Wat is eigenlijk de functie van een sperriem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:06

Aqua8horse schreef:
Maar inmiddels is het mij duidelijk geworden dat er tegen beter weten in ongelovige Tomassen zijn, die toch per definitie er weer tegen in zullen blijven gaan. Dat mag van mij, want ik weet wel beter *LOL* *LOL*

Hier ging het mij om.
Mij hoor je niet over het feit dat er mensen zijn die met klapperende sperriempjes en schuivende neusriemen rijden, ik zeg alleen dat ik zo niet optuig.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:07

Aqua8horse schreef:
Het verhaal over het type huidje verklaart helemaal niets.Ik heb ook losse neusriemen, gecombineerd zonder sperriem en Engelse....ik heb KWPN, Friezen, Haflingers, New Forest, Fjord en enkele zonder typische raskenmerken Tong uitsteken........en nog NOOIT ( ja jullie lezen het goed) schuurplekken gehad OK dan!

Wij hebben ook volbloeden op stal staan en hebben ook nog nooit schuurplekken gehad, dus mij verbaast het niet Knipoog .
Grote onzin dat losse neusriemen schuurplekken veroorzaken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:09

Nou dat is toch prima. Er werd alleen door jou aangegeven dat losse neusriemen schuurplekken tot gevolg zouden hebben. Van alle mensen die hier rijden met losse neusriemen heb ik ze over dat argument nog niet horen klagen. Het zijn vooral de mensen die niet met een losse neusriem rijden die dat opperen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:14

Aqua8horse"]
Er werd alleen door jou aangegeven dat losse neusriemen schuurplekken tot gevolg zouden hebben..
[/quote]dan heb je selectief gelezen.

[quote="Aqua8horse schreef:
Van alle mensen die hier rijden met losse neusriemen heb ik ze over dat argument nog niet horen klagen. Het zijn vooral de mensen die niet met een losse neusriem rijden die dat opperen.
dat is pure logica, mensen die er geen vervelende ervaringen mee hebben kunnen ze moeilijk vertellen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:17

Ik heb een paard dat heel beweeglijk is met z'n lippen, overal aan wil zitten, alles in z'n mond wil hebben, op het irritante af, net een klein kind. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar ik denk dat hij zonder sperriem binnen de kortste keren een van de trensringen te pakken heeft en dat geintje voorkom ik liever. Het grapje van tong over het bit kent hij ook al, maar is nog niet bevestigd, hij heeft al in geen maanden meer gedaan en dat wil ik ook graag zo houden.

Ik snoer de boel absoluut niet strak aan, maar ik begrens wel duidelijk. Ik gebruik een aansnoerneusriem omdat je daar makkelijk een langer riempje aan kunt laten zetten, anders krijg ik de neusriem uberhaupt niet dicht om dat grote hoofd heen...

Overigens ken ik wel stallen/mensen die altijd even hulp vragen bij het dichtdoen van de neusriem: als iemand even het paardenhoofd tegenhoudt kan de neusriem strakker aangesingeld worden. Leuke hobby Scheve mond

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:20

He, SP leuk dat je er ook bent!
Nee, dat heb ik niet selektief gelezen.

En dat is geen logica het is een feit. Mensen die met een losse neusriem rijden hebben geen last van schuurplekken. Mensen die niet met een losse neusriem rijden kunnen die ervaring dus niet hebben en denken dat dat zo is. Terwijl uit dit topic blijkt dat heel veel bokkers hier met een losse neusriem rijden en geen problemen hebben.

Ok, Appie dan voegen we de volbloeden gewoon ook even aan het rijtje toe Knipoog

Waarom zou je het niet gewoon eens proberen Margreet. Als het geen verbetering geeft, doe je de sperriem er gewoon weer om. Je hebt eigenlijk niets te verliezen, denk ik. Maar ach als het zo goed gaat, gaat het goed. Niet dan?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:27

Appie schreef:
Wij hebben ook volbloeden op stal staan en hebben ook nog nooit schuurplekken gehad, dus mij verbaast het niet Knipoog .
Grote onzin dat losse neusriemen schuurplekken veroorzaken.

Klopt, ik heb een tijdje een volbloed gereden die zo'n smal neusje had dat hij de neusriem eigenlijk een maatje kleiner moest maar dan paste hij niet qua lengte, neusriem kwam dan te hoog te zitten. Dus had hij een te grote om met veel gaatjes erbij geprikt maar alsnog zat ie "te ruim". Nooit schuurplekken gezien bij m Lachen
Paarden die ik daarna heb gereden zijn erg wisselend (KWPN, haf, fjord, trak, enz) en heb ik ook nooit schuurplekken bij gevonden van een los zittende neusriem Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:30

Niks te verliezen, maar ook niks te winnen. Het gaat best zo. Ik ben niet zo voor het veranderen van allerlei dingen in de tuigage als daar geen duidelijke reden voor is.
Bovendien vind ik dat sperriempje nog een beetje "breken" op dat grote hoofd, alleen al daarom laat ik 'm er mooi aan zitten! Lachen

Ik vind het trouwens spuuglelijk als de neusriem naar beneden getrokken wordt door de sperriem, dat ding hoort recht te zitten.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:31

ik moet er wel bij zeggen dat ik hem wel vast doe, maar niet aansnoer. Hij zit vast, en schuift niet, maar kan er in ieder geval 2 vingers tussen doen. De sperriem zit nog losser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:06

ff als reactie op die van sjuim een stuk terug of we nooit een flinke ophouding hoeven te maken

ja zeker wel
En ik geeft toe, als het me echt zat is, ben ik wel eens grof met mijn hand. Bloos!
Maar dan heb ik er geen bezwaar in dat hij zijn mond ff opent.
De (nood)rem deed het dan even, ontspan weer en ga verder met wat we bezig waren.
En tot nu toe, zijn ze allemaal daar nog zo van onder de indruk geweest, dat het werkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:35

Ik doe het ook wel eens hoor, vooral als een paard zelf vind dat hij het tempo bepaald..... kan ik ook wel eens rijtechnisch niet correct oplossen Haha! Haha! Haha! Haha! Om inderdaad daarna gelijk de rust weer terug te vinden.

Dan kan inderdaad een mondje open gaan.

Ik let eigenlijk nooit op hoe strak of los het zit. Om de kaak tja gewoon normaal, ik zet geen kracht of zo om de neusriem strak te moeten zetten, ik doe m gewoon dicht???? en om de mond....... meestal kan daar gewoon een vingertje tussen......

Als je met kracht een neusriem vast moet maken, denk ik zowizo dat er iets niet klopt.

Een losse slechtzittende neusriem veroorzaakt in mijn ogen ook gewoon wondjes/schuurplekken..... zit volgens mij voor het paard ook niet fijn, om maar in de vergelijking van de schoenen te blijven..... te grote/ los zittende schoenen zitten ook niet prettig, en lopen nog minder!

Een neusriem hoort zo strak te zitten dat hij niet verschuift, zonder dat ie de boel beknelt. Een aansnoer neusriem vind ik zelf vreselijk mooi, ik vind het alleen een crime om aan te doen.... ik loop altijd te kloetzakken dan Haha! Haha! Haha! En hoe strak je hem aansnoert.... ligt aan jezelf denk ik, dat het een aansnoer neusriem is hoeft niet persee te betekenen dat je m daadwerkelijk aansnoert

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:44

gijsenkim schreef:
Ik let eigenlijk nooit op hoe strak of los het zit. Om de kaak tja gewoon normaal, ik zet geen kracht of zo om de neusriem strak te moeten zetten, ik doe m gewoon dicht???? en om de mond....... meestal kan daar gewoon een vingertje tussen......

Als je met kracht een neusriem vast moet maken, denk ik zowizo dat er iets niet klopt.

dat bedoel ik dus ook. Ik doe em gewoon dicht....
Citaat:
Een neusriem hoort zo strak te zitten dat hij niet verschuift, zonder dat ie de boel beknelt. Een aansnoer neusriem vind ik zelf vreselijk mooi, ik vind het alleen een crime om aan te doen.... ik loop altijd te kloetzakken dan Haha! Haha! Haha! En hoe strak je hem aansnoert.... ligt aan jezelf denk ik, dat het een aansnoer neusriem is hoeft niet persee te betekenen dat je m daadwerkelijk aansnoert

?? wat is er ingewikkeld dan aan die neusriem?
Tja, ik heb ' aansnoer' neusriem, maar snoer em ook niet aan. Ook een belachelijke naam trouwens. Als ze dat ding gewoon een brede neusriem (of wat dan ook) genoemd hadden, had je nu misschien wel geen mens dat als een gek die neusriem zit aan te snoeren, maar hem gewoon vast maken zoals een neuriem gewoon vast gemaakt hoor te worden.

oh jeetje, het zijn wel hele kromme zinnen geworden, ik hoop dat het nog een beetje begrijpelijk is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:50

Ja hoor, begrijp het goed
Zo maak ik het ook vast
Het zit niet continue te wiebelen, maar trek het ook niet vast.

Ik heb ook een aansnoerneusriem, maar je merkt toch door de andere manier van sluiten, dat je extra allert moet zijn dat je die toch niet perongeluk te strak doet.
Maar let je daarop, is er imo niks mis met dat ding.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:53

ah gelukkig! Haha!

Ik vind er ook niks mis mee en vind het gewoon echt heel mooi staan.

liggen we duidelijk op 1 lijn Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:30

Ja, bij sommige paarden staat het ook echt mooi(mits hij niet te strak zit) dat vind ik ook wel.
En ophoudingen maak ik bijna nooit omdat onze paarden(ook de hete) over het algemeen goed luisteren. Maar moet ik een keer een ophouding maken dan maak ik hem toch nog met respect voor het paard. Dat geeft mij een fijn gevoel en zeker de garantie dat het paard mij ook respecteert en het leuk blijft vinden om met me te werken. Een berisping of kritiek is helemaal niet erg, alleen de manier waarop telt mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:39

Ik heb net zoveel respect voor het paard als het paard op dat moment voor mij heeft Haha! Haha! Haha!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:41

gijsenkim schreef:
Ik heb net zoveel respect voor het paard als het paard op dat moment voor mij heeft Haha! Haha! Haha!

haha, die onthou ik!
en ben het er wederom weer helemaal mee eens Haha!

pridehillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:50

Ik gebruik ook geen sperriem en heb de neusriem ook losjes. Het bevalt mij en mijn paard super en schuurplekken die kan ik niet ontdekken.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:41

yep, ik doe het ook zo pridehillie. Als het paard geen sperriem nodig heeft, haal ik hem ervan. (bijna altijd dus) Of anders laat ik hem heel losjes. Het is echt afhanklijk van hoe je de teugels gebruikt en hoeveel druk je op het bit geeft om zijn mond open te 'sperren' Ik denk niet dat een paard vrijwillig met zo'n mond open loopt. Ik rij allesinds niet op zo'n manier om zoveel druk te vragen, en dan nog eens zijn mond letterlijk toe te snoeren. Ik baal echt van zo'n ruiters, sorry, Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:59

Het is geweldig om te lezen dat het merendeel van de bokkers die hier reageren ook de voorkeur geven aan een losse of lossere neusriem vaak zonder sperriem.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:02

nou pak van m'n hart Rolleyes

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:22

Voel ik hier enige sensatie van sarcasme Bloos

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:32

Miffie schreef:
Woes! lekker los laten die neusriem! als je paard knabbelt op zijn bit is ie ontspannen en voelt hij zich op zn gemak! En een ontspannen paard is toch wat je wilt tijdens het rijden???

Ik zeg ook niet dat ik naar die mensen luisterd,...
Dan wordt het namelijk wel heeeeel erg druk tijdens een uurtje rijden want de 1 vindt dit en de ander dat...
Woes is de laatste paar maanden een stuk ontspanner en hij gaat met het rijden steeds beter..
Alleen net wat margreet zeg...
Woes is ook zo bewegelijk met zijn lipjes en hij heeft al een keer eerder een teugel door gebeten dat ik geen zin heb om dat tijdens het rijden mee te maken (en al zeker niet bij mijn mooie kieffer teugeltjes.. Schijnheilig ) maar toch zal ik morgen eens een poging wagen om zonder sper-neusriem te rijden...

Oja waar ik het ook nog even over wilde hebben is dit:
Er zijn inderdaad paarden die van een losse en ook wel een vaste/strakke neusriem plekjes krijgen..
Alleen waarom gebeurt dat niet bij de meeste paarden hier?
Kijk maar eens naar de hedendaagse kwaliteit van het leer, dat is ook met de goedkopere merken steeds soepeler geworden en het onderhoudt wordt steeds beter gedaan.
Het meeste leer van jaren gelden werd na verloop van tijd stug heel stug vaak (met name op manege's) en stug leer schuurt meer dan zacht leer...
Dat is mijn theorie...

Mocht ik na vandaag niet meer op BOKT komen dan was het dus geen goed idee om met dit heerlijke herfstachtige weer op een open vlakte te gaan rijden op een nouja wel eens minder gehoorzame Haflinger....
Dus hopenlijk tot ziens!!

gr. Angenita

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 23:45

Nou was ik vanavond aan het les geven en onze nieuwe pony is enorm voorwaards en luisterd niet zo denderend op been hulp en zit en moet dus echt met de teugels terug gehaald worden, is dan in dit geval juist wel de sperriem aan te bevelen??? of zijn er andere tips??

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 23:48

Woestein schreef:
Mocht ik na vandaag niet meer op BOKT komen dan was het dus geen goed idee om met dit heerlijke herfstachtige weer op een open vlakte te gaan rijden op een nouja wel eens minder gehoorzame Haflinger....
Dus hopenlijk tot ziens!!

gr. Angenita

Laat je ons weten hoe de rit verlopen is?