rot geschrokken..............

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Re: rot geschrokken..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:35

Op het vorige moest ik echt wel even reageren. Heb intussen met interesse het hele topic gelezen maar kan niet meer editen.

Ik zou misschien ook geschrokken zijn, misschien niet. Ik zie inderdaad ook liever een ontspannen paard iets achter de LL, dan eentje "zonder" rug.

Verder vind ik mezelf een redelijke leek op dit vlak en hoop ik dat naast de zoekfunctie er eventueel mensen zijn die me dit gefundeerd willen uitleggen (liefst per pb).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:03

Daarom is het gewoon belangrijk dat je ten alle tijde weet waar je mee bezig bent. En dat je je razendsnel af kunt vragen of jij de fout maakte of dat je vriend hem maakte.

Paardrijden vergt een enorm aanpassingsvermogen je moet als een team zijn. En dat betekent dat je er bijvoorbeeld ook genoegen mee moet kunnen nemen als een paard een keer niet zijn dag heeft.

Je neemt les en gaat ervan uit dat dat goed is maar het is niet verkeerd om te praktijk af te checken met de theorie. Als je er dan achter komt dat jou in praktijk geleerde en uitgevoerde methode niet met theorie overeen komt dan moet je je toch gaan af vragen of alles wel zo goed is al je dacht.

Het niveau van de observator is niet van waarde op de beoordeling of iets goed is of niet goed. Je kunt bijvoorbeeld nog nooit zelf galopwissels om de pas gesprongen te hebben maar wel beoordelen of een ander het goed doet of niet. Gewoon door te kijken. Van kijken kun je enorm veel leren, de kennis kun je met je ogen stelen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat wat je steelt met je ogen dat dat wel correct is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:15

Kafue schreef:

Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat wat je steelt met je ogen dat dat wel correct is
.

En dáár draait het hele verhaal om!
Wanneer is iets correct én wanneer niet!
We willen allemaal volgens het boekje rijden, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden....

Als iedereen in je omgeving, van stalgenoten tot instructeurs klassiek rijden is het naar alle waarschijnlijkheid dat jij dat ook doet!

Maar wanneer iemand verder kijkt dan zijn neus lang is, kom je tot de conclusie dat er ook andere manieren zijn!

Anky rijdt LDR, maar Anky heeft paarden die zich lenen voor LDR omdat haar paarden doorgaans een opgerichte bouw hebben.
Neem een dier wat op de kop loopt en geloof me schadelijker kan het niet zijn om enkel laag, diep en rond te rijden.

Maar door de jaren wordt je wijs, er zijn ook toppers die zeggen, wat ik vroeger deed....
Dat heb ik ook! Dat heeft (bijna) iedereen... en dat geeft niets.

Als je maar altijd denkt in het voordeel en welzijn van een paard!

En over het "enorme aanpassingsvermogen" waar Kafue over spreekt ( en nu val ik haar niet af..) daar heb ik geen moeite mee, ik zie het ook niet als aanpassingsvermogen! Ik zie mijn paarden als mijn maatjes, en de paarden waarmee ik echt een "klik" heb, daar vorm ik een perfecte match mee... Ik denk voor hen en zij denken voor mij... samen... Knipoog !

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:55

Ik denk nog steeds dat de TS niet LDR tegenover klassiek wilde stellen, maar dat datgene wat zij zag niet goed voelde en dat dat geen van beide was.

Een tijdje geleden was ik op vakantie en daar kreeg ik ook les van iemand. In de eerste instantie zag het er wel goed uit, daar niet van, en iedereen complimenteerde haar met hoe goed ze les gaf en hoe goed ze reed. Ze had ook les gehad van gerenommeerde instructeurs en een hele opleiding, etc.
Maar op een gegeven moment moest ik dus rijden, en zoals zij reed en wat zij van mij verwachtte, is niet mijn stijl. Ik moest dus mijn armen laag en gestrekt houden om het paard aan de teugel te rijden en als hij niet luisterde een harde schop geven; zo hoefde ik geen zweepje te gebruiken. Dat vond zij dus paardvriendelijker.
Mij lukte het dus voor geen meter (voor mijn gevoel) om zo te zitten zoals zij wilde (zij wilde het paard dus aan de teugel) en toen zei ik: "mag ik eens zelf?" En toen ben ik gewoon op mijn manier verder gegaan, maar het resultaat (paard aan de teugel) was hetzelfde, alleen bij mij duurt het misschien wat langer. (en voor mijn gevoel vraag ik het ook wat vriendelijker aan het paard)
En daarbij komt dat voor mij "paard aan de teugel" geen doel is maar een resultaat en dat was bij haar bijvoorbeeld andersom.
En ook met een zweepje: ik geef het paard liever een tikje dan een schop.
Achteraf ben ik dus blij dat zij alleen les gaf in mijn vakantie en dat ik in het dagelijks leven thuis geen les van haar krijg, want wij komen niet overeen kwa ideeën. Maar een hoop mensen waren helemaal wég van haar en haar stijl van les geven, want je boekte bijvoorbeeld wel snel resultaat.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:57

Nicolletje schreef:
Ik denk nog steeds dat de TS niet LDR tegenover klassiek wilde stellen, maar dat datgene wat zij zag niet goed voelde en dat dat geen van beide was.

Dat denk ik ook niet, maar menigmaal draait zo'n discussie er wel weer op uit!

Citaat:
Een tijdje geleden was ik op vakantie en daar kreeg ik ook les van iemand. In de eerste instantie zag het er wel goed uit, daar niet van, en iedereen complimenteerde haar met hoe goed ze les gaf en hoe goed ze reed. Ze had ook les gehad van gerenommeerde instructeurs en een hele opleiding, etc.
Maar op een gegeven moment moest ik dus rijden, en zoals zij reed en wat zij van mij verwachtte, is niet mijn stijl. Ik moest dus mijn armen laag en gestrekt houden om het paard aan de teugel te rijden en als hij niet luisterde een harde schop geven; zo hoefde ik geen zweepje te gebruiken. Dat vond zij dus paardvriendelijker.
Mij lukte het dus voor geen meter (voor mijn gevoel) om zo te zitten zoals zij wilde (zij wilde het paard dus aan de teugel) en toen zei ik: "mag ik eens zelf?" En toen ben ik gewoon op mijn manier verder gegaan, maar het resultaat (paard aan de teugel) was hetzelfde, alleen bij mij duurt het misschien wat langer. (en voor mijn gevoel vraag ik het ook wat vriendelijker aan het paard)
En daarbij komt dat voor mij "paard aan de teugel" geen doel is maar een resultaat en dat was bij haar bijvoorbeeld andersom.
En ook met een zweepje: ik geef het paard liever een tikje dan een schop.
Achteraf ben ik dus blij dat zij alleen les gaf in mijn vakantie en dat ik in het dagelijks leven thuis geen les van haar krijg, want wij komen niet overeen kwa ideeën. Maar een hoop mensen waren helemaal wég van haar en haar stijl van les geven, want je boekte bijvoorbeeld wel snel resultaat.

En daarom leiden meerdere wegen naar Rome.
Niet iedereen wilt en kan hetzelfde...
Verschillende mensen, verschillende paarden, verschillende aanpakken...

Ik baal alleen altijd als iemand zijn paard "verkeerd" diep en rond rijdt, direct in verband wordt gebracht met het LDR systeem!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:03

Iemand die kan paardrijden kan onder verschillende omstandigheden, verschillende paarden op verschillende manieren/methodes rijden......... de juiste beslissingen maken om het uiterste uit het paard te krijgen wat er op DAT moment uit te krijgen is............ niet meer en niet minder Haha! Haha! Haha!

En als dat betekend dat er stukken LDR gereden moet worden OF gelijk bij het binnentreden van de ring aangegaloppeerd moet worden OF heel hoog ingesteld, of heel laag ingesteld... met teveel buiging, of juist geen buiging........ met een te vaste hand of een te losse verbinding............. ga zo maar door, zolang het de ruiter is die het bepaald om de samenwerking ruiter paard zo optimaal mogelijk te laten verlopen maakt het mij geen ruk uit waar het dier met zn koppie loopt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:14

gijsenkim schreef:
zolang het de ruiter is die het bepaald om de samenwerking ruiter paard zo optimaal mogelijk te laten verlopen maakt het mij geen ruk uit waar het dier met zn koppie loopt

Vreemd genoeg is de algemene norm juist anders volgens mij Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:31

Nee hoor, zolang de ruiter bepaald waar het paard zijn hoofd houdt en in welke houding is er (voor mij) niets aan de hand...

Maar zie die controle eerst maar eens te krijgen! Daar gaat het om en zo bedoeld G&K het ook (..volgens mij Bloos ...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:37

Klopt............. zolang het de ruiter is die bepaald............ Haha! Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:15

Als je dan maar niet het paard in een dermate houding rijd die schadelijk is voor het paard want dan maakt het natuurlijk wel weer uit.

Verder als ik met een paard omga probeer ik natuurlijk ook zijn vriendschap te winnen en vooral zijn vertrouwen in mij. Dat hij voor mij alles doet, ik zal op mijn beurt hem met respect behandelen en goed voor het zorgen.
Ik pas mij aan aan het paard. De manier van rijden eigelijk niet, althans ik blijf rijden volgens de manier die me geleerd is.
Dus klassiek duits. Heel consequent en gelijkmatig met de hulpen en altijd het zelfde. De training maakt ik afwisselend voor het paard en zal bijvoorbeeld na een zware training de andere dag alleen maar lichte werkzaamheden met ze doen.

Aanpassen aan het dier is zeer zeker geen opgaven en ik doe het graag. En met de aanpassing bedoel ik dus je aanpassen aan de manier van lopen en de manier van reargeren. De ene is nou eenmaal kriebeliger dan de ander en de een makkelijker dan de ander.

Belangrijk is dat je respect blijft houden voor je maatjes.
Ik zal een ruiter nooit mijn manier van rijden aanpraten. Ik zal echter wel trachten te bereiken de ruiter correct in houding en zit op het paard te zetten en correct hulpgeving en omgang te leren. Dat vind ik belangrijk.
En als de ruiter een te hoog ja maar het paard dit en ik dat niveau krijgt nemen we afscheid van elkaar. Ik kan niet hebben dat alles in twijfel getrokken wordt of dat het paard het oncorrecte gedrag van de ruiter op de kop moet krijgen.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 07:07

trisca schreef:
trisca schreef:

Op welk niveau rijdt je zelf?
Denk jij dat je echt weet waar je over praat of valt het allemaal wel mee met je uitspraken?

door wat ik hier boven beschreven heb, ben ik dankzij deze methode maar L geworden.
als jij denkt dat dat LDR wel de goede manier is, ga jij eerst dan maar eens een half uur met je hoofd naar beneden hard lopen!
dan praten wee wel weer!!!!!! Haha! Haha!

Ik denk dat als je zo snel kunt beoordelen dat een manier niet de juiste is, dat je niet kan zeggen dat je door die manier 'maar' L bent geworden. Je bent er zelf bij. Ik zet de paarden ook wel eens wat lager als ze niet over de rug willen komen, maar sommige mensen kunnen ook doordraaien in hun 'methodes', en te veel is nooit goed Knipoog
[/quote]

dat zegt niks dat je maar L bent geworden!
dat is juist dank zij deze LDR methode......
dat pikte hij niet, maar hij moest steeds over de kop lopen Verdrietig
toen ik op meer klassiek rijden ben over gegaan werd ie super.
ik heb maar 1 1/2 wedstrijd gereden, in totaal misschien 20 keer.
ik heb nu een ander paard, die ook meer in zijn mars heeft, en die verder kan komen in de sport.
dus dat oordelen van je bent maar L geworden vind ik onzin.
heb ook vaak genoeg op ZZ paarden geren Haha!
[/quote]

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 07:10

ik heb het hier oa andere over internationaal niveau, dat ze ze daar volledig met de slof in de krul TREKKEN.
echt met de neus op de borst.
zegt mij meer dan geneog dat die paarden binnen 10 minuten een dwijl was.
ga zelf even 10 minuten met je hoofd tussen je knieen zitten Pling
dan snap je wat je paard voelt, alleen dan zit je alleen nog maar Koe

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 07:11

Kafue schreef:
Als je dan maar niet het paard in een dermate houding rijd die schadelijk is voor het paard want dan maakt het natuurlijk wel weer uit.

Verder als ik met een paard omga probeer ik natuurlijk ook zijn vriendschap te winnen en vooral zijn vertrouwen in mij. Dat hij voor mij alles doet, ik zal op mijn beurt hem met respect behandelen en goed voor het zorgen.
Ik pas mij aan aan het paard. De manier van rijden eigelijk niet, althans ik blijf rijden volgens de manier die me geleerd is.
Dus klassiek duits. Heel consequent en gelijkmatig met de hulpen en altijd het zelfde. De training maakt ik afwisselend voor het paard en zal bijvoorbeeld na een zware training de andere dag alleen maar lichte werkzaamheden met ze doen.

Aanpassen aan het dier is zeer zeker geen opgaven en ik doe het graag. En met de aanpassing bedoel ik dus je aanpassen aan de manier van lopen en de manier van reargeren. De ene is nou eenmaal kriebeliger dan de ander en de een makkelijker dan de ander.

Belangrijk is dat je respect blijft houden voor je maatjes.
Ik zal een ruiter nooit mijn manier van rijden aanpraten. Ik zal echter wel trachten te bereiken de ruiter correct in houding en zit op het paard te zetten en correct hulpgeving en omgang te leren. Dat vind ik belangrijk.
En als de ruiter een te hoog ja maar het paard dit en ik dat niveau krijgt nemen we afscheid van elkaar. Ik kan niet hebben dat alles in twijfel getrokken wordt of dat het paard het oncorrecte gedrag van de ruiter op de kop moet krijgen.

juist maar dat kennen ze hier niet, alleen maar de anky rol kuur methode Huilen Huilen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:13

Joehoe! Al weer eentje die de lastersite van Theresa Sandin ontdekt heeft!
Chapeux!! *vraagt om applaus*

Weet je wat ik zo grappig vind in dergelijke discussies: de mensen die het allemaal zo onrechtvaardig en vreselijk vinden zijn altijd mensen die zelf nog geen deuk in een pakje boter hebben gereden en de ruiters waar het om gaat zijn zonder uitzondering minstens Z2.

Alleen daarom al trek ik het waarnemingsvermogen van TS ernstig in twijfel.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:35

Ja maar Zep, dat mag je volgens de meerderheid hier niet zeggen.
Het schijnt zo te zijn dat je zelf niet hoeft te kunnen rijden om te kunnen zien dat iemand op internationaal niveau het op de verkeerde manier doet. Ja

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:57

Idd triest..

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 15:30

Zep schreef:
Joehoe! Al weer eentje die de lastersite van Theresa Sandin ontdekt heeft!
Chapeux!! *vraagt om applaus*

Weet je wat ik zo grappig vind in dergelijke discussies: de mensen die het allemaal zo onrechtvaardig en vreselijk vinden zijn altijd mensen die zelf nog geen deuk in een pakje boter hebben gereden en de ruiters waar het om gaat zijn zonder uitzondering minstens Z2.

Alleen daarom al trek ik het waarnemingsvermogen van TS ernstig in twijfel.

moet je zelf weten als je zo wil redeneren
Dromen

niet iedereen heeft een paard om hoger op te komen, cq de mogelijkheid.
en niet iedereen rijd al vanaf de pampers

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 16:46

Er zijn zoveel wegen die naar rome leiden. Helemaal mee eens.

Je moet kijken welke stijl past bij het paard, welke stijl kan ik mezelf in vinden.

Ik heb leren rijden op de klassieke duitse manier, maar dat ging niet meer omdat ik steeds meer last van mijn gewrichten kreeg. Toen ben ik op Anky's stijl gaan rijden, en dit is weer gemixt met NH en dit past zowel bij Sorro als bij mij.
Je moet met elk paard een eigen manier en weg vinden. Althans zo ervaar ik het hoor.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:21

Zep schreef:

Dat vindt ik nou ook precies het grappige punt!
De mensen die Z rijden, moeten nog behoorlijk wat leren. Als je goed kijkt naar fotos van de huidige GP nivo, en dat vergelijkt met schilderijen/tekeningen e.a. afbeeldingen van vroeger, daar waar de dressuur onstaan is, dan zie je dat dat wat ooit de bedoeling was helemaal is weggevaagd. Het gaat er nu alleen nog maar om welk paard het meeste in de krul getrokken is. Hoe kan een paard zn achterhand eronder hebben als hij zijn hoofd omlaag moet houden? Hoe kan je een paard met heel veel druk in zn mond vragen voorwaarts te gaan? Waarom worden met neusriemen de mondk dicht gegespt? Als het paard niet van de pijn/druk in zijn mond zijn mond niet wou openen was dat ook niet nodig!
Ik reed vroeger ook zo, totdat ik een pony kreeg te rijden die spaans opgeleid was, en als je dan de teugels oppakte werd je er af gesodemieterd.
Ik kon mij eerst niet bedenken hoe ik hem kon rijden zonder druk op de teugels. Nu na 4 jaar, weet ik dat wat ik vroeger reed niet eens te maken had met verzameling of dressuur. Ik rij hem nu aan een los teugeltje in de verzameling en verschillende dressuur oefeningen zoals schouderbinnenwaarts. En hij heeft zeker zn achterhand eronder en hij gebruikt ook zeker zn rug goed. Dus waarom in de bek lopen trekken als het ook anders kan, meer diervriendelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:31

johanna13 schreef:

Beetje frustri? Ach gut

Toydoll: als jij denkt dat wat jij omschrijft iets met dressuur te maken heeft vraag ik me af waar jij de laatste jaren gezeten hebt...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:38

Zep schreef:
johanna13 schreef:

Beetje frustri? Ach gut

Toydoll: als jij denkt dat wat jij omschrijft iets met dressuur te maken heeft vraag ik me af waar jij de laatste jaren gezeten hebt...

Dat is dus precies wat ik wil zeggen, dressuur heeft niets te maken met evenwicht van het paard, of gebruik van achterhand, of whatever, en dat vindt ik zo zonde... Ik denk dat menig een als hij zonder druk op de paarden mond dezelfde figuren rijdt als anky, dat ie dan overtuigd is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:42

Zep schreef:

Trouwens ik heb idd op een plaats gezeten de afgelopen jaren waar niet iedereen komt, op een plaats waar de dressuur sport niet komt, waar een stom lettertje niemand interesseert. Daar waar paarden nog staan voor schoonheid en vrijheid. Als je daar ook is geweest bent, misschien praat je dan anders....

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:25

Toydoll schreef:
Trouwens ik heb idd op een plaats gezeten de afgelopen jaren waar niet iedereen komt, op een plaats waar de dressuur sport niet komt, waar een stom lettertje niemand interesseert. Daar waar paarden nog staan voor schoonheid en vrijheid. Als je daar ook is geweest bent, misschien praat je dan anders....

My Little Pony Land?

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:54

grappig Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:25

Toydoll schreef:
Zep schreef:

laat me raden...........