Paard in de proef niet aan het been te krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: Paard in de proef niet aan het been te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:40

Hermesdeux schreef:

Volgens mij hebben we haar nooit als een penny beschouwd maar goed...

Ik volg je advieslijn nu niet: de TS moet het paard dus maar op zijn eigen manier kilometers laten maken? Tuurlijk moet ze oefenen om het paard te leren wennen aan andere omgevingen, dat ben ik met je eens, maar verschil blijft volgens mij nog steeds, dat ook op die momenten je het paard even attent moet maken...

Dat volstaat naar mijn idee prima met eens een halve ophouding te maken ter attentie... Je paard bij de les houden noemen ze dat!

Heb jij weleens een paard gereden welke zich compleet afsluit voor zijn omgeving, nog erger dan TS hier omschrijft???

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:52

Mijn paard is nu 5 en had daar vorig jaar bij zijn eerste wedstrijden ook wat last van. Hij zakte een beetje in in de proef, had echt het idee dat hij dat deed omdat hij allerlei dingen moest verwerken.
Heb natuurlijk wel geprobeerd om hem met losrijden wat scherper te maken, maar toch in de proef ging het dan altijd minder goed.
Maar eigenlijk heb ik daar nu helemaal geen last meer van, het is geleidelijk minder geworden en hij zit nu in zijn 2e winterseizoen en heb geen centje pijn meer. Hij is nu even snel als thuis of met losrijden.

Dus ik zou gewoon proberen wat je kan doen om hem wat bij de les te krijgen zonder hem te straffen en thuis nog scherper krijgen en dan komt het vast wel goed.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:08

Kaja schreef:
Hermesdeux schreef:

Volgens mij hebben we haar nooit als een penny beschouwd maar goed...

Ik volg je advieslijn nu niet: de TS moet het paard dus maar op zijn eigen manier kilometers laten maken? Tuurlijk moet ze oefenen om het paard te leren wennen aan andere omgevingen, dat ben ik met je eens, maar verschil blijft volgens mij nog steeds, dat ook op die momenten je het paard even attent moet maken...

Dat volstaat naar mijn idee prima met eens een halve ophouding te maken ter attentie... Je paard bij de les houden noemen ze dat!

Heb jij weleens een paard gereden welke zich compleet afsluit voor zijn omgeving, nog erger dan TS hier omschrijft???

Ja hoor, een pony die niet alleen in de ring durfde! Als is een halve ophouding al een kleine attentie, is al goed. Ik heb het toch ook over het attent maken in algemeen...

@essie79: Niemand heeft het hier over straffen gehad. Ik niet, Kafue niet en Kaja niet. Het is er alleen om gegaan (in mijn ogen) of je de zweep gebruikt als straf of als hulpmiddel. In mijn ogen als hulpmiddel.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:32

@Hermes... Ik reageer al helemaal niet op geen van jullie, daar wordt ik waarschijnlijk alleen maar gefrusteerd van Ziek
Alleen maar op de topicstarter die het wel degelijk over straffen heeft in haar eerste post.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 11:03

Het gaat mij om de manier waarom je een paard straft en vooral in de proef. Ik vind daar nogal grote verschillen in, niet waar??? Sommige die hebben zo weinig zelfbeheersing en geen idee wat een paard allemaal voelt en denkt. En ik wil gewoon dat dit minder erg wordt en hij straks leuk vind om mee te gaan, toch logisch?? Maar al met al ben ik hier vrij weinig mee opgeschoten, op sommige na!!! Dat ik toch doe want mij goed lijkt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:05

Udo2001 schreef:
Het gaat mij om de manier waarom je een paard straft en vooral in de proef. Ik vind daar nogal grote verschillen in, niet waar??? Sommige die hebben zo weinig zelfbeheersing en geen idee wat een paard allemaal voelt en denkt. En ik wil gewoon dat dit minder erg wordt en hij straks leuk vind om mee te gaan, toch logisch?? Maar al met al ben ik hier vrij weinig mee opgeschoten, op sommige na!!! Dat ik toch doe want mij goed lijkt.

Op wie doel je hier? Op mij? Kafue of Kaja?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 11:09

Ik doel op helemaal niemand, want ik kan van jullie comentaar toch geen wijs meer uit!! Al dat gevit, heb er helemaal niets aan, vind jij wel dan??? Boos! Ik heb mijn eigen conclusie hieruit getrokken, trek je niets aan van een ander

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:17

Mijn wedstrijdpaard sloot zich ook af.Het was bij X halthouden en steigeren, voorwaarts in arbeidsbokken en bij C wegschieten voor de jury.
Dat was onze eerste wedstrijd, vier maand onder het zadel absoluut niet wedstrijdklaar maar ik had me laten overhalen toch aan de clubkampioenschappen mee te doen. Gelukkig stond mijn toenmalige instructrice aan de kant, die schreeuwde aanpakken.
Het is gelukt Kafue is altijd schrikkerig, dat zit in zijn familie maar hij is nu wel normaal te rijden op wedstrijden.

Je kunt wel afwachten maar als er staat voorwaarts in arbeidsdraf ofzo dan moet je dat toch zien uit te voeren. Okee is de omgeving imponerend, zoek dan concoursen uit waar dat niet zo is. Je kunt je paard niet op de wedstrijden anders rijden dan thuis. Je zult hem er door moeten drijven. Praat met hem, dat is nog beter en wordt minder bestraft dan een staker.

Sucses. En dat hier veel off topic gezeurt wordt, tja sommige discussies dreigen altijd uit de hand te lopen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:24

Kafue schreef:
Mijn wedstrijdpaard sloot zich ook af.Het was bij X halthouden en steigeren, voorwaarts in arbeidsbokken en bij C wegschieten voor de jury.
Dat was onze eerste wedstrijd, vier maand onder het zadel absoluut niet wedstrijdklaar maar ik had me laten overhalen toch aan de clubkampioenschappen mee te doen. Gelukkig stond mijn toenmalige instructrice aan de kant, die schreeuwde aanpakken.
Het is gelukt Kafue is altijd schrikkerig, dat zit in zijn familie maar hij is nu wel normaal te rijden op wedstrijden.

Je kunt wel afwachten maar als er staat voorwaarts in arbeidsdraf ofzo dan moet je dat toch zien uit te voeren. Okee is de omgeving imponerend, zoek dan concoursen uit waar dat niet zo is. Je kunt je paard niet op de wedstrijden anders rijden dan thuis. Je zult hem er door moeten drijven. Praat met hem, dat is nog beter en wordt minder bestraft dan een staker.

Sucses. En dat hier veel off topic gezeurt wordt, tja sommige discussies dreigen altijd uit de hand te lopen.

Kafue... ik sta versteld... OK dan! !

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 11:28

IK SNAP JULLIE NIET MEER!!!!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:37

Udo2001 schreef:
IK SNAP JULLIE NIET MEER!!!!

Ik wel.

Dit is juist wat ik bedoelde.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 11:40

Hoezo leg ff uit??? Ben niet blond, maar eerst tegenelkaar kiften en nui zijn ze het eens wat is het probleem dan???

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:47

Kafue schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:49

Udo2001 schreef:
Hoezo leg ff uit??? Ben niet blond, maar eerst tegenelkaar kiften en nui zijn ze het eens wat is het probleem dan???

Waarschijnlijk lees jij dan over de kern (lees: de oplossing) van het verhaal heen....
Mijn conclusie:

Citaat:
Dat wanneer een jong paard te maken krijgt met extra spanning en elke ruiter brengt een bepaald soort spanning over op zijn paard op concours, bewust of onbewust!

Een dergelijk jong dier als van TS heeft veel moeite om de prikkels van buitenaf goed en ineens te verwerken!
Daarom gaat de deur op slot en kan het zijn dat hij niet goed meer aan het been is! TS haar paard is thuis in training wel goed aan het been, dus lijkt het mij geen onwil maar onmacht!
Haar paard weet simpelweg niet wat hem overkomt!

Scherper aan het been rijden is thuis een optie, respect hebben voor zijn instinct op concours is niet meer dan normaal!
Ik heb niet gezegd dat er mensen hier een advies hebben gegeven om erop los te slaan, ik heb gezegd gedoseerd zweep gebruik volstaat, maar is niet nodig.

Een paard wat angst heeft en het toont door zich af te sluiten, moet uit zichzelf de deur openen zonder gestraft te worden.
Wanneer je te hard inkomt, niet letterlijk, dan bescahdig je het vertrouwen en dat is iets wat niemand wilt!

TS weet ook wel dat zij haar zweep kan gebruiken op concours, lijkt mij juist dat ze vraagt naar ervaringen van misschien wel leeftijdsgenootjes! We hebben hier te maken met een volwassen persoon welke een jong paard rijdt op wedstrijden, niet met een penny!

Daarom mijn advies:

Laat je paard in zijn waarde en doe ervaring op, ga kilometers maken en hij stelt zich vanzelf open!
Wanneer je vermoedt dat hij een loopje met je neemt, lijkt het mij dat jij daar ervaren genoeg voor bent om dat op te merken!

Je bent echt niet de enigste hoor!

Goliath van Arjen Teeuwissen was echt het proto-type van afsluiten!
Dat kon je van verre al zien gebeuren en die liep inmiddels al op GP niveau! Er komt vanzelf een moment dat je paard jou voldoende vertrouwd om de deur op een kier te zetten!

Succes !

Komt (zonder geklier) op hetzelfde neer als die van Kafue!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:01

Ik wil er wel ff bijvertellen dat Udo een heel erg fijn braaf rijpaard is. Hij heeft een zeer werkwillig karakter, staken in de vorm van steigeren en slaan komt in zijn woordenboek niet voor. Daarom vind ik het moeilijk om de juiste reactie te geven. Kijk is het paard lastig, doet wat hij zelf wil of gaat gewoon zijn trukkendoos openen, dan weet ik ook wel wat te moeten doen. Dat is bij dit paard niet het geval, hij sluit zich gewoon weg af door spanningen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:06

Udo2001 schreef:
Ik wil er wel ff bijvertellen dat Udo een heel erg fijn braaf rijpaard is. Hij heeft een zeer werkwillig karakter, staken in de vorm van steigeren en slaan komt in zijn woordenboek niet voor. Daarom vind ik het moeilijk om de juiste reactie te geven. Kijk is het paard lastig, doet wat hij zelf wil of gaat gewoon zijn trukkendoos openen, dan weet ik ook wel wat te moeten doen. Dat is bij dit paard niet het geval, hij sluit zich gewoon weg af door spanningen.

Des te meer vind ik dat mijn advies jou geen windeieren zal leggen...
Rust, reinheid en regelmaat....

Je paard is echt braaf als hij op 3,5 jarige leeftijd al mee kan op concours...
Mijn 3,5 jarige mogen voorlopig nog niet mee hoor Knipoog !

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:14

Heb het echt getroffen met mijn paardje, kan hem alleen op de trailer laden en lossen. Hij gaat ook al mee buitenrijden en dus nu ook mee op wedstrijd, en ik wil graag deze band met mijn paard zo houden zodat ik en hij plezier beleven aan elkaar.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:29

Udo2001 schreef:
Heb het echt getroffen met mijn paardje, kan hem alleen op de trailer laden en lossen. Hij gaat ook al mee buitenrijden en dus nu ook mee op wedstrijd, en ik wil graag deze band met mijn paard zo houden zodat ik en hij plezier beleven aan elkaar.

Precies.... Het is lang geleden dat ik een leuk jong paard had wat ook nog eens makkelijk was! Ik heb nu enkel nog van die stuitereraars...
Je kent dat wel.... Van die echte dressuurknollen!

Wees er maar zuinig op Knipoog !

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:38

Nu nog op wedstrijd wat beter lopen, dan ben ik helemaal zielsgelukkig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:45

Op wedstrijden lopen komt vanzelf dat moet je niet teveel willen.
Net als met het aan de teugel gaan dat moet je niet teveel willen dat komt vanzelf.

Niet ieder paard is braaf, en ook een brave kan vervelend worden. Ik ben het niet alijtd met iedereen eens, ik wilde alleen illustreren dat ik echt wel weet wat een vervelend paard is. En ik ben ervan overtuigd als ik hem toen strakker angepakt had dat ik nu veel verder was met hem. Ik ben mijn huidige instructeur gewoon een paar jaar te laat tegen gekomen.
Maar ik weet wel zeker dat ook die het paard erdoor zou drukken.

Als je iets tegen komt dat eng is probeer dan de stelling de andere kant op te pakken. Het ietsje bijtikken werkt meestal wel daar beschadig je niets mee, en praten fluisteren tegen hem en even langs de manenkam strelen. Geef hem vertrouwen met je stem en drijf hem met benen en zit er voorbij.
Neem de tijd, hij is nog jong.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:50

Udo2001 schreef:

Volgens mijn bescheiden mening ben je dan goed bezig Udo.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:58

Okeej, ik vond dit eerlijk gezegd heel informatief om te lezen.
Veel verschillende manieren, gewoontes en denkwijzen.

Overigens is mijn idee dat er al langer onenigheid was tussen de partijen die fanatiek deelnamen aan de discussie en dat het dus niet alleen om dit punt.

Het gaat erom dat je paard attent blijft op jou en niet gaat lopen flierefluiten, ook al vind ie het spannend.
Tuurlijk, reactie mag, vooral zo jong, maar hij moet uiteindelijk luisteren naar jou en weer doorgaan als jij zegt: kom op, klaar nou.

Zweepgebruik = goed als je hem weer ff wakker wil maken, als hulp of ondersteuning dus.
Zweepgebruik = fout als afstraffing (hoewel, ook niet altijd denk ik, maar dat is een ander verhaal Knipoog )

Voor de topicstarter: je kan natuurlijk altijd een discussie uitlokken als je een topic plaatst, daar is een forum voor. Wees niet teleurgesteld als je geen recht-toe-recht-aan antwoorden krijgt. Cool

Succes ermee! Haha!
Komt wel goed zo, je hebt nog maar 2 wedstrijden gehad! Don't worry, be happy met je paardje!

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:08

[quote="Fielychi"]
Okeej, ik vond dit eerlijk gezegd heel informatief om te lezen.
Veel verschillende manieren, gewoontes en denkwijzen.

Overigens is mijn idee dat er al langer onenigheid was tussen de partijen die fanatiek deelnamen aan de discussie en dat het dus niet alleen om dit punt.

Het gaat erom dat je paard attent blijft op jou en niet gaat lopen flierefluiten, ook al vind ie het spannend.
Tuurlijk, reactie mag, vooral zo jong, maar hij moet uiteindelijk luisteren naar jou en weer doorgaan als jij zegt: kom op, klaar nou.

Zweepgebruik = goed als je hem weer ff wakker wil maken, als hulp of ondersteuning dus.

Volgens mij heeft Udo een vraag gesteld en daar verschillende antwoorden op gekregen.
Dat hier een discussie uit voort kwam is denk ik deels aan mij te danken, doordat ik mij begon ergeren aan het gekat onderling.

Hierop heb ik geprobeerd een discussie uit te lokken, door de stelling te plaatsen dat het beter was iemand in zijn of haar waarde te laten.

Daaruit is gebleken dat dat hier niet lukt, omdat er dan onderling pbtjes worden verstuurd, die naar ik begrepen heb beter niet openbaar gemaakt kunnen worden.

Poging gestaakt!!!!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:21

Ik weet van niets

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:26

Samjo: ik weet niet wat het doel is van je antwoord?
Een applaus voor het uitlokken van de discussie? Knipoog
Die was volgens mij sowieso wel gekomen.

Mijn doel net was dus om een korte samenvatting te maken over dat men het onderling wel eens is, maar op 1 of andere manier niet helemaal duidelijk naar boven kwam door onderlinge onenigheden.
Die onderlinge onenigheden zijn onze zaak niet meer, aangezien ze nu echt onderling worden gehouden.

Maar goed, Udo, suc6 ermee! Haha!

En verdere antwoorden weer ontopic??? Pling