Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
dandylover schreef:elmira: probeer eens een ei tussen zijn oren kapot te slaan
op het punt dat die op het hoogste punt is. Ik weet nie of het bij jou paard werkt maar het is een mogelijkheid
Dressage19 schreef:ShEtLaNdUrZ schreef:bij ons op de manege geven ze dan met zweep hele harden meppen op hun hals zegmaar.. totdat ze weer gaan lopen en het door gaan krijgen dat het pijn doet en ze het niet meer doen..
maarja, ieder zijn eigen manier..
Dat vind ik echt belachelijk, daar word hij alleen maar bang van. Slaan werkt tegenstrijdig.
Wanneer een paard stijgert geeft hij 1 van zijn gevoelige plekken bloot, zijn buik. Daarom:
Wat je het beste kunt doen is een doodgewoon halfzwaar touw te gebruiken. Als het paard stijgert zwaai je daarmee net voor je been zodat hij een kleine tik op zijn buik krijgt. Het paard ziet zo niet dat jij (de persoon waar hij vertrouwen in heeft) hem de tik geeft maar denkt dat hij de tik van een 'aanvaller van buiten krijgt'. Daarom zal hij al snel stoppen (meestal na 2 keer al) met stijgeren omdat hij erachter is gekomen dat hij 'word aangevallen' als hij stijgert. Het werkt echt top en je doet je paard geen pijn!!
Riant schreef:Omdat mijn vorige merrie heel erg omhoog kwam en ik daar twee keer mee achterover ben gevallen heb ik in de meeste stijgertopics wel gereageerd.
Mensen realiseren zich niet voldoende dat er echt genoeg paarden zijn die uit protest omhoog komen. Zelfs als schrikt een paard dan mag hij van mij alle kanten op behalve omhoog.
Het lot wil dat mijn paard na een ontspannen buitenritje nier wilde wachten bij een slolicht en vervolgens ook nog schrok van een groepje baldadige fietsers.
Paard staat loodrecht overens en ik heb eraf moeten springen zodat we niet op de straat schterover zoiuden vallen.
Ik brak daarbij mijn knie, vandaag is na 6 weken het gips eraf en ik moet nog 4 weken in een brace voor ik mag revalideren. De eerst volgende keer dat mijn paard meer dan 2 cm omhoog komt krijgt ie zo'n vreselijke dreun tussen zijn oren dat ie het hopelijk de komende 100 jaar uit zijn hoofd laat.
Nu ben ik diegene die iets breekt, de volgende keer is het misschein het paard zelf.
Welke naïeveling die zegt dat straffen zielig is moet even bij mij komen kijken, mijn paard is niet zielig hoor die staat er pima staat iedere dag buiten wordn aan de longe getraind en door mijn bijrijder gereden, maar ik moet opnieuw leren lopen da's andere koek.
Vind je slaan zielig op een steigerend paard .. tuurlijk hoor prima leef rustig verder in je sprookjes wereld. Het is en blijft levensgevaarlijk mijn veiligheid en die van mijn paard gaat voor alles dan maar zielig maar een oplawaai krijgt hij de volgende keer dat hij het probeert. 10 weken met krukken lopen overleef ik wel maar ik beland liever niet in een rolstoel.
Iedereen die daar anders over denkt veel succes! Ik heb ik 22 jaar werk met paarden nog nooit iets gebroken maar ik kan je vertellen in een halve seconde kan dat veranderen.
Riant schreef:Kaja, hoe kan ik jou nou vergeten?
Zie dat je het nu gedeeltelijk met me eens bent.. ik ook met jou.
Voor de duidelijkheid ik ben niet voor dat mensen hun paarden klappen gaan geven op klakkeloos op de kop gaan timmeren als je niet weet waar je mee bezig bent. Maar ik wil alleen benadrukken dat toch liever mijn paard een klap verkoop die hij in geen 100 jaar vergeet dan dat ik straks niet meer kan lopen.
Nu kan ik revalideren en moet ik welliswaar feitelijk opnieuw leren lopen, maar het had ook anders kunnen gaan. Dus dan maar even een zielig paard mijn paard had niks geukkig maar ook haar had iets kunnen overkomen. Stijgeren is zo gevaarlijk dat zielig er even niet toe doet.
Toevallig twee weken na dat Topic waar Kaja en ik eerder in hebben gereageerd (en het iets minder eens waren) lag ik dus mooi met mijn pootje in het ziekenhuis.
Ik heb het braafste paard dat je je kan bedenken. Riant is de sufheid zelve is het eerste paard dat ik zadelmak gemaakt heb zonder te vallen. Ik kan er een kind van 2 opzettn en toch gebeurde dit.
Het is maar dat je nooit vergeet dat je maar een halve seconde en een stijgerend paard nodig hebt om serieus letsel op te lopen.
!
) druk steigeren dan direct de kop in!!! Het is ongewenst en zeer gevaarlijk gedrag!
Marliesje schreef:Ik zet mijn paard niet express drie dagen stil, maar heb nu eenmaal de luxe niet van een binnenbak, en ga niet in een bevroren buitenbak rijden.
Verder heb ik mijn paard zaterdag niet gestraft en alleen geprobeerd flink voorwaarts te houden, heb mijn zweep toen niet 1 keer gebruikt.
Een fris paard mag bij mij ook NIET steigeren!
!
Voorwaarts rijden als ie het probeert ( lees de piste rondsjeezen
) en dan terug kalmeren en verdergaan waar je gebleven was