Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dutske schreef:jij wisselt met de minuut
daante trainde je heel intensief, en meerdere keren springen
daarbij stonden er paarden van 215 jaar op stal
nu train je minder intensief, en zijn die paarden plots 30
jaja![]()
dsaarbij,elinea's in een lange tekst zijn handiger voor te lezen, kheb de moeite niet gedaan om verder te lezen
joepje schreef:Tja..als je portomonee belangrijker is dan het welzijn van je paard...
Hoe vaak hoor je niet dat paarden die topsport moeten bedrijven op jonge leeftijd versleten zijn?
Ach, wat maakt het uit, kopen ze toch gewoon weer een nieuwe?
Ja, als je ged belangrijker vind, vind ik het logisch dat sommige mensen hun paarden zo achterlijk veel laten werken, het is veeeel belangrijker dat je beurs zo snel mogelijk gevuld is!
Sorry hoor, ik vind mensen met zo'n instelling geen paard nut!
maarja, ook dit is maar een mening..
Kimpjeuh schreef:ik moet natuurlijk ook wandelen maar ik moet voorruit zeggen ze. Het ben ik niet alleen die beslist hoe ik mijn paard moet rijden.
CCCCorine schreef:Wie zeggen er dan dat je zoveel moet doen? Je ouders, een instructeur?
Ik snap namelijk nog steeds niet waarom je paard op bepaalde leeftijden bepaalde niveaus behaald moet hebben. Ik heb een beetje het idee dat jij wel het beste voor hebt met je paard, maar dat je verkeerd 'beinvloed' wordt van buitenaf, waardoor je denkt dat je heel normaal bezig bent.
gijsenkim schreef:je moet doen wat je gevoel je ingeeft. luisteren naar je paard!!! VOORAL luisteren naar je paard. je paard geeft een grens aan. Op het moment dat hij TE fit is gaat het niet goed. Als hij te flegmatiek is gaat het niet goed. Het paard geeft zelf aan waar op dat moment zn grenzen liggen en het is aan ons mensen om die grenzen te verleggen zonder dat het paard in verzet gaat
Kimpjeuh schreef:jullie hebben voor een groot deel gelijk vindt ik bij nader inzien maar ik doe met mijn paard wat bij ons op stal alle jonge paarden doen dus denk er niet altijd zo bij na. heb besloten dit winterseizoen geen licentie te nemen en ga gewoon 1 (soms 2) keer per maand naar een oefwedstrijd in een manege niet zo ver van bij ons. Ze waren eerst niet akoord met mijn keuze maar het is en blijft mijn paard. jullie moeten niet vergeten dat wij in belgië op springvlak heel anders trainen, waarschijnlijk wel zwaarder (weet ik niet) maar jullie moeten zeker niet denken dat ik heb voor mijn portomonee doe wand mijn paard is mijn beste vriendin, ik zie ze dood graag en wil ze echt nooooooiit meer kwijt
CCCCorine schreef:Zwaar is een relatief iets. Wat voor het ene paard licht werk is, kan voor het andere paard heel zwaar werk zijn.
Naar mijn idee is zwaar werk, werk waarbij het paard zich duidelijk in moet spannen. Dus dat een paard er echt moeite voor moet doen om een bepaalde oefening goed uit te voeren. Voor het ene paard kan dit het uitvoeren van een pirouette zijn, voor het andere paard het lopen van een grote volte.
Randy01 schreef:Ik heb gisteren nog een nét 3-jarige hengst gezien onder het zadel. Leuk dier qua bouw maar helaas nu al verpest. Sleept met het linkerachterbeen omdat het arme dier zó in elkaar gereden was (type ruiter was 'kin op de borst') dat het helemaal vast zat in zijn lijf. Ze zijn nu met het herstel bezig, maar ik hoop dat het op tijd is. Het paard is erg hoogbenig, nog erg slap en heeft door dat 'kin op de borst' rijden geen lengte in de hals met alle nadelige gevolgen van dien.....![]()
En dan kijk ik naar mijn 'doorsnee', nu 5-jarige, merrie die vorig jaar is ingereden. Onder het zadel heeft ze iedere keer weer super veel plezier en ze is altijd vriendelijk gemutst. Tja, mijn merrie is 'pas Z' als ze minimaal 8 is ofzo?!!! MAAR WEL GEZOND EN VROLIJK GEMUTST!!!
Kimpjeuh schreef:allesind mijn training is aangepast, heb wat springruiters gecontacteerd en zij hebben mij een schema helpen maken.
maandag: rustdag, weide
dinsdag: rustig een beetje dressuur rijden 45 min.
woensdag: dressuurles (1.uurtje)(vrij intensief)
donderdag: wandelen of rustig dressuur rijden.
vrijdag: springles
zaterdag: wandelen of soms jumping
zondag meestal jumping anders les (1.00)
wat vinden jullie hiervan?? mijn paard staat wel bijna dagelijks ook nog op de weide.