Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kafue schreef:
Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat wat je steelt met je ogen dat dat wel correct is.
! Nicolletje schreef:Ik denk nog steeds dat de TS niet LDR tegenover klassiek wilde stellen, maar dat datgene wat zij zag niet goed voelde en dat dat geen van beide was.
Citaat:Een tijdje geleden was ik op vakantie en daar kreeg ik ook les van iemand. In de eerste instantie zag het er wel goed uit, daar niet van, en iedereen complimenteerde haar met hoe goed ze les gaf en hoe goed ze reed. Ze had ook les gehad van gerenommeerde instructeurs en een hele opleiding, etc.
Maar op een gegeven moment moest ik dus rijden, en zoals zij reed en wat zij van mij verwachtte, is niet mijn stijl. Ik moest dus mijn armen laag en gestrekt houden om het paard aan de teugel te rijden en als hij niet luisterde een harde schop geven; zo hoefde ik geen zweepje te gebruiken. Dat vond zij dus paardvriendelijker.
Mij lukte het dus voor geen meter (voor mijn gevoel) om zo te zitten zoals zij wilde (zij wilde het paard dus aan de teugel) en toen zei ik: "mag ik eens zelf?" En toen ben ik gewoon op mijn manier verder gegaan, maar het resultaat (paard aan de teugel) was hetzelfde, alleen bij mij duurt het misschien wat langer. (en voor mijn gevoel vraag ik het ook wat vriendelijker aan het paard)
En daarbij komt dat voor mij "paard aan de teugel" geen doel is maar een resultaat en dat was bij haar bijvoorbeeld andersom.
En ook met een zweepje: ik geef het paard liever een tikje dan een schop.
Achteraf ben ik dus blij dat zij alleen les gaf in mijn vakantie en dat ik in het dagelijks leven thuis geen les van haar krijg, want wij komen niet overeen kwa ideeën. Maar een hoop mensen waren helemaal wég van haar en haar stijl van les geven, want je boekte bijvoorbeeld wel snel resultaat.
gijsenkim schreef:zolang het de ruiter is die het bepaald om de samenwerking ruiter paard zo optimaal mogelijk te laten verlopen maakt het mij geen ruk uit waar het dier met zn koppie loopt
...)
trisca schreef:trisca schreef:
Op welk niveau rijdt je zelf?
Denk jij dat je echt weet waar je over praat of valt het allemaal wel mee met je uitspraken?
door wat ik hier boven beschreven heb, ben ik dankzij deze methode maar L geworden.
als jij denkt dat dat LDR wel de goede manier is, ga jij eerst dan maar eens een half uur met je hoofd naar beneden hard lopen!
dan praten wee wel weer!!!!!!![]()

Kafue schreef:Als je dan maar niet het paard in een dermate houding rijd die schadelijk is voor het paard want dan maakt het natuurlijk wel weer uit.
Verder als ik met een paard omga probeer ik natuurlijk ook zijn vriendschap te winnen en vooral zijn vertrouwen in mij. Dat hij voor mij alles doet, ik zal op mijn beurt hem met respect behandelen en goed voor het zorgen.
Ik pas mij aan aan het paard. De manier van rijden eigelijk niet, althans ik blijf rijden volgens de manier die me geleerd is.
Dus klassiek duits. Heel consequent en gelijkmatig met de hulpen en altijd het zelfde. De training maakt ik afwisselend voor het paard en zal bijvoorbeeld na een zware training de andere dag alleen maar lichte werkzaamheden met ze doen.
Aanpassen aan het dier is zeer zeker geen opgaven en ik doe het graag. En met de aanpassing bedoel ik dus je aanpassen aan de manier van lopen en de manier van reargeren. De ene is nou eenmaal kriebeliger dan de ander en de een makkelijker dan de ander.
Belangrijk is dat je respect blijft houden voor je maatjes.
Ik zal een ruiter nooit mijn manier van rijden aanpraten. Ik zal echter wel trachten te bereiken de ruiter correct in houding en zit op het paard te zetten en correct hulpgeving en omgang te leren. Dat vind ik belangrijk.
En als de ruiter een te hoog ja maar het paard dit en ik dat niveau krijgt nemen we afscheid van elkaar. Ik kan niet hebben dat alles in twijfel getrokken wordt of dat het paard het oncorrecte gedrag van de ruiter op de kop moet krijgen.

Zep schreef:Joehoe! Al weer eentje die de lastersite van Theresa Sandin ontdekt heeft!
Chapeux!! *vraagt om applaus*
Weet je wat ik zo grappig vind in dergelijke discussies: de mensen die het allemaal zo onrechtvaardig en vreselijk vinden zijn altijd mensen die zelf nog geen deuk in een pakje boter hebben gereden en de ruiters waar het om gaat zijn zonder uitzondering minstens Z2.
Alleen daarom al trek ik het waarnemingsvermogen van TS ernstig in twijfel.
Zep schreef:Weet je wat ik zo grappig vind in dergelijke discussies: de mensen die het allemaal zo onrechtvaardig en vreselijk vinden zijn altijd mensen die zelf nog geen deuk in een pakje boter hebben gereden en de ruiters waar het om gaat zijn zonder uitzondering minstens Z2.
johanna13 schreef:
niet iedereen heeft een paard om hoger op te komen, cq de mogelijkheid.
en niet iedereen rijd al vanaf de pampers
Zep schreef:johanna13 schreef:
niet iedereen heeft een paard om hoger op te komen, cq de mogelijkheid.
en niet iedereen rijd al vanaf de pampers
Beetje frustri?![]()
Toydoll: als jij denkt dat wat jij omschrijft iets met dressuur te maken heeft vraag ik me af waar jij de laatste jaren gezeten hebt...
Zep schreef:Toydoll: als jij denkt dat wat jij omschrijft iets met dressuur te maken heeft vraag ik me af waar jij de laatste jaren gezeten hebt...
Toydoll schreef:Trouwens ik heb idd op een plaats gezeten de afgelopen jaren waar niet iedereen komt, op een plaats waar de dressuur sport niet komt, waar een stom lettertje niemand interesseert. Daar waar paarden nog staan voor schoonheid en vrijheid. Als je daar ook is geweest bent, misschien praat je dan anders....
Toydoll schreef:Zep schreef:Toydoll: als jij denkt dat wat jij omschrijft iets met dressuur te maken heeft vraag ik me af waar jij de laatste jaren gezeten hebt...
Trouwens ik heb idd op een plaats gezeten de afgelopen jaren waar niet iedereen komt, op een plaats waar de dressuur sport niet komt, waar een stom lettertje niemand interesseert. Daar waar paarden nog staan voor schoonheid en vrijheid. Als je daar ook is geweest bent, misschien praat je dan anders....