Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:10

Precies, en hoef je er uiteindelijk niet onprettig aan te gaan hangen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:11

Hermesdeux schreef:
Nee apple, is ook voordeel voor de ruiter! Als jij het zo kritisch bekijkt, doe ik dat ook. Het paard heeft er geen baat bij hoor, om tegengehouden te worden, de RUITER wenst het tempo Knipoog

ahahahahahahahaha gooi dan je paard lekker in de wildernis, want zeg nou zelf: bij het rijden op zich heeft geen enkel paard baat!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:11

Natuurlijk voordeel voor de ruiter, maar ook voordeel voor het paard omdat ie nu zonder hulpteugels en met een normaal bitje naar het strand kan.

Andere ruiters hadden het wellicht opgelost door een arsenaal aan hulpteugels of hadden besloten dat ze hem niet meer zouden meenemen naar het strand.

En eraan gaan hangen is voor beide partijen niet fijn Haha!.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:12

Zinloze discussie is dit, je komt er nooit uit...

En waarom zou iets niet ook het comfort van de ruiter mogen verhogen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:12

Topic zoveel...
Waarom kan er nou niet gerespecteerd worden dat mensen voordeel ondervinden van het achter de LL trainen?
Komt dat omdat men het niet snapt? Of heeft het met afgunst te maken omdat er zo ontzettend veel paarden baat bij hebben en mede hierdoor fenomenaal presteren?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:13

Heb je ook weer gelijk in, Apple. Het rijden zonder hulpteugel buiten, hoewel dit ook tussen oren kan zitten. Mireille, het gaat er niet om dat een paard niet bereden moet worden, dat slaat ook weer nergens op, maar als Apple het kritisch bekijkt door het voordeel van achter de LL rijden ter voorkoming van ongelukken, bekijk ik het op een andere manier kritisch... en dat is totaal niet persoonlijk...!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:15

Sjuimpje schreef:
Topic zoveel...
Waarom kan er nou niet gerespecteerd worden dat mensen voordeel ondervinden van het achter de LL trainen?
Komt dat omdat men het niet snapt? Of heeft het met afgunst te maken omdat er zo ontzettend veel paarden baat bij hebben en mede hierdoor fenomenaal presteren?

Respect? Voor zoiets? Totaal niet. Niet van het EXTREEM achter de LL rijden, waar we het hier tenslotte over hebben.

maar dan rest de vraag Sjuimpje... wat is het voordeel ervan dat ze fenomenaal presteren volgens jou? Waarom kan een paard wat achter de LL wordt gereden wel top presteren en een ander paard niet?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:16

Maar het gaat er toch om wat we vinden? Als het voor Apple super werkt en ze daardoor lekker aan een lang teugeltje kan rijden op het strand omdat ze de overgangen wat meer controle vraagt van tevoren, laat dat dan. Waarom zou je haar dan lekker neus naar voren over het strand laten stieren? Wat is dan beter?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:16

Waarom?
Omdat het paard op deze manier ultiem gegymnasticeert wordt Pling

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:18

Gegymnasticeert?? Hmmm... zo zou ik het niet kunnen noemen hoor Knipoog

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:18

Hermesdeux schreef:
Respect? Voor zoiets? Totaal niet.

En daarom gaan dit soort topic's ALTIJD fout, jullie willen je best niet eens doen om je mening bij te stellen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:19

Ik wil best mijn mening bijstellen, als daarvoor goede argumenten aangedragen worden!! Dan durf ik zelfs toe te geven dat mijn mening fout was en inzichtloos... maar ik zie hier geen baat in... en ik denk dat je je dan moet richten om Mij en niet op jullie, want ik ben de enige die hier heeft gezegd dat ik geen respect heb voor deze manier... Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:20

Hermesdeux,
heb jij wel eens bekwame ruiters LDR zien trainen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:21

Sjuimpje van jaloezie is geen sprake, dat heb ik al eens eerder gezegd. Waarom zou iemand die geen problemen heeft achter de loodlijn gaan trainen? Mijn paard loopt goed, met scwung en tact(dansend) met impuls, kan goed wenden en maakt keurige overgangen. Ik zie dus geen voordeel aan het rijden achter de loodlijn, dus ben ik er ook niet jaloers op. Ik zie alleen nadelen met name voor de balans van het paard. Het paard compenseert voortdurend zijn balans en daarbij heb je kans op overbelasting. Bovendien verliest het paard kracht omdat hij zijn balans moet compenseren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:22

Ja, en ik geef ook toe dat deze paarden zo presteren. Maar ik denk dat dat mede met de kwaliteiten van paard en ruiter te maken heeft en ik denk niet zozeer met LDR specifiek...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:22

QQQQ schreef:
Zowel bij het verhaal van Remember
als dat van angelique komt bij mij de vraag op: Vraag je niet gewoon iets van je paard waar deze (nog) niet aan toe is? Moet zo'n lang paard, wat zwak in de lendenen verzamelen vóór ie daar achter sterk genoeg voor is? Moet een paard met vergaande kissingspines überhaupt gereden worden?

Ofwel, nogmaals: Is dat echt in het voordeel van het paard, of enkel dat van de ruiter?

En hier word ik nou woedend om! Extreme duivel Denk je nou echt dat ik een paard, waar ik zielsveel van hou, ga rijden omdat ik er baat bij zou hebben? Als ik Nobi zou rijden om te presteren, wat wel mijn intentie is, had ik hem allang verkocht. Dan was ik niet aan het doortrainen (onder mijn niveau) geweest en had ik niet regelmatig qua training stilgestaan. Dan had ik een ander paard gekocht en lekker in de wedstrijdring gelopen!
Maar nee, ik weet dat mijn paard geen momentje pijn heeft en als hij dat wel heeft is dat met enkele dagen goed longeren volledig weg te nemen. Nobi gaat namelijk direct overeind als hij pijn heeft en dat heeft hij sinds ik deze trainingsmethode gebruik niet meer gedaan! Ik vind dit dan ook nogal kort door de bocht gesteld. Je zou eens moeten komen kijken en eigenlijk ook moeten voelen. Stel je hem niet achter de loodlijn in, laat hij niet los en zit je de volgende dag met de ellende. Het is van groot belang dat hij loslaat en als ik hem op deze manier super aan het lopen en pijnvrij kan houden, dan doe ik dat. Veel mensen veroordelen mij, mede een reden waarom ik geen wedstrijden meer rij. Het is namelijk niet leuk om van een stel leken die aan de kant van de wedstrijdring staan te horen dat je je paard aan gort rijdt, terwijl juist het tegengestelde waar is!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:23

Kan je dat gymnastiseren uitleggen Sjuimpje? Volgens mij staat het lijnrecht tegenover de definitie van dressuur.

En Wouter ik wil best mijn mening bijstellen maar dan moeten daar goede argumenten voor zijn. Je had het over technieken, heb je de draagtechniek ook uitgeprobeerd?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:24

Aqua8horse schreef:
Mijn paard loopt goed, met scwung en tact(dansend) met impuls, kan goed wenden en maakt keurige overgangen.

Foto's? Resultaten? ik heb tenminste de ballen om een foto neer te zetten... als die van jou ook zo fenomenaal over de benen gaat koop ik hem direct van je Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:27

Aqua,
jij hebt nog niets bewezen. Jij verteld hier altijd dat jouw paarden zo apart goed lopen alleen heb ik nou al wat voorbeeldjes gezien (en gehoord van mensen welke ik hoog in het vaandel heb staan) dat jou idee van een goedgaand paard niet mijn idee is.
Dan is er toch helemaal geen discussie mogelijk?
Ik doe vanaf dag 1 dat ik op mijn paarden zit heel hard mijn best om mijn paarden niet zo te laten lopen als die van jou Verward

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:29

Hermesdeux schreef:
Sjuimpje schreef:
Topic zoveel...

Respect? Voor zoiets? Totaal niet. Niet van het EXTREEM achter de LL rijden, waar we het hier tenslotte over hebben.

maar dan rest de vraag Sjuimpje... wat is het voordeel ervan dat ze fenomenaal presteren volgens jou? Waarom kan een paard wat achter de LL wordt gereden wel top presteren en een ander paard niet?

Oké zo letterlijk genomen heeft deze topic dus niets te maken met Rond en veel te diep rijden? Alleen met EXTREMISME? oke dat is nooit goed.

Er zijn er ook die de neus een halve meter voor de loodlijn rijden en EXTREEM hard moeten trekken om daar zelfs controle te houden. Dat is dan ook niet goed.

We hebben het dan over Extreem rijden in welke vorm dan ook...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:30

Ik ben hier te oud voor, ik he teveel gezien, ik nok...

Jammer.

Veel plezier nog hier...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:30

Aqua8horse schreef:
Sjuimpje van jaloezie is geen sprake, dat heb ik al eens eerder gezegd. Waarom zou iemand die geen problemen heeft achter de loodlijn gaan trainen? Mijn paard loopt goed, met scwung en tact(dansend) met impuls, kan goed wenden en maakt keurige overgangen. Ik zie dus geen voordeel aan het rijden achter de loodlijn, dus ben ik er ook niet jaloers op. Ik zie alleen nadelen met name voor de balans van het paard. Het paard compenseert voortdurend zijn balans en daarbij heb je kans op overbelasting. Bovendien verliest het paard kracht omdat hij zijn balans moet compenseren.

hier kan ik mij wel in vinden...toch zie ik in beide partijen (voor en tegen) wel iets positiefs. ik denk ook niet dat het voor ieder paard geschikt is. maar als het werkt voor sommigen, waarom niet? ik sta wel open voor andermans ideeen en vind dit dan ook reuze interessant. ikzelf rij altijd met het neusje voor de loodlijn simpelweg omdat ik het altijd zo heb geleerd, maar ik kan me ook goed vinden in het verhaal van apple; je stelt het paard wat ronder in en zo voorkom je touwtrekkerij en een eventueel gevecht, om nog maar niet te spreken over ongelukken als het paard aan de kletter gaat....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:31

Moet iemand zich bewijzen om een een discussie aan te gaan? Daar ben ik het niet mee eens. Ik ken niemand hier persoonlijk, en neem iedereens mening serieus, alleen al omdat ik ervan verwacht dat ze er met verstand over praten... dus vind ik niet dat iedereen hier zich bewezen moet hebben om er een verstandige kijk op te hebben...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:32

Apple, absoluut niet om je aan te vallen, maar wat jij omschrijft is een trucje in het voordeel van de ruiter. Het paard kan de overgang niet braaf maken, omdat je hem daarvoor meer op het achterbeen zou moeten plaatsen. De combinatie kan dat niet. Door laag in te stellen voorkom je dat ie z'n kop in de lucht steekt en de achterbenen alleen laat stuwen, achter de massa. Paard wordt kort op de voorhand gezet, waardoor achterbenen verder en makkelijker door kunnen komen. Zodra ie dit doet hoef je hem daar niet meer toe te dwingen. Paard galoppeerd dus uiteindelijk beter, ten koste van een slecht moment. Netto dus voordeel. Iets dat een andere ruiter misschien zonder de truc voor elkaar krijgt, maar als je dat niet lukt, is dit een goed compromis. Verschil is dat het bij jou een zeer kort moment is (even de overgang) en dat je niet vanalles erbij verzint waarom het nou zo goed zou zijn voor je paard om in die houding te lopen.
Realiteit is dat die houding vaak minuten lang wordt opgezocht en er in die houding vanalles wordt getraint onder het mom van het enorme voordeel dat dit onder meer voor het paard zou hebben.
Dat voordeel zie ik dus niet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:33

Mireille, ik denk dat ook jij een heldere kijk hebt op wat hier gevraagd wordt. De TS toont afbeeldingen wat ze als voorbeeld acht, om dit soort misverstanden mede te voorkomen, duidelijk in haar titel... extreem... dat is de reden ook... tuurlijk gaat er weleens wat verder gekeken worden... maar het gaat erom dat het gaat over extremisme, en dat niemand hier daar baat bij heeft Knipoog