Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:52

marcolemar schreef:
ja dat is dus hun geheimpje....

of je praat, of je praat niet, maar ga niet suggestief dan en dan niks zeggen....
dus: hoe dan ze dat? vertel het ons!

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:53

met de stok... en erg in houden en achter bij schoppen.
verder zeg ik niks om misverstanden te voorkomen, of je neemt een proefles bij wilco of zo

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:55

Mireille1970 schreef:
Er is nu zo vaak uitgezocht of LDR rijden wel of niet goed is... lichamelijk. En er is nu zo vaak bewezen dat er niets wordt beschadigd of overwerkt of overrekt...

Sjeff moet zich zo vaak verantwoorden, omdat het gezien wordt als iets "wat niemand kent en zoveel successen brengt"...

Iedereen die ervoor is is nooit tegen andere manieren. Maar een sporter zal altijd de weg nemen die hem het beste lijkt en ligt.

In dit geval worden de paarden ook anders begeleidt, mentaal en fysiek. Dat kun je je als hobbyist niet indenken maar dat is echt topsport hoor... Wat er allemaal bij komt kijken nou...

Mijn verbazing bij al die topics is dat er ook niemand de discussie opent of laag neusje over de grond 10 minuten per dag de voorbenen niet teveel belast of het paard juist aanmoedigt om op de voorhand te gaan... Nee, omdat we beter weten. Of de discussie dat een paard dat altijd sterk bovenin is wel of niet rugproblemen heeft, nee omdat we beter weten want we stellen ze ook wel losjes om of wat lager of ronder.....

Nou als er nou een heel aantal bokkers zijn die ervaren zijn in LDR en uitleggen dat het echt in ontspanning gaat, waarom is er dan plotseling niemand die het gelooft... Ik snap dat niet.

Helemaal mee eens. Al die overgedramatiseerde verhalen van mensen die er nog nooit mee getraind hebben vind ik altijd zo ongeloofwaardig over komen.

marcolemar schreef:
idd. ik heb ook wel eens gehoord dat hun heel anders met de paarden omgaan, heel gedisciplineerd allemaal...

Ja dat is nou topsport.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:56

Dit zijn voornamelijk momentopnames. Ik denk niet dat je op basis van een foto een trainingsmanier kunt onderuithalen of kunt aanprijzen. Er zijn genoeg foto's op wel de goede momenten genomen, waar het er een stuk prettiger uit ziet. Ik heb vorig jaar bij Indoor Brabant en bij het NK al die ruiters zien losrijden, en dan is er echt niet veel mis mee. De resultaten spreken voor zich, kijk maar eens op www.anky.nl daar staat een overzichtje. Ik heb ook voornamelijk voorwaarts-neerwaarst gereden en mijn paard liep daar lekker op. Nu met nieuwe instructrice zijn we wat meer ronder in gaan stellen. We zijn er nog lang niet, maar ik merk wel nu al dat het dus nóg losser en elastischer kan.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:59

Er is nu zo vaak uitgezocht of LDR rijden wel of niet goed is... lichamelijk. En er is nu zo vaak bewezen dat er niets wordt beschadigd of overwerkt of overrekt...

Sjeff moet zich zo vaak verantwoorden, omdat het gezien wordt als iets "wat niemand kent en zoveel successen brengt"...

Iedereen die ervoor is is nooit tegen andere manieren. Maar een sporter zal altijd de weg nemen die hem het beste lijkt en ligt.

In dit geval worden de paarden ook anders begeleidt, mentaal en fysiek. Dat kun je je als hobbyist niet indenken maar dat is echt topsport hoor... Wat er allemaal bij komt kijken nou...

Mijn verbazing bij al die topics is dat er ook niemand de discussie opent of laag neusje over de grond 10 minuten per dag de voorbenen niet teveel belast of het paard juist aanmoedigt om op de voorhand te gaan... Nee, omdat we beter weten. Of de discussie dat een paard dat altijd sterk bovenin is wel of niet rugproblemen heeft, nee omdat we beter weten want we stellen ze ook wel losjes om of wat lager of ronder.....

Nou als er nou een heel aantal bokkers zijn die ervaren zijn in LDR en uitleggen dat het echt in ontspanning gaat, waarom is er dan plotseling niemand die het gelooft... Ik snap dat niet.
[/quote]

Ik ga hier helemaal in mee.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:00

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:01

Waarom kan geen enkele LRD dan eens exact uitleggen waarom men zo extreem traint. Waarom kan het niet op de gewone manier? Zitten al jullie paarden dan zo stijf? Sigaar Dus niet van elastisch en blabla, maar echt bio mechanisch. ...
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 08-06-05 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:01

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:02

wie rijd er hier altijd zo extreem diep dan?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:04

Ho!!
en daar zit hem de fout! Anky rijdt ook niet ALTIJD extreem diep!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:05

en ik rijd af en toe inderdaad diep, of zoals jullie het noemen: extreem diep. En ik rijd ook hele stukken hoger in de hals en voor de loodlijn.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:06

Om even in te gaan op wat marcolemar aanduidde (met illustrerende foto)
Afbeelding

Wat aan deze foto zo schokkend als ik je vragen mag? 'Wil je misschien asjeblieft even proberen om te gaan zakken van achteren terwijl je je beentjes blijft bewegen' verstaan de paarden zo moeilijk Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:06

Zo dit topic is al hard gegaan Haha!

Eerst en vooral: laten we wel op de bal en niet op de man spelen aub.

Aan argumenten als: "jij weet er niks van want je kent het niet" hebben we niets bij een discussie

Kijk, ik weet idd niet wat de effecten zijn van zo diep rijden. Maar wat ik als gewone ruiter maar al te goed kan zien zijn paarden die stuk voor stuk hun mond open hebben, ondanks strakke neusriem waar zelfs een bontje onder moet, en een tong die haast overal bijna uit de mond hangt.
En dat is volgens mij GEEN ontspanning.
Ontspanning begint immers bij ontspanning in de kaaklijn, als het paard daar al vastzit, kan het paard volgens mij nooit volledig ontspannen zijn.

Misschien rek je het paard idd goed op zo, en kweek je er een goede bespiering mee. Ik vind gewoon dat dit te diep is. En ja, ik weet het, die mensen rijden op topniveau.
Mensen die op topniveau trainen gebruiken idd ook veel 'rare' methoden, en de meesten zijn ook echt 'op' tegen dat ze 40 zijn...

Verder denk ik dat die paarden mss thuis niet zo'n extreme plaatjes laten zien. Natuurlijk hebben we het hier wel over paarden met enorm veel bloed in, en terwijl ze enorm gespierd zijn en een superconditie hebben (en dus megaheet zijn wrs) moet je daar in de ring natuurlijk wel even het toppunt van gehoorzaamheid laten zien. Dus ik kan wel begrijpen dat ruiters bij het losrijden dan geen enkel risico nemen.

Nogmaals: tegen het LDR op zich heb ik niks, omdat ik er niks van weet. Het plaatje vind ik gewoon niet mooi, omdat ik vind dat het paard er vaak niet correct mee gaat.
Maar vooral, ik vind dat de uitdrukking bij de paarden gewoon niet fijn is. En daar zal niemand me anders tegenaan laten kijken denk ik...

En wat wordt daar gedaan met die stok?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:07

Astragirl schreef:
Waarom kan geen enkele LRD dan eens exact uitleggen waarom men zo extreem traint. Waarom kan het niet op de gewone manier? Zitten al jullie paarden dan zo stijf? Sigaar Dus niet van elastisch en blabla, maar echt bio mechanisch. ...

Het is al 1000x uitgelegd... maar dan roept de tegenhanger altijd "ja maar dat kan ook met klassiek"... nou dan maar niet...

Alles kan op alle manieren. Maar als Anky en velen met haar (mits professioneel gedaan dus luister goed, niet in de krul getrokken) het nou prettiger vinden voor hun paarden en ermee scoren...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:08

Vvalar.... inderdaad!
ik bekeen die foto en dacht van ja, moeten we hier nu echt serieus op gaan reageren? ach ja....

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:10

door diep te rijden heb je gewoon meer controle over je paard en als je paard tijdens het diep rijden ook nog eens op zijn achterhand loopt dan heeft dit alleen maar een versterkende werking. zo word het paard eerder sterker DAN MET VW-NW.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:12

en over die stok;
degene die bij nicole lessen weten denk ik wel wat ik bedoel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:13

marcolemar schreef:

Ik .... niet altijd maar meestal wel... voor het laatste stukje lossigheid, het los aan de hand zijn (heb een hekel al vele kilo's in de hand) voor het sneller maken (als je ze los rond hebt en je geeft been heeft een paard de neiging de energie die je erin stopt eerst met een voorwaartse beweging met het hoofd half te verliezen waardoor ze tegen je bit aanlopen en je nogmaals been moet geven, dat hoeft niet als je ze geleerd hebt met kleine hulpen zo laag te blijven of zo rond te blijven en dat ze dan op 1x been reageren), om alles ronder te maken, om een verende rug te behouden in zijgangen en dergelijke, even dat extra rond, dan daarna weer gewoon recht voor je tussen 2 teugels, maakt ie zich ergens strak, sterk, buffelachtig, banaanachtig krom of wat dan ook, dan terug naar het ronde, laten wachten, laten nageven zelf, en dan weer lucht en weg.....

Ik reed ook maar 30 minuten als ik reed. De rest stappen lange teugel buiten of op de galoppeerbaan, of in het bos of whatever en dan afspuiten en lekker rust geven...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:14

Mireille1970 schreef:
marcolemar schreef:

Ik .... niet altijd maar meestal wel... voor het laatste stukje lossigheid, het los aan de hand zijn (heb een hekel al vele kilo's in de hand) voor het sneller maken (als je ze los rond hebt en je geeft been heeft een paard de neiging de energie die je erin stopt eerst met een voorwaartse beweging met het hoofd half te verliezen waardoor ze tegen je bit aanlopen en je nogmaals been moet geven, dat hoeft niet als je ze geleerd hebt met kleine hulpen zo laag te blijven of zo rond te blijven en dat ze dan op 1x been reageren), om alles ronder te maken, om een verende rug te behouden in zijgangen en dergelijke, even dat extra rond, dan daarna weer gewoon recht voor je tussen 2 teugels, maakt ie zich ergens strak, sterk, buffelachtig, banaanachtig krom of wat dan ook, dan terug naar het ronde, laten wachten, laten nageven zelf, en dan weer lucht en weg.....

Ik reed ook maar 30 minuten als ik reed. De rest stappen lange teugel buiten of op de galoppeerbaan, of in het bos of whatever en dan afspuiten en lekker rust geven...

juist, wij begrijpen elkaar Haha!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:16

Leestip:

Citaat:
Het Paard in beweging : de betekenis van spieropbouw, beweging en anatomie bij het paardrijden/ Sara Wyche
(Prijs: € 23.50 )

Dit boek kijkt naar het paardrijden vanuit het oogpunt van het paard en illustreert waarom sommige rijtechnieken anatomisch logisch voor het paard zijn, terwijl andere anatomisch schadelijk zijn.
In de tekeningen worden de spieren weergegeven met de juiste plaatsen van oorsprong en aanhechting. Door de prettig leesbare tekst en de gedetailleerde lijntekeningen krijgt U een compleet, verhelderend overzicht waardoor U niet alleen de 'mechanica' van het paard onder het zadel kan begrijpen maar ook de 'dynamica' van ruiter en paard als eenheid.
Lees alles over:
-Dressuur vanuit het perspectief van de anatomie van het paard
-De functies van spieren
-De werking van de anatomie van het paard
-De invloed van de ruiter op de bewegingen van het paard
-Schadelijke effecten door bepaalde rijtechnieken
-De juiste zithouding
Afbeelding

Geen gemakkelijk boek, maar meer dan de moeite waard.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:18

abby schreef:
Leestip:

Citaat:
Het Paard in beweging : de betekenis van spieropbouw, beweging en anatomie bij het paardrijden/ Sara Wyche
(Prijs: € 23.50 )

Dit boek kijkt naar het paardrijden vanuit het oogpunt van het paard en illustreert waarom sommige rijtechnieken anatomisch logisch voor het paard zijn, terwijl andere anatomisch schadelijk zijn.
In de tekeningen worden de spieren weergegeven met de juiste plaatsen van oorsprong en aanhechting. Door de prettig leesbare tekst en de gedetailleerde lijntekeningen krijgt U een compleet, verhelderend overzicht waardoor U niet alleen de 'mechanica' van het paard onder het zadel kan begrijpen maar ook de 'dynamica' van ruiter en paard als eenheid.
Lees alles over:
-Dressuur vanuit het perspectief van de anatomie van het paard
-De functies van spieren
-De werking van de anatomie van het paard
-De invloed van de ruiter op de bewegingen van het paard
-Schadelijke effecten door bepaalde rijtechnieken
-De juiste zithouding

Afbeelding

Geen gemakkelijk boek, maar meer dan de moeite waard.

Dat boek hebben we als we gaan denken aan LDR allang uit....

WANT LDR is een extraatje, het is niet zo dat we de klassieke rijstijl en hulpen willen vergeten, nee!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:19

mireille1970, deze reactie begrijp ik niet.... Verklaar je nader.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:20

ik snap dat ook niet hoor Mireille. Van mij mag iedereen rijden zoals ze willen, klassiek, LDR, bosritjes... (allemaal natuurlijk mits zonder extreem schop/sla/trekwerk) maar anderen vinden het wel altijd nodig mijn manier af te zeiken, vrij apart.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:20

ik denk als je bv. naar hengstencomp gaat, dan zie je edward gal aan zijn slofteugel trekken... dit geeft een indruk dat hij dus een zwaar blok beton in zijn handen heeft.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:21

Mireille1970 schreef:
Hahahaha wat is de bedoeling van die foto?

Dat doet heel de wereld, even bijtikken...

Ik heb de link even werkend gemaakt voor marcolemar, die deze prachtige foto met ons wilde delen Lachen