Test: Wat doe ik hier fout?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:44

Ik vind het een beetje een vaag topic als ik eerlijk ben.

Als we hier praten over een paard dat echt aan de kletter slaat kan het me niet schelen wat je moet doen op hem stil te zetten, als je hem maar stil krijgt. Je eigen veiligheid gaat altijd voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:45

Zep schreef:

Als we hier praten over een paard dat echt aan de kletter slaat kan het me niet schelen wat je moet doen op hem stil te zetten, als je hem maar stil krijgt. Je eigen veiligheid gaat altijd voor!

Dat is natuurlijk gewoon zo, vooral op de momenten dat ej paard echt de knop om zet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:50

je kan aan de reacties zien welke mensen nog nooit met een paard aan de kletter zijn geweest.....

diep zitten, zachtejs ho zeggen, halve ophoudinkjes geven....... het helpt allemaal geen klap, dat kan ik je helaas uit ervaring zeggen!

De laatste keer dat mijn tank aan de kletter ging, ging ie recht op de A27 af, een redelijk drukke snelweg, ik heb hem toen grofweg omgetrokken en ik rijd al niet met een kinderachtig bit en ook niet met een kinderachtig paardje...... met handen aan 1 kant heb ik hem omgetrokken en net op tijd stond ie stil.

Ik hoop het nooit mee mee te hoeven maken,maar ik vrees dat het nog wel een gaat gebeuren....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:52

Zep schreef:

ken ik me helemaal in vinden Haha! Haha!

stap een......... het aardig vragen
stap twee...... het rijtechnisch correct eisen
stap drie....... maakt miet uit hoe, al ga je binneste buiten en achterstevoren op het paard zitten, als het maar werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:52

smurf schreef:
je kan aan de reacties zien welke mensen nog nooit met een paard aan de kletter zijn geweest.....

diep zitten, zachtejs ho zeggen, halve ophoudinkjes geven....... het helpt allemaal geen klap, dat kan ik je helaas uit ervaring zeggen!

De laatste keer dat mijn tank aan de kletter ging, ging ie recht op de A27 af, een redelijk drukke snelweg, ik heb hem toen grofweg omgetrokken en ik rijd al niet met een kinderachtig bit en ook niet met een kinderachtig paardje...... met handen aan 1 kant heb ik hem omgetrokken en net op tijd stond ie stil.

Ik hoop het nooit mee mee te hoeven maken,maar ik vrees dat het nog wel een gaat gebeuren....

Kan je op wachten. Als je vaak met een paard op stap bent gaat het nou eenmaal wel eens mis. Maar het si inderdaad het minst leuke deel van paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:54

Daarom hang ik er altijd een slof aan als ik naar buiten ga }> Haha!

(o wat zijn we weer flauw vandaag Schijnheilig )

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:05

Verward
Ik had daarnet dus ook weggezet dat ik me afvroeg of er weleens iemand echt aan de kletter was gegaan(heb het perongeluk gewist ipv veranderd ivm 3 katten op schoot en een toetsenbord Haha! ).

Ik kan me niet voorstellen dat je met een paard dat aan de klettergaat waar niets meer aan te doen is ophoudinen gaat geven
Roffelende hoeven,keihard lijf,takken tegen je hoofd,tranen in je ogen van de snelheid......en maar hopen dat niet iets of iemand op het pad loopt....
Ik ben geen beul en weet best het een en ander rijtechnisch op te lossen maar in dit soort situaties......
Het zal me dan geen reet roesten of zijn mondhoekjes pijn doen.

UtroligJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:18

Trekken heeft geen zin, je paard is toch veel sterker. Je paard zet zijn kiezen dan op elkaar. De bedoeling is dat je ophoudingen maakt icm met zwaar maken. Lukt dit niet mag je hem gerust tegen het schot zetten. Zagen zou ik niet doen, maar hij moet nou wel een keer weten wie de baas is!
Anders is het verstandig om even een paar privelessen te nemen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:33

Utrolig schreef:
Anders is het verstandig om even een paar privelessen te nemen.

Haha!
In de bak denk ik wel dat je een paard iets makkelijker gestopt krijgt als in de grote boze buitenwereld......
Zelfs de beste ruiter komt weleens in een situatie dat je het niet meer paardnatuurlijk Schijnheilig op kunt lossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:43

gijsenkim schreef:
ken ik me helemaal in vinden Haha! Haha!

stap een......... het aardig vragen
stap twee...... het rijtechnisch correct eisen
stap drie....... maakt miet uit hoe, al ga je binneste buiten en achterstevoren op het paard zitten, als het maar werkt

idd
Beter dan beide verongelukken

verder geloof ik simpelweg niet dat de one rein stop werkt bij een paard wat echt helemaal overde toeren op hol is.

En echt op hol is bij mij wat anders als een die er gewoon tussen uit peert.

Die laatste heb ik wel vaker gehad.
Ik mocht op een handelsstal die ook wat manege aktivieteiten er op na hielp, paarden in het bos beoordelen of ze weg konden met een buiten rit.
Scheuren was dan verplicht Haha!
Dit omdat de mensen die huurde dat ook konden doen.
Meerdere malen controle kwijt gehad, maar allemaal krijg je ze stil.
Dus ook vast met de one rein stop.

1x echt op hol geweest.
Midden over het fietspad, hopende dat hij niet de weg op zou gaan.
het enige wat je dan doet is schietgebedjes maken en roepen pas op! aan de kant!, voor de fietsers Lachen
En voor de rest afwachten wanneer je paard weer bij zinne komt.

En alles wat hij ooit geleerd heeft, alles wat ook maar een reflex was, is allemaal pleite
Hij is op hol, met zijn ogen heel raar.
Ziet en hoort niks meer.
heeft niet eens meer in de gaten dat hij een ruiter bij heeft.
En hier geloof ik niet in de one rein stop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-05 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:45

runningkawa schreef:
En alles wat hij ooit geleerd heeft, alles wat ook maar een reflex was, is allemaal pleite
Hij is op hol, met zijn ogen heel raar.
Ziet en hoort niks meer.
heeft niet eens meer in de gaten dat hij een ruiter bij heeft.
En hier geloof ik niet in de one rein stop.

Amen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:48

In dat soort situaties werkt niks meer, behalve inderdaad heel hard de medeweggebruikers waarschuwen voor het naderende gevaar en zelf heeeeel rustig blijven. Een paard dat zo op hol is voelt, hoort en ziet niks meer....... is een brok hard spier van zijn staart tot snorharen......... ga dat maar eens omtrekken Haha! Haha! Haha! met jouw biceps die net zo groot is als zijn kleine buigspier in zijn linker voorbeen.....

Ik heb dat als klein meiske eens meegemaakt........ volgens mij was ik toen 11 ofzo.... maar ik kan het me tot de dag van vandaag nog herinneren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:00

Citaat:
maar ik kan het me tot de dag van vandaag nog herinneren.

ik heb het diverse malen meegemaakt en staat me alle keren nog duidelijk op het netvlies....
het is ook mijn grote angst dat het weer gebeurt en ik zoek het dus ook niet op.

Ik rijd wel buiten, maar absoluut geen race-partijen meer en liever niet met andere paarden erbij en uiterst behoedzaam tegenwoordig.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:07

Zep schreef:

Ja idd Scheve mond

Maar ik heb wel geleerd dat ik vooral niet moet gaan trekken, want dan krijg je het echt niet voor elkaar. Als ze dus steeds harder wilt gaan en dus niet echt aan de kletter ga ik niet trekken. Hoe hard ik ook terugtrek. Ze is toch wel sterker. Dat heeft echt geen zin. Dan gaat ze alleen maar harder.
Ik neem nu meestal gewoon een contacteugeltje en geef helemaal geen druk, alleen af en toe een ophouding en ik ga diep zitten. En ik zeg HOOOO. Dan remt ze af.

Maar als ze echt aan de kletter gaat stuur ik haar liever de bosjes in Scheve mond of trek ik haar liever op een volte. Dan stopt ze zowiezo wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:10

Als ze echt, echt, echt aan de kletter zijn, kun je ook niet omtrekken of de bosjes insturen.

Bij gewoon aan de kletter wel.
En idd, dan heeft blijven trekken geen zin.
Heeft eigenlijk nooit zin, in de bak ook niet
beetje met de ABS spelen heeft meer zin Tong uitsteken

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:15

alle tips erg leuk en aardig, maar de meeste hier geven een tip die je kan OEFENEN (oefenen kan je met een eigenpaard..niet met een pony die je vlak voordat je je afgesproken strandrit/buitenrit gaat rijden toegewezen krijgt..) dan zit ik dus met de gebakken aardappelen, want men rijd alleen nog maar op manege paarden(zo een keer in het half jaar Knipoog ).. (Waarvan ik juist wel verwacht dat de remmen eropzitten, maar die blijkbaar dus die ene keer niet werkte..)
verder ga ik nog ff kijken op paardnatuurlijk, ben erg benieuwd naar de one-rein stop (is dat niet 1 teugel stop?) (aan 1 teugel(trekken)=pijn?) of zie ik deze naam nou verkeerd?
Laatst bijgewerkt door muiszje op 04-01-05 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:07

goed, ik heb alles gelezen, maar ik vraag me nogsteeds af, wat je doet als je op een manegepony zit, en die dit dus niet heeft aangeleerd(en dus zeker niet zal stoppen uit reflex als je dit doet..)
natuurlijk kan ik voor het rijden de remmen testen, maar als het paard nooit de one-rein stop geleerd heeft? Plingan zit ik dus weeeer met de gebakken aardappelen Knipoog *

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:09

Als je gelezen hebt dan heb je het wel gelezen......... een paard echt op hol doe je niks aan Haha! Haha! Haha!

Mocht je nog in de mogelijkheid zijn dan pompend remmen....... zoals RK zegt........ gebruik je abs Haha! Haha! Haha!

Los vast los vast los vast en dat per seconden

Dit zijn geen dingen die je persee moet oefenen met je eigen paard....... dit is standaard paardentaal

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:14

gijsenkim schreef:
Als je gelezen hebt dan heb je het wel gelezen......... een paard echt op hol doe je niks aan Haha! Haha! Haha!

Mocht je nog in de mogelijkheid zijn dan pompend remmen....... zoals RK zegt........ gebruik je abs Haha! Haha! Haha!

Los vast los vast los vast en dat per seconden

Dit zijn geen dingen die je persee moet oefenen met je eigen paard....... dit is standaard paardentaal

ik weet dat je niets doet aan een paard dat echt aan de kletter gaat (zo vaak meegemaakt, ) vandaar ook mijn vraag aan TURBOBOOM.. wat te doen met manege-knolletjes..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:21

Pompend remmen Haha! Haha! Haha!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:18

Ik heb vroeger 1 keer met mijn pony zoiets meegemaakt, ik was toen 14. Het was de eerste keer dat ik in mijn eentje met haar een buitenrit ging maken (een vriendin was met mij mee op de fiets)
Het ging allemaal goed, tot we op een gegeven moment omkeerden om weer naar huis te gaan en er 5 minuten later een vrachtwagen al toeterend langskwam, mijn pony schoot er als een speer vandoor.
Eerst dacht ik nog: ik heb nog een aardig lang stuk, dus ik kan het op een normale manier oplossen, dus gewoon zwaar maken en ophoudingen geven. Ik merkte al snel dat het niet werkte omdat mijn pony echt over dr zeik heen was, ze ging steeds harder en harder richting huis en ik wist niet meer wat ik moest doen. Mijn pony was toen 4,5 jaar oud en pas een jaartje onder het zadel dus ik wilde haar geen pijn doen. Maar op een gegeven moment zag ik de weg (vrij drukke weg) op me af komen en dan denk je daar echt niet meer aan hoor
Het enige wat je dan nog wilt is dat je geweldige pony waar je zo trots op ben straks weer veilig in haar stalletje staat (en dan als het nodig is maar wat extra verzorging voor dr mondhoeken, ik had in ieder geval me pony nog)

Hiermee wil ik dus zeggen dat ik het een beetje onzin vind en dat ik me dus aansluit bij GK, RK en Zep

Volgens mij heeft de TS zelf nog nooit in zo een situatie gezeten, waarbij jijzelf en je beste maatje in gevaar zijn, dan denk je echt niet meer om zijn tere mondje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:49

Dat is inderdaad helemaal waar, maar ik ehb dan weer nog nooit een paard meegemaakt die je met brute kracht op de rem kon trekken in zo'n situatie.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:50

om eerlijk te zijn maar dat kan aan mij liggen (merk ik niet veel arrogantie ofzo in de berichten van turboboem).
Lachen

in ieder geval, er stonden goede tips tussen die je gaf!
maar ook per paard/ pony ligt dit alles verschillend.

zo regeageerd mijn pony (marinde) op de hulpen om haar wat lager in te stellen (kleine ophoudingen), terwijl Estrella goed reageerd op de stem.
Twister reageerd weer goed om mijn hand wat naar beneden te brengen, wat je bij hem niet moet doen is naar een kant gaan 'hangen', bij hem is een stille hand, stille benen en een stille zit een vereiste, hier reageerd hij namelijk weer heel erg heftig op.

Edit: zo heb ik meer paarden gereden die op alles weer anders reageren,

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:56

Lusitana schreef:
Het eerste stuk zee is over het algemeen altijd vlak

Nou, dan ken jij de hollandse stranden niet Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:57

en ook de Ghanese niet *LOL*