Wat verstaan jullie onder zware training???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:21

Talentvolle paarden zijn te duur om makkelijk mee om te springen, en ze zijn zeker te duur om zomaar te verrijden. De meeste van dit soort dingen zie je bij de middenmoot, die groep die het allemaal zo graag wil maar het net niet kunnen, idem het paard. Bij de top gebeurt dat echt allemaal niet, die zijn iets zuiniger met hun paarden, al is het alleen omdat ze gewoon veel te duur zijn. Het zijn de wanabee Ankies en Jossen die een paard naar de klote helpen omdat ze veel te vroeg, veel te veel doen. Voor mij is jonge paarden mijn werk. Het is een kwestie van aanvoelen en vooral luisteren naar je paard.... luister naar wat deze aangeeft en daarop een trainingschema maken die dagelijks aangepast wordt.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:14

dutske schreef:
jij wisselt met de minuut
daante trainde je heel intensief, en meerdere keren springen
daarbij stonden er paarden van 215 jaar op stal
nu train je minder intensief, en zijn die paarden plots 30
jaja Schijnheilig
dsaarbij,elinea's in een lange tekst zijn handiger voor te lezen, kheb de moeite niet gedaan om verder te lezen

euhm sinds wanneer kan een paard 215 worden?? volgens mij kan dat toch niet hoor Haha! ik heb gezegt dat ik meestal 1 OF 2 keer per week spring dat valt vaak te zien of die ene keer super goed ging of juist heel slecht. je hebt gelijk met die alineas bedankt ik zal er op letten. Lachen

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:24

joepje schreef:
Tja..als je portomonee belangrijker is dan het welzijn van je paard...
Hoe vaak hoor je niet dat paarden die topsport moeten bedrijven op jonge leeftijd versleten zijn?
Ach, wat maakt het uit, kopen ze toch gewoon weer een nieuwe?
Ja, als je ged belangrijker vind, vind ik het logisch dat sommige mensen hun paarden zo achterlijk veel laten werken, het is veeeel belangrijker dat je beurs zo snel mogelijk gevuld is!
Sorry hoor, ik vind mensen met zo'n instelling geen paard nut!
maarja, ook dit is maar een mening..

ik denk niet dat mijn portomonee belangrijker is dan het welzijn van mijn paard. Als ik moet kiezen tussen wandelen of les dan kies ik liever wandelen en spelen met mijn paard in de weide maar ik moet lessen nemen en mijn paard heeft zogezegt teveel tallent om zomaar te gaan wandelen,

ik moet natuurlijk ook wandelen maar ik moet voorruit zeggen ze. Het ben ik niet alleen die beslist hoe ik mijn paard moet rijden. mijn paard is het belangrijkste wat ik heb.

en ik doe het zeker niet voor het geld wand als iemand mij nu euhmm kweetni 100.000 euro bied (wel héél veel natuurlijk maar het is maar een stom voorbeeld.) dan doe ik ze nog ni weg en als ze dan echt zou weg moeten liever een goede thuis met veel weide gang en goede mensen dan een thuis waar ze mishandeld word enzo voor 100.000 euro dit is maar een idioot voorbeeld maar ik wil alleen duidelijk maken dat mijn paard alles is voor mij.

en je hebt gelijk dat zo'n mensen geen paard nut zijn.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:30

jullie hebben voor een groot deel gelijk vindt ik bij nader inzien maar ik doe met mijn paard wat bij ons op stal alle jonge paarden doen dus denk er niet altijd zo bij na. heb besloten dit winterseizoen geen licentie te nemen en ga gewoon 1 (soms 2) keer per maand naar een oefwedstrijd in een manege niet zo ver van bij ons. Ze waren eerst niet akoord met mijn keuze maar het is en blijft mijn paard. jullie moeten niet vergeten dat wij in belgië op springvlak heel anders trainen, waarschijnlijk wel zwaarder (weet ik niet) maar jullie moeten zeker niet denken dat ik heb voor mijn portomonee doe wand mijn paard is mijn beste vriendin, ik zie ze dood graag en wil ze echt nooooooiit meer kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:37

Kimpjeuh schreef:
ik moet natuurlijk ook wandelen maar ik moet voorruit zeggen ze. Het ben ik niet alleen die beslist hoe ik mijn paard moet rijden.

Wie zeggen er dan dat je zoveel moet doen? Je ouders, een instructeur?
Ik snap namelijk nog steeds niet waarom je paard op bepaalde leeftijden bepaalde niveaus behaald moet hebben. Ik heb een beetje het idee dat jij wel het beste voor hebt met je paard, maar dat je verkeerd 'beinvloed' wordt van buitenaf, waardoor je denkt dat je heel normaal bezig bent.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:39

Het is natuurlijk ook net wat je ziet om je heen en wat gewoon is op de stal waar je staat Lachen.

Ik denk ook dat het trainen en de wedstrijden in Belgie wat anders zijn geregeld dan in Nld (kijk bijvoorbeeld maar naar het promotiesysteem voor dressuurwedstrijden in Nld in vergelijking met Belgie).

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:41

CCCCorine schreef:
Wie zeggen er dan dat je zoveel moet doen? Je ouders, een instructeur?
Ik snap namelijk nog steeds niet waarom je paard op bepaalde leeftijden bepaalde niveaus behaald moet hebben. Ik heb een beetje het idee dat jij wel het beste voor hebt met je paard, maar dat je verkeerd 'beinvloed' wordt van buitenaf, waardoor je denkt dat je heel normaal bezig bent.

je hebt misschien wel gelijk maar jah
mijn ouders weten niet zo heel veel van paarden, voornamelijk mijn instructeurs. maar die hebben internationaal gereden en al kei veel paarden opgeleid enzo dus zouden zij het dan fout hebben Verward ik weet het echt niet goed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:49

je moet doen wat je gevoel je ingeeft. luisteren naar je paard!!! VOORAL luisteren naar je paard. je paard geeft een grens aan. Op het moment dat hij TE fit is gaat het niet goed. Als hij te flegmatiek is gaat het niet goed. Het paard geeft zelf aan waar op dat moment zn grenzen liggen en het is aan ons mensen om die grenzen te verleggen zonder dat het paard in verzet gaat

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:52

gijsenkim schreef:
je moet doen wat je gevoel je ingeeft. luisteren naar je paard!!! VOORAL luisteren naar je paard. je paard geeft een grens aan. Op het moment dat hij TE fit is gaat het niet goed. Als hij te flegmatiek is gaat het niet goed. Het paard geeft zelf aan waar op dat moment zn grenzen liggen en het is aan ons mensen om die grenzen te verleggen zonder dat het paard in verzet gaat

je hebt gelijk. Lachen

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:41

Kimpjeuh schreef:
jullie hebben voor een groot deel gelijk vindt ik bij nader inzien maar ik doe met mijn paard wat bij ons op stal alle jonge paarden doen dus denk er niet altijd zo bij na. heb besloten dit winterseizoen geen licentie te nemen en ga gewoon 1 (soms 2) keer per maand naar een oefwedstrijd in een manege niet zo ver van bij ons. Ze waren eerst niet akoord met mijn keuze maar het is en blijft mijn paard. jullie moeten niet vergeten dat wij in belgië op springvlak heel anders trainen, waarschijnlijk wel zwaarder (weet ik niet) maar jullie moeten zeker niet denken dat ik heb voor mijn portomonee doe wand mijn paard is mijn beste vriendin, ik zie ze dood graag en wil ze echt nooooooiit meer kwijt

OK dan! Ik vind het heel erg goed dat je nu zelf gaat nadenken over wat goed is voor je paard, in plaats van wat iedereen doet!
Ik zeg niet dat je niet meer moet trainen en niet meer op wedstrijden moet gaan, je kan (naar mijn mening) best 1 a 2 keer per maand op wedstrijd met zo'n jong ding, als jij zelf maar in je hoofd houdt datje het paard moet zien als tiener, iemand van 14/15... Zo iemand kan wel werken enzo, maar je kan er nog geen hele hoge lichamelijke druk opleggen, omdat ze nog groeien, zowel geestelijk als lichamelijk...
Met 5 a 6 jaar is het paard pas echt volwassen!

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:40

dankje. ja maar je denkt natuurlijk altijd dat wat je instucteur zegt dat goed is dat dat natuurlijk ook goed is he

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:29

Yep, ik ken het... helaas....

Maar ik vind het dus echt goed dat je er nu zelf over na bent gaan denken!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:23

CCCCorine schreef:
Zwaar is een relatief iets. Wat voor het ene paard licht werk is, kan voor het andere paard heel zwaar werk zijn.

Naar mijn idee is zwaar werk, werk waarbij het paard zich duidelijk in moet spannen. Dus dat een paard er echt moeite voor moet doen om een bepaalde oefening goed uit te voeren. Voor het ene paard kan dit het uitvoeren van een pirouette zijn, voor het andere paard het lopen van een grote volte.

Ben ik het helemaal mee eens OK dan!

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:53

ja ik ook!!! OK dan!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:06

Ik heb gisteren nog een nét 3-jarige hengst gezien onder het zadel. Leuk dier qua bouw maar helaas nu al verpest. Sleept met het linkerachterbeen omdat het arme dier zó in elkaar gereden was (type ruiter was 'kin op de borst') dat het helemaal vast zat in zijn lijf. Ze zijn nu met het herstel bezig, maar ik hoop dat het op tijd is. Het paard is erg hoogbenig, nog erg slap en heeft door dat 'kin op de borst' rijden geen lengte in de hals met alle nadelige gevolgen van dien.....

En dan kijk ik naar mijn 'doorsnee', nu 5-jarige, merrie die vorig jaar is ingereden. Onder het zadel heeft ze iedere keer weer super veel plezier en ze is altijd vriendelijk gemutst. Tja, mijn merrie is 'pas Z' als ze minimaal 8 is ofzo?!!! MAAR WEL GEZOND EN VROLIJK GEMUTST!!!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:19

Randy01 schreef:
Ik heb gisteren nog een nét 3-jarige hengst gezien onder het zadel. Leuk dier qua bouw maar helaas nu al verpest. Sleept met het linkerachterbeen omdat het arme dier zó in elkaar gereden was (type ruiter was 'kin op de borst') dat het helemaal vast zat in zijn lijf. Ze zijn nu met het herstel bezig, maar ik hoop dat het op tijd is. Het paard is erg hoogbenig, nog erg slap en heeft door dat 'kin op de borst' rijden geen lengte in de hals met alle nadelige gevolgen van dien.....

En dan kijk ik naar mijn 'doorsnee', nu 5-jarige, merrie die vorig jaar is ingereden. Onder het zadel heeft ze iedere keer weer super veel plezier en ze is altijd vriendelijk gemutst. Tja, mijn merrie is 'pas Z' als ze minimaal 8 is ofzo?!!! MAAR WEL GEZOND EN VROLIJK GEMUTST!!!

Dieptriest hoor, zo'n jong paard... Huilen
Zulke mensen zijn geen paard nut, en zouden van een paard af getrapt moeten worden!
gelukkig denk je er zelf wel heel verstandig over! OK dan!

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:19

Hallo,

ik versta onder zwaar trainen iets waar het paard heel veel voor moet inspannen.Het kan voor een paard ook zwaar zijn een pacour van 1 meter te springen.per paard per persoon is dit verschillend

gr.may

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:03

Conditie-training: intervallen (zo'n 4à5 km lang), rit door de duinen
Dressuurtraining: meer als een standaard uurtje met de gewone dingetjes, echt oefenen op dingen die verkeerd gaan tot het beter/goed gaat.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:39

een zware training vind ik ong. 45 min in de bak en dan echt goed op de achterhand rijden met veel overgangen dat is voor ons allebij heel zwaar Lachen misschien voor iemand anders wel weer minder en een bosrit is vaak niet zo zwaar meestal ga ik ong. 1 keer in de maand een rit van ong. 23km rijden en dan met een goed hoog tempo en dan ook nog naar een zandverstuiving met mul zand dat vind mijn haf wel zwaar maar meestal komt ze dan wel weer bij als we effe stappen dus ik denk dat de bak zwaarder is *LOL*

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:47

ja ik denk dat het wel van paard tot paard af, wat de vewachtingen zijn, sportpaard of wandelpaard,...ik denk dat da voor alle paarden wel een beetje anders is.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:32

allesind mijn training is aangepast, heb wat springruiters gecontacteerd en zij hebben mij een schema helpen maken.
maandag: rustdag, weide
dinsdag: rustig een beetje dressuur rijden 45 min.
woensdag: dressuurles (1.uurtje)(vrij intensief)
donderdag: wandelen of rustig dressuur rijden.
vrijdag: springles
zaterdag: wandelen of soms jumping
zondag meestal jumping anders les (1.00)
wat vinden jullie hiervan?? mijn paard staat wel bijna dagelijks ook nog op de weide.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:42

Kimpjeuh schreef:
allesind mijn training is aangepast, heb wat springruiters gecontacteerd en zij hebben mij een schema helpen maken.
maandag: rustdag, weide
dinsdag: rustig een beetje dressuur rijden 45 min.
woensdag: dressuurles (1.uurtje)(vrij intensief)
donderdag: wandelen of rustig dressuur rijden.
vrijdag: springles
zaterdag: wandelen of soms jumping
zondag meestal jumping anders les (1.00)
wat vinden jullie hiervan?? mijn paard staat wel bijna dagelijks ook nog op de weide.

is toch goed te doen? als je paard tenminste in conditie is Knipoog maar dat zal wel

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:49

geeek schreef:
is toch goed te doen? als je paard tenminste in conditie is Knipoog maar dat zal wel

dat is ze wel! *LOL*

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:44

moet makkelijk kunnen!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:56

Heel prima schema lijkt mij zo Haha!:D:D:D