is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kYm0n

Re: is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 16:07

ik gebruik het ook niet voor het springen, dan zou ik wel gek in me hoofd lijken !!!! maar gewoon ik krijg hem ABSOLUUT niet naar beneden en nu ik even met elastiek rijd gaat het al een stuk beter

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:09

runningkawa schreef:
waarom zou het wel goed zijn?
je wilt dat hij daarmee "aan de teugel" loopt neem ik aan?

Zal ik je wat verklappen... hij loopt niet aan de teugel, maar in de krul.
iets
heel
anders.

Ja, altijd met een elastiek, tiedeman of slof rijden is slecht.

Voor meer uitleg zie
viewtopic.php?f=8&t=173675

met elastiek,thiedeman of slof is helemaal niet slecht >;) als je het goed gebruikt teminste...ik denk dat het soms juist beter is om met hulpteugel te rijden als je het niet al te vaak gebruikt en als je het goed gebruikt Knipoog maar dat had ik al gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:20

Maar zij heeft het alleen maar over dat die kop op de juiste plek moet zitten.
En daar is geen 1 hulpteugel voor.
Alleen weten veel dat niet en omdat ze altijd zo rijden, zullen ze het verschil ook nooit leren voelen hoe een echt over de rug gaand, ontspannen paard aanvoelt.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:21

een hulpteugel is nooit goed, dat geeft het teken dta ofwel jij iets serieus mis doet en je paard in verzet komt, je paard bang is voor iets, of hij pijn heeft ergens. Eeen elastiek is dus slechts een oplossing waarmee je nooit de echte oorzaak aanpakt. Maar ja, je paard loopt in de krul hé, ......

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:20

Kymon, heb je ondertussen ook alweer eens geprobeerd na je altijd met stiek rijden zondr dat ding te rijden?
Heb je dan niet weer een sterrenkijker onder je? Zo ja dan helpt het stiek niet echt, dus kan je hem er wel weer afhalen denk ik.
Zo nee, dan heeft dat ding je genoeg geholpen en kan ie er onderhand ook weer af en kun je weer verder gaan met zelf je paard naar beneden rijden!

Misschien kun je dat stiek gewoon gebruiken elke keer als je longeert, zo train je je paard ook te ontspannen maar toch nageeflijk te zijn aan de longeerlijn. Dan de volgende keren dat je zelf rijdt kun je daarnaartoe werken tijdens je lessen bv (zonder te grijpen naar dat o zo makkelijke, maar toch niet altijd goede stiek).

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:24

Ja ik ben ook erg benieuwd of je nu al een keer zonder gereden hebt. Ik moet zeggen dat nu ik Maris er mee longeer, hij onder het zadel een stuk lekkerder loopt. Zoals ik eerder al zei houd hij zn hoofd nu toch een stuk stiller. wat dat betreft heeft het stiek bij mij Maris wel geholpen. Met rijden doe ik het lekker zonder.. Ik vind het veel leuker om zelf te rijden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:21

*ook niet alles gelezen*

Een elastiek heeft ook een 'ruststand' hoor. Die blijft niet druk geven. In het ideale geval doe je de stiek om op het moment dat je paard op de juiste manier zijn hoofd houdt. Dan doe je hem zo strak dat hij alleen contact maakt. Zeker niet strakker.
Ik denk dat een elsatiek doet wat een goede ruiterhand moet doen. Namelijk weerstand bieden als het paard op het bit gaat duwen of opdrukken. Hoe meer druk hij geeft, hoe meer druk hij krijgt. Hoe meer ontspanning, hoe minder druk tot alleen de normale teugelhulp overblijft.
Tijdens al dit kun je voor de rest precies volgens het boekje blijven werken. Je paard activeren van achter en los werken van voor.

Daarnaast vind ik het erg snobbistisch om te zeggen dat je het zelf moet doen. Natuurlijk ben ik het daarmee eens MAAR.....
Helaas zit niet iedereen in een ideale situatie dat ze een paard 'naar kunnen' hebben en voldoende tijd en begeleiding hebben. Moeten die mensen dan maar niet rijden?
Wat dan van de manegeles waar toch echt niet iedereen even goed kan rijden. Moet zo'n ruiter dan maar op een paard met een holle rug gaan leren om door te zitten? met een stiek loopt zo'n paard echt veel beter, ook al is het niet helemaal de juiste manier. Nu kan de ruiter eerst zelf leren rijden, zitten en voelen en het daarna 'na rijden'.
Of het kindje waar een te sterke pony voor is gekocht, maar ze is er zo gek van?
Of het meisje dat een verzorgpony heeft waar ze maar twee keer in de week mee mag rijden? Ik gun die mensen best het gemak van een elastiek. In mijn ogen is dit het meest paard en ruiter vriendelijke hulpmiddel dat ik ken. (mits juist bevestigd)

Natuurlijk moet dat ding er wel weer een keer vanaf! het is maar een hulpmiddel en geen vast deel van je uitrusting. (vind ik ook van het bit zelf, ik ben pas tevreden als ik een oefening zonder zadel en met alleen een halster kan rijden maar dat is een ander uiterste)

Kan trouwens nog wel vermelden dat ik nooit een hulpteugel gebruik. Ik haat die dingen en kan er niet mee omgaan. Ik doe het liever zelf ook al kost het dan wat meer tijd. Nou heb ik ook een paard dat altijd 'voor rede vatbaar' blijft wat je ook van hem vraagt , geen haast om hoger te komen en dagelijks de mogelijkheid om te oefenen.
Voor mensen die niet in deze situatie zitten: Bedenk goed waarom je een elastiek gebruikt, hoe hij werkt en probeer zo snel mogelijk weer zonder verder te gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:30

Even mijn mening in het kort voor de TS.
Ik vind een elastiek niet slecht. Kijk eerst of hij ook goed bevestigd is en niet te strak zit. Probeer daarna het rijden met de elastiek steeds te verminderen. Zoals al gezegd wordt: haal hem er eens af als je les hebt. Dan leer je hoe je het zonder elastiek na kunt bootsen. ZO krijg je hopenlijk steeds meer momenten dat je zonder kunt tot hij ergens in de hoek van een kast kan verdwijnen.