POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GoldStar

Re: POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:59

MissEvil schreef:
- Mijn pony loopt tussen plaatje C en D in denk ik..
- En omdat ik een pony heb, zou ik niet kunnen begrijpen waar jullie het over hebben??? Verward

1. als je pony zijn lichaam gebruikt volgens een fase tussen figuur C en D dan ben je een heel eind opweg. Veel verder dan B of L.
2. of je een pony of een paard hebt, of beiden, maakt voor het begrijpen niets uit.

Er wordt in algemene termen aangegeven dat het omhoog brengen van de hals en het hoofd, nogal eens verward wordt met oprichting die vanuit de achterhand komt. Hierbij zakt het bekken en via de lenden komt de rug (waar het zadel ligt), de hals en het hoofd omhoog. Bij een paard zal het hoofd dan net voor of op de loodlijn (vertikaal) te komen.

Iedereen kan een simpel (vereenvoudigd) experiment doen om te begrijpen, te voelen en te ervaren wat er bedoeld wordt met oprichting vanuit de achterhand. Ga maar met beide knieën (naast elkaar met wat tussenruimte) en handen (naast elkaar met wat tussenruimte) op de grond staan. Probeer nu vanuit het steunpunt van je knieën je kont goed te houden en je rug, hals en hoofd iets omhoog te brengen. Je armen en handen komen dan bijna vrij van de grond. Maar voel je ook de enorme kracht die nodig is om deze positie (terwijl je nog niet beweegt) te handhaven ? Je bekken zakt iets, vanuit je lenden gaat de rug, je schouders, je hals en je achterhoofd iets omhoog. Voel je nu waar het om gaat ? Voel je het verschil met bekken op dezelfde hoogte houden of iets laten zakken terwijl je de rug, de hals en het hoofd maar iets opricht vanuit de knieën als steunpunt. ? (een vereenvoudigde achterhand Pling ).
Suc6 met je rijden en vooral veel plezier.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:12

Volgens mij heeft het ook niets met LDR, klassiek, spaanse rijschool, Duits of wat dan ook te maken. Aan het einde van de rit willen we allemaal hetzelfde kunnen zeggen dat we FIJN gereden hebben en een tevreden paard in uiterste durchlassigkeit.

Wat hebben prestaties te maken met inzicht in het wel en wee en het correcte rijden van een paard?

Ik blijf erbij alles waar TE voor staat is verkeerd, dus TE diep, TE veel achter de loodlijn, TE opgeprikt, TE veel spanning, TE veel eten.
OOk al heeft het TE rijden een goed doel en valt het goed te praten dan nog moet je met TE altijd oppassen dat er geen blessures om de hoek komen kijken.

En om met Goldstar mee te gaan Rijden vooral met veel plezier voor zowel ruiter als paard.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:15

Astragirl schreef:
Tja, dat zul je overal wel hebben denk ik. Maar het staat dus vast dat een paard met een juiste en eerlijke oprichting meer schoudervrijheid krijgt in zijn bewegingen.
Dan is mijn vraag, hoe doen die LDR aanhangers dat dan in bv. een uitgestrekte draf of andere oefeningen? Is er dan sprake van schoudervrijheid en is dit mogelijk als de neus bijna op de schouder hangt? Sigaar

Interessante vraag! Ja

De vraag was: meer bewegingsvrijheid door middel van oprichting, mits op correcte manier zijn we het erover eens dat dit zo is, maar hoe zit het inderdaad dan met LDR rijden? Is er dan sprake van schoudervrijheid?

Groetjes
Kim

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:22

siko schreef:

Interessante vraag! Ja

De vraag was: meer bewegingsvrijheid door middel van oprichting, mits op correcte manier zijn we het erover eens dat dit zo is, maar hoe zit het inderdaad dan met LDR rijden? Is er dan sprake van schoudervrijheid?

Groetjes
Kim

Je geeft zelf het antwoord al...

Citaat:
mits op correcte manier

Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:34

Citaat:
1. als je pony zijn lichaam gebruikt volgens een fase tussen figuur C en D dan ben je een heel eind opweg. Veel verder dan B of L.
2. of je een pony of een paard hebt, of beiden, maakt voor het begrijpen niets uit.

Suc6 met je rijden en vooral veel plezier.

Dank je wel Haha!
En ik dacht dat ik weer in zo'n 'alleen voor paarden-eigenaars-met-veel-geld-topic' terecht was gekomen Clown
*sorry!*
Koe
-xXx- Lissy

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 08:28

Maar hoe zit het dan als het Laag diep en rond dus hoofd op de boeg zeg maar. Dan zou er van schoudervrijheid op dat moment geen sprake kunnen zijn daar simpel weg het hoofd in de weg zit.

Mischien daarna wel, wat ik begrepen heb train je een vlug achterbeen die daarna beter dragen kan. Inhet dragen kan het paard natuurlijk wel beter er voor uit komen. Is dat soms wat je bedoeld @Kaja of bedoel je schoudervrijheid op het moment van training LDR. Leg het ons eens uit of open eens een nieuwe topic hierover want ik ben wel nieuwschierig.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:58

Hieronder een voorbeeld van oprichting vanuit de achterhand.

Er zijn verschillende hefbomen mogelijk. Bij de ene hefboom kost het minder kracht en bij de andere meer kracht om een massa op te tillen of in beweging te brengen. De hefbomen worden in 3 klassen onderverdeeld.

Afbeelding

Als je met je rug op de grond ligt en je tilt je gestrekte benen slechts 2 a 3 cm van de grond, dan voel je in je lijf heel goed waar de kracht en de inspanning vandaan moet komen. Til je de benen wat verder op, dan is het effect en het nut van de oefening weg. Dit is ook een voorbeeld van een hefboom werking zoals bij oprichting door een paard bedoeld is. Voordat een paard dit zonder risiko's kan uitvoeren is voorafgaande aan de verzameling met de daarbij behorende oprichting (beperkt) dus training en scholing nodig.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:36

Kafue schreef:
Maar hoe zit het dan als het Laag diep en rond dus hoofd op de boeg zeg maar. Dan zou er van schoudervrijheid op dat moment geen sprake kunnen zijn daar simpel weg het hoofd in de weg zit.

Mischien daarna wel, wat ik begrepen heb train je een vlug achterbeen die daarna beter dragen kan. Inhet dragen kan het paard natuurlijk wel beter er voor uit komen. Is dat soms wat je bedoeld @Kaja of bedoel je schoudervrijheid op het moment van training LDR. Leg het ons eens uit of open eens een nieuwe topic hierover want ik ben wel nieuwschierig.

Ik ook!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:33

GoldStar schreef:
Voordat een paard dit zonder risiko's kan uitvoeren is voorafgaande aan de verzameling met de daarbij behorende oprichting (beperkt) dus training en scholing nodig.

Inderdaad Goldstar, vandaar ook mijn voorbeeld dat een gewichtheffer ook niet direct 120 kilo gaan heffen en een marathonloper kan de marathon zonder gerrichte training ook niet direct volbrengen.

En daar komt het probleem met paardrijden om de hoek, we willen direct resultaat en nemen geen genoegen met een gedegen opleiding totdat het paard zowel geestelijk als lichamelijk het gevraagde te volbrengen zonder dwang zonder stress. Het ene paard is met vijf volwassen en het andere paard is er lichamelijk met 10 nog niet. Kun je dan het vergelijk stellen dat ze allebei met vijf Z moeten lopen?

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:33

mijn paard rij ik laag en diep los en daarna richt ik hem op, ik merk een behoorlijk verschil in de bewegingsvrijheid. hij kan makkelijker strekken als hij opgericht is. maar als je een paard niet goed door zn lijf hebt lopen (dat hij zn rug gebruikt)dan kan hij nog zo opgericht zijn, dan kan hij nog niet lekker strekken

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 07:16

Kafue schreef:

Zoals wat jij hierboven bechrijft/vraagt: Exact hetzelfde vroeg ik mij af, alleen in een iets andere zinsopbouw/vraagopbouw hihi Haha!
Bedankt!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:36

Alle goede trainingen brengen schoudervrijheid. LDR EN KLASSIEK ...

Mits iets goed gebeurt. Een in elkaar getrokken paard zal geen schoudervrijheid vertonen en een erop geprikt paard met gebroken rug ook niet...

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:28

Hierbij de link naar het boek Physical Therapy and Massage for the Horse . Door dit boek zou het begrijpen van LDR gemakkelijker zijn. Er is een 2de editie uitgekomen. Het boek is in Engels en Duits verkrijgbaar (mogelijk ook Frans ?).
Zie link:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=HZVZTLHT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:38

Vraagje:
Wie van jullie zijn afgelopen week-end allemaal naar Nijmegen geweest om daar bij de losrij-ring te bekijken hoe de paarden werder losgereden?
Daar had je heel wat antwoorden kunnen vinden op de vragen die hier nu gesteld worden. Je kunt er wel theoretisch over bomen, maar het werkt echt verhelderend om het gewoon eens in de praktijk te zien. Over 14 dagen is het CHIO te Rotterdam en over anderhalve maand is er out-door Gelderland. Misschien een nieuwe mogelijkheid om met wat deskundigen rond de baan te gaan staan?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:58

GoldStar schreef:
Hierbij de link naar het boek Physical Therapy and Massage for the Horse . Door dit boek zou het begrijpen van LDR gemakkelijker zijn.

Bedankt voor de tip GoldStar.

Deze hier onder is verkrijgbaar in het Nederlands. Misschien aardig om naast elkaar te leggen?

Het Paard in beweging
Schrijver: Sara Wyche
Prijs: € 23.50
-2005-nederland-158 bladzijden-harde kaft-meer dan 100 duidelijke tekeningen- Subtitel: De betekenis van spieropbouw, beweging en anatomie bij het paardrijden-
Dit boek kijkt naar het paardrijden vanuit het oogpunt van het paard en illustreert waarom sommige rijtechnieken anatomisch logisch voor het paard zijn, terwijl andere anatomisch schadelijk zijn.
In de tekeningen worden de spieren weergegeven met de juiste plaatsen van oorsprong en aanhechting. Door de prettig leesbare tekst en de gedetailleerde lijntekeningen krijgt U een compleet, verhelderend overzicht waardoor U niet alleen de 'mechanica' van het paard onder het zadel kan begrijpen maar ook de 'dynamica' van ruiter en paard als eenheid.
Lees alles over:
-Dressuur vanuit het perspectief van de anatomie van het paard
-De functies van spieren
-De werking van de anatomie van het paard
-De invloed van de ruiter op de bewegingen van het paard
-Schadelijke effecten door bepaalde rijtechnieken
-De juiste zithouding

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:32

MNNN, daar ga ik zeker proberen aan geraken !
Zijn er in belgie geen grote dressuurwedstrijden behalve kerstjumping in mechelen? LachenDan zou ik zeker gaan kijken...

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:48

Jippie schreef:
Vraagje:
Wie van jullie zijn afgelopen week-end allemaal naar Nijmegen geweest om daar bij de losrij-ring te bekijken hoe de paarden werder losgereden?
Daar had je heel wat antwoorden kunnen vinden op de vragen die hier nu gesteld worden. Je kunt er wel theoretisch over bomen, maar het werkt echt verhelderend om het gewoon eens in de praktijk te zien. Over 14 dagen is het CHIO te Rotterdam en over anderhalve maand is er out-door Gelderland. Misschien een nieuwe mogelijkheid om met wat deskundigen rond de baan te gaan staan?

Lijkt me een leuk idee ja! Moeten we alleen even een nieuw topic openen om in dit topic (on) te blijven Knipoog

Maar goed, over de oprichting/ hoger instellen zijn we het eens, maar een acceptabel Haha! antwoord op de vraag: Krijg je dmv. laag diep en rondrijden meer bewegingsvrijheid, net zoveel als bij de oprichting, terwijl het paard met de neus op de grond loopt? (van wijze van spreke dan natuurlijk!!)

ben benieuwd!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:11

Ik denk, ik ben geen proffesional natuurlijk, dat bij echte oprichting de schouder toch vrijer is en meer de ruimte heeft om zich te strekken. Bij LDR moet het paard het een nieuw evenwicht vinden dat altijd meer naar voren geschoven wordt denk ik.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:48

Siko raakt 2 dingen tegelijk. Wil je het specificeren? Bij echt LDR zijn ze op achter en de hals (eerste deel) naar BOVEN en dus ja veel schoudervrijheid, Bij neus op de grond terug, geen... (anders staat het paard op zijn bovenlip)... Of bedoel je over de rug laag en rond, dan weer wel...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:57

Dit is een lelijke foto van 3 jaar geleden op een volbloed pony die ik eerst redelijk diep instelde omdat ze anders gewoon haar hoofd in de lucht stak en haar rug vasthield. Wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 10:16

Mireille1970 schreef:
Siko raakt 2 dingen tegelijk. Wil je het specificeren? Bij echt LDR zijn ze op achter en de hals (eerste deel) naar BOVEN en dus ja veel schoudervrijheid, Bij neus op de grond terug, geen... (anders staat het paard op zijn bovenlip)... Of bedoel je over de rug laag en rond, dan weer wel...

Haha Haha! Mireille: Inderdaad bedoel ik dus over de rug laag en rond. We willen geen bebloede bende in de bak he Clown (hihi)
Maar inderdaad wordt het paard dus in de (mn) strekgangen met LDR dus belemmerd om zijn benen te gebruiken, ruimte te pakken. Dus als ik het goed samenvat is LDR voornamelijk voor soeplesse, lenigheid, lossigheid etc. om daarna op een ontspannen manier verder te trainen en Hoog ingestelde paarden daarentegen wel is waar meer schoudervrijheid hebben, maar....

Pfff Bloos Hoe ga ik dit goed samenvatten? Lastig hoor!! Koe

Astragirl schreef:
Dit is een lelijke foto van 3 jaar geleden op een volbloed pony die ik eerst redelijk diep instelde omdat ze anders gewoon haar hoofd in de lucht stak en haar rug vasthield. Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind het een nette foto, aan haar bewegingen te zien loop ze netjes over 4 benen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:20

Citaat:
Mireille1970 schreef: Bij echt LDR zijn ze op achter en de hals (eerste deel) naar BOVEN en dus ja veel schoudervrijheid

Welke spiergroepen brengen dat deel van de hals omhoog ?
Zijn dat de spieren in de bovenlijn van de hals (en rug) of zijn het de spieren in de hals aan de basis van de hals. (als je LDR rijdt).
Dit is ook herkenbaar aan de zweet-patronen van het paard op de hals.

Citaat:
Friemel schreef: Het Paard in beweging Schrijver: Sara Wyche.

Friemel bedankt voor de verwijzing. Ik ben met vertalingen van publicaties/boeken altijd voorzichtig. Het beste is om het oorspronkelijke werk te lezen. Kan dat niet, dan is een vertaling een uitkomst. Zij heeft tal van publicaties en boeken op haar naam staan. Ze is een bekend dierenarts voor paarden.

Het boek Physical Therapy and Massage for the Horse is van Jean-Marie Denoix (veterinair) en Jean Pierre Pailloux (fysiotherapeut paarden in Olympisch team).

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:39

misschien kennen jullie deze site al? Ik geef het toch maar even door. Voor iedereen die niet uitgepraat raakt over deze kwestie....

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/how_nl.php

voor de goede orde: heb zelf nog geen tijd gehad om het helemaal te lezen, dus heb er ook nog geen mening over.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:00

Het is echt een super, site, ik heb hem helemaal gelezen, goed onderbouwd met anatomische tekeningen...

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:50

Die website is bekend. Die is er al jaren en er komt steeds nieuwe informatie bij. Je kan er veel interessante informatie vandaan halen. Wat betreft trainingsmethoden is Theresa geen voorstander van LDR. Daar kun je het mee eens of oneens zijn, die keuze kun je zelf maken. Er zijn veel ruiters die theorie maar niets vinden en focussen op het rijden. Er is een kleinere groep die theoretisch wil weten, hoe trainingsmethoden in elkaar zitten, hoe ze werken en wat het effect daarvan is en waarom. Als je dat begrijpt, dan kan dat in je voordeel zijn.