...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: ...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:53

Het gaat niet om het slaan zelf...dat zal wel af en toe moeten, als je pony helemaal niet meer luisterd. Máár, gewoon slaan heeft geen nut, het gaat meer om het moment waarop je dat doet.

Alleen op het juiste moment heeft het nut...als je pony wat doet, dat jij niet wilt, dan moet je meteen ingrijpen.
Afhankelijk van wat ie fout doet straf je hem met je stem, een tik, een mep of een schop.

Doet ie iets goed, beloon je hem...dat is het allerbelangrijkste, daarmee krijg je vertrouwen.
Wees duidelijk en beloon het goede, dan krijg een paard wat voor je wil werken.

En tja ik doe het ook welis fout...maargoed daar leer je weer van, voor de volgende keer Knipoog

FlowerPower2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:57

HeeJ Lieve Mensen,

Wat is het hier een oorlogspad zeg, allemaal commentaar, en jah, eigenlijk ben ik 't er oowk wel een beetje mee eens. En ik wil niet zegge dat ik het allemaal zo goed weet met mijn 15 jaartjes maar ik vind ten eerste dat je hulp moet zoeken van iemand die het allemaal een beetje beter weet en ervaring heeft ermee enzovoort ( goh hoe bedoel je cliche ) en dat hoeft helemaal niet duur! Zet gewoon een advertentie op marktplaats.. er zijn zat mensen die een paardje willen beleren! En dan kun je een goed persoontje uitzoeken omdat er waarschijnlijk toch super veel reactie's zijn heb je keus genoeg! En die persoon kan er dan samen met jouw, soms alleen in bepaalde situatie's op rijden, en dan hoop ik voor jullie dat jullie verder komen met dit paard maar vergeet 1 ding vooral niet!

Een paard neemt alles in zich op wat er gebeurt, geef jij hem een keer een tik, dan onthoud die dat, maar nu het moeilijkste, geef jij hem een keer ten onrechte [als je de wanhoop nabij bent] een tik, dan onthoud die dat ook, en gaat hij zich ertegen verzetten, en dat is denk ik het iets wat jullie nu hebben. Hij heeft het verkeerde aangeleerd gekregen. Dus begin samen met die ervaren persoon helemaal opnieuw.

Jij moet ervoor zorgen dat jij en je pony elkaar weer vertrouwen door er gewoon 2 a 3 weken lang er niet op te rijden maar lekker te longeren, saampjes door de wei te lopen, horsemanship oefeningen te doen [ daar ben ik zelf super fan van omdat je elkaar leert te begrijpen, je leert wat je pony wel en niet en jullie leren elkaar te vertrouwen, en als je het goed doet is het zelfs nog super gezellig ook]

Na die 2 a 3 weken, totdat jij zelf het gevoel heb dat jullie weer elkaar vertrouwen en dat je paardje tijdens het poetsen ook niet meer van die kuren heeft , DAN pas laat je die ervaren persoon komen en gaan jullie weer beginnen met rijden. Die kuren kun je trouwens verhelpen door gewoon stug door te gaan met poetsen, je moet het van hem winnen, niet door te meppen (want dan vertrouwt je paard je niet) maar door gewoon, voor mijn part, 3 uur lang te vechten ( dus door het goeie moment af te wachten), 't zelfde als met het hoofdstel of halster, gewoon de tijd afwachten totdat die het opgeeft, dat zal de eerste paar keer een uur zijn bijvoorbeeld en dan zal het afnemen. Maar neem er gewoon de tijd voor.

Dus zodra je paard niet meer die kuren heeft, en je het gevoel hebt dat die je aardig vind worden, dus dat zal 3 weken ofso zijn, dan ga je samen met die ervaren persoon een week met zijn 3en optrekken, dus jij, je paard, en die persoon. Zodat je paard ook weet met wie die in zee gaat. Maar belangrijk is bij het eerste contact dat die ervaren persoon gelijk gezag uitstraalt. Dus niet door te slaan, want dat moet je echt die eerste 3-4 weken zien te vermijden, behalve als die je bijt of schopt of iets doet wat echt, echt niet door de beugel kan. Maar dan 1 mega tik, een tik met een kracht die die nog niet kent, zodat die ook denkt van HEH! En dan niet meer, 1 harde goeie rake tik is minder zielig als 10 kleine tikjes. En vergeet je stemgebruik vooral niet he! Ook dat is superbelangrijk!!

En na die 4 weken ga je gewoon weer opnieuw beginnen, Eerst laat je hem weer wennen met het zadel, want die heeft al weer een lange tijd niet meer gezien, en doet het allemaal heel voorzichtig, een paar dagen alleen met het zadel en hoofdstel in [want dat hoofdstel kent die ook niet meer] een beetje gaan rondstappen enzo. En dan pas ga je er heel voorzichtig weer op, laat hem eerst stappen en zodra die dat doet, EN ECHT NIET EERDER! WANT DAN LEER JE HEM WEER VERKEERDE DINGEN AAN, WACHT ECHT-ECHT OP HET JUISTE MOMENT, DAT IS SUPERBELANGRIJK, begin je met draven, een kuitdruk moet voldoende zijn, een kleine schop in zijn buik als die niet wil, en dan een tik. Gelijk een goeie harde tik, zodat die weet dat het nu over is met het gesodemieter. Het zelfde als met het poetsen eigelijk, 1 [goeie harde rake] tik is minder zielig als al die kleine tikjes, want ook dan weer vraag je om verzet, en dat wil je dus niet meer.

En weer als die dat draven, met afwenden enzovoort [dat ook bij stap natuurlijk], maak het niet te moeilijk als je denkt dat die dat niet aankan, maar hou 't ook niet te makkelijk, anders begint hij zich te vervelen en gaat hij weer sodemieteren, goed beheerst, dan pas ga je galloperen.

Maar doe het rijden gebeuren samen met iemand die ervaren is. Zorg wel dat jij zoveel mogelijk op het paardje rijd, want het paard moet immers naar jouw gaan luisteren.

En blijf tussendoor ook gewoon longeren enzo. En tijdens het longeren, dat je dus doet als je paardje niet kan lopen [eerste 3 weken] , maak het allemaal niet te moeilijk, zorg dat die zijn nodige beweging krijgt en dan is het klaar. Je kan hem ook losgooien in de bak. Of lekker samen in de wei gaan liggen. Als die maar zijn beweging krijgt. Anders gaat tie weer kloten.

Zorg dus dat je de komende 2 a 4 maanden veel bij je paardje bent. Probeer er elke dag te zijn en dan ook de tijd neemt voor je paardje, en niet dat als die weer aan het kloten is, dat je het dan opgeeft omdat je bijvoorbeeld naar huis moet. Want een paard neemt, zoals ik al zei, alles in zich op en dat zal die dan niet vergeten. Dat die het weer van je kan winnen, en dan zal je de volgende keer weer langer bezig zijn, met ''het weer winnen van je paardje''. Als je dat niet aankan, breng dan je paardje naar een africhtingsstal. Want anders gaat 't weer fout!!

Ik geloof dat dit wel allemaal abacadrabra klinkt voor jullie van zo'n meisje van 15 maar geloof me, ik rij nog niet zo lang [5 jaar] maar ik heb al vele boeken gelezen over moeilijk paarden, en heb er ook al een paar ''zelf afgericht'' iniedergeval ''heropgevoed''. Dus neem pleas mijn advies aan want ik heb niet voor niks zo'n heel verhaal getypt.

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken en laat me je vorderingen effe weten. Je kunt ze mailen naar Little_miss111@hotmail.com

En als het niet lukt kan ik mss ook af en toe helpen! Mits het in de buurt van Veenendaal is, maar die kans is wel super klein!

Maar goed.. heel veel succes meiss!
Kussies FlowerPowertjuh

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:28

Wat zijn jullie allemaal lekker aardig tege haar zeg! Ze is ten einde raad en vraagt om hulp, vervolgens beginnen een paar rare en gemene dingen tegen haar te zeggen! (vooral in het begin) je kan ook gewoon zeggen "probeer iemand die ervaren is met jonge pony's te zoeken".. en niet meteen onzin uit te krame! zo dat moest er even uit, als jullie vinden dat zij haar paardje ten onrechte behandeld (ik vind dat je niet uit haar verhaal kan lezen dat ze dat doen) moet je niet reargeren.
En als zij om hulp vraagt en je alleen commentaar hebt kan je dus ook beter niet reargeren want daar vraagt ze niet om!
Verder ga ik me er niet mee bemoeien, maar denk in vervolg ff na wat je gaat zeggen als iemand om hulp vraagt.

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:31

Owhh jaah en nog ff iets jullie geven meteen hun de schuld van het gedrag van de pony terwijl jullie het beestje helemaal niet kennen, misschien is het wel een ontzettend moeilijk en sterk beestje!

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:35

Dat lijkt mij alleen maar reden te meer om hulp te zoeken bij iemand met meer ervaring/gezag

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:39

Ineke2 schreef:
horseylove4e schreef:
Maar ik weet ook dat het op de stal waar dit paard staat bijna niet mogelijk is . Mensen hebben daar helemaal geen zin in, geen tijd voor en idd dan is het wel zo wordt ie 1 x goed in elkaar getrapt denken hun zo probleem is opgelosd , dan noem ik dat eerlijk gezegd ook geen hulp.

Mogen ze niemand van buitenaf laten komen dan?
Zoniet, dan geef ik het advies om te stoppen met deze leasepony, voordat ie gevaarlijk word voor jullie, omdat hij steeds verder zijn grenzen gaat verleggen en zo steeds meer de baas word over jullie in plaats van andersom.

Niets aan toe te voegen.Helemaal mee eens.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:08

Misschien is het niet nodig om MET het paard samen hulp te zoeken, maar jullie moeten zelf hulp zoeken, om je gedrag, oftewel de positie te kunnen verbeteren tegenover het paard, en dat hoef je niet met dit paard te doen, maar gewoon zelf op cursus gaan.

Als je de techniek goed beheerst, zou je het op elk paard moeten kunnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:47

gina2003 schreef:
Misschien is het niet nodig om MET het paard samen hulp te zoeken, maar jullie moeten zelf hulp zoeken, om je gedrag, oftewel de positie te kunnen verbeteren tegenover het paard, en dat hoef je niet met dit paard te doen, maar gewoon zelf op cursus gaan.

Op zo'n cursus kun je best wat leren, maar als je dat niet met je eigen paard doet, vind IK (= mijn mening) dat je er nog niet zoveel aan hebt, omdat je zo'n cursus dan doet met een braaf paard, 1 die de regels al kent.

Dan gaat het op de cursus geweldig, en wat voel je je dan super. Zo'n groot beest luisterd toch maar mooi, zie je ik kan het wel Ja

Totdat je weer thuis komt en je het zelf, in je eentje moet doen met je eigen NIET zo brave paard...

Dus hulp zoeken of op cursus gaan met je eigen paard is veel effectieffer, immers elk paard is een individu, net als mensen...

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:17

Daar ben ik het ook mee eens.. je bent daar inderdaad met een braaf paard bezig die weet wat hij moet doen, jij denkt dat het nu wel goed MOET gaan maar dat valt tegen.. dus ook mijn mening is dat een cursus zonder je eige paardje niet veel helpt.. (natuurlijk kan je er wel lere hoe je met moeilijke paarde om kan gaan hoor)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:24

Weet wel dat ik een paard heb die al acht is en daar is het ook allemaal te ver bij gegaan, die denderd ook door je heen en als het haar even niet aanstaat staat ze op de achterbenen, of ze bijt een keer of ze doet een poging tot slaan. vaak ben ik haar al voor maar laat het niet zover komen.

Hierbij wil ik zeggen pak alle hulp aan die je aan kan nemen, en stap naar die manege baas toe en overleg dingen met hem. dan kan die je mischien wel heel hard uitlaggen maar hij kan ook gaan denken.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:07

Heb je helemaal gelijk in, maar ik vind wel dat als je een aantal jaar ervaring hebt met paarden en paardrijden, en bijv. de Parelli of Hempfling methode goed bestudeerd heb, je met bijv. de eerste 'games' of leidposities best zelfstandig aan de slag kunt. Maargoed, met moeilijke paarden ligt dat natuurlijk anders...
[/quote]
Uit een boekje kun je dat echt niet leren...dan zul je toch ook naar demo's moeten gaan en onder toezient oog van iemand die die methode volgt moeten beginnen.

Bijvb de Parelli games worden beschreven in een boekje...je gaat aan de slag en het lukt niet..en dan??
Vaak blijkt dat dat aan je eigen houding ligt, maarja als je niet weet wát er dan mis is, kun je het ook niet oplossen...iemand aan de zijlijn hebben staan is dan wel zo gemakkelijk en eigenlijk essentiëel om je problemen op te lossen.

Net als met rijden...
[/quote]

...ben het met jullie alletwee eens...je kan met de boekjes al aardig aan de slag..maar aan de andere kant,misschien is het wel een megadominant paard(of ander probleem) en lukt het niet..dan zou het wel prettig zijn als er iemand bij zou zijn..maar met de boekjes en de dvd is het wel goed te doen...mn vriendin heeft level 1 gehaald alleen op de boekjes en dvd(en is toen ze alles beheerste op een 3 daagse curcus geweest om het "examen"af te leggen) en zo wil ik het graag ook doen...(ben druk bezig)[/quote]

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:44

LovesMaarte schreef:
Wat zijn jullie allemaal lekker aardig tege haar zeg! Ze is ten einde raad en vraagt om hulp, vervolgens beginnen een paar rare en gemene dingen tegen haar te zeggen! (vooral in het begin) je kan ook gewoon zeggen "probeer iemand die ervaren is met jonge pony's te zoeken".. en niet meteen onzin uit te krame! zo dat moest er even uit, als jullie vinden dat zij haar paardje ten onrechte behandeld (ik vind dat je niet uit haar verhaal kan lezen dat ze dat doen) moet je niet reargeren.
En als zij om hulp vraagt en je alleen commentaar hebt kan je dus ook beter niet reargeren want daar vraagt ze niet om!
Verder ga ik me er niet mee bemoeien, maar denk in vervolg ff na wat je gaat zeggen als iemand om hulp vraagt.

wij kwamen ook met goed advies, namelijk er een prof bijhalen!!
welk advies geef jij....precies helemaal niets, alleen dat wij een advies geven en jij dat als commentaar ziet, dat is jouw probleem. dat het advies niet in haar straatje past is mijn zaak niet.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:58

Ik hoef mijn paard ook niet vaak te slaan hoor.
Je kunt dit alleen gaan uitzoeken. Twee mogelijk heden. Of het gaat goed. je krijgt een rustige pony, waar jij de baas over bent.
Of je krijgt een pony die steeds dominanter word en waar ongelukken mee kunnen gebeuren die dan niet meer leuk is en ook niet meer verkocht kan worden.

Jullie moeten de keuze maken. Neem je het risico om het zelf te doen. Of overwin je je angst en haal je er iemand bij die jullie helpt.

Ps. waar zit jullie angst om er iemand bij te halen?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:16

Fitch schreef:
De Alpha merrie heeft haar positie verworven omdat ze slimmer is dan andere paarden. Vaak was haar moeder ook al de Alfa merrie. Las ik laatst op een internet site en ook in een boek van een Canadese NH meneer... heette 'Paarden liegen niet' ofzo, klein boekje. Lijkt me vrij logisch, paarden vechten niet zo gauw met elkaar. Als er daarentegen eens een trap uit wordt gedeeld is het meestal wel goed raak. Maargoed zoals ik al eerder zei: slaan is een teken van zwakte.
Oohw, het zal ook vast wel zo zijn dat de alphamerrie in een wilde kudde, dat is omdat ze slimmer is. Maar onze eigen paardjes, die in de zomer met een select groepje op het land mogen? Wat heeft een "onderdanig dier" nou aan een merrie die weet waar het land is? Diegene die 'm buitenzet weet dat toch ook?
In theorie is het misschien slimheid, maar ik kijk liever naar de praktijk dan naar de theorie.

Maar goed, de TS is wel erg stil... Misschien is ze 'n penny aan 't kopen Haha! .

Maar als er op die stal geen hulp van buitenaf gehaald mag worden, moet je er wegwezen. Want om een paard te leasen, betaal je een hoop geld. En als je er dan niet van kan leren, is dat geld beter te besteden. Als je zo doorgaat, zal je pony gevaarlijk worden, no doubt about it. Mag je geen hulp? Kies dan voor jezelf, en zoek een ander leasepaard. Als er wel hulp van buitenaf gehaald kan worden, doe dat dan. Daar op stal hebben ze misschien allemaal de ram-'m-in-elkaar-methode, maar er zijn zat mensen die gewoon de normale methode gebruiken.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:28

Ineke2 schreef:
gina2003 schreef:

Op zo'n cursus kun je best wat leren, maar als je dat niet met je eigen paard doet, vind IK (= mijn mening) dat je er nog niet zoveel aan hebt, omdat je zo'n cursus dan doet met een braaf paard, 1 die de regels al kent.

Hmmm..... als ik bij mijn instructrice een lesje NH ga halen en doe dat niet met mijn eigen pony, dan wordt er een stronteigenwijze superslimme shet uit de stal getrokken die inderdaad precies weet hoe het werkt, en er een sport van maakt om iedereen te slim af te zijn.
Met andere woorden, doe je het niet precies goed, krijg je ook geen resultaat.
Je leert daar juist heel veel van in een niet-gevaarlijke situatie, met name in welke subtiele dingetjes je dominantie kan tonen naar een paard.

De reden dat ik er zelf voor kies om zo min mogelijk met een opvoedkundige tik te werken is niet dat je daar geen resultaat mee haalt, maar omdat ik probeer de fout niet bij het paard te leggen maar bij mezelf te zoeken.
Als mijn paard bokt bij een bepaalde oefening kan ik hem een tik geven om te zeggen dat ik niet wil dat hij bokt, maar ik kan ook proberen uit te vinden wat hij mij probeert duidelijk te maken; hij doet dit in mijn ogen met een reden, misschien doe ik wel iets fout of geef ik tegenstrijdige signalen af. Ik vind het een sport om uit te zoeken wat de oorzaak is en daar wat aan te doen, ik heb gemerkt dat het de band met mijn paard alleen maar sterker heeft gemaakt.

Ik denk trouwens dat als je de stof goed bestudeert, je inderdaad een eind kan komen met NH door zelfstudie.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:39

Clitia schreef:
Fitch schreef:
De Alpha merrie heeft haar positie verworven omdat ze slimmer is dan andere paarden. Vaak was haar moeder ook al de Alfa merrie. Las ik laatst op een internet site en ook in een boek van een Canadese NH meneer... heette 'Paarden liegen niet' ofzo, klein boekje. Lijkt me vrij logisch, paarden vechten niet zo gauw met elkaar. Als er daarentegen eens een trap uit wordt gedeeld is het meestal wel goed raak. Maargoed zoals ik al eerder zei: slaan is een teken van zwakte.
Oohw, het zal ook vast wel zo zijn dat de alphamerrie in een wilde kudde, dat is omdat ze slimmer is. Maar onze eigen paardjes, die in de zomer met een select groepje op het land mogen? Wat heeft een "onderdanig dier" nou aan een merrie die weet waar het land is? Diegene die 'm buitenzet weet dat toch ook?
In theorie is het misschien slimheid, maar ik kijk liever naar de praktijk dan naar de theorie.

Maar goed, de TS is wel erg stil... Misschien is ze 'n penny aan 't kopen Haha! .

Maar als er op die stal geen hulp van buitenaf gehaald mag worden, moet je er wegwezen. Want om een paard te leasen, betaal je een hoop geld. En als je er dan niet van kan leren, is dat geld beter te besteden. Als je zo doorgaat, zal je pony gevaarlijk worden, no doubt about it. Mag je geen hulp? Kies dan voor jezelf, en zoek een ander leasepaard. Als er wel hulp van buitenaf gehaald kan worden, doe dat dan. Daar op stal hebben ze misschien allemaal de ram-'m-in-elkaar-methode, maar er zijn zat mensen die gewoon de normale methode gebruiken.

haha Haha! moet er wel net een verhaaltje instaan die slaat op haar probleem Clown

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:35

klomp schreef:
Clitia schreef:

haha Haha! moet er wel net een verhaaltje instaan die slaat op haar probleem Clown

Ik had haar al verklapt dat daar de oplossing in zou staan:
Clitia schreef:
Goed, @ the topicstartser:
Je wil geen hulp, want mensen die proberen je paard gehoorzaam en braaf te maken, zijn dierenmishandelaars. Dus doe je het zelf, op de lieve manier. Maar nou heeft je jonge paard nogal een tegendraads karakter, en luistert ze niet naar je. Dat probleem hebben wel meer meisjes.
Maar de oplossing staat vast wel volgende maand in de Penny.
So don't worry Ach gut

Clown Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:40

[/quote]
[/quote]
Ik had haar al verklapt dat daar de oplossing in zou staan:
Clitia schreef:
Goed, @ the topicstartser:
Je wil geen hulp, want mensen die proberen je paard gehoorzaam en braaf te maken, zijn dierenmishandelaars. Dus doe je het zelf, op de lieve manier. Maar nou heeft je jonge paard nogal een tegendraads karakter, en luistert ze niet naar je. Dat probleem hebben wel meer meisjes.
Maar de oplossing staat vast wel volgende maand in de Penny.

So don't worry Ach gut

Clown Haha!
[/quote]

o lig dubbel hier Clown Clown Tong uitsteken haha
[/quote]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:20

Kanzi schreef:
Ik denk trouwens dat als je de stof goed bestudeert, je inderdaad een eind kan komen met NH door zelfstudie.

Dat klopt opzich wel, maar ik denk dat deze meisjes nog niet zo oud zijn. De meesten van die leeftijd (ik zeg dus niet alle) hebben niet zoveel geduld. Zowel om de stof GOED te lezen en te bestuderen (en niet half) als om het toe te passen...
Bovendien gaat het om timing...daar heb je in het begin hulp bij nodig, zeker omdat het nu niet goed gaat.

miesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:35

hallo !

ik volg dit topic al een tijdje en ken ook het meisje wat het geschreven heeft , zij reageerd niet maar ik wil toch nog een paar dingetjes zeggen want veel dingen die gezegd worden kloppen niet .

De pony was zoiezo al ingereden en heeft zelfs nog ongeveer 2 maanden in de manege lessen gelopen , en ecth niet alleen maar bij vergevorderden. Verder zijn de meisjes die deze pony rijden niet zo heel erg jong maar 16 en 17 . dus de penny doen ze denk niet meer aan Tong uitsteken
Ik denk dat het allemaal een beetje overdreven is ik heb deze pony ook zelf 2 dagen gereden en ik denk dat de verhalen die hier ontstaan zijn erg opgeblazen zijn ,de pony is ecth niet gevaarlijk.

maar ik wil me er verder niet mee bemoeien , alleen een paar misverstanden uit de wereld helpen.
groetjes mies

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 07:53

miesss schreef:
Ik denk dat het allemaal een beetje overdreven is ik heb deze pony ook zelf 2 dagen gereden en ik denk dat de verhalen die hier ontstaan zijn erg opgeblazen zijn ,de pony is ecth niet gevaarlijk.
Nog niet nee... Maar de meeste mensen in dit topic zien het al helemaal voor zich, dat dat beest wel gevaarlijk gaat worden. Vandaar ook de felle reacties.

Dat ze vlak na d'r inrijden wel braaf was geloof ik wel (al vraag ik me wel af op welke leeftijd ze dan is ingereden Verward), maar het detail is, dat ze nu heerlijk aan 't puberen is, en alles wat haar geleerd is aan haar laars zal lappen. Wordt er niet consequent met haar omgegaan (wat met 2 mensen erg moeilijk is), zal ze voor de rest van haar leven zo zijn. En er is echt niemand die daar beter op wordt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:19

Clitia schreef:
Fitch schreef:

Ja... dat is waar... als je zomaar een groepje paarden bij elkaar gooit, op een stukje grond van een paar hectare kunnen ze niet eens zien wie de slimste is... ok, hierin geef ik je gelijk! Cool

miep123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:03

rij wat meer in de lessen bij ton en nel

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:19

Met dit soort vragen krijg je meestal heel bokt over je heen ja.. k zou ook profesionele hulp gaan zoeken.. suc6!!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:57

Fitch schreef:
Alacairion schreef:
Je ziet mij geen bezems breken op t hoofd van mn paard (ik denk niet dat ie dan breekt eigenlijk Haha! )
Maar zoals een shet van 3 die begint te schoppen als je een voetje vraagt, terwijl je wéét dat je het 'kan', die krijgt van mij echt wel een trap hoor. natuurlijk niet gelijk, en ook niet keihard, maar dan weet ze wel dat ik het meen. Ik had ergens anders al gelezen dat iemand beweert dat paarden denken dat wij roofdieren zijn, en dat ze moeten gaan denken dat jij een paard bent. maar heb jij weleens 2 jonge paarden zien vechten? Gaat heel wat harder dan een klap van een mens....

Paarden denken idd dat wij mensen roofdieren zijn. We ruiken (niet allemaal) naar vlees en onze ogen zitten aan de voorkant van ons hoofd.

Ik zou idd niet willen dat mijn verzorgpaard mij als een 'gewoon' paard ziet; dan beland ik snel in het ziekenhuis! Blauw oog Haha!
Nee, ik wil dat mijn paard mij als leider ziet, als de alfamerrie in de kudde. Het is bewezen dat paarden die laag in de rangorde staan, veel geweld gebruiken. Naarmate de pikorde hoger wordt, wordt er steeds minder geweld gebruikt. De alfamerrie hoeft alleen maar kwaad te kijken, en voila, de andere paarden gaan opzij. Slaan en schoppen is dus een teken van zwakte. Zij gebruikt geen geweld en heeft haar positie verworven omdat zij bewees de slimste te zijn, die de kudde naar veilige graasgebieden zal leiden, langs de juiste weg.
Nu ben ik niet zomaar van de een op de andere dag op het 'leiderspunt' gekomen. Daar gingen heel wat uurtjes grondwerk overheen! Maar dat geeft niet, want ik heb het allemaal bereikt zonder geweld, en ik hoef mezelf ook niet te BEWIJZEN, door bijv. een keer per maand een enorme ram voor haar kop te geven... nee, ze vertrouwt me en ik heb het leiderschap op een eerlijke manier verworven. Dingen als voetjes geven etc. gaan nu bijv. ook veel gemakkelijker... Alleen rijden gaat nog niet, maargoed het is dan ook een probleemgeval en ik ben er al heeeeeel ver mee gekomen. Zij heeft me gewoon gedwongen om een 'andere manier van communiceren' met paarden aan te leren, anders zou ik haar nu ook slaan... en het zou niks helpen! Ok... lekker offtopic... ik hou op voordat ik het hele forum vol typ.

De reden tot geweld in lagere rangen is een poging een hogere rang te krijgen......een paard wordt niet geboren met een hoogste rang. De reden dat er hogerop minder geweld wordt gebruikt is dat deze paarden zich bewezen hebben...maar als het erop aan komt en er komen nieuwe paarden of andere situaties...zal ook de hoogste rang zich weer moeten bewijze...en dat gebeurt niet alleen door een boze blik....
Op het moment dat er geen geweld meer wordt gebruikt is de rang al bepaald... daar waar geweld wordt gebruikt wordt er een rang gevormd