Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karriebarrie

Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou va

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:23

Wat al eerder gezegd is: Als het alleen om zadelmak maken gaat en verder niet om het verder doorrijden van een jong paard, hoeft het geen probleem te zijn. Mits zo'n ruiter, zoals al eerder gezegd is, een onafhankelijke zit heeft. En eerlijk gezegd kan ik dat van veel ruiters die een paar jaartjes op een manege hebben gereden niet zeggen. Zo'n jong paard heeft het al moeilijk genoeg om zijn eigen balans te houden als er voor het eerst iemand op zit, de eerste tijd moet je er als ruiter alleen maar opzitten, zonder het paard te "storen" met je eigen onbalans.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:39

Als die jonge meiden goed kunnen rijtechnisch rijden, heb ik daar geen problemen mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:49

Als het alleen rijtechnisch is en het gevoel ontbreekt, heb ik daar wel problemen mee.
Ik ken mensen die rijtechnisch goed zijn, maar die je absoluut niet op een jong paard moet zetten.
En ik ken mensen die rijtechnisch niet zo goed zijn, en die ik meteen een jong paard ga toevertrouwen. Omdat zij het gevoel hebben, het geduld hebben en niet kwaad worden. Wat een puur rijtechnisch goed onderlegd ruiter zeer zeker wel kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:45

Wij gingen bij diverse paarden kijken voor we vivaar kochten, daar zat een haflingermerrie tussen van een meid van 20.
Ze reed m voor in stap en draf, hij ging veel te hard en nogal ongecontroleerd. Galop wilde ze ook wel doen, maarre... ik moest er niet teveel van verwachten.
Nou, ik heb mijn lip kapot gebeten van spanning, zo eng vond ik het toen ze aangallopeerde. ze gingen kei en kei hard, het paard was niet meer te sturen en stuikelde meerdere keren.
Doodeng.
Ik ben er nog wel opgestapt, maar ze ging vanzelf in draf en ik kreeg haar niet meer terug.
De reden die ze opgaf: "Ja, ik heb dr laten inrijden door meiden van 11 die alleen maar crossten met haar".

En dan te bedenken hoelang je erover gaat doen om dit weer goed te krijgen....

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:12

het spijt me erg, maar veel mensen hier denken dat ze de tweede anky zijn, er zijn veel jonge meiden die beter en hoger rijden dan de meeste volwassenen hier. maar door veel mensen worden alle jonge meiden over een kam gestreken. en wat de "pennymeisjes'' betreft vaak rijden die met meer rust en ontspanning dan veel volwassenen. het spijt me eht maar het moest er even uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:35

Er zijn zeker jonge meiden die het goed kunnen
Maar ook zeker, die ik niet in de buurt van een jong paard wil Lachen

Maar dat heb ik idem met volwassenen.
Willen die een paard zadelmak maken, moeten ze ook een onafhankelijk zit hebben en goede begeleiding.
Dus daar zou ik dezelfde eisen aan stellen.

over het algemeen hebben volwassen die al vaker jonge paarden hebben gereden en zadelmak gemaakt, meer ervaring dan de jongen (nogal logisch als ze het al jaren doen)
En dat is de plaats waar ik het liefste een paard zadelmak zou maken.
Daar spelen ze toch het sneslt in op kleine dingetjes, zodat dat geen grote dingen worden en vervelend zijn voor het paard om weer af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:25

Inderdaad, de reden waarom de meeste mensen geen jonge meiden op hun paarden laten is omdat die minder jaren hebben en dus meestal minder ervaring. Hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk. Daarnaast speelt verantwoordelijkheidsgevoel een hele grote rol.

En tja, je moet je wel bedenken wat je van je paard verwacht voor je m laat beleren door jongere mensen.

Dat de meeste +\- 11 jarigen zachter in de hand zijn ben ik het niet mee eens. Op veel maneges leer je dat van bijv. middendraf naar arbeiddraf aan de teugels trekken is, van terugnemen met je zit hoor je niet vaak. En volwassenen rijden vaak niet meer op n manege maar hebben eigen instructie.

En dan nog het feit dat jongere mensen vaak niet consequent genoeg zijn of genoeg kracht hebben om een jong paard te beleren....
Maar hoe jong is te jong?

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:38

ligt eraan op welke manege je rijd. een beetje manege zorg dat de klanten goed leren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:39

Daar moet ik persoonlijk de erste nog van zien.
Ik ken er helaas zo nog geen 1.

Ze zullen vast bestaan, maar zijn dan ook de grote uitzondering maneges ben ik bang.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:57

Het bewijs is er dat het wel degelijk kan....
Ik heb, weliswaar met hulp van Leonoor en mn toenmalige instructeur, mijn paard ingereden en dat heeft helemaal niet verkeerd uitgepakt..
Ze kan lekker lopen en krijg hulp van Pollo daar waar nodig is en als ik er om vraag...
Over ervaring gesproken wie zegt dat een volwassene al heel lang rijd?, er zijn genoeg volwassenen die nog maar net rijden..
Ik ben zelf 15 over een paar maanden 16 maar ik rijd dan toch al 9 jaar, dat kun je ook niet van iedereen zegggen.... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:01

Als ze maar net rijden hebben ze geen onafhankelijke zit, jong of oud vind ik dat een voorwaarde.
Verder zegt het aantal jaten rijden niets.
Sommige hebben erg snel een onafhankelijke zit andere na 20 jaar nog niet Lachen

Maar dat onafhankelijk zitten vind ik echt voorwaarde 1 voor de ruiter. (leeftijd maakt me dan niet uit)
Want een keer perongeluk uit balans raken en daardoor trekken, knotsen in het zadel of er half naats hangen, is niet een fijne ervaring voor een paard dat net een ruiter voelt Lachen

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:04

Mee eens!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:50

runningkawa schreef:
Als ze maar net rijden hebben ze geen onafhankelijke zit, jong of oud vind ik dat een voorwaarde.
Verder zegt het aantal jaten rijden niets.
Sommige hebben erg snel een onafhankelijke zit andere na 20 jaar nog niet Lachen

Maar dat onafhankelijk zitten vind ik echt voorwaarde 1 voor de ruiter. (leeftijd maakt me dan niet uit)
Want een keer perongeluk uit balans raken en daardoor trekken, knotsen in het zadel of er half naats hangen, is niet een fijne ervaring voor een paard dat net een ruiter voelt Lachen

Helemaal mee eens!!

Daar moet ik persoonlijk de erste nog van zien.
Ik ken er helaas zo nog geen 1.

Citaat:
Ze zullen vast bestaan, maar zijn dan ook de grote uitzondering maneges ben ik bang.

Ik had er ook nog nooit 1 gezien tot vorge week. Ik vond deze manege zo goed dat ik er een berichtje op bokt aan gewaagd heb want je ziet er inderdaad veel te weinig.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=15&t=411192&hilit=

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:33

ik vind het verhaal heel erg lijken op mijn situatie.
Ik ben ook 'maar een manege meid' die een paard aan het zadelmak maken is nu en straks inrijden, samen met mijn zus (heeft de TS al contact mee gehad) en nog een andere meid.
Van allemaal rij ik het kortste: 12 jaar ook alleen op de manege, maar ook hier en daar een prive-pony.

Ik wil wel even zeggen dat je als manegeruiter heel veel verschillende paarden/pony's onder je kont krijgt en niet altijd dezelfde. Persoonlijk denk ik dat je daardoor veeeeeeel meer ervaring krijgt in de omgang en zeker ook in je zit. Mensen met eigen paarden zijn al snel 'verwent' daarin.

Ook ons inrijpaardje is van onze intructrice (inib @ bokt die al eerder had gereageerd op dit topic), is 3 jaar en heeft al veel verschillende ruiters (geen 'penny-meisjes' op zijn rug gehad. Dit heel bewust, absoluut geen eenkennigheid.
Ook hij heeft een verzorgstertje die je best een 'penny-meisje' mag noemen, gaat prima.
En ook hij is eens over de bakrand gesprongen (niet met iemand op zijn rug en heeft er nauwelijks iets aan overgehouden behalve een stijve rug) en kan flink bokken als hij net zijn zadel op heeft (maar niet met iemand erop!).

Er zijn zoveel overeenkomsten in het verhaal, dus vanuit mijn perspectief:
ik vind het echt geen probleem. Ik en de andere 2 berijdsters weten dondersgoed wat we van hem willen en wat niet. Hebben veel ervaring in de omgang en ook wat lastigere paarden. Daardoor heeft hij alleen maar vastigheid.
We hebben een superbegeleiding, ook al werken we heel af en toe alleen. Geen probleem, want: ja is ja, nee is nee.
Mocht er iets ernstigs gebeuren, zijn er altijd mensen in de buurt.

Groetjes!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:43

Tja, toen ik Patos kreeg was ik 13 en had wat om een manege rondgehobbeld en op shets en fjorden gereden. Had dan wel een jaartje of 8 rijervaring, maar of dat nou zo geweldig is?
Toch is het ook met Patos goed gekomen. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je het onder begeleiding doet, zodat je leert hoe het moet en dat je er ook serieus mee bezig bent. Mijn instructrice heeft mij er steeds op gewezen dat je een paard maar één keer kan inrijden, en doe je het verkeerd, dan dragen ze dat de rest van hun leven mee.
Veel van die jonge meiden zijn nog veel te penny en vinden het 'stoer' om even een pony'tje in te rijden, ik wil niet weten wat voor 'rotponys' daardoor zijn gecreërd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:47

Citaat:
Ik wil wel even zeggen dat je als manegeruiter heel veel verschillende paarden/pony's onder je kont krijgt en niet altijd dezelfde. Persoonlijk denk ik dat je daardoor veeeeeeel meer ervaring krijgt in de omgang en zeker ook in je zit. Mensen met eigen paarden zijn al snel 'verwent' daarin.

Als dat wisselen dan allemaal van die slecht aan dehulpen gereden dieren zijn, maakt het wissen vrij weinig uit qua ervaring

Ik ben het wel met je eens dat je door altijd op 1 paard te rijden ook niks leert.

Wel is mijn ervaring dat de wilde paarden op een normale manege (dus geen handelsstal die handelspaarden in gevorderde lessen inzet) altijd erg Slapen zijn.
Al word er door die ruiters anders beweerd.

En ja, die hebben ook gelijk dat het op hun nivo ook een wilde is, was voor iedereen zo in het begin.
Maar dat zijn geen wilde paarden te vergelijken met wat een echt vereden paard op een handelstal is.
En nooit zo gevoelig in reactie als een jong dier kan zijn.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:05

Citaat:
Als dat wisselen dan allemaal van die slecht aan dehulpen gereden dieren zijn, maakt het wissen vrij weinig uit qua ervaring

Ik ben het wel met je eens dat je door altijd op 1 paard te rijden ook niks leert.

Wel is mijn ervaring dat de wilde paarden op een normale manege (dus geen handelsstal die handelspaarden in gevorderde lessen inzet) altijd erg Slapen zijn.
Al word er door die ruiters anders beweerd.

En ja, die hebben ook gelijk dat het op hun nivo ook een wilde is, was voor iedereen zo in het begin.
Maar dat zijn geen wilde paarden te vergelijken met wat een echt vereden paard op een handelstal is.
En nooit zo gevoelig in reactie als een jong dier kan zijn.

Voor veel manege's gaat dit denk ik wel op maar ik ben ook eens op de manege geweest waar Fielychi rijdt en ik kan je wel vertellen dat de paarden daar niets onder doen voor een privepaard hoor.
Ik heb Fielychi nog nooit zien rijden dus daar kan ik niet over oordelen maar ik heb wel een andere manegeles gezien en dat waren stuk voor stuk goede ruiters met een onafhankelijke zit en een rustige hand dus wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:20

Persoonlijk zou ik er zeker niet voor kiezen om een jong paard in te laten rijden door "amateurs"(no offence). Ik ben namelijk van mening dat je elk jong paard een goede start moet gunnen onafhankelijk van het gebruiksdoel. Zoals eerder gezegd heb je maar een kans om het goed te doen en met een zorgvuldig uitgezochte prof is de kans dat je straks een goed ingereden paard hebt gewoon het grootst. Paarden zadelmak en inrijden is echt een vak en dat moet je overlaten aan de vakmensen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:38

Helaas zijn er te veel mensen die denken dat ze vakmensen zijn, soms richten die nog meer schade aan dan een paar meiden die wat aan het tutten zijn met zo'n paardje.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:14

@patos ik heb het over zorgvuldig geselecteerde vakmensen. Je moet natuurlijk wel even goed kijken met wie je in zee gaat maar dat lijkt me logisch.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:27

@ Menske, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar zelfs mensen die goed bekend staan om het opleiden van vele jonge paarden zijn niet altijd de beste personen om bij je paard in de buurt te laten komen. Ik heb teveel verhalen gehoord over paarden die waren weg gebracht naar vertrouwde en deskundige adressen, en die vervolgens als bange haasjes of chagereinige rotbokken weer terug kwamen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:38

patos schreef:
@ Menske, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar zelfs mensen die goed bekend staan om het opleiden van vele jonge paarden zijn niet altijd de beste personen om bij je paard in de buurt te laten komen. Ik heb teveel verhalen gehoord over paarden die waren weg gebracht naar vertrouwde en deskundige adressen, en die vervolgens als bange haasjes of chagereinige rotbokken weer terug kwamen.

En dat waren ervoor super paarden?

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:59

patos schreef:

hmmm die verhalen hoor ik nou nooit. Ik rij dus ook met grote regelmaat paarden in en heb zelf meer ervaring met mensen die hun paarden toch maar komen brengen omdat ze hem zelf toch niet helemaal goed zadelmak konden krijgen. Met als resultaat paarden die absoluut geen vertrouwen meer hebben in mensen en waarbij je vaak dagen zo niet weken nodig hebt om het vertrouwen weer een beetje terug te krijgen.
Mensen die zichzef overschatten en niet gehinderd door enige kennis van het zadelmak maken aan de slag gaan met een jong paard creeeren vaak zonder het zelf te weten de paarden die bokkend en steigerend door de bak heen vliegen en doen dat dan af met een ja hij is ook nog maar net onder het zadel dus dat is logisch...

zucht...

Een paard dat vakkundig zadelmak gemaakt wordt bokt niet als je hem een zadel oplegd. Deze paarden hebben voldoende vertrouwen om het zadel en de ruiter zonder protest te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:12

een paard inrijden moet gewoon goed en op een proffesionele manier gebeuren. En ik vind niet dat leeftijd van ruiter dara ietsmee te maken heeft. Ik heb ook een fjord van 2 staan en die volgend jaar dus onder het zadel kan. Ik laat het door iemand anders doen terwijl ik zelf 20 ben en wat ervaring heb met inrijden. Maar toch ben ik bang haar te verpesten. Dus het ligt er echt niet aan of ze 11 of 35 zijn..iedereen kan een paard verpesten of juist goed inrijden

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 12:31

Ik zou zeggen ga gewoon voor vakmensen dan weet je zeker dat het goed gebeurt. En jonge meiden alleen laten met je jonge paard vind ik persoonlijk not done! maar dat is mijn mening. Een jong paard is onvoorspelbaar en er kan dus van alles gebeuren zowel met de meisjes als met het paard en daar ben je als eigenaar dus wel verantwoordelijk voor.