Nicolletje schreef:"alsof je een spons helemaal leeg wilt knijpen tussen je benen..."
dan krijg ik meteen te horen: 'don't squeeze, give a little kick!'
ik heb er voor Pipo nog op zitten letten, maar ik heb mijn knij´preflex echt afgeleerd.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nicolletje"]
Mag ik vragen hoe jij dan rijdt Apple? Puur op de teugel?
Ik ga diep zitten bij remmen, bedoel je dat?
[/quote]
Nee, natuurlijk nooit puur op de teugel. Het is een totale samenwerking van houding- en zithulpen. Jij omschrijft het 'terugrijden' als diep zitten en misschien bedoelen we daar hetzelfde mee. Ik stel me altijd voor dat ik bij wijze van spreken helemaal naar de grond toe zak met mijn lichaam. Dus het gehele lichaam blijft gewoon in dezelfde positie, alleen voelt het alsof je naar beneden 'zakt'.
Bij voorwaarts rijden ook weer goed meebewegen met het paard en vanuit deze beweging met onderrug en buik (naar voren) vraag je het paard om te versnellen cq te verruimen.
[quote="Lielle schreef:overgang terug, niet voorwaarts en het gaat om je bovenbenen
).
om de bovenkant van je reetspleet naar het zadel te krijgen moet je toch ook min of meer je bekken naar achter kantelen??
Jippie schreef:Allemaal heel boeiend al die discussie over zit- en beenhulpen. Maar ik mis nog steeds een stukje toelichting van de TS.
Die lijkt zich te hebben teruggestrokken wat dit topic aangaat..............
). Ga lekker weekend vieren..... Nicolletje schreef:Ik heb iemand eens de beschrijving horen geven bij hele ophouding:
"alsof je een spons helemaal leeg wilt knijpen tussen je benen..."
Lielle"]
dat wil ik ook juist in een overgang terug. Maar ik denk dat wij hetzelfde bedoelen in de overgang voorwaarts.
[/quote]
Je wilt toch niet de beweging van je paard remmen? Ook in een overgang terug wil ik dat het paard voorwaarts blijft. Wanneer je dan je bekken kantelt of je bovenbenen aanspant, belemmer je de voorwaartse beweging.
[quote="Randy01"]
Het uitademen wordt bijna altijd vergeten, terwijl dit juist aan zoveel dingen ten goede komt: ademhaling in de buik houden (dus niet met schouders gaan ademhalen, krijg je zo'n lekker verkrampte houding van) en ik vertel ze ook om als het ware met de billen (ik zeg altijd: bovenste stukje van je reetspleet (dan letten ze tenminste weer even goed op)) dichter naar de lepel van het zadel te 'schuiven'....
[/quote]
Met het eerste ben ik het helemaal met je eens. Ademhaling is eigenlijk de basis waarmee alles staat of valt.
Dat 2e begrijp ik niet helemaal. Wat wil je daarmee bereiken? Want volgens mij leer je dan juist dat iemand zijn bekken kantelt (maar misschien vind jij dat wel een goede hulp)?
[quote="Tyrza schreef:Als ik een maximale overgang terug rijd, dan span ik mijn bilspieren aan, maar ga meteen ook dieper in het zadel zitten, met als gevolg dat ik mijn bekken iets ga kantelen.
Appie schreef:Ook zonder je bekken te kantelen kan je evengoed dieper in het zadel zitten.
En ik begrijp niet waarom jij je bilspieren aanspant? Bilspieren en bovenbeenspieren moeten volgens mij altijd ontspannen zijn (wat ook weer samenhangt met ontspannen heupen). Dan pas kan je goed meegaan met de bewegingen van je paard.

Tyrza schreef:Je moet het ook in een hele verfijnde vorm zien. Het is echt niet zo dat ik de hele handel daaronder aanspan en als een blok op het paard ga stuiteren. Ik ontleed gewoon mijn gevoel, hoe moeilijk dat ook is. Als ik dan alle spieren die ik gebruik na ga, dan krijg je dus mijn verhaal.
Je kan me gerust eens bekijken op een filmpje op mijn website, dan zie je dat het dus erg meevalt van wat jij denkt dat ik doe
Overigens kan ik mijn geen passage voorstellen zonder gebruik van de bekken en bilspieren.
, je weet dat ik jouw houding en zit best goed vind.
. Maar ik vraag me af hoe jij dan je bilspieren aanspant. Het is namelijk erg moeilijk om dan tegelijkertijd je heupen zodanig soepel te bewegen dat je bijv je been vanuit de heup (dus niet vanuit de knie!) naar achteren kan leggen. Dit veroorzaakt trouwens dan toch weer spanning in andere delen van het lichaam.
) en daar leer ik bijvoorbeeld een spiergroep aanspannen. Ik kan los van mn rechterbilspier mijn linkerbilspier aanspannen........ ik ben nog niet zo goed dat ik dan dus mijn bovenbeenspier wel ontspannen kan laten. Dus mijn bovenbeenspier gaat mee. Daarnaast kan je de linker en de rechterheup onafhankelijk van elkaar laten werken. Maar de aanspanningen van je bilspieren hebben niks van doen met de aanspanning van andere spieren in mijn lijf.
gijsenkim schreef:Appie dat heb je echt mis![]()
![]()
![]()
Ik rij regelmatig op een skippiebal (shoot me![]()
![]()
) en daar leer ik bijvoorbeeld een spiergroep aanspannen. Ik kan los van mn rechterbilspier mijn linkerbilspier aanspannen........ ik ben nog niet zo goed dat ik dan dus mijn bovenbeenspier wel ontspannen kan laten. Dus mijn bovenbeenspier gaat mee. Daarnaast kan je de linker en de rechterheup onafhankelijk van elkaar laten werken. Maar de aanspanningen van je bilspieren hebben niks van doen met de aanspanning van andere spieren in mijn lijf.
Ik vind het zelf ook heel fijn als een paard goed te rijden is op practisch alleen je zit. Ik moet zeggen dat ik de laatste paar maanden daar weer heel erg op attent gemaakt ben, hoe belangrijk je zit is EN wat je allemaal met alleen je zit al voor elkaar kan krijgen.
Rijden op een skippiebal leert je een spier aanspannen en toch soepel te bewegen.
Daarnaast heb ik een juf die heel erg op mijn houding, hulpen en zit let
gijsenkim"]
Omdat je je bilspieren aanspant kantel je automatisch je bekken, zo blijf je netjes zitten maar je paard houd halt.
[/quote]
Bij het aanspannen van je bilspieren kantelt niet automatisch je bekken, dat doe jij er dus nog bij.
[quote="gijsenkim schreef:Alleen zwaar maken betekend dat je als een zak aardappelen op je paard gaat zitten imo