kom maar op met jullie commentaar
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

GoldStar schreef:Voor het ruitergewicht wordt over het algemeen aangenomen dat dit 18-23% van het gewicht van het paard mag zijn. Dus als je 20% aanneemt, dan moet het paard 5x zo zwaar of meer dan 5x zo zwaar wegen als het gewicht van de ruiter en het zadel samen.
Een Arabier behoeft door zijn bouw beslist niet minder sterk te zijn dan een paard of pony die sterker oogt. De skelet strukturen van verschillende paarden en pony's lijken hetzelfde, maar de samenstelling en sterkte is ook verschillend. Een paard dat lichter is dan een ander paard hoeft niet noodzakelijk minder sterk dan een zwaarder paard te zijn.
Wat betreft de lengte van een ruiter moet je eigenlijk onderscheid maken tussen mannelijke - en vrouwelijke ruiters. Als een vrouwelijke ruiter net zo groot is als een mannelijke ruiter, dan is de beenlengte van de vrouwelijke ruiter gemiddeld 10% langer (van de lichaamslengte) dan die van een mannelijke ruiter. Een vrouwelijke ruiter heeft een bovenlichaam dat 10% kleiner is (van de lichaamslengte) dan dat van een mannelijke ruiter. Ook de ligging van de dijbenen is bij een vrouwelijke ruiter anders dan bij een manlijke ruiter.
Het zwaartepunt van een manlijke - en vrouwelijke ruiter ligt boven het zadel op een verschillende hoogte en t.o.v. de wervelkolom op ieder een andere plaats.
De lengte van de ruiter in relatie tot de schofthoogte van het paard wordt over het algemeen in dressuur bepaald door hoe het totaal plaatje eruit ziet.
Een zware ruiter met een goed zit, is voor de rug van het paard of de pony minder belastend dan een bonkende lichtere ruiter.
De vuistregel van ongeveer 20% voor paarden en pony's die regelmatig bereden worden (denk aan manege's) blijkt in de praktijk veel gebruikt te worden.
Het is een Trekpaardmerrie.
GoldStar schreef:Voor het ruitergewicht wordt over het algemeen aangenomen dat dit 18-23% van het gewicht van het paard mag zijn. Dus als je 20% aanneemt, dan moet het paard 5x zo zwaar of meer dan 5x zo zwaar wegen als het gewicht van de ruiter en het zadel samen.
Een Arabier behoeft door zijn bouw beslist niet minder sterk te zijn dan een paard of pony die sterker oogt. De skelet strukturen van verschillende paarden en pony's lijken hetzelfde, maar de samenstelling en sterkte is ook verschillend. Een paard dat lichter is dan een ander paard hoeft niet noodzakelijk minder sterk dan een zwaarder paard te zijn.
Wat betreft de lengte van een ruiter moet je eigenlijk onderscheid maken tussen mannelijke - en vrouwelijke ruiters. Als een vrouwelijke ruiter net zo groot is als een mannelijke ruiter, dan is de beenlengte van de vrouwelijke ruiter gemiddeld 10% langer (van de lichaamslengte) dan die van een mannelijke ruiter. Een vrouwelijke ruiter heeft een bovenlichaam dat 10% kleiner is (van de lichaamslengte) dan dat van een mannelijke ruiter. Ook de ligging van de dijbenen is bij een vrouwelijke ruiter anders dan bij een manlijke ruiter.
Het zwaartepunt van een manlijke - en vrouwelijke ruiter ligt boven het zadel op een verschillende hoogte en t.o.v. de wervelkolom op ieder een andere plaats.
De lengte van de ruiter in relatie tot de schofthoogte van het paard wordt over het algemeen in dressuur bepaald door hoe het totaal plaatje eruit ziet.
Een zware ruiter met een goed zit, is voor de rug van het paard of de pony minder belastend dan een bonkende lichtere ruiter.
De vuistregel van ongeveer 20% voor paarden en pony's die regelmatig bereden worden (denk aan manege's) blijkt in de praktijk veel gebruikt te worden.
Citaat:Voor het ruitergewicht wordt over het algemeen aangenomen dat dit 18-23% van het gewicht van het paard mag zijn. Dus als je 20% aanneemt, dan moet het paard 5x zo zwaar of meer dan 5x zo zwaar wegen als het gewicht van de ruiter en het zadel samen

GoldStar schreef:Een Arabier behoeft door zijn bouw beslist niet minder sterk te zijn dan een paard of pony die sterker oogt. De skelet strukturen van verschillende paarden en pony's lijken hetzelfde, maar de samenstelling en sterkte is ook verschillend. Een paard dat lichter is dan een ander paard hoeft niet noodzakelijk minder sterk dan een zwaarder paard te zijn.
GoldStar schreef:Een zware ruiter met een goed zit, is voor de rug van het paard of de pony minder belastend dan een bonkende lichtere ruiter.
, Daar zou best wel eens meer aandacht aan geschonken kunnen worden.wendytjeG schreef:Lengte lijkt me zeker wel lastig, omdat je het paard dan makkelijk uit zijn evenwicht kunt brengen. Het zwaartepunt van de ruiter ligt hoger boven het paard, zodat een kleine beweging van de ruiter een grotere impact heeft op het paard.
Dit verzin ik terplekke hoor
Hij heeft met m'n gewicht geen moeite, ik kan niet meelopen, en hij is gewoon lekker voorwaarts, dus ik denk dat ik voor het plaatje wel te groot ben, maar denk je dat het die Shet wat kan schelen hoe het eruitziet? Bovendien; als een pony je echt niet kan dragen, laat 'ie het heus wel merken, mijn verzorgpony in elk geval wel..
ik weeg 60 kilo en ben 1.78 meter. 

Je moet het toch echt per paard apart bekijken! En niet alleen het gewicht van het paard is belangrijk, maar ook het beenwerk en de rug bepalen hoeveel je paard kan tillen. 
Helen88 schreef:Soms valt me trouwens op dat voor bepaalde rassen altijd dezelfde standaard gewichten genomen worden waarmee je er nog op kan rijden, voor shet 50 kg, voor ijslander 90 kg, enz. Maar op de wat moderner gefokte ijslander zou ik geen persoon van 90 kg zetten.Je moet het toch echt per paard apart bekijken! En niet alleen het gewicht van het paard is belangrijk, maar ook het beenwerk en de rug bepalen hoeveel je paard kan tillen.