goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 17:17

Kafue schreef:
Ik heb geen probleem hoor, mijn paarden hebben nog nooit een fysio gezien en nog niet anders de dierenarts dan voor de influenza. En oh ja een maal die ruin van me is in het prikkeldraad gelopen dertien weken dierenkliniek dat klopt.

Ik begrijp niet dat je je probleem op bokt voorlegt terwijl je het liever van de dierenarts aanneemt. Het ruimer lopen en de voorbenen ruimer naar voren laten zetten zijn twee verschillende dingen.
Ik begrijp nu je probleem beter. Jouw paard liep te kort, stapte niet ruim voldoende over en zat dus waarschijnlijk vast in zijn rug. Door nu idd met lange hals naar voren te rijden rekt je de bovenspieren op waardoor het paard weer ruimte krijgt. Dat is mijn opmerking tussendoor ruim voldoende losen.

Nou snap ik je verhaal en wil in deze alleen maar zeggen veel overgangen via je zit en been, activeer de 8hand en laat hem over de rug jouw hand opzoeken.
Balkjes zijn voornamelijk geschikt om meer takt en schwung te kweken. Wijken geeft schoudervrijheid en over brengen op de 8hand geeft meer draagvermogen waardoor hij echt gedragen ruim kan gaan lopen.

Maar met jouw probleem het vast gereden zijn in de rug moet je oppassen daar moet je lang ruim en lager rijden in aanleuning maar niet inde houding.

Hoe is het zo gekomen dat je paard zo vast is geraakt in zijn rug?

Mijn paard heeft ook nog niet eerder dierenarts gezien als toen hij gecastreerd werd. Mijn vorge paarden hebben ook nooit wat gehad. De reden dat er een fisio bij is geweest omdat hij kreupel begon te lopen (niet echt kreupel meer meer onregelmatig ) voor de fysio kwam heb ik eerst mijn zadel na laten kijken omdat hij in die 5 maandjes onder het zadel ontzettend breed is geworden. En het bleek dus dat mijn zadel te krap was voor hem, hij was uit mijn zadel gegroeit. Toen heb ik een ander zadel gekocht maar deed hij het nog steeds een beetje en dat bleek dus door zijn nek te komen. Maargoed om alles uit te leggen hier op bokt is veel te veel omdat ik dus al een tijdje bezig ben nu.
Wat je nu hebt op geschreven daar kan ik teminste wat mee.
En dat over dat ik liever de fysio volg gaat over dat laag rijden en dat dat volgens jou niet goed is. Het enige wat ik namelijk wou weten is of jullie oefeningen weten waarbij ik dat eenbeetje kan verbeteren

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:36

Ik dacht dat je juist een ruimer voorbeen wilde hebben maar je bedoelde waarschijnlijk een paard dat ruimer loopt. Nu moet je die twee niet met elkaar verwisselen want dan krijg je de spraakverwarring die hier op deze topic los is gekomen.
Een paard kan juist naar voren komen met zijn been als hij het gewicht overneemt op de achterhand, dan kan het voorbeen naar voren weg geplaatst worden. Anders niet want bij het hals naar voren zit dus simpelweg de hals in de weg om het been naar voren te plaatsen.
De schoudervrijheid die je wilt is dus eigelijk meer ruimte in het gangwerk. Dat bereik je door het paard juist van achter naar voren te laten lopen, over de rug naar de hand toe. En toestaan op de handen en dan vooral zeer zeker de binnenhand zodat het achterbeen ook weggezet kan worden.
In het wijken en het echt scherp wijken bereik je schoudervrijheid en soepelheid in het paard.
Laag diep en rond en dan vooral achter de loodlijn rijden is niet goed, maar dat willen de meesten niet aannemen, dat geeft ook niet want het houd een hele tak aan het werk het is alleen sneu voor het paard.

Training moet je altijd afwisselen door het oprekken en aanspannen van de spieren dat is in de humane sport zo en zo ook in de paardensport.
Sucses met je paard en denk erom alles met mate en nooit overdreven en tempo niet overvragen zorg dat takt blijft

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:21

Er zijn tal van oefeningen die je kan doen om de voorhand wat beter te krijgen. Met normale training en rijden zou je dit effect al moeten hebben. Er zijn tal van tips gegeven. Ik masseer en rek ook wel eens paarden. Dit soort oefeningen kan ondersteunend werken, maar maakt een paard niet blijvend beter. Dat moet vanuit het rijden komen. Als er een therapeutische reden is, moet je weten waarom de bewegingsafwikkeling aan de voorhand beperkt is en welke spiergroepen hier invloed op uitoefenen en welke de oorzaak hiervan zijn. Er zijn tal van contra indicaties, waarbij het heel onverstandig is om te gaan masseren of te gaan rekken. Wat je vaak ziet is dat er vaak gerekt wordt als het paard niet is opgewarmd. Een paard zo van stal kun je niet gaan rekken, de kans op schade is dan vrij groot. Dus eerst op de goede manier masseren (als dat is toegestaan) of met het paard werken. Het paard kun je na masseren of werk rekken. Nogmaals er mag geen sprake van een diagnose zijn die contra geindiceerd is voor massage en rekken. Hetzelfde geldt voor oefeningen die je doet vanuit het zadel of aan de longeerlijn. De diagnose van een DA heeft daarom IMO altijd prioriteit boven de diagnose van een fysiotherapeut of een kraker. Omdat het verhaal vrij algemeen is wat je geeft, vind ik het met de andere informatie die er later bij is gegeven onverstandig om een tip te geven. Mijn uitgangspunt is dat een goed gereden paard geen fysio of kraker nodig heeft. Voor revalidatie ondersteuning kan het een uitkomst zijn. Ik gebruik dit soort therapie ook niet om een paard beter te laten gaan, dan het paard uit zich zelf aanbiedt tijdens training en rijden. Daar zijn de meningen waarschijnlijk over verdeeld, dus die keuze moet iedereen voor zichzelf maken.

De voorhand en achterhand van een paard zijn niet primair bedoeld voor zijgangen. De zijgangen werken bij de achterhand het meest sterk in op het SI gewricht (de koppeling van het bekken aan de wervelkolom) en de spiergroepen rondom dit gebied. In de voorhand is de uitwerking anders door de synsarcosis (er is geen directe gewrichtskoppeling tussen de voorhand en de romp). Door de zijgangen rek je hier dus spiergroepen op. Met masseren en rekken kun je de verschillende spiergroepen in dit gebied adresseren.