Klassiek lijntje pro Aqua

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Klassiek lijntje pro Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:41

Je gaat dan uit van een positieve ervaring van het paard... Er zijn paarden die het niet als positief ervaren als ze onder druk proberen uit te komen door achterwaarts te gaan. Dit voel je. Betekend dat direct een aanpassing van training? (opm. laat je dit achterwaarts dan niet meer gebeuren, maw je vind het niet goed?)

En hoe zoek je dan naar die balans.

En andersom zijn sommige paarden overdreven naar boven gebouwd. Niet automatisch betekenend dat ze ook meer op achter zijn... Die paarden zullen het echter wel als makkelijker ervaren als een paard dat echt heel erg op de voorhand is gebouwd en een heel lang en recht achterbeen heeft... Datzelfde gemak kan ze opbreken omdat het meer zo "lijkt' dan "is'... begrijp je?
Hoe ga je daarmee om?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:42

Cornelie schreef:
Ik heb datzelfde gemerkt met mijn paard. Zijn vorige zadel pastte niet goed en toen hij ineens een zadel op maat met lucht kreeg was het wel even wennen. Alleen al omdat de spieren nu ineens voldoende ruimte hadden. Dat kan ook vreemd aanvoelen in het begin.

Maar ik ben ook benieuwd naar de uitleg over het achterwaarts
.

Ja, je hoort het toch veel dat de paarden moeten wennen. Ik moest er zelf ook wel aan wennen. Maar mijn ervaring was dat ik na 3 dagen al niet meer anders wilde. Ook mijn nieuwe zadel zou ik niet meer kwijt willen. Het is een geweldig zadel met bijzondere effecten tov de beweging van het paard. Het paard is er al aangewend, ik nog niet helemaal.

Ik neem aan dat je ook benieuwd bent naar het achtewaarts gaan tijdens het leren dragen. Ik heb dat net in de reactie van MIreille1970 geprobeerd uit te leggen.(opm. de reactie hierboven)

Bedoelde je wat anders of heb je er toch nog vragen over, kom er dan gerust mee.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:10

Cornelie schreef:
Dan plop ik mijn vraag hier ook maar even neer:
Quote:
Miffie schreef:
Zodra ze aan de teugel stond ging ze achteruit lopen om haar balans te corrigeren.

Kan dan dit stukje eens uitgelegd worden? Dus welke hulpen precies?
Of wordt dit gedaan met een (corrigerend) weerstand biedende hand zoals ook beschreven in Ruiters & Rechters?
En geef je gelijke druk, ongelijke druk, bump je met je benen, wat doe je? En wat voor reaktie wil je dan graag?

Ik denk dat Miffie het niet helemaal goed heeft weergegeven. Als een paard door het dragen aan de teugel staat, is het paard in balans en gebruikt zijn rug goed. Het aan de teugel gaan staan is dus een direct gevolg daarvan. Van het achterwaarts gaan (enkele) passen is dan geen sprake meer. Op het moment dat het paard nageeflijk is, is dat station gepasseerd. Een paard wat achterwaarts gaat, is als het ware nog op weg naar de goede balans waarbij 3/5 van het gewicht naar achteren wordt gebracht.

In het geval van Miffie kan het best zijn, maar dat weet ik niet meer, dat het zo gegaan is al Miffie beschrijft. Je zou dat dan als volgt kunnen verklaren. Het paard gaf de indruk aan de teugel te staan, maar was er nog net niet helemaal. Gezien het slechte verleden van Miffies paard zou dat gezien de problemen die het paard destijds kende, heel goed mogelijk zijn.

De weerstand biedende hand ken ik zoals beschreven in Ruiters& Rechters. De weerstand biedende hand is geen standaard onderdeel van het leren dragen. Wel gebruik ik de teugels om de hals tussen op te sluiten als dat nodig is. De aanleuning blijft gelijk en is niet meer dan 2 ons per teugel.

De druk die ik geef is totaal afhankelijk van de signalen die het betreffende paard geeft. Die kan dus wel gelijk zijn maar het kan ook goed ongelijk zijn. Een wisseling tussentijds is zelfs mogelijk. Dus totaal afhankelijk van de reacties van het paard. Bumpen met mijn benen doe ik nooit. Ik drijf een paard door het aanspannen en ontspannen van mijn kuit. Mijn benen liggen nagenoeg stil.

Wat ik precies doe is moeilijk onder woorden te brengen. Ik gebruik mijn zitbeenknobbels, mijn bekkenbodemspieren, mijn kuiten, mijn benen en mijn stem naar de signalen die ik ontvang van het paard, Al naar gelang zijn er dus veel mogelijkheden, veel combinaties maar ook de mate waarin je een hulp geeft kan verschillen.

De reactie die ik wil, is een ontspannen paard,die mij draagt door zijn rug goed te gebruiken. Een paard in balans met standaard schwung en tact in zijn gangen en een goed krachtig achterbeen.
Het paard moet geconcentreerd zijn en een soepel orenspel hebben.

Ik hoop dat ik naar je tevredenheid de vraag heb beantwoord. Heb je nog vragen stel ze gerust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:47

Hoi Aqua, kun je aub nog 1 keer in Jip en Janneke taal vertellen HOE je het paard leert dragen.

Mijn vraag is dus Wat ik moet doen, welke hulpen, wat zijn nu de dingen die je de ruiter laat doen om het paard te vertellen hoe hij mij dus op zijn rug moet gaan dragen. Ik ben best blond paard wellicht ook flink in de war dus ik heb wellicht langer dan 10 minuten nodig. Maar dit intrigeert mij zo dat ik hier een tijdje mee aan de gang wil gaan.

Ik heb zitten zoeken in deze teksten, kan het niet vinden en voel mij wederom gefrustreerd dat ik het weer niet snap.

Kun je me praktijkvoorbeelden geven, of de vaste begindingetjes waar je mee begint. Het waarom dat begrijp ik maar het hoe dit tot stand te laten komen wil ik graag horen.

Alvast bedankt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:35

Woestein schreef:
Fijn dat je alle vragen eens duidelijk beantwoordt hebt.
Dit zal veel opheldering kunnen brengen.
Aqua8horse schreef:
Een paard is niet een intelligent dier maar kan wel goed onthouden. Iets wat een paard plezierig vind, zal het onthouden net als iets wat hij vervelend vind. Daar maak je bij het leren dragen dus gebruik van

Ik had naar aanleiding van dit stukje ook een vraag.

Ik heb altijd geleerd dat bij dieren je alleen iets berijkt door middel van herhalingen dus zodoende doe je dat en als het goed gaat laat je weten dat je dat bedoelt (bijv. stem, lichaamstaal en aanraking).
Maar iedereen weet 1 keer iets fout (bijv. paard schrikt krijgt op zijn donder en heeft de volgende keer meer angst, hond loopt weg komt weer terug en krijgt op zijn kop...volgende keer duurt het langer voordat hij komt..) en ze blijven het onthouden.
Maar juist door geduld, herhaling (veel herhalen) en beloningen leert een dier dat iets goed is en en dat dat met die commando's bedoelt wordt.
Dat gaat niet in 1 dag maar daar gaat maanden van trainen aan vooraf voordat je berijkt wat je in het begin als doel heb gesteld (bijv. doel =jachthond kan 2 dummies apporteren uit het water en brengt beide naar eig. via een van te voren bekenen parcours, doel =paard kan op stem commando en aanraking een foutloos compliment uitvoeren.)

Waarom gebeurdt het dat paarden bij jou binnen 10 minuten zoveel positiefs ervaren van het dragen van mensen dat ze voortaan blijven gaan zoals jij bedoelt dat ze moeten gaan?

ik hoop niet dat je het een vreemde vraag vindt... hij kwam in me op toen ik dit stukje
las.

Natuurlijk vind ik een vraag niet vreemd. Er bestaan geen vreemde vragen in mijn ogen omdat het namelijk de beleving van een persoon is. En die respecteer ik altijd! Dus met oprechte vragen heb ik geen problemen, ook niet als ze moeilijk zijn.

Ik ben het met je eens dat je moet belonen als het goed gaat. In mijn ogen geeft dat het dier vertrouwen. Persoonlijk doe ik dat vaker dan boos worden. Natuurlijk ben ik wel eens boos, maar dat laat ik bewust niet merken. Door boos te worden laat je je eigen onmacht vaak zien en dat maakt je kwetsbaar. Ik negeer vervelend gedrag en beloon zodra het iets beter gaat. Dat doe ik bij mijn paarden, mijn honden maar ook bij mijn zoontje.
Daarnaast vind ik pertinent geen voldoening in het feit dat een dier uit angst iets zou doen voor mij. Op die manier denk ik dat je ook niet prettig kan samenwerken. In mijn ogen werk ik in het geval paard altijd samen met het paard. Ik wil daarom ook dat het paard en ik evenveel plezier hebben in dat waar we mee bezig zijn. Dat vind ik erg belangrijk. Als je dat goed doet, werkt een paard graag voor je. Het is een kudde dier en wil graag de leider volgen. Ook hier zal ik, als de samenwerking hapert, de fout altijd bij mezelf gaan zoeken.

Ik ben het helemaal met je eens dat je vooral veel dezelfde commando’s moet gebruiken, je stem moet gebruiken en veel geduld moet hebben als je een dier iets wil leren. Vertrouwen speelt hierbij, denk ik, een grote rol. Hoelang het duurt om een dier iets te leren hangt denk ik ook af van de diersoort, het karakter maar ook de omstandigheden (opm. hoeveel vertrouwen heeft het dier in de baas, wat heeft het dier al meegemaakt, is de omgeving rustig, is de omgeving vertrouwd etc)

Ik denk dat ik om jou vraag goed en duidelijk te kunnen beantwoorden, het van belang is, om een onderscheidt te maken . Als je hond of een paard wat leert op de manier die jij hebt beschreven, maak je gebruik van externe commando’s. Die moet het dier zich aanleren. Bij het leren dragen maak je gebruik van interne commando’s die het evenwicht van het paard op een natuurlijke manier bespelen. Het evenwicht is een natuurlijk proces in het lichaam van een paard maar natuurlijk van alle dieren en mensen. Ga je dat op een natuurlijke manier bespelen dan hoef je die reactie niet aan te leren. Het evenwicht reageert altijd vanzelf daarop.
Als voorbeeld geef ik maar weer het voorbeeld van het duwen. Als ik jou probeer om te duwen, reageer je daarop zonder na te denken met terugduwen om je evenwicht te herstellen.
Dit proces kan je dus vergelijken met het leren dragen. Hiermee heb je dus de verklaring waarom paarden dat leren dragen gemiddeld tussen de 6-8 minuten accepteren.

Iets wat aangenaam is onthouden dieren goed. Het leren dragen is een natuurlijk proces waarbij het paard, met de ruiter op zijn rug, goed in balans wordt gebracht. Het paard gebruikt zijn rug goed en kan makkelijker bewegen.

Daar zit dus, denk ik het verschil.
Ik hoop dat mijn antwoord zo duidelijk is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:40

Fresco schreef:
Ik vindt deze methode erg moeilijk te voorstellen zo op papier...
Ik denk dat ik dan toch een persoon die visueel en gevoelsmatig is ingesteld.
Als je een keer een clinic geeft en het is een beetje in de buurt, houdt ik me aanbevolen.

De methode is heel logisch, als je het begrijpt wel te verstaan. Door het in de praktijk zelf te ervaren, vallen de stukjes op zijn plaats. Dan blijkt plotseling ook dat het helemaal niet zo moeilijk is dan je eerst dacht. Je hebt helemaal gelijk, het is moeilijk om bij de theorie een beeld te krijgen. Helemaal omdat deze methode haast te mooi klinkt om waar te zijn! Ik kan jouw gevoel dus heel goed invoelen en je reactie dus begrijpen.
Ik vind dat eigenlijk een hele goede houding van je. Je stelt je open voor iets, maar je houdt een slag om de arm, totdat het beeld wat je zou moeten hebben om een juist oordeel te kunnen geven helemaal compleet is.

Als ik een clinic bij jou in de buurt geef, zal ik je een seintje geven. Voor jou geldt natuurlijk als je in de buurt bent, dat je altijd een kijkje kan komen nemen!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:26

Mireille1970 schreef:
Ik heb nog een vraag:

Bovenstaande wil ik echt geloven simpelweg door het zinnetje : "je moet het ervaren"...

Maar waarom verwerp je dezelfde zin als ik dat zeg over LDR?

“Je moet het ervaren” is bedoeld als aanvulling op de theorie. Uit ervaring is gebleken dat veel mensen na de ervaring verrast en verbaast waren. Plotseling waren hun vragen beantwoord en begrepen ze ook precies wat ik bedoelde. Het “kwartje was gevallen” en daardoor hebben ze duidelijk inzicht gekregen in de theorie. Ze zien dus nu ook de logica in de theorie.

Ik denk niet dat ik dezelfde zin verwerp als het gaat over LDR. Er is in mijn ogen alleen een belangrijk verschil. Ik stel mij open voor alles, ook al ben ik geen voorstander van LDR. In mijn theorie kan het paard onmogelijk in de balans komen die ik voor ogen heb. Daarnaast vind het pertinent een onplezierig, vaak zelfs een verschrikkelijk beeld om naar te kijken. Ik word daar gewoon naar van. Maar dat is mijn mening. Door veel te lezen over LDR komen er veel voorstanders aan het woord. Tot nu toe heeft niemand mij nog een goed onderbouwd argument kunnen geven om LDR te gaan trainen. Ze noemen wel genoeg redenen op waarvoor zij LDR trainen. Die problemen die zijn noemen, ben ik tot op heden nog niet tegen gekomen in de manier waarop ik mijn paarden rijd en train. En als ik die problemen wel ten kom, zou ik geen gebruik maken van het LDR systeem, omdat ik daar persoonlijk geen voldoening in zal vinden.

Ik heb geen reden om LDR te gaan trainen. Bovendien begrijp ik de werking van het LDR en de achterliggende gedachte wel. Voor mij gaat het zinnetje, je moet het ervaren dus niet op. Ik heb die zin geschreven omdat veel mensen de theorie niet begrijpen. Als aanvulling heb ik toen gezegd `je moet het gewoon ervaren`

Een ander punt waarom ik het niet wil ervaren is omdat ik denk dat ik mijn paard er geen plezier mee doe. Ik ben ook van mening dat je alle problemen, kan oplossen zonder LDR en dat het resultaat nog beter zal worden.

In mijn ogen is er geen sprake van het verwerpen van de zin. Ik heb alleen niet de behoefte om het te ervaren omdat dat voor mij niets veranderd of toevoegt aan het beeld dat ik heb over het LDR trainen.

Vind je mijn antwoord nog onduidelijk, vraag dan gerust verder

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:45

Ja ik heb nog een vraag: met welk doel train je?

Wil je fantastisch fijn rijden of ook resulaten in de ring zien en de top (zien) halen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 00:39

ShadowO schreef:
Hoe doe je dat met paarden die geleerd hebben op de teugel te wachten? Dit is iets wat ik bij manegepaarden nog wel eens merk. (Niet zo gek, want die krijgen natuurlijk tegenstrijdige zithulpen te verwerken). Als je daar met lange teugel lang maakt, zwaar maakt, maken sommigen zich alvast op om halt te houden maar doen het niet, totdat ze het 'groene licht' van de teugel krijgen. Je hoeft dan ook echt niet te dwingen met de teugel, het seintje is genoeg. Maar zonder dat seintje wordt er niet echt haltgehouden - want dat hebben ze zo geleerd.

Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp. Toch ga ik proberen een antwoord te geven. Laat het even weten als ik je vraag verkeerd heb geïnterpreteerd.

Omdat het doel van het leren dragen altijd gelijk is, zou ik precies hetzelfde doen. Ook de paarden die jij beschrijft moeten een ruiter dragen. Bij hun is de balans dus net zo belangrijk als bij ieder ander paard die een ruiter moet dragen.
De paarden die jij beschrijft, krijgen dus ook een andere balans. Het paard verdeeld zijn gewicht en gebruikt zijn rug goed. Er ontstaat, schwung en tact en impuls. Met deze omstandigheden zal het paard niet meer wachten op het signaal van de teugel. Je bespeelt het evenwicht van het paard op een natuurlijke manier. De hulpen die je dan geeft met je zit en je benen zullen dus voldoende zijn.

Ik hoop dat ik de vraag zo gelezen hebt als jij bedoelde en dat je mijn antwoord voldoende duidelijk vindt. Zo niet, trek rustig aan de bel hoor.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 01:55

Omdat dit een aantal vragen betreft, zal ik mijn antwoord direct achter de vraag plaatsen.

Piepelotje schreef:
Ben het nog alsmaar een beetje aan het volgen en kom weer met wat vragen/opmerkingen.
Ik denk dat jij ervan uit gaat dat een paard eerst moet kunnen dragen voordat er balans is
En ik ga ervan uit dat een paard dus eingelijk eerst in balans is zodat hij kan dragen. En bij mij blijft dat dus bestaan in de gehele training. Ik denk dat een paard balans dus dragend kan worden met training. Dus zoals ik al eens heb aangegeven. Balans, dragen eerst in de basisgangen en balans zal weer weg zijn in het begin van andere oefeningen. Training zal het paard sterker maken zodat het ook die oefeningen in balans en dragend uit kan voeren.

Door het leren dragen, krijgt het paard balans. Tijdens het draagproces om het zo maar even te noemen, leer je het paard zijn rug goed te gebruiken waardoor je 3/5 van het gewicht naar de achterhand kan brengen. In mijn ogen heb je dus een prima voorbereiding op het rijden. Je kan werken aan de perfectie van de oefeningen omdat er al balans is. Veel mensen gebruiken oefeningen om meer balans te krijgen en ik gebruik de balans die ik heb om de oefeningen perfect te kunnen uitvoeren. Daar zit dus denk ik een wezenlijk verschil.

Ik maak er nog steeds op uit dat jij dus beweert dat je met die eerste draagtechniek het paard dragend en in balans heb gebracht en later is het paard altijd in Balans, dragend.
Nee, door de draagtechniek leer ik het paard dragen waardoor er balans ontstaat. Met die balans kan je een paard dragend laten zijn. Dat zijn 2 verschillende begrippen in mijn ogen, die best verwarrend zijn. Ja, na het leren dragen blijft het paard in balans en zal het dragend zijn.

Dus m'n vraag is dat nu wat je beweert of??? begrijp ik het verkeert.
Ik hoop dat ik met mijn uitleg hierboven al antwoord heb gegeven op jouw vraag.

einglijk heb ik ook moeite met wat je beweert dat bij jouw het uit het paard zelf komt.
Maar je begeleid hem wel met tegelhulp en kuit, gewicht.
dus nogmaals de vraag waarom niet het paard zelf de balans laten opzoeken. (bij jong groen paard)
Dus eerste keren erop. Draven en geen inkomingen met wat dat ook. Het engste wat telt is dat hij voorwaarts blijft en zodoende evenwicht vind.

Ik denk dat er tussen “uit het paard zelf komen” en “het paard zelf de balans laten zoeken” geen verschil zit. Door het evenwicht van het paard op een natuurlijke manier te bespelen, laat je het paard zelf gaan. Het evenwichtproces is een automatisch proces wat in het paard actief is. Door dat proces op een natuurlijke manier te bespelen, zal het evenwicht zich daaraan aanpassen en zoekt het paard in wezen zelf de balans die we allemaal zo graag willen. Ik doe het alleen aan het begin, door middel van die draagtechniek, omdat dat voor de paarden makkelijker en gezonder is om direct in de goede balans te lopen. Uiteraard kijk je wel bij jonge paarden naar het karakter en zijn reacties en respecteer je de signalen.
Voorwaarts vind ik een moeilijk woord omdat het 2 kanten heeft. Voorwaarts zijn heeft in mijn beleving altijd te maken met impuls. Soms merk ik dat het woord voorwaarts een andere betekenis heeft, namelijk het vooruit willen lopen in tempo. Een paard compenseert zijn balans vaak met harder lopen, het laatste voorwaarts gaan. In mijn ogen kan je dus met voorwaarts gaan in die zin, niet werken aan de balans van een paard. Alles wat een paard doet om te compenseren is niet goed omdat dat ten koste gaat van de kracht van het paard. Het is me dus niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelde. Als je paard in balans is, heeft het evenwicht en impuls. En dat is wat we allemaal nodig hebben om te kunnen rijden.

Nog een mooie waar ik zelf dus ook altijd mee zit is. Teugelhulp komt nooit alleen. Je drijft paard naar teugel toe.
Anky methode is dus ook anders . zij praat over tegenstrijdige hulpen. En eigenlijk vind ik dat ook!!
Denk dat een paard heel goed aan de hulpen staat en gehoorzaam is aan die hulpen je inderdaad met een ophouding genoeg hebt dus geen kuithulp er meer bij nodig hebt.
Maar dit is dus andere discussie.

Ik kan me geen voorstelling maken van tegenstrijdige hulpen zoals jij die beschrijft. Het is wel zo dat je de linker teugel ondersteund met je rechterbeen. En andersom je rechter teugel met je linker been. Dat is natuurlijk ook tegengesteld, misschien bedoeld Anky dat. Over dat een ophouding alleen genoeg zou moeten zijn, heb ik mijn twijfels. Door alleen een teugelhulp te geven, beïnvloed je de balans van je paard negatief. Dat heeft gevolgen omdat het paard hoe dan ook, alles in het werk zal stellen om die balans te repareren. Dat gaat altijd ten koste van een plekje in het lichaam, omdat dat meer druk ontstaat dan zou moeten en dat is jammer, denk ik. Ik ben er dus geen voorstander van omdat op die manier die jij beschrijft te doen.

Nog even over diep rijden Ik denk dat die paarden die achter de loodlijn lopen dus perfect in balans kunnen zijn. Ik denk bij goed uitgevoerde ldr het paard dus al zo ver is dat hij z'n eigen draagt.
en dat het daar dus ook het probleem ligt. Mensen die ldr kopiereen vergeten dat het paard dus eerst al een heel stuk in training moet zijn. dat die paarden al een goed basis hebben ,dragen. Dan maakt het helemaal niet meer uit waar dat hoofd is. Dat lichaam draagt en blijft dragen. Denk dat dat het hoofddoel is. Een paard zover trainen dat het niet uitmaakt waar dat hoofd is dat dit niet meer als hulp van het paard wordt gebruikt in evenwicht balans te vinden. Dat het lichaam dus dragend blijft.

Ik ben van mening dat paarden die achter de loodlijn lopen, niet perfect in balans kunnen zijn. We verschillen op dit punt dus van mening. Ik denk namelijk dat de paarden die nu LDR lopen nog beter zouden kunnen lopen dan ze nu doen. Ja, ik ben het zeker met je eens dat veel mensen LDR kopiëren en daarbij niet precies de gevolgen kunnen zien of inschatten. Je hebt het over een goede basis, ik denk dus dat je die basis nog meer kan verbeteren als je niet het LDR systeem zou gebruiken.

En nog even wat je aanhaalde. Over die piaffe dat die beter kunnen. Denk dat ze dat zelf ook wel weten dat dat een stukje balans missen is.
Maar of je dat altijd kan verwachten dat dit perfect gaat. Die training is er opgebasseert dat je daar uiteindelijk zou moeten komen. Als alle benen met dezelfde tact, afdruk neer gezet worden betekent dit dat hij in perfecte balans is.
En nu denk jij dat je die mensen nog wat kan bijbrengen aan balans, dragen.
Denk je nu zelf niet dat hun dat gevoel niet hebben om dus een paard daar meer gewicht, been, druk te geven om in balans te komen. Maar dat dit dus soms gewoon nog/niet gaat.
En inderdaad zoals jij zegt meestal ruiter z'n fout maar ook wel eens omdat paard het gewoon even/nog niet kan.

Ik streef wel altijd naar het uiterste, ik wil perfectie zonder dat dat ten koste gaat van het welzijn van het paard. Een piaffe is voor mij pertinent onvoldoende als de benen geen tact en impuls laten zien. Een piaffe is een balans oefening bij uitstek. Ik vind het jammer dat op de OS, een piaffe vertoond wordt waarbij te weinig balans is. Dat doet afbraak aan de uitvoering van de oefening. Ik kan niet beoordelen of de ruiters dat zelf wel of niet weten. Ik vind het wel op z’n minst merkwaardig dat een jury een uitgevoerde piaffe, zoals hierboven beschreven, met veel punten beloond. Ik denk dat ik ze niets hoef bij te brengen maar ik denk wel dat ik, vanuit een ander oogpunt, ze zou kunnen helpen om meer balans in hun paard te kunnen krijgen. Een balans waarmee je een piaffe wel zou moeten kunnen uitvoeren zodat de oefening piaffe helemaal tot zijn recht komt. Meer gewicht, been en druk geven is denk ik niet voldoende om een paard in de perfecte balans te krijgen. Ik ben het niet met je eens dat het soms aan het paard ligt. Ik zie alle problemen altijd als fout van de ruiter. Ook als het paard het gewoon even/ nog niet kan, denk ik dat het een inschattingsfout is van de ruiter. De ruiter is volgens mij in 99,5 % altijd de schuldige van problemen die ontstaan bij een paard.

Denk nu trouwens nog eens terug aan dat stilstaan en balans en de opbouw in dresuur.
arbeidsdraf, de veruimende draf en dan pas komt verzamelde en dan pas piaffe. Waarom deze logische opbouw????

In mijn ogen heeft dat te maken met de spieropbouw van een paard. De belasting wordt immers steeds intensiever. Die opbouw is dus heel logisch, dat ben ik met je eens. Maar dat heeft niets met de draagtechniek te maken. Je moet dat leren dragen, denk ik, los zien van het rijden. Het leren dragen kan je het beste zien als een voorbereiding op het rijden.

Snap je nu waarom ik een probleem heb met dat stilstaan en paard in balans.
Nee, dat begrijp ik niet. Maar ik verwacht dat er enigszins sprake is van onduidelijkheid en verwarring, omdat het leren dragen als onderdeel wordt gezien van het rijden. Terwijl het als voorbereiding dient om het rijden zo goed mogelijk te kunnen laten verlopen.

Vind wel in veel van jouw stukjes eerlijkheid ook naar het paard en
rust en geduld.
Herken veel in wat je schrijft wat ik ook ervaar.
Maar op een paar punten gaan we toch heel erg verschillen.
Omdat jij beweert te begingen met balans, dragen en dat ik denk en ervaar dat dit komt met oefening, training hard werken, spieropbouw
.
Een verschil van mening is helemaal niet erg, als je de mening van elkaar maar kan blijven respecteren. Wanneer dat mogelijk is, zoals bijvoorbeeld nu op dit topic, kan je daar uitermate veel van leren denk ik. Bovendien houdt een verschil van mening je alert en dat voorkomt denk ik, ongemerkt insukkelen…

Ik waardeer je reactie en heb geprobeerd je vragen te beantwoorden. Je weet ik sta altijd open als je dingen toch nog als onduidelijk ervaart

Groetjes

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:03

Hoi,
Ik volg dit topic met interesse. Lijkt het op wat Phillipe Karl doet?

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:04

Hoi Hoi aqua,

weer even wat toevoegingen /vragen

Door het leren dragen, krijgt het paard balans. Tijdens het draagproces om het zo maar even te noemen, leer je het paard zijn rug goed te gebruiken waardoor je 3/5 van het gewicht naar de achterhand kan brengen. In mijn ogen heb je dus een prima voorbereiding op het rijden. Je kan werken aan de perfectie van de oefeningen omdat er al balans is. Veel mensen gebruiken oefeningen om meer balans te krijgen en ik gebruik de balans die ik heb om de oefeningen perfect te kunnen uitvoeren. Daar zit dus denk ik een wezenlijk verschil.

Als hij in Balans zou zijn zou die oefening perfect gaan toch??
Tenminste ik heb het idee dat fouten in een oefening door balansproblemen er zijn. Even uitsluiten dat ruiter alles perfecto doet.
en dat 3/5 naar de achterhand gelijk na draagtechniek. En blijvend??
Einglijk zeg je dat alle ruiters maar wat aan klungelen en dat jij iets kan regelen op 5/8 min dat dus de normale training van jr overslaat.
Of bedoel jij dat jij dus 5/8 min nodig hebt om te voelen waneer paard dat heeft gedaan en dus daar constant in je training mee bezig bent. Want dan wordt het anders..........
Want daar z'n we allemaal op aan het trainen. Alleen noemen we het dan niet zo.

[
Voorwaarts vind ik een moeilijk woord omdat het 2 kanten heeft. Voorwaarts zijn heeft in mijn beleving altijd te maken met impuls. Soms merk ik dat het woord voorwaarts een andere betekenis heeft, namelijk het vooruit willen lopen in tempo. Een paard compenseert zijn balans vaak met harder lopen, het laatste voorwaarts gaan. In mijn ogen kan je dus met voorwaarts gaan in die zin, niet werken aan de balans van een paard. Alles wat een paard doet om te compenseren is niet goed omdat dat ten koste gaat van de kracht van het paard. Het is me dus niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelde. Als je paard in balans is, heeft het evenwicht en impuls. En dat is wat we allemaal nodig hebben om te kunnen rijden.

De meeste paarden(groene) lopen inderdaad hard maar ik denk dat je ze dat niet mag ontnemen. Laat hem maar eens compenseren zonder iets te doen. Laat hem zelf de rust opzoeken in balans komen zonder teugel/gewichtshulp. Denk dat het belangrijk is dat je zo min mogelijk doet totdat hij dus terug komt in tempo en z'n evenwicht vind onder ons gewicht. Dan loopt hij op z'n eigen benen.
Je ontneemt ze met dat stilstaan een natuurljke vluchtreactie wat in m'n ogen alleen maar spanning creert.
Hoe meer tempo hoe minder spieren die hij kan verkrampen opspannen

Nog een mooie waar ik zelf dus ook altijd mee zit is. Teugelhulp komt nooit alleen. Je drijft paard naar teugel toe.
Anky methode is dus ook anders . zij praat over tegenstrijdige hulpen. En eigenlijk vind ik dat ook!!
Denk dat een paard heel goed aan de hulpen staat en gehoorzaam is aan die hulpen je inderdaad met een ophouding genoeg hebt dus geen kuithulp er meer bij nodig hebt.
Maar dit is dus andere discussie.

Ik kan me geen voorstelling maken van tegenstrijdige hulpen zoals jij die beschrijft. Het is wel zo dat je de linker teugel ondersteund met je rechterbeen. En andersom je rechter teugel met je linker been. Dat is natuurlijk ook tegengesteld, misschien bedoeld Anky dat.

Nee dat bedoel ik niet. been is go volgens Anky en ophouding ho.
Als jij been geeft naar teugelhulp toe zou dat tegenstrijdig zijn.
En ik heb het ook zo geleert. Je drijft hem naar teugel toe. En ik rijd ook zo . Maar ik ben er mee bezig in mezelf dat ik dat eingenlijk ook tegenstrijdig vind.
Maar m'n paard is niet zo aan de hulpen als de hare Clown
Je paard moet dan ten alle tijde voorwaarts denken en dat doen de meeste van ons niet. Haar paarden zijn zo getraint.
Schijnt een heel belangrijk onderdeel te zijn van haar systeem.
Dat ldr wordt er alleen altijd uitgehaald. Terwijl dat maar een fractie is van haar systeem.

Over dat een ophouding alleen genoeg zou moeten zijn, heb ik mijn twijfels. Door alleen een teugelhulp te geven, beïnvloed je de balans van je paard negatief. Dat heeft gevolgen omdat het paard hoe dan ook, alles in het werk zal stellen om die balans te repareren. Dat gaat altijd ten koste van een plekje in het lichaam, omdat dat meer druk ontstaat dan zou moeten en dat is jammer, denk ik. Ik ben er dus geen voorstander van omdat op die manier die jij beschrijft te doen.

Met alleen teugelhulp als het paard sterk voorwaarts denkt loopt hij zelf tegen die teugel aan dus been is niet meer nodig.
We hebben het hier over een passief been geen afgestoken been.
Been gaat alleen terug voorwaarts drijven /herinert hem terug als hij het nalaat om voorwaarts te denken.
Denk dat daar hem dus ook juist de kneep van het vak zit. Bij sterk voorwaarts denkende paarden bij paarden die zo doorgetraint zijn treed er geen negatieve werking op met teugelhulp.
Dit wordt slechts een aanwijzing. De rest gaat op gewichtshulpen
Dat bedoelde ik eerder ook met dat ldr rijden. Die paarden dragen zichzelf dan maakt hoofd/halshouding niet uit .... Dat verstoort hun dragen niet.

Ik ben van mening dat paarden die achter de loodlijn lopen, niet perfect in balans kunnen zijn. We verschillen op dit punt dus van mening. Ik denk namelijk dat de paarden die nu LDR lopen nog beter zouden kunnen lopen dan ze nu doen. Ja, ik ben het zeker met je eens dat veel mensen LDR kopiëren en daarbij niet precies de gevolgen kunnen zien of inschatten. Je hebt het over een goede basis, ik denk dus dat je die basis nog meer kan verbeteren als je niet het LDR systeem zou gebruiken.

Even ter zijde ik kan geen ldr rijden hoor zo ver ben ik nog echt niet Haha!
Rijd m'n paard wel laag en rond. Maar hij is gewoon nog niet zover dat ik hem zo diep kan rijden. Als ik het zou forceren dan zou hij rug weg drukken of achter de teugel gaan.

[Ik streef wel altijd naar het uiterste, ik wil perfectie zonder dat dat ten koste gaat van het welzijn van het paard. Een piaffe is voor mij pertinent onvoldoende als de benen geen tact en impuls laten zien. Een piaffe is een balans oefening bij uitstek. Ik vind het jammer dat op de OS, een piaffe vertoond wordt waarbij te weinig balans is. Dat doet afbraak aan de uitvoering van de oefening.

Denk dat iedereen naar perfectie streeft en zeker os ruiters. Natuurlijk doet minder balans de oefening minder maken maarrrrr heb je een 10 dan gezien voor zo'n piaffe???
Denk je trouwens niet dat die paarden soms wel eens even concentratie verliezen daardoor balans kwijt raken. Het voorwaarts denken valt even weg, ruiter geeft daarop net iets te scherpe hulp.
Pffffffff dit is millimeter werk hoor.
Vind dat jij zulke dingen echt wel onderschat

Ik kan niet beoordelen of de ruiters dat zelf wel of niet weten. Ik vind het wel op z’n minst merkwaardig dat een jury een uitgevoerde piaffe, zoals hierboven beschreven, met veel punten beloond.

Tis natuurlijk een jurysport maar er speelt zoveel meer mee in dat punt. En de ene jury staft streng voor minder tact de ander vind enz zenz

Ik denk dat ik ze niets hoef bij te brengen maar ik denk wel dat ik, vanuit een ander oogpunt, ze zou kunnen helpen om meer balans in hun paard te kunnen krijgen. Een balans waarmee je een piaffe wel zou moeten kunnen uitvoeren zodat de oefening piaffe helemaal tot zijn recht komt. Meer gewicht, been en druk geven is denk ik niet voldoende om een paard in de perfecte balans te krijgen. Ik ben het niet met je eens dat het soms aan het paard ligt. Ik zie alle problemen altijd als fout van de ruiter. Ook als het paard het gewoon even/ nog niet kan, denk ik dat het een inschattingsfout is van de ruiter. De ruiter is volgens mij in 99,5 % altijd de schuldige van problemen die ontstaan bij een paard.

Heb ik ook gezegd dat ruiter meestal de fout maakt maar als het paard gespannen raakt van een opstekende paraplu uit het plubliek.
Een geurtje ergens opsnuift even concentratie verliest . Kom op dat is dan niet de ruiter z'n schuld.
En dan over inschattingsfout. aQua jij rijd geen wedstrijden als ik het goed heb?? Denk je nu niet dat paard thuis altijd beter presteert en dat dat dan wel eens even misloopt op het moment .
Denk dat die ruiters echt wel weten wat ze kunnen verwachten geen wonderen verwachten.
En dan nog piaffe is een onderdeel van een proef en alle paarden hebben sterke en mindere oefeningen. Je bent altijd aan het trainen, perfectoneren en vooral op de mindere kanten.
Zou je dan je proef niet moeten mogen rijden omdat je piaffe nog geen 10 waard is.

Je moet dat leren dragen, denk ik, los zien van het rijden. Het leren dragen kan je het beste zien als een voorbereiding op het rijden.

Ik denk dat dit verbonden is dat je dat niet los kan behandelen.

Snap je nu waarom ik een probleem heb met dat stilstaan en paard in balans.
Nee, dat begrijp ik niet.

M'n probleem is dus dat je het paard z'n natuurlijke compensatie ontneemt. En ik denk dat we juist gebruik moeten maken van deze natuurlijke reactie

Een verschil van mening is helemaal niet erg, als je de mening van elkaar maar kan blijven respecteren. Wanneer dat mogelijk is, zoals bijvoorbeeld nu op dit topic, kan je daar uitermate veel van leren denk ik. Bovendien houdt een verschil van mening je alert en dat voorkomt denk ik, ongemerkt insukkelen…

Haha! Haha! Inderdaad ik raak van deze discusie's ook altijd weer alert op mezelf en rijden.

En over jouw techniek of systeem heb ik ook al veel nagedacht en nu zou ik het niet toepassen op een jong paard.
Maar misschien is het wel eens goed om in stilstaan te voelen hoe een paard zichzelf in balans brengt. met je ogen dicht.
Je voelt dan natuurlijk wel beter je kan je dan even alleen concentreren op wat je onder je voelt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:07

Issy schreef:
Ik heb je voorbeeld van het paard Piet gelezen, al je hulpen die jij geeft om het LA been onder de massa te krijgen, zijn niet nieuw voor mij. Verschillende instructuers geven zo aan om je paard te rijden. Wat is aan de hand van het voorbeeldpaard Piet dan en andere manier van rijden volgens jou?

Ik vind het geweldig om te horen dat er verschillende instructeurs zijn die zo lesgeven. Dat doet mij goed want vanuit de praktijk hoor en zie ik het toch veel te weinig.

Er zijn veel boeken geschreven over dressuur en paardrijden. Vooral de oude schrijvers vind ik persoonlijk erg goed. Waar ik alleen tegen aanloop is dat er in de boeken vaak wordt uitgegaan van een ideale situatie en een ideaal paard. In mijn beleving bestaan die niet.
Wat die mensen schrijven klopt dus als een bus, alleen in de praktijk is de uitwerking dus vaak anders. Daarmee bedoel ik dat een paard op een bepaalde hulp niet zo reageert als beschreven wordt. Dat heeft dan te maken met de conditie van dat paard op dat moment. Het belangrijkste daarvan is vaak de balans. Als de balans goed is, lukken de aanwijzingen uit het boek goed. Het resultaat is natuurlijk afhankelijk van de timing en de capaciteiten van een ruiter. De timing is het allerbelangrijkste onderdeel tijdens het rijden. Een paard kent dus doordat hij in balans is de hulpen (opm. een paard in balans staat altijd goed aan alle hulpen). De manier waarop die hulpen getimed worden bepaald dus de uitvoering, cq. het resultaat.
Het is dus niet altijd zo dat een hulp die correct wordt uitgevoerd ook correct getimed is. In mijn ogen is de timing millimeter werk en dat vergt veel rijtechnisch inzicht en rijtechnisch gevoel van een ruiter.

Om even terug te komen op je vraag. Het voorbeeld paard Piet, heeft leren dragen. Dat betekent dat hij, voordat hij begint met rijden, in balans is. De spieren, banden en pezen worden anders belast dan hij gewend is. Hij vindt het namelijk plezierig om zijn been buiten de massa te plaatsen. Ik wil dat niet omdat hij scheef is en zijn lichaam dus onmogelijk in balans kan zijn. De kans op problemen en blessures wordt hierdoor vergroot. Om dit proces te begeleiden gebruik ik dus hulpen. Het is logisch als je dezelfde hulpen gebruikt bij een paard in balans of een paard wat niet in balans is, dat het resultaat anders zal zijn. Daarnaast speelt de timing van de ruiter dus ook een hele grote rol. Met andere woorden geven twee verschillende ruiters dezelfde hulpen alleen een fractie later ten opzichte van elkaar, dan heb je dus een verschil in resultaat.

Je weet dat ik dus rijd volgens mijn eigen methode. Met deze methode rijd je dus heel bewust paard. Je neemt de signalen die het paard afgeeft als leidraad voor het geven van je hulpen. Hierdoor verbeter je automatisch al de timing waarop je de hulpen zal gaan geven. Met andere woorden je kan het rijden positief beïnvloeden door de bewegingen van het paard te analyseren en de signalen op te pakken. Rijd je zoals je geleerd hebt de hulpen te geven maar je maakt daarbij niet bewust gebruik van de signalen en het analyseren van de bewegingen van het paard, dan ben je minder in het voordeel.

Ik weet niet of het werkelijk een andere manier van rijden is omdat ik niet weet wat de capaciteiten van een ruiter zijn en /of het paard voordat deze begint al in balans is.
Uit de praktijk weet ik dat mensen het als een verschil ervaren. Ieder paard maakt wel een positieve verandering door als het heeft leren dragen en daarna heel bewust gereden wordt. Althans dat zeggen de eigenaren van de paarden waar ik ben opgestapt.
Ik hoop dat ik op jouw vraag nu een beetje meer duidelijkheid heb kunnen geven.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:10

Mireille1970 schreef:
Je gaat dan uit van een positieve ervaring van het paard... Er zijn paarden die het niet als positief ervaren als ze onder druk proberen uit te komen door achterwaarts te gaan. Dit voel je. Betekend dat direct een aanpassing van training? (opm. laat je dit achterwaarts dan niet meer gebeuren, maw je vind het niet goed?)

En hoe zoek je dan naar die balans.

Tijdens het leren dragen is er geen sprake van het “onder druk” zetten van een paard. De paarden zijn altijd ontspannen en ik ben nog geen paard tegen gekomen (opm. van de 160 die ik inmiddels heb leren dragen) die het leren dragen niet als positief heeft ervaren. Ik verwacht dat het woordje ‘druk’ dus voor verwarring zorgt.
Het achterwaarts gaan is een natuurlijke reactie van het paard. Het paard wil graag blijven belasten zoals het gewend is. Zijn spieren, pezen en banden stimuleren hem onbewust dat ook te doen. Door het natuurlijk bespelen van het evenwicht van het paard, verander je de belasting van het paard. Dat het paard dan achterwaarts gaat, komt omdat het graag de achterhand als hoogste punt wil houden. Door het natuurlijke evenwichtmechanisme van het paard, ervaart het dier dat het plezieriger en aangenamer is, om in balans te zijn. Het paard zal door het natuurlijk bespelen van zijn evenwicht door de ruiter, dus zonder te forceren, zich daaraan overgeven. Dat zal hij iedere keer doen wanneer de ruiter plaats neemt op zijn rug. Die paarden die hebben leren dragen zijn dus vanaf dat je begint te rijden al ontspannen. Uit de praktijk blijkt dat het zo werkt. (opm. de techniek van het leren dragen, heb ik ook vanuit de praktijk ontwikkeld)

Nee, het leren dragen is echt een techniek, daar kan je niets aan aanpassen. Als het paard een paar passen achterwaarts gaat, laat ik dat gebeuren. Het paard voelt zijn andere aanspanning en geeft met het achterwaarts gaan aan, aan de ruiter dat hij het moeilijk vind. Door het paard voor dit gedrag te straffen zou je het paard niet respecteren. Op die manier beschadig je het vertrouwen wat het paard heeft in jou. (opm. Overigens geldt dat altijd, denk ik. Probeer eerst maar te achterhalen voor jezelf waarom een paard iets doet wat jij niet goed vind of verwacht. Dit komt de samenwerking ten goede) Bovendien is achterwaarts gaan een heel goede oefening voor het paard. Van belang is dan wel dat je de teugels goed tegen de hals legt zodat hij recht achterwaarts gaat.

Ik zoek niet naar de balans. De balans is een direct gevolg van het natuurlijk bespelen van het evenwicht van het paard.

En andersom zijn sommige paarden overdreven naar boven gebouwd. Niet automatisch betekenend dat ze ook meer op achter zijn... Die paarden zullen het echter wel als makkelijker ervaren als een paard dat echt heel erg op de voorhand is gebouwd en een heel lang en recht achterbeen heeft... Datzelfde gemak kan ze opbreken omdat het meer zo "lijkt' dan "is'... begrijp je?
Hoe ga je daarmee om?

Je schrijft dat sommige paarden overdreven naar boven zijn gebouwd. Bedoel je daarmee dat ze een hogere schoft hebben en daarmee de achterhand lager zou zijn?

Ik ben dat zelf nog niet tegengekomen. Maar ik denk dat het voor het leren dragen niet zoveel uitmaakt. Je bespeelt namelijk op een natuurlijke manier het evenwicht van een paard. Een paard wat jij beschrijft, heeft wellicht net even een ander evenwicht. Tijdens het leren dragen, bespeel je dus ook dat evenwicht.
Ik denk dus niet dat de bouw van een paard iets te maken heeft met de balans. Ieder dier heeft op zijn eigen manier balans. Wel denk ik dat de bouw te maken heeft met de sierlijkheid van de bewegingen. Dat betekent dat een ‘slecht gebouwd paard’ de bewegingen wel heeft, maar minder sierlijk. Ik denk dat dat te maken heeft met de soepelheid. De ene mens is ook veel leniger dan de andere, ik denk dat dat voor paarden ook geldt.

Ik begrijp je redenering goed, bij het voorbeeld wat je noemt zou het dan al snel lijken of het zo is. Maar ik denk niet dat dat zo werkt in de praktijk. Je voelt namelijk of een paard de draagtechnniek goed oppakt. Het is, voor zover ik dat kan inschatten, onmogelijk om bij het leren dragen, misleidt te worden. Het proces maakt gebruik van een automatisch mechanisme in een paard wat je nooit bewust kan beïnvloeden. Door het natuurlijk bespelen van het evenwicht krijg je dus geen, ik noem het maar even, ‘nep” reactie. Ik ben het, tot nu toe, in de praktijk nog niet tegengekomen.

Ik hoop dat ik je vraag hiermee duidelijk heb beantwoord.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 08:57

wanneer is er een clinic, of dergelijke, ik wil wel een keer zien hoe jij het aanpakt of hoe jij lesgeeft. omdat zien toch beter lijkt dan het allemaal te lezen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:28

hoe krijg ik mijn paard goed op de achterhand als ik been geef, gaat die alleen maar harder... emisschien heb je wat tips? weer inhouden met ophoudingkjes of hoe? ik heb van alles geprobeerd.
tik met de zweep helpt niet wat hij haat zwepen, dus ik rij zonder.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:23

Russel schreef:
Hoi Aqua, kun je aub nog 1 keer in Jip en Janneke taal vertellen HOE je het paard leert dragen.

Mijn vraag is dus Wat ik moet doen, welke hulpen, wat zijn nu de dingen die je de ruiter laat doen om het paard te vertellen hoe hij mij dus op zijn rug moet gaan dragen. Ik ben best blond paard wellicht ook flink in de war dus ik heb wellicht langer dan 10 minuten nodig. Maar dit intrigeert mij zo dat ik hier een tijdje mee aan de gang wil gaan.

Ik heb zitten zoeken in deze teksten, kan het niet vinden en voel mij wederom gefrustreerd dat ik het weer niet snap.

Kun je me praktijkvoorbeelden geven, of de vaste begindingetjes waar je mee begint. Het waarom dat begrijp ik maar het hoe dit tot stand te laten komen wil ik graag horen.

Alvast bedankt.

Ik heb geprobeerd om het al iin Jip en Janneke taal te vertellen, voor zover dat mogelijk is. Ik weet niet of ik het nog anders zou kunnen uitleggen. Het probleem is namelijk dat er geen standaard uitleg voor bestaat. Het leren dragen is uiteraard een techniek maar die techniek is afhankelijk van de signalen van het betreffende paard. Het leren dragen is voor zowel de ruiter als het paard een inspannende gebeurtenis omdat van beide concentratie wordt gevraagd. De ruiter gebruikt de techniek om het paard, al voor dat het rijden begint, de goede balans te geven. Samen met het paard werkt de ruiter aan dat doel. Door de zit, de kuithulpen en een lichte aanleuning bespeelt de ruiter het natuurlijke evenwichtmechanisme van het paard. Omdat dit op een natuurlijke manier gebeurt, is het paard ontspannen en geconcentreerd. Door het aan- en ontspannen van de bekkenbodemspieren, het belasten en ontlasten van de zitbeenknobbels en het aan- en ontspannen van de kuiten op het juiste moment, reageert de ruiter op de signalen die het paard afgeeft. Dat is een ingewikkeld proces. Als ruiter moet je onvoorwaardelijk over een onafhankelijke zit en een uitermate hoog bewustzijnniveau (om te kunnen voelen bezitten) beschikken, om het proces te kunnen laten slagen. Daar heb je veel ervaring voor nodig. Ik denk dat ik in het voordeel ben vanwege mijn gave. Het is dus erg moeilijk om daar nog meer over uit te leggen. Als een paard op de juiste manier heeft leren dragen, is het blijvend. Misschien is het handiger als je een paard wil leren dragen om dat te laten doen door iemand die dat kan en daar al ervaring mee heeft. Dat proces duurt gemiddeld 6-8 minuten en daar heeft een ruiter, als dat op de goede manier gebeurt, nog jaren plezier van.

Je hoeft en mag je niet gefrustreerd voelen hoor! Je bent vast niet de enige die het moeilijk vind om te bevatten. En dat is ook helemaal niet erg. Alles wat nieuw is, is soms moeilijk te begrijpen. Soms omdat het gewoon ingewikkeld is om te begrijpen maar soms ook omdat het in gedachte te mooi blijkt om waar te kunnen zijn, en dat maakt het accepteren van het effect dus moeilijker. Er is dus zeker geen reden om te twijfelen aan jezelf! In tegen deel zelfs, jij denkt er over na! Dat staat je te prijzen en dat maakt op mij een hele andere indruk dan sommige mensen die maar wat roepen en zeggen dat het onmogelijk is. Persoonlijk vind ik dat nogal dom en kortzichtig omdat ik ervan uit ga dat iemand niet zomaar zegt dat het leren dragen van een paar zoveel voordelen biedt en de voorbeelden uit ervaring maar gewoon verzint. Bovendien beweer ik ook nog eens dat bijna alle paarden nog beter zullen worden dan dat ze op het moment voor het leren dragen waren.

Jouw gevoelens zijn dus heel normaal. Misschien zou het uitkomst kunnen bieden als je het effect eens zou ervaren op 1 van onze paarden. Dat zal mogelijk je beeld positief kunnen veranderen. Het allermooiste zou zijn als je het verschil zou kunnen zien. Een paard voor het leren dragen en na het leren dragen. Je kan dan ook meteen zien hoe eenvoudig en rustig het eruit ziet. Je zal dan ook meteen begrijpen dat het een uitermate ingewikkeld en detaillistisch proces is. Bovendien leer je een paard eenmalig dragen.

Ik vind het vervelend dat ik je vraag niet kan beantwoorden zoals ik zou willen. Toch hoop ik dat je uit mijn reactie begrijpt dat het leren dragen niet zo eenvoudig is en afhankelijk is van veel factoren om het juiste resultaat te kunnen krijgen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:56

Mireille1970 schreef:

Wil je fantastisch fijn rijden of ook resulaten in de ring zien en de top (zien) halen?

Volgens mij zijn het fijn rijden en het resultaten zien in de ring onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is in mijn beleving onmogelijk om resultaten te kunnen halen zonder dat je fantastisch rijdt.

Al is het resultaat natuurlijk altijd een punt waarover je zou kunnen twisten.
Als voorbeeld haal ik weer de piaffe aan. Afgelopen weekend waren er weer wedstrijden op tv met grote namen. Deze grote namen hebben wel resultaat maar hoe is het resultaat gekwalificeerd. Dat is dus het punt waarover je zou kunnen twisten. De piaffe is een balans oefening bij uitstek. In een dergelijke oefening moeten de benen dus in balans zijn. Dat zou moeten betekenen dat de tact ( de regelmaat ), de schwung (de sierlijkheid in de beweging) en de impuls ( de afdruk waarmee het paard afzet) in alle vier de benen gelijk hoort te zijn. Dat was op de OS spelen niet het geval en bij de beelden die ik van het weekend gezien heb helaas ook niet. Persoonlijk vind ik het resultaat van een piaffe dan altijd onvoldoende.

Ik train dus voor het resultaat in de ring met als voorwaarde een paard dat onvoorwaardelijk in balans moet zijn. Ik wil dus in verhouding in alle bewegingen van de benen tact, schwung en impuls zien. Alleen dan kan je een proef correct uitvoeren en heb je de mogelijkheid om die proef te perfectioneren. In mijn ogen blijft het altijd een streven naar omdat ik de ultieme perfectie bij het paardrijden, voor onmogelijk acht. Ik ben ervan overtuigd dat ik met paardrijden nooit uitgeleerd zal zijn.

Misschien zou je mijn doel ook kunnen omschrijven als het streven naar perfectie in harmonie met het paard en met de garantie dat wat ik doe nooit ten koste van het welzijn van het paard mag gaan.
Ik hoop dat ik je op deze manier inzage heb kunnen geven in mijn doelstelling.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 07-06-05 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:00

Mireille1970 schreef:

Volgens mij zijn het fijn rijden en het resultaten zien in de ring onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is in mijn beleving onmogelijk om resultaten te kunnen halen zonder dat je fantastisch rijdt.

Al is het resultaat natuurlijk altijd een punt waarover je zou kunnen twisten.
Als voorbeeld haal ik weer de piaffe aan. Afgelopen weekend waren er weer wedstrijden op tv met grote namen. Deze grote namen hebben wel resultaat maar hoe is het resultaat gekwalificeerd. Dat is dus het punt waarover je zou kunnen twisten. De piaffe is een balans oefening bij uitstek. In een dergelijke oefening moeten de benen dus in balans zijn. Dat zou moeten betekenen dat de tact ( de regelmaat ), de schwung (de sierlijkheid in de beweging) en de impuls ( de afdruk waarmee het paard afzet) in alle vier de benen gelijk hoort te zijn. Dat was op de OS spelen niet het geval en bij de beelden die ik van het weekend gezien heb helaas ook niet. Persoonlijk vind ik het resultaat van een piaffe dan altijd onvoldoende.

Ik train dus voor het resultaat in de ring met als voorwaarde een paard dat onvoorwaardelijk in balans moet zijn. Ik wil dus in verhouding in alle bewegingen van de benen tact, schwung en impuls zien. Alleen dan kan je een proef correct uitvoeren en heb je de mogelijkheid om die proef te perfectioneren. In mijn ogen blijft het altijd een streven naar omdat ik de ultieme perfectie bij het paardrijden, voor onmogelijk acht. Ik ben ervan overtuigd dat je met paartijden nooit uitgeleerd bent.

Misschien zou je mijn doel ook kunnen omschrijven als het streven naar perfectie in harmonie met het paard en met de garantie dat wat ik doe nooit ten koste van het welzijn van het paard mag gaan.
Ik hoop dat ik je op deze manier inzage heb kunnen geven in mijn doelstelling.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:02

IngeT schreef:
Hoi,
Ik volg dit topic met interesse. Lijkt het op wat Phillipe Karl doet?

Die vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik niet bekend ben met de manier waarop Phillipe Karl werkt.
Weet je of er een boek is van zijn hand of dat hij een website heeft? Ik ben uiteraard wel nieuwsgierig naar de visie van Pillipe Karl en de manier waarop hij dingen aanpakt.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:46

Sorry voor mijn late reactie. Phillipe Karl komt van Saumur, en rijdt een moderne versie van Baucher. Heeft een hele interessante DVD-reeks. Echt wel het omgekeerd van LDR en zo Lachen . Iets om uitgebreid naar te gaan zitten kijken, ook al zou het zijn dat je helemààl niet zo rijdt.

met vriendelijke groeten,
Inge

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:44

Sonja schreef:
Zo heeft ze het naar mij toe nooit gebracht, maar waar ik ook erg benieuwd naar ben, is WAAROM mensen naar haar toe gaan om te lessen.
Hebben die een specifiek probleem? Of zochten ze toevallig een instructeur? Of... ?

Persoonlijk zet ik niet zo snel mijn paard op de wagen om naar zomaar iemand toe te gaan om te lessen. Sterker nog, je mag van aardig goede huize komen wil ik uberhaupt les van je willen hebben
Elke goede instructeur werkt zo veel mogelijk zonder poespas als hulpteugels en andere hulpmiddelen, promoot rechtrichten, balans, goede houding en al die andere goede dingen.

Dus WAAROM naar A8H vraag ik me dan steeds af?
Laten jullie je allemaal zo makkelijk uitnodigen om ergens anders te gaan lessen dan?

Ik persoonlijk vanwege haar omgang met het paard.
Ik heb een jaar voor een springruiter gewerkt. Door de manier waarop er daar met paarden werd omgegaan ben ik het plezier in de paardensport verloren. Ik heb twee jaar geen paard meer aangeraakt.
Voelde me behoorlijk machteloos omdat ik de paarden niet kon helpen.

Bij Aqua komt het paard op de eertse plaats.
De balans is de basis. Ik ben ervan overtuigd dat Aqua op een veel scherpere wijze de bewegingen van het paard kan beoordelen, dan menigeen van ons.
Wat ik ook zeer waardeer is het feit dat fouten eerst bij de ruiter worden gezocht. Er word hiervoor een oplossing gezocht die het paard in zijn waarde laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:01

Dus je hebt gelest bij A8H?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:14

Ik les er nog steeds, en hoop ooit dat inzicht te krijgen wat zij heeft.
Ik hoop dat dit ooit gaat lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:16

Leuk voor je en leerzaam, daarom wellicht dat andere topic over klassieke dressuur?