Pelhambit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:19

het ligt heel erg aan je bakbodem of ze snel onderuit gaan of niet. En ik noem maar een voorbeeld hoor.
En loslaten doet idd heel veel, maar het kan gewoon niet altijd.
Veel mensen hebben ook geen afgesloten bak. En de mogelijkheid om ergens anders in een dichte bak te oefenen is er niet altijd.
Ik denk dat je met paardrijden toch altijd eerst aan je eigen veiligheid moet denken. En als daar tijdelijk een pelham voor nodig is, so be it.
Ik denk ook dat het paard heel snel door heeft dat het bit alleen op die manier inwerkt als hij iets 'verkeerds' doet. Ik geloof niet dat je je paard iets met straffen kan aanleren, maar wel dat je hem iets kan afleren.
Het ligt ook aan het paard... Is hij bang voor het bit en gaat ie daardoor rennen ben je natuurlijk niet wijs als je er een pelham in hangt. Maar is het eigenwijzigheid, of gewenning dat hij alijtd zomaar mag rennen denk ik dat het best effectief kan zijn.
En ik heb dat idd niet nodig om mijn paarden terug te nemen, ik heb er ook nooit mee gereden. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het met goed gebruik best effectief kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:22

En ik heb ondervonden dat een gewoon bit net zo effectief kan zijn. (ook bij een al verprutste)
Alleen moet je wel weten hoe. En daarvoor heb je dan les Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:23

Citaat:
En loslaten doet idd heel veel, maar het kan gewoon niet altijd.

waarom kan dit niet altijd?

Citaat:
Ik denk ook dat het paard heel snel door heeft dat het bit alleen op die manier inwerkt als hij iets 'verkeerds' doet. Ik geloof niet dat je je paard iets met straffen kan aanleren, maar wel dat je hem iets kan afleren

En weten wanneer hij welk bit in heeft en nog niks geleerd heeft
En de ruiter ook niet, want problemen werden "opgelost"door het bit.

En wat dan, op een concours terein en hij schrikt?
(doe maar ff een voorbeeld)
dan heb je niet geleerd wat op een gewoon bit te doen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:26

Citaat:
Maar is het eigenwijzigheid, of gewenning dat hij alijtd zomaar mag rennen denk ik dat het best effectief kan zijn.

Maar deze problemen kun je toch ook rijtechnisch oplossen? Daarvoor zou ik er geen scherper bit inhangen Verward Dressuur kan overal, ook tijdens het buitenrijden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:28

Dat kan niet altijd omdat het niet veilig is, voor jezelf.
Op concours moet je niet gaan met een paard wat zomaar gaat rennen.
Waarom zou hij niks kunnen leren met hetzelfde bit in? Als een paard altijd verkeerd gereden is op een watertrens maakt het toch ook niet uit als je er een d-trens in hangt?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:31

Als je paard vanuit het niets gaat rennen, wat wil je dan doen? Op de volte zetten als hij niet meer reageert op het bit?
Of gewoon tegen de muur zetten met het risico dat je er af vliegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:52

Met een D of watertrens, zul je niet zoveel effect verschil merken Lachen

Op de volte zetten kan heel vaak nog wel.
Je hebt ook nog je gewicht.
Echt zeldzaam als dat niet gaat.

Kan dat niet, los blijven laten, want hij reageerd toch niet op het bit, dus gaan trekken heeft dan toch geen nut.

want je kunt doen is idd op de muur sturen, maar dan moet je wel een muur hebben Haha!

Wat ook kan is bijdrijven, zodat je harder gaat, dan bepaal jij op dat moment het tempo en hij snapt er geen bal meer van en kun je vaak het paard terug nemen.

Ook dingen als zwaar zitten en je stem helpen.

En het beste, je instructeur, die weet waarom het paard iets doet.
dan weet je directe oplossingen Lachen
Ook voor een evt, volgende keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:54

Citaat:
Op concours moet je niet gaan met een paard wat zomaar gaat rennen

Waarom vinden veel mensen wel dat ze wat te zoeken hebben op zo'n paard in het bos? Haha!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:11

Satine schreef:
Is een pelham geschikt om te verfijnen met dressuur? Ter vervanging van de stang en trens zeg maar. Mits de combinatie toe is aan stang een trens dus en twijfelt tussen deze twee.
Redenen die ik zou kunnen bedenken: meestal goedkoper, je kan hetzelfde hoofdstel als eerst behouden en het paard krijgt niet ineens zoveel ijzer in de mond zodat de stap mijn kleiner lijkt.
En is het toegelaten op dressuurwedstrijden (hogere klassen)?

Kan niemand hier op antwoorden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:13

pelham is niet toegestaan met dressuur. Zie voor verfijning mijn eerste reactie. En wat betreft de tussenstap voor s&t, ik ben zelf destijds begonnen met gewoon alleen op de trensteugel te rijden, dat is een bit dat ze gewend zijn. Als je een pelham gebruikt, heb je (zelfs met de teugel op de gewone ring) toch een andere inwerking. Maar ik moet zeggen dat ik dat nooit geprobeerd heb, dus dit is alleen wat ik denk.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:15

runningkawa schreef:
Citaat:
Op concours moet je niet gaan met een paard wat zomaar gaat rennen

Waarom vinden veel mensen wel dat ze wat te zoeken hebben op zo'n paard in het bos? Haha!

Omdat je in het bos niet naar een bepaald niveau streeft. Je paard niet hoeft te verzamelen, nageven enz.
En omdat je je paard afstompt door alleen in de bak te rijden, dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe het gaat. Als het echt heel gevaarlijk is moet je het natuurlijk niet doen. En ook niet als je eerst een stuk over de weg moet, loop dat dan ofzo.

Tja, of een pelham wel of niet effectief is komen we niet uit denk ik.
Ieder zijn mening Haha!
Maar waarom dan wel een dressuurstang of westernstang? Waarom is dat dan niet erg?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:16

Waarom heb je met je teugels aan de gewone ring dan een andere werking als bijvoorbeel een ongebroken bustrens? Je hebt dan geen hefboomwerking...

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:58

runningkawa schreef:
Citaat:
Niet alle paarden hebben het geluk van een goede ruiter op hun rug. Helaas is bij sommige paarden het beleren fout gegaan en dan kan je desnoods anky er op zetten, maar zo'n paard kent niet anders...

Zo'n paard kan wel degelijke veranderen, dmw tijd, geduld en goede begeleiding in de ruiter.
Niet in een lesje, maar zeker wel op den duur.

Nee, maar er moet altijd een eerste keer zijn...en wat wil je doen voordat je paard zo vertrouwd met je is dat je er veilig op kan zitten?

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:01

runningkawa schreef:
Allegra schreef:
Dat bedoel ik idd. En dan moet je dat in mijn ogen afbouwen. Ook al rij je in de bak, kunnen er nog hele nare dingen gebeuren als je je paard niet onder controle hebt. En als je je paard voorlopig alleen onder controle kan hebben door een pelham, zie ik er geen kwaad in zolang je het als tijdelijke oplossing gebruikt en streeft naar een gewoon bit.
Oke, zelf als je zacht inwerkt werk je sterker in dan een gewone trens. Maar met die pelham kan je ook gewoon inwerken als een gewone trens. Met je eerste teugel. Het gebruik van je tweede teugel kan je dus steeds meer afbouwen tot je hem niet meer nodig hebt, en dan kan je er idd een gewone trens inhangen.

Maar mensen zeggen te vlug het paard dit, het paard dat, het probleem ligt bij de ruiter.
In een afgelsoten bak is een pelhalm helemaal niet nodig.
Misschien heeft de ruiter hem nodig omdat hij geen andere oplossingen weet.
Moet het paard daar de dupe van worden??

waarom gaan mensen geen goede les halen, dan is het in de bak zeker weten niet nodig.
Allen dat durven inzien, is wat er nog steeds niet gebeurd.
want het paard de schuld geven en een ander bit in is toch veel gemakkelijker

Stel: Je bent de beste ruiter van de wereld met de meest zachte handen die je je kan voorstellen...je koopt een mishandeld en slecht ingereden paard...je rijdt hem voor de eerste keer op een trensje, maar je paard rent tegen de bakrand aan om de ruiter te lozen, steigert, klapt achterover en ruiter en paard zijn allebei gewond. Wie zijn schuld is dit? Niet die van de ruiter dacht ik zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:15

Denk jij dat hij dat met pelham niet meer doet?
Die doen met slof, die doen dat met ander bitten
Die denken aan 1 ding, ruiter lozen.
Schuld, de vorige eigenaar.
Wat moet je doen, geen scherpe zooi gebruiken, maakt het paard alleen maar banger.
Vertrouwen win je door er met verstand op nul gewoon op te gaan zitten Haha!

verder ben ik ook tegen een dressuurstang als de basis niet gewoon gerden kan worden.
Dus een Z proef moet voor een voldoende op trens lukken.
De S&T is voor verfijning en om de proef meer dan voldoende te laten worden.
Het is dus niet om een onvoeldoende aan basis op te krikken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-05 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:16

Nettie schreef:
Stel: Je bent de beste ruiter van de wereld met de meest zachte handen die je je kan voorstellen...je koopt een mishandeld en slecht ingereden paard...je rijdt hem voor de eerste keer op een trensje, maar je paard rent tegen de bakrand aan om de ruiter te lozen, steigert, klapt achterover en ruiter en paard zijn allebei gewond. Wie zijn schuld is dit? Niet die van de ruiter dacht ik zo...

En dit allemaal kan voorkomen worden door meteen met een scherper bit te rijden?

Ik heb een Tinker die voordat ze bij mij kwam altijd met hetzelfde bit zoals die op de foto van Lielle werd gereden, voor de kar en onder het zadel. Ze was kopschuw en kon niets verdragen aan haar mond. Verder heeft ze door haar ervaringen een hekel gekregen aan metalen bitten. Vanaf het begin aan heb ik haar op een ongebroken kunststof Nathe trensje gereden, na een tijdje heb ik een KK dubbelgebroken bitje geprobeerd maar ze heeft liever het Nathe bit. Het is een pittige dame met een eigen wil, dus af en toe werd er flink gevloekt in de bak maar nu kan ik haar overal en altijd met dat zachte bitje rijden.

Moraal van dit bericht, als je iets echt wilt, lukt het met wat doorzettingsvermogen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:18

Idd Ann
Geduld, doorzetingsvermogen, tijd
Bloed zweet en tranen en een hoop twijfel, maar uiteindelijk word je ruim beloond Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:56

zelfs mijn paard (ataxtisch) schrikt wel eens en vliegt er vandoor. En neej, hij gaat dan echt niet zomaar onderuit. IS hem nog nooit gebeurt! Met mn zit probeer ik hem terug te rijden. Als ik hem dan erg in zn mond ga zitten, breng ik hem uit balans en is dan kans 100 x groter dat hij onderuit gaat....

En mij is altijd geleerd dat rijden vanuit de zit gaat, en niet vanuit de hand... Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:01

Lielle schreef:
pelham is niet toegestaan met dressuur. Zie voor verfijning mijn eerste reactie. En wat betreft de tussenstap voor s&t, ik ben zelf destijds begonnen met gewoon alleen op de trensteugel te rijden, dat is een bit dat ze gewend zijn. Als je een pelham gebruikt, heb je (zelfs met de teugel op de gewone ring) toch een andere inwerking. Maar ik moet zeggen dat ik dat nooit geprobeerd heb, dus dit is alleen wat ik denk.

Afbeelding

met de bakstukken aan de bovenste ring heb je dus altijd al een hefboom, ook al gebruik je de scharen niet en heb je de teugel aan de bitring. Bovendien zit er een kinketting aan die bij meer druk op het bit ook zorgt voor meer druk op de kin.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:11

Daar heb je wel gelijk in, maar het is niet zoveel.
Die kinketting is juis goed, die zorgt er voor dat je het bit niet zover kan kantelen. Daarom vind ik een pelham vriendelijker dan bijvoorbeeld een pessoa.
Maar deze discussie was ik eigenlijk al uit, ik heb er gewoon een andere mening over...
Maar nog een keer, westernshanks dan? En dressuurstangen?
Waarom wel een dressuurstang ter verfijning, maar geen pelham?
(afgezien van dat de inwerking iets anders is met de onderlegtrens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:13

Ik denk omdat je teugels aan 1 bit hebt het minder makkelijk te verfijnen is.
Met S&T, kun je ook alleen op de onderleg trens rijden, de stang is dan geheel ongemoeid.
Vind het ook mooi dat je daarvoor eerst Z moet zijn om daarmee op wedstrijd te verschijnen.
Als mensen nu ook eens thuis op Z nivo reden voordat ze een pelham oid pakte Haha!

Westernshanks vind ik ook niks bij die jonge paarden of te onervaren hand.
Ook al hoort daar met een los teugeltje gereden te worden, zie je helaas ook andere dingen.
Maar denk dat veel westernruiters daarom ook met een gewone snaffle rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:18

ik weet wat het effect van een kinketting is, maar het is dus wel een andere werking dan een trens, dat bedoelde ik aan te geven. En vergis je niet in die hefboom, ik rijd Pablo in de cross op pessoa met de teugels gewoon aan de bitring en bij de eerste echte ophouding die ik daarmee een keer gaf, liet hij een geweldige sliding stop zien. En dat bit hangt er dus niet in om mijn hulpen te verfijnen, maar als rem voor wanneer het echt nodig is.

Ik wil je niet overtuigen hoor, vind het juist een leuke discussie. Ik vond zelf dus een pelham niet fijn rijden om te verfijnen, maar zoals ik al zei, ik heb dat bit wel gebruikt bij een pony die een liverpoolstang gewend was.

Dressuurstang vond ik heel prettig, maar dan in combinatie dus met trens, en toen reed ik dus al Z dressuur.

Van westernbitten heb ik geen verstand.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:02

Ik gebruikte het voor mijn oude huurpony met(grote) buitenritten..
Zo ontspande die veel beter, en had ie zelf plezier in het buitenrijden...
Anders pakte die het bit past, peerde eruit en rende overal tegenaan waar die maar tegenaan kon rennen....Voor mijn eigen veiligheid, en dus ook voor die van hem.
Ik reed wel met 2 teugels, is veel minder scherp...verdeeld de druk gewoon Knipoog..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:58

Ik ben het er absoluut mee eens dat je een rustige hand moet hebben, maar ik ben het er niet mee eens dat je eerst op een bepaald niveau moet rijden voordat je aan zo'n bit begint. Wel vind ik dat je natuurlijk een goede dosis ervaring en gevoel voor moet hebben, maar de een heeft dat al na 4 jaar ervaring, en de ander doet er 15 jaar over. Maar dat heeft niks te maken met het niveau waarop je rijd.
Ik denk ook dat heel erg per paard verschilt. De een reageert heel heftig op een beetje hefboom, de ander loopt niet lekker op een trensje maar wel op een hefboom.
We roepen altijd dat paarden zo verschillend zijn en dat we ze niet allemaal over een kam moeten scheren. Waarom roepen sommige van ons dan dat een pelham per defenitie slecht is? Waarom zouden er geen paarden bestaan die het wel een prettig bit vinden?
Ik denk ook dat op het moment dat het paard weet dat als hij gaat rennen, de tweede teugel erbij word gepakt, en dat dat op zich al een stok achter de deur is het niet te doen. Net als een hond die je met een slipketting uitlaat. Met slip denkt ie er niet over om te trekken, die je de gewone halsband er aan doet ie het wel.

Ik denk dat de pelham, net als zoveel andere dingen (slofteugel bijvoorbeeld) gewoon een slechte naam heeft gekregen door verkeerd gebruik.

Met westernshanks rij je idd gewoon op een losse teugel, maar waarom dan shanks? Omdat je hele fijne hulpen kan geven. Dat kan je dus ook met de pelham, hele fijne hulpen geven.
Ik bedoel (even voor de duidelijkheid) ook niet dat je de hele tijd de tweede teugel er bij houd, maar dat je die gebruikt als het nodig is. Eigenlijk precies zoals in de westernsport. Alleen willen wij wel graag kontakt met het bit, waar je dus je eerste teugel voor hebt (al heb je een beetje hefboom).
Natuurlijk zullen er paarden zijn die er niet lekker op lopen. Maar er zijn er ook genoeg die niet lekker op een watertrensje lopen. Maar daar kijken we dan niet naar omdat het een geaccepteerd bit is. Nee, als hij zijn kop in de lucht steekt binden we er een martingaal aan, zonder eerst te kijken of het dier misschien niet lekkerder op een ander bit loopt. Misschien wel een scherper bit, maar fijner voor het paard. Er zijn er zat met een dikke trens, die beter zouden lopen op een dunne, maar ja, dat vinden we dan zielig omdat het te scherp is.
Ik blijf er bij, een bit is zo scherp als de ruiterhand, met of zonder hefboom. En als ik een paard heb waarbij ik veel kracht moet zetten om hem te stoppen (buiten bijvoorbeeld als het paard met vannalles bezig is behalve met jou) heb ik er liever een hefboom in hangen waarmee ik minder kracht hoef te zetten voor hetzelfde effect. Mits het paard er ook lekker op loopt op de eerste teugel zegmaar.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:07

Citaat:
Net als een hond die je met een slipketting uitlaat. Met slip denkt ie er niet over om te trekken, die je de gewone halsband er aan doet ie het wel...

Nee hoor, mijn drie honden (2 Middenslag Keesjes en 1 Duitse Herder) lopen met slipketting, met gewone halsband en zonder halsband gewoon naast me. Dat hebben ze geleerd op de hondentraining. Net zoals mijn paard geleerd heeft er niet vandoor te gaan op een simpel trensje d.m.v. rijlessen...