Alacairion schreef:Je ziet mij geen bezems breken op t hoofd van mn paard (ik denk niet dat ie dan breekt eigenlijk

)
Maar zoals een shet van 3 die begint te schoppen als je een voetje vraagt, terwijl je wéét dat je het 'kan', die krijgt van mij echt wel een trap hoor. natuurlijk niet gelijk, en ook niet keihard, maar dan weet ze wel dat ik het meen. Ik had ergens anders al gelezen dat iemand beweert dat paarden denken dat wij roofdieren zijn, en dat ze moeten gaan denken dat jij een paard bent. maar heb jij weleens 2 jonge paarden zien vechten? Gaat heel wat harder dan een klap van een mens....
Paarden denken idd dat wij mensen roofdieren zijn. We ruiken (niet allemaal) naar vlees en onze ogen zitten aan de voorkant van ons hoofd.
Ik zou idd niet willen dat mijn verzorgpaard mij als een 'gewoon' paard ziet; dan beland ik snel in het ziekenhuis!
Nee, ik wil dat mijn paard mij als leider ziet, als de alfamerrie in de kudde.
Het is bewezen dat paarden die laag in de rangorde staan, veel geweld gebruiken. Naarmate de pikorde hoger wordt, wordt er steeds minder geweld gebruikt. De alfamerrie hoeft alleen maar kwaad te kijken, en voila, de andere paarden gaan opzij. Slaan en schoppen is dus een teken van zwakte. Zij gebruikt geen geweld en heeft haar positie verworven omdat zij bewees de slimste te zijn, die de kudde naar veilige graasgebieden zal leiden, langs de juiste weg.
Nu ben ik niet zomaar van de een op de andere dag op het 'leiderspunt' gekomen. Daar gingen heel wat uurtjes grondwerk overheen! Maar dat geeft niet, want ik heb het allemaal bereikt zonder geweld, en ik hoef mezelf ook niet te
BEWIJZEN, door bijv. een keer per maand een enorme ram voor haar kop te geven... nee, ze vertrouwt me en ik heb het leiderschap op een eerlijke manier verworven. Dingen als voetjes geven etc. gaan nu bijv. ook veel gemakkelijker... Alleen rijden gaat nog niet, maargoed het is dan ook een probleemgeval en ik ben er al heeeeeel ver mee gekomen. Zij heeft me gewoon gedwongen om een 'andere manier van communiceren' met paarden aan te leren, anders zou ik haar nu ook slaan... en het zou niks helpen!
Ok... lekker offtopic... ik hou op voordat ik het hele forum vol typ.