reuma, jonge pony en een slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:12

Ideaal is de oplossing niet, maar als jij met pijn rijdt ga je ook steeds minder rijden.

Ik zou als ik jou was voor mijn eigen lichaam kiezen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:21

Ik ben zeer goed gemutst. Heb je een probleem met klootjesvolk? Okee, LEKEN dan.

Maar even tussendoor, hoe zit het dan met de mond van dat jonge paard, die moet toch in principe zo gevoelig zijn dat je geen kracht nodig hebt op welk moment dan ook? Of is het gewoon zo´n lummel die toch al op je handen hangt? Waar is dan je been in het verhaal?Een slofteugel is ook best een handvol, gaat dat dan wel, heb je het weleens geprobeerd? Ben je niet bang dat die dan weer aan je handen trekt? Ik zou zeggen probeer, het, maar, mij overtuig je niet dat het beter is voor je paard. Een paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:27

Ik bedoel het trouwens niet naar, ik leer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:34

Bij een "gezond" iemand zou ik hetzelfde zeggen Lusitana........ maarja deze ruiter kan gewoon weg niet rijtechnisch dit probleem oplossen omdat ze een beperking heeft, dus moet je op zoek gaan naar een eerlijke oplossing....... en zo zie ik dit, als een eerlijke faire oplossing vooral ook voor de pony

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:52

Lusitana,als je nou eens naar de eerste zin in je onderschrift keek Haha! !Er is voor haar gewoon geen andere mogelijkheid,ik vind dat iemand die al in haar eerste verhaal zo open en eerlijk is over HOE ze hem wil gebruiken en duidelijk aangeeft dat ze het eigenlijk ter vervanging doet van wat ze normaal met haar handen doet,niets fout doet.Zij is misschien met die slof zachter in de mond dan iemand anders zonder slof Knipoog ....het is maar net wie de slof vastheeft toch Lachen ...want zo kan je teugels ook zien als 'fout' ...die worden ook wel eens niet goed gebruikt.

Voor zover ik mag spreken als een dravermuts zonder dressuurervaring natuurlijk Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:04

Hallo, ik heb ook al duidelijk gemaakt dat ik ook reuma heb en heus haar probleem ken. Maar ik heb dan zo iets van rij hem dan zoals het wel gaat. Houd rekening met je beperkingen en wordt dan maar effe genn Z dressuur. Je kunt toch gewoon RIJDEN!!!! Moet die aanleuning zo constant zijn bij een vierjarige? ~Zet dan de slofteugel erop en bind het aan het zadel, heb je helemaal niks meer in je handen, want ook de "klappen" van de slof gaan door je handen...toch? nogmaals, ik bedoel het niet naar, maar ik heb echt moeite met dwang. Bovendien twijfelde ze... mag ik dan proberen haar een zet de andere kant op te geven Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:06

Een goede aanleuning is puur lijfsbehoud voor een paard Haha! Haha! Haha! en daarnaast is een slof een van de weinige hulpteugels die niet dwingend hoeven te zijn

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:53

Wil je me dan even uitleggen wat het belang is van die goede aanleuning en waarom je die zou moeten bereiken met enige kracht? nogmaals ik leer, want dit is allemaal nieuw voor me. Hier gebruiken we zit en benen, handen zijn absoluut ondergeschikt. En als je nu een slof nodig hebt, kan die er later dan wel af? Wat is er mis aan het rijden met een los teugeltje, rijden in een natuurlijke houding, rijden zonder teugels? Gaan die paarden minder lang mee, raken ze geblesseerd? En nog maals, vat het aub niet naar op, het zijn gewone vragen want ik sta gewoon versteld van het- blijkbaar- cultuur verschil. (Jullie klinken erg Duits...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:09

Hahahaa we zitten ook verdacht dichtbij Duitsland.

Natuurlijk kan de slof er later af....

Allergrootste belang is dat het moturtje van achteren lekker draait, maar een jonge pony net onder het zadel zal nog onrustig zijn in de aanleuning omdat hij liever uit elkaar loopt en met zn rug weggedrukt. Als je een paard nageeflijk hebt dan loopt hij over de rug heen...... met een 80% verminderde kans op rugproblemen, daarnaast omdat je het uiteraard van achteren aan het werk zet heb je minder kans op voorbeen problemen.

Er is niks mis met het rijden met een los teugeltje, maar als je in een bak je oefeningen wil rijden is het van wezenlijk belang dat het paard los door zijn lijf op eigen benen en in een correcte aanleuning die oefeningen doet, juist om lichamelijke problemen te voorkomen. Het is dus een soort van gymnastiseren van een paard. Ga je lekker een buitenrit maken dan kan je meer lange teugelwerk doen.

Ik rij zelf graag jong grut aan met slof totdat ze "safe" genoeg zijn en dan gaat ie er gewoon af. Ik doe dus een slof om voor een hele andere reden en wel de reden veiligheid. Een paard dat net een maand onder het zadel is hoeft helemaal niet in het krulletje, de slof hangt er dus los op. Mocht het paard echter vinden dat ik beter in het zand kan zitten dan op hem dan kan ik met de slof even zeggen dat het toch echt de bedoeling is dat hij onder mij blijft. Ik heb het overigens nog nooit meegemaakt dat ik echt met een slof in moest komen. Uiteraard zeg je dan ....... waarom doe je hem dan om, Hele simpele reden..... omdat ik dan geruster en ontspannener kan rijden wat de ontwikkeling van het paard ten goedde komt.

Een paard dat zn leven lang in een nette aanleuning gereden is op een rijtechnisch correcte manier zal geen schade ondervinden van het werk onder het zadel, ook op hoge leeftijd niet

Het rijden met een los teugeltje is niet mis, maar als je bijvoorbeeld een volte gaat rijden moet je in ieder geval contact hebben, tenzij je paard zo doorgereden is dat je het uiteindelijk op je zit en been kan doen, en DAT is waar je uiteindelijk naar streeft. Je streeft naar een paard dat op zit en beenhulpen te rijden is, maar dat zal je in het begin toch moeten begeleiden met een stukje teugelhulp

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:18

Absoluut. Nou bedankt voor je uitleg, maar ik vind inrijden met een slof toch bedenkelijk. Vroeger bestond het ook niet en werd er even goed Grand Prix gereden, roep ik altijd maar. Je hebt al begrepen dat ik een zwaar tegenstander van slof ben, want wat ik zie is dat mensen hun zit en benen gaan vergeten. En ook een heleboel mensen niet weten wat ze doen. ik geloof niet dat een paard uit elkaar valt of slecht rug gebruik heeft als er geen aanleuning is. en nogmaals aanleuning kan licht zijn met de neus ver voor de loodlijn. Daarin verschillen we dan van mening. Nogmaals, ik sta gewoon verstelt, want hier bestaat dat gewoon niet, hoewel er wel eens met elastiek (halsverlenger) gewerkt wordt. Maar ja, heir rijden ze bijn a standaard met stang, misschien dat jullie daar weer vraagtekens bij zetten. Ik vind het een leerzame discussie, maar ik blijf tegen de slof. Wel bedankt voor je uitleg, want dat miste ik wel een beetje! en kijk eens naar mijn onderschrift.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:20

Nee hoor we verschillen niet van mening over de aanleuning, want een correcte aanleuning hoeft helemaal niet te betekenen dat het paard "aan de teugel" loopt, het betekend in mijn ogen zoveel als dat het paard op een gemakkelijke ontspannen manier de ruiterhand volgt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:26

eh, dat kan dan toch zonder slof? Je maakt het niet makkelijker voor me, hahaha...
En ik weet dat aanleuning maar een onderdeel van aan de teugel gaan is, ik roep juist in allerlei andere topics dat aan de teugel gaan geen hoofdhouding is, maar helaas lijkt meer dan 59% dat wel te denken... Vooral de jeugd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:35

eigenlijk wel, want de ruiter moet het paard kunnen plaatsen waar deze hem hebben wil, dus of dat nou met de neus eruit is en lang over de rug of opgericht, om welk plaatje dan ook voor elkaar te krijgen zal je hier en daar wat moeten geven en of wat moeten begrenzen. In mijn profiel zie je onderaan twee foto's van twee jonge paarden die net onder het zadel zijn en met slof gereden worden. De bruine is al 4 maanden slof af, die donkere nog niet. Zoals je kan zien wordt de slof niet gebruikt om het paard in de krul te trekken maar puur als begrenzer, en hij komt pas in als het echt te gek wordt. Dat de paarden wel in een krul lopen komt omdat ze een goed impuls hebben (natuurlijke drang naar voren gecontroleerd door de ruiter).

maar daar zie je dus slofgebruik zoals topicstartster het denk ik voor ogen heeft

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:37

wil je niet steeds iets bijtypen!!! Haha! Haha! Haha!

Het is inderdaad dat er een hele berg mensen zijn die denken dat zolang het in de krul loopt dat het dan goed is......... en dat is natuurlijk niet zo....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:04

Hee, ik ga weg, effe lesgeven, dus van mij heb je geen last meer...

MissMarjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:48

op zich ben ik ook tegen het gebruik van een slof.
Maar als dat voor jou de enige manier is omzonder pijn te rijden zou ik het gewoon doen en je zegt zelf dat je er op een goede manier om mee kan gaan.Zou het gewoon doen jo.Succes met rijden Cheese!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:31

Er is geen garantie dat ze dan zonder pijn rijdt.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:20

gijsenkim:

zoals de slof op de foto's in jou profiel hangt, hangt hij bij mij ook.

lusitana:

ook wil ik even zeggen dat anouk gewoon lekker licht in aanleuning voelt als ze ontspant en ook netjes m'n hand volgt als ik d'r meer lengte in de hals geef (een betere manier is er niet om te controleren of je paard correct nagefelijk is door te kijken of het paard je hand wil volgen). en wat die druk in m'n handen handen betreft. het is wel een heel verschil of deze op 1 teugel is of verdeeld over 2 teugels (als de slof in werking komt). en dan komt er ook bij dat, doordat de slof aan de singel vast zit, je je paard makelijker kan begrenzen op een bepaald punt als ze tegen de hand in komen ( = minder au dan gewoon gewoon). dus je kan het ook zo bekijken: bij juist gebruik werkt de slof als de dubbele teugel en het elastiek ineen (net zoals ze dus bij jou in portugal doen bij jonge paarden Knipoog ) en toen is er een of andere slimmerik geweest vroeger, die toen bedacht dat je van die twee apparte hulpteugels 1 kon maken en voala, hier heb je de geboorte van de slof Haha! . als je het zo nou bekijkt, is het dan nog zo'n slecht ding?

zoveel wijkt de portugese rijkunst niet af van de nederlandse versie. ze hebben ook beiden de zelfde doelstelling: ontspanning door inspanning in een perfecte harmonie tussen ruiter en paard. leren paardrijden kan iedereen. maar de rijkunst in de vingers hebben, hebben er maar weinig. dat wil niet overigens niet zeggen dat je de rijkunst niet kan leren, maar helaas hebben er maar weinig mensen het doorzettingsvoormogen om zich daar echt in te verdiepen.

ook het gebruiken van een slof is een weloverwogen beslissing geweest. ik heb er zo veel mogelijk over opgezocht als ik vinden kon. daarna heb ik het aan m'n instrictrise voorgelegt en na goed overleg van hoe of wat zijn we met het ding, onder begeleiding, aan de slag gegaan. we zijn inmiddels al met sprongen vooruit gegaan. ook ons doel is dat de slof er uiteindelijk definitief af gaat en dat moment komt steeds dichterbij naarmate we vorderen. Haha!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:28

mag ik even melden dat wij bokkers trots op onszelf mogen zijn?! volgens mij is dit topic het langst lopende over de slof zonder heftige ruzie vormingen! Haha! we kunnen het wel!!

Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:08

Wat lusitana zegt over cultuurverschillen, die zijn er inderdaad, maar niet alleen tussen landen, ook al binnen Nederland. Toen ik nog op de manege reed kregen de paarden die 'vervelend' waren een martingaal of tydeman-teugel om (dus een hulpteugel). In die tijd heb ik ook op een IJslandermanege gereden, daar kregen de Ijslanders als ze 'vervelend' waren een scherper bitje in. Eigenlijk lijkt dit dus de Portugese en Nederlandse manier, welke is goed en welke is slecht? of zijn beide goed of slecht? Er zij uiteindelijk meer wegen die naar Rome leiden.

Wat ik de TS wel mee wil geven over de slof is dat ik zou proberen om af en toe zonder slof te rijden, sommige paarden (en vooral pony's) zijn zo slim dat ze binnen de kortste keren door hebben dat als er geen slof aan hangt, ze veel meer kunnen doen. Ik zou dus proberen om het een beetje af te wisselen.

Wat misschien ook zou kunnen helpen is om twee teugels aan het bit vast te maken, op deze manier wordt de druk ook meer verdeeld. Of dit voor jou voldoende is weet ik niet, maar wellicht het proberen waard.

En ik snap heel goed dat je ondanks je reuma toch fanatiek dressuur wilt rijden, ik heb zelf rugproblemen, maar alleen maar recreatieve bosritjes is voor mij ook echt niet weggelegd.

Ik hoop voor jou op een warme winter (zonder pijn) maar stiekem hoop ik zelf toch wel op een beetje sneeuw of ijs.

Heel veel succes ermee en ik hoop dat je er uit komt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:23

Voor beide geldt..ik doel op een stangbit en een hulpteugel... dat het toch de ruiterhand is die bepaald of het goed of slecht is. Zelfs een gewoon bit is in de hand van een "zager" bv een martelwerktuig... Huilen
Ik denk niet dat ik de TS kan beschuldigen van harde handen... Knipoog
Het is inderdaad gewoon een interessante discussie geworden. Dat kan best, als je maar niet komt met beschuldigingen, wat je zo vaak ziet,. Hier zijn gewoon de voors en tegens afgewogen, er is geduldig uitgelegd en goed onderbouwd. Het gaat tenslotte niet om het gelijkkrijgen. We hebben allemaal onze eigen ervaringen en eigen stukje kennis en als je dat deelt, kom je tot goede resultaten, dat blijkt. OK dan!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 01:09

ik heb idd een aantal nuttige tips gehad die ik zeker meeneem in verdere overwegingen. op het moment lig ik met longontsteking op bed, dus foto´s van het rijden zitten er even niet in. maar ze komen er wel aan in de nabije toekomst. Cool

en toch wil ik nog even (nogmaals) een applausje en een bedankje aan alle deelnemers aan dit topic voor de zeldzaam positive, leerzame manier van discusseren over een van de meest gevreeste onderwerpen hier op bokt! Pling

we mogen best een beetje trots op onszelf zijn vind ik OK dan!

ow, en uhh, Bosch:

ondankt dat het gezondheidtechnisch niet echt geweldig is voor mij, hoop ik toch ook stiekum wel een beetje op een een mooie witte winter met ijs om te schaatsen. het heeft toch een bepaalde charme die de winter eigenlijk niet mag missen Lachen .
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 18-11-04 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:19

Wie komt er met taart?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 01:26

heeft iemand een mooi symbolisch plaatje van een hele lekere, grote, mooie taart? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:14

we kunnen het best Haha! Haha!