Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:28

ik moet eigenlijk een beetje lachen over" de paarden die vroeger klassiek getraind werden" en dan geen lossigheid konden laten zien. Er worden tegenwoordig ook gewoon nog zo paarden getraind en je durft dan rustig te beweren dat die paarden per definitie stijve harken zijn?
Het feit dat er een hele site bestaat waar prima onderlegd wordt waarom LDR slecht is geeft toch te denken Op die site (dus even niet mijn woorden) staat ook dat de enige functie van het paard achter de loodlijn rijden, het hebben van meer controle is. Misschien missen de huidige ruiters wat lef?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-01-05 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:29

QQQQ, ga je ook reageren op dingen die niet in jouw straatje passen? En idem voor Lusitana.

Voor de LL is idd de bedoeling, IMO is het alleen niet zo dat dat het enige criterium moet zijn voor een goedgaand paard. Bij twee gelijkgaande paarden (oh utopie) met de een voor en de ander achter de LL hoort de eerste hoger te scoren. Maar bij een vastgehouden paard voor en een lossig paard licht achter de LL verdient de 2e meer punten.

De lef opmerking vind ik helemaal briljant Haha! Wie gaat er mee crossen in maart?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-01-05 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:30

Lielle schreef:
QQQQ, ga je ook reageren op dingen die niet in jouw straatje passen?

Jahoor, LDR past niet in mijn straatje Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:31

Lips are sealed Lips are sealed opmerkingen van onze kant die niet passen binnen jouw redenering van LDR is des duivels?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:32

Lielle schreef:
Voor de LL is idd de bedoeling, IMO is het alleen niet zo dat dat het enige criterium moet zijn voor een goedgaand paard.

Heb ik al gezegd, dat IS het ook niet.
Opmerkingen zoals op het protocol van de Z-ruiter op de vorige pagina, daar gaat het mij ondermeer om.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:32

Afbeelding

foto boven: Arthur KOTTAS

Afbeelding

foto boven: Philippe Karl

Edit: quote verwijderd uit dit bericht
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 12-01-05 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:34

dat is jouw beeld van een goedgaand paard?

/add
hoogste punt is niet achter de oren, dat is ook niet conform het FEI reglement. Verder mis ik de vriendelijke uitstraling nogal.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-01-05 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:34

QQQQ schreef:
Jahoor, LDR past niet in mijn straatje Tong uitsteken

Maar wil jij ook bij een diep ingesteld paard (bijv. LDR), de neus voor de LL zien? Bij een volledig verzameld en opgericht paard snap ik je standpunt, maar bij de training gaat Patos ook lekker laag met het neusje op of zelfs achter de LL. En waarom? Dat is voor ons een perfecte manier om de rug lekker te laten bollen en los te maken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:35

Lielle schreef:
:x Lips are sealed opmerkingen van onze kant die niet passen binnen jouw redenering van LDR is des duivels?

Ben niet bang voor de duivel Schijnheilig
Opmerkingen die niet onderbouwt worden ook na specifieke navraag, proberen het topic een heel andere kant op te krijgen dan bedoeld en op de persoon proberen te spelen, dat vind ik wat minder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:35

Kafue schreef:
Dat laag diep en rond had voor haar de enige reden dat ze hem zo kon trainen zonder dat hij continue weg sprong en kijkerig was. Want en dat was voor haar een van de voornaamste redenen als je laag diep en rond bent is het gezichtsveld aanzienlijk kleiner geworden het paard ziet alleen de grond direct voor hem en niet de omgeving. Ook een reden om het paard achter de LL te halen zodat het blikveld verkleind wordt.

Nee; Rembrandt werd inderdaad rond en laag gereden omdat ie zó heet en kijkerig was dat er anders geen land mee te bezeilen viel --> probleem is spanning. Waarom kon ze er wel tweemaal olympisch kampioen mee worden door LDR te trainen? omdat ie in die houding de spieren loslaat, ontspant, over de rug komt en zodoende de rest van het Dressurskala uit kan voeren. Heeft niets te maken met blikveld!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:35

Lielle schreef:
dat is jouw beeld van een goedgaand paard?

Idd, net alsof de klassieke ruiters per se beter trainen dan de 'normale'ruiters, er is een verschil, maar dat hoeft niet te betekenen dat één van de twee manieren fout is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:37

QQQQ schreef:
Opmerkingen die niet onderbouwt worden ook na specifieke navraag, proberen het topic een heel andere kant op te krijgen dan bedoeld en op de persoon proberen te spelen, dat vind ik wat minder.

ik heb op jouw verzoek punt voor punt gereageerd op jouw eerste post, zie voorlopig nog geen antwoord. Ik speel niet op de persoon, het enige wat ik weiger is uitsluitend over die LL te discussieren. Jij probeert het hier stewds weer op LDR is slecht te gooien en achter de LL is fout, prima, maar noem je topic dan ook zo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:38

QQQQ schreef:

citaten indien je op een opmerking van mij doelt graag.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:38

QQQQ schreef:
Om die rede is het allemaal begonnen en naar mijn idee zijn de andere "voordelen" er later bij verzonnen. Controle voor de ruiter is mijns inziens de enige rede van toepassing. Vandaar altijd mijn vraag "waar is het voordeel voor het paard?".

Het voordeel voor het paard is oa dat de controle toeneemt!
Een wijze dierenvriend leerde mij eens dat dieren gelukkig zijn als ze duidelijkheid hebben....

Daarbij is het voordeel voor het paard dat het de gevraagde arbeid in ontspanning en dus zonder pijn uit kan voeren.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:39

Bron:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/why_not2.php

Een quote van iemand die echt kan rijden "Arthur Kottas-Heldenberg" - During a clinic someone asked Arthur Kottas-Heldenberg what he thought of the "modern way of training horses, deep and overbent", the answer was a smile of sadness and he said : "It is wrong. There is no substitute for what is right. Nowadays new-born trainers teach and built winning competitions without having ever felt a true self-carriage throughout all the movements, with sound basis. If you put the head of the horse in that position, you lift and block the back up. This is not the feel we want. People think it is but is is not. They do not know. They have not felt it within themselves. How can they train and teach ? They have techniques, they make things happen. But they do not know it." "

In zijn positie moet je diplomatiek zijn. Pling
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 12-01-05 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:42

QQQQ schreef:
Dus een groot deel van de wereldtop-paarden is nog niet zover? Nou, dan moeten we allemaal maar achter de LL blijven rijden, als die er nog altijd niet zijn...

Het gros van de wereldtop dressuurpaarden loopt met de neus op de loodlijn. Een enkele jongeling niet, denk aan bijvoorbeeld Weltall. Of paarden die zelfs op hogere leeftijd nog kijkerig en (te) heet zijn of van zichzelf minder achter doen dan voor (Beauvalais). Bovendien zijn er nog steeds paarden die makkelijk op lengte te rijden zijn (neem bijvoorbeeld Oby wan van Jacobien) en paarden die makkelijk kort in de hals worden (Bonfire).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:49

patos schreef:
Maar wil jij ook bij een diep ingesteld paard (bijv. LDR), de neus voor de LL zien?

Kan niet, want dan is het geen ldr.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:50

Lusitana schreef:
ik moet eigenlijk een beetje lachen over" de paarden die vroeger klassiek getraind werden" en dan geen lossigheid konden laten zien. Er worden tegenwoordig ook gewoon nog zo paarden getraind en je durft dan rustig te beweren dat die paarden per definitie stijve harken zijn?
Het feit dat er een hele site bestaat waar prima onderlegd wordt waarom LDR slecht is geeft toch te denken Op die site (dus even niet mijn woorden) staat ook dat de enige functie van het paard achter de loodlijn rijden, het hebben van meer controle is. Misschien missen de huidige ruiters wat lef?

Ik durf inderdaad te beweren dat zelfs de ruiters en trainers die internationaal hoog presteren onder het label "klassieke training", de paarden regelmatig ronder, lager en dieper instellen! Zij zullen dit minder toepassen als ruiters die acteren met het label "LDR", maar ook hun paarden gaan los en goed over de rug door de baan.
Die ruiters die werkelijk puur klassiek trainen, zie ik niet terug in de wereldtop en die enkeling heeft inderdaad een paard met minder souplesse en zodoende met minder beweging.

Dat de enige functie niet controle is, heb ik al beschreven. Maar ik moet bekennen dat een paard beter te controleren is door hem lager in te stellen. Controle is imo een positief begrip in paardentaal en absoluut niet negatief!

Die opmerking over lef vind ik gewoon weg lachwekkend.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:52

Zo, en nu ga ik nog eens plaatsen zoals ik het geschreven zou hebben (niet omdat Noukie het niet goed heeft gedaan, maar omdat mijn naam er nu toch al bij stond Haha! ):

Wat voor rijmethode er ook gepredict wordt, over één ding is iedereen het toch wel eens: dat de dressuursport een enorme vlucht heeft genomen in de afgelopen twee decennia.

De populariteit heeft toegenomen, de proffessionaliteit en vooral ook de scores. Die scores konden zo veel toenemen doordat de paarden veel meer bewegingskwaliteit laten zien, in alle gevraagde onderdelen.
Wat bepaalde nou die bewegingskwaliteit? Voornamelijk de beweeglijkheid in de rug. En hoe wordt een paard met veel beweeglijkheid in de rug verkregen? Door te zorgen dat ie los is in z’n hele lijf en goed over de rug loopt zodat ie de beweging niet afbreekt achter het zadel en zodat de beweging door z’n hele lijf kan vloeien. Dat wordt weer alleen verkregen als het paard ontspannen is, op druk gereden groot bewegen is dus iets heel anders.
Ondertussen mag toch wel geschreven worden dat een paard losser door z’n lijf loopt als ie ronder ingesteld wordt, fijn tot ontspanning gereden kan worden met een ronder ingestelde hals en zodoende tot beter over de rug lopen gereden kan worden, dus met meer beweeglijkheid in de rug en daarmee tot beter bewegen.
Hoe beter dit gaat in de training, hoe beter het paard dezelfde beweging ook zal kunnen laten zien met het neusje eruit. Dat is een kwestie van training, het paard zal steeds meer de ontspanning en het over de rug gaan kunnen bewaren als ie hoger ingesteld wordt, doordat ie aan kracht wint. Bovendien is ie op een gegeven moment zó los, komt ie zó goed over de rug en kan ie de spanning in z'n lijf zó goed verwerken dat ie dat zelfs kan laten zien met het neusje eruit. Dan komt het tot aanspanning in ontspanning.
Zoals dat tegenwoordig in de dressuurring wordt getoond, kon geen van de vroeger o zo klassiek getrainde paarden.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:54

QQQQ schreef:
Kan niet, want dan is het geen ldr.

Oftewel, jij wilt een paard nooit diep instellen omdat hij dan met zijn neus achter de LL komt? Lekkere rug zal het betreffende paard daarvan krijgen!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:59

Aimee schreef:
Viennanova; eigenlijk spreek je jezelf tegen. Aan de ene kant hebben ruiters het LDR als trainingsmethode nodig om de neus eruit te kunnen houden in de proef, aan de andere kant rijden diezelfde ruiters hun paarden achter de loodlijn door de proef.

Nee, ik zie LDR als een middel om een paard los te houden e.d.. Het lijkt me dat er, door LDR te gebruiken, een bepaalde spieropbouw en lossigheid ontstaat, die essentieel is voor het voor de loodlijn houden van het paard. Mijn ervaring is dat paarden die gespannen zijn, eerder achter de loodlijn lopen dan paarden die ontspannen zijn. En niet alle ruiters in de top rijden hun paard achter de loodlijn. Maar ik vind het niet juist om de regels om te buigen, omdat de massa iets doet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:00

Ik ben het met je eens hoor (zie bovenstaande posts) maar ik hoopte dat je je tegenspraak zou verhelderen.... Knipoog:D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:08

De ruiters die puur klassiek trainen zie je niet terug in de wereldtop (maar in hoge scholen, dit terzijde) omdat ze, en daar gaat het juist om, niet terecht worden beoordeeld, omdat show voor gaat. Spectaculair stekende voorbenen, terwijl het achterbeen amper mee komt, mooie houding maar de hoef niet boven de kogel, als voorgeshreven in de piaffe en ga zo maar door.wordt hoger beoordeeld. Zelfs in dit topic wordt gezegd "ik mis de uitstraling" de SHOW, daar gaat het in dressuur toch niet om? Verder is die bollende rug dus helemaal niet zo prettig als men denkt , ook dat wordt prima uitgelegd op de genoemde site. Wat ik tegenwoordig zie in de ring, vind het grote gros van jullie dus mooi en okee, maar het strookt met de regels. Daar gaat het even om.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:12

Ik kan me anders nog goed een spaanse ruiter herinneren, die met z'n barokke paard dat volledig klassiek getraind wordt, JUIST een show reedt en geen dressuurproef. Na het verlaten van de ring liet ie nog even zien wat voor kunstjes hij verder beheerste.... hij ging in spaanse pas richting uitgang van het dressuurstadion, op één hand en één teugel trouwens --> de trensteugel liet ie doorhangen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:12

Uitstraling is geen show, en de paarden bij het bericht over Kottas vind ik niet stralen van plezier in het werk.

En verder, maar die discussie ben ik al zo vaak aangegaan Lips are sealed, is er meer dan de centimeter om de loodlijn en de kogel op te meten. Lengtebuiging e.d is bv ook zoiets waarin ik de Hoge Scholen niet vind uitblinken Haha! Mss dat ze daarom niet willen starten
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-01-05 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt