Buitenrijden met scherper bitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:21

wat de eigenaresse van mn knollies (mijn knollies zijn officieel mijn verzorgpaarden) is, als ze ervandoor ging op een "geschikt punt" laten uitrennen, en als ze dan wil afremmen: "nee, nu ren je ook door".
Klinkt zielig, is het misschien ook wel, maar het heeft wel gewerkt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 12:09

Deze tip is al gegeven en werkt dus niet bij een paard wat getraint is om te rennen... Dat wordt je dood!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:09

griebels schreef:
Deze tip is al gegeven en werkt dus niet bij een paard wat getraint is om te rennen... Dat wordt je dood!

niet alleen bij paarden die getraind zijn om te rennen.

Bij mijn shetje werkte dit vroeger, bij mij kruising welshje niet en bij mn fjord ook niet. DAt zijn gewoon beide doodlopers. kan me dus goed voorstellen dat je deze methode niet ziet zitten, zeker niet met zo'n renpaardje Schijnheilig

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:19

Inderdaad.
Als Taco gaat rennen moet ik gewoon als de sodemieter zorgen dat ik hem stil krijg ander blijft hij rennen.
Ik ben 1x met hem op de weg beland en geloof me al moet ik zijn bit achter zijn oren trekken om hem te laten stoppen ik doe het
Ik rij buiten met een pelhambit.
Als hij aan de kletter gaat neem ik de onderste teugel even aan en dan krijg ik hem makkelijk stil.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 11:59

Even een update. Ik heb hem laatst gelongeerd met een halsverlenger om te kijken hoe hij erop zou reageren. Ik had hem losjes vastgezet, maar hij werd me een partij NIJDIG! Bokken en snuiven aan de longe en vooral heel hard galoperen. Dat kent hij natuurlijk wel, maar die kleine rondjes (complete longeerlijn in gebruik Haha! ) die kent hij niet, en ging dus een paar keer op zijn bek. Ik was heel blij dat ik er niet op zat en zie het dus niet zitten om een hulpteugel te gaan gebruiken waarbij hij druk voelt die van beneden af komt. Dus een slof of iets dergelijks laat ik voorlopig maar even achterwege Haha!

Ook heeft de DA gekeken naar zijn tanden. Zover ze kon zien zag het er netjes uit, hij heeft alleen een wolfstandje rechts zitten. Maar daar heeft hij wrs geen last van zei ze...
Alleen naar buiten (ook geprobeerd) is overigens ook geen oplossing, behalve als ik levensmoe ben Haha!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:47

griebels hoe lang heb je hem al. lijkt of je hem nog maar kort hebt?
heb al in je profiel gekeken maa??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:19

We hebben hem 1,5 maand. Maar het probleem was schijnbaar ook bij de vorige eigenaren bekend.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:58

griebels heeft bij de van mij ook heel lang geduurt dus nog niet te veel bij nadenken. duurt een tijd maar dan heb je een toppertje.

het enigste beste advies dat ik je kan geven is ga terug naar groen.
dus begin weer met longeren en het eerste leerproces.
dit soort paarden zijn dus vaak heel anders beleert en missen dat stuk.

ik ben ook terug begonnen van het begin. ik bleef er ook wel gewoon op rijden maar daarnaast doorliep ik het hele proces terug van een groen paard.
die van mij kon dus helemaal niet aan een longe lopen, achterhand dat hij die hand wist hij niet eens. wijken voor druk dat was allemaal bla bla.
hij was eingelijk gewoon bang voor been.
heb hem nu 1,5 jr en het is een heel ander paard. lichaamelijk maar ook geestelijk.
door dit proces, dat ik er zo veel in heb moeten steken is hij echt mijn....
renpaarden hebben een vechtkarakter en dat moet je voor je te zien te winnen. dan vechten ze voor je. zijn paarden die vooruit denken in twee zinnen. vooruit hard maar ook ze voelen iets en bedenken zelf wat er dan komt/moet. ze denken vooruit en dat is ook iets wat ze moeten leren om te wachten voor de hulp.
en dat is bij die van mij dus ook nog wel eens ons struikelblok. hij wilt te graag. het is een koning die ik met fluwelen handschoentjes moet aanpakken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 17:25

Deze is gewoon ingereden en ook op normaal rijden getraint. Hij is ook pas laat ingereden. Toen hij 2jr was vonden ze hem te klein en hebben ze hem laten staan zodat hij nog wat kon groeien. Echter groeide hij niet veel meer en hebben ze hem uiteindelijk van zijn 4e t/m zijn 6e laten koersen (niet zonder succes Haha! ). Hij is dus ook niet te vroeg ingereden en ze hebben er eerst recreatief mee gereden in Oostenrijk en later zijn ze pas begonnen aan zijn ren-training.
Hij was overigens vandaag met de draf een stuk rustiger, alleen dat kopschudden continue wordt wel heel vervelend Boos!

Ps stokmaat nu is 1m47

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:01

hoi,ik rij ook met een pessoabitje buiten en dat werkt perfect kan haar tenminste nou bij me houden,wou er vaak vandoor.nou als die gaat, pak ik de onderste teugel erbij en ze weet al dat ze moet stoppen,dus je kunt het bit op de juiste manier ook vriendelijk gebruiken. Lachen ...succes

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:20

Rijdt jij met 2 teugels op je pessoabitje?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 01:31

ja ik rijdt op twee teugels met een buitenritje!!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 10:57

Dus een teugel aan de kortste ring met dus de minste schaarwerking en 1 op een scherpere schaarwerking?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:07

griebels schreef:
Dus een teugel aan de kortste ring met dus de minste schaarwerking en 1 op een scherpere schaarwerking?

ja precies *LOL*

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:18

Zie het probleem niet echt om er iets scherpers in te hangen. Al is et alleen maar voor je eigen gemoetsrust. Probeer dan wel naar een oplossing te zoeken waarbij je ook normaal kan ingrijpen.
Ik weet niet of het al genoemt is, maar misschien is een hackamore een idee?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:35

Je kan een pessoa ook gewoon met 1 teugel indoen. En dan op de 'zachtste' ring. Is ie niet zo sterk inwerkend. En zie er ook geen mega probleem in hoor, al is het natuurlijk niet opgelost. Ik weet dat je met zachte hand rijdt dus je kan het proberen al denk ik dat het 't beste is om gewoon dressuurmatig beter te worden Lachen je kan toch buitenrijden met pessoa en gewoon dressuur of binnen met normaal trensje.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 23:52

Ik ben vandaag bij de oude eigenaresse geweest. Ik ben er nu wrs (hoop ik) achter waar de oplossing ligt. Renpaarden worden getraint om te rennen met veel druk. Had iets met de boog te maken waarin ze lopen, die druk hebben ze dus nodig met rennen. De bedoeling is om hem zodra hij teveel druk pakt (dmv vastpakken etc) om hem los te laten en weer op te pakken. Zonder druk kunnen ze schijnbaar niet rennen. Ik ga dus eerst dit maar proberen. Verder trainen hun altijd met een thiedemann teugel, dus ik ga die ook maar aanschaffen voor het buitenrijden. Het scherper bitje laat ik maar even voor wat het is.

Ik heb altijd een pessoa gereden met 1 teugel Miss_Blimm, daarom vroeg ik het ook of zij het nu wel of niet met 2 teugels deed. Binnen ben ik zo wie zo niet van plan om er een ander bitje in te hangen, is nergens voor nodig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:19

Overigens hier nog een stukje over de slofteugel mee naar buiten...
sjakie schreef:
Dit is een artikel uit het SRR nieuws. Ik weet niet zeker op het op PP thuis hoort (zoniet, sorry moddie Haha! )

Je ziet bij het buitenrijden nog wel eens een slofteugel aan het paard zitten. Een slofteugel is een hulpmiddel. Hij heeft een ondersteunende rol in de africhting of correctie van het paard, tenminste zolang hij wordt gebruikt door een zeer ervaren ruiter. De slofteugel kwam in de jaren zeventig extra in zwang. Olympisch kampioen Alwin Schockemohle reed er zijn paarden mee en vele minder ervaren ruiters volgden dit voorbeeld. Probleem was dat schockemohle precies wist wat hij deed en vele andere ruiters niet, met alle kwalijke gevolgen van dien voor het paard. In ondeskundige handen heeft een slofteugel een vlijmscherpe inwerking op het paard. Daarom is een waarschuwing op zijn plaats. Bij het buitenrijden wordt een slofteugel voornamelijk gebruikt bij 'lastige' paarden, die moeilijk onder de onvoldoende naar voren rijdende ruiter te houden zijn. Het hoofd wordt veelal onder dwang, dus zonder voldoende onsteuning van de ruiter, naar beneden getrokken en klaar is kees! De ruiter beseft niet dat op deze manier het paard veel last van spierpijn zal hebben en op een gegeven moment geen kant meer op wil. Op dat moment is het middel veel erger dan de
'kwaal' . De slofteugel is dus niet bedoeld voor buitenritten, maar alleen als correctiemiddel in de rijbaan.

Ik heb zelf in het verleden ook wel eens een buitenritje gemaakt met een slofteugel eraan als noodrem Bloos . Daar ben ik mee gestopt, omdat ik hekken opende vanaf het paard en sjaak dicht op het hek moest staan. Hierdoor zou het risico groot zijn dat hij achter de slofteugel aan het hek zou blijven hangen.

Dus is een slof wel een veilige rem? en hoe weeg je de veiligheid van je paard af tegen je eiegen veiligheid of dat van de omgeving???

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:12

is inderdaad zo dat ze druk gaan nemen als ze gaan..........
maar zoals ik dat heb ervaren vond ik dat niet ..het bit vast pakken..
als een renpaard dus echt vol gaat strekt hij z'n eigen als het ware helemaal uit. hij wordt lager en met dat lager gaan krijg je dan meer druk.
is moeilijk uit te leggen maar het voelt totaal niet als een normaal paard wat het bit vast pakt.
ik heb die van mij onwetend gekocht en later ben ik maar z'n verleden gaan uitpluizen en heb z'n papieren gekregen.
ik had een vermoeden dat het een renpaard was door z'n bespiering enz maar toen ik dus eens een mooi stuk had heb ik het uitgeprobeert en toen voelde ik het... de techniek de druk. is echt heel apart. kan je niet vergelijken met een normale rengalop.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 19:16

Ik snap je bericht niet zo goed, kun je het nog eens uitleggen Schijnheilig
Overigens trainen hun met Thiedemann, zodat ze niet kunnen strekken en hangen in de hals.. Die ga ik dus ook nog halen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:19

morgen ga ik dus een poging wagen Nagelbijten / Gniffelen nog zonder thiedemann trouwens.
ben benieuwd! zal je zien dat ik normaal alle paarden bij me kan houden en morgen t afleg tegen een pony Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:12

Haha we zien wel.. Miss_blimm heeft hem ook regelmatig moeten omtrekken in de draf Haha!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:49

ben benieuwd hoe het is gegaan??

ik bedoelde te zeggen in m'n berichtje dat die druk die ze gaan nemen niet hetzelfde voelt als..... het bit vast pakken. is in m'n ogen/gevoel niet hetzelfde niet te vergelijken omdat je het zo op kan heffen.
als het paard het bit echt vast heeft dan laat hij niet zomaar los. heb zelf vroeger een arabier gehad die dat dus deed op open veld
uit het niks pakte ze dat bit tussen haar kiezen en ik kon niks meer. die was echt stuurloos. heb het toen zelfs eens gehad : ik deed een martigaal er rond om te voorkomen dat ze haar hoofd zo hoog kon brengen. dat de teugels in een driehoek stonden maar mevr had vast.
de druk die een renpaard neemt is dus totaal iets anders. het hoofd gaat dus ook niet omhoog maar ze nemen gewoon druk mee naar beneden.
hoe lager ze gaan hoe meer druk naar beneden. je moet dan ook meegaan met hun naar beneden en hun die steun geven..... als je hard wilt..... als je terug neemt gaat dit heel gemakkelijk je geeft geen steun meer gaat terug zitten en je heft het op, zo komen ze weer terug in snelheid.

dus nu weet ik niet wat jij voelt als je zegt hij pakt het bit vast. kan zijn dat jouw paard dus echt het bit vast pakt.........of druk neemt zoals een renpaard

het gevoel is heel moeilijk uit te leggen zo geschreven maar ik had nog nooit op een renpaard gereden maar ik voelde het gelijk. dit is een techniek. het voelt dus niet dat hij er met je vandoor gaat maar een soort vraag........mag ik naar benee....... mag ik gaan??

hoop dat ik nu iets duidelijker ben.... hi hi smile. een gevoel is soms zo moeilijk te omschrijven.

maar ik blijf erbij met zo'n paard moet je terug naar groen. wat je aangaf ook aan de longe daar concludeer ik dan toch uit dat dit paardje heel wat beginnersdressuur mist en zodoende kan je dan problems....... (eingelijk kan je die druk die renpaard neemt geen problems noemen)
niet dresuurmatig op lossen.
ook als hij dus wel het echte "pakt het bit "probleem heeft. mist hij een dressuurbasis.

groetjes

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:48

Jah ben ook benieuwd hoe het is gegaan Haha! en idd heb em al es een x echt moeten omtrekken, voelde dat ie wou vastpakken. Was gelukkig net op tijd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 10:58

Door omstandigheden is het niet door kunnen gaan. Vandaag komt de persoon hem rijden die hem mee getraint heeft. Miss dat zij wat duidelijkheid kan verschaffen Haha!
Piepelotje, het voelt als vastpakken, maar het kan ook indd de druk zijn die jij omschrijft. Dat sluit dan wel weer aan op wat ik van de vorige eigenaren (racestal) te horen heb gekregen.
Vanavond weet ik meer te vertellen