Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

secricible schreef:Dit kanik wel begrijpen, maar WAAROM word dit voorgeschreven? Kijk, die cowboyhoed enzo is logisch, western komtvan de cowboys enzo, maar al die cowboys reden toch niet met zo'n bit? Waar is het idee vandaan gekomen om met deze bitten te rijden.

Cassidy schreef:secricible schreef:Dit kanik wel begrijpen, maar WAAROM word dit voorgeschreven? Kijk, die cowboyhoed enzo is logisch, western komtvan de cowboys enzo, maar al die cowboys reden toch niet met zo'n bit? Waar is het idee vandaan gekomen om met deze bitten te rijden.
De cowboys reden vroeger wel met zo'n bit. Ze rijden trouwens nog steeds met zo'n bit. Ook in het miltair (US Cavalry) reden ze met zo'n bit. Ze moeten een hand vrij hebben voor het werk aan de koe, voor het lasso of het pistool. Het paard moest op minieme aanwijzingen van de ruiter reageren, op gewicht benen en op teugels. Daar komt dat dus vandaan.
In het verleden zal in de hitte van een gevecht gerust weleens een ruk aan dat bit gegeven zijn. Zal vandaag de dag ook wel voorkomen. Maar laten we even niet vergeten dat het vroeger om het werk ging. Om het bestaan, om het overleven. De mensen waren goed voor hun dieren, maar hun dagelijkse werk ging door, ze hadden geen tijd om te miepen of om met een ongehoorzaam paard in discussie te gaan. Discussie kon het verschil zijn tussen leven of dood. Tussen werk of geen werk. Tussen de koe te pakken krijgen en het nazien hebben. En als je weleens paarden echt met een koe hebt zien werken (cutting bijv) dan zul je zien dat een koe erg snel is.
Ja, een westernbit kan scherp zijn. Maar dat kan een stang in de dressuur ook. Ieder bit is zo hard (of zacht) als de handen die de teugels hanteren.

Chantal_Ivan schreef:ja ok dat ben ik wel met je eens maar ik zou toch wel willen weten wat het nut is heb ze net gemaild en zit nu op antwoord te wachten

Hermesdeux schreef:Ik denk dat we dan even in het museum moeten gaan kijken... van die ouderwetse werktuigenWe kunnen er ook zo'n houten hooikar achterhangen, met van die houten ongesmeerde wielen
wat ik me dan afvraag... waarom worden die bitten geproduceerd terwijl de DBescherming overal constant zit te zeiken dat je niet eens je gras mag maaien als boer omdat er teveel konijnen doodgaan...
,, doe ook nog wat schuurpapier in zn bilnaad en jaag um over het hek,, door het ijskoude water (vol met piranha's) en daarna spoel je hem af met superheet modderwater,, hij zal lang iet meer slapen (als die het al heeft overleefd
) 

Vedetje schreef:
Een hengstenbit is tot daar aan toe,maar de rest..............
QuijoSavan schreef:Heb ook de Dierenbescherming gemaild... of ze hier iets aan kunnen doen.... Sorry kan hier echt niet tegen!
Overdrijven is ook een vak
Zolang dit soort bitten in handen blijven van mensen die ermee weten om te gaan is er niets aan de hand maar dat geld ook voor 'martel'tuigen uit de dressuur en springsport.
Ze verkopen die bitten slechts... ze hebben geen paard mishandeld dus wat kun je daar tegen beginnen
Mireille1970 schreef:Een bit is zo eng als diegene die het vast heeft...