Tips voor hoef katrol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navy

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:51

Tja, maar dat is weer een heel andere discussie. Zat mensen die ijzers slecht vinden, onnatuurlijk. Dat is het uiteraard ook, maar aan de andere kant; een zadel, rijden, voer, etc.. komen ze ook niet tegen in de echte oude natuur Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:54

NaVy! schreef:
Tja, maar dat is weer een heel andere discussie. Zat mensen die ijzers slecht vinden, onnatuurlijk. Dat is het uiteraard ook, maar aan de andere kant; een zadel, rijden, voer, etc.. komen ze ook niet tegen in de echte oude natuur Lachen

Nee idd.... als we naar heeeeeeeeel vroeger gaan.... dan waren deze problemen ook niet echt bekend natuurlijk. Het hangt van veel faktoren ook af. Dat ben ik helemaal met je eens Navy Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:59

1manier schreef:
Prijsklasse? Tegenwoordig is niets goedkoop meer! Andere lessen betaal je ook rond die prijsklasse.

Zep schreef:
Ik vind de Bodt niet direct zo'n geweldige trainer. Ik vind hem nogal duur
in vergelijking tot de kwaliteit

die hij biedt.

Laat me nou niet steeds in herhaling vallen aub...

De Bodt speelt op een nare manier in op zijn klanten door ze eerst compleet af te fikken, ze hebben immers hun paard de vernieling in geholpen, maar als je volgens zijn methode gaat rijden komen er gouden bergen in het verschiet. Op de lesdag die ik heb bijgewoond kwamen alleen maar potentiele lichte tour en GP paarden voorbij...

Ik heb er dus ernstige twijfels bij of de Bodt die paarden wel helemaal goed krijgt. De paarden die ik in zijn lessen heb zien lopen, en die ik op de filmpjes van de site van de Bodt heb gezien zijn vaak nog steeds niet rad. Niet stokkreupel misschien, maar zuiver zijn ze zeker niet! Daarnaast lopen ze enorm uit elkaar in 3 stukken van het achterbeen af. Geen prettig gezicht om naar te kijken...

Dat kreupelheden nog ergens anders vandaan kunnen komen dan vanuit de ondervoet is de 2e waarheid als een Koe . Natuurlijk vertonen paarden die vastzitten in de rug kreupelheden. Als ik door mijn rug ga loop ik ook niet zo fris. (duh...)

Als kreupelheid daadwerkelijk vanuit de rug komt kan training wel degelijk een belangrijk deel van de therapie zijn. Op het moment dat kreupelheid echter vanuit de ondervoet komt, wat het geval is bij veel HKO paarden vind ik training van zo'n paard regelrechte mishandeling.

Ik houd een naar gevoel bij de paarden die ik bij de Bodt heb zien lopen. We kennen allemaal het karakteristieke beeld van een paard dat bij een verdovingsonderzoek na uitschakelen van het "kreupele" been ineens nog veel harder kreupel gaat lopen aan het andere been, omdat ie in feite de hele tijd pijn had in beide voeten. Je kunt een paard zo over de benen laten gaan dat de kreupelheid een beetje ontlast word en daardoor niet meer zo erg opvalt, maar daarmee kan die nog wel degelijk aanwezig zijn.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:48

zep, jammer dat jij er zo tegen aankijkt, maar goed dat is jouw probleem.
het maakt t alleen wel duidelijk dat je weinig hebt begrepen van adb en zijn manier van lesgeven.

en alle normale paarden (zonder ernstige afwijkingen ) zijn idd potentiele lichte tour of gp paarden. je zult alleen niet met elk paard nummer 1 worden, want het ene paard is nu eenmaal sterker of beweegt ruimer van nature dan het andere paard
elk paard kan van nature de oefeningen die in de dressuur gevraagd worden, alleen wordt het paard het wel heel vaak verdomde moeilijk gemaakt door de ruiter......

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:54

guusje schreef:
zep, jammer dat jij er zo tegen aankijkt, maar goed dat is jouw probleem.
het maakt t alleen wel duidelijk dat je weinig hebt begrepen van adb en zijn manier van lesgeven.

en alle normale paarden (zonder ernstige afwijkingen ) zijn idd potentiele lichte tour of gp paarden. je zult alleen niet met elk paard nummer 1 worden, want het ene paard is nu eenmaal sterker of beweegt ruimer van nature dan het andere paard
elk paard kan van nature de oefeningen die in de dressuur gevraagd worden, alleen wordt het paard het wel heel vaak verdomde moeilijk gemaakt door de ruiter......

Probleem kan ik het niet noemen. Eerder een verlichting dat je niet met deze manke theorie bent opgezadeld. Maar ieder z'n eigen.

Alle normale paarden potentiele LT/ZT paarden? Daar kom heel wat meer bij kijken dan alleen een 'gezond paard'. Ieder gezond paard zal dan wel een Z proef kunnen lopen, maar wil je ook maar iets verder komen zal je toch echt een paard moeten hebben die enige aanleg en talent heeft voor het zwaardere werk. Daar kom je niet met je huis-tuin-en keuken knol doorheen!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:14

bovendien wat zegt zo´n verdovingsonderzoek nou altijd?????

mijn paard had aan 1 voorbeen hko4 en was dus voordat ik adb kende hartstikke kreupel. nadat ik mijn paard had rechtgericht liep hij hij weer zuiver. ik hoefde hem daarvoor niet eens op te richten om de voorhand te ontlasten. het ging er alleen om dat ik de spanning uit de rug haalde.

belachelijk ook dat je zegt dat "je het paard zo over de benen kan laten gaan dat de kreupelheid een beetje ontlast wordt en dat t daardoor niet meer erg opvalt" . als adb dat zijn leerlingen liet doen zouden de paarden allemaal uiteindelijk toch weer kreupel moeten gaan, ipv dat ze steeds gezonder mooier en sterker en vrolijker worden???

en ga nou aub niet zeggen dat mijn paard niet rad loopt. mijn eigen da heeft mijn paard na wat lessen van adb teruggezien. en vond t ongelooflijk dat mijn paard weer helemaal zuiver ging. iedereen trouwens in mijn omgeving.

zo heb ik nog 2 paarden, alle 2 kreupel gekocht en die lopen nu allebei weer 100% zuiver, al een jaar lang, want zo lang heb ik ze. en ik rij er iedere dag mee.

denk je nou echt dat al die mensen die bij adb komen niet kunnen zien wanneer een paard wel of niet zuiver gaat?????

die uitlatingen die jij doet zeggen meer over jou dan over de mensen die bij adb lessen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:27

VValar schreef:

Alle normale paarden potentiele LT/ZT paarden? Daar kom heel wat meer bij kijken dan alleen een 'gezond paard'. Ieder gezond paard zal dan wel een Z proef kunnen lopen, maar wil je ook maar iets verder komen zal je toch echt een paard moeten hebben die enige aanleg en talent heeft voor het zwaardere werk. Daar kom je niet met je huis-tuin-en keuken knol doorheen!

Het is niks aparts hoor, dat ik zeg dat elk paard een potentieel lt/zt paard is. dat staat ook zo´n beetje in elk boek over klassieke dressuur.
alleen is een "huis-tuin-en keuken knol" zoals jij dat noemt geen topper.

de meeste paarden zijn tegen dat ze z rijden zo vast als een plank gereden. logisch dat die paarden dan niet verder komen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:31

guusje schreef:
Het is niks aparts hoor, dat ik zeg dat elk paard een potentieel lt/zt paard is. dat staat ook zo´n beetje in elk boek over klassieke dressuur.
alleen is een "huis-tuin-en keuken knol" zoals jij dat noemt geen topper.

de meeste paarden zijn tegen dat ze z rijden zo vast als een plank gereden. logisch dat die paarden dan niet verder komen.

Dit is insinueren en speculeren, praten over dingen waar je geen informatieover hebt, noch verstand van spreekt.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:32

Zep schreef:
De paarden die ik in zijn lessen heb zien lopen, en die ik op de filmpjes van de site van de Bodt heb gezien zijn vaak nog steeds niet rad. Niet stokkreupel misschien, maar zuiver zijn ze zeker niet! Daarnaast lopen ze enorm uit elkaar in 3 stukken van het achterbeen af. Geen prettig gezicht om naar te kijken...

mag ik vragen welke paarden jij nog niet rad vindt lopen, en waaraan je dat ziet? Niet om jou in twijfel te trekken, maar omdat ik het zelf niet zie vanwege gebrek aan kennis... Haha!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:38

VValar schreef:

Dit is insinueren en speculeren, praten over dingen waar je geen informatieover hebt, noch verstand van spreekt.

als je mij niet wilt geloven .... je zult t met me eens zijn dat die mensen die die boeken hebben geschreven hebben er iig verstand van hebben, o.a. steinbrecht, podhasjky , oliviera.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:15

guusje schreef:
bovendien wat zegt zo´n verdovingsonderzoek nou altijd?????

Heel simpel: de mogelijke pijn in het verdoofde deel van het been geeft het paard geen last meer in z'n beweging.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:34

Jantien schreef:

Heel simpel: de mogelijke pijn in het verdoofde deel van het been geeft het paard geen last meer in z'n beweging.

dat dat de bedoeling is begrijp ik natuurlijk ook wel.

alleen geeft zo´n verdovingsonderzoek wel het gewenste effect?

ga zelf maar eens 1 been verdoven, hoe zul je dan lopen? niet zoals je normaal gesproken loopt iig.

en daarbij hou je natuurlijk altijd de vraag of het paard werkelijk last heeft van de gebreken die op de foto te zien zijn.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:43

De discussie wijkt nu wel af van tips over hoefkatrol Tong uitsteken

Maar nog even daarover dus, voor degene die denk dat HoefkatrolOntsteking bestaat, is dit ooit bewezen en gezien in het bloed? Hoe vaak is het niet zo dat paarden die door de DA afgekeurd zijn hierop door een andere trainer nog helemaal inorde kunnen komen? Als er dan toch echt HKO zou dit niet kunnen. Hoe is dat dan te verklaren?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:04

guusje schreef:
ga zelf maar eens 1 been verdoven, hoe zul je dan lopen? niet zoals je normaal gesproken loopt iig.

Kijk, dat is dus niet zo. Wanneer jij een pijnlijke hak hebt waardoor je je voet niet normaal neer kan zetten, zal je weer gewoon gaan lopen wanneer je hak geen pijn meer doet.

Citaat:
en daarbij hou je natuurlijk altijd de vraag of het paard werkelijk last heeft van de gebreken die op de foto te zien zijn.

Dat kan je dus gaan onderzoeken met behulp van die anesthesiën Pling

@Megantjuh: hoe is HKO in het bloed te zien? Niet iedere ontsteking heeft een vlaggetje in het bloed waardoor het onomstotelijk vast staat dat het die bepaalde ontsteking is.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:30

hoe verklaar je dan het verhaal van mijn paard?

mijn paard was kreupel, hij had hko4, na verdoving liep ie zo goed als rad.

de pijnlijke plek zat volgens de da duidelijk in het hko gebied.
ben met mijn paard naar adb gegaan en kon door zijn aanwijzingen mijn paard weer rad laten gaan. alleen door recht te richten. ik hoefde niet eens het gewicht van zijn voorhand af te halen!!!!!!!! alleen de spanning uit de rug halen was dus voldoende om mijn paard weer rad te laten gaan.
mijn paard had dus helemaal geen pijnlijke plek in het hko gebied.

en zo is het met de meeste paarden die kreupel gaan en waar da niets opmerkelijks kunnen vinden op de foto´s of alleen wat plekjes in de botten.
Dus zo´n verdovingsonderzoek bij deze paarden slaat sowieso nergens op.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:53

guusje schreef:
hoe verklaar je dan het verhaal van mijn paard?
Ik wil het verhaal van je paard helemaal niet verklaren, aangezien het via de computer redelijk onmogelijk is om een diagnose te stellen laat staan een second opinion te geven....

Maar dat een paard minder kreupel en ook weer rad kan gaan door hem zijn lijf anders te laten gebruiken wordt nergens ontkent.
Het zegt echter niets over of een bepaald onderzoek wel of geen nut heeft.
Een dierenarts moet eerst uitvinden waar een probleem zit, en wat het probleem is. Dan pas kan hij/zij oplossingen gaan bedenken. Een paard zichzelf zodanig anders laten belasten dat hij geen/minder pijn heeft valt onder de derde stap, de mogelijke oplossing. Het zegt dus niets over de methoden die je tot de eerste 2 stappen leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:03

Rhiannon schreef:
mag ik vragen welke paarden jij nog niet rad vindt lopen, en waaraan je dat ziet? Niet om jou in twijfel te trekken, maar omdat ik het zelf niet zie vanwege gebrek aan kennis... Haha!

Krijg ik straks weer een PB van de eigenaresse (...) maar het duidelijkste voorbeeld vind ik Hippo's Rubel. Ook bij het filmpje van Troubadour is het duidelijk te zien.
Hij laat al die dieren in zo'n hoog tempo door de baan denderen dat je het ook al amper kunt zien, dat is ook een methode natuurlijk Knipoog

Overigens is het nog niet zo moeilijk om een hoop knoppen op een huis-tuin-en-keuken paard te zetten hoor, Guusje. Als je op de link in mijn onderschrift klikt zie je er ook eentje Pling Hoog scoren op concours doet die echter in het Z2 al niet meer maar dat is niet zo erg. Antoine houd zijn leerlingen echter gouden bergen voor bij paarden die half kapot zijn en dat vind ik wel erg.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:57

Jantien schreef:
@Megantjuh: hoe is HKO in het bloed te zien? Niet iedere ontsteking heeft een vlaggetje in het bloed waardoor het onomstotelijk vast staat dat het die bepaalde ontsteking is.

Als er uberhaupt een ontsteking zit moet dit in het bloed te zien zijn. Dus als de DA's HKO constateren, moeten ze dit in het bloed gezien hebben.

Maar hoe kan een paard dan toch weer zuiver en goed lopen door een training als er zogenaamd een ontsteking zou zijn?

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:03

Jantien schreef:
Ik wil het verhaal van je paard helemaal niet verklaren, aangezien het via de computer redelijk onmogelijk is om een diagnose te stellen laat staan een second opinion te geven....

Maar dat een paard minder kreupel en ook weer rad kan gaan door hem zijn lijf anders te laten gebruiken wordt nergens ontkent.
Het zegt echter niets over of een bepaald onderzoek wel of geen nut heeft.
Een dierenarts moet eerst uitvinden waar een probleem zit, en wat het probleem is. Dan pas kan hij/zij oplossingen gaan bedenken. Een paard zichzelf zodanig anders laten belasten dat hij geen/minder pijn heeft valt onder de derde stap, de mogelijke oplossing. Het zegt dus niets over de methoden die je tot de eerste 2 stappen leiden.

daar maak je je wel er makkelijk van af..... maar logisch ook want t is ook niet te verklaren vanuit jouw opinie.

en het zegt natuurlijk wel wat over die onderzoeken, namelijk dat ze geen zin hebben en dat ze overbodig zijn.
wat heeft het nou voor een zin om die benen te gaan verdoven als daar helemaal niet de oorzaak van de pijn zit (dan doel ik nog steeds op het voorbeeld van mijn paard, hopelijk heb je dat wel gelezen). die onderzoeken zijn dus achterhaald. het wordt tijd voor wat vernieuwing in de veterinaire wereld.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:06

Citaat:
Als er uberhaupt een ontsteking zit moet dit in het bloed te zien zijn. Dus als de DA's HKO constateren, moeten ze dit in het bloed gezien hebben.

Kijk daar heb je wel een punt.

Bij mijn paard is slijmbeurs onts. ondekt destijds maar er is zeker geen bloed afgenomen.

Nu val ik even terug op mezelf toen ik met de hernia zat.
Toen hebben ze bij mij dus bloed afgenomen om te kijken of er niet ergens een ontsteking zit.

Of zou een HKO soms niet in het bloed terug te vinden zijn.
Verward

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:11

Cowgirl schreef:
Citaat:

Kijk daar heb je wel een punt.

Bij mijn paard is slijmbeurs onts. ondekt destijds maar er is zeker geen bloed afgenomen.

Nu val ik even terug op mezelf toen ik met de hernia zat.
Toen hebben ze bij mij dus bloed afgenomen om te kijken of er niet ergens een ontsteking zit.

Of zou een HKO soms niet in het bloed terug te vinden zijn.
Verward

Elke ontsteking kun je terug vinden in het bloed... Lachen

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:14

Masculin schreef:
Wie heeft er ervaring/tip`s voor het (anders ) rijden met een paard met hoef katrol? (4)

Thanks!

hoi masculin,
Het is niet mijn eigen paard die hoefkatrol heeft, maar ik heb wel in het trainingcentrum van Antoine de Bodt paarden gezien die hoefkatrol 4 hadden, die eerst kreupel liepen, en vervolgens zuiver. Het is alleen jammer dat er mensen zijn die denken dat hoefkatrolpaarden niet meer gered kunnen worden, vaak omdat ze niet durven toe te geven dat ze hun paard verkeerd hebben gereden, dat is erg zielig voor die paarde! Boos!

groetjes, Maud

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:29

Zep schreef:
..... Als je op de link in mijn onderschrift klikt zie je er ook eentje Pling ....

je hebt geen onderschrift.. Bloos

ik zal nog eens goed naar die filmpjes kijken...

@1manier2: mag ik vragen of jij dezelfde bent als 1manier? of? vond het een beetje toevallig..

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:32

Zep schreef:
1manier schreef:
Prijsklasse? Tegenwoordig is niets goedkoop meer! Andere lessen betaal je ook rond die prijsklasse.

Zep schreef:
Ik vind de Bodt niet direct zo'n geweldige trainer. Ik vind hem nogal duur
in vergelijking tot de kwaliteit

die hij biedt.

Boos!
Laat me nou niet steeds in herhaling vallen aub...

De Bodt speelt op een nare manier in op zijn klanten door ze eerst compleet af te fikken, ze hebben immers hun paard de vernieling in geholpen, maar als je volgens zijn methode gaat rijden komen er gouden bergen in het verschiet. Op de lesdag die ik heb bijgewoond kwamen alleen maar potentiele lichte tour en GP paarden voorbij...

Ik heb er dus ernstige twijfels bij of de Bodt die paarden wel helemaal goed krijgt. De paarden die ik in zijn lessen heb zien lopen, en die ik op de filmpjes van de site van de Bodt heb gezien zijn vaak nog steeds niet rad. Niet stokkreupel misschien, maar zuiver zijn ze zeker niet! Daarnaast lopen ze enorm uit elkaar in 3 stukken van het achterbeen af. Geen prettig gezicht om naar te kijken...

Dat kreupelheden nog ergens anders vandaan kunnen komen dan vanuit de ondervoet is de 2e waarheid als een Koe . Natuurlijk vertonen paarden die vastzitten in de rug kreupelheden. Als ik door mijn rug ga loop ik ook niet zo fris. (duh...)

Als kreupelheid daadwerkelijk vanuit de rug komt kan training wel degelijk een belangrijk deel van de therapie zijn. Op het moment dat kreupelheid echter vanuit de ondervoet komt, wat het geval is bij veel HKO paarden vind ik training van zo'n paard regelrechte mishandeling.

Ik houd een naar gevoel bij de paarden die ik bij de Bodt heb zien lopen. We kennen allemaal het karakteristieke beeld van een paard dat bij een verdovingsonderzoek na uitschakelen van het "kreupele" been ineens nog veel harder kreupel gaat lopen aan het andere been, omdat ie in feite de hele tijd pijn had in beide voeten. Je kunt een paard zo over de benen laten gaan dat de kreupelheid een beetje ontlast word en daardoor niet meer zo erg opvalt, maar daarmee kan die nog wel degelijk aanwezig zijn.

hoi, Natuurlijk is het voor velen moeilijk om ermee geconfronteerd te worden dat je jouw paard kapot hebt gereden, maar dat is de waarheid, en als ik in diegene zijn schoenen zou staan, zou ik er gewoon zo snel mogelijk aan willen werken! En waarom zou het erg zijn als de ruiter wordt afgefikt? De ruiter heeft zijn paard toch ook al die tijd daarvoor zijn afgefikt?!?! Boos!
En als jij vindt dat het niet aangenaam is om naar deze paarden te kijken, (die vaak van de slacht gered zijn) vind jij het dan aangenaam om naar een paard te kijken die heel erg vast zit in zijn rug, met zijn hals in de krul loopt, en soms na een tijdje kreupelheden vertoont onder de naam zoals hoefkatrol, artrose en kissingspine????!!!!
Ik niet!

groetjes

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:35

Rhiannon schreef:
Zep schreef:
..... Als je op de link in mijn onderschrift klikt zie je er ook eentje Pling ....

je hebt geen onderschrift.. Bloos

ik zal nog eens goed naar die filmpjes kijken...

@1manier2: mag ik vragen of jij dezelfde bent als 1manier? of? vond het een beetje toevallig..

nee, ik ben iemand anders Knipoog