Wie rijdt er met een mylerbit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Re: Wie rijdt er met een mylerbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:10

Tammie schreef:
Nee, als je een bitje heb besteld met deze ringen (met de gleuven er in) mag je er niet mee starten, ook niet per 1 april. Door de gleuven kun je een lichte hefboomwerking krijgen als je de bakstukken en teugels daar doorheen haalt. Dus helaas mag er met dit bit niet gestart worden, je mag wel starten met dit mondstuk als er gladde ringen aan zitten.

Nee ik mocht het bitje proberen van mijn werk Knipoog (werk in een ruitersportzaak) 1 van mijn paardjes is heel moeilijk in haar mond en liep echt geweldig op dit bitje, ze liep niet meer zo onder mij vandaag en liep gewoon ontspannen.
Wat een onzin dat je daaron niet met dat bit mag rijden Boos! dan mogen ze het passoabit ook wel eens afschaffen....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:33

ik heb het bit net besteld! Hopen dat het bij mijn knol een beetje gaat erken...

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 07:42

Je mag alleen met fase 1 wedstrijden rijden zonder tongboog en sleuven....De rest is verboden!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:01

amondi schreef:
UHHH welk myler bit?? nou losse ringen, en dan glad naar het midden, met een flauwe bocht. een hoesje van 1,5 cm in het midden.
En er staan 4 koperenstreepjes op, misschien is het de standaard wel, maar we hebben het voorlopig in bruikleen, dus niet zelf gekocht.

Die van mij heeft ook van die koperen streepjes, zou dat wel toegestaan zijn op de wedstrijden?

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:55

Ik heb ook interesse in zo'n bit en hopelijk mijn paard ook. Haha!
Amondi waar heb jij jouw bit gekocht?
Mag het per 1 april dus wel uit verschillende materialen bestaan?
Hoe zit het met de maten? Alvast bedankt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:08

ik heb een appart topic geplaats bij wedstrijden over 2 kleuren bit en daaruit bleek dat ut toegestaan is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:54

IK kan slecht posten, iedere keer vliegt de server eruit. Poging 3:
Je kunt hem o.a. bij Harry vd Bosch in Oldeberkoop/Neijeholtpade bestellen . Kost ong € 65,00.
Daar hebben wij hem vandaan. Met 3 dagen had hij hem in huis.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:12

ik heb mn bit binnen! Hij voelt goed aan, snel eens kijken wat mn paard er van vind Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:26

Ik ben benieuwd Pling

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:41

Voor de dresuur ruiters even samengevat:

Je mag alleen met de fase 1 bitten rijden, behalve met die met die sleuven erin waar je je teugels door moet vastmaken. Deze hebben een hefboomwerking en mogen daardoor niet! De fase 2 bitten mogen niet omdat deze een tongboog hebben en dit is ook verboden.

Let hier dan ook op, want op gewone wedstrijden zal niet zo snel gecontroleerd worden, maar op kampioenschappen komt het nog wel eens voor, en het is flink balen als je net dan gecontroleerd wordt. Ook bij het springen wordt er nog wel eens gecontroleerd en ik ken er een aantal die voor 1 april nog het parcours uit zijn gestuurd

Voor het springen weet ik niet welke mogen, ik neem aan in ieder geval dezelfde als voor de dressuur, en misschien nog wel meer, maar ik houd me nooit zo bezig met de regelementen voor springen Knipoog

Ik heb vandaag de comfort snaffle watertrens aangeschaft bij de Mr. Ed superstore in Maassland voor 65 euro. Je mag hem dan 10 dagen op proef gebruiken en als hij dan niet bevalt krijg je 80 % van je aankoop bedrag terug en wordt het bit als tweedehands in de winkel verkocht.

Ik heb dit bit aangeschaft omdat ik er toch een hele hoop positieve verhalen over hoor. Mijn paard is nooit zo enorm moeilijk in de aanleunig geweest, maar geeft in de overgangen nog wel eens probleempjes. Die ik er momenteel rijtechnisch uit heb gekregen. Maar nu wil hij de laatste tijd nog wel eens het bit een beetje vastpakken en aangezien je er tegenwoordig mee mag starten ga ik het nu dus ook maar een keertje proberen. Ben erg benieuwd Haha!

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:18

ik heb het even op gezocht in het knhsregelement... Clown

Afbeelding

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:51

Ik ben nu zo'n 4 weken met een mylerbit aan het rijden (fase 2 met kleine tongboog) en vind het een superbit. Gamble begint ontspannen naar beneden te lopen, mijn instr is erg enthousiast. Ik heb meer controle zonder dat ik scherper inwerk. We hebben zelfs gesprongen en ook toen had ik het voor het zeggen. Voor mij is de investering (99 euro) zinvol geweest.
Gr Desiree

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:11

Ik heb de neppes, die billy allen die hier in het topic werd genoemd en daar ben ik super blij mee (nog bedankt voor de tip!). Ik heb vandaag weer wedstrijd gehad en ze blijft veel constanter in de aanleuning, ook wanneer ze opgericht loopt. Ze moet er nog wel aan wennen, maar het gaat steeds beter! Hoeven mooi nog niet met S&T te gaan rijden!

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:36

Ik heb even een vraagje, wat betreft de maat. Ik gebruik bij mijn paardje normaal een 12,5 cm bit, dus nu heb ik een 5 inch myler gekocht (ok, eigenlijk een billy allen Knipoog) maar die lijkt wel te groot te zijn! Hij steekt flink uit aan de zijkant, als ik het bit naar 1 kant duw is het een ruime centimeter. Zijn er meer mensen die daar tegenaan gelopen zijn? Komt het doordat ze meer recht blijven, en niet dubbel vouwen zoals een normaal dubbel gebroken bitje?

Ik baal er wel een beetje van, ik denk dat ik nu toch een maatje kleiner moet gaan regelen, want hij ligt niet stabiel in haar mond.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:43

Ik denk dat jouw 12,5 cm dan ook niet klopt. Mijn paard heeft namelijk ook 12,5 cm van verschillende bitten en de billy allen van 5 inch (= ong. 12.7cm) ligt prima.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:45

Hmm zou goed kunnen. Iemand een goede tip hoe ik dan achter de precieze maat kom Bloos ?

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:52

Of eigenlijk, bestaan de comfort snaffles (ongeacht welk merk Knipoog) ook in 4 3/4 inch? 4,5 inch is namelijk 11.43 cm, dat lijkt me echt te klein, aangezien een 11,5 altijd te krap is geweest bij mijn pony...

4 3/4 zit er mooi tussenin, maar ik kan eigenlijk nergens een overzich vinden van de maten waarin de mondstukken verkrijgbaar zijn.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:14

Overigens zie ik op de site van de paardenschuur dat ze wel degelijk wat groter uit kunnen vallen Lachen

Sorry voor de drie berichtjes na elkaar, maarja, wijzigen kan niet meer Verward

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:44

ik heb ook een 5 inc bit. Mijn paard is een 13.5 echt te groot, en 12.5 volgensmij wel goed Haha! En mijn bit is zeker een stuk kleiner dan de 13.5. Trouwens, een bit hoort ongeveer n halve cm aan elke kant uit te steken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:46

eefjuh112 schreef:
Tammie schreef:
Nee, als je een bitje heb besteld met deze ringen (met de gleuven er in) mag je er niet mee starten, ook niet per 1 april. Door de gleuven kun je een lichte hefboomwerking krijgen als je de bakstukken en teugels daar doorheen haalt. Dus helaas mag er met dit bit niet gestart worden, je mag wel starten met dit mondstuk als er gladde ringen aan zitten.

Nee ik mocht het bitje proberen van mijn werk Knipoog (werk in een ruitersportzaak) 1 van mijn paardjes is heel moeilijk in haar mond en liep echt geweldig op dit bitje, ze liep niet meer zo onder mij vandaag en liep gewoon ontspannen.
Wat een onzin dat je daaron niet met dat bit mag rijden Boos! dan mogen ze het passoabit ook wel eens afschaffen....

is bij dressuur ook niet toegestaan Lachen

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:39

Tammie schreef:
Citaat:
Wat een onzin dat je daaron niet met dat bit mag rijden Boos!
dan mogen ze het passoabit ook wel eens afschaffen

Citaat:
is bij dressuur ook niet toegestaan Lachen

das waar, ik zat alleen aan het springen te denken Haha!

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:33

Frunnik en machie hoe vinden jullie paarden het? Is er een significante verbetering? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Je hebt de comfort snaffle ook weer in meerdere types. Het gaat mij om een type zonder "gedraaide stang" en maar dan zijn er nog twee met verschillende tussenstukjes.(gewoon en wide) Weet iemand daar misschien iets meer over.
Alvast bedankt gr.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:32

Ik heb er nu 3 keer mee gereden en mijn paard heeft die dagen erg fijn gelopen. Maar ik heb er nog te weinig meegereden om te kunnen zeggen dat het door het bit komt. Ik heb wel het idee dat hij wat beter reageert op een ophouding en dat hij het zelf wel prettig vind want hij loopt fijn naar het bit toe.
Maar zoals ik al zei heb ik er pas 3 keer meegereden, maar hij loopt er in ieder geval niet slechter door. Is nog even afwachten dus. Knipoog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:50

Ik heb dan niet de echte myler, maar de billy allen en het is voor mij echt een groot verschil! Patos is veel losser in de kaak in de verzameling en oprichting (dat was één van onze probleempunten) en ze reageert niet zo geirriteerd meer bij een halve of nog kleinere ophouding. Ze hapt het bit graag in en kan met veel kleinere hulpen worden bijgestuurd. Wel schrikt ze soms nog even van het bit en komt ze even los, maar dat komt ook omdat ik nog niet te veel druk durf te nemen omdat het een vrij dun bit is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:07

Het zullen best goede bitten zijn. Maar alleen een bit veranderd niets.