MissEvil schreef:- Mijn pony loopt tussen plaatje C en D in denk ik..
- En omdat ik een pony heb, zou ik niet kunnen begrijpen waar jullie het over hebben???
1. als je pony zijn lichaam gebruikt volgens een fase tussen figuur C en D dan ben je een heel eind opweg. Veel verder dan B of L.
2. of je een pony of een paard hebt, of beiden, maakt voor het begrijpen niets uit.
Er wordt in algemene termen aangegeven dat het omhoog brengen van de hals en het hoofd, nogal eens verward wordt met oprichting die vanuit de achterhand komt. Hierbij zakt het bekken en via de lenden komt de rug (waar het zadel ligt), de hals en het hoofd omhoog. Bij een paard zal het hoofd dan net voor of op de loodlijn (vertikaal) te komen.
Iedereen kan een simpel (vereenvoudigd) experiment doen om te begrijpen, te voelen en te ervaren wat er bedoeld wordt met oprichting vanuit de achterhand. Ga maar met beide knieën (naast elkaar met wat tussenruimte) en handen (naast elkaar met wat tussenruimte) op de grond staan. Probeer nu vanuit het steunpunt van je knieën je kont goed te houden en je rug, hals en hoofd iets omhoog te brengen. Je armen en handen komen dan bijna vrij van de grond. Maar voel je ook de enorme kracht die nodig is om deze positie (terwijl je nog niet beweegt) te handhaven ? Je bekken zakt iets, vanuit je lenden gaat de rug, je schouders, je hals en je achterhoofd iets omhoog. Voel je nu waar het om gaat ? Voel je het verschil met bekken op dezelfde hoogte houden of iets laten zakken terwijl je de rug, de hals en het hoofd maar iets opricht vanuit de knieën als steunpunt. ? (een vereenvoudigde achterhand
). Suc6 met je rijden en vooral veel plezier.

Dan zou ik zeker gaan kijken...
Hoe ga ik dit goed samenvatten? Lastig hoor!!