Vragen uit het (bokt) publiek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Vragen uit het (bokt) publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:57

Saar4 schreef:
Maar zonder gekheid, Kunnen we niet eens met aan paar mensen bij aqua gaan kijken (als ze dat wil uiteraard)? Ik ben echt wel benieuwd.

Ben wel geintresseerd, misschien zijn er meedere die IRL A8H bezig willen zien?

Heb haar op de laatste NH dag in Arnhem gezien was daar niet enthousiast over, zeker niet zelfs maar wellicht was dat een verkeerd moment opname (?), (voordeel van de twijfel zal ik maar zeggen om toch een kijkje te nemen).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:02

Ik ben niet bepaald een voorstander van een bepaalde 'methode'. Voor mij is een onderdeel ervan wel of niet geschikt voor een bepaald paard zodat hij er fysiek beter van wordt. Zo, mijn standpunt staat er.

A8. Je vraagt iets van een paard tijdens halthouden. Welke lichaamshouding moet een paard dan hebben. Dan wordt er stap ingezet. Is dit een langzame, arbeids of verruimde stap? En hoe is de bovenlijn van een paard, lang, kort, los of aangespannen. Kan je uitleg van de vragen nog niet snappen.

Foto's plaatsen is een lastig verhaal. Denk dat iedereen zeker gebaat is bij een video op internet. Zullen vast genoeg bokkers zijn die dat voor je kan maken. Dan maakt een discussie ook makkelijker en kunnen we er misschien ook wat van leren.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:36

Huh, A8h is toch diegene die zo tegen de methode van Anky en Sjef is? Tegen het LDR omdat je dan niet meer van achter naar voren zou rijden?
Maar als je stil staat en je wil een paard rond hebben, dan rijd je hem toch sowieso niet van achter naar voren in de hand omdat dan sowieso de voorwaartse drang mist? Of niet, A8h?
En als er niet van achter naar voren wordt gereden, zal een paard inderdaad niet in balans (gaan) lopen. Tenminste, niet in een rijtechnische balans. Z'n "gewone" balans moet ie wel houden, anders valt ie om. Zou A8h misschien allemaal ataktische paarden op stal hebben staan?

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:52

Missouri schreef:

Jongens, echt waar, nou wil ik het weten en beleven. Ik stel Silly beschikbaar voor A8, zonder gein. Laat mij maar eens zien hoe dat werkt, en dan bij mijn eigen paard, zodat ik precies het verschil kan voelen en merken.

Pling Ik heb nog een beter idee: ze mag een keer op Ushi komen rijden. Als je die niet rechtgericht, met de achterhand eronder en met licht contact rijd begint ze meteen als gek te borsthappen, dus dan zullen we snel genoeg merken of het waar is dat ze zo een harde hand heeft of dat ze het paard helemaal niet in balans laat lopen... Als A8 Ushi goed kan laten lopen, ben ik overtuigd van haar methode. En ik zal zeker onbevooroordeeld beginnen kijken, heb ook een week stage gedaan bij Antoine de Bodt, dus sta open voor "nieuwe" en "andere" methoden. *LOL*

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:09

Samsam schreef:
Mag ik komen kijken als A8 op silly gaat zitten???

Iedereen mag komen kijken. Als er EEN paard is waar je het verschil goed op kunt merken is het mijn Sil wel. Ik ben gewoon écht nieuwsgierig, als het namelijk niet zo is dat je met 2 ons druk rond kan rijden kan Silly heel flauw doen. Die houdt niet van getrek en gedouw, een keer doorsluiten op dramgedrag kan nog net, maar anders heb je een boze Balzflug-achtige draak Ja

Ik zou wel eens willen weten hoe Silly op een andere manier dan 'mijn' manier van rijden tot dragen gebracht kan worden. En meer schwung krijgt. Silly is een paard met erg veel tritt in de benen, maar ze zou meer schwung en lossigheid in de draf mogen hebben.

En ik ben van mening dat mijn manier van met haar omgaan en rijden goed werkt. Dus, nogmaals, ben ik zéér benieuwd naar die methode, waarin mijn paard in 8 minuten leert haar lichaam, waar ze zelf nog wat moeite mee heeft en waar ik nog een paar jaar voor had uitgetrokken voor het leerproces, op een goede manier te gebruiken.

Ik ben sceptisch, natuurlijk. Maar o zo nieuwsgierig.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:59

Citaat:
Maar als je stil staat en je wil een paard rond hebben, dan rijd je hem toch sowieso niet van achter naar voren in de hand omdat dan sowieso de voorwaartse drang mist? Of niet, A8h?

Ik denk dat het juist wel gaat om het halthouden met voorwaartsdrang. Het begrip voorwaartsdrang is geen beweging en heeft niets met tempo of gang te maken. Stil staan kan wel degelijk ontspannen en met voorwaartsdrang. Anders kan het ook nooit in balans zijn. Je rijdt je halt dus, van achter naar voren. Net als de rest.

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:30

Laat het even weten als jullie gaan kijken bij TS, ben erg benieuwd wat het nou allemaal is.

De openingspost voind ik persoonlijk trouwens waardeloos; compleet onduidelijk waar het over ging, veel taalfouten en m.i. alleen vaag gezwam.

TS; misschien wil je mijn verzorgHaf eens proberen? Weet je wat? Je hoeft hem niet eens te rijden, (liever niet zelfs denk ik), maar als je hem kunt longeren zonder alle hoeken van de bak te zien ben ik een eind overstag.

Dit kan nog een gezellig iets worden, moet het niet verplaatst worden naar Boktmeetings? We hebben Silly, Ushi, Andy, en kunnen aansluitend best een leuke rit gaan maken ergens ofzo! *)

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 00:12

Nou ben ik dit hele topic aan het mee lezen in de hoop dat het mij duidelijk wordt uitgelegt> wat ook de bedoeling was van A8 want daarvoor had ze dit topic geopent zoals te lezen is.
En dan staat er ineens:

Aqua8horse schreef:
Gezien een aantal reacties van een paar uitermate intelligente bokkers, heb ik besloten om alleen nog vragen te beantwoorden in PB voor mensen die het vermogen hebben om open te staan voor iets zonder daarbij al een oordeel klaar te hebben. Voor mij persoonlijk is het topic gesloten.

Waarom heb je dan dit topic: vragen uit het (Bokt) plubliek', geopent?
Het is toch logisch dat mensen kritische vragen stellen, zeker als er al zoveel aan vooraf is gegaan.
Op deze manier kunnen mensen je moeilijk serieus nemen, bij mij is al je geloofwaardigheid op deze manier verdwenen.
Jammer dat je het niet meer neer wil zetten in dit topic... ene, je hoeft geen pb te sturen.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 00:13

Hmmm... inderdaad. Ik kreeg ook al antwoord per pb, terwijl ze dat beter in het topic had kunnen doen. Dan had iedereen z'n visie daarop kunnen geven.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 00:31

SanderP schreef:
Hmmm... inderdaad. Ik kreeg ook al antwoord per pb, terwijl ze dat beter in het topic had kunnen doen. Dan had iedereen z'n visie daarop kunnen geven.

Volgens mij is dit topic opgestart ter verduidelijking van de visie van TS (zie titel en intro). En als jij problemen hebt met haar PB, dan had je dat beter aan haar persoonlijk kunnen terug PBen ipv hier op het forum komen jammeren.

Hoewel ik Aqua noch de methode ken, probeer ik te begrijpen wat zij zegt en te plaatsen. De beperking van ieder forum is de interpretatie van het geschreven woord. Als ik vijandig wil zijn, dan kan ik alles wel aangrijpen om een welles-nietes spelletje met TS aan te gaan. Dat is geen kunst maar een sport voor halvezolen.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:14

Evenwicht als in niet omvallen is heel wat anders dan balans. De koorddanser die over het touw rent om er niet af te vallen compenseert gebrek aan evenwicht met snelheid maar krijgt daardoor geen balans. De koorddanser die zich langzaam en gracieus over het koord beweegt en tegelijkertijd in staat is verschillende handelingen te verrichten is wel in balans.
(dit bovenstaand is van Ylva)

Hi Hi Denk dat die koortdanser die rent toch wel een mate van balans heeft hoor anders zou hij zichzelf op de vloer al niet rechthouden en zo er dan zeker ook renned er niet overkomen.

Woord evenwicht heeft natuurlijk wel alles te maken met balans??

Zou nu een jonge koortdancer beginnen met Gracieus stil te staan. Dacht het niet he"Die begint ook eerst op de gemakkelijkste weg en dat is in beweging. Gebruik maken van een natuurlijke wet. Hij leert aldoende balans.
Dus die 6/8 min ?? tuurlijk zullen er momenten van balans inzitten maar dit vast houden dit komt met training.
Daarom had ik het er ook over in andere topic. Het komt toch elke keer weer terug die Balans.
Bv Paard heeft eerst balans gevonden in een rustige arbeiddraf. Dan sturen we hem de volte op. Balans raakt terug verstoort.
Paard zal terug in vluggere passen vervallen. Op den duur vind hij balans terug en dat zie je dan terug in het gangwerk. Zo werkt men de oefening af.
In elke oefening zal men terug met balans te maken krijgen denk zelfs dat het zo is dat waneer paard in balans is dat er dan geen fouten meer zijn.
Dat beweert aqua ook maar zij beweert dat als je het paard eenmaal hebt leren dragen (in 6/8 min ) dat dan al je problemen met balans uit de wereld zijn.
En dat.........kan niet.

Daarom ze gebruikt een waarheid(dat balans je problemen oplost) die volgens haar iets nieuws is maar einglijk dus niets nieuws is.
Maar zij gaat via een andere weg !!!

En dan storen me een paar dingen.. Waarom in stilstaand??

Dat ze dus in 6/8 min dragen/balans voor elkaar krijgt. beetje hoog van de toren als je bedenkt dat iedereen z'n oefeningen moet trainen om daar balans in te krijgen. En dan praten we over jaren

Nu maak ik uit van de woorden van Aqua ik breng paard in stilstaand in Balans dan stap ik aan.
Daarop is m'n vraag gebassert waarom het moeilijker maken.???
Waarom niet in draf?? De gemakkelijkste gang voor een paard om Balans te zoeken onder de ruiter.
Waarom blokeer je de natuurljke aandrang??

Ga hier even uit van een jong paard. Dan vind ik het zelfs gevaarlijk.
Ik zou er niet aan moeten denken dat ik voor het eerst op een paard stap en dat ik dan halt ga houden om een balans te laten zoeken onder de ruiter
Je loopt dan veel kans dat je dus omhoog gaat/verzet krijgt

Lijkt me dat deze methode meer is opgebouwd uit terug werken in plaats van voorwaarts.

Wat is er mis om een paard rustig in draf zelf tot balans te laten komen.
Ik denk dat we niet eens in mogen werken met hulpen om dat paard daarin te helpen.
en Aqua werkt op een bepaalde manier in. Want als ze niets doet dan heeft ze niets.....om haar geld te verdienen.

Maar wat ze nu presies doet dat verteld ze ons niet.

Dus aqua misschien kan je op deze vragen toch antwoord geven en dan niet via pb.
Ik zit niet voor niets op een discusie forum en stel daar op m'n vragen.
Laatst bijgewerkt door piepelotje op 22-05-05 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:46

Waarom per pb?
je hebt toch een nette vraag
Is ze bang dat er een te technische vraag over haar antwoord gesteld word?
Want dan weet ze niet wat te zeggen en dat doet het revolutionaire teniet?

Nee, als je elk topic zo je eigen methode voorop gooit, speel dan open kaart en geef antwoord.
Ook op de vragen die je minder bevallen.

En ook op simpele vragen, wat als de ruiter wel in balans zit, wat word dan het verschil, of denk je dat heel NL slecht rijd, komt geen antwoord.
Lijkt me toch een normale vraag na al haar reclame werk?

Maar zo zie je maar hoe iemand is, geeft echt aan wie aqua werkelijk is.
Maar wel verwijten naar een ander, nee duidelijke zaak zo...heel duidelijk

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:53

Sorry sorry verkeert getypt bedoelde niet via pb.
Zal gelijk m'n berichtje veranderen

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:54

friemel schreef:
Volgens mij is dit topic opgestart ter verduidelijking van de visie van TS (zie titel en intro). En als jij problemen hebt met haar PB, dan had je dat beter aan haar persoonlijk kunnen terug PBen ipv hier op het forum komen jammeren.

Hoewel ik Aqua noch de methode ken, probeer ik te begrijpen wat zij zegt en te plaatsen. De beperking van ieder forum is de interpretatie van het geschreven woord. Als ik vijandig wil zijn, dan kan ik alles wel aangrijpen om een welles-nietes spelletje met TS aan te gaan. Dat is geen kunst maar een sport voor halvezolen.

Ik heb haar pb keurig beantwoord door haar de technische info te geven die mij ten gehore is gekomen. Wat zij me heeft gepb't heb ik ook geen problemen mee, ik vraag me alleen af waaróm ze me pb't. Ik heb keurige vragen gesteld en haar antwoord was ook in een dusdanige vorm dat ze dat makkelijk in het topic had kunnen plaatsen. Zo was het voor iedereen leesbaar geweest en hadden anderen het misschien ook kunnen begrijpen of juist hun eigen visie daarop los kunnen laten. Per pb is het enkel een dialoog.... jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:56

Misschien moet de regel van bokt, dat je geen pb's openbaar mag maken, voor dit topic gewijzigd worden Pling
Mods??

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:59

Nou ja, wellicht wil A8h niet dat er een discussie kan worden gevoerd maar is dit topic enkel bedoeld om haar eigen visie te promoten. Ze wil het graag bevestigd zien, niet onderuit gehaald zien worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:02

Als een methode echt zo goed is, is het niet onderuit te halen.
Zo simpel is het Haha!

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:09

Kennelijk is ze overtuigd van zichzelf maar toch niet genoeg om elke kritiek aan te kunnen. Of ze heeft niet genoeg theoretische onderbouwing om het puur schriftelijk duidelijk te maken en zou ze het dus moeten laten zien om iedereen te overtuigen. Óf ze heeft het verhaal van iemand gehoord zonder dat ze er zelf écht verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:11

Dan moet ze niet zo'n grote mond hebben op het forum!
en je vervolgens per pb vertellen dat je een zielig paard hebt omdat je niet naar haar luisterd.
Alsof je hem mishandeld... Boos!
Gek dat mensen dan eens wat mindere vragen in haar straatje hebben...

Maar als ze zo goed is als ze beweerd, moet dat erg simpel te antwoorden zijn. Toch?

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:51

Ze heeft mij nog niet echt aangevallen op die manier, maar dat komt misschien omdat ik wat minder lang op het forum zit. Maar ik zou het zeker niet op prijs stellen als het wel gebeurd. Als dat via een pb gaat, is het toch een niet-onderbouwde stoot onder de gordel. Dus daar zou ik me, als ik jou was, al helemaal niet druk om maken, Runningkawa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:58

ylva schreef:
Jippie, tijdens het longeren hypnotiseer je niet via de longeerlijn maar door het gebruiken van je stem. (en nee niet door een een bepaald woord of een opdracht te roepen)
Je hoeft er
niet begaafd
voor te zijn, en het is door iedereen te leren. Hoe? Nou door les te nemen en te oefenen.

Dus als je maar rustig tegen je paard praat komt hij in een soort van trance waardoor het paard vanuit deze ontspannen situatie probleemloos in balans komt en de juiste spieren gaat gebruiken?

Mmmmm, bijzonder. Ik heb A8 zien longeren en jij ook. Hieronder een Quote uit mijn verslag destijds:
Citaat:
Vervolgens begon ze met longeren, uiteraard zonder touwtjes etc., maar wel met een hoofdstel en een longeerlijn en een kort rijzweepje.
Dat longeren ging niet zo lekker. Het paard kwam naar binnen, dreigde om te draaien en stopte regelmatig. Dat was ook niet zo vreemd want Carole blokkeerde het paard door constant voor het paard uit te gaan lopen ipv hem van achter op de drijven. Carole kreeg het paard geen enkel rondje netjes aan het lopen en na 20 minuutjes knutselen in stap en een beetje draf wat meestal niet langer duurde dan 5 passen, kwam het rijgedeelte.

Dit leek meer de bekende BST-techniek, die iedere onervaren longeur tot in de puntjes beheerst:
Blokking
Stopping
Turning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:07

SanderP schreef:
Ze heeft mij nog niet echt aangevallen op die manier, maar dat komt misschien omdat ik wat minder lang op het forum zit. Maar ik zou het zeker niet op prijs stellen als het wel gebeurd. Als dat via een pb gaat, is het toch een niet-onderbouwde stoot onder de gordel. Dus daar zou ik me, als ik jou was, al helemaal niet druk om maken, Runningkawa.

Komt nog wel Haha!

En ik maak me er ook niet druk over hoor Lachen
Als ik mijn paardjes bekijk, weet ik hoe ze zich voelen.
Maar als iemand leurt over zijn/haar methode, dan kom ook met antwoorden, zeker als je er zelf een topic over opent.
En klopt, tegen lafbekken kan ik niet Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:12

Ik zie net dat A8 op een ander topic al weer is begonnen met een nieuwe reclame campagne en laat dat nu net over het odnerwerp gaan wat ik hier aan heb gesneden:
viewtopic.php?f=13&t=415268&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Wel triest dat ze daar zelf weer nieuwe topics over gaat opnenen ipv mij gewoon een eerlijk antwoord te geven.
Mods, natuurlijk kun je niemand dwingen antwoord te geven. Maar om de brei heen dansen en dan zelf maar nieuwe topics gaan openen [op de oude vertrouwde manier] kan toch ook niet de bedoeling zijn.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:49

Jippie: Alleen rustig praten is niet voldoende. Maar ja het paard wordt er wel rustig van, door het juiste gebruik van je stem kan je het paard actiever(niet harder) en met meer verzameling laten lopen. Het paard zal meer balans krijgen en inderdaad de juiste spieren gebruiken. Het vergt een speciale techniek, het is niet de bedoeling op monotone toon je paard in slaap te praten....

Het is een beetje flauw om die clinic en jouw interpretatie daarvan erbij te halen omdat dat geen argument is maar jouw mening. Die kan ik wel respecteren, maar niet als waardig oordeel. Als je Aqua's methode onderuit wil halen kom dan met echte argumenten en niet met wat jij persoonlijk vindt.
Wat ik zag was een paard wat onzeker en zenuwachtig was en waarvan bekend was dat het een paard met problemen was. Wederom, de mensen die het paard kenden zagen wel degelijk verbetering.
Het was niet gewend aan de nieuwe bakinrichting, hoeveelheid mensen, en de luidsprekers. Het zeil wat zonodig ontvouwen en uitgeschud moest worden bij de standjes droeg ook niet bij aan ontspanning. Toch begon het dier langzaam rustiger te worden en zich meer op Aqua te concentreren. Natuurlijk stopt het als het voor zich iets ziet wat het niet vertrouwd, het zeil, de mensen een loslopende hond. Dat het niet in een keer goed liep lijkt me logisch, een andere houding en aanspanning van niet eerder gebruikte spieren hou je niet in een keer continu vol.
Jammer dat je die kleine stukjes dat het paard wel degelijk goed liep niet hebt gezien.

Aqua is prima in staat alle vragen te beantwoorden. Maar na twee jaar uitleggen worden antwoorden nog steeds verkeerd uitgelegd of in een negatief daglicht gesteld door sommige mensen. Ik vind het heel begrijpelijk dat Aqua vragen van mensen die antwoorden op die manier ontleden niet beantwoord. Het heeft immers geen effect, begrepen wordt het niet. Ik geloof niet dat het te maken heeft met niet kunnen uitleggen of duidelijk maken.
Wanneer iemand alleen op zoek is naar fouten in een tekst of in het rijden zullen deze fouten zeker gevonden worden. Niet zozeer omdat er sprake is van fouten, maar wel omdat dingen als zodanig worden geinterpreteerd.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:02

Ik wil a8h wel eens op milka zien rijden Haha! Bij milka zie je namelijk precies wanneer ze het ermee eens is en wanneer niet Haha!
A8H zin om een keer langs te komen?