Mijn paard klapt achterover

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:22

Bij profs gebeurd ook niet alles even vriendelijk...
Het gaat er mij hier alleen om dat dat voor deze mensen het dagelijks werk is, zij zijn geroutineerd, zij zijn vlug en snel en die handigheid heb je nodig bij jonge paarden. Je moet ze voor wezen...

Er zit een behoorlijk risico aan vast voor een amateur om de raad die hier word gegeven aan te nemen en op te volgen, daarom adviseer ik haar om het aan een prof over te laten.
Paardrijden is vaak voor je plezier en zo is er geen donder aan...
Je laat je toch niet in de vernieling helpen door een paard, maar je wilt het ook niet als onbruikbaar verkopen dus kan dit voor haar een optie zijn. En dat is mijn mening...

Riant vergelijkt een onbeleerd paard met haar beleerde paard en dat noem ik dan appels met peren vergelijken.
Een beleerd paard kun je eens een optater geven, doe je dat bij een jong paard dan is het maar afwachten waar je terecht komt...
Sterker nog hoe kom je terecht??

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:29

Ik vind prof een groot woord, je kan ook iemand die er verstand van heeft mee aan de slag laten gaan. Als de TS met zo'n persoon aan de slag gaat weet ik zeker dat het beter gaat, ze hoeft de pony niet helemaal uit handen te laten.

En ik weet zeker dat Riant weet waar ze over praat. Ze probeerd alleen een plaatje te schetsen over hoe het kan. En zoals zij het verteld heb ik er wel vertrouwen in dat het zo zou moeten kunnen. Alleen moet de TS dit met iemand gaan doen die er wat meer verstand van heeft. Ik weet zeker dat het haar dan gaat lukken, tenminste als ze geen schrik heeft voor haar pony.

En zoals eerder werd gezegd, de pony is al vanaf maart onder het zadel! Echt pas onder het zadel is het dus niet. Ik weet niet wanneer jij een paard goed beleerd vind en wanneer nog niet....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:36

Riant heeft paard paard toevallig zelf beleerd en is nu een jaar onder het zadel het paard va de TS is 10 maanden onder het zadel, nogmaals lees jij wel goed? het scheelt maar 2 maanden !!!
Riant is nu toevallig ook een 3 jarige democraat voor iemand anders aan het inrijden, ern een 4 jarige aan het corrigeren. Blijkbaar zijn er mensen die mijn ideën wel goed vinden

Ik beweer niet de prof te zijn ik weet heel goed wat ik zelf wel en niet kan, waar ik twijfel vraag in hulp van mijn intructeur en trainer, juist omdat ik niet alles weet ,maar nog wel twee keer per week les heb om zoveel mogelijk te leren.

Ik adviseer even goed om het paard weg te brengen en ik heb Kaja al 3 keer gevraagd HOE zij denkt dat een prof het doet, maar zelf een methode omschrijven die werkt kan ze niet.

Je hoeft een paard niet altjijd vriendelijk te behandelen als je het paard maar eerlijk behandeld en dat doe ik. Veiligheid staat bij mij voorop.

Kaja het is een beetje kinderachtig dat je mijn advies zit af te kraken terwijl ze zelf niet verder komt dan "breng het paard naar een prof" dat staat al 10 keer genoemd dus dat voegt niks toe en niet iedereen heeft daar geld voor.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:36

Kaja, je hebt echt geen flauw benul wie Riant is en wat ze heeft gedaan en momenteel doet.... Onder andere mijn paard inrijden en meot zeggen dat ze dat uiterst professioneel doet! Zou het door niemand anders willen laten doen

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:58

Idd misschien je paard weg laten brengen?
Het gaat om een jong paard en nu zit hij nog in een fase dat het nog gemakkelijk (naja makkelijk..) gecorrigeerd kan worden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:51

Kaja je weet idd niet waar je over praat. Tuurlijk moet ze professionele hulp gaan inschakelen, maar ze vraagt hier om hulp en hoe het op te lossen. Dus geven wij die hulp, JIJ vind dat alleen geen goede hulp en dat is heel wat anders dan of het ook werkt of niet. Je mag het er van mij 10 keer niet mee eens zijn, maar als mijn paard 1 keer steigert ren ik niet naar professionele hulp, nee ik straf hem eerst zelf. Leer jij rijden door alle problemen die jij hebt met je paard maar uit te besteden?? Lekker makkelijk niet waar?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:59

Goh heb hier al de meest uiteenlopende dingen langs horen komen. Scheve mond
Ik denk dat er niet 1 oplossing is. Elk paard reageert weer anders. Doet ie t uit dominantie of onbegrip of angst?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:14

Citaat:
Doet ie t uit dominantie of onbegrip of angst?

_________

Dat is idd DE vraag die eerst beantwoordt moet worden voordat we een goed advies kunnen geven._____
[/quote]

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:20

Welke beweegredenen een paard ook heeft, steigeren is NOT DONE Haha! Haha! Haha!

Doet hij het uit angst, dan alsnog moet je hem duidelijk maken dat DIT niet de manier van uitten is. Onbegrip idem en dominantie helemaal!

Onbegrip, is dus echt duidelijk een ruiterfout, angst ook..... En in zo een geval dient dus de ruiter vervangen te worden OF de ruiter bijgeschoold

maar ik ben van mening dat er subtielere manieren zijn voor een paard om zich te uitten, dat een ruiter deze signalen niet oppikt is onkunde van de ruiter........ maar dan alsnog (hoe onterecht het ook mag klinken) MOET het paard weten dat dit zeer ongewenst gedrag is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:30

Ik vind deze redenering nergens op slaan gijsenkim.
Een paard dat angstig is behandel je wel even anders dan een paard dat dominant is.

Inderdaad steigeren is not done, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden dan alleen de jouwe.

Sla een bang paard maar lekker tussen z'n oren daar knapt hij echt van op. Dat geloof je toch zelf niet he!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:35

Nee, een paard dat steigert, steigert en zoals ik al zei... er zijn subtielere manieren om mij duidelijk te maken dat er "iets" is. Het is de onkunde van een ruiter als zijn paard steigert uit angst of onbegrip.... maar dan alsnog moet het dier verteld worden dat dit niet gewenst gedrag is. En ja, een paard dat steigert uit onbegrip of angst krijgt ook een gepaste lading sjit over zich heen, ook al is die lading sjit wat subtieler verpakt dan de lading sjit die een dominant paard krijgt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:52

Hoe gaat dan de subtiele verpakking bij jouw in z'n werk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:59

Een " DENKTEROM, BEN JIJ BESODEMIETTERD" tezamen met een fikse beenhulp.......

Alleen ben ik in de gelukkige postitie dat ik vrij goed de psyche van een paard kan doorgronden en de daarbij behorende seinen die een paard afgeeft en het dus bij mij niet zover komt dat een paard uit onbegrip of angst steigert. Ik maak het in de les wel eens mee...... en dan roep ik afstraffen maar niet boos worden! Zit namelijk een wezenlijk verschil in

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:08

Citaat:
Wat trouwens wat betreft mijn eigen ervaring het beste werkt (alleen dit werkt alleen maar als het paard nog niet geleerd heeft 'echt te steigeren', dus daar is het nu te laat voor) is het volgende:
paard gaat zitten en heeft de neiging om omhoog te komen:
blijf rustig zitten, doe niets, laat de spanning er uit vloeien, geef hem een aai over de hals. Als de spanning er uit is ga je weer rustig stappen en beloon je hem.(meestal is het de eerste keer schrik en onzekerheid)
Er zijn maar weinig groene, jonge paarden die direct recht overeind staan.

misschien werkt dit??

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:15

Voor steigeren uit angst zal dit misschien helpen, maar bij steigeren uit dominantie of verzet niet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:18

Citaat:
.(meestal is het de eerste keer schrik en onzekerheid)
Er zijn maar weinig groene, jonge paarden die direct recht overeind staan

We hadden het even over angst nu. Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:21

Ik denk dat het paard van de TS dat punt wel voorbij is. Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:26

Ik sluit me bij G&K aan Stijgeren is echt verboden voor ieder paard dat onder mij komt. Een keer een bok of een jong parad dat een keer wegspringt daar kan ik begrip voor opbrengen (wordt wel aan gewerkt afjankelijk van de reden altijd gecorrigeerd).

Als het echt angst is dan is het goed de oorzaak te vinden maar ik ga een stijgend paard niet aaien en belonen. Een bang paard zal het eerder op een lopen zetten dan dat hij omhoog komt denk ik.

Ik vind dat G&K het afstraffen maar niet boosworden ook goed verwoord zo. Dat bedoel ik eigenlijk met korrigeren (opvoedkundige tik of flinke beenhulp) en straffen (een echte oplawaai)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:27

shan schreef:
misschien werkt dit??

Voor mij niet, omdat het bij mij niet zover komt Haha! Haha! Haha!

Ik heb, zoals je misschien geproeft hebt, een enorme hekel aan steigeraars...... als ik een paard zadelmak te maken heb, of te beleren, for that matter dan komt er nooit maar dan ook nooit angst bij kijken....

Natuurlijk zal er best wel eens spanning zijn, maar die spanning kan al afgevloeid worden VOORDAT er voor zo een rigoreuze maatregel als steigeren gekozen wordt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:29

Weet je wat het is met die meerder wegen die naar rome leiden:

Helemaal waar maar : de ene weg is sneller dan de andere weg
en niet geheel onbelangrijk de ene weg is veiliger dan de andere weg.
En om stijgeren af te leren nem ik liever een korte veilige weg Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:33

Ik moet ook voor de snelle veilige weg gaan......... ik heb niet twee jaar de tijd met een paard, daarnaast is het lijf van een 35 jarige ook niet meer wat het geweest is Haha! Haha! Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:49

ach gos ouwe bok Haha! misschien komt het wel doordat je zooooo oud bent dat je zoveel weet Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:05

Citaat:
shan schreef:
misschien werkt dit??

Voor mij niet, omdat het bij mij niet zover komt

Ik heb, zoals je misschien geproeft hebt, een enorme hekel aan steigeraars...... als ik een paard zadelmak te maken heb, of te beleren, for that matter dan komt er nooit maar dan ook nooit angst bij kijken....

Natuurlijk zal er best wel eens spanning zijn, maar die spanning kan al afgevloeid worden VOORDAT er voor zo een rigoreuze maatregel als steigeren gekozen wordt

Lees nou eerst eens goed wat er staat:

Citaat:
Wat trouwens wat betreft mijn eigen ervaring het beste werkt (alleen dit werkt alleen maar als het paard nog niet geleerd heeft 'echt te steigeren', dus daar is het nu te laat voor) is het volgende:
paard gaat zitten en heeft de neiging om omhoog te komen:
blijf rustig zitten, doe niets, laat de spanning er uit vloeien, geef hem een aai over de hals. Als de spanning er uit is ga je weer rustig stappen en beloon je hem.(meestal is het de eerste keer schrik en onzekerheid)
Er zijn maar weinig groene, jonge paarden die direct recht overeind staan.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:09

Ja dat is idd te laat voor dit paard, dus niet relevant meer. Voor andere mensen misschien wel een handige tip, maar hier dus niet. Ik ga een paard dus ook niet over de hals aaien als hij probeert om ook maar omhoog te komen, die krijgt een flinke trap in de richting voorwaarts. Desnoods een flinke lel met de zweep, want als je dit al beloont, want een aai over de de hals is voor mij belonen, wat gaat ie dan de volgende keer doen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:46

Buit dat is het ook niet slim om te gaan afwachten of hij wel of niet omhoog gaat komen. Zo snel ik voel dat een parad niet meer voorwaarts is maar omhoog wil komen geef ik meteen been. Ook al is het paard bang hij moet naar vooren blijven, mag wel eens schrikken en wegspringen. Ook een bang paard moet leren bij zijn ruiter te blijven. Die heet vertrouwen op bouwen. En natuurlijk zijn groene paarden bang maar ik keur het stijgeren echt altijd af.

Lekker voorwaarst blijven lopen is imo de beste manier om spanning af te laten vloeien en weer naar ontspanning te rijden.