Stijgeren, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:07

nee maar als je toch weet dat je paard steigerd dan kun je toch wat voorzorgs maatregelen nemen? je hoeft die fles ook niet helemaal vol over hoofd heen te gieten...je moet gewoon cola-fles halfvol zodat het er niet uitklotst met rijden en zodra die het doet op de kop over zijn hoofd leeggieten...bij dreiging al...als die helemaal stijl staat ben je inderdaad te laat...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:28

Weet je??? Als je les hebt, doe wat dat persoon tegen jouw zegt, dat heeft meestal veel meer zin.........

Caesar

Re: Stijgeren, straffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:20

ja die persoon kan jou ook echt helpen als je paard gaat steigeren...vaak wordt er gezegd...handen naar voren en niet gaan hangen en daarna wordt de oorzaak pas gezocht. Of vaak wordt ook weleens een protest uitgelokt om achter de oorzaak te komen. Doe gewoon wat jou het beste lijkt. Steigeren kun je bijna niet afleren...geloof me nou maar...als ze het eenmaal weten kun je niets anders doen dan afwachten en voor of erna afstraffen...en dan kan je instructrice nog zoveel zeggen? wat denk je wat je moet doen als je steil over eind staat?? stelling vragen ofzo?? kom op zeg..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:31

Ik had daar een mooi iets voor Sigaar
Die van mij flikte dat dus met buitenrijden eerst steigeren en daarna een harde bok erachteraan.
Dan had ik 1 mooi spring zweepje en klatste meneer met volle kracht tussen zijn oren.... Zo zei die ik doe het al niet meer!!..... Cool

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:55

haha idd...dat kan ook helpen...en mensen...dit is niet zielig...(voordat er allemaal kwade reacties komen) het is zieliger als jij straks gebroken in ziekenhuis ligt omdat je geliefde paardje het leuk vond om sterren te kijken van dichtbij....maar goed...dat is dan de wat duidelijkere manier van straffen....feit blijft dus: Steigeren moet gewoon keihard afgestraft worden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:40

dandylover schreef:
elmira: probeer eens een ei tussen zijn oren kapot te slaan
op het punt dat die op het hoogste punt is. Ik weet nie of het bij jou paard werkt maar het is een mogelijkheid

Doe eens voor Clown

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:46

Dressage19 schreef:
ShEtLaNdUrZ schreef:
bij ons op de manege geven ze dan met zweep hele harden meppen op hun hals zegmaar.. totdat ze weer gaan lopen en het door gaan krijgen dat het pijn doet en ze het niet meer doen..
maarja, ieder zijn eigen manier..

Dat vind ik echt belachelijk, daar word hij alleen maar bang van. Slaan werkt tegenstrijdig.

Wanneer een paard stijgert geeft hij 1 van zijn gevoelige plekken bloot, zijn buik. Daarom:
Wat je het beste kunt doen is een doodgewoon halfzwaar touw te gebruiken. Als het paard stijgert zwaai je daarmee net voor je been zodat hij een kleine tik op zijn buik krijgt. Het paard ziet zo niet dat jij (de persoon waar hij vertrouwen in heeft) hem de tik geeft maar denkt dat hij de tik van een 'aanvaller van buiten krijgt'. Daarom zal hij al snel stoppen (meestal na 2 keer al) met stijgeren omdat hij erachter is gekomen dat hij 'word aangevallen' als hij stijgert. Het werkt echt top en je doet je paard geen pijn!!

Geweldig die adviezen, wat een acrobaten die bokkers. Nou je hebt het niet zo breed hoor als je op een steigerend paard zit. Je grootste zorg is dat ze niet achterover vallen. Je zult zo een paard maar nog meer schrik aanjagen en dondert dan lekker achterover. Daar lig je dan met je touw/eitje, zakje water.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:30

Omdat mijn vorige merrie heel erg omhoog kwam en ik daar twee keer mee achterover ben gevallen heb ik in de meeste stijgertopics wel gereageerd.

Mensen realiseren zich niet voldoende dat er echt genoeg paarden zijn die uit protest omhoog komen. Zelfs als schrikt een paard dan mag hij van mij alle kanten op behalve omhoog.

Het lot wil dat mijn paard na een ontspannen buitenritje nier wilde wachten bij een slolicht en vervolgens ook nog schrok van een groepje baldadige fietsers.
Paard staat loodrecht overens en ik heb eraf moeten springen zodat we niet op de straat schterover zoiuden vallen.

Ik brak daarbij mijn knie, vandaag is na 6 weken het gips eraf en ik moet nog 4 weken in een brace voor ik mag revalideren. De eerst volgende keer dat mijn paard meer dan 2 cm omhoog komt krijgt ie zo'n vreselijke dreun tussen zijn oren dat ie het hopelijk de komende 100 jaar uit zijn hoofd laat.

Nu ben ik diegene die iets breekt, de volgende keer is het misschein het paard zelf.
Welke naïeveling die zegt dat straffen zielig is moet even bij mij komen kijken, mijn paard is niet zielig hoor die staat er pima staat iedere dag buiten wordn aan de longe getraind en door mijn bijrijder gereden, maar ik moet opnieuw leren lopen da's andere koek.

Vind je slaan zielig op een steigerend paard .. tuurlijk hoor prima leef rustig verder in je sprookjes wereld. Het is en blijft levensgevaarlijk mijn veiligheid en die van mijn paard gaat voor alles dan maar zielig maar een oplawaai krijgt hij de volgende keer dat hij het probeert. 10 weken met krukken lopen overleef ik wel maar ik beland liever niet in een rolstoel.
Iedereen die daar anders over denkt veel succes! Ik heb ik 22 jaar werk met paarden nog nooit iets gebroken maar ik kan je vertellen in een halve seconde kan dat veranderen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:46

Riant schreef:
Omdat mijn vorige merrie heel erg omhoog kwam en ik daar twee keer mee achterover ben gevallen heb ik in de meeste stijgertopics wel gereageerd.

Mensen realiseren zich niet voldoende dat er echt genoeg paarden zijn die uit protest omhoog komen. Zelfs als schrikt een paard dan mag hij van mij alle kanten op behalve omhoog.

Het lot wil dat mijn paard na een ontspannen buitenritje nier wilde wachten bij een slolicht en vervolgens ook nog schrok van een groepje baldadige fietsers.
Paard staat loodrecht overens en ik heb eraf moeten springen zodat we niet op de straat schterover zoiuden vallen.

Ik brak daarbij mijn knie, vandaag is na 6 weken het gips eraf en ik moet nog 4 weken in een brace voor ik mag revalideren. De eerst volgende keer dat mijn paard meer dan 2 cm omhoog komt krijgt ie zo'n vreselijke dreun tussen zijn oren dat ie het hopelijk de komende 100 jaar uit zijn hoofd laat.

Nu ben ik diegene die iets breekt, de volgende keer is het misschein het paard zelf.
Welke naïeveling die zegt dat straffen zielig is moet even bij mij komen kijken, mijn paard is niet zielig hoor die staat er pima staat iedere dag buiten wordn aan de longe getraind en door mijn bijrijder gereden, maar ik moet opnieuw leren lopen da's andere koek.

Vind je slaan zielig op een steigerend paard .. tuurlijk hoor prima leef rustig verder in je sprookjes wereld. Het is en blijft levensgevaarlijk mijn veiligheid en die van mijn paard gaat voor alles dan maar zielig maar een oplawaai krijgt hij de volgende keer dat hij het probeert. 10 weken met krukken lopen overleef ik wel maar ik beland liever niet in een rolstoel.
Iedereen die daar anders over denkt veel succes! Ik heb ik 22 jaar werk met paarden nog nooit iets gebroken maar ik kan je vertellen in een halve seconde kan dat veranderen.

Off topic @ Riant...

Hey Floor, ken je mij nog?? Wij hebben wel eens vaker in een steigertopic gereageerd he??

On topic... Ik ga met Riant mee...
Paarden welke steigeren vertonen zeer gevaarlijk en ontoelaatbaar gedrag! Zij dienen direct op hun punten gezet te worden...
Reageer je niet of inconsequent wordt het alleen maar erger en eindigt je paard bij de slager als onhandelbaar en jij.........!!!

Als je een paard hebt welke steigert, spring daar dan niet te gemakkelijk mee om! Als je geen raad weet, kun je beter deskundig advies inwinnen of vragen dan wanneer jezelf aan de slag gaat, terwijl je niet weet wat je doet juist is!
Je kunt denken oh.. dan geef ik mijn paard toch een dreun, maar doe het dan wel op de manier welke Riant beschrijft dus een die ze in honderd jaar niet meer vergeten, want de volgende keer ben je de pineut als je het niet goed hebt gedaan!

Dus als je twijfelt... raadpleeg dan iemand met verstand van zaken, ga niet direct elk advies wat je gegeven wordt uitproberen!
Ik adviseer niemand om zijn of haar paard veelvuldig te meppen, maar wanneer nodig zul je toch beter voor je eigen hachje moeten kiezen, want steigerende paarden zijn een gevaar voor je eigen leven..!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:05

Kaja, hoe kan ik jou nou vergeten?

Zie dat je het nu gedeeltelijk met me eens bent.. ik ook met jou.

Voor de duidelijkheid ik ben niet voor dat mensen hun paarden klappen gaan geven op klakkeloos op de kop gaan timmeren als je niet weet waar je mee bezig bent. Maar ik wil alleen benadrukken dat toch liever mijn paard een klap verkoop die hij in geen 100 jaar vergeet dan dat ik straks niet meer kan lopen.

Nu kan ik revalideren en moet ik welliswaar feitelijk opnieuw leren lopen, maar het had ook anders kunnen gaan. Dus dan maar even een zielig paard mijn paard had niks geukkig maar ook haar had iets kunnen overkomen. Stijgeren is zo gevaarlijk dat zielig er even niet toe doet.

Toevallig twee weken na dat Topic waar Kaja en ik eerder in hebben gereageerd (en het iets minder eens waren) lag ik dus mooi met mijn pootje in het ziekenhuis.

Ik heb het braafste paard dat je je kan bedenken. Riant is de sufheid zelve is het eerste paard dat ik zadelmak gemaakt heb zonder te vallen. Ik kan er een kind van 2 opzettn en toch gebeurde dit.

Het is maar dat je nooit vergeet dat je maar een halve seconde en een stijgerend paard nodig hebt om serieus letsel op te lopen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:15

Riant schreef:
Kaja, hoe kan ik jou nou vergeten?

Zie dat je het nu gedeeltelijk met me eens bent.. ik ook met jou.

Voor de duidelijkheid ik ben niet voor dat mensen hun paarden klappen gaan geven op klakkeloos op de kop gaan timmeren als je niet weet waar je mee bezig bent. Maar ik wil alleen benadrukken dat toch liever mijn paard een klap verkoop die hij in geen 100 jaar vergeet dan dat ik straks niet meer kan lopen.

Nu kan ik revalideren en moet ik welliswaar feitelijk opnieuw leren lopen, maar het had ook anders kunnen gaan. Dus dan maar even een zielig paard mijn paard had niks geukkig maar ook haar had iets kunnen overkomen. Stijgeren is zo gevaarlijk dat zielig er even niet toe doet.

Toevallig twee weken na dat Topic waar Kaja en ik eerder in hebben gereageerd (en het iets minder eens waren) lag ik dus mooi met mijn pootje in het ziekenhuis.

Ik heb het braafste paard dat je je kan bedenken. Riant is de sufheid zelve is het eerste paard dat ik zadelmak gemaakt heb zonder te vallen. Ik kan er een kind van 2 opzettn en toch gebeurde dit.

Het is maar dat je nooit vergeet dat je maar een halve seconde en een stijgerend paard nodig hebt om serieus letsel op te lopen.

Ik had het gelezen dat je wat gebroken had, balen zeg....
Ja ze zijn onberekenbaar hoor en je bent nog goed weggekomen Knipoog !
Zul je altijd zien he??

Dus bokkers, Riant geeft hier het voorbeeld, als je niet zo of erger wilt eindigen ( klinkt wat rotter dan ik het bedoel Haha! ) druk steigeren dan direct de kop in!!! Het is ongewenst en zeer gevaarlijk gedrag!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:47

Voor de duidelijkheid: een voorbeeld van hoe het NIET moet.
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:39

Snap wel dat je dat niet kunt toe laten, maar om dan met goocheltrucks aan te komen. Idd flinke knal vooruit geven.

Je moet het echter wel goed aan zien komen. Ik ken een paard dat met zijn hoofd begint te schudden en te springen, je kunt dan niet meer aan de teugels komen, want dan wordt het erger en ineens staat ze stijl overeind. Als je dit paard slaat, komt ze geheid overeind, die heeft echt maling aan alles. Ik vind het een doodeng beest. Zodra ze begint te klieren, moet je haar niet uitdagen door te straffen want dan komt ze geheid overeind.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:07

Ik vind dat je een paard moet straffen, maar er zijn uitzonderingen.
Dat zag ik zaterdag nog, mijn paard had drie dagen stilgestaan ivm met de vorst (ze kwam wel buiten maar gaat met de harde grond ook niet lopen rennen). Ik stapte er zaterdag op en het was net een bommetje.
Ze bokte flink om vervolgens omhoog te komen, ik probeerde haar dan voorwaarts te houden, maar ze werd steeds gekker, het lukte me echt net.
Heb vervolgens een andere ruiter gevraagd haar even te rijden. Hij stapte op en ze bokte en steigerde bij hem ook, hij zette haar rustig stil beloonde toen ze stil op 4 benen stond en reed verder. Na 2 keer werd ze rustiger en ik ben er toen weer zonder problemen opgestapt.
In dit geval hielp straffen en voorwaarts rijden dus niet. Maar gewoon stilzetten, belonen en weer aanrijden wel. Paard werd gewoon steeds gestresster van mij, was een goede les voor me.

Edit: oja, ik vind ook manieren met eieren en flessen leeggooien onzinnig.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:07

Het is niet gooien, het is een hulpmiddel wat geen zeer doet om het af te leren! En dat jij je paard 3 dagen stilzet en vervolgens gaat straffen is niet re-eel, dat snapt iedereen wel...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:13

Ik zet mijn paard niet express drie dagen stil, maar heb nu eenmaal de luxe niet van een binnenbak, en ga niet in een bevroren buitenbak rijden.
Verder heb ik mijn paard zaterdag niet gestraft en alleen geprobeerd flink voorwaarts te houden, heb mijn zweep toen niet 1 keer gebruikt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:17

Marliesje schreef:
Ik zet mijn paard niet express drie dagen stil, maar heb nu eenmaal de luxe niet van een binnenbak, en ga niet in een bevroren buitenbak rijden.
Verder heb ik mijn paard zaterdag niet gestraft en alleen geprobeerd flink voorwaarts te houden, heb mijn zweep toen niet 1 keer gebruikt.

Ik gebruik jou argument niet om je aan tevallen! Tuurlijk begrijp ik dat je je paard niet express stil zet. Maar ik bedoelde dat om aan te tonen dat je een paard niet kan straffen als je weet dat het je eigen schuld is...in dit geval steigert je paard omdat hij energie teveel heeft...snap je? dat bedoelde ik...als je hem met de zweep over zijn kop had gejast was dit onrechtvaardig maar dat heb je niet gedaan dus is het toch goed Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:19

Ik gebruikte mijn verhaal juist om uit te leggen dat ik vind dat je steigeren moet aanpakken, maar dat niet elke situatie hetzelfde is.
Dus dat je juist niet altijd meteen de zweep moet gebruiken.
Al moet ik zeggen dat onder normale omstandigheden een paard echt wel op zijn flikker krijgt als hij besluit te steigeren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:30

Dan vind ik nog een fris paard anders dan een opstandig paar inderdaad, hoewwel ik erbij moet zeggen dat ook in dat gevel ik een poging tot omhoogkomen anders vind dan loodrecht overeind staan.

Als het paard fris ik ben ik eerder van plan af te stappen en hem aan de longe te gooien een half uur zodat de energie een beetje weg is (of in Marleis haar geval even iemand anders er op maar die is er bij mij niet) dan dat ik ga lsaan .
Maar ik grijp wel in, alleen niet in iedere situatie op dezelfde manier.
Zoals Marlies het aanpakt vind ik het een prima oplossing.

Ik vind het namelijk ook niet zo dat een paard maar vanalles mag als hij 3 dagen heeft stilgestaan. Dan mag hij fris zijn en een paar keer wegvliegen en misschen een keer een bok geven maar nog niet de lucht in, dus fris of net dat moet je wel corrigeren. Dus een keer met de zweer ik dan wel terecht.

Marlies denkt in ieder geval om haar eigen veiligheid en die van het paard en dat heeft ze al gewonnen op iedereen die denkt dat ze met eieren en flessen kunnen gaaan balaceren op een steigerend paard.
Als je stuntman wil worden dan moet je bij de film gaan werken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:10

Steigeren is NOT DONE, NOOIT!!! Er zijn veel subtielere manieren om mij dingen duidelijk te maken. Steigeren is straf, de mate van straf kan verschillen in een flink pak slaag tot drie rondjes schouderbinnenwaards of een verbale correctie en alles wat ertussen in zit. Ligt helemaal aan het paard en de reden waarom. Maar het paard zal altijd van mij te horen krijgen dat dit ongewenst gedrag is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:13

Haha! Een fris paard mag bij mij ook NIET steigeren!
De paarden komen hier elke dag los om hun "eigen" ding te doen en als ik ze nog te jolig of wat dan ook vind, dan laat ik ze eerst nog even aan de longe! Om vervolgens op te stappen op een paard wat het NIET in zijn hoofd haalt om te steigeren!

Steigeren moet je letterlijk en figuurlijk de kop in drukken, als het de ene keer wel mag, hetzij in een frisse bui, en de andere keer niet, daar kan een paard niets mee! Dat snapt tie niet en geloof me als ze het eenmaal doorhebben... ben je al te laat Knipoog !

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:50

STRAFFEN !!!! zekerz en vast ! Want als je het negeert gaat ie het blijven proberen ! Party!! Voorwaarts rijden als ie het probeert ( lees de piste rondsjeezen Knipoog) en dan terug kalmeren en verdergaan waar je gebleven was

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:27

slaan tussen zijn oren? ik heb altijd geleerd dat het botje tussen een paard zijn oren makkelijk breekt ????

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:29

Altijd afstraffen. Okej soms een paard steigert niet voor niets maar meestal zijn het gewoon k*tgeintjes, zoals ik het noem. Maar ik vind dat de veiligheid van de ruiter voorgaat. Zoals hierboven het voorbeeld wordt gegeven dat je paard fris is... dan nog afstraffen. Niet op een harde manier (zet em aan het werk) maar ik vind het hoe dan ook niet goed als een paard steigert. Zorg dat je paard niet kan/mag steigeren. Tis gevaarlijk.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:24

Tjah, je moet in de eerste plaats voorkomen dat het paard steigerd..
Dat kan idd door hem aan het werk te zetten. En je voelt het aankomen als hij omhoog wilt komen, en dan moet je al gelijk naar voren drijven.
En dat er een botje tussen zijn oren kan breken dat geloof ik niet echt, paarden zijn niet altijd even slim, en stoten soms keihard hun kop ook tussen de oren.