Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kafue schreef:Hoe rijden jullie een paard los als het koud is.
Meestal rijd ik 10 minuten stap, dan ga ik draven en lichtrijden en beetje galloperen. Maar het lijkt net of mijn paard gewoon veel stoerder is als het koud is en of die dan ook al zijn alle voorwaarden om goed van achter naarvoren te rijden aanwezig toch blijft hij lang stoer. hangt een beetje op de handen enzo.
Later krijg ik hem er wel door maar het duurt me vaak te lang voordat ik lekker kan gaan werken en soms komt hij er gewoon helemaal niet door. Terwijl hij normaal super loopt.
Gelukkig is het hier nooit zoaldn koud en hebben we een binnenbak tot onze beschikking.
het paard is overigens niet geschoren ofzo.

Kafue schreef:Je moet zorgen dat hete paarden hun energie gecontroleerd kwijt kunnen en zo dat het geen gevaar opleverd voor hunzelf en voor ruiter en omgeving.
.
gijsenkim schreef:Kafue schreef:Je moet zorgen dat hete paarden hun energie gecontroleerd kwijt kunnen en zo dat het geen gevaar opleverd voor hunzelf en voor ruiter en omgeving.
.
En HOE gaan we dat doen dan???????? Leg alsjeblieft uit, want ik ben er na al die jaren nog niet uit hoe ik anders spanning op moet lossen dan voorwaarts.
Kafue schreef:
Het allergelukkigst is het paard op de weide zonder een in de weg zittende hobbelend ruiter op zijn rug
Kafue schreef:Ik heb het wetenschappelijke belang gehoord
Kafue schreef:Stel je eens voor dat je paard zomaar aan mag galloperen van jou omdat je voelde (beetje zweverig)
Kafue schreef:![]()
Ik heb wel een veeg uit de pan gekregen van mijn instructeur ik moest niet zulke domme vragen stellen op bokt
Kafue schreef:Dammm ik hoef niet te leren lezen, ha ha ha ik kan het al en goed ook, 800 woorden per minuut met een begrip van 80%. Net de cursus gevolgd van LOI.
Kafue schreef:Als die paarden wilt zijn dan moet je ze onbelasat laten lopen en niet onder de man laten galloperen als je er net op zit.
Kafue schreef:Ja en natuurlijk wist ik eigelijk het antwoord al

! samjo schreef:Probeer zelf maar eens om heel intensief te gaan bewegen terwijl je nog niet bent opgewarmd.

! Kaja schreef:samjo schreef:Probeer zelf maar eens om heel intensief te gaan bewegen terwijl je nog niet bent opgewarmd.
Als ik ga hardlopen ga ik ook niet 10 minuten wandelen hoor!
En als ik ga fitnessen, ga ik meestal eerst 10 minuten op de loopband....
samjo schreef:Ik bedoel hier voor de rest helemaal niks mee hoor, aleen wat jij zegt doe ik ook alleen in draf en die is best stevig.
Losrijden is losrijden hoe je dat doet is voor iedereen verschillend, zoals dat ook te lezen is hier.
Iedereen heeft zijn eigen manier of dat nu zelf aangeleerd is of door instructie.
Zoals ik al uitlegde, ligt het volgens mij vooral aan je paard of pony en de leeftijd.
Ik loop zo ongeveer 30 jaar rond in de paardenwereld en het verschild gewoon per paard/pony.
Dat is wat ik bedoel, het is voor iedereen verschillend. Jouw manier is voor jouw paarden waarschijnlijk een goede manier, maar voor iemand anders is er misschien een andere manier nodig.
Ik ga hier niemand afkraken, tenminste dat is niet mijn bedoeling en als dat wel zo over komt dan spijt me dat.
Ik herhaal nog maar eens, ieder het zijne.
niet mijn bedoeling dus...
Hermesdeux schreef:Als jij je paard gelijk in galop zet en allerlei capriolen uitgaat halen en heb je ook kans op blessures...
! Kaja schreef:Hermesdeux schreef:Als jij je paard gelijk in galop zet en allerlei capriolen uitgaat halen en heb je ook kans op blessures...
Zoals al eerder op gewezen.... ik zet mijn paard niet direct in volle galop aan op het moment dat ik de rijbaan binnen kom.... een wezelijk verschil dus...
En als ik mijn paard met man en macht tegen gaat houden omdat ik het zo nodig acht om 10 minuten in te stappen, levert me dat meer problemen (lees: blessures van paard én misschien wel ruiter) op, dan wanneer ik hem relaxt aangaloppeer en zo de spanning weg laat vloeien...
Maar dat is voor sommige moeilijk te begrijpen lijkt het wel!
Wake-Up Call: niet elk paard is schaapmak! En dat heeft niets met strikt en consequente opvoeding te maken. Dat noem je "hete" paarden!

hoe dat nou zit met beleren .......Kafue schreef:Kaja ik snap je neit helemaal is nu het enige dat je leuk vind het happen naar anderen?
Kafue schreef:Ik heb een paard van mezelf en een stal vol paarden van de baas en dan nog enekele paarden die in beritt staat, keuze genoeg.
Kafue schreef:Schrijven, tja typfouten zitten er wel in, maar dat komt meer door de snelheid in het typen dan doordat ik de Nederlandse taal niet zou beheersen.
Kafue schreef:Over het hardlopen. Een goede loper begint met inwandelen, dan gaat hij stretchen, rekken en strekken en pas dan gaat hij rustig hardlopen.
Een goede warming up is belangrijk om blessures of het afscheuren van spieren te voorkomen.
) Of wil bij deze direct even zeggen dat ook mijn manier van sporten bull*** is??Kafue schreef:Maar bovenal omdat je toch graag gelijk wilt hebben.
Kafue schreef:Het is bijna niet te geloven een eenvoudig onderwerp over losrijden levert 4 paginas op .
Kafue schreef:
Ik luister wel naar mijn paard, ik praat wel tegen hem. Maar hij zegt nooit wat terug tegen me. Mijn paard praat geen nederlands en ik heb niemand in mijn omgeving ooit horen zeggen dat hun paard tegen hun praatte. Maar goed kun je jezelf niet aanprijzen op internet dat jij de paarden hoort praten dat is een gat in de markt joh, die paarden kunnen jou precies vertellen waar ze pijn hebben scheelt weer onderzoekskosten..
Kafue schreef:En nee niet iedereen behalve ikzelf was verkeerd bezig hoor, hermesdeux, tact zo mar een paar voorbeelden die aangaven hoe het moest.
Hermesdeux schreef:
Joh, mijn paard is zeker niet schaapmak en zeker na een warming-up of even uitrazen zoals jullie het noemen de makkelijkste. Maar mijn wil is wet. En hij is rustiger als ik zelf ook even de tijd neem om te ontspannen. Ik hoef hem niet in te houden omdat ik dat vind...1 stemhulp is al genoeg...wat africhting betreft kun jij dus ook een hoop leren misschien!
!!!!
) gijsenkim schreef:
Leg het mij nog maar een keer uit hoe ik een hete 4 jarige in de snijkou 10 minuten braaf laat stappen EN dat er geen spanningsopbouw is....... EN dat zowel ik als het paard ongeschonden uit de strijd komen......... Graag, ik zou niks liever willen als rustig 10 minuten kunnen stappen...... dus TEACH me ........ en leg het me uit HOE ik dat precies voor elkaar krijg....... En als ik het dan nog niet snap, misschien wil een van jullie het me dan wel voordoen???? Ik heb er op dit moment 3 onder het zadel die heel fris zijn nu...
Kafue schreef:Ik luister wel naar mijn paard, ik praat wel tegen hem. Maar hij zegt nooit wat terug tegen me. Mijn paard praat geen nederlands en ik heb niemand in mijn omgeving ooit horen zeggen dat hun paard tegen hun praatte.