Met Cap of Zonder Cap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Met Cap of Zonder Cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:58

Chantal_Ivan schreef:
ik denk van niet omdat het gewoon de wet is!!!

Er staat nergens in de wet dat een veiligheidscap verplicht is. Er staast wel in de wet dat een helm op de brommer verplicht is maar ja dit was het paardenforum.
Als er niets over in de polisvoorwaarden vermeld stast is het niet verplicht.
Even overlegd met de verzekeringsexpert.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:46

Nee er zijn enkel goedgekeurde caps (CE/EN 1384), maar het is nog niet verplicht gesteld door de overheid in die zin dat je er een boete voor kunt krijgen. Manege- en staleigenaren kunnen het wel verplichten op hun eigen erf, maar daarbuiten houdt het op!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:05

MissSisa schreef:
Ik rij ALTIJD met cap!!! Ik pleur er niet zo snel naast, maar dat is geen reden om zonder te rijden. Je paard hoeft maar te chrikken en je ligt er wel een keer af. De caps van tegenwoordig zitten ook nog normaal dus geen probleem lijkt mij.

Idd, als je een goeie cap pakt transpireert deze. Heb je het gelijk niet meer zo warm Pling
Ik draag m wel altijd. Omdat mn moeder me vermoord als k 't niet doe, omdat t moet op de manege en omdat ik niet graag een hersenschudding heb.
Ik heb één keer een lichte hersenschudding gehad mét veiligheidscap (Casco) en dat vond ik al behoorlijk poedersuiker. Het had zonder nog erger kunnen zijn.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:19

Misschien zou het voormij wel is goed zijn als ik is van m'n paard af zou donderen.. Tong uitsteken
Misschien dat ik dan veel sneller mijn cap opzet..
Van m'n shet ben ik echt al honderden keren afgevallen.. Het is echt een ondeugd eerste klas.. Haha! Tong uitsteken
Maar doordat ik een vrij groot paard heb, met een brede rug, kan ik d'r altijd erg goed uitzitten als ze is een bok geeft, of er ineens vandoor probeert te vliegen of ergens van schrikt ofzo..
Maar er afvallen kan altijd. En ik denk dat ik me dat stukken beter ga inzien, als ik er is goed van af donder.
Want ik ben er gewoon nog nooit afgevallen.. Verward Verward

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:23

Mijn eigen paard rijd ik binnen eigenlijk nooit met cap. Hoofdzakelijk omdat ik er hoofdpijn van krijg!! Als ik naar buiten ga zet ik meestal wel mijn cap op, als ik een vreemd (moeilijk) paard rijd ook.

lisade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:28

ik reed eigenlijk altijd zonder cap. maar sinds mijn moeder van haar paard is gevallen en haar leven nu heeft te danken aan haar cap, zet ik m zelf ook vaker op.
ik moet zeggen je moet er even aan wennen, maar ik voel me er een stuk veiliger mee.
ook al staat het stom ik denk dat je graag wilt blijven leven, en zelfs de rustigste pony/paard kan schrikken van iets.

gr lisade

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 14:30

welkom op BOKT Lisade

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:42

Even beetje offtopic:
Maayke, jou avatar is echt te lief!!

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 14:42

hoezo

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:49

sins ik van de manege af ben rij ik altijd zonder ook op mijn vorige verzorg paarden ree ik zonder
ik vin zoon ding gewoon vies al dat zweet gaat lekker sinken voelt klef aan je hooft
nee ik hoef ze niet meer
als het nou echt moet oke (wedstrijde)maar anders nooit mee
vin ook dat ze niet helpen
vin als je van een paard af val het meer op je nek ga plaats van je hooft (mijn menig) dan Haha! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:12

liesje_waal schreef:

S

in
d
s ik van de manege af ben rij ik altijd zonder, ook op mijn vorige verzorg paarden reed ik zonder.
Ik vind zo'n ding gewoon vies, al dat zweet gaat lekker stinken voelt klef aan je hoofd.
Nee ik hoef ze niet meer .
Als het nou echt moet oke (wedstrijden)maar anders nooit meer(?)
Vind ook dat ze niet helpen .
Vind als je van een paard afvalt het meer op je nek gaat in plaats van je hoofd (mijn mening) dan Haha! Knipoog

Sorry hoor Frusty

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:57

Een arm, een been of een sleutelbeen breken is niet zo'n probleem. Je wordt lekker verwend. Hersenschade is een ander verhaal. Als je verkeerd valt, ben je voor de rest van je leven getekend. Het erge is dat je omgeving daar onder ook steeds onder lijdt. De kans dat dit je overkomt kan je verkleinen, dat is goed voor jezelf en je omgeving en je kan meestal blijven paardrijden. Op het moment dat je paard rijdt en iets doet wat moeilijk is, gebeurt er meestal niets. Een ongeluk overkomt je, het is altijd onverwacht en het gebeurt razendsnel.

Ik heb een hekel aan het dragen van een veiligheidscap. Het is mijn wel een deel van mijn standaard uitrusting. Zonder cap stap ik nooit meer op een paard. Het is net als tandenpoetsen, een gewoonte.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:09

Ik rijd altijd met cap! ik kan me niet meer indenken dat ik zonder rijd. het is voor mij een gewoonte om hem op te doen. Ik vind het veel veiliger om met cap te rijden.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:42

Ik rijdt altijd met cap (een stukje stap kan weleens zoneder).
Ik ben het zo gewend en het voel met dan ook zekerder.
Maarja, als je het niet doet moet je het zelf weten Haha!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:57

op de manege rijden we altijd met cap omdat tot 16 jaar verplicht is, maar bij mijn vriendin, die 2 shetjes achter het huis heeft, rijden we zonder cap... het zijn lieve beesies en 100% verkeersmak, maar het is toch gevaarlijk, dat weten we... maarja we hebben thuis geen caps.... we kunnen ze wel mee nemen van de manege, maar daar zijn we te lui voor Bloos

Wietske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:07

Ik rijd altijd met cap, omdat ik dat gewoon veiliger vind.
Ik vertrouw mezelf ook niet genoeg, om zonder cap te rijden .

Finduilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:58

Ik rij altijd zonder cap.
Omdat ik er ook hoofdpijn van krijg, en het ook niet fijn vind zitten

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:35

Ik rij ALTIJD met Cap!!

Heb van de zomer paar keer zonder gereden wegens koppijn... Boos! (dan wor ik schaggie en dan ga ik agressief rijden en dat is niet de bedoeling)
Bleek dat mn cap 2 maten te klein was!!! Dus nu kan ik altijd met Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:58

QuijoSavan schreef:
Ik rij ALTIJD met Cap!!

Heb van de zomer paar keer zonder gereden wegens koppijn... Boos! (dan wor ik schaggie en dan ga ik agressief rijden en dat is niet de bedoeling)
Bleek dat mn cap 2 maten te klein was!!! Dus nu kan ik altijd met Haha!

Dat had ik dus ook met mijn vorige cap! Die zo ongeveer op m'n kop gestampt worden, en na 10 minuten rijden had ik gewoon koppijn.. Verward
En dan ging ik ook nog is zweten als ik in de bak aan het rijden was, nog meer koppijn..
Bleek dus ook dat het maat 53 was, terwijl ik 56 heb met vulling.. Haha!
Ik heb nue en veiligheidcap, en het zit stukken fijner.. Maar ik blijf het nogal is 'vergeten'.. Want ik vind het toch stukken fijner zonder.. Bloos

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:12

Ik rij op mijn eigen pony altijd met cap!!Op eigelijk alle paarden wel ,er is misschien 2x een uitzondering geweest dat ik zo op ben gestapt maar meer doordat ik niet nadacht Clown

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:24

Gaaaap Alleen als het moet met of als ik problemen verwacht. Ben er zelden zonder cap afgestuiterd terwijl de keren dat ik gelanceerd ben niet meer te tellen zijn. Haha!

De enige keer dat ik daadwerkelijk wat aan de cap gehad heb was trouwens toen ik ernaast stond. Kreeg een ram voor mijn kop van het paard van de buurtjes op concours. (ik stond proppen te draaien) De cap was doormidden maar ik had eigenlijk alleen een bult aan de kop. Clown

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:28

Dan had je wel mazzel dat je die cap op had, terwijl je niet op je paard zat.. Tong uitsteken

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:33

Altijd met cap!!! Ik denk altijd maar zo: Stel ik val loop iets op waardoor ik nooit meer kan paardrijden of zelfs nooitmeer iets kan, nou dan draag ik 10 keer liever een cap ( die natuurlijk goed zit !!)
en dan overkom ik bij me hoofd in iedergeval niet. Met een bodyprotector rijd ik niet vaak alleen op extreme momenten als het niet fijn voelt. Maar ik raad de mensen die geen cap dragen wel een cap te gaan dragen ook al ken je je paard zo goed, het is en blijft een dier!!! Maarja, eigenlijk moeten jullie dat zelf maar weten!! Eigenschuld dikke buld!!! Tong uitsteken

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:09

Bij het ene paard wel, en bij het andere niet.
Gewoon liever niet omdat ik het niet fijn vind zitten, maar bij het ene verzorgpaard word het van me gevraagt en bij de andere mag ik zelf weten, dusja dan zet ik geen cap op.
Niet slim ik weet het Clown

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:53

Ik rijd altijd met cap... Moest vroeger op stal altijd op de eikeltjes rijden en vond t dan toch veiliger met een cap op en ben er nu zo aan gewend dat ik em ook maar gewoon op heb. daar waar ik nu een paard rij is t ook verplicht, dus ja. Ik heb vroeger op mn verzorgpony wel zonder cap gereden, maar dat was ook echt een pony die ik voor 300% vertrouwde. hij zou nooit iemand iets doen en schrok ook echt NOOOIT... En verder is t indd eigen keus. kan t me best voorstellen 's zomers :S Dan zweet je je af en toe gek met cap op...