ORUN cursus, wat vind je ervan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peetje82

Re: ORUN cursus, wat vind je ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:13

als je ziet dat het echt niet gaat, grijpt de instructeur echt wel in hoor.
Daar komt bij dat de andere die op je paard rijden ook begeleid worden, dat geld natuurlijk ook voor jezelf als je op iemands paard zit.
Had er zelf heel veel moeite mee dat er andere op mn paard gingen, ben er echt megazuinig op.
maar het viel eigenlijk achteraf gezien toch wel mee!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:31

@Peetje82, ik heb meegemaakt in de 1e fase, dat er echt een zeer gevaarlijk paard meeliep, ging er iedere keer vandoor. Zelfs de instructeur kon er niet mee overweg. Dit paard heeft toch examen meegelopen en met als gevolg dat er 1 met dat paard niet slaagde voor het rijden, omdat hij er 2 keer vandoor ging. En dat was geen pretje.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:43

In de 2e en 3e fase ga je nauwelijks op andermans paarden. Wij deden dit maar een keer of twee en aan het einde toen al bekend was wie op welk paard moest.

Het viel mij ook mee. Ik had een supergevoelige Houston en een snel beledigde Wolfgang en de instructeurs voelden dat goed aan.
Beide paarden waren ook alleen met mij onder het zadel geweest en het was voor mij dus ook erg spannend hoe ze zouden reageren als er voor het eerst iemand anders op hun rug stapte Haha!

Ik vind het zelf wel een goed concept, al moet ik zeggen dat somige mensen wel in aanzicht dalen als je op hun paarden stapt. Clown

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:42

peetje82 schreef:
Bij de 1e fase zeker waar, maar voor de rest niet. Er wordt duidelijk aangegeven of je de vervolgcursus zou kunnen volgen of niet. Tijdens de cursus wordt je ook gewaarschuwd of je in de 'gevarenzone' zit.

sandr0 schreef:

Dat klopt wel ja, en dat is eigenlijk maar goed ook he?!
Als iedereen maar door zou kunnen, zou het er niet al te best uit zien! Knipoog

waarom is het maar goed ook??? als een paard toch voldoet aan het L niveau en rijtechnisch dus goed is dan zou het ras niet uit mogen maken

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:18

K heb ook de eerste fase van de Orun afgerond!

Vond inderdaad het niveau van een aantal cursisten schrikbarend laag. Een paar van hen zijn uiteindelijk zelfs nog geslaagd, doordat ze een braaf en hoog opgeleid paard onder hun kont hadden. Op een gegeven moment heb ik mijn paard een paar keer thuis gelaten om te voorkomen dat een van deze stuntels erop zou moeten rijden. Ook een aantal van de paarden waren echt niet geschikt voor de cursus. De dag voor het examen moesten een aantal paarden (door de meer ervaren cursisten) het parcours door worden geslagen om ervoor te zorgen dat ze de volgende dag braaf waren. Verward

De sfeer in de groep was trouwens erg gezellig en de cursusleider (Jos Brinkman) was ook super! Haha!

Persoonlijk vond ik de manier van beoordeling niet helemaal correct. Het zou beter zijn als er ook een tussentijdse beoordeling is en de mening van de cursusleider ook meetelt. Nu wordt alles op 1 dag beoordeelt. Ook de beoordeling van het lesgeven vond ik onvoldoende. Twee mannen in een hokje terwijl ze de opmerkingen van de cursist haast niet konden verstaan. Merendeel van de tijd waren ze trouwens ook niet aan het opletten.

Het theorie-examen was helemaal een lachertje. Zet twee mannelijke jury's in een grote zaal vol met cursisten en je krijgt een theekransje! Cool (hard praten die 2 joh, hahaha.) En wij ondertussen zowat elkaars vragen voorzeggen en invullen! Nagelbijten / Gniffelen haha...

Jammer genoeg is de tweede fase alleen in Ermelo te volgen. Over een jaar probeer ik deze te gaan volgen. Haha! Lijkt me namelijk super leerzaam voor mezelf! (de 1e fase heb ik ook puur voor mezelf gevolgd, niet eens voor het lesgeven)

ps: het opnemen van een korte EHBO-cursus zou inderdaad geen slecht idee zijn. Haha!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:37

Trouwens ff een vraagje.

Ik had ergens vernomen dat er binnenkort een 2e en 3e fase in het Noorden komt. Wie weet hier meer vanaf?? Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:55

confetti schreef:
@Peetje82, ik heb meegemaakt in de 1e fase, dat er echt een zeer gevaarlijk paard meeliep, ging er iedere keer vandoor. Zelfs de instructeur kon er niet mee overweg. Dit paard heeft toch examen meegelopen en met als gevolg dat er 1 met dat paard niet slaagde voor het rijden, omdat hij er 2 keer vandoor ging. En dat was geen pretje.

Ik was in de eerste fase verplicht om mijn Z2 paard mee te nemen, omdat ik de rest verkocht had....

Niemand kon ermee overweg, enkel de instructeur!
Die zei dat de rest niet zo moest zeiken, omdat het een enorm superbeest was en ze mochten willen dat alle paarden zo als de mijne waren.... Haha! Haha!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:41

Kaja schreef:

Ik was in de eerste fase verplicht om mijn Z2 paard mee te nemen, omdat ik de rest verkocht had....

Niemand kon ermee overweg, enkel de instructeur!
Die zei dat de rest niet zo moest zeiken, omdat het een enorm superbeest was en ze mochten willen dat alle paarden zo als de mijne waren.... Haha! Haha!

Haha... jah.. .dat was ook vaak bij mijne van toepassing. Met dressuur niet de makkelijkste (maar wel constant en braaf) en met springen super. Gaat er zown stumper op zitten en die krijgt het dier zelfs aan het weigeren. Verward Vond k een prestatie opzich. Nagelbijten / Gniffelen
Maar ff over het kwaliteit paarden wat er rondliep: meer dan de helft was ronduit slecht. De meeste verdienen het predikaat "manegepaard" nog niet eens. En nou heb ik nix tegen manegepaarden, maar k vind persoonlijk dat ze voor een orun-cursus wel beetje beter moeten zijn. Haha! haha

Maar al met al vond ik het echt wel een leuke (en soms ook wel leerzame) cursus. Maar misschien komt dit wel omdat mijn resultaat best goed was. Knipoog Tis toch goed voor je zelfvertrouwen als je te horen krijgt dat je goed rijdt! Cool Pling

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:50

Pfff hou er maar over op!!

Tijdens het examen komt een mede cursist van me met een uit de kluiten gewassen E pony aan zetten die nog geen B proef kan lopen, laat staan een winstpunt in het L heeft behaald aan zetten!!

Verder liep er in mijn groepje nog een Z paard mee, zo'n vastgeroesten die echt zo stijf was als een plank!!

Leuk als je van je gummi bal afstapt, waar de lenigheid vanaf straalt om vervolgens op een stijve plank te stappen en daarna de leeg gereden pony die echt niet meer wist wat hem overkwam, nog even zo simpel mogelijk door de baan sturen!!

Haha! Al met al had ik goede cijfers, maar was versleten na afloop!!
Over degelijk materiaal was dus absoluut niet te spreken....

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:57

Een vriendin vroeg me of ik misschien zin had om met mij paard mee te rijden voor het examen lesgeven. Dus ik er heen een hele leuke middag gehad hoor.. dat was niets mis mee. Maar een van de examinatoren zat te slapen toen ze examen moesten afnemen.... Dat was heel ***ig... Ze is wel geslaagt trouwens.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:01

Dat bedoel ik... ze komen met een hoop regels... en wat komt er van terecht??? Examinatoren die zitten te slapen (sommige zelfs met de ogen open)!!!

Haha! Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:02

Hoevaak gaat er eigenlijk een ander op je paard zitten bij de 1e fase? Om nou 20 weken achter elkaar iedere week iemand anders erop te laten rijden zie ik niet zo zitten. Ik denk dat ik hem of niet doe, of even bij de manege waar de cursus gehouden word eens even informeer naar de mogelijkheid van een paard huren voor de cursus. Of de instructeur ingrijpt dat hangt er denk ik erg vanaf wie je hebt.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:25

Van die 20 weken moet je ongeveer 7 of 8 keer je paard meenemen.
Al met al zit er ongeveer 6 keer ook iemand anders op je paard.
Valt mee dus en wat mij betreft kan het ook niet echt kwaad.
Alleen wel opletten of het allemaal binnen de perken blijft en gewoon eerlijk zeggen als je het te erg vind worden.

Maar het is wel handig om niet je meest gevoelige paard mee te nemen. Knipoog Beetje koele kikker is wel fijn. Haha!

instructies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:42

Tijdens mijn examen van de 1e fase is mijn paard er met iemand vandoor gegaan... erug vervelend maar ze deed het toch echt zelf. Ze vond hem te traag stappen.. dus ze zet haar sporen en hard in, paard schrikt en gaat aan de haal met haar erop.

Beide personen die tijdens het examen op mijn paard moesten zijn gezakt op het rijden... Cool

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:28

Tja het is voor mij al weer een tijdje geleden, en wat ik er nog van weet is dat een aantal paarden echt slecht voor elkaar waren. Instructie gaat tenslotte toch over trainen en dat werd er niet echt (of echt niet) geleerd. Dat viel mij dus echt tegen.

Ik vond de jury cursus stukken beter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:43

hihihi moet ik altijd wel om lachen Haha! Haha! Haha!

Mensen die hebben hun paard naar het Z gereden en vinden dat ze dan kunnen rijden, komen ze op een goed doorgereden paard te zitten en blijken ze helemaal niks te kunnen Haha! Haha! Haha! Jaaaa, op hun eigen paard, maar niet op het paard van een ander Haha! Haha!

Ik denk dat dit ook de reden is dat je tijdens de cursus op verschillende paarden moet rijden, zodat de cursusleiders in kunnen schatten of je daadwerkelijk kan rijden op zowel een geschifte fjord als een ontzettend goed door gereden KWPNner en of het nou een 3,5 jarige of een 15 jarige is...... en alles daartussen in. Als je op alle paarden redelijk wegkomt dan kan je imo (en ik denk ook in de ogen van een cursusleider) gewoon goed genoeg rijden.

Je zal het in je lesgeven ook regelmatig tegenkomen dat je op andere paarden stapt (althans ik doe het wel eens als de ruiter in kwestie er niet uitkomt OF ik moet wat voordoen) en dus zit ik dan op een sjezende haf en vervolgens op een hittepetit EV om daarna op een oostblokker te kruipen Haha! Haha! Haha! ............ zoek de tien verschillen Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:03

gijsenkim schreef:
komen ze op een goed doorgereden paard te zitten en blijken ze helemaal niks te kunnen Haha! Haha! Haha! Jaaaa, op hun eigen paard, maar niet op het paard van een ander Haha! Haha!

Ik denk dat dit ook de reden is dat je tijdens de cursus op verschillende paarden moet rijden, zodat de cursusleiders in kunnen schatten of je daadwerkelijk kan rijden op zowel een geschifte fjord als een ontzettend goed door gereden KWPNner en of het nou een 3,5 jarige of een 15 jarige is...... en alles daartussen in. Als je op alle paarden redelijk wegkomt dan kan je imo (en ik denk ook in de ogen van een cursusleider) gewoon goed genoeg rijden.

Je kunt je afvragen of handig zijn op andermans(vrouws) paard nou zo belangrijk is. Heel vaak komt dat neer op truukjes rijden, heeft niets met training/les te maken. Als je je paard zo voorelkaar kunt krijgen dat het goed is na te rijden, en het haast bij iedereen vanzelf gaat, dan lijkt dat mij goed. Ik weet alleen niet hoe je dat zou moeten testen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 06:28

Als je goed les wil kunnen geven wel Haha! Haha! Haha! Omdat je dan in moet kunnen schatten wat bij welk paard werkt. Er zijn paarden die bij de minst geringste weerstand biedende hand recht overeind komen, en er zijn paarden waarbij je bijna tanden moet flossen om door te komen Haha! Haha! Haha! Dat moet je zeker wel in kunnen schatten en zien.

Als je je paard zo voor elkaar hebt dat hij door iedereen goed na te rijden is heb je het zeker goed voor elkaar, absoluut...... geen ontkennen aan Haha! Haha! Haha!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 06:48

Het rijden van zogenaamde lastige paarden mag ook geen probleem zijn voor een orun-instructrice.
Het grootste "probleem" vind ik nog de examendag. Je wordt alleen beoordeeld door een 2-tal examinatoren. De cursusleider heeft hier niets mee te maken, terwijl dat toch degene is die de cursisten en de paarden het beste kent en precies weet hoe ze rijden.

Als voorbeeld: tijdens het examen wordt je het strengst beoordeeld voor het rijden op je eigen paard. Dit is allemaal prima, die moet je immers goed kunnen rijden. Maar nu waren er diverse cursisten die het M-dressuurpaard van de ene kennis meenamen en het M-springen paard van een andere kennis. Ja.... zo kan ik het ook. Knipoog haha... Beetje een paard narijden welke door een ander perfect is opgeleid. Maar op die manier zijn dus de minder rijdende cursisten wel geslaagd.

Verder kunnen de examinatoren alleen het beeld beoordelen, maar weten niets van de voorgeschiedenis van het dier af. Daarom zou mijn tip zijn: doe een tussentijdse beoordeling en laat de cursusleider hierin meebeslissen.

Zo kan de cursist die voor de cursus een paard heeft geleend, maar deze zelf (lees: zelf, dus niet de andere cursisten) in de periode van 20 weken compleet naar de kl*te rijdt gewoon simpelweg NIET slagen. En hebben de examinatoren een beter beeld van deze ruiters/ amazones.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:35

Grappig... Haha!

Ik adviseer mensen om een goed gereden paard mee te nemen naar het examen, zodat het er wat simpeler uitziet en om een minder ervaren combinatie mee te nemen voor het lesgeven, omdat je hier sneller resultaat bij ziet!!!

Ja, ja... ze zijn niet alleen bij de ORUN slim hoor Knipoog !!
Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken....

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:40

Leuk om dit topic eens door te lezen.

Ik ben zelf nu eerstejaars studente fysiotherapie. Mijn ambitie is om hierna dierenfysiotherapie te gaan volgen en ook om de ORUN cursus te doen.
Waarom? Omdat ik paardenfysio wil worden maar vind dat dit niet het enigste is wat je moet kunnen doen. Bv. Je kan als fysio wel een paard recht maken en zonder klachten kunnen laten lopen, maar als de ruiter die erop zit het paard elke keer weer schever maakt, komt de combinatie in een neerwaartse spiraal terecht. Vandaar dus de combi fysio en lesgeven. Waar je eigenlijk wel de ORUN nodig voor hebt.

Ik had hier alleen een paar vraagjes over, en volgens mij ben ik hier in het goede topic.
De positieve en negatieve meningen daarlatend vroeg ik me het volgende af:
- waar is de cursus te volgen?
- hoe veel dagen / jaren is het?
- verschil tussen de verschillende fases?
- toelatingseisen van de verschillende fases?
- wat voor paard vinden jullie dat je ervoor nodig hebt?
- wat voor examen is het? hoe moet ik dat voor me zien?

evt. website/folder o.i.d. met wat meer informatie?!

Zou super helpen!!!
Bedankt,
Gr Suus

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:30

Paradiso schreef:
Leuk om dit topic eens door te lezen.

Ik ben zelf nu eerstejaars studente fysiotherapie. Mijn ambitie is om hierna dierenfysiotherapie te gaan volgen en ook om de ORUN cursus te doen.
Waarom? Omdat ik paardenfysio wil worden maar vind dat dit niet het enigste is wat je moet kunnen doen. Bv. Je kan als fysio wel een paard recht maken en zonder klachten kunnen laten lopen, maar als de ruiter die erop zit het paard elke keer weer schever maakt, komt de combinatie in een neerwaartse spiraal terecht. Vandaar dus de combi fysio en lesgeven. Waar je eigenlijk wel de ORUN nodig voor hebt.

Ik had hier alleen een paar vraagjes over, en volgens mij ben ik hier in het goede topic.
De positieve en negatieve meningen daarlatend vroeg ik me het volgende af:
- waar is de cursus te volgen?

Eigenlijk overal wel, alleen de 3e fase moet je volgens mij in ermelo afleggen.

Citaat:
hoe veel dagen / jaren is het?

het is een opleiding voor 1 dag in de week, als je de basiscurus doet (1e fase) ben je 1 jaar kwijt, 2e fase 2 jaar, 3e fase 3 jaar.
Citaat:
- verschil tussen de verschillende fases?

De fases zijn verdeeld in het niveau van opleiding, 1e fase orun cursist mag gewoon manege lessen geven. dit zijn de *gewone * instructerus. Als je de 3e fase haalt, en slaagt kan je tot en met het Z-niveau les geven. (en hoger waarschijnlijk..)
Citaat:
- toelatingseisen van de verschillende fases?

Om aan de ORUN mee te doen moet je met een paard komen hoger dan ,1.60 (of was het hoger?) en je moet voor de eerste fase een actieve wedstrijd combinatie zijn, minimaal L1 + 1 wp.
2e fase was volgens mij M1+ 1
3e fase volgens mij M2+ 1
Citaat:
- wat voor paard vinden jullie dat je ervoor nodig hebt?

Hangt ervanaf welke opleiding je doet: allround of dressuur, voor allround heb je gewoon een super goed allround paard nodig, die EN goed kan dressuren, EN super kan springen.
Citaat:
- wat voor examen is het? hoe moet ik dat voor me zien?

Je krijgt een theorie examen, dat is gewoon schriftelijk, en een praktijk examen: rijden van een proef, en lesgeven.

Citaat:
evt. website/folder o.i.d. met wat meer informatie?!

Zou super helpen!!!
Bedankt,
Gr Suus

Je moet gewoon een folder en inschrijfformulier bestellen bij de KNHS site, dan krijg je een heel boekje toegestuurd met alle eisen en mogelijkheden. SUCCES

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:32

nog even: ben je van plan om deze cursus te gaan doen> zo ja, wanneer? (ben ook een aankomend ORUN-cursist..)

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:02

Bedankt voor alles Lachen erg duidelijk! Heb meteen folder opgevraagd.
Ik ben nu eerste jaars fysiotherapeute, moet nog 2 jaar en dan ben ik (humane) fysioth. hierna wil ik én opleiding tot dierenfysiotherapie doen (één dag per maand gedurende 2 jaar) én ORUN (basis of eerste fase - wat is zinvoller?!) (dus 1 dag in de week gedurende 1 jaar) ... Dus in ieder geval pas over 2 jaar. Jij?!
Ben benieuwd of mijn paardje dit wil/kan. Ik ga iig alleen dressuur doen. Springen trekt mij + paardje totaal niet.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:08

@muiszje , ik heb een paar kleine correcties Knipoog
de eerste fase wordt door heel het land gegeven en de 2e en 3e fase zijn in Ermelo.

De 1e fase duurt 1 jaar, de 2e fase duurt 1 jaar en de 3e fase duurt 1 jaar (lees periode van oktober tot mei). Dus dat is in totaal wel 3 jaar korter dan jij aangeeft Haha! , geeft niet hoor. Knipoog

Het praktijkexamen bestaat uit het rijden van in totaal 3 paarden, 1 van jezelf en 2 van de medecursisten, je rijdt dus met 3 en in 1 groep en je wisselt onderling.

Verder nog vragen, mss weet ik de antwoorden nog wel. Ik hab alle fases doorlopen en ben in 2000 geslaagd. Nu ga ik proberen of ik kan gaan instromen voor de 2e fase meninstructeur, moet alleen nog even met een D pony een winstpunt halen in de M dressuur.

Succes ermee!!