Verder rusten de sporen al jarenlang in de kast
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
GoldStar schreef:Sporen moet je verdienen. Je moet een paard zonder sporen in de hand kunnen stellen. Als je goed kan zitten en het paard in de hand kan stellen, kun je onzichtbare kleine hulpen geven. De sporen zijn dan een extra drukknopje op het dashbord om het af te maken, puntjes op de "I".
MissSisa schreef:Bij ons in de les wordt geadviseerd om sporen te dragen door mn instructeur. Aan een jongen dan, die nog NOOIT met sporen heeft gereden. Mn jonge pony heb ik in het begin 2 weekjes zonder sporen gereden. Maar aangezien hij erg lui is, heb ik deze toch maar aan gedaan.
wendytjeG schreef:Als ze mij adviseerden om met sporen te rijden zou ik toch ernstig gaan twijfelen aan de instructeur. en al helemaal om een pony aan het lopen te krijgen...
MissSisa schreef:Nee, hoor ik twijfel niet aan mn instructeur nergens voor nodig![]()
Nee, die jongen heeft nogal moeite met: aan de teugel enzov........ Daarom kan hij zn pony wat beter laten lopen met een spoortje. Nou, ja lange uitleg.
TurboBoem schreef:Stel je praat tegen een chinees, en je praat er als nederlander tegen. Hoe hard je ook schreeuwt, de chinees begrijpt je niet. Zo is dat ook met mensen en paarden. Ze beginnen steeds harder tegen paarden te roepen, maar het paard begrijpt je niet. Als je beenhulpen niet werken, gebruik je maar sporen, want dat is dus harder (zie het harder roepen), want zo denk je dat je paard beter luisterd. Maar het zit dus zo dat je paard niks snapt van je beenhulp, en je denkt het maar met harder 'roepen' te kunnen oplossen. Terwijl een goede ruiter met subtiele hulpen een paard goed kan laten lopen. Je kan dan wel harder roepen, maar wie zegt dat je paard je dan ineens wel begrijpt?
TurboBoem schreef:Zelf heb ik vroeger ook op een manege gereden, en ik dacht ook: mijn instructeur heeft altijd gelijk. Nou niks bleek minder waar! Wat een lompe zak was dat zeg. Hij trapte zijn paarden als er een ruiter afviel, hij zaagt in de mond, gebruikt sporen en dan ook nog eens op de verkeerde manier, en hij leert iedereen om te trappen om je paard vooruit te krijgen. Wat een *******.
MissSisa schreef:Zo is die van mij niet echt(lees: echt niet).
*Hij is geen lompe zak![]()
*Hij trapt de paarden niet als je er afvalt(hij lacht je gewoon uit...).
Citaat:*En de rest??? Nee, dat ook niet.
Die jongen boeit de hele dressuur niet, maar het was alleen een idee. Dus ik weet niet of hij het doet.
runningkawa schreef:geen 1 pony heeft het nodig
de ruiter wel, dat is wat anders