waarom is de basis niet altijd belangrijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:23

Klopt Kawa, maar wat kun je er aan doen? Ik ga af en toe wel eens tekeer maar heeft dat zin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:24

te keer tegen wie?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:26

Jippie schreef:
Dat ik op mijn bek ga vind ik niet erg. Maar wat ik wel heel erg vind is dat ik, door mijn rijden, mijn paard een paar jaar eerder naar haar einde heb geholpen [dat weet je nooit 100% zeker maar ik ben er van overtuigd]. En dat ik haar, achteraf gezien, te vaak onterecht heb behandeld te hard, met te veel geweld. En als je een paard hebt dat dat allemaal pikt en een instructrice die je daarin aan moedigd dan krijg je nooit een signaaltje dat het misschien anders kan en moet.

Die valkuil zie ik hier te vaak. Paard is zeer tolerant en de oplossing is: hij moet eens flink op zijn donder hebben.... Soms is dat terecht, meestal niet.

Daar heb je inderdaad een moeilijk punt. Pas las ik een stukje van een instructeur (hoe en wat weet ik niet meer, het stond in het Bit). Hij stelde dat een ruiter in zijn ruitercarriere in ieder geval een paard naar de knoppen rijdt, voordat hij in staat is om zijn eigen fouten te zien, ik jouw geval klopt dat dus heel aardig, hoe banketstaaf het ook klinkt (ook al zijn het je eigen woorden).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 18:29

Jippie ik vind niet dat je jezelf vreselijk schudig moet voelen.
Jij deed tenslotte op dat moment wat jij dacht dat oke was.

Een instructeur daarin tegen kan je ook niet altijd helpen.
Het kan zijn dat de instructeur zelf nog niet zover is, maar ook dat het gewoon niet gezien is.

Mijn oude paard is daar een voorbeeld van.
Ik heb een hele mooie tijd met dit paard achter de rug.
Er is een andere ruiter mee gaan rijden en had verschillende instuctrices, toch is het fout gelopen. Het paard was Z en de ruiter ook.
Ze zijn in de M begonnen, maar dat ging slechter en slechter, tot het paard ook echt kreupel liep.
Wat zij als advies heeft gehad van de instuctrises was, gooi maar op de wei, daar kun je niks meer mee.
De eigenaresse geloofde daar niet in en heeft mij gebeld.
Ik heb dit paardje zelf weer eens opgepakt, en het enige wat ik kon vinden was een totaal verreden paard. Na gewoon goed losrijden was er namelijk niks meer aan de hand.
Inmiddels is de ruiter ermee gestopt en staat het paard heerlijk op rust met een prachtig veulen aan de voet.
Voor mij is nu de vraag, pak ik dit paard weer op, of houd ik het bij mijn eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:37

patos schreef:
Weet je meteen weer dat je als combinatie nog helemaal niets voorstelt en dat je nog ontiegelijk veel moet leren Haha!

Juist en dat er altijd werk aan de winkel is, het is nooit of te nimmer af Haha!.

En dan vrolijk in een instructeur in de baan die nog lachend roept: "het is niet moeilijk hoor" Haha! Haha!.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:41

Lovely schreef:
Juist en dat er altijd werk aan de winkel is, het is nooit of te nimmer af Haha!.

En dan vrolijk in een instructeur in de baan die nog lachend roept: "het is niet moeilijk hoor" Haha! Haha!.

Net als al die mensen die zeggend dat wanneer je M2 hebt gereden, de Z1 een eitje is Boos! , nou dan ben ik zeker een dikke uitzondering Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:42

Op Bokt ben ik misschien wel eens een beetje kort door de bocht, zo bedoelde ik dat Kawa. Ik probeer me vaak in te houden.

Over dat schulding voelen, dat heb ik wel heel erg. Ook bij mijn huidige paard. Ik denk dat het overgrote deel van de paarden vervroegd naar hun einde worden geholpen door rijkunstige tekortkomingen van de ruiter. En dan heb ik het over de paarden van amateurs en recreanten [daar hoor ik zelf ook bij].

Dubbel hoor, ik rij echt heel graag maar ik voel me ook snel schuldig. In ieder geval wordt ik nooit meer kwaad op mijn paard en dat is dan al dikke winst denk ik.

Ik probeer mensen wel dat besef bij te brengen: Paarden hebben Will To Please. Wordt niet boos en probeer geen dingen af te dwingen door geweld. Paarden laten ons toe in hun wereld je bent het daarom aan je paard verschuldigd om hem met respect te behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:47

Jippie, hoe oud is dat vorige paard dan geworden en hoe lang heb je die gehad???

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:48

Jippie schreef:
Op Bokt ben ik misschien wel eens een beetje kort door de bocht, zo bedoelde ik dat Kawa. Ik probeer me vaak in te houden.

Over dat schulding voelen, dat heb ik wel heel erg. Ook bij mijn huidige paard. Ik denk dat het overgrote deel van de paarden vervroegd naar hun einde worden geholpen door rijkunstige tekortkomingen van de ruiter. En dan heb ik het over de paarden van amateurs en recreanten [daar hoor ik zelf ook bij].

Dubbel hoor, ik rij echt heel graag maar ik voel me ook snel schuldig. In ieder geval wordt ik nooit meer kwaad op mijn paard en dat is dan al dikke winst denk ik.

Ik probeer mensen wel dat besef bij te brengen: Paarden hebben Will To Please. Wordt niet boos en probeer geen dingen af te dwingen door geweld. Paarden laten ons toe in hun wereld je bent het daarom aan je paard verschuldigd om hem met respect te behandelen.

Ik denk dat ervoor jouw al een reden is om je minder schuldig te voelen, juist omdat je beseft hoe groot dit probleem is en omdat je daar naar handelt.

Ik heb dat schuldgevoel ook gekregen. Als ik thuis aan het trainen was en patos ging vol in de staak en ik daar dus neidig op reageerde met een flinke mep, merkte ik altijd pas te laat dat ik zelf een grove rijtechnische fout maakte. Op het moment dat ik dat door kreeg kon ik mezelf wel voor mn kop slaan, dan voel ik me zo rot tegenover mn paard. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik tegenwoordig beter nadenk wanneer iets niet lukt, en dingen meer vanuit het oogpunt van het paard bekijk. Toch kan ik niet ontkennen dat dit soort dingen ook nu nog welleens voorkomen, en dan heb ik soms zo'n hekel aan me zelf. Dan wil ik dat ik perfect kan rijden, zodat ik eerlijk kan zijn tegenover patos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:49

Ik ben het helemaal met je eens
heb dat ook wel eens een tijd gehad, maar ben daar toch overheen kunnen stappen (iig meestal)

maar zoalng jij je paard eerlijk behandeld, zal hij misschien eerder bij de lager belanden (met de nadruk op misschien)
Maar hij heeft wel een pracht leven, vol met eerlijkheid gehad.
Dus niet echt iets om je schuldig te voelen.
je doet je best, meer kun je niet

ik zou me wel schuldig voelen als ik een paard steeds straf zou moeten geven, niet naar anderen zou luisteren omdat ik te eigenwijs ben
steeds naar alle zooi moet grijpen omdat ik niet kan rijden, ja, dan is schuldig voelen wel op de plaats denk ik.

Alleen dat soort ruiters voelt dat geloof ik weer nooit.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:52

runningkawa schreef:
Ik ben het helemaal met je eens
heb dat ook wel eens een tijd gehad, maar ben daar toch overheen kunnen stappen (iig meestal)

maar zoalng jij je paard eerlijk behandeld, zal hij misschien eerder bij de lager belanden (met de nadruk op misschien)Maar hij heeft wel een pracht leven, vol met eerlijkheid gehad.
Dus niet echt iets om je schuldig te voelen.
je doet je best, meer kun je niet

Hoe bedoel je dat? Met eerlijkheid sluit ik namelijk niet uit, dat wanneer patos met reden gewoon loopt te etteren ze gewoon een gepaste straf krijgt. Ik heb toch altijd het idee: voor wat, hoort wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:54

dat is ook eerlijk
want dat is terecht Lachen

zomaar wat meppen omdat je zelf niet meer wat te doen, dat bedoel ik daarmee
en dat komt helaas vaak voor

waar de kunde van de ruiter ophoud, begint de grofheid (zoiets was het toch Lachen )

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:55

Maar waarom denk jij dan dat je paard eerder bij de slager komt, wanneer je het eerlijk behandeld? Of begrijp ik je verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:55

Ik heb mijn merrie iets minder dan 4 jaar gehad. Ze is 16 geworden en ik heb haar in laten slapen op verbeend hoefkraakbeen.
Ik weet dat je daaruit niet kunt afleiden dat IK de oorzaak van haar dood ben geweest. Maar als de verbening van het hoefkraakbeen niet op was gaan spelen was er wel iets anders gekomen denk ik.

Voorbeeld: mijn merrie was een halve tuiger met een slechte galop. Advies van instructrice: veel bosritten en lange stukken in hoog tempo galopperen door het mulle zand, worden ze sterk van. Dus ik de zandverstuivingen op en af...... Boos! Huilen

De manier waarop ik toen mijn mijn paard bezig was was echt zo dom en onverantwoord. Dan had geen enkel dier overleefd . En ik heb altijd braaf de adviezen van mijn toenmalige instructrice opgevolgd. Achteraf kom je er dan achter dat haar paarden ook niet oud geworden zijn [peesproblemen, hko, onhandelbaar karakter...] Maar dat is achteraf geleuter.

En vaak zie ik van die zelfde dingen op Bokt van mensen die denken dat ze goed doen. Moet ie maar tegen kunnen... en meer van dat soort onzinnige kreten. Ik wordt daar wel eens een beetje ziek van en kan dan nogal belerend en nors uit de hoek komen, hoe dring je door tot zulke mensen?

Ik zie dat Lovely haar berichting heeft verwijderd...Dit was een antwoord daar op
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-04 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:58

Jippie schreef:
Iets minder dan 4 jaar gehad. Ze is 16 geworden en ik heb haar in laten slapen op verbeend hoefkraakbeen.
Ik weet dat je daaruit niet kunt afleiden dat IK de oorzaak van haar dood ben geweest. Maar als de verbening van het hoefkraakbeen niet op was gaan spelen was er wel iets anders gekomen denk ik.

Voorbeeld: mijn merrie was een halve tuiger met een slechte galop. Advies van instructrice: veel bosritten en lange stukken in hoog tempo galopperen door het mulle zand, worden ze sterk van. Dus ik de zandverstuivingen op en af...... Boos! Huilen

De manier waarop ik toen mijn mijn paard bezig was was echt zo dom en onverantwoord. Dan had geen enkel dier overleefd .

En vaak zie ik van die zelfde dingen op Bokt van mensen die denken dat ze goed doen. Moet ie maar tegen kunnen... en meer van dat soort onzinnige kreten. Ik wordt daar wel eens een beetje ziek van en kan dan nogal belerend en nors uit de hoek komen, hoe dring je door tot zulke mensen?

Oh, nu kijk ik wel anders tegen jouw oude manier van rijden aan, ik had het meer gezocht in onkunde bij het rijden en dan vervolgens het verzet van het paard afstraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:58

patos schreef:
Maar waarom denk jij dan dat je paard eerder bij de slager komt, wanneer je het eerlijk behandeld? Of begrijp ik je verkeerd?

dat begrijp je verkeerd Lachen

Ik bedoel, als jij eerlijk bent voor je paard, maar je denkt zoals jippie dat hij toch door je rijden eerder bij de slager is gekomen, je je niet schuldig hoeft te voelen.

je paard heeft een fijn leven gehad, juist omdat je hem eerlijk hebt behandeld
beter nog dan lang leven, maar een k.. leven.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:59

runningkawa schreef:
dat begrijp je verkeerd Lachen

Ik bedoel, als jij eerlijk bent voor je paard, maar je denkt zoals jippie dat hij toch door je rijden eerder bij de slager is gekomen, je je niet schuldig hoeft te voelen.

je paard heeft een fijn leven gehad, juist omdat je hem eerlijk hebt behandeld
beter nog dan lang leven, maar een k.. leven.

Ok, ik snap hem

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 19:01

Jippie ik zeg dit ook wel eens tegen mijn lessers hoor. Lekker een lang pad af gaan, laat maar lopen.
Weet nu ook meteen dat ik dat dus wat beter moet omschrijven. Bloos!
Ik bedoel dus daarmee dat ik het werk belangrijk vind, maar net zo goed de vrijheid in de bossen er tussen door.
Laat maar eens draven, zonder dat aan de teugel willen rijden, laat hem maar eens lopen zonder dat er elke pas gefrut word. Laat hem die passen maar eens gewoon af kunnen maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:04

Wat heb ik een geluk dat ik dat hier gewoonweg niet tegen mn lessers kan zeggen.......... we hebben hier geen bos of wat er dan ook in de verste verte op mag lijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:47

Jippie, ikdenk dat de eerste 14 jaar van je merrie ook wel mee hebben geteld, dus zou ik de schuld niet volledig op me nemen als ik jou was Knipoog.
Het was waarschijnlijk ook geen verstandig advies van je instructrice toen, maar het is een lastig advies om te verwerpen, het is namelijk ook vaak waar. De fout die je instructrice maakte is om zich iets voor te stellen wat er helemaal niet wás. Het paard dat je had kon niet beter galopperen waarschijnlijk dan dat ze deed, het is een gebrek aan inzicht van haar geweest, niet van jou. Dat soort misvattingen komt trouwens wel vaker voor in instructieland hoor, je bent niet de enige die dit overkomt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 20:13

gijsenkim schreef:
Wat heb ik een geluk dat ik dat hier gewoonweg niet tegen mn lessers kan zeggen.......... we hebben hier geen bos of wat er dan ook in de verste verte op mag lijken

Dus in feite zeg je hiermee, dat ik er fout aan doe door te zeggen ga eens voor de ontspanning lekker de bossen is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:24

Nee hoor Haha! Haha! helemaal niet.............. maar ik kan niet zeggen tegen mijn lesklanten ga heuvelop gallopperen want zn galop is zo slecht........ daar ging het om...

Voor de ontspanning/afwisseling buitenrijden is het beste wat er is

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 20:34

Haha Tong uitsteken

Wat ik zelf wel eens wil doen is een recht pad uitkiezen en de draf wat meer laten komen. Gewoon om te voelen wat ik dan moet voelen. Een dubbele check zeg maar, van wat ik in de dressuurtraining hoor te voelen aan ruimte.
De eerste keer dat ik dit deed was toen ik mijn middendraf er niet uit kreeg terwijl ik wist dat het paard het kon. Mijn wereld ging open
Naderhand kon ik netjes mijn middendraf rijden in de rijbak.
Van een 5je in de proef ging ik naar een 7 en 8 hiervoor.
Buitenrijden doet goed. Mits je geen gekke dingen doet. Het is tenslotte de ontspanning en de ruimte die je daar kan gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:46

Ik wou dat elke stal waar ik kwam een drafbaan had.......... eentje heeft het en er is niks beter fan hele stukken rechtuit gaan

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:50

die basis ja, ik ben met weinig anders bezig,a ls ontspanning opzoeken, omdat ik dit als belangrijkste acht in mijn rijden. zonder ontspanning kan ik niet rijden en dit was ook het grootste probleem tussen mij en mijn instructrice/tante. zei liet me vaak dingen doen om iets op te lossen wat heel veel spanning op riep, waardoor het alleen nog maar slechter ging, en ik daar soms nog een week plezier van mocht na beleven.

omdat het mijn tante was en zei een hele eigen mening heeft, vond ik het moeilijk om daar met haar over te praten en nam dan soms maanden geen les, en werkelijk of je het geloofd of niet ik had in die maanden meer vooruitgang geboekt dan als ik bij haar leste.
nu hebben we er wel gesprekken over gehad en ben nu dus op zoek naar iemand anders maar ik vind dit erg moeilijk omdat ik iemand wil vinden die ik kan vertrouwen en er niet weer de fout mee in ga.

ik vind zoiets teleurstellend maarja het is niet anders en ik ga gewoon verder. ik begin iedere dag met wat ik krijg en werk daar mee veder.