Hoe losrijden als het koud is.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Hoe losrijden als het koud is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:42

@shan, iemand opperde dat niet losstappen zou komen doordat het teveel tijd(=geld) kost. Mij lijkt dat dat niet de hoofdreden is.

@Kafue, als je het al wist, waarom vraag je het dan?
Niemand ontkent dat het synovia-verhaal waar is hoor. Maar het punt is: het is niet de ENIGE waarheid, of het enige dat van belang in zo'n situatie.
En hoe belangrijk het nou precies is, is me ook nog niet duidelijk. (Gaat het hier om 1 blessure na 10 jaar elke dag verkeerd instappen, of hebben we het over paarden die de volgende week al bijna niet meer kunnen lopen? Heb je wat cijfers over de gevolgen, of wat onderzoeken?)
Weegt het op tegen de geestelijke spanning van het frustreren van een enthousiast paard?

Dat mensen met een heet paard meer kans hebben op ongelukken dan mensen met een zeer braaf paard lijkt me nogal een open deur. Maar ja, wat moet je ermee? Hete paarden maar verbieden? Volstoppen met Sedalin?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 23:25

Kafue schreef:
Hoe rijden jullie een paard los als het koud is.

Meestal rijd ik 10 minuten stap, dan ga ik draven en lichtrijden en beetje galloperen. Maar het lijkt net of mijn paard gewoon veel stoerder is als het koud is en of die dan ook al zijn alle voorwaarden om goed van achter naarvoren te rijden aanwezig toch blijft hij lang stoer. hangt een beetje op de handen enzo.
Later krijg ik hem er wel door maar het duurt me vaak te lang voordat ik lekker kan gaan werken en soms komt hij er gewoon helemaal niet door. Terwijl hij normaal super loopt.

Haha! Gelukkig is het hier nooit zoaldn koud en hebben we een binnenbak tot onze beschikking. Haha! het paard is overigens niet geschoren ofzo.

Voor de meeste beantwoorders van deze topic en vooral die die beweren dat ik niet lezen kan. Jullie antwoorden niet op wat ik vraag!!!!
Ja en natuurlijk wist ik eigelijk het antwoord al, maar goed het is nooit verkeerd om eens een andere visie op het losrijden te krijgen.

Dammm ik hoef niet te leren lezen, ha ha ha ik kan het al en goed ook, 800 woorden per minuut met een begrip van 80%. Net de cursus gevolgd van LOI.

De vraag was hoe die stoerheid eraf te krijgen.
Ik heb wel een veeg uit de pan gekregen van mijn instructeur ik moest niet zulke domme vragen stellen op bokt als ik het juiste antwoord toch al wist. Sorry jongens en de VA, die ziet alleen de kassa maar. Als die paarden wilt zijn dan moet je ze onbelasat laten lopen en niet onder de man laten galloperen als je er net op zit.

Tact en nog een vertellen hier hoe het zit.
Over exacte cijfers, geen flauw idee. Maar de artrose, spat gevallen zijn er genoeg.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 23:28

Sedalin, belachelijk niet voor dat soort doeleinden.
Je moet zorgen dat hete paarden hun energie gecontroleerd kwijt kunnen en zo dat het geen gevaar opleverd voor hunzelf en voor ruiter en omgeving.

Het paarden verbieden lijkt me onmogelijk.

Het antwoord van mijn instructeur:
Zo en jij werkt je paard in stap maar 10 minuten????
Beste Kafue je weet wel beter, lees maar wat Tact schrijft, dat is precies hetzelfde als wat je geleerd hebt."

Nee en tact is niet mijn instructeur mochten julie dat denken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 07:59

Nou Kafue, dan is jouw waarheid toch de enige echte waarheid......... Haha! Haha! Haha!

En dan doe ik het wel op mijn manier, als dat van jou mag hoor ??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:24

Kafue schreef:
Je moet zorgen dat hete paarden hun energie gecontroleerd kwijt kunnen en zo dat het geen gevaar opleverd voor hunzelf en voor ruiter en omgeving.

.

En HOE gaan we dat doen dan???????? Leg alsjeblieft uit, want ik ben er na al die jaren nog niet uit hoe ik anders spanning op moet lossen dan voorwaarts.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:23

gijsenkim schreef:
Kafue schreef:

.

En HOE gaan we dat doen dan???????? Leg alsjeblieft uit, want ik ben er na al die jaren nog niet uit hoe ik anders spanning op moet lossen dan voorwaarts.

Ik krijg mijn paard tussendoor echt niet rustiger als ik voorwaarts ga rijden. Als ik wil dat die stapt, dan stapt die gewoon. Hoe gek die ook is. Hij kan aan mijn stem al horen wat ik wil en aan mijn zit. Ga ik zelf al zitten: RODEO! dan doet hij dat ook, ga ik lekker aan een lang teugeltje stappen en beetje tegen hem kletsen haalt hij het niet in zijn hoofd om maffe sprongen te doen. Dat doet hij wel in draf of galop omdat die dan zich kan uitleven...en ik ben er totaal niet voor als je gaat werken met Sedalin e.d. (wat ik ergens heb gelezen) omdat als je elk paard zijn benodigde beweging geeft dat totaal niet nodig hebt!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:23

Kafue schreef:

Het allergelukkigst is het paard op de weide zonder een in de weg zittende hobbelend ruiter op zijn rug

Kafue schreef:
Ik heb het wetenschappelijke belang gehoord

Kafue schreef:
Stel je eens voor dat je paard zomaar aan mag galloperen van jou omdat je voelde (beetje zweverig)

Nou beste Kafue, zet jij je paard lekker in de wei dan, waarschijnlijk is tie dan beter af, als jij nog niet eens naar je paard luistert, je paard niet hoort of respect hebt voor zijn gevoelens!
Ik vind het allesbehalve zweverig dat ik mijn paard hoor praten hoor!
Dat maakt mij met mijn paarden nou juist zo'n hecht team, zo'n eenheid!

Kafue schreef:
Verdrietig
Ik heb wel een veeg uit de pan gekregen van mijn instructeur ik moest niet zulke domme vragen stellen op bokt

Blond

Kafue schreef:
Dammm ik hoef niet te leren lezen, ha ha ha ik kan het al en goed ook, 800 woorden per minuut met een begrip van 80%. Net de cursus gevolgd van LOI.

Slechte reclame voor het LOI dan....

Kafue schreef:
Als die paarden wilt zijn dan moet je ze onbelasat laten lopen en niet onder de man laten galloperen als je er net op zit.

Wanneer leer je schrijven???

Kafue schreef:
Ja en natuurlijk wist ik eigelijk het antwoord al

Jep, want JIJ weet ALLES! Slapen

Je krijgt wat je toekomt Kafue!
Je opent een topic, waar mensen een verschillende visie van hebben en als het je niet aan staat, dan is iedereen, behalve jij zelf, verkeerd bezig! Jij en je perfecte droomwereld, jij en je rijkunstige methodes, jij en je paard, welke naar alle waarschijnlijkheid niet de kans krijgt om zichzelf te wezen!

Jij en je ENE paard, nou sorry hoor, maar ik heb hier een stal vol met allemaal verschillende karakters! En stuk voor stuk weten ze wat we aan elkaar hebben, stuk voor stuk weten ze waar de grens ligt en als ze langs die grens willen lopen of erover heen stappen, dan weten ze dondersgoed wat de consequenties daarvan zijn!
Maar daar schijn je continue overheen te lezen.... toch raar....
Maar goed, dat boeit mij niet zo... als mijn paarden maar gelukkig en tevreden zijn!

Voor iemand die alles zo goed weet, ben je toch behoorlijk kortzichtig Frusty !

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:31

Ik denk dat het veel ligt aan de leeftijd en het karakter van het paard. Onze pony is net 4 geworden en heeft er meer last van dan onze andere pony, die ook net 4 is.
Onze pony`s worden altijd eerst gelongeerd, puur en alleen omdat ik nog niet van plan was om mijn dochters te laten verongelukken.

Meestal stap ik hierna zelf even op de grootste die dus last heeft van het koude weer. Zij is altijd onrustig als het koud is of hard waait en gisteren zijn we tot de ontdekking gekomen dat ze sneeuw dus eigenlijk maar niks vind ( dit was overigens best grappig)
Ik moet haar altijd met korte teugel en hoofd naar boven flink vooruit rijden, omdat ze anders dus het hoofd tussen de voorbenen trekt en probeert om je er met een superbok af te gooien. Dit lukt haar bij mij niet, maar mijn dochter mist de kracht en ervaring om haar op deze manier te rijden. ( boft zij even)

Dus zoals ik al zei, ligt het vooral aan de leeftijd en het karakter van je paard of pony.
Ik denk dat iedereen het op zijn of haar manier probeert goed te doen en wat nou de juiste manier is??? ik weet het niet precies.
Als jouw paard of pony er goed op reageert en er geen last van heeft, waarom zou je het dan veranderen.

Dit is mijn mening en er zijn mensen die een andere hebben en dat is hun goed recht, maar het warm rijden van de spieren is wel nodig. Probeer zelf maar eens om heel intensief te gaan bewegen terwijl je nog niet bent opgewarmd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:39

samjo schreef:
Probeer zelf maar eens om heel intensief te gaan bewegen terwijl je nog niet bent opgewarmd.

Als ik ga hardlopen ga ik ook niet 10 minuten wandelen hoor!
En als ik ga fitnessen, ga ik meestal eerst 10 minuten op de loopband.... Haha!

En een handgalopje is voor mijn paarden niet intensief, meer een manier om wat op te warmen en de joligheid/spanning wat weg te laten vloeien Knipoog !

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:41

Kaja schreef:
samjo schreef:
Probeer zelf maar eens om heel intensief te gaan bewegen terwijl je nog niet bent opgewarmd.

Als ik ga hardlopen ga ik ook niet 10 minuten wandelen hoor!
En als ik ga fitnessen, ga ik meestal eerst 10 minuten op de loopband.... Haha!

Dus jij begint volle bak te rennen, maar als je gaat fitnessen ga je eerst 10 minuten op de lopband???
Dat is geen opwarming zeker?

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:44

Aangezien we nu alleen maar een buitenbak hebben en mijn paard enorm fris is zet ik eigenlijk zeer snel een drafje in. Ik kan wel lopen trekken maar daar wordt me paard ook niet warmer van (en ik alleen maar gefrustreerder. Ik rijd veel voltes, overgangen, figuren etc. Zodra ik klaar ben stap ik haar met lange teugel uit, maar als het enorm waait (en dan met dit koude weer en een dikke wintervacht) stap ik niet te lang uit en doe ik een zweetdeken om in de stal.

Wat verkoudheid betreft pas ik wel op. Mijn pony was namelijk de hele winter constand verkouden. Daarom pas ik met lady extra op.

rian3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:46

hoi je ken het beste met een uitrijden10 min instappen dan ken je heb beste ook 10 min draven en je uitrij deken op en dan kleingalopje dan zij ze meestal wel waren en je moet hem ook goed uitstappen anders worden de spierenstijf en dan moet die ook langer ingestap geworden dus na het rijden en gelijk een deken op houden en later ze andere deken op doen dat is het beste eigelijk!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:49

@ samjo: Ja, zo kun je alles wel uit zijn verband rukken!

Als ik ga hardlopen dan ren ik op de manier als waarop een handgalopje een relaxt begin is voor mijn paard, je weet wel ontspannen!
De loopband wordt naar een niveau verplaats welke aansluit op de warmloop methode van het hardlopen, niet te hard, niet te zacht!

Conclusie: je punt sluit niet aan op het feit dat ik mijn paarden met koud weer al snel een galopje aan laat nemen om spanningen en blokkeringen te verkomen!

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:00

Ik bedoel hier voor de rest helemaal niks mee hoor, aleen wat jij zegt doe ik ook alleen in draf en die is best stevig.
Losrijden is losrijden hoe je dat doet is voor iedereen verschillend, zoals dat ook te lezen is hier.
Iedereen heeft zijn eigen manier of dat nu zelf aangeleerd is of door instructie.

Zoals ik al uitlegde, ligt het volgens mij vooral aan je paard of pony en de leeftijd.
Ik loop zo ongeveer 30 jaar rond in de paardenwereld en het verschild gewoon per paard/pony.
Dat is wat ik bedoel, het is voor iedereen verschillend. Jouw manier is voor jouw paarden waarschijnlijk een goede manier, maar voor iemand anders is er misschien een andere manier nodig.

Ik ga hier niemand afkraken, tenminste dat is niet mijn bedoeling en als dat wel zo over komt dan spijt me dat.
Ik herhaal nog maar eens, ieder het zijne.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:45

Even een voorbeeld met koude spieren: als jij van je paard af stapt en op de grond komt met koud weer...dan doet dat super zeer! Omdat je tenen niet bewegen in tegenstelling tot de rest van je lichaam. In mijn ogen is het opwarmen van spieren gewoon van belang. Op wat voor manier iedereen dat doet is voorzich maar er is een verschil van losrijden en loswerken. Als jij je paard gelijk in galop zet en allerlei capriolen uitgaat halen en heb je ook kans op blessures...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:47

Ik stap wat korter in,
meneer is wel geshcoren en omdat we in een buitenbka rijden heb ik er een deken overheen liggen. anders merk je gewoon dat hij t koud heeft.
dn met deken lekker draven, wat voltes en dan deken dr af en stuk galop meepakken, zo houd hij zn spieren lekker warm en vraag ik ngo neit teveel, dan pak ik m terug in de draf en gan we werken.
niet te lang stappen en bij het uitstappn meteen weer deken dr op.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:49

samjo schreef:
Ik bedoel hier voor de rest helemaal niks mee hoor, aleen wat jij zegt doe ik ook alleen in draf en die is best stevig.
Losrijden is losrijden hoe je dat doet is voor iedereen verschillend, zoals dat ook te lezen is hier.
Iedereen heeft zijn eigen manier of dat nu zelf aangeleerd is of door instructie.

Zoals ik al uitlegde, ligt het volgens mij vooral aan je paard of pony en de leeftijd.
Ik loop zo ongeveer 30 jaar rond in de paardenwereld en het verschild gewoon per paard/pony.
Dat is wat ik bedoel, het is voor iedereen verschillend. Jouw manier is voor jouw paarden waarschijnlijk een goede manier, maar voor iemand anders is er misschien een andere manier nodig.

Ik ga hier niemand afkraken, tenminste dat is niet mijn bedoeling en als dat wel zo over komt dan spijt me dat.
Ik herhaal nog maar eens, ieder het zijne.

Dan wil ik dat bij deze ook direct uit de wereld helpen als dat van mijn kant ook zo overkwam.... dus verwijs ik naar jou commentaar... Knipoog niet mijn bedoeling dus... Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:56

Hermesdeux schreef:
Als jij je paard gelijk in galop zet en allerlei capriolen uitgaat halen en heb je ook kans op blessures...

Zoals al eerder op gewezen.... ik zet mijn paard niet direct in volle galop aan op het moment dat ik de rijbaan binnen kom.... een wezelijk verschil dus...

En als ik mijn paard met man en macht tegen gaat houden omdat ik het zo nodig acht om 10 minuten in te stappen, levert me dat meer problemen (lees: blessures van paard én misschien wel ruiter) op, dan wanneer ik hem relaxt aangaloppeer en zo de spanning weg laat vloeien...

Maar dat is voor sommige moeilijk te begrijpen lijkt het wel!

Wake-Up Call: niet elk paard is schaapmak! En dat heeft niets met strikt en consequente opvoeding te maken. Dat noem je "hete" paarden Knipoog !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:58

Kaja ik snap je neit helemaal is nu het enige dat je leuk vind het happen naar anderen?

Ik heb een paard van mezelf en een stal vol paarden van de baas en dan nog enekele paarden die in beritt staat, keuze genoeg.
Ervaring genoeg met rijden hoor. de paarden onder mijn zadel hoeven niet ontevreden te zijn met dat wat ze op hun rug hebben zitten daar ben ik eerlijk in.
Die lopen graag een trainingsrondje maar staan ook graag in de weide lekker te grazen of in de koppel om te spelem met hun soortgenoten.

Schrijven, tja typfouten zitten er wel in, maar dat komt meer door de snelheid in het typen dan doordat ik de Nederlandse taal niet zou beheersen.

Over het hardlopen. Een goede loper begint met inwandelen, dan gaat hij stretchen, rekken en strekken en pas dan gaat hij rustig hardlopen.
Een goede warming up is belangrijk om blessures of het afscheuren van spieren te voorkomen.

Daarom is het verhaal van hermesdeux ook zo duidelijk als je van je paard afspringt als het koud is, dat is niet echt fijn en dat komt alleen maar omdat de ledematen stram zijn van de kouden.

Maar bovenal omdat je toch graag gelijk wilt hebben:

Mensen doe maar wat kaje zegt, want zij heeft gelijk

Tevreden? Zal wel of toch maar niet want gelijk hebben is ook niet leuk.

Het is bijna niet te geloven een eenvoudig onderwerp over losrijden levert 4 paginas op. Ik luister wel naar mijn paard, ik praat wel tegen hem. Maar hij zegt nooit wat terug tegen me. Mijn paard praat geen nederlands en ik heb niemand in mijn omgeving ooit horen zeggen dat hun paard tegen hun praatte. Maar goed kun je jezelf niet aanprijzen op internet dat jij de paarden hoort praten dat is een gat in de markt joh, die paarden kunnen jou precies vertellen waar ze pijn hebben scheelt weer onderzoekskosten.

En nee niet iedereen behalve ikzelf was verkeerd bezig hoor, hermesdeux, tact zo mar een paar voorbeelden die aangaven hoe het moest.

Nog veel plezier in de conversatie met je paarden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:11

Kaja schreef:
Hermesdeux schreef:
Als jij je paard gelijk in galop zet en allerlei capriolen uitgaat halen en heb je ook kans op blessures...

Zoals al eerder op gewezen.... ik zet mijn paard niet direct in volle galop aan op het moment dat ik de rijbaan binnen kom.... een wezelijk verschil dus...

En als ik mijn paard met man en macht tegen gaat houden omdat ik het zo nodig acht om 10 minuten in te stappen, levert me dat meer problemen (lees: blessures van paard én misschien wel ruiter) op, dan wanneer ik hem relaxt aangaloppeer en zo de spanning weg laat vloeien...

Maar dat is voor sommige moeilijk te begrijpen lijkt het wel!

Wake-Up Call: niet elk paard is schaapmak! En dat heeft niets met strikt en consequente opvoeding te maken. Dat noem je "hete" paarden Knipoog !

Joh, mijn paard is zeker niet schaapmak en zeker na een warming-up of even uitrazen zoals jullie het noemen de makkelijkste. Maar mijn wil is wet. En hij is rustiger als ik zelf ook even de tijd neem om te ontspannen. Ik hoef hem niet in te houden omdat ik dat vind...1 stemhulp is al genoeg...wat africhting betreft kun jij dus ook een hoop leren misschien! Slapen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:17

Jouw paard is 15 Haha! Haha! Haha!

Ik rij over het algemeen 3, 4, 5 jarige Haha! Haha! Haha!

Maargoed het is duidelijk dat ik er niks van begrijp Haha! Haha! Haha! hoe dat nou zit met beleren .......

Leg het mij nog maar een keer uit hoe ik een hete 4 jarige in de snijkou 10 minuten braaf laat stappen EN dat er geen spanningsopbouw is....... EN dat zowel ik als het paard ongeschonden uit de strijd komen......... Graag, ik zou niks liever willen als rustig 10 minuten kunnen stappen...... dus TEACH me ........ en leg het me uit HOE ik dat precies voor elkaar krijg....... En als ik het dan nog niet snap, misschien wil een van jullie het me dan wel voordoen???? Ik heb er op dit moment 3 onder het zadel die heel fris zijn nu...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:26

Kafue schreef:
Kaja ik snap je neit helemaal is nu het enige dat je leuk vind het happen naar anderen?

Waarom verdraai je het verhaal nu???
Ik geloof niet dat ik de enigste ben, die een bepaalde manier van losrijden hier omschrijft.... Daar vraag je toch naar, ik bedoel maar...

"Hoe losrijden als het koud is".... tja, kan aan mij liggen maar....

Kafue schreef:
Ik heb een paard van mezelf en een stal vol paarden van de baas en dan nog enekele paarden die in beritt staat, keuze genoeg.

Dan ben je erg kortzichtig voor wat betreft de karakters van paarden of heb je allemaal koudbloeden staan?

Kafue schreef:
Schrijven, tja typfouten zitten er wel in, maar dat komt meer door de snelheid in het typen dan doordat ik de Nederlandse taal niet zou beheersen.

Katten is niet leuk hè? Waarom doe je het dan zelf wel??

Kafue schreef:
Over het hardlopen. Een goede loper begint met inwandelen, dan gaat hij stretchen, rekken en strekken en pas dan gaat hij rustig hardlopen.
Een goede warming up is belangrijk om blessures of het afscheuren van spieren te voorkomen.

En BINGO... opnieuw lees je over de KERN van het verhaal heen!!!

(Je gaat door voor de koelkast Clown )
Of wil bij deze direct even zeggen dat ook mijn manier van sporten bull*** is??

Kafue schreef:
Maar bovenal omdat je toch graag gelijk wilt hebben.

Waarom gaat het bij jou toch altijd om gelijk halen, waarom kun je de dingen nu niet eens gewoon lezen en begrijpen hoe het er staat.
Het gaat niet om je gelijk halen, het gaat om de discussie en waar je voor jezelf je voordeel uit kunt halen....

Kafue schreef:
Het is bijna niet te geloven een eenvoudig onderwerp over losrijden levert 4 paginas op .

Dat komt omdat je altijd en overal op in moet gaan, zonder er over na te denken! Jij ziet alleen je eigen manier, je eigen wereld...
Geloof me er is meer onder de zon....

Kafue schreef:

Ik luister wel naar mijn paard, ik praat wel tegen hem. Maar hij zegt nooit wat terug tegen me. Mijn paard praat geen nederlands en ik heb niemand in mijn omgeving ooit horen zeggen dat hun paard tegen hun praatte. Maar goed kun je jezelf niet aanprijzen op internet dat jij de paarden hoort praten dat is een gat in de markt joh, die paarden kunnen jou precies vertellen waar ze pijn hebben scheelt weer onderzoekskosten.
.

Wat sla jij die plank toch volledig mis..... Verward

Kafue schreef:
En nee niet iedereen behalve ikzelf was verkeerd bezig hoor, hermesdeux, tact zo mar een paar voorbeelden die aangaven hoe het moest.

Als ik mij niet vergis, schreef Tact eerder in dit topic dat ik goed bezig was.... (Maar dan moet je wel goed lezen hoor!)Nog veel plezier in de conversatie met je paarden.

En wie heeft het over "verkeerd bezig", dat maak jij ervan hoor....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:29

Hermesdeux schreef:

Joh, mijn paard is zeker niet schaapmak en zeker na een warming-up of even uitrazen zoals jullie het noemen de makkelijkste. Maar mijn wil is wet. En hij is rustiger als ik zelf ook even de tijd neem om te ontspannen. Ik hoef hem niet in te houden omdat ik dat vind...1 stemhulp is al genoeg...wat africhting betreft kun jij dus ook een hoop leren misschien! Slapen

Joh gaat toch slapen Clown !!!!
Als ik van jouw moet leren hoe ik paarden af moet richten dan kan ik mijn hele bedrijf wel opdoeken!

Ik heb overigens nog wel een leuke, maar zeer hete vier jarige staan voor je, eens zien hoe snel je daar af kom! (Uit eigen wil of niet natuurlijk.. Bloos )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:50

gijsenkim schreef:

Leg het mij nog maar een keer uit hoe ik een hete 4 jarige in de snijkou 10 minuten braaf laat stappen EN dat er geen spanningsopbouw is....... EN dat zowel ik als het paard ongeschonden uit de strijd komen......... Graag, ik zou niks liever willen als rustig 10 minuten kunnen stappen...... dus TEACH me ........ en leg het me uit HOE ik dat precies voor elkaar krijg....... En als ik het dan nog niet snap, misschien wil een van jullie het me dan wel voordoen???? Ik heb er op dit moment 3 onder het zadel die heel fris zijn nu...

Graag reactie en uitleg...............

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:52

Kafue schreef:
Ik luister wel naar mijn paard, ik praat wel tegen hem. Maar hij zegt nooit wat terug tegen me. Mijn paard praat geen nederlands en ik heb niemand in mijn omgeving ooit horen zeggen dat hun paard tegen hun praatte.

Meen je dat Kafue? Paarden praten dan misschien niet met woorden maar communiceren doen ze wel. Dat zou ik gewoon praten noemen hoor.

Overigens zijn de wetenschappers er bij mensen ook nog niet uit hoe het nou precies zit met de warming up en stretchen en hoeveel warming up nou nodig is. Bovendien (maar dat had ik al eerder gezegd) is bij mensen-warming-up ook de verhoging van de hartslag een belangrijk doel, en daar voor heb je MEER inspanning nodig.