discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Re: discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:34

okeej komt ie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

kom maar op met jullie commentaar Vork

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:48

hey ,

nou claudia. jij past nog heel goed op je pony. ze is vrij stevig en voor zo ver ik kon zien had ze er nog lol in ook Haha!
hoop dat we snel weereen buitenrit samen kunnen maken.

ik ben nog erger.

ik ben 1.62m en weeg tussen de 52 en 54 in daar schommel ik een beetje tussen. en ik rij een b welsh mountain van 1.21m als ik buitenrij krijg ik soms van die opmerkingen naar me toe gegooid van aaaggg wat een zielige pony je bent veelste groot. dat is het enige wat ik er irritant van vind. maar ik vind zelfs pony´s veel leuker dan paarden. heb veel meer lol met pony´s. of het nou een d - pony of c-pony of b pony is.

hier een foto hoe het eruit ziet.

dit ponytje verzorg ik dus.
binnenkort op haw als de bak goed is. ga ik een keer foto´s maken dat ik op haar rij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier ben ik vanaf stal nog ff op de d-pony gestapt van de eigenaresse en ben toen naar de bak gereden dat was 5 min. rijden.
Afbeelding
Afbeelding

kom maar op met je commentaar!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:23

Ik vind iemand pas echt te groot voor een pony, als de pony niet kan meer lekker kan lopen, omdat je te zwaar/te groot bent. Of als je zo lang bent, dat je gewoon niet meer fijn kan zitten op een kleine pony.
In principe is niemand te groot voor een paard, misschien voor het plaatje, maar verder kan iedereen van elke lengte op een paard.
Ik vind het mooi als je benen net niet onder de buik uit komen, of net een heel klein beetje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:06

Ik vind Claudia en haar appaloosa een hele goede combinatie.

Stevige ruiter op een stevig paard.

Om nog even terug te vallen op de foto's van Kawa.
Ik kan al aan de manier van rijden zien dat ze er niet lekker op zit. Paard is kwa hoogte wel goed maar kwa bouw gewoon niet echt geschikt voor een stevigere ruiter.

Ik heb datzelfde probleem met mijn fjord.
Als veulen gekocht en dus niet wetende wat er uit zou komen. Hij is gewoon een smal gebouwde fjord geworden.
Ik heb altijd het idee 'er door heen te zakken' en het ' niks tussen je benen hebben'.

En ook nu ik op de grote haflinger(1.52 zeer stevig postuur) van mijn vriendin rijd merk ik dat dat gewoon iets prettiger rijd.

Ja , daar kom je dan achter na 10 jaar op je haflinger rondhobbelen met een maatje van 1.42 Haha!

Kwa maat vanmijzelf(1.70) pas ik prima op mijn haflinger en ook op de fjord, alleen dat gevoel he...

Maar goed het zijn mijn beste maatjes en we hobbelen gewoon nog ff door Haha!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:14

inderdaad Cowgirl,
sjors en ik hobbelen ook gewoon lekker door Haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:19

Kawa zit zelf misschien wat minder prettig maar het plaatje is zeker niet storend.

Gek genoeg voelde ik me ongemakkelijker op mijn paard van 1.58m. dan op de pony van 1.44m. Het ligt ook heel erg aan het dier zelf. Bij Parcival >1,65m. krijg ik het nauwelijks voor elkaar om een goede beenligging te hebben, ik krijg door zijn breedte en mijn stijfheid mijn been niet ver genoeg naar achteren. Dat kan ik weer wel bij Sally en Rissaz. Sally is net zo groot maar veel slanker en Rissaz uiteraard meer dan 20 cm. kleiner. Rissaz is ook heel voorwaarts, een kuitdruk is genoeg dus mijn hakken hoef ik helemaal nooit op te trekken.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:09

Voor het ruitergewicht wordt over het algemeen aangenomen dat dit 18-23% van het gewicht van het paard mag zijn. Dus als je 20% aanneemt, dan moet het paard 5x zo zwaar of meer dan 5x zo zwaar wegen als het gewicht van de ruiter en het zadel samen.

Een Arabier behoeft door zijn bouw beslist niet minder sterk te zijn dan een paard of pony die sterker oogt. De skelet strukturen van verschillende paarden en pony's lijken hetzelfde, maar de samenstelling en sterkte is ook verschillend. Een paard dat lichter is dan een ander paard hoeft niet noodzakelijk minder sterk dan een zwaarder paard te zijn.

Wat betreft de lengte van een ruiter moet je eigenlijk onderscheid maken tussen mannelijke - en vrouwelijke ruiters. Als een vrouwelijke ruiter net zo groot is als een mannelijke ruiter, dan is de beenlengte van de vrouwelijke ruiter gemiddeld 10% langer (van de lichaamslengte) dan die van een mannelijke ruiter. Een vrouwelijke ruiter heeft een bovenlichaam dat 10% kleiner is (van de lichaamslengte) dan dat van een mannelijke ruiter. Ook de ligging van de dijbenen is bij een vrouwelijke ruiter anders dan bij een manlijke ruiter.

Het zwaartepunt van een manlijke - en vrouwelijke ruiter ligt boven het zadel op een verschillende hoogte en t.o.v. de wervelkolom op ieder een andere plaats.

De lengte van de ruiter in relatie tot de schofthoogte van het paard wordt over het algemeen in dressuur bepaald door hoe het totaal plaatje eruit ziet.

Een zware ruiter met een goed zit, is voor de rug van het paard of de pony minder belastend dan een bonkende lichtere ruiter.

De vuistregel van ongeveer 20% voor paarden en pony's die regelmatig bereden worden (denk aan manege's) blijkt in de praktijk veel gebruikt te worden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:32

GoldStar schreef:
Voor het ruitergewicht wordt over het algemeen aangenomen dat dit 18-23% van het gewicht van het paard mag zijn. Dus als je 20% aanneemt, dan moet het paard 5x zo zwaar of meer dan 5x zo zwaar wegen als het gewicht van de ruiter en het zadel samen.

Een Arabier behoeft door zijn bouw beslist niet minder sterk te zijn dan een paard of pony die sterker oogt. De skelet strukturen van verschillende paarden en pony's lijken hetzelfde, maar de samenstelling en sterkte is ook verschillend. Een paard dat lichter is dan een ander paard hoeft niet noodzakelijk minder sterk dan een zwaarder paard te zijn.

Wat betreft de lengte van een ruiter moet je eigenlijk onderscheid maken tussen mannelijke - en vrouwelijke ruiters. Als een vrouwelijke ruiter net zo groot is als een mannelijke ruiter, dan is de beenlengte van de vrouwelijke ruiter gemiddeld 10% langer (van de lichaamslengte) dan die van een mannelijke ruiter. Een vrouwelijke ruiter heeft een bovenlichaam dat 10% kleiner is (van de lichaamslengte) dan dat van een mannelijke ruiter. Ook de ligging van de dijbenen is bij een vrouwelijke ruiter anders dan bij een manlijke ruiter.

Het zwaartepunt van een manlijke - en vrouwelijke ruiter ligt boven het zadel op een verschillende hoogte en t.o.v. de wervelkolom op ieder een andere plaats.

De lengte van de ruiter in relatie tot de schofthoogte van het paard wordt over het algemeen in dressuur bepaald door hoe het totaal plaatje eruit ziet.

Een zware ruiter met een goed zit, is voor de rug van het paard of de pony minder belastend dan een bonkende lichtere ruiter.

De vuistregel van ongeveer 20% voor paarden en pony's die regelmatig bereden worden (denk aan manege's) blijkt in de praktijk veel gebruikt te worden.

Als ik het gewicht van het paard wat ik af en toe rijd deel door mijn gewicht, dan kom ik uit op 14,5.. Ben ik dan dus eigenlijk gewoon te licht voor d'r..? Tong uitsteken Het is een Trekpaardmerrie.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:32

Dat zit wel goed Pling

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 08:29

@Claudia

de foto'vallen me eerlijk gezegd erg mee Haha!
het ziet er gewoon prima uit
jullie passen goed bij elkaar vindt ik Knipoog

@miranda
dit kan in mijn ogen ook nog prima
ziet er niet zielig uit Haha!
het scheelt natuurlijk ook dat je maar weinig weegt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:50

GoldStar schreef:

Oke, maar ik ben dus een vrouwelijke ruiter met heel korte benen.
1.60m lang en 62 kilo. Wat houdt dat nou concreet in?

Ik rijd overigens op een haflinger van 1.35m op het moment, die het goed naar z'n zin heeft met mij Haha!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:13

Met een pccketcalculator en een meetlintje kun je met vrij grote nauwkeurigheid het gewicht van het paard of de pony bepalen. Dat is niet alleen handig om te weten voor het bepalen van het ruitergewicht.

1. meet de lengte van de pony van zitbeen-boeggewricht in cm.
2. meet de singelomvang (rondom) in cm
3. meet de schofthoogte in cm (zonder ijzers, of trek van deze waarde de dikte van de ijzers af)
4. meet de lengte van het zitbeen tot achter de elleboog in cm.
Paard of pony moet vierkant staan.

Hieruit volgt het gewicht via verschillende manieren alls je de pony niet kan wegen op een weegbrug of met een weegband.
Geef de waarden maar door (als je het wilt weten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:52

Citaat:
Voor het ruitergewicht wordt over het algemeen aangenomen dat dit 18-23% van het gewicht van het paard mag zijn. Dus als je 20% aanneemt, dan moet het paard 5x zo zwaar of meer dan 5x zo zwaar wegen als het gewicht van de ruiter en het zadel samen

Dan zou ik met gemak dat paardje op de foto mogen rijden.
Terwijl het voor mijn gevoel anders is Lachen

Verder zit ik er voorover op, omdat hij net onder het zadel is, je kon opstappen en aandraven op je stem, want been snapte hij nog niet.
En in de bak had hij van te voren flink rond gesjeest, dus had zoiets van jaja, braaf kataker Tong uitsteken

Maar iss, hij zat ook erg smalletjes (maar ja, ben dan ook wel weer een erg brede gewend )

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:24

Leuk dat ik dit zo allemaal lees. Er zijn dus meer mensen die zichzelf te groot voelen voor hun paard(je). Ik rijd met mijn 1,84 lengte en een gewicht van rond de 70 kg op een arabier van tegen de 1,50 m. Ik geloof niet dat ze op wat voor manier dan ook "last" van me heeft. Maar voor het plaatje inderdaad... zou ze best wel 20 cm groter mogen zijn of ik 20 cm kleiner!! En ik besta ook voornamelijk uit been..haha!!;)

Als ik nu wist hoe ik van deze computer foto's kon halen dan zou ik er wel een foto neerzetten. Kon iedereen even lachen!

Heb wel het gevoel dat wanneer ik op het paard van een ander rijd (kwpn ruin van 1,75 m) dat ik dat toch beter bij mij vind passen. Later zal ik weleens zo'n paard kopen. Nu ben ik eerst heel tevreden met mijn kleine paardje. Een gegeven paard niet in de mond kijken! (of op zijn lengte.....)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:36

GoldStar schreef:

Aha, dus hoe dikker het paard, hoe meer gewicht hij kan hebben. Knipoog Haha! Knipoog

GoldStar schreef:

Ik weet dat dit waar is, maar dit is wel in tegenspraak met het 20% verhaal.

GoldStar schreef:

Dat is natuurlijk een waarheid als een Koe , Daar zou best wel eens meer aandacht aan geschonken kunnen worden.

Ook het verhaal over verschillen tussen man en vrouw is iets waar te licht over wordt gedacht.
De gemiddelde vrouw heeft een ander zadel nodig dan de gemiddelde man, maar in de (manege)-praktijk komt daar bijna nooit wat van.
Begrijpelijk (kosten) maar jammer voor de paardenrug.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:40

wendytjeG schreef:
Lengte lijkt me zeker wel lastig, omdat je het paard dan makkelijk uit zijn evenwicht kunt brengen. Het zwaartepunt van de ruiter ligt hoger boven het paard, zodat een kleine beweging van de ruiter een grotere impact heeft op het paard.
Dit verzin ik terplekke hoor Haha!

Hier heb ik nog eens over nagedacht.
Het gekke is, dat een groot paard hier meer last van zal hebben dan een kleintje.
Het zwaartepunt van die grote zit n.l. ook hoog en dus is het evenwicht relatief makkelijk te verstoren, terwiijl een Shet een heel laag zwaartepunt heeft en dus erg stabiel is.
Die lange ruiter zal op die Shet eerder zelf uit evenwicht raken dan het beest.

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:41

Ik ben 1.63, rij op een Shet van 1.16 m. Het is geen gezicht, maar een lol dat we hebben Haha! Hij heeft met m'n gewicht geen moeite, ik kan niet meelopen, en hij is gewoon lekker voorwaarts, dus ik denk dat ik voor het plaatje wel te groot ben, maar denk je dat het die Shet wat kan schelen hoe het eruitziet? Bovendien; als een pony je echt niet kan dragen, laat 'ie het heus wel merken, mijn verzorgpony in elk geval wel..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:52

ik weet zeker dat als ik op een pony stap die zo hoog is als mn schouder, ik er een eind met mn benen onderuit kom!
mijn heup hoogte is gewoon een meter!!

het valt me trouwens wel op dat een shet op zich hetzlefde volume heeft zo ongeveer als een grote pony, maar gewoon hele korte benen!
dus je komt bij allebei hetzelfde stuk onder de buik vandaan!

hoe dan ook,ik rij niet vaak, maar ik ga echt niet graag op een echt groot paard, ik houd gewoon veel meer van pony- rijden.
dus dan wordt het tinker of stevig beestje.

ik vind dat je te groot bent voor een paard als je echt lomp als volwassene op een kinderpony gaat zitten.

ik voel me zelf ook te groot als ik op een d pony zit, al zal hij me makkelijk kunnen houden..
maar ik zou me niet lomp voelen als ik even(!) op een shetje zou zitten.
wel op een grote en wel alleen voor de grap dan.

owja voor de statistieken Tong uitsteken ik weeg 60 kilo en ben 1.78 meter.

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:42

Licht er aan wat voor paard het is, een sterk paard bijvoorbeeld een IJslander kan iemand van ieder gewicht op rijden, ook zijn ze soms maar 1.30! Maar een ander gebouwd paard van 1.30 kan een volwassen persoon vaak niet op rijden. Het is denk ik maar hoe je het belijkt. Ik denk dat als je pony 1.45 of groter is dat je er gewoon op kan rijden!

aggielachie

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:44

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat juliie van mij en mijn IJslander vinden. Ik ben zelf 1.86 meter lang en ongeveer 55 kilo, Rák is 1.40 hoog. In de 'IJslanderwereld' is dit plaatje wel gewoon, maar ik heb het idee dat andere mensen het heel raar vinden. Daar zit ik best mee (trek me dingen snel aan), ook omdat ik graag eens mee zou doen aan een dressuurcursus, maar ben bang voor vervelende reacties..

Wat vinden jullie (eerlijk)?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(zijn wat rare momentopnamen, want het was tijdens mijn les)

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:32

Ik vind dit er prima uitzien maar ik ben net als jij een ijslanderuiter dus misschien niet helemaal objectief. Knipoog

Soms valt me trouwens op dat voor bepaalde rassen altijd dezelfde standaard gewichten genomen worden waarmee je er nog op kan rijden, voor shet 50 kg, voor ijslander 90 kg, enz. Maar op de wat moderner gefokte ijslander zou ik geen persoon van 90 kg zetten. Nagelbijten / Gniffelen Je moet het toch echt per paard apart bekijken! En niet alleen het gewicht van het paard is belangrijk, maar ook het beenwerk en de rug bepalen hoeveel je paard kan tillen.

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:04

Dankje!

Helen88 schreef:
Soms valt me trouwens op dat voor bepaalde rassen altijd dezelfde standaard gewichten genomen worden waarmee je er nog op kan rijden, voor shet 50 kg, voor ijslander 90 kg, enz. Maar op de wat moderner gefokte ijslander zou ik geen persoon van 90 kg zetten. Nagelbijten / Gniffelen Je moet het toch echt per paard apart bekijken! En niet alleen het gewicht van het paard is belangrijk, maar ook het beenwerk en de rug bepalen hoeveel je paard kan tillen.

Dat ben ik inderdaad met je eens. Het verschilt heel erg per paard. Ook wel voor het plaatje. Heb wel eens op een hele iele IJslander gereden (groter dan die van mij) en dat zag er echt niet uit!

p0nyYFreaKk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:54

Ik ben zelf ongeveer 1.53 en mijn verzorgpony is 1.24. Ik vind het niet echt belangrijk hoe lang je bent maar als je haast mee kan lopen zou ik een andere verzorgpony zoeken maar volgens mij gaat het meer om het gewicht dan om de grootte, de grootte speelt natuurlijk ook een rol maar het gewicht meer denk ik.

Lars_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:09

Ik ben 1.65 en weeg 50 kg en rijd op een new forrest van 1.48 een Haf van 1.44 en een fjrod van 1.42 ben ik te groot ?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:18

oke dan wil ik ook wel weten wat jullie hier van vinden
ben ongeveer 1.70 en lonan is ongeveer 1.42 tinker

Afbeelding
Afbeelding