"Is paardensport eigenlijk wel sport"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: "Is paardensport eigenlijk wel sport"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:45

Dat is best een hele goede vraag en niet zo eenvoudig om te beantwoorden Alane. Het is een feit dat een paard in balans ook recht, terwijl een recht paard niet altijd in balans hoeft te zijn.

Tussen een paard wat scheef is en scheef voelt zit ook een heel groot verschil. Het scheef voelen kan volgens mij ook nog best wel eens met het zadel te maken hebben of met een combinatie daarvan. Om een antwoord te krijgen op je vraag zou je dus het paard goed moeten bekijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:50

En dan heeft 'sport' dus niks te maken met wedstrijden rijden of niet - maar gewoon of je serieus bezig bent met paardrijden, en je verdiept in je paard en in het rijden zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:53

Citaat:
Ook zijn er veel paarden met de zogenaamde gedrags problemen die voor een ruiter uitermate vervelend kunnen zijn.
Merkwaardig is dat deze problemen in verhouding minder voorkomen bij de zogenaamde recreatieruiters

Idd Kendra, daarom klopt de bovenstaande zin van Aqua ook niet.
Het is maar net of je als ruiter het wilt inzien dat je paard niet recht loopt, of wat ook.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:58

mischien zou men zich eens moeten verdiepen in het ontstaan van de wedstrijdsport.... hoe is deze onstaan en waarom.
Mijn dochter rijdt nu bijna 3 jaar.... en heeft vanaf die tijd ook les.
Af en toe heeft ze les van een ander (=gastinstructie of clinic) om haar nivo te bepalen een soort van toetsing, sinds kort heeft ze een startkaart en heeft 1 wedstrijd gereden a 2 proeven.
Mijn zoontje wil ook rijden, en dat mag ie niet van mij..... wel mennen en daar beginnen we binnenkort mee.. we hebben onlangs een pony gekocht wat de zijne zal worden.
Echter kan ik hem als leek ook op die pony zetten en laten geworden... puur 100 % recreatief... en dat gaat niet goed komen niet voor hem (=lijfsbehoud) en niet voor de pony qua alles.
Vraag ik nu voor die combi een startkaart aan dan is hij met z'n pony een wedstrijdcombi.... en ja met alle gevolgen vandien en waarom? omdat ik zo een peerd kan kopen en met ruiter is het een wedstrijdcombi B startgerechtigd of bij de kids bixie starters en dat krijgt zoonlief zelfs met de pony van dochterlief nog voor elkaar...
en dan kom je bij de volgende stelling:
groen + groen = ??????
3 dubbel Z + groen = ????????

Ook ik heb in het verre verleden wel eens paarden gehad onder mijn bips die totaal bagger aanvoelden en waren, daar hobbel je een bepaalde tijd mee rond en dan komt er een koper die koopt op papier en om papier....
of koopt om de prestaties en vergeet dat een conbi (= ruiter en paard) het resultaat hebben bereikt....
en van beide komen er produkten terug in de handel op stallen enzovoort.... en dan vergeten we de fokprodukten de aangeboren erfelijkheden enzovoort....

en als alles zo simpel op te lossen zou zijn met een methode van rijden, die moet passen bij paard en ruiter, dan zou een ieder op de OS een gouden medaille behalen.....

@Art_Uma: de mijne hebben zo'n 1,5 hec en toch is het gras overal beter/groener en lekkerder dan op de eigen weide.... Verward

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 23:47

Voor medaille op de OS spelen komt nog wel veel meer kijken.

Problemen zijn alleen simpel op te lossen, als de oorzaak van het probleem NIET-MEDISCH is. Dat betekent dat een probleem zich wel medisch kan uiten. Je kan denken aan onregelmatigheid, kreupel zijn etc. Wanneer de oorzaak MEDISCH is, is en blijft het altijd een probleem voor een dierenarts. Dat is ook de reden dat wij over het algemeen alleen paarden doen, die door een dierenarts zijn onderzocht. Op het moment dat de dierenarts de oorzaak niet precies kan ontdekken en geen succes volle oplossing kan bieden, kunnen wij uitkomst bieden.

Dan werk je naar de balans van het paard met de ruiter door het paard te laten dragen. En ja, tot nu toe hebben we alle problemen daarmee kunnen oplossen. Van simpele kleine dingen tot grote ernstige problemen.
De oplossing zoeken is dus geen probleem in theorie vanuit de praktijk, dus kijkend naar het betreffende paard. Met de uitvoering ligt dat soms iets minder eenvoudig. Maar uiteindelijk lukt het om het probleem onder de knie te krijgen.

Ieder paard moet je apart bekijken. Als je twee paarden hebt, die slepen met hun achterbeen betekent dat niet dat je ook dezelfde oplossing gebruikt bij die paarden. De oorzaak kan namelijk anders zijn en dus net vragen om een andere manier van aanpak.

Bij sportpaarden komen in verhouding meer problemen voor dan bij recreatie ruiters. En dat is logisch, de training is vaak intensiever.
Dat betekent niet dat er bij de recreatie ruiters geen problemen zijn. Voor beide geldt gelukkig dat er ook een heleboel paarden zijn zonder problemen.

Voor deze verschillende "groepen"paarden geldt eigenlijk hetzelfde:
Het gaat er nogmaals niet om wat iemand kan, hoeveel iemand kan, maar de manier waarop dat gebeurt. Dat is waarom ik dit topic ben begonnen en niets anders. Het zou fijn zijn, zoals ik aan het begin van het topic heb gemeld, dat we onze reacties daarop richten en niet op de persoon. Dat is namelijk zoals ik dit topic heb bedoeld.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:39

Ik vind paardensport wel degelijk sport.
Puur omdat er het lichamelijke aspect erbij is, want immers het maakt niet uit of je nou wedstrijdruiter of recreatieruiter ben het is bewezen dat je met een uur "intensief" (wat voor iemand die meerdere paarden rijdt vaak betekend goed en proefgericht meerdere paarden trainen en voor een recratieruiter die 1 keer in de week een uurtje les heeft onspanning en gezelligheid, maar daarmee toch zijn/haar beweging heeft) ruim voldoende calorieën verbruikt.
Maar nu in het aspect richting het paard.
Als ik zo eens kijk naar (niet persoonlijk maar puur in het algemeen) de gemiddelde fokmerrie die elk jaar een veulentje moet smijten en afgezien winters altijd in een te goed gevulde weide staan dan zijn die paarden misschien wel in bepaalde mensen hun ogen gelukkig maar ze zijn zeker niet gezond (want ze zijn simpelweg vaak veel te dik).
Er zijn ook merrie's die tot een paar weken voor de bevalling nog getraint worden en dat zijn vaak mooie gezonde droge merries en heus ook wel gelukkig.
Nu zal er wel gedacht worden waar gaat dit naar toe?
Nou ik vindt dat als je een paard traint, maakt mij echt niets uit wat voor nivo, dat dat dan valt onder de sport.
Want in dat weiland krijgen ze heus wel beweging genoeg alleen worden de juiste spieren en een goede conditie (wat de bevalling alleen maar ten goede komt) niet getraint.
En zodra je bezig bent om de spieren en conditie te verbeteren dan ben je aan het sporten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:42

Ik ga even wat offtopic reacties splitsen.

Graag de discussie ontopic houden en geen persoonlijke sneren naar elkaar geven.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 12:15

Bedankt Apple.

Ja, Woestein je zegt het precies goed: het nivwau maakt niet uit als je de spieren en de conditie maar verbeterd!

En dat gebeurt bij mij ook. Als ik rijd, heb ik geen last van knieeen.
Zodra ik minder ga rijden, merk ik dat direct. Op de vraag ik aan sport doe zeg ik dus ook ja. Ik verbeter mijn eigen lichamelijke conditie. En dat is ook mijn eerste doel bij mijn paard. Als dat goed is, worden de prestaties vanzelf ook beter!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:19

ik zat tijdens mijn opleiding in de sportersklas. De vraag was natuurlijk altijd: wat doe je voor sport. Mijn antwoord:"ik rijd paard." Een jongen in mijn klas reed ook. Zijn antwoord: "ik heb een hobby: paardrijden" Het gaat er maar net om hoe je het zelf beleeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:38

Aqua8horse schreef:
Mijn verhaal gaat, zoals je hebt kunnen lezen over de balans van een paard in het algemeen. Zowel LDR als Professor Weiler hebben met dit onderwerp direct mee te maken.

bedoel je dat in die zin dat het LDR trainen resulteerd in een optimale balans voor het paard, net als Weiler dat nastreeft, ieder op zijn eigen manier?

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:06

Dewi schreef:
ik zat tijdens mijn opleiding in de sportersklas. De vraag was natuurlijk altijd: wat doe je voor sport. Mijn antwoord:"ik rijd paard." Een jongen in mijn klas reed ook. Zijn antwoord: "ik heb een hobby: paardrijden" Het gaat er maar net om hoe je het zelf beleeft....

tja, ik denk dat je gelijk hebt.
ik zie het wel degelijk als een sport. maar ben er dagelijks ook intensief mee bezig.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 22:27

Nee, Jippie. Mijn mening is juist tegenovergesteld. Ik denk, en dat kan je ook lezen in het openings verhaal, dat je met het trainen van LDR juiist niet werkt aan de goede balans van het paard. Het gaat over LDR trainen in het algemeen (dus sport en recreatie) Professor Weiler heeft zoals je weet onderzoek gedaan naar LDR. Uit dat onderzoek blijkt dat er bij de paarden die zo getraind zijn, opvallend letsel te zien is. Dat letsel heeft oa. te maken met overbelasting van de (aanhechting) van de nekpees. Overbelasting die te maken heeft met een niet goede balans van het paard.

Ik zou zelf nooit LDR gebruiken. Dat betekent niet dat de mensen die het wel gebruiken daar op hun manier best resultaat mee kunnen bereiken. Met een dergelijk resultaat neem ik persoonlijk geen genoegen omdat ik denk dat het resultaat nog beter kan. Bovendien ben ik bezorgd om de gezondheid van het paard, zoals je weet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:04

wat is de definitie van overbelasting?
een weidepaard welk nooit een ruiter zal dragen of heeft gedragen kan iets overbelasten.
Er al eens over nagedacht dat die Prof. Weiler de onderzochte paarden verkeerd heeft laten belasten? Of mischien paarden heeft onderzocht die qua bouw al niet voldeden aan de minimum eis om via die methode een bepaald doel te bereiken?
De wedstrijdpony van mij dochter wordt niet anders gereden dan de recreatieknollie die ik heb gehad (dochter start net B met de pony Haha!)
De toppony's (en dan de echte toppers) hobbelen met meer dan 1 ruiter rond in de europese en/of wereldtop... ook de springpony's en tot op late leeftijd.

en ..... de een kan iets beter verwerken/volhouden zowel geestelijk als lichamelijk als een ander... en zelfs uit dezelfde ouders...

En balans... wat is de definitie van balans zoals jij dat bedoeld....Aqua8horse.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 23:32

Die Professor is gepromoveerd op dat onderzoek. Hij heeft heel veel paarden onderzocht (ik meen iets van 1200) Bij de paarden die LDR getraind zijn vond hij problemen met de (aanhechting) van de nekpees. Bij de andere paarden niet. Daar waren oa. ook veulens bij en allerlei rassen.

En dat de een sterker is dan de ander dat is natuurlijk helemaal waar. Dat is bij mensen ook zo. Maar ik heb er zelf geen voldoening in om die uitersten op te zoeken die ten koste gaan van het welzijn.

Onder balans versta ik: dat de belasting van een paard, gelijkmatig over het paard verdeeld is waardoor er geen kans op overbelasting ontstaat.

En dat paarden in de wei ook last hebben van overbelasting ben ik niet helemaal met je eens. Tenzij je eiwit over belasting bedoeld Knipoog . Een paard in de wei heeft wel kans op een blessure wat overbelasting tot gevolg kan hebben, bv verstappen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:50

Als ik morgen moet leren om met links te schrijven... dan belast ik mijn linkerhand sterker dan normaal wat overbelasting tot gevolg heeft.

Als ik morgen de pony van dochter mee neem naar het strand en daar laat lopen gewoon simpel en zonde dwang overbelast ik haar, hetzij fysiek en/of mentaal...

Mijn linker knie is versleten door overbelasting.... hoe kon ik overbelsting dat slijtage het gevolg was door dat ik hypermobiel ben.
Slijtage in mijn nek is het gevolg van een trauma...en door die slijtage kan ik bepaalde spieren gaan overbelasten omdat ik het een en ander aanpas in mijn houding en/of beweging.

Een weide paard kan zich zeer zeker overbelasten en/of last krijgen/hebben van overbelasting. en dan heb ik het niet over te veel aan eiwitten of een reactie daarop. En ook niet omdat ie zich per ongeluk heeft verstapt.
ook een bosrecreatiehobbelknol kan overbelast raken...

En juist paarden die incidenteel gereden worden of eigenlijk incidenteel aan het werk worden gezet zijn gevoelig voor overbelasting.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:21

Ik heb dit van afstand gevolgd, maar wil me dan toch eindelijk mengen in de discussie over overbelasting. Om dit fenomeen goed te begrijpen wil ik graag eerst het volgende uitleggen:

Je lichaam is een soort weegschaal:
* aan de ene kant datgene wat je geestelijk en lichamelijk aan kan (algemene belastbaarheid)
* aan de andere kant de geestelijke en lichamelijk druk, dus datgene wat je in je dagelijks leven doet (algemene belasting)

Verder is er nog onderscheid te maken in algemene belasting/belastbaarheid en lokale belasting belastbaarheid.

lokale belasting: mechanische belasting van het weefsel op een bepaalde plaats in het lichaam
lokale belastbaarheid: het vermogen van dat weefsel om die belasting te kunnen dragen

Overbelasting is een vage term. Je moet zoeken naar de oorzaak.

Heb ik te veel gedaan? meer dan anders? (te hoge belasting)
of: ik heb niet anders belast, kan ik soms minder hebben? (te lage belastbaarheid)

In het geval van overbelasting kan het soms dus heel duidelijk zijn dat je teveel gedaan hebt (een lange strandrit) Of dat er lokaal een hele grote belasting op bepaalde structuren is geweest (verstappen in het weiland). Maar soms heb je geen rare dingen gedaan, en loop je toch een blessure op. Dan kan het zijn dat je minder aankan. Werk je daar niet aan, dan zal de blessure terugkomen.

Risicofactoren voor het verlagen van de algemene belastbaarheid zijn de volgende:
Stress
Slaaptekort/vermoeidheid
Slechte conditie
Alcohol/drugs/medicatie
Ziekte
Slechte voeding
Overgewicht

en lokaal:
Spierzwakte
Hypermobiliteit van gewrichten
Slechte doorbloeding
Slechte werkhouding
Langdurig dezelfde houding
Repeterende bewegingen

Maar, goed nieuws: de belastbaarheid is trainbaar!!!

Trainen...
..Vergroot algemene belastbaarheid, want:
..Vergroot uithoudingsvermogen (hart-long systeem)
..Aanmaak endorfinen (geven goed gevoel, ontspanning, geestelijk welzijn)
..Vergroot lokale belastbaarheid, want:
..Vergroot spierkracht
..Toename treksterkte pezen
..Schokbelasting versterkt botten

en misschien nog het belangrijkste wat ik nog zou willen toevoegen:
Rust=Herstel!!! Niet alleen maar trainen dag in dag uit, ook de tijd nemen om van de training te herstellen. Dus ook wel eens een dagje rustig aan....

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:54

Fijn stukje Dewi!
Dit soort stukjes vindt ik nou leerzaam!
En met name dat laatste maar inderdaad het belangrijkste stukje zie ik helaas vaak te weinig gebeuren.
Er zijn mensen die blijven dag in dag uit maar het uiterste vragen van hun paard en vinden het gek als het paard uiteindelijk problemen gaat vertonen.
Plots is het ineens een slecht paard.
Die van mij heeft altijd de dag na een zware inspanning (dat kan les zijn maar dat kan ook een lange bosrit zijn) een rustig trainingsdagje om de spieren wat los te maken en meestal de dag daarna gewoon lekker vrij.
Hij komt zowiezo elke dag buiten maar dan krijgt hij op die dagen gewoon een heerlijke ontzettend lange poetsbeurt en lat ik hem nog even in de bak om te rollen enzo.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:43

Heb onlangs een 6 jarige en dus gereden merrie gekocht. Ster elite. Beest zit best vast in haar lijf, loopt op de voorhand. Ik voel het gewoon. Ze wil wat te veel op mijn hand leunen maar daar geef ik haar weinig kans voor. Ik rijd haar een beetje onder het tempo, beetje met de neus omhoog (want ze wil graag duiken en achter het bit lopen en dat mag alleen als het van mij is maar dat is in de verste verten niet zo) en probeer haar meer van achteren uit te rijden, om haar van die voorhand af te krijgen. Maar dat valt nog niet mee. Dat kent ze niet.

Ze is gespierd, maar haar spieren zijn spijkerhard, ook in ontspannen toestand. Ga maar eens bij jezelf na hoe je je voelt als je eigen spieren zo zijn. IK ga haar voorlopig richten op ontspanning en losgelatenheid.

Afgaande op Dewis woorden zou zij concluderen dat de voorhand overbelast raakt, en dat kan ik ook voelen aan de passen die ze maakt. Ik voel haar echt duiken. En dat wil ik koste wat kost voorkomen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:29

Aqua8horse schreef:
Bij sportpaarden komen in verhouding meer problemen voor dan bij recreatie ruiters. En dat is logisch, de training is vaak intensiever.
Dat betekent niet dat er bij de recreatie ruiters geen problemen zijn. Voor beide geldt gelukkig dat er ook een heleboel paarden zijn zonder problemen.

Nou weet ik dat je dit topic bedoelde als discussie, en niet als wedstrijdje wie 't hardst kan roepen dat ie gelijk heeft. Daarom zal ik in plaats van "fout fout fout!" zeggen "hier ben ik het niet helemaal mee eens."

Waarop baseer je deze mening? (Je zegt 't als feit, maar 't is toch echt een mening.) Volgens mij worden bij sportpaarden blessures namelijk alleen maar sneller opgemerkt. Neem bijvoorbeeld een paard dat een lichte peesblessure heeft. Een sporter zal dat meteen merken, omdat het gevraagde werk te zwaar is, door de blessure. De recreant vraagt veel minder, en zal zo'n blessure dus minder snel opmerken. Let op: dit ligt niet aan de recreant! Een paard (als vluchtdier) zal zo lang mogelijk proberen regelmatig te blijven lopen. Bij de sporter kan het niet meer, bij de recreant lukt 't 'm nog.

Maar, zoals ik al zei, je geeft je mening als 'n feit. Is er onderzoek naar gedaan? Is het objectief bekeken? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

En hoe ik dit hele verhaal aan het onderwerp ga linken:

Paardrijden is een sport, en een kunst, zoals al gezegd werd. En bij sport komen nou eenmaal blessures kijken. Ikzelf beoefen geen "loopsport" ('n sport waarbij ik zou moeten lopen/rennen). Zou ik dat wel doen, dan had ik allang "geblesseerd" bestempeld geweest. Maar ik rij paard, en dan heb ik geen last. Hetzelfde met een recreatiepaard: licht werk kan nog met een blessure, het zwaardere niet.

Als er goed getraind wordt, hoeven er geen blessures te ontstaan. Echter, dit juiste trainen is moeilijk, elk organisme is tenslotte uniek. En voor elk individu werkt een andere trainingsmethode beter. Zo heeft ook de ene profvoetballer meer blessures dan de andere.

Natuurlijk moet een paard leren dragen, alleen de wijze waarop dit geleerd moet worden, is altijd anders. En er is dus niet te roepen dat het een fout is, en 't ander goed. Stel, je plukt 'n wild paard van de steppes. Gooit er een lap leer (aka zadel) op, en gaat erop zitten. Nou niet bepaald de gemiddelde methode om een paard in te rijden, of wel? Maar het is mogelijk, dat deze methode voor het paard in kwestie wel werkt. De kans is zeer klein, en daarom zullen veel mensen deze methode afkeuren. Inclusief ik. Maar wat ik bedoel, is dat er niet één trainingsmethode is, die voor iedereen werkt. En dat er dus ook niet één de beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:31

Super geschreven Clitia OK dan!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:16

Ik ben het er ook mee eens dat zowel sportpaarden als recreatiepaarden moeten werken, en ook allebei blessures van alles en nog wat kunnen oplopen. Maar bij sportpaarden bestaat de extra kans dat men te gefixeerd wordt op de training en sport in de 'enge zin', zonder dat naar de 'geestelijke' toestand wordt gekeken. Dus paardrijden is voor mij wel degelijk een sport, zolang die ook sportief gereden wordt. En alhoewel ik zelf geen wedstrijden rij bezie ik paardrijden ook als een sport, zie mijn onderschrift... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:32

Citaat:
Maar bij sportpaarden bestaat de extra kans dat men te gefixeerd wordt op de training en sport in de 'enge zin', zonder dat naar de 'geestelijke' toestand wordt gekeken

Dan loop je erg snel tegen de lamp

De vorige eigenaar van Kawa heeft dat ook gehad, met Kawa.
Ik reed hem toen en zei steeds, ik wil gas terug met dit paard.
Maar nee niet nodig, totdat het paard geen fatsoenlijke sprong meer maakte.
Toen heb ik hem gekocht en 3 maanden op de wei gegooit en later weer rustig aan begonnen.
Met een paard dat weer geweldig liep.

Die man, zegt nu nog steeds dat hij daar zo enorm van geleerd heeft en zal het nooit meer bij een 2e paard zo doen.

En ik denk dat wel meer mensen in de sport die ervaring van zichzelf of een ander kennen, dus dat er wel degelijk op gelet word.

(op die gene na, die het lesje nog moet leren of horen)

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:09

Juist, dat bedoel ik!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 05:37

Clitia, ik heb je reactie aandachtig doorgelezen. Mijn mening baseer ik op 2 dingen. Namelijk door de logica van de bewegingen van het paard en mijn ervaring. Dat je een blessure sneller signaleert als je met je paard intensiever rijdt, ben ik met je eens.

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan door een Duitse Professor. Dit onderzoek is (voor zover ik weet) niet specifiek voor sportpaarden gedaan, maar dit onderzoek is gedaan wat het effect van LDR bij paarden in het algemeen is. Daar is een wetenschappelijke publicatie van. Overigens wel in het duits. LDR wordt veel door mensen met sportpaarden toegepast of bij recreatieruiters die wel hetzelfde doel hebben maar geen wedstrijden rijden (let op: volgens mij doen alle paarden die bereden worden in zekere mate aan sport)

Als er goed getraind wordt, kunnen er alsnog wel blessures ontstaan, denk ik. De kans is alleen kleiner en ik denk ook, gemiddeld genomen, wat minder ernstig. (ik heb het nu over blessures als gevolg van training)

Ik wil een onderscheid maken tussen het beleren van het paard en het leren dragen. Dat zijn 2 heel verschillende dingen in mijn ogen. Bij het beleren maak je het paard bekend met de hulpen. Bij de draagtechniek die ik bij ieder paard toepas, gaat het echt puur en alleen om het leren dragen. Je zou dat met Mensendieck kunnen vergelijken. En ik heb de ervaring dat dat wondelijk werkt. Die paarden krijgen hierdoor een goede balans en gebruiken hun rug goed. De bewegingen komen en blijven vanuit het paard komen en worden begeleid door de ruiter. Doordat het paard in balans loopt zijn de gangen standaard met schwung en tact. Ook merk je dat de impuls goed is op te wekken en te onderhouden.

Dit topic heb ik gestart omdat het verhaal over balans wat meer in de picture te zetten. En zoals ik al eerder heb gezegd dat geldt voor alle paarden. Want zowel een sportpaard als een recreatiepaard moet dragen.

Paardrijden is voor mij persoonlijk een proces wat ik heel bewust doe. Ik probeer dus heel bewust te voelen waar iets beter kan. Voor mij is een gedeelte van het paadrijden vergelijkbaar met een soort wislunde.
Oplossing= oorzaak + probleem. Op deze manier heb ik alle problemen die ik heb meegemaakt kunnen oplossen (dus ook bij paarden van anderen) Voorwaarde is wel dat de oorzaak niet-medisch moet zijn. Een probleem met een medische oorzaak is altijd het gebied van de dierenarts. Neemt niet weg dat een probleem/ blessure zich best medisch kan uiten(bv. kreupel lopen), terwijl de oorzaak toch niet-medisch is. Het dus een best ingewikkelde maar zeer interessante materie.

Persoonlijk heb ik er veel plezier aan om op deze manier met paarden bezig te zijn. Paardrijden krijgt voor mij ( en de mensen die inmiddels ook zo rijden) een extra dimensie omdat de uitdaging groter is. Je bent in staat om sneller problemen/ blessures te signaleren en je kan ze beter inschatten waardoor je ook zelf kan werken aan de oplossing.

Ja, Astragirl ik ben het helemaal met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:45

Aqua
er bestaan meer wegen naar Rome
niet alleen die van jou

Verder word dit wel erg commercieel, hoort het hier nog wel thuis?