Waarom rijden jullie met sporen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:02

Ik gebruikte maar bij een pony sporen, en dat was met wedstrijden omdat het moest. Het leuke was wel dat hij daar nog mooier van begon te showen Lachen
Verder rusten de sporen al jarenlang in de kast

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:45

GoldStar schreef:
Sporen moet je verdienen. Je moet een paard zonder sporen in de hand kunnen stellen. Als je goed kan zitten en het paard in de hand kan stellen, kun je onzichtbare kleine hulpen geven. De sporen zijn dan een extra drukknopje op het dashbord om het af te maken, puntjes op de "I".

Haha!
Je wilt niet weten hoe vaak ik dit vroeger heb gehoord......
Ik heb nog op de ouderwetse manier lesgehad en als tijdens de les bleek dat ik teveel inwerkte met mijn(ieniemini)knopspoortje
was het * afwenden ,halthouden op de middenlijn en sporen uit* want sporen moet je verdienen Scheve mond

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:50

Bij ons in de les wordt geadviseerd om sporen te dragen door mn instructeur. Aan een jongen dan, die nog NOOIT met sporen heeft gereden. Mn jonge pony heb ik in het begin 2 weekjes zonder sporen gereden. Maar aangezien hij erg lui is, heb ik deze toch maar aan gedaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:03

MissSisa schreef:
Bij ons in de les wordt geadviseerd om sporen te dragen door mn instructeur. Aan een jongen dan, die nog NOOIT met sporen heeft gereden. Mn jonge pony heb ik in het begin 2 weekjes zonder sporen gereden. Maar aangezien hij erg lui is, heb ik deze toch maar aan gedaan.

Als ze mij adviseerden om met sporen te rijden zou ik toch ernstig gaan twijfelen aan de instructeur. en al helemaal om een pony aan het lopen te krijgen... Scheve mond

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:05

wendytjeG schreef:
Als ze mij adviseerden om met sporen te rijden zou ik toch ernstig gaan twijfelen aan de instructeur. en al helemaal om een pony aan het lopen te krijgen... Scheve mond

Nee, hoor ik twijfel niet aan mn instructeur nergens voor nodig Haha!
Nee, die jongen heeft nogal moeite met: aan de teugel enzov........ Daarom kan hij zn pony wat beter laten lopen met een spoortje. Nou, ja lange uitleg.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:13

MissSisa schreef:
Nee, hoor ik twijfel niet aan mn instructeur nergens voor nodig Haha!
Nee, die jongen heeft nogal moeite met: aan de teugel enzov........ Daarom kan hij zn pony wat beter laten lopen met een spoortje. Nou, ja lange uitleg.

dan verdien je die sporen niet!
je moet een pony ook fatsoenlijk en op een normale manier kunnen rijden ZONDER sporen!
als een paard niet aan de teugel wilt lopen ligt dat egt bij jezelf (bij die jongen?) en moet je niet gelijk naar de sporen grijpen

ik rij afwisselend meestal met sporen maar ook vaak genoeg zonder sporen om te testen of hij genoeg voor me been is
ik kan wel met m'n sporen blijven prikken en dan weet ik wel dat hij het doet en zonder sporen 'ho maar' omdat hij geen geprik voelt *LOL*

nee, gelukkig heb ik ook heel vaak te horen gekregen dat ik met m'n kuit moet aandrijven en niet te veel me sporen moet gebuiken!
reaultaat: een pony die perfect op me beenhulpen regeerd
ook zonder sporen!

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:14

Die jongen heeft blijkbaar nog niet ontdekt waar het 'knopje' van zijn pony zit daarvoor. Dat betekend niet dat je er meteen sporen aan moet plaatsen, maar dat je het anders moet proberen. Als je aan een stuk door hetzelfde doet zonder effect, heeft het ook weinig zin om daarmee door te gaan. Zelf heb ik vroeger ook op een manege gereden, en ik dacht ook: mijn instructeur heeft altijd gelijk. Nou niks bleek minder waar! Wat een lompe zak was dat zeg. Hij trapte zijn paarden als er een ruiter afviel, hij zaagt in de mond, gebruikt sporen en dan ook nog eens op de verkeerde manier, en hij leert iedereen om te trappen om je paard vooruit te krijgen. Wat een *******. Ik zou niet altijd op je instructeur vertrouwen, want als ze maar 1 advies kunnen geven en dat is sporen eraan zetten, dan heb je er ook maar weinig aan (ik zeg niet dat jouw instructeur dat doet, maar ik vertel over mijn ervaring).

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:20

TurboBoem schreef:
Stel je praat tegen een chinees, en je praat er als nederlander tegen. Hoe hard je ook schreeuwt, de chinees begrijpt je niet. Zo is dat ook met mensen en paarden. Ze beginnen steeds harder tegen paarden te roepen, maar het paard begrijpt je niet. Als je beenhulpen niet werken, gebruik je maar sporen, want dat is dus harder (zie het harder roepen), want zo denk je dat je paard beter luisterd. Maar het zit dus zo dat je paard niks snapt van je beenhulp, en je denkt het maar met harder 'roepen' te kunnen oplossen. Terwijl een goede ruiter met subtiele hulpen een paard goed kan laten lopen. Je kan dan wel harder roepen, maar wie zegt dat je paard je dan ineens wel begrijpt?

Ik weet niet of iedereen het heeft gelezen, maar ik heb dit ongeveer op een site gelezen, en ik hoop dat dit een beetje overtuigend is waarom sporen niet zo'n wondermiddel is als er gedacht wordt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:25

TurboBoem schreef:
Zelf heb ik vroeger ook op een manege gereden, en ik dacht ook: mijn instructeur heeft altijd gelijk. Nou niks bleek minder waar! Wat een lompe zak was dat zeg. Hij trapte zijn paarden als er een ruiter afviel, hij zaagt in de mond, gebruikt sporen en dan ook nog eens op de verkeerde manier, en hij leert iedereen om te trappen om je paard vooruit te krijgen. Wat een *******.

Zo is die van mij niet echt(lees: echt niet).
*Hij is geen lompe zak Tong uitsteken
*Hij trapt de paarden niet als je er afvalt(hij lacht je gewoon uit...).
*En de rest??? Nee, dat ook niet.

Die jongen boeit de hele dressuur niet, maar het was alleen een idee. Dus ik weet niet of hij het doet.

alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:28

sporen zijn verplicht vanaf de klasse m dressuur .
dus soms moet je wel he!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:33

MissSisa schreef:
Zo is die van mij niet echt(lees: echt niet).
*Hij is geen lompe zak Tong uitsteken
*Hij trapt de paarden niet als je er afvalt(hij lacht je gewoon uit...).

Nee, das inderdaad heel subtiel.
Citaat:
*En de rest??? Nee, dat ook niet.

Die jongen boeit de hele dressuur niet, maar het was alleen een idee. Dus ik weet niet of hij het doet.

Maar jij doet het wel! Verdrietig

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:36

alexander schreef:
dus soms moet je wel he!

Joh echt!!! Knipoog

Ik denk dat het ook vooral gaat over het feit dat tegenwoordig de sporen bij de "paardrijuitzet" horen.
Men gaat op les en kopen *Cap,rijbroek,laarsjes,sporen,zweep*

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:40

Ik rijd ook met sporen. Mijn verzorgpaardje is totaaal niet vooruit, extreem lui en wil alleen maar stilstaan. zweep reageert hij niet op.
Ik heb een keer met sporen geprobeerd en daar gaat het vrij goed mee. Hij is het gewend om met sporen gereden te worden.
Voor het gewone werk ging het nog zonder spoortje, maar voor ietwat 'zwaardere' oefeningen heb ik ze toch nodig hoor!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:43

wendytjeG schreef:
Maar jij doet het wel! Verdrietig

Ja, ik wel, maar mijn pony heeft het nodig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:44

geen 1 pony heeft het nodig
de ruiter wel, dat is wat anders

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:46

alexander schreef:
dus soms moet je wel he!

ik heb een keer gelezen dat een vader van een meisje de sporen afzaagden en super glad met een speciale vijl maakte zodat ze alleen het ijzeren randje van de spoor zag en de spoor er zelf dus niet aan zat

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:47

runningkawa schreef:

je mag deze hier eens rijden *LOL*

neen, dat is wat anders, hij is 17, lang gerust, en voordien (blijkbaar, want zoiets voel je wel) altijd gereden met sporen.. het KAN wss wel zonder nu, maar daar heb ik de kracht niet voor... hij weigert gewoon dan, met een spoortje is hij meegaander en begrijpt hij de hulpen beter.

Ik vind dus wel dat het kan, maar niet overal en zeker niet altijd

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:49

runningkawa schreef:

@MissSisa: als die jonge de dressuur niet boeit waarom zou die dan met sporen gaan rijden en alleen om dat ie zun pony/paard niet aan de teugel kan laten lopen!
sorry hoor maar dan zit er egt iets fout Boos!

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:53

Eigenlijk moet ik best lachen als ik dit allemaal lees, want het is een best stomme discussie. We zien elkaar niet eens rijden, en beoordelen op wat we denken. Ieder zijn mening toch? Najah, ik stop met deze discussie, want iedereen wil zijn gelijk hebben, dus veel zin heeft het eigenlijk niet. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:53

Als ie dressuur niet boeiend vindt, wat doet ie dan op een paard?

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:56

idd ik ga helemaal mee met wendytjeG
mmm ik geloof dat ik hier ook maar mee stop!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:14

Ik ook Lachen

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:07

Omdat ik ze mooi vind. Haha!

Nee ik gebruik ze omdat Loe af en toe een beetje lui is.. Ze is goed aan het been, maar na een half uurtje heeft ze soms zoiets van f*ck you.. En als ik dan een paar keer me spoor erbij hou gaat het weer goed..
En ik heb ze buiten af en toe echt nodig.. want ik heb zo'n ontiegelijk muts paard dat dat ene grassprietje echt heel ''eng'' vind en dan vertikt ze het gewoon om erlangs te gaan, als ik dan niet meteen optreed dan blijft ze het bij elke ''spook'' doen.. en ja me been alleen is dan niet ''straf'' genoeg

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:19

Tja, ik weet niet zo goed wat ik over het gebruik van sporen moet denken om een paard voorwaarts te houden hoor.... Opzich is er misschien helemaal niks mis mee maar ik zie sporen eigenlijk vaker verkeerd gebruikt worden als hoe ze eigenlijk bedoeld zijn. Wanneer je je sporen gaat gebruiken om je paard voorwaarts te krijgen en je doet dit verkeerd (door altijd enkel spoor te gebruiken en dat doen volgens mij heel veel ruiters) zal hij hier net zo afgestompt op worden als op het been. Hetzelfde geld overigens ook voor het gebruik van de zweep, ik ken een hele boel paarden die van een tik echt geen pas harder zetten. Hoe zou dat nou komen? Waarschijnlijk begrijpt het dier de hele bedoeling er niet meer van, gek hè als de ruiters continu met de zweep loopt te zwaaien of met de spoor loopt te prikken... Scheve mond

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:52

deze discussie leid nergens toe er zijn mensen hier die NIET lezen
en gewoon die dingen gebruiken voor een lui paard!! dom dom dom

er idd de meeste doen het om stoer te doen heel triest!!!

heel mooi vond ik dat je sporen moet verdienen!! super geredeneert zo hoort het zeker!!!!