar boven. Al dan niet vrijwillig van Speedy zijn kant, dat is dan maar een goede les voor hem. Ik weet nu dat ik kan ingrijpen, dus dat geeft weer vertrouwen. Ik ben heel benieuwd zometeen...

Daantjepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:06

Mijn paard kreeg het buiten vaak in zijn bol als ik wou gallopperen maar ik reed dan met slof. want een reus van 1.74 m kon ik echt niet houden en was al eens bijna de grote weg op gevlogen. met een slof heb je net wat meer te zeggen. wel alleen als noodrem gebruiken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:31

Nou, ik ben dus vanmiddag met een vriendin buiten gaan rijden, en we hebben goed geoefend. Zij bij me wegrijden, zelfs in galop, en ik Speedy bij me houden. Dat ging heel erg goed, ik hoefde maar heel even duidelijk te maken dat hij moest blijven stappen en dat deed hij dan ook braaf. De galopberg op hetzelfde verhaal. Ik heb Speedy terug gehouden, en ik galoppeerde pas aan toen zij al lang en breed boven waren. Na een paar kleine correcties keurig in een handgalopje naar boven. Joehoe!!! Ik weet nu wat beter hoe ik tot hem kan doordringen als hij dreigt vast te pakken en wat ik absoluut niet moet doen. Ik moet dus korte, felle rukjes geven (alsof je een hond een correctie geeft met een slipketting) en liefst verlicht gaan zitten, en vooral geen langzame ophoudingen maken. Als ik het zo doe, heb ik zijn aandacht en doe ik met mijn zit de rest. Hij wilde één keer wel gaan racen, maar toen had ik hem vrij snel weer terug, juist door het zo aan te pakken. Zelfs het laatste stukje naar de stal hebben we korte stukjes galop gedaan. Ik ben echt heel opgelucht dat ik nu wat beter weet wat ik wel en niet moet doen, en hoe ik hem kan opvangen. En dat gewoon weer zonder bit! Ik ben trots op ons! Volgens mij is een deel van dit succesje ook te danken aan het grondwerk. Hij is en zijn hele doen en laten respectvoller tegenover mij en luistert beter. Hier blijf ik ook vooral mee doorgaan .