Piaffe dvd Anky?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:33

xyzutu2 schreef:
Aangezien dressuur een jurysport is, willen de ruiters paarden die aan de wensen van de jury voldoen (om te scoren) en moeten de fokkers de paarden fokken die de jury wil zien.

Dat lijkt me trouwens de verkeerde beweegreden om het boekje aan te passen, met je andere argumenten in het achterhoofd erbij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:54

xyzutu2 schreef:
Dressuursport is tegenwoordig een industrie die erg nauw gekoppeld is aan de fokkerij. Top-dressuurhengsten krijgen meer merries te bedienen dan een even goed bewegende hengst die nergens gepresteerd heeft.

Was dat maar zo. 450 merries naar Trento die nog niets heeft laten zien en zo zijn er nog meer. Gribaldi dekt nu ondaks zij prestaties minder dan toen hij nog niets had laten zien. Ik ben in het unieke bezit van een Welcome en mijn merrie is drachtig van Weyden. Van Lancet kreeg ik indertijd een merrie niet drachtig.

Fokkerij is geen industrie, maar de fokkers willen een beetje op zeker spelen omdat de gebruikers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Weyden kost 1.100 euro dekgeld en dat is voor een hengst die zich eigenlijk in de fokkerij niet heeft onderscheiden veel geld. De meeste fokkers durven dat soort dure gokken niet aan.
En als ze het doen zullen de gebruikers ze niet belonen voor hun creativiteit.

Die willen een aangereden, op de foto's volmaakte 3 jarige, ga maar uitrekenen wat die intussen gekost heeft.
Fokkersindustrie, ik wordt erg verdrietig van zo'n kortzichtige opmerking .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:17

xyzutu2 schreef:
Hierop is dat trekken van het rechterbeen niet te zien, maar je ziet wel dat het links en rechtsachter niet helemaal gelijke paslengtes maken. Wel moeilijker zichtbaar onder deze hoek. Niet zo duidelijk als op de OS, maar als je goed kijkt is het wel zichtbaar.

Ik geloof dat er in de hele dressuurgeschiedenis maar 1 paard is geweest die dat niet had, en dat was Rembrandt. (en die zal ongetwijfeld ook proeven hebben gelopen waar ie dat wel een klein beetje liet zien).

Er zit nogal een verschil tussen niet helemaal gelijk en helemaal niet gelijk.

Dat is een van de redenen waarom ik dit soort topics een klein beetje zinloos vindt. Er word hier hoofdzakelijk een hele hoop boekenwijsheid gepresenteerd, en dan wil men vervolgens plaatjes van piafferende paarden met bewegende beelden gaan vergelijken

Laat me jullie nou even uit de droom helpen: geen enkel paard piaffeert 100% gelijk. Je kunt nu dus zeggen dat er dus nooit een 10 uitgedeeld mag worden, dan moet je misschien even in je achterhoofd houden dat we met hele cijfers werken en een 9,5 dus een 10 wordt. Salinero piaffeert gewoon akelig goed! Rusty heeft er een hakkel in zitten, maar die heeft weer akelig goede appuyementen en wisselseries waar hij die punten weer mee ophaalt. En zo komt ie alsnog op de 2e plek uit

Ik hoor in dit soort topics altijd een heleboel afgunst over de verkeerde paarden die altijd maar op 1 staan (want dat is nooit het paard van degene die dat schrijft). Als jullie die energie nou eens stoppen in het trainen van je paarden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:28

Ach ja Zep, het is vrij makkelijk om mensen maar afgunst in de schoenen te schuiven, maar bedenk eens voor een tel dat dat misschien helemaal niet het geval is. Je hoeft namelijk niet afgunstig te zijn om ergens kritisch naar te kijken, te analyseren en over na te denken . Misschien ook verstandiger dan een roze bril 'het is Anky en dus is het goed'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:31

Ik denk dat je gewoon realistisch moet zijn.

Mensen verwachten van de Olympisch kampioen dat ie 100% uit het boekje piaffeert. Nou dat doet ie dus niet, en voor zover ik weet is er ook nog nooit een geweest die dat deed...

Mag ie daarom niet op 1 staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:42

Het is vrij jammer dat er dan op de DVD beweerd wordt dat het zo moet en niet anders Verward. Vertel dan wat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:50

daar heb ik geen mening over, ik heb die dvd niet gezien namelijk.

Het ging mij om de plaatsingen op de OS.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:52

Wat dacht je trouwens van Flemmingh, die heeft zover ik weet niet noemenswaardig in de sport gelopen, maar zie eens wat hij dekt (en wat voor top nakomelingen hij heeft, zowel op sport als op keuringsgebied)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:53

Volgens mij is Flemmingh de bevestiging van xuzutu2 bedoelt.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:38

Kafue schreef:
. En uiteindelijk is takt de eerste van de vijf basisbegrippen.
(...)
Zodra die takt dus bij een grand prix paard wegvalt, vallen die andere bedrippen als verzamelen ook weg omdat takt een eerste belangrijke basisgegeven is.

erhm, een beetje offtopic, maar ben zeer onder de indruk van dit topic.
nu alleen ff dit: VIJF basisbegrippen? dacht dat het er ZES waren? (ik neem aan dat je het hier over het opleidingsscala hebt?
(takt, ontspanning, aanleunig, inmulps, rechtrichten en VERZAMELING)(wat indd mist bij anky, gezien de hele houding van het paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:40

ik ken zelfs een rijtje van 10...

en Anky bakt er idd weer eens geen bal van Tong uitsteken

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:52

muiszje schreef:
erhm, een beetje offtopic, maar ben zeer onder de indruk van dit topic.
nu alleen ff dit: VIJF basisbegrippen? dacht dat het er ZES waren? (ik neem aan dat je het hier over het opleidingsscala hebt?
(takt, ontspanning, aanleunig, inmulps, rechtrichten en VERZAMELING)(wat indd mist bij anky, gezien de hele houding van het paard)

Huh? Begrijp ik nu goed dat je zegt dat bij Anky verzameling mist??? Verward
Daar ben ik het niet mee eens.
En als je de piaffe van Salinero vergelijkt met alle andere paarden die mee hebben gedaan aan de OS, dan komt hij daar naar mijn mening met kop en schouders bovenuit. En dan mag Rembrant de piaffe echt (bijna) perfect uitvoeren, dit is echt een uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:42

flamingo schreef:
Huh? Begrijp ik nu goed dat je zegt dat bij Anky verzameling mist??? Verward
Daar ben ik het niet mee eens.

Waarom niet?

(Piaffe is het toppunt van verzameling. Verzameling houdt in dat de achterbenen meer gewicht dragen dan de voorbenen waardoor de voorbenen minder zwaar belast worden en hoger opgetild kunnen worden. Het summum van verzameling is de levade, waarin een paard met gebogen achterbenen alle gewicht op de achterhand draagt. Een paard dat met de achterbenen een zweefmoment heeft terwijl de voorbenen op de grond staan, heeft geen gewicht op de achterhand en juist veel meer op de voorhand. Zo'n paard is niet verzameld. En aangezien Salinero op de hele dvd en tijdens de spelen piaffeert terwijl hij bij elke pas op zijn voorbenen staat en de achterbenen in de lucht zijn...).

Maar nu weer on topic. Mijn redenatie over tophengsten in de fokkerij is inderdaad wat kort door de bocht. Toch geloof ik dat dressuurjurieleden een grote rol spelen in de ontwikkeling van het dressuurpaard. Dat is op zich geen reden om het dressuurregelboekje aan te passen. Wat ik wel een reden vind is dat jurieleden zeggen die regels te volgen, terwijl ze dat in praktijk niet doen. Schep daar duidelijkheid in door een nieuw regelboek op te stellen, en dan kun je niet alleen ruiter maar ook paard eerlijk en navolgbaar beoordelen. Ik wordt niet moe van de foto's van dravende paarden in de Hoefslag die nog op 1 voorbeen rusten, maar wel van het zinnetje daaronder dat zegt dat X hier zijn geweldig actieve en sterke achterbeen laat zien. Dat is eenzelfde tegenstelling als je op de dvd tegenkomt: A zeggen en in praktijk B doen.

Nu krijgen paarden punten die ze volgens de oude regels niet zouden mogen krijgen op grond van hun gangwerk of mate van verzameling. En misschien niet alleen doordat ze 'anders' (bijvoorbeeld ldr) gereden worden, maar ook doordat ze met andere verwachtingen gefokt zijn dan de paarden voor wie de regels eigenlijk opgesteld zijn.

Maar goed, wie is er voor/tegen herschrijving van de regels voor de wedstrijdsport en vooral, waarom?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:28

Ik denk dat er inderdaad veel juryleden zijn die steken laten vallen. Zo beoordeeld een een keer mijn driejarige ruin van 1.74 in een B-proef met het gereden zijn in het algemeen zij vond dat het paard de gehele proef meer in verzameling had kunnen lopen en meer aan de teugel. Hallo Hallo dit is een driejarige die hoeft niet in verzameling, maar Mevrouw vond van wel en die jureert?

Het klopt inderdaad dat er zes basisbegrippen zijn, was er een vergeten Sorry Bloos! .

En het klopt ook dat er een aantal GP paarden in Athene waren die niet eens recht konden lopen, die waren wel verzameld maar hartstikke scheef. Er waren er een aantal die geen takt hadden, sommige hadden gewoon geen schwung en er was bij heel veel spanning. Spanning lijkt me wel normaal ik geloof dat ik zoveel druk niet eens aan zou kunnen.
Maar dat staat los van het feit dat sommige ruiters met een paard dat niet eens recht kan lopen op een lange zijde, vierkant de bocht om gaan toch daar meerijden en ook redelijk eindigen. Vraag me niet naar namen die weet ik niet meer maar ik heb me er wel over verwonderd. En dan staan er achter die namen klinkekend afstammingen hoor, en zo blijkt maar weer dat het talent ook een beetje door de ruiter uit gebouwd wordt.

Anky was de beste maar daarom mag je toch wel aanmerkingen op haar hebben, dat is geen kritiek dat zijn verbeterpunten. Een ruiter die niet open staat voor kritiek is geen ruiter en zal ook nooit wat leren.
Zij heeft uitstekend gepresteerd maar er waren haperingen en dus is er wat om aan te werken. Een 100% paard bestaat niet maar we proberen het wel te benaderen. Zij heeft geluk, een heel goed paard, een super leraar en veel talent en gevoel. Die ingredienten hebben de basis gelegd voor het resultaat dat haar van harte gegund is. De meesten van ons hebben niet al die mogelijkheden niet, ook niet het talent om haar manier van rijden het diepe ronde instellen na te kunnen rijden maar daarom hoeven we ons nog niet te weerhouden van commentaar waar we wat mee kunnen.

Ik vind de fokkerij momenteel te veel in hokjes geplaatst worden, er wordt veel te veel een richting uit gefokt en dat is jammer. Een goed paard kent geen kleur, daat zou ik aan toe willen voegen dat een goed paard ook niet in een verplichte dicipline richting gefokt moet worden.
Ik mag graag kijken naar een paard met de zes basisbegrippen die niet alleen mooi kan lopen maar ook een sprong kan maken.

Dan mag dit alles theorie uit boeken zijn mijn opa zei altijd steel met je ogen de ervaring en de manier van doen van anderen en probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren en daarom mag ik graag kijken naar anderen en graag lezen in boeken van anderen.
Ik zou willen dat ik zo goed was als Anky maar dan nog zou ik eerzuchtig genoeg zijn en beter willen zijn.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:10

Kafue schreef:
Ik denk dat er inderdaad veel juryleden zijn die steken laten vallen. Zo beoordeeld een een keer mijn driejarige ruin van 1.74 in een B-proef met het gereden zijn in het algemeen zij vond dat het paard de gehele proef meer in verzameling had kunnen lopen en meer aan de teugel. Hallo Hallo dit is een driejarige die hoeft niet in verzameling, maar Mevrouw vond van wel en die jureert?
beetje vreemd voorbeeld omdat een jury van een B proefje nou niet van hetzelfde kaliber zal zijn als die van een OS. dat er toch steken vallen is logisch, het is immers niet meetbaar en er komen mensen bij kijken. ik vind dit vooralsnog nogal muggeziften hoor, imo was anky duidelijk de beste van de voorgestelde en daarom de kampioen ook al is er op een fragment een technische piaffe-fout. ik ben nog steeds benieuwd naar de voorbeelden van de perfecte piaffe in fragmenten onder dezelfde omstandigheden waarop jullie anky ed. beoordelen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:29

maar het doel van de OS spelen zijn toch wel eens waar: de beste van de beste zijn.. ik vind het jammer dat de piaffe niet zo was, zoals anky het ZOU KUNNEN. ze kan veel beter denk ik. en salinero ook.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:40

muiszje schreef:
maar het doel van de OS spelen zijn toch wel eens waar: de beste van de beste zijn.. ik vind het jammer dat de piaffe niet zo was, zoals anky het ZOU KUNNEN. ze kan veel beter denk ik. en salinero ook.

En dat zal ook wel gaan lukken. Laten we niet vergeten dat Salinero nog jong is.

Bovendien is het niet niets om een piaffe tijdens de proef uit te voeren. Zomaar los tijdens een training zal ook veel makkelijker en mooier zijn. Maar dat komt vast wel in Peking... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:44

Tyrza, kennelijk niet in de trainingen die op de DVD staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 01:03

xyzutu2 schreef:
Natuurlijk wordt gekeken naar de doorfok. Als een tophengst/merrie allemaal stumpertjes voortbrengt dan is niemand zo gek om daar zijn heil in te zoeken. Maar als zo'n hengst wel veulens doorfokt met de gewenste dressuurbewegingen, dan krijgt hij veel aandacht. En terecht, want zo'n hengst levert waar voor zijn geld en met dat fokmateriaal kun je op wedstrijden goed scoren omdat die bewegingen de jury goed liggen. Als die jury extreme bewegingen boven correcte bewegingen plaatst, dan krijg je door datzelfde mechanisme echter steeds meer paarden met extreme bewegingen en steeds minder correct bewegende paarden.

Aangezien dressuur een jurysport is, willen de ruiters paarden die aan de wensen van de jury voldoen (om te scoren) en moeten de fokkers de paarden fokken die de jury wil zien.

Ik vind het zeer sterk opgemerkt en denk absoluut dat je gelijk hebt! Ook over het stuk wat je eerder schreef over tactzuivere draf...............die vind je niet veel meer bij de nederlandse voorbeenzwaaiers Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 01:05

Zep schreef:
). Als jullie die energie nou eens stoppen in het trainen van je paarden....

Tegenwoordig ook al Sjef zijn uitspraken Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 07:46

Lovely schreef:
Tyrza, kennelijk niet in de trainingen die op de DVD staan.

Daar kan ik niet over oordelen, ik heb die dvd nog niet gezien.

Maar is het dan echt zó barslecht??

Het lijkt mij, dat als het niet correct is, ze het ook niet zouden uitgeven? Dat zou immers slecht voor je naam zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:14

Tyrza schreef:
Daar kan ik niet over oordelen, ik heb die dvd nog niet gezien.

Maar is het dan echt zó barslecht??

Het lijkt mij, dat als het niet correct is, ze het ook niet zouden uitgeven? Dat zou immers slecht voor je naam zijn...

Niet als die piaffe er voor leken heel aardig uitziet, en als de getoonde fouten door de kenners als correct worden gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:16

Het hangt een beetje van je doelgroep af denk ik. Er zijn plenty mensen die het niet zien, er zijn er nog een heleboel die het goed praten en dat bij elkaar is qua verkoopcijfers al wel bevredigend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:02

De piaffe die ik bedoel heb ik eindelijk gescand, maar helaas is heb ik alleen de grote versie op het web gezet. Verkleinen doe ik later nog, of als iemand het hier kan doen is dat ook prima. De pagina op oorspronkelijke grootte staat hier: https://homedrive.home.nl/vrijheidsdres ... iek/piaffe

edit: link vervangen[/size]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-04 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:16

Ik heb de dvd ook. Ben er ook niet echt tevreden over. Ik heb er zelf niets van geleerd en dat vind ik jammer. Verder ga ik me niet bemoeien met de piaffe etc. van Salinero, want ik denk dat Anky heel goed weet waar ze mee bezig is