Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:En loslaten doet idd heel veel, maar het kan gewoon niet altijd.
Citaat:Ik denk ook dat het paard heel snel door heeft dat het bit alleen op die manier inwerkt als hij iets 'verkeerds' doet. Ik geloof niet dat je je paard iets met straffen kan aanleren, maar wel dat je hem iets kan afleren
Citaat:Maar is het eigenwijzigheid, of gewenning dat hij alijtd zomaar mag rennen denk ik dat het best effectief kan zijn.
Dressuur kan overal, ook tijdens het buitenrijden. 

Citaat:Op concours moet je niet gaan met een paard wat zomaar gaat rennen
Satine schreef:Is een pelham geschikt om te verfijnen met dressuur? Ter vervanging van de stang en trens zeg maar. Mits de combinatie toe is aan stang een trens dus en twijfelt tussen deze twee.
Redenen die ik zou kunnen bedenken: meestal goedkoper, je kan hetzelfde hoofdstel als eerst behouden en het paard krijgt niet ineens zoveel ijzer in de mond zodat de stap mijn kleiner lijkt.
En is het toegelaten op dressuurwedstrijden (hogere klassen)?
runningkawa schreef:Citaat:Op concours moet je niet gaan met een paard wat zomaar gaat rennen
Waarom vinden veel mensen wel dat ze wat te zoeken hebben op zo'n paard in het bos?
runningkawa schreef:Citaat:Niet alle paarden hebben het geluk van een goede ruiter op hun rug. Helaas is bij sommige paarden het beleren fout gegaan en dan kan je desnoods anky er op zetten, maar zo'n paard kent niet anders...
Zo'n paard kan wel degelijke veranderen, dmw tijd, geduld en goede begeleiding in de ruiter.
Niet in een lesje, maar zeker wel op den duur.
runningkawa schreef:Allegra schreef:Dat bedoel ik idd. En dan moet je dat in mijn ogen afbouwen. Ook al rij je in de bak, kunnen er nog hele nare dingen gebeuren als je je paard niet onder controle hebt. En als je je paard voorlopig alleen onder controle kan hebben door een pelham, zie ik er geen kwaad in zolang je het als tijdelijke oplossing gebruikt en streeft naar een gewoon bit.
Oke, zelf als je zacht inwerkt werk je sterker in dan een gewone trens. Maar met die pelham kan je ook gewoon inwerken als een gewone trens. Met je eerste teugel. Het gebruik van je tweede teugel kan je dus steeds meer afbouwen tot je hem niet meer nodig hebt, en dan kan je er idd een gewone trens inhangen.
Maar mensen zeggen te vlug het paard dit, het paard dat, het probleem ligt bij de ruiter.
In een afgelsoten bak is een pelhalm helemaal niet nodig.
Misschien heeft de ruiter hem nodig omdat hij geen andere oplossingen weet.
Moet het paard daar de dupe van worden??
waarom gaan mensen geen goede les halen, dan is het in de bak zeker weten niet nodig.
Allen dat durven inzien, is wat er nog steeds niet gebeurd.
want het paard de schuld geven en een ander bit in is toch veel gemakkelijker

Nettie schreef:Stel: Je bent de beste ruiter van de wereld met de meest zachte handen die je je kan voorstellen...je koopt een mishandeld en slecht ingereden paard...je rijdt hem voor de eerste keer op een trensje, maar je paard rent tegen de bakrand aan om de ruiter te lozen, steigert, klapt achterover en ruiter en paard zijn allebei gewond. Wie zijn schuld is dit? Niet die van de ruiter dacht ik zo...
Lielle schreef:pelham is niet toegestaan met dressuur. Zie voor verfijning mijn eerste reactie. En wat betreft de tussenstap voor s&t, ik ben zelf destijds begonnen met gewoon alleen op de trensteugel te rijden, dat is een bit dat ze gewend zijn. Als je een pelham gebruikt, heb je (zelfs met de teugel op de gewone ring) toch een andere inwerking. Maar ik moet zeggen dat ik dat nooit geprobeerd heb, dus dit is alleen wat ik denk.

.. Citaat:Net als een hond die je met een slipketting uitlaat. Met slip denkt ie er niet over om te trekken, die je de gewone halsband er aan doet ie het wel...