waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:33

Biepje schreef:
Ik ben het er mee eens dat dressuur africhting is en dat daardoor het paard verbeterd wordt door ontspanning en samenwerking met de ruiter en absoluut niet door dwang.

Oke, hier moet ik toch ff op reageren Tong uitsteken Paardrijden is juist een vorm van dwang, waarom geef je je paard anders een tik als die niet voorwaarts is? Zo dwing je hem attent te zijn op je hulpen. We kunnen moeilijk aan een paard vragen of we wel even op zijn rug mogen hobbelen Knipoog

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:36

runningkawa schreef:
Dan vind ik het dus wel moedwillig je knol naar de slacht helpen.

Laten we nu niet gaan overdrijven Knipoog Als iemand zaagt of trekt betekent dat niet dat een pony daar zo mee verpest wordt dat ie geslacht moet worden.

Ik snap je standpunt wel, maar je bent zo fel daar over. Echte beginners kunnen hun handen niet eens stil houden, moet je die dan verbieden om paard te rijden omdat ze het paard in de mond trekken?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:41

Nettie schreef:
Ik snap je standpunt wel, maar je bent zo fel daar over. Echte beginners kunnen hun handen niet eens stil houden, moet je die dan verbieden om paard te rijden omdat ze het paard in de mond trekken?
:j ik wil daarom degenen die zich hierover zo fel uitlaten wel eens zien rijden. Haha! het is altijd erg makkelijk om kritiek te geven op een ander en in stef's geval frustreert ze zich er zelfs aan. totaal nutteloos. stop die energie in het verbeteren van jezelf, denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 21-11-04 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:43

Nu niet gaan denken dat ik een grote voorstander van trekker ben hoor Haha! Het komt alleen wel eens voor dat ik er zelf soms doe...dat corrigeer ik mezelf wel en ga meer met de benen rijden, maar het is zo makkelijk om ff naar die teugels te grijpen Knipoog

Maar daar mee doe je je paard pijn in de mond en los je het eigenlijke probleem niet eens op. Dat weet ik zo onderhand Knipoog Maar veel mensen denken dat het rijden met de teugels gedaan moet worden. De benen zijn toch alleen maar om een paard in de snellere gang te laten gaan? Schijnheilig Nee dus Knipoog Als je het slecht hebt aangeleerd is het helaas moeilijk het weer af te leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:12

Nettie schreef:
Laten we nu niet gaan overdrijven Knipoog Als iemand zaagt of trekt betekent dat niet dat een pony daar zo mee verpest wordt dat ie geslacht moet worden.

dan lees je mijn berichten niet goed

Ik heb het over mensen die na waarschuwing vrolijk verder trekken en scherpe bitten gebruiken

Niet over beginners die het wel proberen goed te doen.

En sp, kom een keer kijken naar mijn rijkunsten Haha!
En anders foto's genoeg geplaatst de afgelopen jaren dacht ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 22:38

Even voor de goede orde, ik heb het absoluut niet over beginners op manegeponys of die net een eigen pony hebben of weet ik veel. Ik heb het zelfs over meiden die wedstrijden rijden, en als het paard eventjes voor de loodlijn komt (zonder kont) snok link snok recht, kop omlaag.
Ik rij nu western en heb hiervoor geleerd om mijn paard met ophoudingen aan de voorkant te vragen (toen ik nog engels reed dus)
Iedereen zegt dat het mee valt, maar ik was altijd bang om te gaan zagen op deze manier.
Nu leer ik om beide teugels op contact te hebben, en dan mijn paard als het ware "over" het bit heen te rijden.
Want wat ik met de ophoudingen bereikt heb is dat mijn paard wel nageeft, maar zodra ik nageef weer omhoog loopt en je dus een ja knik effect krijgt. Hier zijn we nu op deze manier aan aan het werken. Of het gaat werken is afwachten (zijn er pas 2 lessen mee bezig en heb na de laatste les nog amper kunnen rijden)
Idd hoor ik ook van meiden als ik eens vraag van goh, waarom rij je zo, dat ze dat zo geleerd hebben. En dan niet van het buurmeisje, maar op de ponyclub. Tja, op die manier kan je die meiden ook niks kwalijk nemen

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:28

stef schreef:
Wat moet op wedstrijd? Op wedstrijd verwachten ze dat je paard nageefljik loopt vanuit de achterhand, en dat is wat anders dan het koppie op de loodlijn en een paard wat van achter uit elkaar dondert. Dat mogen ze van mij ook 100% afstraffen (jury)

hier heb je wel gelijk in!
maar ik ben ook jong en ik weet toch wel hoe het moet.
ik denk dat er ook gerust wel oudere mensen zijn die hier last van hebben!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:37

carlijn83 schreef:
Ze denken alleen maar aan de voorkant omdat ze gewoon NIET weten dat t van achteren moet komen. Beginnende ruiters weten dat echt niet.
Dus gaan ze alleen aan de voorkant bezig en krijg je van die inelkaar getrokken pony's. Want dat hoort! Dat een pony afbuigt.

Ik denk dat hier een belangrijke taak ligt voor instructeurs.
Ook voor ponyclubinstructeurs. Die moeten dat toch proberen uit te leggen. Dat kan lastig zijn bij kinderen omdat ze vaak t inzicht nog niet hebben om dat te kunnen begrijpen dat een pony van achteren uit aan elkaar gereden moet worden. Maar dan kun je als instructeur er wel meer aandacht aan besteden aan het bijvoorbeeld netjes actief op zn eigen 4 benen lopen in plaats van de krul aan de voorkant.

maar toch?
iedereen heeft het nu over jonge kinderen/meiden!
maar er zijn toch ook wel zeker volwassene(om het zo maar te zeggen) die daar last van hebben?!
ik kan die wel opnoemen in ieder geval!
het ligt inderdaad ook aan de manier van lesgeven, als een instructeur jou er niet op wijst dan is dat diegene zijn/haar fout
en over de instructeurs op de ponyclub heb je wel gelijk.. het is moeilijker om het die kinderen uit te leggen die het inzicht nog niet hebben dan iemand die t inzicht wel heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:15

ik zal jullie wel eens op lusitano´s willen zien. iedereen die niet met benen en zit werkt en te veel met de hand, krijgt hele leuke bewegingen gedaan, haahah, dan leer je het wel af. Op elke manege tenminste een Luo, zou ik zeggen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:16

ik ken iemand die manegepaarden met slof laat lopen. Dan ben je lekker bezig...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:17

Wat die dwang betreft, nee, een paard WIL best voor je werken, als je hem van voren maar lucht geeft, dat hij ook wel KAN. Een paard is een loopdier...en dat je erop zit vindt-ie best. als hij maar snapt wat je wilt, doet-ie alles voor je. die eigenwijzigheid is een eigenschap die de mens hem toerekent als het even niet lukt omdat we onduidelijk zijn, of omdat hij iets niet KAN/durft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:46

Sorry dat ik even doordraaf Haha! maar dat "verschillende meningen" vind ik ook een beetje vreemd. Er is maar 1 definitie van aan de teugel gaan, zoals die door de FEI gezien wil worden, dus waarom rijden ze dan op wedstrijden met paarden in de krul en hoe is het mogelijk dat ze daar mee wegkomen, ja, zelfs hoog eindigen? Verward

Dat is echt iets van sinds de jaren tachtig.
Moeten de juryleden massaal herscholing?
Moet de instructeurscursus veranderen?
Ik denk het wel, als ik de chaos/verdeeldheid bekijk.
Die definitie moet bekender worden. *LOL*

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:33

Lusitana schreef:
Sorry dat ik even doordraaf Haha! maar dat "verschillende meningen" vind ik ook een beetje vreemd. Er is maar 1 definitie van aan de teugel gaan, zoals die door de FEI gezien wil worden, dus waarom rijden ze dan op wedstrijden met paarden in de krul en hoe is het mogelijk dat ze daar mee wegkomen, ja, zelfs hoog eindigen? Verward
je draaft idd een beetje door over een al uitgekauwt onderwerp. de beoordeling van de jury richt zich op meer aspecten, uitslagen zijn een gemiddelde van het gehele plaatje. je zou verwachten van iemand die gek is van lusitano's hiervan bewust te zijn na de laatste OS.

het verhaal van je lusitano's vind ik ook een beetje vreemd, iemand uit portugal zou dat toch moeten weten. met je opmerking over slofgebruik op manege's kan ik niets mee en ik vind het eigenlijk een beetje een loze kreet. misschien kan je een definitie geven van "dwang" want je gebruikt het een beetje te pas en te onpas in je ene posting.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:09

DWANGHOUDING dan. Ik bedoel dat als je grof gaat doen op een Lusitano, ze de lucht in gaan. Je kunt op een Lusitano goed leren hoe fijntjes het kan. Als een paard niet aan de teugel gaat zoals de FEI wil zien, hoe kan er dan een hoog resultaat zijn want dan klopt de rest toch ook niet? Of krijg je een 7 voor een grote volte al loopt het paard op de voorkant te stampen? De hele basis is toch weg? en, dan zouden dus de paarden die niet in de krul lopen toch ook hoog moeten kunnen eindigen, want daarbij klopt wel meer..... ik heb gezien hoe iemand een "niet uitgevoerd" op het protocol kreeg omdat het paard middendraf niet spectaculair met de voorbeentjes stak. Maar de passen waren wel degelijk groter vanuit een stuwende achterhand. DAT is toch middendraf, niet de stekende voorbeentjes!!! Ze hebben wel een aparte bril op, de juryleden.Ik weet zeker dat er genoeg mensen met andere voorbeelden kunnen komen. Dan komt zo´n paard niet hoog, terwijl hij het meer verdient dan een in de krul getrokken paard met stekende voorbeentjes. Ik zie haast geen lichte verheven bewegingen meer op wedstrijden (kijk vooral naar de achterbenen,bij de piaffe komen de tonen van de hoeven niet eens los van de grond, er wordt nauwelijks gebogen in de hak), maar dat wordt dus mooi gevonden. Verder wil ik ook nog even zeggen dat er paarden rondlopen met wonden of op zijn minst plekken van de sporen...terwijl ze een vlieg ook voelen zitten. Daar is dus ook een grove vorm van dwang. Vasthouden van voren en dan pijnigen om hem dan toch maar voorwaarts te krijgen...
Je wilt de discussie eindigen, zoals steeds gebeurd, omdat je vind dat er een bepaald "RECHT" is om je paard dan maar te behandelen zoals je hem behandeld. We zitten niet aan jouw paard. Er is een vraag waarom mensen zo gefixeerd zijn op de hoofdhouding. en er komt weinig uitleg van degenen die inderdaad gefixeerd zijn op de hoofdhouding, alleen een soort aanval, of verdediging. Dat is niet het doel in een discussie. Je zou kunnen zeggen : ik ben het er niet met je eens, mijn ervaring is... of ik ben het met je eens, maar..., of ik ben het niet met je eens, want...
Het is geen zinloze discussie zolang er nog verkeerd wordt lesgegeven er er dus de mening bestaat dat je een paard best in de krul mag trekken.
Wat dat lesgeven betreft, dat zo ook uniformer moeten. als je op drie maneges rijdt, hoor je drie verrschillende dingen voor dezelfde hulp en bijna niemand die er bij zegt hoe je het doet en waarom. Dan gaan ze ook zelf prutsen en voorbeelden volgen. ik zie veel avatars met paarden/ponies die ver achter de loodlijn gaan of staan en daar is men trots op. Dan is er toch wel iets mis.
Kinderen sporen elkaar aan om hun pony dieper te trekken...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:33

Lusitana"]
DWANGHOUDING dan. Ik bedoel dat als je grof gaat doen op een Lusitano, ze de lucht in gaan. Je kunt op een Lusitano goed leren hoe fijntjes het kan.
[/quote]op een lusitano kan het net zo goed grof, of wil jij de bewering doen dat iemand op een lusitano per definitie goed rijdt?

[quote="Lusitana"]
Als een paard niet aan de teugel gaat zoals de FEI wil zien, hoe kan er dan een hoog resultaat zijn want dan klopt de rest toch ook niet?
[/quote]de jury ziet dan schijnbaar wel iets goeds wat jij niet ziet. op het moment dat je aan de wedstrijdsport meedoet, onderwerp je je toch aan het oordeel van een jury?

[quote="Lusitana schreef:
Ze hebben wel een aparte bril op, de juryleden.
dat vind ik nogal een generaliserende opmerking die gebaseerd is op meningen en niet op feiten. als jij je paard op alle vlakken 100% voor elkaar hebt in een proef kom je uiteindelijk toch hoger dan diegene die dat niet heeft, dus ik begrijp je hele frustratie niet.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:45

ik denk dat lusitana bedoelt dat de paarden bij haar gewend zijn aan het verfijnde rijden. dat je dus het verschil zult bemerken als je daar eens op zou rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:51

Inderdaad. op een lusitano kun je echt niet grof doen. ik zeg nergens dat iemand op een lusitano beter kan rijden, maar wel dat als je grof gaat doen, je een lusitano niet aan het werk krijgt zoals het hoort.
blijkbaar wordt er verband gezien tussen goed rijden en in de krul trekken? Laten we het even apart houden van het al of niet kunnen rijden. Trekken, dat is iedereen toch wel met me eens, hoort niet, en het idee dat een hoofd in een bepaalde starre houding moet zijn op of achter de loodlijn ook niet. Hoe kan een paard licht en verheven lopen als het hoofd vast wordt gezet wat ze dan ook nog nageeflijk noemen? Mag ik even de definite van nageeflijkheid? Knarsen en overmatig schuimen horen daar vast niet bij. En haal de neusriem er eens af, dan gaan wel die mondjes open... bij mij kun je goed rijden als het mondje dicht blijft zonder neusriem en het paard plezier toont in zijn werk. en dat wil je toch uiteindelijk ook zien? geen paard dat plichtmatig zijn rondjes loopt en zich er maar bij neerlegt dat het hoofd zo en zo moet...(wat een fout idee is, daar gaat het even over. Dat hoofd hoort niet op of achter de loodlijn)

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:07

Lusitana schreef:
Inderdaad. op een lusitano kun je echt niet grof doen.
tja als we op dit punt zo fundamenteel van mening verschillen zullen we nooit elkaars idee zien.

de rest van je posting is niet zo interessant om op te reageren omdat daarover in het verleden al zo vaak gediscussieerd is. als je naar meningen omtrend dat onderwerp zoekt, verwijs ik je naar de zoek-functie, als die werkt. Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:32

Ik ben helemaal niet op zoek naar meningen. Ik ben verbaasd dat er een verschil is in wat de FEI wil zien en wat er daadwerkelijk te zien is, en ik ben het met de TS eens dat mensen te gefixeerd zijn op de hoofdhouding en onderzoek war dat vandaan komt.

Verder moeten wij ons wel onderwerpen aan de jury, maar we hoeven ons toch niet te onderwerpen aan de willekeur van de jury.
en verder even op de man af:SuperPepeijn, ben jij vóór het paard in de krul trekken?

Verder hoeft het allemaal voor jou niet interessant te zijn, maar er zijn toch 931 mensen komen kijken op dit topic, tot nu toe, dus het is voor anderen misschien wel interessant ...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:37

Lusitana"]
Ik ben helemaal niet op zoek naar meningen. Ik ben verbaasd dat er een verschil is in wat de FEI wil zien en wat er daadwerkelijk te zien is, en ik ben het met de TS eens dat mensen te gefixeerd zijn op de hoofdhouding en onderzoek war dat vandaan komt.
[/quote]het resultaat is een gemiddelde van het getoonde. ter illustratie: net zoals dat een piaffe niet het enige is in de GP, terwijl oa. daardoor invasor wel hoog uit kwam in de OS. daarom zeg ik ook, als jij je paard 100% op alle punten in orde hebt, kom je altijd hoger uit uiteindelijk.

[quote="Lusitana"]
Verder moeten wij ons wel onderwerpen aan de jury, maar we hoeven ons toch niet te onderwerpen aan de willekeur van de jury.
[/quote]jawel. dat heb je nou eenmaal bij een jury sport. accepteer je dat niet, begin er dan niet aan.

[quote="Lusitana"]
en verder even op de man af:SuperPepeijn, ben jij vóór het paard in de krul trekken?
[/quote]hoe kom je in hemelsnaam tot deze conclusie?

[quote="Lusitana schreef:
Verder hoeft het allemaal voor jou niet interessant te zijn, maar er zijn toch 931 mensen komen kijken op dit topic, tot nu toe, dus het is voor anderen misschien wel interessant ...
wellicht, ik spreek alleen voor mezelf en niet voor de 931 anderen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 22-11-04 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:42

Ik trek geen conclusie, ik stel een vraag. Daarom is het lastig praten met jou, als je al van te voren denkt dat ik conclusies trek als ik een vraag stel..

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:48

Lusitana schreef:
Ik trek geen conclusie, ik stel een vraag. Daarom is het lastig praten met jou, als je al van te voren denkt dat ik conclusies trek als ik een vraag stel..
jij stelt de vraag met daarin verpakt jouw conclusie (vooroordeel). als je niet goed begrijpt wat ik bedoel, kijk dan even nogmaals naar je vraag.

natuurlijk hoor je een paard niet in elkaar te trekken, dat weet ik wel hoor.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:28

Lusitano's zijn heus niet specialer dan andere paarden dat ze meteen de lucht in gaan. Misschien de jouwe wel, maar dat is iets anders Knipoog

Bv. Mijn moeder's ijslanders zijn zo gevoelig op zit en been dat als ik mijn beugel op maat wil maken, ik er eerst af moet gaan, anders zien ze dat als een hulp om te stappen Knipoog

Maar als je kijkt naar de manege-ijslanders daar, daar kan je aan trekken en sjorren wat je wil, die tuffen wel door hoor Haha!

Maargoed, om ff bij het originele onderwerp te blijven: Ik denk dat we nu wel tot de conclusie zijn gekomen dat instructie gewoon niet goed is overal. Als beginners kijken naar gevorderden, zien ze 1 ding wat er uit springt: de gebogen hals. Dan komen ze er snel achter dat als je je handen lekker gaat bewegen je pony zijn halsje zal buigen. Dus laten we daar maar over ophouden Tong uitsteken

*zucht* ik heb gezegd Haha!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:43

Eigenlijk is heel het "aan de teugel rijden" een volledig verkeerde term, omdat het neits, maar dan ook écht helemaal NIETS met je teugels te maken heeft =) In mijn ogen rij je je paard pas aan de teugel als het geen enkel verschil maakt of je met of zodner teugel rijdt.
Het gevaar van de teugels bij deze term is namelijk dat er getrokken wordt. Of de zogenaamde "kneepjes in de teugel" of het "spelen met het bit" ... nee, nee nee!! heeft er niets mee te maken. Je rijd je paard op je benen en je zit, en om "gevorderde" genoemd te mogen worden, moet je in mijn ogen in staat zijn je paard te laten doen wat jij wil zonder dat je daar die r*tteugels bij nodig hebt! je paard moet net zo goed (of net zo beroerd) lopen met hoofdstel als zonder hoofdstel. En voor die tijd ben je beginner.
Mijn mening, hoeft niemand het mee eens te zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:52

ik heb vorige week een ander topic gestart over 'in gevecht gaan'
ik vind het zelf dus niet belangrijk waar mijn paard haar hoofd heeft
maar volgens mijn instructie moet ze op mijn commando naar beneden.

en ze heeft zelfs gezegd dat ik zo veel druk moet houden dat ik er spierpijn van krijg!!

heb haar dus ook naar aanleiding van jullie reacties duidelijk gemaakt
dat ik het daar absoluut niet mee eens ben en dat ik het paard totaal met rust laat van voor. en dan ook echt met rust, niets spelen of wat dan ook voor een onzin.

maar blijkbaar is dat voor het overgrote deel van de ruiters het meest belangrijke van het rijden.

op mijn stal staat ook een stel die echt na 1 rondje stappen al gaan hannessen en trekken en kneden aan dat arme paard!

het maakt toch niet uit waar je paard het hoofd heeft als het uiteindelijk
het bit aanneemt en nageeft?