piaffe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:28

piaffe heeft niets te maken met het optillen van de voorbenen

Uiteindelijk zal het paard verheven draven, maar de kern zit em juist in het doorsluiten en aktief houden van het achterbeen...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:32

liesje1986 schreef:
Je kan je paard ook aanleren om zijn voorbeentje (vooruit > spaanse pas achtig) op te tillen als je er met een zweepje tegenaan tikt. Ga op de hoefslag staan en laat iemand anders met het zweepje tegen het been aantikken en jij probeert hem gewoon rustig en ontspannen te houden.
Als ie gewoon braaf iedere keer zijn beentje optilt ga je op een kleine volte heel langzaam draven en weer iemand probeert zijn voorbenen hoger van de grond te krijgen.
Dit is hoe je begint, verder hebben ze het mij nog niet aangeleerd...
Maar het is ook een van de wegen die naar de piaffe leiden!
En oh ja, hou aub op met elkaar af te zeiken...

kijk en dit bedoel ik nou...zo krijg je dus verkeerde info en wordt het op een verkeerde manier gebracht...dit veroorzaakt weer ellende voor het paard voor degene die het gaan proberen. LET OP IK ZEG VOOR DEGENE DIE HET WILLEN PROBEREN!!!!

inderdaad wat tyrza zegt; het gaat om het achterbeen!!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:10

Ik zal het de GP amazone zeggen,die het al zoveel paarden aangeleerd heeft...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:15

Graag, anders raakt ze in de war...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:32

misschien is het niet helemaal duidelijk uitgelegd. Kan toch ook? Of heeft ze het verkeerd begrepen.
Bij mijn paard waren het niet de voorbenen waar we wat aan moesten doen. Die bleef hij wel optillen. Hij ging te veel zitten waardoor juist zijn achterbenen niet meer opgetild werden. Dus deze methode zou bij die van mij niet hebben aangeslagen denk ik.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:34

Misschien is dat wel de reden dat ze de spelen niet won? Oh nee, haar paard raakte kreupel...
En zijn achterhand was actief zat, hij moest leren zijn voorbenen wat hoger op te tillen...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:37

Kijk dat verklaard een hele hoop! Je zal heus wel meerdere manieren hebben voor verschillende paarden. Bij de een moet je kennelijk de achterhand actief houden en bij de ander de voorhand.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:52

Mireille1970 schreef:
Geen zweep achter de kont, als je dhet stokje al gebruikt dan bovenop de croupe

sherwood schreef:
wel een zweep achter de kont Haha!
Er moet een lichte voorwaardse drang zijn. Zo heeft irene het mij geleerd, en het heeft goed geholpen, mijn dikbil clyde gaat zelfs in de piaffe.

Barco schreef:
Sherwood: top dat jou paard daardoor een mooie piaffe doet als je het zweepje achter z'n kont houdt, maar voor zover ik het weet wordt het zweepje normaal gespoken zo gehouden om de capriole aan te leren. Je lokt uit dat ze dus met hun achterbenen gaan uitslaan.

http://www.fotohub.com/v2/viewAlbumImag ... gID=107996

(Bron: Akademische Reitkunst, Bent Branderup)
Ik hoop dat de tekst nog te lezen is.
Zwarte vlakken: daar stond tekst die hier niet op van toepassing is

Tyrza schreef:
piaffe heeft niets te maken met het optillen van de voorbenen

Uiteindelijk zal het paard verheven draven, maar de kern zit em juist in het doorsluiten en aktief houden van het achterbeen...

Hetzelfde wordt ook hierboven beschreven: bewegingsvrijheid van de voorbenen is slechts een resultaat...
Laatst bijgewerkt door Tender op 27-05-05 14:55, in het totaal 9 keer bewerkt

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:54

oliebol, waarom doet die f*cking afbeelding het niet?
Nou ja, sorry, dan moeten jullie maar op de link klikken...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:05

Die foto doet het ook niet mbv de link Knipoog

Mijn paard heeft het enkele keren aangeboden als we hem sterk aan het verzamelen waren. Het komt erop neer om hem enkel met je zit terug te rijden. In mijn handen had ik quasi niets. We hebben er dan even op doorgewerkt, en zijn probleem was ook dat hij te veel ging zitten, en meer in een soort van levade ging. Dan pakte mijn instructeur er ook een zweepje bij om hem actiever te houden achteraan.
Maar ik vind het verder niet nodig om er op voort te trainen want daar zijn we eigenlijk nog lang niet aan toe en zekr niet zonder begeleiding.
Maar bij mijn paard (andalusier) zit het gewoon in zijn bloed Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:20

Bij de meeste spaanse rassen in spanje leren ze al op jonge leeftijd de passage en de piaffe. Gewoon af en toe een paar pasjes. Dus waarom zou dat hier niet kunnen? Je hoeft geen lange stukken te doen. Alleen t begin. De meeste paarden hier in nederland worden al jong naar de klote gereden, maar dat komt niet zozeer door dat ze zulke oefeningen leren. Maar omdat ze ze in de krul getrokken (en dus zonder goed ruggebruik enz.) moeilijke oefeningen laten doen. Als jij met een jong paard op pure ontspanning de passage en piaffe kan leren, zie ik t probleem niet. T probleem is dat mensen doorslaan, en een paard overvragen. Je moet goed luisteren naar je paard. En ook al biedt ie je alles aan, het is de kunst om het toch in stapjes rustig aan op te bouwen. Ik denk dat er bij bv de Pavocup een heleboel paarden zijn die te veel moeten doen om bovenin te kunnen eindigen, en die je daarna nooit meer terug ziet. Das zonde.
Ik begrijp de reacties wel van de meeste, die er erg sceptisch over zijn. Helemaal omdat er idd altijd mensen zijn die niet zo goed nadenken, en t idd maar gaan doen. Maar dan kan je t beter goed uitleggen zodat ze niet gaan lopen prutsen, en dan ook uitleggen waarom ze er beter niet aan kunnen beginnen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:27

Ik heb ook Portugezen gereden om ze de wissels te leren.

Nou geloof me, die zijn door bouw en manier van lopen er bijna voor geboren om te piafferen en passageren...

Dat is bij een slungelige jonge KWPN'er wel even anders. Om die heel te houden moet je even wachten.

Ieder zijn eigen kwaliteit. En staar je niet blind: in elke ruitertak en fokkerijrichting doen MENSEN het wel eens fout, dat is hier niet aan de orde...

Nogmaals: er werd hier gesuggereerd dat dribbelen piaffe was en hoe het verder te leren. Bij zo'n vraag krijg je het antwoord het nog maar even te laten...

Als er gevraagd werd "ik vind het zo mooi om die ontspanning in de Piaffe te zien bij sommige paarden, hoe doe je dat eigenlijk" had niemand elkaar afgekat...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:32

Was idd niet erg handig geformuleerd nee.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:52

Idra schreef:
Die foto doet het ook niet mbv de link Knipoog

dank je wel dat je het even gezegd hebt Knipoog
ik heb geen idee wat er aan de hand is.
Ik had de foto op fotohub gezet, dacht misschien ligt het daaraan.
Toen met mijnalbum geprobeerd, maar die doet het dus ook niet.
Terwijl als ik op beide sites ga kijken en inloggen (fotohub en mijnalbum), dan doen ze het wel?!

Vreemd!
Ik wordt geboycot denk ik Clown }>

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:54

okee, volgens mij doet de link het nu wel?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:23

Tender schreef:
okee, volgens mij doet de link het nu wel?

Hij werkt bij mij nog steeds niet Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:54

liesje1986 schreef:
Misschien is dat wel de reden dat ze de spelen niet won? Oh nee, haar paard raakte kreupel...
En zijn achterhand was actief zat, hij moest leren zijn voorbenen wat hoger op te tillen...

Zeg, ik proef hier wat sarcasme.... Scheve mond

Dat zweepje tegen de been zal hoogstens zijn om in de uiteindelijke piaffe alsnog de voorbenen hoger te krijgen. Maar dan zit de piaffe er dus al in en gaat het puur om het uitwerken van deze oefening...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:22

had niet eens in de gaten dat ie op jou sloeg die opmerking, en ik ben niet eens blond Haha!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:37

@ Tyrza: Nee, hij kon nog geen piaffe.. Ze vertelde me ook dat het juist het hele begin was. De volgende stap komt als ie heel ontspannen zijn been optilt als je dat vraagt, heeft dus ook nog weinig met verzameling te maken. Volgens haar moeten ze dit eerst goed doen....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:42

liesje1986 schreef:
@ Tyrza: Nee, hij kon nog geen piaffe.. Ze vertelde me ook dat het juist het hele begin was. De volgende stap komt als ie heel ontspannen zijn been optilt als je dat vraagt, heeft dus ook nog weinig met verzameling te maken. Volgens haar moeten ze dit eerst goed doen....

Heb ik nog nooit iemand horen zeggen.... Ach gut

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:23

er zullen meer wegen naar rome leiden. Maar het valt me wel op als ik naar de OS kijk dat er heel veel erg verschillende piaffe's te zien zijn. Het ene paard gaat meer zitten dan het andere, en weer een ander is er toch iets (te) veel voorwaard bij. Wellicht heeft dat iets te maken met de manier waarop het aangeleerd is?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:43

OOk, maar ook met het "kunnen" van het paard...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:58

ja dat zal zeker wel. Maar als ik het zo lees heeft ook dat weer met elkaar te maken. Het kunnen van een paard maakt dus kennelijk verschil uit in de manier van het aanleren. Of zie ik dat fout?

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:53

de foto waarop het paard van Kadans16 te zien is, vind ik niet egt bepaald op een piafferend paard lijken.. op de foto staat hij namelijk op 1 been, en de piaffe is toch geen drie takt gang??

ik weet het nie zeker hoor maar ik vind het beeld gewoon niet kloppen bij een piafferend paard..
de foto staat op pagina 2, en op die foto lijkt het paard meer in de linkergalop te gaan

vergelijk die foto maar eens met het paard op onderstaande foto.

Afbeelding

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:38

misschien spreek ik voor mijn beurt hoor, maar ik had de foto van Kadans16 al eens eerder ergens gezien, toen stond er ook als bijschrift "piaffe", maar met een hele dikke vette smiley erachter Knipoog

Dus ik denk dat het deze keer ook zo bedoeld is!