Ruiter te zwaar voor pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:07

Anoukie schreef:
Tja wat staat mooier:
[image]

of dit:
[image]

Ik weet het wel !

Ja, maar jij bent waarschijnlijk niet fors of "een beetje dik" slanke mensen hebben het wel makkelijk te zeggen, maar gaat het er niet om wie beter rijdt? Het meisje op de eerste foto kan er wel goed op zitten, maar kan barslecht rijden en het meisje op de tweede foto kan dikke bovenbenen hebben en goed rijden..
Wat boeit het nou wat er mooier uit ziet qua benen!
Kijk, als je het hebt over dingen die er echt toe doen, dan kun je zeggen wat wel en niet staat, maar als het niets uitmaakt of je dik of dun bent dan maakt het niet uit wat staat.
Je wordt er niet beter of slechter door. Dit is niet kwaad bedoelt hoor

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:11

Britty schreef:
Maar of een zwaardere ruiter ook echt last heeft van zijn of haar bolle bovenbenen? Zorgen deze volle bovenbenen er nu echt voor dat de kuiten minder gemakkelijk rond het paard kunnen?

Nee, zelf heb ik ook geen dunne bovenbenen, en dat belet mij er niet op mijn kuiten goed om het paard te duwen.
Iemand bij mij op de manege is net als bij wat forser aangelegd, en die rijdt ook heel goed en die kan haar kuiten er ook goed om leggen, dus dat klopt niet..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:42

Oke...duidelijk is dat iemand die wat dikker is, tenminste zo goed kan rijden als iemand die slanker is. Wat men mooier en niet mooier vind, is helemaal persoonlijk.

Maar om ff door de mieren: wanneer vind je iemand nou te zwaar voor op een paard/pony? Als je een pony hebt van 1.50, zou je hier dan nog een ruiter van 80 kilo opzetten?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:59

Britty schreef:
Maar om ff door de mieren: wanneer vind je iemand nou te zwaar voor op een paard/pony? Als je een pony hebt van 1.50, zou je hier dan nog een ruiter van 80 kilo opzetten?

Lijkt me nogal van de bouw van het paard/de pony afhangen. Ik ben zelf 80 kilo en ga graag op vakantie naar Vlieland om op ijslanders te rijden. Ik heb niet het idee dat die echt moeite met mijn gewicht hebben (ze gaan daar tot 90 kilo als ik me goed herinner).

Als ik zelf een paard zou kopen (heb er helaas geen een) zou ik er wel voor zorgen dat hij/zij me met gemak kan dragen. Op die manier heeft het paard nog kracht over om te corrigeren als ik scheef zit (of bij een panieksituatie). Naar mijn idee heeft een paard er al heel snel last van als je niet goed zit (m.n. in galop), en hoe zwaarder je dan bent, des te erger is het.

Voor wat betreft het esthetische aspect: ik zie het liefst dat een paard en een ruiter een geheel vormen qua bouw. Bij ons op de manege zie je nog wel eens een heel lange ruiter op een klein paard, of een klein ruitertje op een groot paard. Bij een stevige ruiter zie ik dan ook het liefst een stevig paard. Maar ja, het gaat uiteindelijk om de lol die je aan het rijden beleeft (zolang je paard je maar gemakkelijk kan dragen in alle situaties).

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:27

Ik ben zelf ook stevig en rijdt op een E-pony.
Ik rij nu een jaar wedstrijden en ben Z2 startgerechtigd, en heb 9 van de 10x een 7 of soms een 8 voor mijn houding en zit.

Laatst was ik op wedstrijd en na afloop kwam de jury naar mij toe, dat hij het een fijne proef vond om naar te kijken, hij vond veel Z ruiters hun paard in de weg zitten en ik en me paardje waren 1.

Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat ook stevigere mensen netjes op hun paard kunnen zitten. Ook slanke mensen kunnen een last voor hun paard zijn als ze de bewegingen niet volgen.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:57

Laatst zag ik een behoorlijk stevig iemand in de M2 rijden met een redelijk iel paard. Het dier was vreselijk mooi om te zien, maar de combinatie was gewoon niet mooi. De beste meid kon niet zitten en bij iedere draf pas werd ze omhoog gegooit en echt weer gelanceerd in het zadel. Het was gewoon niet fijn om naar te kijken en ik kan me niet voorstellen dat het voor haar ook fijn is om zo'n tijd door te zitten.

De desbetreffende jury kwam uit de auto en deelde mee dat zij een verschrikkelijk braaf paard onder zich had! En dat was ook zo, het paard kon zijn rug niet lekker gebruiken, maar deed toch braaf zijn oefeningen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:04

Jij kunt lekker rijden op die pony hoor, geen probleem!

Ik ben zelf dun en lang, dus heb er zelf nooit problemen mee maar een vriendin van mij is ook goed stevig en die had laatst ook zo'n pokkejury die daar wat over zei. Dat recht hebben ze niet om mensen daarop te beoordelen, helemaal niet omdat die jury er van uitging dat het toch allemaal door het mondje kwam terwijl dat echt niet bij alle stevige/dikke mensen zo is!!!! Mijn vriendin heeft toen een klacht ingediend bij de KNHS.
De jury moest haar excuses aanbieden en heeft een fikse waarschuwing gehad van de knhs.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:48

Nee, ik denk niet dat een jury iets moet zeggen over iemands gewicht of lichaamsbouw .... TENZIJ de gezondheid van het paard in het geding is. Als een te zwaar persoon zit te klossen op een te iel paard, vind ik het jurylid te prijzen dat daar iets van zegt (of liever nog: iemand uit de wedstrijd neemt). Blijft natuurlijk de vraag wat "te zwaar" en "te iel" nou precies is Verward

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:31

Ik heb geen problemen met een wat stevigere ruiter, als de combi maar bij elkaar past en samen schik heeft, maar wat vaak mijn bezwaar is tegen de wat stevigere ruiter, vooral op wedstrijden, is dat ze zich vaak zo slecht kleden en zo weinig rekening lijken te houden met hun maat! (Niet allemaal hoor!!!)

Op wedstrijden een jasje aan waar duidelijk spanning op de knopen staat (dat je de blouse er zo tussendoor ziet), dat is toch geen gezicht?! En dan natuurlijk ook nog zo'n kort jasje waarbij je een heel stuk bolstaand kruis ziet met de vetrollen over de broekband heen... Brrrr.... Koop dan een jasje in een maatje meer en een wat langer model of laat er desnoods eentje maken, dan ziet het er gelijk een stuk netter en slanker uit! En investeer dan ook in een goede BH, want dat gehops van een stevige buste ziet er ook echt niet uit Ook bij een slanke ruiter die wat ruim bedeeld is van boven trouwens. Een ruiter die zo over z'n zadel heen puilt vind ik er ook niet uitzien, inchmaatje meer geeft dan ook een prettiger beeld. Misschien is het niet helemaal correct, maar ik kan me best voorstellen dat een jury er wat van zegt als een ruiter eruitziet zoals ik hierboven beschreven heb....

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:36

Ligt aan wat voor soort pony het is. Een compact, stevig dier kan makkelijker gewicht dragen als eentje met een langere rug.

Ik rijd met m'n 1.74 op een D-pony (1.48) en dat wil eigenlijk best. Het was even wennen aan het beeld, maar ach... met mij in volledige uitrusting en zadel loopt Rowan rond met ruim 90 kilo op z'n rug... En loopt daar rustig endurancewedstrijden mee. Kijk eens in het topic in m'n onderschrift hoe 'ie er bij loopt. Hij ziet er echt zielig uit he?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:43

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:35

Margreet schreef:
Ik heb geen problemen met een wat stevigere ruiter, als de combi maar bij elkaar past en samen schik heeft, maar wat vaak mijn bezwaar is tegen de wat stevigere ruiter, vooral op wedstrijden, is dat ze zich vaak zo slecht kleden en zo weinig rekening lijken te houden met hun maat! (Niet allemaal hoor!!!)

Daar ben ik het wel helemaal mee eens!
Men moet zich kleden naar zijn of haar figuur.
Mijn jasje is ook 2 maatjes te groot, maar dan zit hij gewoon mooier bij mijn kont Bloos

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:45

ik ben dikke 1.90 meter en 70 kilo, en rijdt op een pony van 156(ziet er niet uit) maar kan tog wel(pony is een arabisch type

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:41

Margreet schreef:

Op wedstrijden een jasje aan waar duidelijk spanning op de knopen staat (dat je de blouse er zo tussendoor ziet), dat is toch geen gezicht?! En dan natuurlijk ook nog zo'n kort jasje waarbij je een heel stuk bolstaand kruis ziet met de vetrollen over de broekband heen... Brrrr.... Koop dan een jasje in een maatje meer en een wat langer model of laat er desnoods eentje maken, dan ziet het er gelijk een stuk netter en slanker uit! En investeer dan ook in een goede BH, want dat gehops van een stevige buste ziet er ook echt niet uit Ook bij een slanke ruiter die wat ruim bedeeld is van boven trouwens. Een ruiter die zo over z'n zadel heen puilt vind ik er ook niet uitzien, inchmaatje meer geeft dan ook een prettiger beeld. Misschien is het niet helemaal correct, maar ik kan me best voorstellen dat een jury er wat van zegt als een ruiter eruitziet zoals ik hierboven beschreven heb....

Kon et niet beter beschrijven!
Helemaal mee eens!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:16

Ikzelf ben ook niet slank,maar ik ga mij daar inderdaad ook naar kleden(dus geen topjes met spagettibandjes op een "net iets te kleine" rijbroek en van die dingen Knipoog )Gelukkig ben ik ook wel klein en ik vind wel dat ik nog pas op mijn pony,hij lijkt er toch geen moeite mee te hebben.

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:48

Margreet schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, maar het grote probleem is dat er geen fatsoenlijke kleding is voor ons "gespierdere" amazones. Al die mooie jasjes zijn getailleerd Huilen . En als ik dan naar mijn eigen modderfiguur kijk, juist rond mijn taille zitten mijn bokriempjes Verward . Ik heb nu ook een jasje laten maken, maar kijk nog steeds kwijlend naar al die prachtige jasjes.
Met rijbroeken is dat ook zo. Over het algemeen moet je ze al twee maten groter kopen dan je eigen kledingmaat. Daarom komen wij vaak uit op de mannenrijbroeken, tja en die houden wat ruimte over in het kruis omdat dat meestal gevuld wordt Bloos! , behalve door dames.

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:33

je kan er nog makelijk op hoor .. !! Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:02

[quote=" Maar over het algemeen om te zien vind ik een stevigere vrouw mooier dan een slanke den!!!!![/quote]
[quote="vind vorsere mensen trouwens mooier op een paard dan een slang. [/quote]

dit zijn meningen! ik vind dat je een beetje na moet denken voordat je zoiets zegt..dit kan net zo kwetsend zijn als de opmerking van dat jurylid..ik ben zelf namenlijk "een slang" van 1.62 en heb een paard van 1.70...So what het gaat niet om je figuur maar om je kwaliteiten..zo lang iedereen zich goed voelt en het paard niet hinderd (dik of niet dik) is het toch goed? En trouwens dat jurylid verdiend een flinke trap onder zn *** Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:16

als je maar zo rijdt dat je paard zich kan ontspannen en lekker vrij kan bewegen!!!!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:24

precies Knipoog

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:56

Het gaat helemaal niet om gewicht. Een graatmager scharminkel kan dr paard/pony meer hinderen dan een vrouw van 80 kg. Als een graatmager iemand niet meegaat in de beweging van het paard is dat storender dan iemand van 80 kg die mooi meegaat in de beweging van het paard.
Voor het beeld is het mooier om een "bijpassend" paard te hebben. Dus een klein slank meisje/vrouwtje is het mooier om een rank paardje te kopen.
Voor mij, ben groot en vrij stevig, is een wat meer uit de kluiten gewassen kwpn-er mooier. Mijn paard is nu 5 en vrij groot en grof gebouwd, maar ik krijg regelmatig complimenten dat we een mooie combinatie zijn. Het gaat dus niet om kilo's, maa het gaat om de manier van rijden en om de combinatie!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:54

Maar iemand van 80 kilo die niet meegaat in de beweging van het paard hindert meer dan iemand die "graatmager" is en ook niet meegaat in de beweging }> En zelfs als ik heel goed zou kunnen rijden, ga ik nog niet op een shetlander zitten. Gewicht is zeker niet alles maar je kunt toch moeilijk volhouden dat het HELEMAAL niet belangrijk is Verward

MewsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:38

Sandertjuh schreef:
Ik vind het een erg beledigende opmerking, die overigens niet eens waar is! Dat dat jurylid jury mag zijn Boos!
Natuurlijk kan iedereen mooi zitten, als je gewoon zoals het hoort recht zit enzo dan ziet het er gewoon zoals het hoort uit!

En trouwens je past er makkelijk op hoor

Mee eens.

En als we het toch erover hebben, ik ben 1 m 80, weeg 70 kilo en hobbel lekker rond op m'n ijslander van 1 m 40. Het ziet er prima uit vind ik zelf, en mijn vader van 100 kilo tilt hij ook met gemak. (alhoewel die wegens een eigen blessure maar een paar minuten kan rijden, helaas... Scheve mond)

Ayla_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:14

Dit topic begon een beetje uit de hand te lopen met de heen-en-weer-vliegende kritiek over wie beter zat.

Waar het eigenlijk om gaat is het paard: heeft hij last van een bepaald gewicht? IJslanders, mijn favoriete ras, kunnen met gemak zware en lange mannen dragen. Dezelfde man zou beter niet op een rank Arabiertje kunnen gaan rijden.

Ik ben zelf ook niet slank; ben 1.64 meter lang en weeg 78 kilo. Mijn kledingmaat is 46/48. Ik voel me niet bezwaard als ik kritiek uit op dikke mensen, omdat ik daar zelf ook bij hoor.

Ik denk dat je met een iets slanker figuur jezelf minder in de weg zit. Ik vind dat de combinatie paard/ruiter voornamelijk zou moeten tellen. Barokke mensen kunnen beter op barokke paarden rijden dan op hele ranke. Mijn paard is half KWPN en half Arabier, redelijk compact gebouwd, met genoeg body. Ik denk dat als ik op een volbloed Arabier zou rijden, dat wij toch wat minder bij elkaar zouden passen. Mijn even stevige stalgenote heeft een lekkere Tinker; zij passen prima bij elkaar! De Arabieren bij ons op stal hebben (toevallig?) ook slanke eigenaressen. Kleine kinderen op grote paarden is ook niet de beste combinatie.
Verder vind ik, dat bij een dressuurwedstrijd, het uiterlijk ook wel meetelt. Je bent tenslotte niet voor niets bezig met zoveel tijd te steken om je paard te toiletteren...
Je hoeft echt geen maat 34 te hebben om er netjes uit te zien, maar een normaal postuur - b.v. maat 40/42 - ziet er gewoon beter uit dan een dikkerd; ik merk zelf wel dat mijn lichaam me nogal in de weg kan zitten.

Reden waarom ik bezig ben er wat minder van te hebben... ik ben 4 kilo afgevallen. 'Gewone redenen' zoals leukere kleding aankunnen, was voor mij niet genoeg motivatie om ook echt iets aan mijn gewicht te gaan doen. Het nadeel tijdens het rijden gaf echter de doorslag. Mijn instructrice was zo eerlijk er met mij over te praten - zelf was zij ook zo'n 30 kilo afgevallen en wist dus waar ze over sprak.
De manier waarop dat jurylid het protocol schreef, was geen stijl. Dit kan niet en is zeer kwetsend. Een neutrale opmerking moet, vind ik, wel kunnen. Aan alleen maar goede, slechte of middelmatige punten heb je niets. Van eerlijke kritiek kun je leren.

Los van het feit over het mooie of minder mooie gezicht van een dunne of dikke ruiter; zachte handen en een consequente en eerlijke behandeling van een paard kunnen zowel door een dik als een slank iemand gehandhaafd worden. Een slank iemand die slecht rijdt is vervelend voor een paard; een dik iemand die slecht rijdt ook. Feit is wel dat dan meer gewicht meegetorst moet worden.

Je kunt volgens mij gerust op die pony blijven rijden; voor hem lijkt het me geen probleem.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:00

Tja.. overal staat: beter een dikke ruiter welke goed met de beweging van het paard, dan een dunne ruiter wat er tegenin hupst!
Maar dat geldt andersom ook hoor! Als een dikke ruiter niet mee is met de beweging, heeft het paard enorm te verduren!