Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:37

Waarom plaatst ie dan het rechter been naast de massa Verward

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:37

Om het gewicht op te vangen ofzo?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:38

Precies, JOUW gewicht valt naar binnen omdat je naar verhouding meer naar rechts zit en dat moet je paard opvangen.

Wacht, ik zal even een foto plaatsen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:43

Aqua8horse schreef:
Je blijft ook gewoon recht boven je paard zitten. Door je been lang te maken krijg je meer druk(gewicht) op je zitbeenknobbel. Scheef hangen is natuurlijk ten alle tijde uit den boze. De ervaring dat je paard naar buiten weg zal lopen heb ik in ieder geval niet. Jaren geleden had ik een deskundige instructrice die dat ook al zei. Na de discussie hier heb ik eens rondgevraagd en veel menesen kennen dat. Het valt mij wel op dat dat altijd wat oudere instructeurs zijn waar deze mensen en ikzelf ook les van hebben gehad. Volgens mij staat het ook gewoon in de dressuurboeken.

En toch snap ik het niet. De benen zijn ten alle tijden lang alleen ligt je buitenbeen in de wending iets terug om het uitzwaaien van de achterhand tegen te gaan. Je moet altijd evenwijdig blijven met jouw bovenlichaam aan de schouders van het paard. Het meedraaien vanuit je middel zonder dat je benen zich verleggen.
Nou ja mijn instructeur is ook oud en van de oude stempel en heeft het daar nog nooit over gehad. Het klinkt mij vreemd in de oren.

Als het voor iemand werkt is dat okee. Het betekent aan het andere uiteinde wel dat de meeste mensen je paard niet mee na kunnen rijden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:46

Hier dus het voorbeeld wat ik bedoel:
Afbeelding

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:46

Mensen, beide systemen werken hoor Haha!

Beelden? Ga eens op een grote reiningwedstrijd kijken

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:48

Ik wil zeker nog eens jouw tak van sport "proeven", romkabouter Knipoog

Daar hoort u nog nader van Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:51

Zelfs in de western zijn de meningen verdeelt hoor Lachen
Maar misschien komt dat meer omdat die vaak zijn "overgestapt"
Dit is trouwens een volkomen ongefundeerde uitspraak Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:52

Ik moest heel even goed kijken maar nu snap ik wat je bedoelt Tyrza

Tyrza

Citaat:
Zelfs in de western zijn de meningen verdeelt hoor Lachen
Maar misschien komt dat meer omdat die vaak zijn "overgestapt"
Dit is trouwens een volkomen ongefundeerde uitspraak Haha!

In dressuur dus ook, dat zie je maar in dit topic Lachen
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 01-11-04 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Megan_

Bedankt Tyrza Lachen snap het al .. Hihi

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:53

Nou ja, "mijn tak" is wat overdreven als je mijn profiel bestudeert Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:55

Tyrza schreef:
In dressuur dus ook, dat zie je maar in dit topic Lachen

Ik denk dat er geen enkele sport is waarover zo veel discussie mogelijk is....

Komt door de onberekenbare factor: het PAARD

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:55

DePennyBitch schreef:
Ik moest heel even goed kijken maar nu snap ik wat je bedoelt Tyrza

Zo zie je, het sluipt erin en je moet er even attent op gemaakt worden.

In wezen zou men zeggen dat deze amazone de heupen inknikt, maar in feite houd deze de rug krom door het gewicht wat teveel op de rechterbil is, te compenseren met de linkerschouder naar voren te gooien (of v.v.).

In eerste instantie nog niet eens zo storend op de foto, maar uiteindelijk heeft dit wel zijn (negatieve) uitwerking tov de balans van het paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:00

Voordat we weer beginnen met elkaar de zwarte Piet toe te spelen (nog een paar weken geduld mensen Pling )
Het is in beide systemen natuurlijk NIET de bedoeling om over te hellen naar een bepaalde kant. Feit blijft dat als je aan de binnenkant gaat zitten, je paard volgens het "val" principe wendt en als je aan de buitenkant zit volgens het "duw" principe. Bij het eerste kun je niet snel door de bocht, bij de tweede wel.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:02

Zou dat niet te maken hebben met de verzameling van het paard en de lengtebuiging om het been, Rom?

Ik heb immers geleerd dat het b.a. been het dragende been is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:06

Ik heb ook nog iets gevonden uit Dressuurtraining dooir Michael J Stevens

Om het paard te helpen in de wending moet je je bovenlichaam in de gewenste richtinh draaien, zodat je je buitenschouder naar voren brengt terwijl beide schouders parallel aan die van het paard blijven als hij de wending in gaat. Ga niet opzij leunen. Op datzelfde moment houd je je binnenbeen op zijn plaats en schuif je je dij, knie, en onderbeen van je buitenbeen terug tot je hak ongeveer 10 cm naar achterne ligt. Deze verandering van houding zou voldoende moeten zijn om iets meer gewicht op de binnenkant van je zit te brengen. Het geheel zal er dan toe leiden dat je paard wordt aangemoedigt te buigen en te wenden in de gewenste richting
[color=#][/color]
Wel is het zo dat je been lang blijft en ik hoor mijn instructeur alweer zeggen vanuit de heup terug leggen en niet optrekken. Het been gaat terug maar er staat duidelijk dat het gewicht daardoor op de binnenzitbeenknobbel komt.

Ik ben overigens wel benieuwd naar hoe aq8horse dit rijd. Dus een voorbeel zou geweldig zijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:09

Tyrza schreef:
Zo zie je, het sluipt erin en je moet er even attent op gemaakt worden.

In wezen zou men zeggen dat deze amazone de heupen inknikt, maar in feite houd deze de rug krom door het gewicht wat teveel op de rechterbil is, te compenseren met de linkerschouder naar voren te gooien (of v.v.).

In eerste instantie nog niet eens zo storend op de foto, maar uiteindelijk heeft dit wel zijn (negatieve) uitwerking tov de balans van het paard.

Oh god, ik bedenk me net dat ik een enoooooorme boute foto van mezelf heb in de poging schoudervóór te rijden... ik zoek um ff op....

Niet allemaal over mij heenvallen, ik wéét dat ik er bagger op zit en supppppper fout maak, maar het geeft wel een leuk beeld over wegvallen over de schouder Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:14

Tyrza schreef:
Zou dat niet te maken hebben met de verzameling van het paard en de lengtebuiging om het been, Rom?

Ik heb immers geleerd dat het b.a. been het dragende been is.

Ja, dat is ook zo bij verzameling. Maar hoe meer snelheid het paard maakt, hoe meer het gewicht naar de voorhand verschuift. (ergens eens leuke tekeningen van gezien)
Als je dus hard door de bocht wilt, moet je dus zeker niet op de binnenkant zitten. Dan ga je onderuit.
Je gewicht moet je dan op de plek hebben die het minste druk op de bodem geeft. Buitenkant dus, want het paard gaat met snelheid echt wel schuin door de bocht Haha!

Ik kom mogmaals eens aan met dat moterrijden gedoe. Een moter duw je ook de bocht in.
Zo dus Lachen
Afbeelding

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:17

Goed, hier komt ie dan:

Afbeelding

Duidelijk een voorbeeld van niet kijken waar je naartoe wilt (rechtuit dus) en ingeknikte heup.
Door het staren naar de schouder (want ik wilde immers schouderbinnenwaarts rijden) verplaatste ik mijn gewicht te ver naar buiten, bleef ik niet recht zitten en mislukte de oefening. Matador kleeft overduidelijk aan de wand, valt weg en voila.... rijtechnisch probleem!

Na het zien van deze foto heb ik gelukkig heeeel hard gewerkt en behoort deze zeer grove fout tot het verleden!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:20

Romkabouter schreef:
Ik kom mogmaals eens aan met dat moterrijden gedoe. Een moter duw je ook de bocht in.
Zo dus Lachen
[image]

En anders ga je op je plaat *LOL*

Ik ken het, heb ook examen gedaan Ziek

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:20

Door het staren knikte je in en daarmee kreeg je teveel druk op je RECHTERzitbeenknobbel. Waardoor je paard naar LINKS gaat. Doordat je been en teugels erbij houdt heb je nog wel de stelling naar rechts.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:21

DePennyBitch schreef:
Ik ken het, heb ook examen gedaan Ziek

Dan weet je dus precies hoe het werkt Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:22

Romkabouter schreef:
Door het staren knikte je in en daarmee kreeg je teveel druk op je RECHTERzitbeenknobbel. Waardoor je paard naar LINKS gaat. Doordat je been en teugels erbij houdt heb je nog wel de stelling naar rechts.

Ja, dat bedoelde ik ook, zei het alleen verkeerd Bloos!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:24

Romkabouter schreef:
Dan weet je dus precies hoe het werkt Knipoog

Ik ben dus niet meer gevallen na die ene keer in het achtje Knipoog

En ik zeg ook er bij dat ik er ook profijt van heb gehad met paardrijden!