artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:59

Ik ben zwaar tegen de slof, juist omdat het te vaak verkeerd gebruikt wordt. Als je het goed gebruikt, is er niks aan de hand, maar dan ben ik vaak van mening dat het onnodig is omdat ding eraan te hangen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:09

Tulandro schreef:
Ik ben zwaar tegen de slof, juist omdat het te vaak verkeerd gebruikt wordt. Als je het goed gebruikt, is er niks aan de hand, maar dan ben ik vaak van mening dat het onnodig is omdat ding eraan te hangen.

Dit is een hele kromme stelling vind ik.
Ten eerste ben je niet tegen de slof, maar tegen het verkeerd gebruik ervan en dat lijkt me vrij logisch. Dat ding zelf doet niet veel, de inwerking ligt aan de ruiter.
Daarnaast beweer je dat zodra een slof goed gebruikt wordt, deze overbodig is. Dat hoeft toch helemaal niet?! Sommige dingen kun je met een slof wel bereiken en zonder niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:11

Jij vind het een kromme stelling, ik niet. Ik heb nog maar zelden gezien dat mensen de slof goed gebruiken, en daarmee bedoel ik dat hij dan loshangt wanneer het niet nodig is. Ik krijg altijd het gevoel dat je dit ook gewoon met je handen kan oplossen. Wat kan je voor goeds bereiken met een slof wat je niet met je eigen handen kan?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:19

Dan kun je net zo goed tegen de zweep zijn, tegen sporen en zelfs tegen paardrijden, enkel omdat er zóveel mensen zijn die daar verkeerd mee omgaan. Een slof kan soms wel degelijk nuttig zijn, als ie goed gebruikt wordt reageert een slof vaak sneller op nageven dan je hand kan. Hier is wel jaren over door te gaan, ik denk gewoon dat wanneer de slof goed gebruikt wordt er niks mis mee is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:30

Ze bedoeld gewoon dat als je hem "goed" gebruikt, hij toch los hangt, dus wat is dan het effect? "Je slof reageert sneller op nageven dan je hand kan", klinkt alsof het iets kan. Het is een dood ding, waar je paard tegen aanloopt (of op gaat hangen) als het de neus naar voren steekt.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:33

Go jij! Go jij! Hoera Go jij! Go jij!

Dus de BIT publiceert een artikel waarin slofgebruik gepromoot wordt en het mag!!!!
Knipoog
* sluit haar computer af, rent naar de stal, geen gel*l, in de krul!!!!*

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:35

Lusitana schreef:
Ze bedoeld gewoon dat als je hem "goed" gebruikt, hij toch los hangt, dus wat is dan het effect? "Je slof reageert sneller op nageven dan je hand kan", klinkt alsof het iets kan. Het is een dood ding, waar je paard tegen aanloopt (of op gaat hangen) als het de neus naar voren steekt.

Goed slof gebruik betekent toch niet dat dat hij los hoort te hangen Bloos!. Waar komt dat in vredesnaam toch vandaan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:35

mobick schreef:
*\o/* Hoera Go jij! Go jij!

Dus de BIT publiceert een artikel waarin slofgebruik gepromoot wordt en het mag!!!!
Knipoog
* sluit haar computer af, rent naar de stal, geen gel*l, in de krul!!!!*

Ja als BIT het zegt..............dan moet het toch goed zijn Knipoog. *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:50

Hoe kan een slof doen nageven?
Nageven komt toch uit een paard dat door ontspanning vrijwillig de hand volgt?
Leg me dat eens uit Blond

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:17

vraag ik me ook af....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:30

Vertel jij het de manege's dan dat nageeflijkheid een gevolg is van ontspanning?
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het gewoon te erg voor worden. Die kinderen worden op een pony gezet op de AC-lijn. Er wordt gezegt; door omstebeurt je handen naar je buik toe te halen gaat hij met zijn hoofdje naar beneden en is hij nageeflijk. Zodra hij nageeflijk is stap je aan, komt hij weer omhoog ga je halthouden en probeer je het opnieuw.
Gegarandeerd dat als je hier aan een meisje vraagt; "Wat is nageeflijkheid en hoe krijg je het?" Dat ze zegggen; "door hem naar beneden te trekken".....

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:08

Sjonniej schreef:
Vertel jij het de manege's dan dat nageeflijkheid een gevolg is van ontspanning?
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het gewoon te erg voor worden. Die kinderen worden op een pony gezet op de AC-lijn. Er wordt gezegt; door omstebeurt je handen naar je buik toe te halen gaat hij met zijn hoofdje naar beneden en is hij nageeflijk. Zodra hij nageeflijk is stap je aan, komt hij weer omhoog ga je halthouden en probeer je het opnieuw.
Gegarandeerd dat als je hier aan een meisje vraagt; "Wat is nageeflijkheid en hoe krijg je het?" Dat ze zegggen; "door hem naar beneden te trekken".....

Ik heb geen geweldige les gehad op mij oude manege, maar dit hebben ze nog nooit tegen mij gezegd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:47

Nee inderdaad, ik vind dit wel erg overdreven!!!!! Mijn paard is vaak wel ontspannen trouwens, maar niet nageeflijk Scheve mond. Maar dat is weer wat anders Knipoog.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:07

Nee het is niet overdreven, kom maar eens kijken.
Het wordt echt zo gezegt, ik ging eens kijken hoe het gaat op manege's aangezien ik daar zelf nooit heb gereden. Maar ik kan je vertellen ik ben na 10 minuten weggegaan....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:16

Nou ik heb op (even tellen......)4 manege's voor langere tijd gereden (minstens een jaar) en op vele manege's kortere tijd, bijv losse lessen. Daarnaast ben ik echt op veel manege's geweest met vriendinnen en bijv. tijdens vakanties en dit verhaal heb ik nog nooit gehoord op deze manier .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:19

Dan zal het waarschijnlijk en gelukkig maar bij jullie anders zijn. Maar kom gerust eens kijken op de manege in Maassluis, want wat ik vertel heb ik echt gezien. Wat heb ik er verder aan om zo maar een verhaal voor te liegen? Ik vertel wat ik heb gezien, wat ik heb meegemaakt, wat jullie daarmee doen is een ander punt.
Maar dit is hoe ik het 100% heb gehoord en ik ben erg blij dat ze bij jullie gelukkig niet zo lesgeven! Mijn nichtje heeft op deze manier van paardrijden mijn pony in 5 minuten voor 2 maanden kunnen verzieken. Ze vond hem niet mooi lopen, maar ze moest van mij uit zijn mond blijven. Ik ging even naar de wc, kom ik terug; een in de krul getrokken pony. Precies op de manier waarop ik het gezien had op de manege.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:16

Ja dat is misschien op 1 manege zo, maar zoals je het net beweerde wordt het zo op heel veel/zo niet alle manege's geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:18

Helaas ken ik ook van die plaatsen

Daar moet je spelen met je hand, alleen bij dat spelen zie je het bit van links naar recht schuiven.

Ik noem dat dus zagen.

Mer stilstaan, zorg je niet voor voorwaartse drang, nee je trekt zolang in de paardenmond, tot het zo zeer doet, dat hij eindelijk afbuigt

en dat heeet aan de teugel rijden.

En dat leren veel mensen, en helaas niet alleenop de manege

Jammer dat zulke instructeurs niet per direct naar de maan geschoten kunnen wordem

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:29

Misschien een beetje banketstaaf om te zeggen, maar op een manege leer je niet paardrijden, maar op een paard zitten. Ik heb nog nooit iemand gezien die door alleen maar manege lessen te rijden leerde een paard correct aan de teugel te rijden.
Dus dat is niet alleen in Maassluis zo.
Maar ik ken sowiezo weinig mensen die een paard met een stille hand aan de teugel krijgen. Een hoop paarden krijgen toch de hele tijd een lichte (in de voordelige gevallen) massage van de mondhoeken. Dus dan heb ik het nog niet eens over zagen.
Wanneer je een slof goed gebruikt kun je net het laatste stukje waar je paard nog net zijn neus omhoog duwt tegenhouden en gewoon door je been eraan te houden, wachten totdat hij nageeft. Zonder dat "gemasseer van de mondhoeken".
Bovendien blijf ik een slof een prettige mentale steun geven bij frisse of jonge paarden. Dan heb ik het wel over een slof die los hangt, maar bij een sprintje voorkomt dat je paard zijn neus eruittrekt en het bit vastpakt.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:29

@Sjonnie: welke manege in Maassluis bedoel jij???

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:43

runningkawa schreef:
Hoe kan een slof doen nageven?
Nageven komt toch uit een paard dat door ontspanning vrijwillig de hand volgt?
Leg me dat eens uit Blond

Ik weet niet of dit n vraag aan mij is, maar dit bedoelde ik in ieder geval niet te zeggen Haha!
Je hebt helemaal gelijk met nageven door ontspanning, vind k ook.
Enne Lusitana, een slof kan dan wel een dood ding zijn, wat ik bedoel met de werking: wanneer je paard nageeft geeft de slof na, en wanneer het paard niet nageeft geeft de slof ook niet na...tenminste dit meen ik, hoop dat ik t goed formuleer Tong uitsteken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:05

Ik ken idd ook een heleboel slechte maneges. Gelukkig ben ik toch 1x een heel goede tegen gekomen!!!! En dat meen ik echt! Helaas moest ik daar wegens verhuizing stoppen. Ga er binnenkort wel weer eens langs om een lesje mee te pakken, heb ik laatst ook een keer gedaan.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:26

En de beste ruiters gebruiken bij ons vaak de meeste sloffen, raar...terwijl ze het toch verondersteld worden te 'kunnen'...Ik ken voorbeelden genoeg, want 'dan gaat dat rapper zeggen ze om de weerstand weg te trainen'...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:38

Frunnik; Zie pb

Gelukkig hier dan (nog) erg weinig slofgebruik, wel kijkt iedereen mij vreemd aan als ik met waslijntjes door de polder hobbel, want dat kán gewoon niet. Je paard moet in de krul, anders wordt je aangekeken alsof je van Mars komt...

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:49

Dan moet je hem wel JUIST gebruiken, wat heel erg zeldzaam is, bij véél ruiters.

En ik ben het helemaal eens met RK, een aanleuning komt uit de onspanning van het paard. Scala van het africhten!!
Vele.. Oh zo vele... vergeten het gewoon.
Laatst bijgewerkt door RanouK op 20-12-04 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt