wat is een correcte aanleuning?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:49

Riant schreef:
En Remeber ik heb het me geprobeerd voor te stellen maar ik kan de rollende kiepende beweging niet echt visualiseren eigenlijk wilje dat nogmaals toelichten.

Probeer je even voor te stellen hoe je een vat over een hoge schutting moet tillen, als je begint met het vat voor je buik. Zinnetje van mijn instructrice: "Probeer in te beelden dat je het stukje rug onder je zadel over de schoft wil kiepen en dat je het eerste stukje hals daarmee naar beneden laat rollen". Veel duidelijker zal ik het denk ik niet kunnen verwoorden, of ik moet bij je in de bak komen staan! Als iemand op het paard kan aanwijzen wat de bedoeling is en een beweging als het ware voor kan doen wordt het een stuk makkelijker om het te begrijpen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:21

Bedoel je dus Remember, dat door de rug omhoog te brengen, je een stukje rug (direct achter de schoft) "over de dam" (dam=schoft Haha! ) duwt, waardoor dus het stuk hals (direct voor de schoft) iets meer richting hoofd 'geduwt' wordt en daardoor omlaag kan 'vallen'?
En hiermee zeg je dan dus dat de hals 'valt' omdat de rug bolt, ipv dat de rug bolt, doordat de hals valt? Heb ik je zo goed begrepen?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 19:29

Ik voel het als volgt:

Ik stel het paard ronder/lager in. Op het moment dat hij "geeft", ontspan ik mijn hand, laat hem als het ware in mijn hand "vallen" en kan hem dan plaatsen waar ik wil.

Vaak zie je dat er een bepaald punt is, waar ze even moeilijk doorheen komen, laat staan bij spanning. Dan is in Tol zijn geval idd voor mijn gevoel vanaf de schoft tot aan achter mijn zadel.

Als hij dit wél goed ontspant, dan kan ik hem -als ik dat zou willen- net zo rond instellen zoals Anky dat doet. Echter, zó diep heeft bij dit paard geen zin, en zeker niet constant. Alleen als er veel spanning is en hij meer moet sluiten bij bv een les of wedstrijd, of in aanloop voor een wedstrijd, dan "controleer" ik hem zo. Reageerd ie onmiddelijk, dan is het ok, zo niet, dan is het een punt van aandacht en zal ik niet eerder met overige oefeningen beginnen alvorens dit in orde is.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:39

Maar is DIT wel aanleuning ?
Let NIET op mijn armen ik wilde Roos net de lange teugel geven.....

Afbeelding

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:59

Volgens mij als jij lange teugel wil geven en je paard volgt je hand en behoud het contact, tact én zijn voorwaartse drang (en da's lastig te zien) heb je aanleuning. Da's nou juist het leuke van aanleuning dat behoor je ook te hebben als je je paard lang laat worden. Je moet het zelfs kunnen hebben als je paard met zijn neus over de grond loopt want door die aanleuning goed te houden kan je het paard over de rug laag, maar ook bijelkaar hoog houden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:03

dit is mijn eigen beste aanleuning foto. Op dit moment voelde het voor mij best goed:

Afbeelding

alleen ik krijg dit slagschip dus nog niet echt heel goed bijelkaar gereden, maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze pas een jaar onder het zadel is en 1.76 meet.

(en ik begrijp het rollen en kieperen verhaal nog inet dus je zal echt bij me in de bak moeten komen staan voor een demo Haha!)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 00:19

Ik kan je foto niet zien, Sjokkemeule.

Riant: ik kan me heel goed voorstellen dat het niet meevalt om zo'n lang en groot paard bij elkaar te rijden. Wat doe je nu precies om een dergelijke aanleuning te krijgen?

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:24

Tyrza schreef:
Ik kan je foto niet zien, Sjokkemeule.

Riant: ik kan me heel goed voorstellen dat het niet meevalt om zo'n lang en groot paard bij elkaar te rijden. Wat doe je nu precies om een dergelijke aanleuning te krijgen?

Afbeelding

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 00:28

Als je net een lange teugel wilt geven, wil je het contact verbreken en wordt er eigenlijk niet meer van achter naar voren toegewerkt om een bepaalde spanning vanuit de handen, via de teugels naar de mond te verkrijgen.

Je hebt wel contact met de mond. Dat haal ik uit de lengte van je teugels (die hangen niet slap).

Maar goed, zoals gezegd is een foto een momentopname. Bovendien is de hoek niet echt handig om er een conclusie op te geven.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:29

maar stapt dart achterbeen actief, of sleept die ???

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 00:30

Kan ik vanaf hier niet zien. Een achterbeen kan overigens ook aktief zijn als je met lange teugel stapt Lachen

Ik zou dan eigenlijk van de bouw van je paard uit gaan. Wat ik dan zie, corrigeer me als het niet zo is jongens, is dat je paard zijn spronggewrichten vrij stijl staan en dus niet zo makkelijk buigt. Van daaruit kan je vaststellen dat het paard niet makkelijk het been van de grond af tilt en dus licht kan slepen. Ik heb zelf ook een paard met een dergelijke bouw op stal. Die komt wel van de grond af en buigt redelijk door, maar heeft veel moeite met het sluiten van achteren.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 25-09-04 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:32

Tyrza schreef:
Kan ik vanaf hier niet zien. Een achterbeen kan overigens ook aktief zijn als je met lange teugel stapt Lachen

Ok , want er wordt berweert dat ze "sukkelt" en totaal ongeschikt isom ook maar enige ruiter / amazone te dragen....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 01:03

Tyrza:
Ja het slagschip bijelkaar proberen te rijden doe ik nu vooral door op mijn kont te blijven zitten. Ik ben heel erg met mijn zit en been bezig omdat ik in die fase zit dat je die extra power van achter uit in je handen terug krijgt.
Ik porbeer om als ik been geef de reactie die ik in mijn hand krijg goed aan te voelen en bij fijne aanleuning daarmee nageefelijkheid te krijgen.
Ik doe keurig veel overgangen en tempowisselingen zoals het in het boekje staat. Overganen, schijn overgangen en tempowisselingen vooruit voelen best goed, ze loopt echt fijn naar de hand toe, maar terug in tempo heb ik echt 600 kilo in mijn hand helaas. Ik ervaar het als erg lastig om de juiste balans te vinden tussen been en hand.

Op mijn zit en stem komt mijn paard echt bijzonder flitsend terug in tempo maar wel t.d.h en die hele onderkaak en voorhand gawoon dwars door de aanleuning heen. Als ik ho zeg staat Riant resoluut stil maar knalt wel erg op de voorhand
Ik merk bij mijn slagschip wel dat ik dus wat langer en lager superfijne aanleuning heb keurig aan het binnen been, heel fijn op de buiten teugel. maar als ik haar dus wat hoger mooi tegen de loodlijn wil rijden merk ik aan de aanleuning dat de verbinding in juist dat stuk onder het zadel niet goed is. Vanuit het bekken komt ze inmiddels best heel fijn met de achterhand erbij maart juist dat laatste stuk niet. Het lijkt net of ze echt aan mijn binnenbeen vastgeplakt zin als ik haar "normaal" wil oprichten.

Ik begin altijd een beetje lekker ontspannen VWNW en probeer dan eerst ronder te rijden beetje richting LDR (maar zeker niet de kin op de borst) en vandaar uit door meer op achter te krijgen (been (kuitdruk) geven, zitten en voor je gevoel berg op rijden) die voorkant meer op te richten.. maar daat lukt dus voor geen meter hahaha. Ik rijd nu B (jaja) met haar
maarja ook met springen is juist een beetje oprichting en goede aanleuning soort van je levensverzekering.

oh waar bemoei ik me eigenlijk mee haha ik ben echt geen dressuurheld hoor, zet mij maar gewoon 1.20 voor mijn neus.
nee zonder gekheid ik wil het zoo graag goed leren maar zo'n groot lang paard is echt geen makkie, god zij dank zit er een vrij vlot achterbeen onder. Ik ben na 22 jaar rijden eindelijk gezegend met een stil been (da's echt mijn trots) en een redelijk stille hand .. maar als het er echt op aankomt blijft het voor mij erg moeielijk om de reactie op het been met mijn had op de goede manier te verwerken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 01:21

Riant: Van je foto en je verhaal krijg ik toch de indruk dat je teveel vasthoud aan de voorkant. Je moet je paard niet door oprichting meer op de achterhand krijgen, maar door meer verzameling krijg je juist uiteindelijk meer oprichting. "Doe" minder aan de voorkant en rijdt je overgangen terug niet op de teugel. Geef iets meer ruimte (paar cm) bij een overgang terug, zodat het paard de weg naar voren en omlaag blijft zoeken in de overgang.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 10:11

Ik ben het met Q eens: probeer je niet teveel te focussen op de voorkant. Leg juist de nadruk op de achterhand door tijdens je overgangen terug het idee te hebben dat je met je zit de grootte van de pas van de achterbenen bepaald.

Zodra je tijdens een overgang voelt dat hij sterker wordt van voren, drijf dan een beetje bij, dat hij weer scherper wordt en meer zijn rug gaat gebruiken. Ik denk nml dat hij sterk wordt, omdat hij net dat laatste stukje uit elkaar valt. Door bij te drijven, moet hij meer sluiten, rug gebruiken krijgt hij meer opgerichtheid. Aanvullend kan je best een ophouding maken, want soms zijn ze zó bezig met het hangen, dat ze totaal geen erg meer hebben in de ruiter of andere hulpen.

Dat hij ineens stilstaat als je HO roept, is volgens mij een klein beetje onttrekken van de hulp. Hij vind het zwaar om een overgangetje terug te maken, dus zodra jij HO zegt denkt hij: "Hehe, gauw stilstaan, dan is zij te laat om nog wat te doen en kost het mij geen moeite"

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:32

Je kan hem mss beter even door laten treden tot jij zegt: ' en nu pas stap'.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:34

QQQQ: Je hebt helemaal gelijk dat als ik iets meer lengte geef de overgangen terug wel beter gaan .. maar dan roept mijn instructrice heel hard "niet lang laten worden !!"
Volgens mijn schrijf ik dat nu juist meer met zit en benen werk en daardoor achter er meer onder probeer te krijgen, en dat ik de overgangen terug juist op mijn zit en stem rijd. Oke daarbij sluit ik wel mijn buitenhand.

QQQQ voor mijn gevoel valt mijn paard dus juist p die voorhand als ik haar lager of langer laat worden .. of doe ik echt iets niet goed??

Het probleem van de aanleunig zal inderdaad toch wel in mijn handen zitten. Als ik been geef voel als reactie druk in mijn hand komen maar wat ik met die druk doe is denk ik niet altijd goed. Teveel vasthouden zou kunnen.

Wat Tyrza onschrijft als "het laten vallen in de hand" is denk ik bij mij ook niet helemaal goed.

Ik denk zelf dat ik in een fase zit waar de aaleuning best goed voor elkaar is als het paard mooi voorwaarts over 4 benen en mooi over de rug loopt. Maar dat het paard meer bijelkaar op het achterbeen krijgen (waardoor dus de oprichting moet komen) Da's dus lastig.
Ik kan wel veel been geven maar als ik er aan de voorkant niks mee doe rijd ik mijn paard toch alleen maar uitelkaar i.p.v. bijelkaar.. en dat is toch ook het hele punt van aanleuning, dat je van achter naar voor een goede verbinging hebt? Ook tijdens je overgangen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:42

Riant schreef:
QQQQ: Je hebt helemaal gelijk dat als ik iets meer lengte geef de overgangen terug wel beter gaan .. maar dan roept mijn instructrice heel hard "niet lang laten worden !!"
Volgens mijn schrijf ik dat nu juist meer met zit en benen werk en daardoor achter er meer onder probeer te krijgen, en dat ik de overgangen terug juist op mijn zit en stem rijd. Oke daarbij sluit ik wel mijn buitenhand.

=> Soms is iets meer je hand ontspannen al voldoende. Je hoeft echt je handen niet zichtbaar enkele centimeters vooruit te steken.

QQQQ voor mijn gevoel valt mijn paard dus juist p die voorhand als ik haar lager of langer laat worden .. of doe ik echt iets niet goed??

Het probleem van de aanleunig zal inderdaad toch wel in mijn handen zitten. Als ik been geef voel als reactie druk in mijn hand komen maar wat ik met die druk doe is denk ik niet altijd goed. Teveel vasthouden zou kunnen.

=> Vanaf ze 'lichter' wordt , ontspannen met die hand. NOOIT gaan trekken of die handen blijvend vastzetten.

Wat Tyrza onschrijft als "het laten vallen in de hand" is denk ik bij mij ook niet helemaal goed.

Ik denk zelf dat ik in een fase zit waar de aaleuning best goed voor elkaar is als het paard mooi voorwaarts over 4 benen en mooi over de rug loopt. Maar dat het paard meer bijelkaar op het achterbeen krijgen (waardoor dus de oprichting moet komen) Da's dus lastig.
Ik kan wel veel been geven maar als ik er aan de voorkant niks mee doe rijd ik mijn paard toch alleen maar uitelkaar i.p.v. bijelkaar.. en dat is toch ook het hele punt van aanleuning, dat je van achter naar voor een goede verbinging hebt? Ook tijdens je overgangen.

=> Hij hoeft ook niet sneller te gaan lopen, enkel actiever. Die actie vloeit dan van z'n achterbenen over z'n rug naar z'n mond toe. Blijf zitten, en als ie 'erdoor komt' ontspan je die hand, en dan erop letten dat ie keurig blijf lopen.

=> Maar misschien kan iemand anders dit beter uitleggen als mij.. Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:17

Ik snap wel wat je bedoelt: Als je goede aaleuning hebt en je opent je hand moet je paard weer naar die hand toe willen gaan lopen dus ook in een overgang blijf je met je been raan je hand tijden en om te voorkomen dat je paard tegen de hand komt ontspan je je hand.. Zie ik dat goed?

Dat zinnetje met die actie die van de achterhand over de rug naar de mond vloeit snap ik ook goed .. Met overgangen vooruit voel ik dit ook heel duidelijk... maar met overgangen terug vloeit er bij mij nog bitter weinig hahaha .. Ik ga nu naar stal even oefenen!!!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:40

sjokkemeule"]
[image]
[/quote]
[quote="sjokkemeule"]
Maar is DIT wel aanleuning ?
Let NIET op mijn armen ik wilde Roos net de lange teugel geven.....
[/quote]

Nee, naar mijn idee is dit geen aanleuning. Het paard kan op deze manier (o.a. door de houding van de ruiter) geen aanleuning nemen.

[quote="sjokkemeule"]
maar stapt dart achterbeen actief, of sleept die ???
[/quote]

Het achterbeen stapt redelijk goed door. En m.i. sleept die niet.

[quote="sjokkemeule schreef:
Ok , want er wordt berweert dat ze "sukkelt" en totaal ongeschikt isom ook maar enige ruiter / amazone te dragen....

Dat lijkt me echt onzin. Wat ik wel zie is dat ze wat stijf lijkt. Dus logisch dat ze niet zo goed buigt. Heeft m.i. niets met de spronggewrichten te maken.
Ik krijg het idee dat ze ook niet helemaal recht is en waarschijnlijk wat vast houdt in de rug. Heeft ze de neiging om wat te gaan hangen op je handen?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:06

Tyrza schreef:
Ik ben het met Q eens: probeer je niet teveel te focussen op de voorkant. Leg juist de nadruk op de achterhand door tijdens je overgangen terug het idee te hebben dat je met je zit de grootte van de pas van de achterbenen bepaald.

Zodra je tijdens een overgang voelt dat hij sterker wordt van voren, drijf dan een beetje bij, dat hij weer scherper wordt en meer zijn rug gaat gebruiken. Ik denk nml dat hij sterk wordt, omdat hij net dat laatste stukje uit elkaar valt. Door bij te drijven, moet hij meer sluiten, rug gebruiken krijgt hij meer opgerichtheid. Aanvullend kan je best een ophouding maken, want soms zijn ze zó bezig met het hangen, dat ze totaal geen erg meer hebben in de ruiter of andere hulpen.

Dat hij ineens stilstaat als je HO roept, is volgens mij een klein beetje onttrekken van de hulp. Hij vind het zwaar om een overgangetje terug te maken, dus zodra jij HO zegt denkt hij: "Hehe, gauw stilstaan, dan is zij te laat om nog wat te doen en kost het mij geen moeite"

Haha! Haha!
Thanks zo had ik het nog niet gezien.. ik vond haar al zo braaf Bloos

Ik heb vandaag gemerkt dat bij overgangen terug mijn paard duidelijk erg sterk wordt in de onderkand van de hals en onderkaak, soms als ze dwars is zo dat ik met moeite kan blijven zitten. Dat voelt dus als 500 kilo in je handen en daar reageer ik natuurlijk op door weer been tegeven maar vergeet mijn hand erbij te ontspannen geloof ik.

Dus ik heb de overgang subtieler gereden en heb dan een dikke 20 meter extra nodig, als het niet meer is, maar het gaat wel beter dan. Het laatste stukje door naar halt bijvoorbeels blijft dan soms heel drammerig. Volgens mijn andere instructeur (ik heb er twee) mag ik dan wel even met de buitenhand een flinke ophouding maken en strenger worden in de hand omdat ze dan echt dwars door mijn hand loopt..

Zien jullie dat ook zo? Wat zwaar in de hand worden gebeurt af en toe wel moet wat jongere paarden, maar echt door je hand heen lopen heeft met aanleuning duidelijk niks meer te maken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 16:41

Riant"]
Zien jullie dat ook zo? Wat zwaar in de hand worden gebeurt af en toe wel met wat jongere paarden, maar echt door je hand heen lopen heeft met aanleuning duidelijk niks meer te maken.
[/quote]

[quote="Tyrza schreef:
Aanvullend kan je best een ophouding maken, want soms zijn ze zó bezig met het hangen, dat ze totaal geen erg meer hebben in de ruiter of andere hulpen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:26

Riant, je schrijft het heel duidelijk op. Leuk om te lezen. Krijg wel het idee dat je zelf al aardig weet waar je mee bezig bent.

Tyrza"]
[/quote]

Hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij moet je juist erg blij zijn als een paard zo sterk reageert. Het is toch gehoorzaamheid en het is een uitstekende hulp.
Het paard wordt m.i. zwaar op de hand omdat het paard te weinig de achterhand gebruikt en hierdoor teveel op de voorhand valt. Tevens wordt het paard nog iets teveel vastgehouden, waardoor het paard te weinig ruimte krijgt. Je ziet ook dat het paard een wat valse knik heeft, dus ook niet nageeflijk is. Als het paard te zwaar op de hand wordt, krijgt hij ook pijn op de lagen (dit is erg gevoelig, een beetje te vergelijken met bijv het stoten van je scheenbeen).

[quote="Riant"]
k doe keurig veel overgangen en tempowisselingen zoals het in het boekje staat. Overganen, schijn overgangen en tempowisselingen vooruit voelen best goed, ze loopt echt fijn naar de hand toe, maar terug in tempo heb ik echt 600 kilo in mijn hand helaas. Ik ervaar het als erg lastig om de juiste balans te vinden tussen been en hand.
[/quote]

Ik zie dat het paard een nog niet zo sterk ontwikkelde achterhand heeft. Probeer vooral veel overgangen draf-galop te rijden. Hiermee kan je de achterhand langzamerhand sterker krijgen.

[quote="Riant"]
Ik begin altijd een beetje lekker ontspannen VWNW en probeer dan eerst ronder te rijden beetje richting LDR (maar zeker niet de kin op de borst) en vandaar uit door meer op achter te krijgen (been (kuitdruk) geven, zitten en voor je gevoel berg op rijden) die voorkant meer op te richten.. maar daat lukt dus voor geen meter hahaha.
[/quote]

D.m.v. voorwaarts-neerwaarts kan je impuls opwekken, met de neus voor de loodlijn. Als dan de achterhand meer onderkomt, wordt de bovenlijn sterker. En ik zou zoveel mogelijk lichtrijden, dan krijgt de rug meer bewegingsvrijheid.

[quote="Tyrza schreef:
Zodra je tijdens een overgang voelt dat hij sterker wordt van voren, drijf dan een beetje bij, dat hij weer scherper wordt en meer zijn rug gaat gebruiken. Ik denk nml dat hij sterk wordt, omdat hij net dat laatste stukje uit elkaar valt. Door bij te drijven, moet hij meer sluiten, rug gebruiken krijgt hij meer opgerichtheid.

Ik zou juist al voor de overgang draf-stap al iets verruimen (anders ben je eigenlijk al te laat). Hierdoor komt de achterhand meer onder, waardoor de voorhand wordt ontlast.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 18:35

Appie"]
Ik zou juist al voor de overgang draf-stap al iets verruimen (anders ben je eigenlijk al te laat). Hierdoor komt de achterhand meer onder, waardoor de voorhand wordt ontlast.
[/quote]
Als hij al sterk is, en je gaat ook nog eens verruimen, is het eind helemaal zoek, omdat hij zich dan helemaal in de rug kan blokkeren.

[quote="Appie schreef:
iHer ben ik het niet mee eens. Volgens mij moet je juist erg blij zijn als een paard zo sterk reageert. Het is toch gehoorzaamheid en het is een uitstekende hulp.
Het paard wordt m.i. zwaar op de hand omdat het paard te weinig de achterhand gebruikt en hierdoor teveel op de voorhand valt. Tevens wordt het paard nog iets teveel vastgehouden, waardoor het paard te weinig ruimte krijgt. Je ziet ook dat het paard een wat valse knik heeft, dus ook niet nageeflijk is. Als het paard te zwaar op de hand wordt, krijgt hij ook pijn op de lagen (dit is erg gevoelig, een beetje te vergelijken met bijv het stoten van je scheenbeen).

Gehoorzaamheid is 1 ding, efficientie een ander. Als een paard ZO sterk reageert op een stemhulp, dat de functie meer tegen- dan meewerkt, dan zou ik hier niet zo vaak meer mee werken.

Wat betreft het vasthouden van de voorkant, kan ik wel begrijpen waarom Riant dit (automatisch) doet: het is gewoon een lang dier die makkelijk uit elkaar valt. Dan ga je automatisch wat meer bij je houden. Uiteraard is dit niet de goede manier. Maar ineens ruimte geven heeft ook een averechts effect. Hier ben je gewoon even zoet mee om dit te verhelpen/trainen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:45

ik heb expres de voorgaande posts niet gelezen...
Okee, daar gaan we:
Voor mijn gevoel is een paard nageeflijk als:
- Het ritme en balans heeft in zijn beweging, dus niet huppel-grote pas-huppel. Imo kan zo'n paard nooit een fijne aanleuning hebben
- Het paard gewoon goed reageert op de hulpen, hangt een beetje van het dier af of dat héle lichte hulpen zijn
- het paard niet tegen de hand komt tijdens overgangen, wendingen, ophoudingen, noem maar op, dat ie zeg maar meeveert als je toch je teugels gebruikt
- Dus ook dat het paard halsstrekt als je hem daartoe de ruimte geeft, en de hand dus opzoekt. Ik denk dat dat vooral in de basis heel vaak wordt vergeten!! Men gaat gewoon voor het krulletje.
Verder is het gewoon een gevoel eigenlijk- soms voelt het gewoon goed.