tiedeman??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:48

Blijkbaar komt het allemaal niet meer binnen....

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 21:34

hoebedoel je binnen??

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:54

Er zijn een aantal mensen die je hetzelfde advies geven, misschien is dat wel goed advies.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:24

kan je anders "sun meiszie" niet ergens anders zetten? of ergens anders rijden? want blijkbaar is je paard totaal niet met jou bezig..(heb ik ook heel vaak last van!) ik zou er geen hulpteugels aan hangen. maar gewoon s een goeie les nemen eens in de 2 weken! dat werkt tegen het probleem...ipv het verbergen!
succes Lachen

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:56

patsur schreef:
Dus volgens Dominique moet het paard zich aan de slof stoten, zodat hij als het ware een ruk in zijn mond krijgt, gaat in verzet tegen jouw hand, en wordt gelijk weer in de krul getrokken. Beetje onzinnig, jij zorgt dat je paard gespannen raakt, jij trekt hem in de krul terwijl hij gespannen is, paard loopt gespannen in de krul. Conclusie: een gespannen combinatie! Niet mooi om naar te kijken, en ook nog eens slecht voor je pony ook. Ga eens GOEDE privéles nemen in een andere bak ofzo, zodat je pony niet afgeleid wordt, en kun jij je ook beter concentreren.

Hahaha ik zat al te wachten op zo´n reactie... (dit was al zon gezellig topic) Stoten is niet echt het perfecte woord voor bokt, ik had blokkeren moeten geruiken... Maargoed ik gebruik liever een slof voor dit probleem, dan een gevecht met je paard of een tiedeman die constant strak staat. Ow en lezen is hier ook heel moeilijk Knipoog ---> (losse slof, uitkijken niet op slof rijden, hulp vragen.)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:46

Ik heb eens in je profiel gekeken, dominique, en ik krijg het idee dat jouw niveau van rijden en dat van de TS nogal een eindje uit elkaar liggen.

Waarschijnlijk kan jij op een juiste manier met een slof rijden, maar de TS gebruikt nog zinnen als: "mijn pony moet leren z'n kop naar beneden te houden". Denk toch dat daar wel een groot verschil in zit!

Mijn idee is nog steeds dat ze beter gewoon goed les kan nemen, waardoor ze kan leren hoe ze de aandacht van de pony bij haar kan houden in plaats van bij het vriendinnetje in de wei ernaast.

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:23

Anoeska schreef:
Waarschijnlijk kan jij op een juiste manier met een slof rijden, maar de TS gebruikt nog zinnen als: "mijn pony moet leren z'n kop naar beneden te houden". Denk toch dat daar wel een groot verschil in zit!

Mijn idee is nog steeds dat ze beter gewoon goed les kan nemen, waardoor ze kan leren hoe ze de aandacht van de pony bij haar kan houden in plaats van bij het vriendinnetje in de wei ernaast.

Hmhm daar heb je gelijk in hoor!
Die zin had ik nog niet gelezen FOEI! maargoed ik zou zoiets met slof oplossen, maar zoals je zegt is mijn rijstijl denk ik al iets anders Knipoog ik denk dat t ook nooit zover zou komen dat mijn paard nog moet leren "z´n kop naar beneden te houden"

noekie_smile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:31

Mijn verzorgpony (is zowat me eigen paardje) Die is nog niet zo lang in ons bezit maar die werd ook altijd gereden met een thiedemann. De reden waarom dat was weet ik eigenlijk niet zo. Maar wij proberen hem der juist vanaf te krijgen. Hij stond op het strakste gaatje Verward . Als ie zonder word gereden dan gaat hij niet sterrenkijken (maar ik weet dus niet of dit de reden is waarom de thiedemann werd gebruikt).
Maar nu hij er meer vanaf is 'ziet' hij wel veel meer bijvoorbeeld de kikkers langs de rand van de bak enzo. Dus ik denk wel dat door de thiedemann meer de aandacht bij de ruiter heeft Bloos . Ik geb zover geen mening of je de thiedemann wel of niet moet gebruiken. Ik wilde alleen even mijn ervaring ermee met je delen.

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 15:34

dank je voor je ervaring..

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:16

ik zou als ik jou was geen hulpteugels gaan gebruiken om je paard rond te laten lopen DAT IS HEEEL VERKEERD dan dwing je je paard om met zijn nek in een krul te gaan lopen maar dan loopt hij voor de rest nog steeds op zijn voorhand en gespannen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:43

Anoeska schreef:
Ik heb eens in je profiel gekeken, dominique, en ik krijg het idee dat jouw niveau van rijden en dat van de TS nogal een eindje uit elkaar liggen.

Klopt wel, daarom is een thiedeman een veilige teugel om te gebruiken, die kun je nl niet strak trekken Knipoog Trouwens, als je idd goed wil leren paardrijden is les onontbeerlijk!

Persoonlijk zie ik liever iemand met een thiedeman rijden dan met een paard met zijn hoofd in de lucht met een vette onderhals die alleen maar sterker wordt alsie idd niet leert 'zijn kop naar beneden te houden' (prachtige woordkeuze *LOL* ) Als zijn hoofd rustig aan naar beneden wordt verzocht (want meer is het niet met een thiedeman) dan gaat ie vanzelf meer over de rug lopen imo.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:36

Starbreeze schreef:
Klopt wel, daarom is een thiedeman een veilige teugel om te gebruiken, die kun je nl niet strak trekken Knipoog Trouwens, als je idd goed wil leren paardrijden is les onontbeerlijk!

Persoonlijk zie ik liever iemand met een thiedeman rijden dan met een paard met zijn hoofd in de lucht met een vette onderhals die alleen maar sterker wordt alsie idd niet leert 'zijn kop naar beneden te houden' (prachtige woordkeuze *LOL* ) Als zijn hoofd rustig aan naar beneden wordt verzocht (want meer is het niet met een thiedeman) dan gaat ie vanzelf meer over de rug lopen imo.

Naar mijn mening is een Thiedeman niet veilig voor beginners zonder goede begeleiding, want velen zetten hem gelijk op strak en dan is er weinig gevoel meer met het paard.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 06:47

ik heb een pony nu die 4 jaar lang met thiedeman heeft gereden omdat kind lief niet goed genoeg kon rijden.
deze pony behaalde op wedstrijden niet meer dan 147 pt omdat die dag de thiedeman natuurlijk af moest....mensen teleurgesteld en de pony kreeg op zijn kop!

na een half jaar correct,voorwaarts rijden loopt hij weer zoals het hoort,helaas is hij er wel sterk van gebleven....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:40

Tja voor alles is een foute manier... ik ga er natuurlijk wel van uit dat het goed gebruikt wordt! Anders kan iedereen met problemen wel afstappen want dan wordt het van kwaad tot erger..

moniekgouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:01

dani1983 schreef:
ik heb een vraag..

mijn paard komt steeds met zijn hoofd naar boven , en dan kan ik vragen zoveel als dat ik wil... maar dan komt ie nog niet omlaag Verward

nu is mijn vraag als ik hem nu een tiedeman (weet niet of ik het goed schrijf) om doe , zou dat niet helpen om hem te leren om mooi omlaag te blijven???

nou hoop dat jullie mij kunnen helpen..

dikke kus dani

heey....ik heb me pony ook een tijdje met tiedeman gereden maar dat was bij vooral een hulpmiddel om um nageefelijk te laten lopen....maar als jij ook wil da ie met z'n hoofd naar beneden gaat lopen zal ik als ik jou was een tiedeman gebruiken en anders een martingaal. als je alleen wil dat ie niet met z'n hoofd omhoog loopt

dikke kus moniek

sjapoer_ox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:31

hej hallo,

ik zou eerst een elastiek om doen over het hoofd en door de bit ringen en dan vastmaken tussen de benen door en dan aan de singel vast maken

ik zou de tieleman later pas doen als hij al meer aan de teugel is
en je handen een beetje kneden en ik zou ook op je houding letten want dat kan ook wel eens fout gaan *LOL*

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:06

Waarom niet gelijk een S&T met slof ? Cool

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:40

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:39

wat zij gewoon moet doen met haar haflinger is gaan longeren met touwtje of bijzet,dan genoeg voorwaarts houden,zo krijgt hij op een veilige manier de ervaring om rond te leren lopen....

doe dit 3 x per week erbij en dan zal je zien dat na een week of twee het ook stukjes tijdens rijden zal voorkomen..

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:17

moet je wel weten hoe je met touwtje of bijzet moet longeren.

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 15:45

schaapjuh schreef:
.
Dit is trouwens absoluut niet aanvallend bedoeld hoor. Ik probeer gewoon iets uit te leggen, maar kan nog niet helemaal de juiste woorden vinden.

dat snap ik dat je het niet aanvalend beoeld , maar thnx voor je advies

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:55

moniekgouw schreef:
heey....ik heb me pony ook een tijdje met tiedeman gereden maar dat was bij vooral een hulpmiddel om um nageefelijk te laten lopen....maar als jij ook wil da ie met z'n hoofd naar beneden gaat lopen zal ik als ik jou was een tiedeman gebruiken en anders een martingaal. als je alleen wil dat ie niet met z'n hoofd omhoog loopt

dikke kus moniek

sorry hoor maar een hulpteugel is er niet voor om je paard/pony goed nageeflijk te rijden...
Dat hoor je te bereiken met de druk van achter opbouwen en dan op de goede manier van voren te begrenzen.
Niet door hem naar onder te doen dwingen met een hulpteugel.
Ok het lijkt dan wel of het paard correct loopt maar het goede ruggebruik en 'het kontje eronder Knipoog ' zijn dan ver te zoeken.

ook even voor de TS:
als je je paard/pony meer met zij koppie naar beneden wil laten lopen moet je dat rijtechnisch op zien te lossen.
De thiedeman doet op dat moment misschien wel wat jij wil (alleen niet op de juiste manier) maar na verloop van tijd maarkt het meer kapot dan dat het verbeterd. je kan het eerst beter proberen door meer druk van achter op te bouwen etc etc (tip: gebruik de zoekfunctie door "aan de teugel" oid in te typen)
En je moet zorgen dat hij zijn aandacht bij jou houdt ook al staat zijn vriendinnetje erbij.
Veel overgangen en figuren rijden, wissel het maar flink af zo heeft die wat om over na te denken en is die minder snel afgeleid Lachen
wil het allemaal toch niet lukken is misschien les van een goede instructeur/trice een idee? Want een goed lesgeefmens zou de oplossing voor jouw probleem goed samen met jou aan kunnen pakken

hoop dat je er wat aan hebt

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 16:42

ik lees alles aandachtig en denk er ook goed over na

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:35

Mooi dat ik mijn draver met Thiedeman rij hoor *LOL*
Voordat ik hem gebruikte had ie enorme rugklachten.
Hj moest wel met zijn hoofd naar beneden lopen,en dat lukte gewoon niet zonder
Maar toen ik de teugel ging gebruiken,was ik me er zeer van bewust dat zijn achterhand er ook netjes onder moest blijven.
En dit heeft me heel wat spierpijn gekost.
Maar het heeft wel vruchten afgworpen OK dan!
Zijn nek is erg gespierd geworden(op de goede plaatsen) en zijn rugklachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
En mensen,dat laatste is me toch heel wat waard hoor!
Als ik zonder teugel rij,loopt ie ook netjes aan de teugel...gelukkig.
Mochten mensen zelfs hier commentaar op hebben,kom maar op!
Ik heb het juiste besluit genomen Haha!
Aan een ieder die de thiedeman wilt gaan gebruiken:
vergeet vooral je benen niet,want dit is oh zo belangrijk.
Voornamelijk voor het juiste gebruik van de rug en hals.
Dus ik zou zeggen:gewoon uitproberen. OK dan!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:37

En nog wat..
Als je de thiedeman goed gebruikt,dus niet superstrak is het een prima hulpmiddel.
In pricipe is er dan niet eens sprake van "dwang" Knipoog