Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

runningkawa schreef:Als ze maar net rijden hebben ze geen onafhankelijke zit, jong of oud vind ik dat een voorwaarde.
Verder zegt het aantal jaten rijden niets.
Sommige hebben erg snel een onafhankelijke zit andere na 20 jaar nog niet
Maar dat onafhankelijk zitten vind ik echt voorwaarde 1 voor de ruiter. (leeftijd maakt me dan niet uit)
Want een keer perongeluk uit balans raken en daardoor trekken, knotsen in het zadel of er half naats hangen, is niet een fijne ervaring voor een paard dat net een ruiter voelt
Citaat:Ze zullen vast bestaan, maar zijn dan ook de grote uitzondering maneges ben ik bang.
Citaat:Ik wil wel even zeggen dat je als manegeruiter heel veel verschillende paarden/pony's onder je kont krijgt en niet altijd dezelfde. Persoonlijk denk ik dat je daardoor veeeeeeel meer ervaring krijgt in de omgang en zeker ook in je zit. Mensen met eigen paarden zijn al snel 'verwent' daarin.
zijn.Citaat:Als dat wisselen dan allemaal van die slecht aan dehulpen gereden dieren zijn, maakt het wissen vrij weinig uit qua ervaring
Ik ben het wel met je eens dat je door altijd op 1 paard te rijden ook niks leert.
Wel is mijn ervaring dat de wilde paarden op een normale manege (dus geen handelsstal die handelspaarden in gevorderde lessen inzet) altijd ergzijn.
Al word er door die ruiters anders beweerd.
En ja, die hebben ook gelijk dat het op hun nivo ook een wilde is, was voor iedereen zo in het begin.
Maar dat zijn geen wilde paarden te vergelijken met wat een echt vereden paard op een handelstal is.
En nooit zo gevoelig in reactie als een jong dier kan zijn.
patos schreef:@ Menske, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar zelfs mensen die goed bekend staan om het opleiden van vele jonge paarden zijn niet altijd de beste personen om bij je paard in de buurt te laten komen. Ik heb teveel verhalen gehoord over paarden die waren weg gebracht naar vertrouwde en deskundige adressen, en die vervolgens als bange haasjes of chagereinige rotbokken weer terug kwamen.
patos schreef:@ Menske, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar zelfs mensen die goed bekend staan om het opleiden van vele jonge paarden zijn niet altijd de beste personen om bij je paard in de buurt te laten komen. Ik heb teveel verhalen gehoord over paarden die waren weg gebracht naar vertrouwde en deskundige adressen, en die vervolgens als bange haasjes of chagereinige rotbokken weer terug kwamen.