het effect van een verhoogde binnenhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:29

Jeetje jullie maken paardrijden wel heel erg moeilijk hoor.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:36

Idra schreef:
valt hij naar binnen, zet jij je gewicht naar buiten. Als jij ook naar binnen zit, valt hij nog meer naar binnen.

Als hij naar binnenhangt en jij komt óók naar binnen, moet je paard rechtop gaan lopen (naar rechts hangen) om in evenwicht te blijven (anders valt hij inderdaad om) en zo corrigeert hij zichzelf! Dan leert hij dat naar binnen vallen niet zo'n best idee is, want dan gaat hij op zijn snufferd.

Citaat:
Als we allebei naar links leunen vallen we echter om!

Dat dus, inderdaad Haha!

Als je je paard uit evenwicht brengt, leert hij zijn eigen evenwicht op te zoeken en te behouden, in plaats van onder het evenwicht uit te willen komen.

De vergelijking met een fiets heb ik ook vaak gemaakt; als ik op mijn fiets naar links ga hangen, val ik om omdat mijn fiets geen evenwichtsgevoel heeft en dus ook naar links komt. Een paard heeft wél een evenwichtsgevoel en zal mijn gewicht aan de linkerkant compenseren door naar rechts te hangen, waardoor we in evenwicht blijven.

En Pipo, ik vind dat juist wel leuk Haha! Ik probeer absoluut niemand de les te lezen hoor, maar je ideeën onder woorden brengen kan héél leerzaam zijn!
Laatst bijgewerkt door Ronja op 14-07-04 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:38

Sjuimpje schreef:
Dat is waar Patos,
of het paard is al niet helemaal recht en correct in de aanleuning waardoor je met de verhoogde binnenhand dus voorkomt dat hij kantelt.

Voilà! De binnenhand hoger- methode helpt dan ook mee aan het rechtstellen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:39

Idra schreef:
Voilà! De binnenhand hoger- methode helpt dan ook mee aan het rechtstellen van je paard.

Rechtmaken doe je aan de achterkant, niet aan de voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:44

Idra schreef:

Het is: ET voilá !!!

Als een paard over de binnenschouder naar binnen valt, dan ben je al rijkelijk laat met je oplossing, paard heeft namelijk al de tijd gehad om de binnenkant van de buik en hals hard te maken en de achterhand af te schakelen. Dus, als het zover is, dan los je dat alleen maar op door de binnenkant weer zacht te maken en dat is dus met je binnenbeen, daarbij hou je je hand weer wat naar binnen, zodat de binnenkant weer hol wordt, zodoende heeft je binnenbeen meer te vertellen en zet je het paard weer naar buiten, gelieve wel recht er boven te blijven zitten.
Als je de binnenhand optilt, trek je alleen die mondhoen naar boven omdat het paard zijn hals al bol heeft gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:44

nog steeds met pipo eens
Ik heb altijd jonge dieren gerden en alle jonge dieren zijn nog scheef
Als ik ze lang genoeg mocht rijden, werden ze redelijk, tot recht afgeleverd (tuurlijk altijd aandachtspunt)
maar nog nooit heb ik dat met de voorkant opgelost
heb ook al van verschillende instructeurs les gehad, maar nooit daarvoor mijn handen hoger hoeven brengen
Nooit aan de voorkant hoeven werken

Altijd achter

En dat zal ik ook blijven doen zoals lovely uitlegt

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:48

Houden jullie dan altijd handen netjes naast elkaar en rijden jullie alleen maar met je gewicht en benen? Nooit eens corrigeren met binnen-of buitenteugel wat meer druk? Hoe krijgen jullie dan STELLING (niet buiging)?

Tuurlijk moet je zo veel mogelijk langs achteren oplossen, maar wta als je paard extreem scheef is en bijvoorbeeld de rechterteugel blijft vasthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:51

Idra schreef:
Houden jullie dan altijd handen netjes naast elkaar en rijden jullie alleen maar met je gewicht en benen? Nooit eens corrigeren met binnen-of buitenteugel wat meer druk? Hoe krijgen jullie dan STELLING (niet buiging)?

Tuurlijk moet je zo veel mogelijk langs achteren oplossen, maar wta als je paard extreem scheef is en bijvoorbeeld de rechterteugel blijft vasthouden?

Ik wil helemaal geen stelling zonder buiging, wat heb ik daaraan? Wat is de toegevoegde waarde daarvan?

Als een paard de rechterteugel vasthoud, betekent het dat hij de linkerteugel loslaat, hij zal het linkerachterbeen ook naast de massa plaatsen. Zaak is om dan het linkerachterbeen onder de massa te plaatsen..............Et voila.........vasthouden opgelost Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:51

Ja Idra, ik probeer liefst mijn handen bij elkaar te houden en steeds van achteren naar voren te rijden naar gelijke druk. Als mijn paard iets zwaar wordt op een kant, dan ga ik met been aan de gang en niet zozeer met hand (hooguit wat lucht geven).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:59

Stelling vraag ik nooit, zelfs als ik in het bos een beetje links en rechts inbuig is dat met lengtebuiging en dat doe ik voornamelijk door ze te laten buigen om het been.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:01

Pipo schreef:
Ik wil helemaal geen stelling zonder buiging, wat heb ik daaraan? Wat is de toegevoegde waarde daarvan?

Wat Idra (denk ik) bedoelde, is te vragen hoe je stelling krijgt als je je handen steeds bij elkaar houdt. Daarbij benadrukt ze nog dat stelling iets anders is dan buiging.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:02

Wat voor nut heeft het om alleen een kop naar links of rechts te hijsen? Verward
Daar leer je ze alleen maar mee om in de schouder te hangen terwijl je ze juist over 4 benen wilt laten gaan.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 19:22

Bij Francis Verbeek moest ik wel degelijk op de lange zijde (dus rechtgaand paard) met stelling naar binnen rijden, volgens haar werd dat veel te weinig gedaan door ruiters (including me). Ik ga nu even chic opzadelen en alles nog even heel bewust in de praktijk beoefenen als het weer een beetje meezit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:24

Ronja schreef:
Wat Idra (denk ik) bedoelde, is te vragen hoe je stelling krijgt als je je handen steeds bij elkaar houdt. Daarbij benadrukt ze nog dat stelling iets anders is dan buiging.

Eenzijdige beenhulp, je zet je paard wat opzij met je binnenbeen en daar gaat het dier harder op. Dat vang je op........et voila..........hij gaat wat opzij, daarmee kan je het paard uiteindelijk laten buigen in het lijf. Iedere hoek of wending die je rijd zet je het paard iets weg voor je binnenbeen. Daarmee krijg je buiging in het lijf.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:27

Sjuimpje schreef:
Wat voor nut heeft het om alleen een kop naar links of rechts te hijsen? Verward

Hijsen heeft natuurlijk nooit nut. Maar wat stel je dan voor, nóóit stelling vragen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:31

Ik rij op de lange zijde ook met heel lichte stelling naar binnen, alleen ook met heel lichte lengtebuiging. Wanneer je alleen het paard in de hals buigt dwing je het paard eigenlijk om in de buitenschouder te hangen en dan kan het binnenachterbeen nooit ondertreden.
Wanneer dit ook nog gebeurt dmv het omhoog brengen van de hand is 'hijsen' de eerste term die me te binnen schiet.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:40

Sjuimpje schreef:
Ik rij op de lange zijde ook met heel lichte stelling naar binnen, alleen ook met heel lichte lengtebuiging. Wanneer je alleen het paard in de hals buigt dwing je het paard eigenlijk om in de buitenschouder te hangen en dan kan het binnenachterbeen nooit ondertreden.

Het paard enkel in de hals buigen en strekken heeft inderdaad vrijwel geen effect voor de rest van het lichaam, hooguit om de hals en rug los te krijgen. Stelling in combinatie met buiging maakt het paard los in zijn lichaam. Buiging zonder stelling doet dit ook, maar naar mijn idee minder.
Bovendien, bij een doorlatig paard hebben al je hulpen invloed op het paard zijn hele lichaam. Stelling kan door aanspanning van de buikspieren het achterbeen activeren.

Citaat:
Wanneer dit ook nog gebeurt dmv het omhoog brengen van de hand is 'hijsen' de eerste term die me te binnen schiet.

Dit had niets te maken met stelling, voor zover ik het begrepen heb.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:55

Het alleen buigen van de hals maakt de hals en rug niet los, doordat je isoleert en de buiging niet vanuit het hele lijf gaat kan het binnenachterbeen niet ondertreden en dus wordt je paard er niet losser maar juist stugger en scheef.
Je zult inderdaad het lichaam over de gehele lengte moeten buigen en dat doe je voornamelijk met je been, niet door de verbinding te verbreken dmv hijsen. (er wordt hier wel degelijk gesproken over het alleen inbuigen van de hals door het omhoog brengen van de hand)
Pas dàn worden die buikspieren aangespannen omdat je dan nog gewoon met je been naar de hand toerijdt, op 2 teugels.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 20:33

Jazeker ik vraag stelling dmv het iets omhoog brengen van de binnenhand (hijsen zoals sjuim dat betitelt Verward ), voorafgaand aan de buiging. Ik vind dit overigens een vreemde manier van met elkaar discusseren, ik probeer zo duidelijk mogelijk aan te geven hoe en waarom ik iets doe. Ik voel me hierdoor eerlijk gezegd een beetje in mijn hemd gezet Verdrietig .

Het belangrijkste bij het paardrijden vind ik de reactie van mijn paard. Als mijn paarden goed op een bepaalde hulp reageren en ook op de wedstrijd blijkt dat datgene wat ik goed vind ook door een jury positief gewaardeerd wordt dan zie ik niet in waarom ik dat zou moeten veranderen omdat er hier mensen zijn die die hulp belachelijk moeten maken .
Laatst bijgewerkt door astridh op 14-07-04 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:37

Ik ook Astridh. Bij deze verlaat ik dan ook de discussie, want iedereen blijft het toch op zijn manier doen, er zijn sowieso methodes die de één of de ander niet toepassen. Zolang iedereen maar rijdt zoals hij/zij zz het beste voelt.

(Even over AdB: het is niet omdat ik een stage van hem heb gevolgd, dat ik nu meteen altijd volgens zijn "systeem" rij, dat binnenhand hoger heb ik eigenlijk al altijd zo geleerd)

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:38

astridh schreef:
Jazeker ik vraag stelling dmv het iets omhoog brengen van de binnenhand (hijsen zoals sjuim dat betitelt Verward ), voorafgaand aan de buiging. Ik vind dit overigens een vreemde manier van met elkaar discusseren, ik probeer zo duidelijk mogelijk aan te geven hoe en waarom ik iets doe. Ik voel me hierdoor eerlijk gezegd een beetje in mijn hemd gezet Verdrietig

Oh, sorry daar heb ik dan ergens overheen gelezen Lachen Het gaat ook zo snel...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:40

Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen, maar heb absoluut niemand onderuit willen halen of wat dan ook... Als dat zo overkwam, mijn excuses. Ik hoop enkel iets te leren in deze dicussie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:47

Het is mijn bedoeling niet geweest om iemand onderuit te halen.

Maar waar hebben jullie geleerd om met de binnenhand wat hoger te rijden? Ik heb jaren lesgehad volgens het klassieke systeem en niet van de allerminsten ( Loeffen, Hamminga, zelfs een paar keer bij Oothout) en daar heb ik dat nog nooit gehoord.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:50

In mijn eerste post staat duidelijk: "Naar mijn mening (...)"
Ik ga dat niet in elke post terug laten komen, het lijkt mij duidelijk dat ik alleen voor mijzelf spreek en daar is een discussie toch voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:55

Sjuimpje schreef:
In mijn eerste post staat duidelijk: "Naar mijn mening (...)"
Ik ga dat niet in elke post terug laten komen, het lijkt mij duidelijk dat ik alleen voor mijzelf spreek en daar is een discussie toch voor?

Doel je op mijn posting? Want ik reageerde niet op jou namelijk Haha!