4 soorten basis-beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:12

Nicolletje schreef:
"alsof je een spons helemaal leeg wilt knijpen tussen je benen..."

dan krijg ik meteen te horen: 'don't squeeze, give a little kick!'

ik heb er voor Pipo nog op zitten letten, maar ik heb mijn knij´preflex echt afgeleerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:21

overgang terug, niet voorwaarts en het gaat om je bovenbenen *LOL*

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:23

Nicolletje"]
Mag ik vragen hoe jij dan rijdt Apple? Puur op de teugel?
Ik ga diep zitten bij remmen, bedoel je dat?
[/quote]

Nee, natuurlijk nooit puur op de teugel. Het is een totale samenwerking van houding- en zithulpen. Jij omschrijft het 'terugrijden' als diep zitten en misschien bedoelen we daar hetzelfde mee. Ik stel me altijd voor dat ik bij wijze van spreken helemaal naar de grond toe zak met mijn lichaam. Dus het gehele lichaam blijft gewoon in dezelfde positie, alleen voelt het alsof je naar beneden 'zakt'.
Bij voorwaarts rijden ook weer goed meebewegen met het paard en vanuit deze beweging met onderrug en buik (naar voren) vraag je het paard om te versnellen cq te verruimen.

[quote="Lielle schreef:
overgang terug, niet voorwaarts en het gaat om je bovenbenen

Ik span mijn bovenbenen ook nooit aan. Gewoon ontspannen laten afhangen, anders rem je m.i. toch de beweging van je paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:29

dat wil ik ook juist in een overgang terug. Maar ik denk dat wij hetzelfde bedoelen in de overgang voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:37

Lielle schreef:
overgang terug, niet voorwaarts en het gaat om je bovenbenen *LOL*

ik mag ook niet knijpen met mijn bovenbenen Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:48

dan van jou graag de toelichting op jouw zithulp bij een overgang terug Tong uitsteken

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:56

Als ik lesgeef vertel ik bij elke overgang de hulpen en wat ikzelf zeer belangrijk vind tijdens de overgangen is het letten op je eigen ademhaling.
Tijdens een overgang een tempo terug (bv. draf naar stap) moeten ze uitademen en daar duidelijk op letten.
Tijdens een overgang een tempo hoger (stap naar draf) moeten/mogen ze inademen.
Het inademen vind ik iets minder belangrijk dan het uitademen omdat de meesten dat al automatisch doen (niet al te letterlijk nemen, graag Haha! ).

Het uitademen wordt bijna altijd vergeten, terwijl dit juist aan zoveel dingen ten goede komt: ademhaling in de buik houden (dus niet met schouders gaan ademhalen, krijg je zo'n lekker verkrampte houding van) en ik vertel ze ook om als het ware met de billen (ik zeg altijd: bovenste stukje van je reetspleet (dan letten ze tenminste weer even goed op)) dichter naar de lepel van het zadel te 'schuiven'....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:23

Blond om de bovenkant van je reetspleet naar het zadel te krijgen moet je toch ook min of meer je bekken naar achter kantelen??

Ik ga 'diep' zitten in het zadel door mezelf zwaar te maken zoals Appie omschrijft, maar ik zal er eens op letten wat ik exact doe bij een verruiming/ gang hoger, als ik vanavond in de bak kan tenminste... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:29

Allemaal heel boeiend al die discussie over zit- en beenhulpen. Maar ik mis nog steeds een stukje toelichting van de TS.
Die lijkt zich te hebben teruggestrokken wat dit topic aangaat..............

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:30

Jippie schreef:
Allemaal heel boeiend al die discussie over zit- en beenhulpen. Maar ik mis nog steeds een stukje toelichting van de TS.
Die lijkt zich te hebben teruggestrokken wat dit topic aangaat..............

Ja, dat valt mij ook op (én tegen). Was wel benieuwd naar de 'theorie' achter de vraag/stelling.

(Bij dezen meld ik mij ook af tot maandag Haha! ). Ga lekker weekend vieren.....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:52

Nicolletje schreef:
Ik heb iemand eens de beschrijving horen geven bij hele ophouding:

"alsof je een spons helemaal leeg wilt knijpen tussen je benen..."

Dit vind ik geen goede beenhulp. Je gaat knijpen, paard gaat hierdoor hangen op het been.

Zoals Zep vind ik dat je kleine "hakjes" moet geven, om vervolgens je been te ontspannen. Het paard moet nml voorwaarts, maar daarna ook meteen op eigen benen lopen.

Ik knijp ook niet met mijn bovenbenen (niet bewust althans, er komt echter wel spanning op de liezen, binnenkant van de dijbenen te staan).

Als ik een maximale overgang terug rijd, dan span ik mijn bilspieren aan, maar ga meteen ook dieper in het zadel zitten, met als gevolg dat ik mijn bekken iets ga kantelen. Hierdoor kan ik beide billen in het zadel drukken, waardoor ik ook mijn benen langer kan maken. Doordat ik mijn benen langer maak, leg ik mijn benen automatisch meer om het paard heen, waardoor ik dus onbewust de bovenbenen gebruik. Echter, niet vanwege de overgang, maar vanwege mijn eigen balans.

Bij paarden die erg op de zit zijn ingespeeld, is het een kwestie van even aanspannen en ze herkennen het onmiddelijk.
Omdat de onderkant van mijn romp en bovenbenen bezig zijn, zijn mijn onderbenen los van de rest. Hierdoor kan ik het paard terugkrijgen met de zit, maar aangevuld door mijn onderbenen (de "hakjes" zoals hierboven omschreven), kan ik het tempo, aktiviteit, etc. regelen. Overigens, omdat ik mijn tenen naar voren heb staan, krijg ik meer aansluiting via mijn knieën met de kniewrongen, waardoor er niet echt een sprake is van spanning in mijn bovenbenen. De spieren worden echter wel aangesproken. Bij overbelasting hebben we het dan gauw over de ruiterspier die dan pijn doet.

Dit is dus een stukje spierbeheersing wat erbij komt kijken.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:59

Lielle"]
dat wil ik ook juist in een overgang terug. Maar ik denk dat wij hetzelfde bedoelen in de overgang voorwaarts.
[/quote]

Je wilt toch niet de beweging van je paard remmen? Ook in een overgang terug wil ik dat het paard voorwaarts blijft. Wanneer je dan je bekken kantelt of je bovenbenen aanspant, belemmer je de voorwaartse beweging.

[quote="Randy01"]
Het uitademen wordt bijna altijd vergeten, terwijl dit juist aan zoveel dingen ten goede komt: ademhaling in de buik houden (dus niet met schouders gaan ademhalen, krijg je zo'n lekker verkrampte houding van) en ik vertel ze ook om als het ware met de billen (ik zeg altijd: bovenste stukje van je reetspleet (dan letten ze tenminste weer even goed op)) dichter naar de lepel van het zadel te 'schuiven'....
[/quote]

Met het eerste ben ik het helemaal met je eens. Ademhaling is eigenlijk de basis waarmee alles staat of valt.
Dat 2e begrijp ik niet helemaal. Wat wil je daarmee bereiken? Want volgens mij leer je dan juist dat iemand zijn bekken kantelt (maar misschien vind jij dat wel een goede hulp Knipoog )?

[quote="Tyrza schreef:
Als ik een maximale overgang terug rijd, dan span ik mijn bilspieren aan, maar ga meteen ook dieper in het zadel zitten, met als gevolg dat ik mijn bekken iets ga kantelen.

Ook zonder je bekken te kantelen kan je evengoed dieper in het zadel zitten.
En ik begrijp niet waarom jij je bilspieren aanspant? Bilspieren en bovenbeenspieren moeten volgens mij altijd ontspannen zijn (wat ook weer samenhangt met ontspannen heupen). Dan pas kan je goed meegaan met de bewegingen van je paard.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:02

Appie schreef:
Ook zonder je bekken te kantelen kan je evengoed dieper in het zadel zitten.
En ik begrijp niet waarom jij je bilspieren aanspant? Bilspieren en bovenbeenspieren moeten volgens mij altijd ontspannen zijn (wat ook weer samenhangt met ontspannen heupen). Dan pas kan je goed meegaan met de bewegingen van je paard.

Je moet het ook in een hele verfijnde vorm zien. Het is echt niet zo dat ik de hele handel daaronder aanspan en als een blok op het paard ga stuiteren. Ik ontleed gewoon mijn gevoel, hoe moeilijk dat ook is. Als ik dan alle spieren die ik gebruik na ga, dan krijg je dus mijn verhaal.

Je kan me gerust eens bekijken op een filmpje op mijn website, dan zie je dat het dus erg meevalt van wat jij denkt dat ik doe Knipoog

Overigens kan ik mijn geen passage voorstellen zonder gebruik van de bekken en bilspieren.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:07

Tyrza schreef:
Je moet het ook in een hele verfijnde vorm zien. Het is echt niet zo dat ik de hele handel daaronder aanspan en als een blok op het paard ga stuiteren. Ik ontleed gewoon mijn gevoel, hoe moeilijk dat ook is. Als ik dan alle spieren die ik gebruik na ga, dan krijg je dus mijn verhaal.

Je kan me gerust eens bekijken op een filmpje op mijn website, dan zie je dat het dus erg meevalt van wat jij denkt dat ik doe Knipoog

Overigens kan ik mijn geen passage voorstellen zonder gebruik van de bekken en bilspieren.

Nee, ik had ook niet het beeld voor me van een stuiterend blok op een paard Knipoog , je weet dat ik jouw houding en zit best goed vind.
Alleen hoor je m.i. echt niet je bilspieren aan te spannen. Moet je maar eens voelen wat er gebeurt met de rest van je lichaam als je dit 'droog' oefent. Heel je lichaam kan dan ook niet meer onafhankelijk van elkaar bewegen.

En ik zeg niet dat je je bekken en bilspieren niet gebruikt. Ze bewegen natuurlijk mee in de beweging van het paard. Alleen mag je m.i. deze spieren niet bewust gaan aanspannen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:23

Ik weerspreek het geval van als je je bilspieren aanspant, je je hele lichaam aanspant. Mijn onderlichaam wordt gescheiden door mijn middenrif. Ik merk dus, als ik mijn billen aanspan, dat ik niet verkramp in mijn schouders noch benen. Dat is dat stukje spierbeheersing wat ik bedoel.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:44

Kan jij wanneer je je billen aanspant, jouw heupen soepel bewegen?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:50

Ja Lachen

sterker nog, als ik ze van links naar rechts aanspan, dans ik hier spontaan de Lambada Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:03

Knap Haha! . Maar ik vraag me af hoe jij dan je bilspieren aanspant. Het is namelijk erg moeilijk om dan tegelijkertijd je heupen zodanig soepel te bewegen dat je bijv je been vanuit de heup (dus niet vanuit de knie!) naar achteren kan leggen. Dit veroorzaakt trouwens dan toch weer spanning in andere delen van het lichaam.

Stel dat je dit allemaal wel kan doen zonder spanning (wat ik knap vind), dan nog blijf ik erbij dat gespannen bilspieren het paard belemmeren in zijn beweging. Ik begrijp ook niet waarom deze spanning nodig zou zijn?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:09

Door deze spanning wordt er een bepaalde druk op de rug uitgevoerd, welke een teken voor het paard is voor een bepaalde aktie (in dit geval terugkomen).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:13

Appie dat heb je echt mis Haha! Haha! Haha!

Ik rij regelmatig op een skippiebal (shoot me Haha! Haha! Haha! ) en daar leer ik bijvoorbeeld een spiergroep aanspannen. Ik kan los van mn rechterbilspier mijn linkerbilspier aanspannen........ ik ben nog niet zo goed dat ik dan dus mijn bovenbeenspier wel ontspannen kan laten. Dus mijn bovenbeenspier gaat mee. Daarnaast kan je de linker en de rechterheup onafhankelijk van elkaar laten werken. Maar de aanspanningen van je bilspieren hebben niks van doen met de aanspanning van andere spieren in mijn lijf.

Ik vind het zelf ook heel fijn als een paard goed te rijden is op practisch alleen je zit. Ik moet zeggen dat ik de laatste paar maanden daar weer heel erg op attent gemaakt ben, hoe belangrijk je zit is EN wat je allemaal met alleen je zit al voor elkaar kan krijgen.

Rijden op een skippiebal leert je een spier aanspannen en toch soepel te bewegen.

Daarnaast heb ik een juf die heel erg op mijn houding, hulpen en zit let Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:13

Als je een goed contact hebt met je zitbeenknobbels, dan kan je al door jezelf zwaar te maken (het gevoel dat je naar de grond wil zakken) het paard terug laten komen. Aanspanning van de bilspieren is daarvoor helemaal niet nodig (en belemmert juist de werking van de rug).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:18

Omdat je je bilspieren aanspant kantel je automatisch je bekken, zo blijf je netjes zitten maar je paard houd halt. Alleen zwaar maken betekend dat je als een zak aardappelen op je paard gaat zitten imo

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:22

gijsenkim schreef:
Appie dat heb je echt mis Haha! Haha! Haha!

Ik rij regelmatig op een skippiebal (shoot me Haha! Haha! Haha! ) en daar leer ik bijvoorbeeld een spiergroep aanspannen. Ik kan los van mn rechterbilspier mijn linkerbilspier aanspannen........ ik ben nog niet zo goed dat ik dan dus mijn bovenbeenspier wel ontspannen kan laten. Dus mijn bovenbeenspier gaat mee. Daarnaast kan je de linker en de rechterheup onafhankelijk van elkaar laten werken. Maar de aanspanningen van je bilspieren hebben niks van doen met de aanspanning van andere spieren in mijn lijf.

Ik vind het zelf ook heel fijn als een paard goed te rijden is op practisch alleen je zit. Ik moet zeggen dat ik de laatste paar maanden daar weer heel erg op attent gemaakt ben, hoe belangrijk je zit is EN wat je allemaal met alleen je zit al voor elkaar kan krijgen.

Rijden op een skippiebal leert je een spier aanspannen en toch soepel te bewegen.

Daarnaast heb ik een juf die heel erg op mijn houding, hulpen en zit let Haha!

Natuurlijk kan je spieren onafhankelijk van elkaar bewegen. Dus of links of rechts je bilspier aanspannen, dat is helemaal niet moeilijk.
Maar ik geloof er wel degelijk in dat aanspanning van bepaalde spieren invloed kan hebben op andere delen van je lichaam. Het één staat niet altijd los van het ander. Bij het aanspannen van je bilspier gebruik je bijvoorbeeld ook onbewust een spier in je onderrug. Dit voelen veel mensen niet, maar het gebeurt wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:24

Dat klopt, alleen kan je jezelf wel zo trainen dat het tot een minimum beperkt wordt....... Dat is bijvoorbeeld bij turnen of balet ook zo van belang. Kwestie van trainen, trainen en trainen

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:25

gijsenkim"]
Omdat je je bilspieren aanspant kantel je automatisch je bekken, zo blijf je netjes zitten maar je paard houd halt.
[/quote]

Bij het aanspannen van je bilspieren kantelt niet automatisch je bekken, dat doe jij er dus nog bij.

[quote="gijsenkim schreef:
Alleen zwaar maken betekend dat je als een zak aardappelen op je paard gaat zitten imo

Dan heb jij dus een heel verkeerde voorstelling van jezelf zwaar maken. Je blijft in precies dezelfde houding op het paard zitten, alleen voor je gevoel ga je bij wijze van spreken naar de grond toe. Een goed opgeleid paard reageert hier feilloos op.